Kirjoittaja Aihe: ilmanputsari  (Luettu 41467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ampperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #120 : 11.03.12 - klo: 20.59 »
Mitä tuosta epäterävästä, väärin tarkennetusta kuvasta pitäisi näkyä? Että ilmanputsarit voi pestä ja ne toimii sen jälkeen ok koneen kannalta...?
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #121 : 11.03.12 - klo: 21.17 »
Hussen filsut ja koko kone on täysin erilainen kuin nitromoottorit.

Nitro koneiden filsuja EI pestä ja käytetä uudelleen.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #122 : 11.03.12 - klo: 21.46 »
Älä nyt hoke vedä palkokasvin sisuksia sieraimiin, mutta yksi asia nitrokoneita ja hussen konetta yhdistää.

Ne molemmat tarvitsevat ilmaa ja polttoainetta sopivassa suhteessa sekä sytytyksen että ne toimivat.
pöö

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #123 : 11.03.12 - klo: 22.07 »
Mitäh???

Mistä päätellen olen vetänyt/vetämässä mitään palkokasviin liittyvää nenään.



Joo ja molemmat pitää meteliä ja päästää epäterveellistä käryä.
Miten nämä asiat liittyvät siihen että nitro koneiden filsuja ei yksikään itseään kunnioittava ja asioita ymmärtävä harrastaja pese???

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #124 : 11.03.12 - klo: 22.23 »
Turhaan jauhat tuohon malliin kertomatta sitä syytä miksi niitä ei kukaan pese.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #125 : 12.03.12 - klo: 00.23 »
Ensinnäkään minä en ole jauhanut hetkeäkään.

Ja toisekseen... kun kerta tälle linjalle lähdetään niin kerronpa perustelut ehkä huomenna.

Siihen asti tietysti jokainen voi käyttää vaikkapa haku toimintoa... Tarpeeksi moneen kertaan on tämäkin käyty läpi.

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #126 : 12.03.12 - klo: 01.09 »
Tarkoitan juurikin tätä kun ei voi vain kertoa suoraan sitä syytä miksi, niin aiheutuu vain turhaa spämmiä tänne forkalle.
Ei ketään joka ajaa vain pihalla näillä vehkeillä kiinnosta se että heille kerrotaan että kilpailijat eivät koskaan pese filttereitään jos sitä syytä ei kerrota.
Se on hyvin helppoa kertoa että nämä filtterit maksavat sen ~euron kappale ja sen vaihtamalla saa kestämään moottorin mahdollisimman pitkään.
Kun taas pesemällä sen lian saa joko syvemmälle filtteriin tai jos tarpeeksi hyvin pesee niin pilaa muuten sen filsun ja siitä tulee seuraavalla ajolla skeida suoraan läpi.





JOS on ihan pakko säästää näissä niin etolasta saa ilmaiseksi vaahtomuovin jämäpaloja, siitä vaan sit saksii sopivankokoisia paloja, tuskin voi enää vapaavirtaussuodattimesta puhua tosin jos niitä käyttää.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa nukkumasa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #127 : 12.03.12 - klo: 08.21 »
Tarkoitan juurikin tätä kun ei voi vain kertoa suoraan sitä syytä miksi, niin aiheutuu vain turhaa spämmiä tänne forkalle.
Ei ketään joka ajaa vain pihalla näillä vehkeillä kiinnosta se että heille kerrotaan että kilpailijat eivät koskaan pese filttereitään jos sitä syytä ei kerrota.
Se on hyvin helppoa kertoa että nämä filtterit maksavat sen ~euron kappale ja sen vaihtamalla saa kestämään moottorin mahdollisimman pitkään.
Kun taas pesemällä sen lian saa joko syvemmälle filtteriin tai jos tarpeeksi hyvin pesee niin pilaa muuten sen filsun ja siitä tulee seuraavalla ajolla skeida suoraan JOS on ihan pakko säästää näissä niin etolasta saa ilmaiseksi vaahtomuovin jämäpaloja, siitä vaan sit saksii sopivankokoisia paloja, tuskin voi enää vapaavirtaussuodattimesta puhua tosin jos niitä käyttää.

Traxxasin 3.3 koneesta löytyy kaksi kerroksinen ilmansuodatin, itse olen ainakin hyvillä mielin pessyt pari kertaa päällimmäisen kerroksen, eikä ole ollut mitään haittaa. Sisempään suodattimeen en ole kehdannut kajota, etten pese niitä paskoja vain syvemmälle, mutta enivei kyllä se suodatin varmasti olisi hyvä vaihtaa kerralla uuteen.
Toinen asia on se, että harva pihasuttaaja vaihtaa joka ajon jälkeen tai edes joka kolmannen ajokerran jälkeen uuden suodattimen, koska on kiva vain ajaa. Toisin kuin kisakuskit jotka panostavat siihen, että auton on toimittava kisassa poikkeuksetta.





| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #128 : 12.03.12 - klo: 08.46 »
Jokainen voi tehdä polttomoottorillaan mitä lystää. Ajaa sitten vaikka ilman filsua, pestyllä filsulla tai vaihtaa joka ajokerran jälkeen tai sitten kun suodatin näyttää likaiselta. Paras tapa moottorin toimivuuden/käyttöiän kannalta on uusi öljytty puhdas filsu PISTE. Naurettavaa verrata 3.5cc--> nitrokonetta ja 80cc---> moottoripyörän konetta tässä filsu keskustelussa.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #129 : 12.03.12 - klo: 09.01 »
Mitä pienempi kokoinen mottori on kyseessä, sitä tärkeämpää on, että sinne koneeseen ei pääse p****a. Pienetkin likapartikkelit aiheuttaa nitromoottoreissa nopeasti kulumista ja tuhoa aikaan. Kaikenlisäksi kun vaihtaa filsuja tiheämpään tulee se halvemmaksi kuin koneen enneaikainen kuluminen ja tuhoutuminen.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #130 : 12.03.12 - klo: 10.02 »
Tarkoitan juurikin tätä kun ei voi vain kertoa suoraan sitä syytä miksi, niin aiheutuu vain turhaa spämmiä tänne forkalle.
Ei ketään joka ajaa vain pihalla näillä vehkeillä kiinnosta se että heille kerrotaan että kilpailijat eivät koskaan pese filttereitään jos sitä syytä ei kerrota.
Se on hyvin helppoa kertoa että nämä filtterit maksavat sen ~euron kappale ja sen vaihtamalla saa kestämään moottorin mahdollisimman pitkään.
Kun taas pesemällä sen lian saa joko syvemmälle filtteriin tai jos tarpeeksi hyvin pesee niin pilaa muuten sen filsun ja siitä tulee seuraavalla ajolla skeida suoraan läpi.




JOS on ihan pakko säästää näissä niin etolasta saa ilmaiseksi vaahtomuovin jämäpaloja, siitä vaan sit saksii sopivankokoisia paloja, tuskin voi enää vapaavirtaussuodattimesta puhua tosin jos niitä käyttää.

En ole sanallakaan sanonut mitä kilpailijat tekee tai ei tee.

Mikäli olisin perustellut, olisi nähty jälleen aivan sama kuin aina ennenkin.
Tulee porukkaa sanomaan että pestäänpäs.
Ja hyvä että koskaan kukaan muu tulee sanomaan että eipäs.
Alkaa se typerä vääntö.

Nyt kun en (tälläkertaa) perustellut niin tulipas sieltä niitä oikeita vastauksia useammalta kuin yhdeltä.
Menee viesti paremmin perille.

Ps: ja jos ei juuri sillä hetkellä ole aikaa tarkemmin asiaa perustella niin vähiten kaipaan kenenkään SPÄMMIÄ siitä mitä ja miten pitäisi vastailla.
Jos Jukis asian tiesi niin pitää sen spämmin silloin kokonaan pois ja vastaa ainoastaan sillä perustelulla joka olisi tässä tapauksessa täydentänyt vastaukseni... ja jopa ilman paria täysin turhaa lätinää.

« Viimeksi muokattu: 12.03.12 - klo: 10.17 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #131 : 12.03.12 - klo: 10.13 »
Mitä pienempi kokoinen mottori on kyseessä, sitä tärkeämpää on, että sinne koneeseen ei pääse p****a. Pienetkin likapartikkelit aiheuttaa nitromoottoreissa nopeasti kulumista ja tuhoa aikaan. Kaikenlisäksi kun vaihtaa filsuja tiheämpään tulee se halvemmaksi kuin koneen enneaikainen kuluminen ja tuhoutuminen.

Tähän vielä lisäyksenä ja tarkennuksena että nimenomaan kun nitrokoneessa ei ole männänrenkaita toisin kuin  vähänkään isommissa koneissa...
Tiiveys syntyy männän ja sylinterin tiukasta sovitteesta.
Siihen väliin pienikin lika niin kone kuluu erittäin nopeasti väljäksi.

Männänrenkaallisessa koneessa joka on vieläpä selkeästi isompi, ei se pienenpieni likajyvä aiheuta suhteessa lähellekään samanlaista kulumista.

Mitä pienempi kone, sitä tärkeämpää on että filsu on viimeisenpäälle kunnossa.


Ja lopuksi vielä omakohtainen ihmettely tästä kisa ja pihasuddaaja vertailusta.
Kisakuskithan ovat niitä jotka käyttävät kesässä monta konetta.
Säädöt ovat yleensä myös huomattavasti paremmin kohdallaan kuin hyvä jos kenelläkään pihasuddaajalla.
Moottoreihin panostetaan rahallisesti, hommaamalla useita koneita kesäksi.
Pihasuddaaja ostaa RTR auton ja toivoo/kuvittelee sen olevan pitkäikäinen jopa ilman huoltoa.
He eivät myöskään ole valmiita ostamaan uutta konetta pari kertaa kesässä, tai edes kerran vuodessa.
Kun kone on väljistynyt, ihmetellään miten se näin vähän aikaa kesti jne.

Eli... perus harrastajan/pihasuddaajan nimenomaan kannattaa ehdottomasti pitää nämä pienet asiat vielä paremmin kunnossa kuin kisakuskien jotka jokatapauksessa hommaa kohta uuden koneen ja hetken ajettu siirtyy treenikäyttöön.
Mitä paremmin pitää filsun aina tuoreena, sitä pidempään se kone kestää.
Jos lähdetään pesemään filsuja ja vaihdellaan niitä vasta kun lika alkaa jo tulla läpi, eikä konekaan ole kovin kummoisissa säädöissä (joka vain edesauttaa kulumista)  ...niin koneen ikä on pahimmillaan todella lyhyt.

Sitten ollaan foorumilla kertomassa kuinka kampiakselin kohdistusvalo karkasi moottorista, tai ihmetellään onko takuu.

Pihasuddaajilla erittäin tärkeää esim filsun mahdollisimman hyvä kunto.
Kisakuskit välillä viittaa kintaalla, koska pakista löytyy jo uusi kone jolla jokatapauksessa ajaa seuraavassa kisassa.


Ps: tässä nyt sitten reilummin perusteluja... seuraavaksi joku kertoo kuinka viestini ovat liian pitkiä ja pitää oppitunnin taas siitäkin  :grin:

Poissa Nitro-Pete

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #132 : 15.03.12 - klo: 03.04 »
Jaahas,päivitin uudemmat kuvat. Toivottavasti niissä oli parempi tarkkuus? NOI tosin kerkesi olla jo lattialla,vailla imuria..
Oisko tämä aihe noin fifty-fifty,jokunen väitti että on eri-asia verrata nitro "mikromoottoria" noihin isohin moottoreihin???
Ziisuz,aika kamalaa... sanon minä.
Vaikka leikin pikku-autoilla,harrastelellut noita 2-pyöräsiä. Nykyään noita ISOJA metanoli moottoreita,niissä pestään filsut siihen tiettyyn pisteeseen asti! Kyllähän sen näkee kun vaahtomuovista ei p..ka enää lähde.

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #133 : 15.03.12 - klo: 06.28 »
Niin, eiköhän se ole aika eri asia verrata nitromoottoria isompiin moottoreihin. Hoken ja tturkun kirjoituksissa on aika selvä vastaus perusteluineen tuohon nitromoottorien filsujen pesuun.
« Viimeksi muokattu: 15.03.12 - klo: 06.32 kirjoittanut jucca »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #134 : 15.03.12 - klo: 08.47 »
kuten yllä totesinkin niin se on ihan sama perusteleeko ja miten perustelee niin silti löytyy aina ne vastaan vänkääjlt jotka eivät ymmärrä mikä ero on koneessa jossa mäntä on alle 2cm halkaisijaltaan, tiiveys syntyy ainoastaan kahden kiinteän palikan todella tarkasta sovituksesta toisiinsa ja kierroksia on reilu 30.000 rpm.
Verrattuna moottoriin jossa on mäntä jo vähintään 20 kertaa suurempi, männän ja sylinterin välissä selkeä välys ja männänrenkaat hoitaa tiiveyden.

Sinne ison männän ja sylinterin väiin jos pääsee pölyhiukkanen joka on kooltaan vaikkapa 0,005 milliä niin se ei saa aikaan edes pientä naarmua.
Pienen nitromoottorin männän ja sylinterin väiin kun pääsee  samanlainen murunen niin se on moottorille ensinnäkin jo suhteessa reilusti isompi ja koska tosiaan tiiveys tulee vain näiden kahden kappaleen tiukasta pureutumisesta toisiinsa, saa se jyvä aikaan naarmun... Ehkä siinä 30.000 rpm:n johdosta saa tikattua jopa 100 pientä naarmua...
Tiiveys klrsii välittömästi ja kone väjistyy.

Ihan oikeasti on pöljää edes verrata näitä koneita keskenään, koska lähtökohdat ovat niin täysin erilaisia.
Silti se filsusta läpi pääsevä moska on saman kokoista.

Elefantti nielaisee pingispallon... Ei aiheuta edes ilmavaivoja... Ihminen nielaisee pingispallon... Ensimmäinen ongelma on jo hengittämisen kanssa ja jos siitä selviää niin aiheuttaa melkoiset vatsanväänteet... Saati sitten jos puolet pienempi ihminen nielaisee saman pallon = kuolema.

Mutta ziish... Eihän tässä ole tietenkään mitään eroa minkään välillä, ja koska on kokemusta jostain eri härveleistä niin juuri näistä kyseisistä pienistä härveleistä ziljoona kertaa suuremman kokemuksen omaavat ovat tietysti väärässä.

Kukin tehkööt miten kiinnostaa, mutta yksikään ei rupea neuvomaan ketään tekemään asioita väärin... Varsinkaan jos ei omaa minkään tason kokemusta ja ymmärrystä näistä laitteista.

Poissa rc-autolija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #135 : 15.03.12 - klo: 14.50 »
Itse olen ajanut samalla putsarilla yli 8l nitroa ja pessyt sen kolme kertaa eikä ole ollut moottorin kanssa mitään onelmia.
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #136 : 15.03.12 - klo: 15.18 »
Joo ja pese vaikka jatkossakin ja aja vanhoilla filsuilla. Jokainen tallaa omalla tyylillään. Edellä on kuitenkin selkeästi kirjoitettu ja perusteltu miksi se ei kannata! Tyhmä paikka säästää jokatapauksessa muutama lantti jos iso riski, että paljon kalliimpi moottori menee rikki!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa rc-autolija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #137 : 15.03.12 - klo: 22.58 »
No kuin se nyt ottaa, jos olisin vaihtanut ilmansuodattimen joka ajon jälkeen olin käyttänyt rahaa niihin n. 400e ja uusi moottori maksaa n. 200e.
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #138 : 15.03.12 - klo: 23.17 »
Filsut maksaa noin euron kappale.
8 litran aikana ei mitenkään pysty tuhlaamaan 400 euroa filsuihin, ellei niitä kylvä ympäri rataa.

8 litraa on 2 gallonaa.
Riippuen radan pölyämisestä, saan tuollaisella ajomäärällä kulutettua 6-12 filsua.

Vaikka ajan kesässä varmasti moninkerroin enemmän kuin filsunpesijät, en todellakaan saa menemään edes sataa euroa filttereihin, vaikka käytänkin huippu filsuja ja laadukasta öljyä... Ja vaihdan myös filsun aina uuteen välittömästi kun näyttää vähänkään tarpeelliselta, ja kisoissa jo ennen todellista tarvettakaan.

400e
Viimeisenpäälle liioittelua, tai sitten on ostettu niin pahasti ylihinnoiteltuja filsuja että niiden ostamisen voi lopettaa välittömästi.

Poissa Fleku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #139 : 16.03.12 - klo: 08.52 »
Ja nyt tähän jatkoksihan voisi laittaa edullisia ilmansuodattimien osto paikkoja.Kaikki saisivat vinkkejä mistä niitä kannattaa hankkia,ettei tarvitse pestä  :azn:
Baja 5sc

Poissa rc-autolija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #140 : 16.03.12 - klo: 21.46 »
Jos joka ajon jälkeen pitää vaihtaa nii kyllä menee. :police:
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #141 : 16.03.12 - klo: 23.24 »
Nyt laskinta käteen ja vähän miettimään.

Polttiskrossarin tankin koko on 125 millilitraa.
Tekee siis 8 tankillista litralla.
Sanoit ajaneesi 8 litraa joka tekee siis 64 tankillista.

Jos ajat ajokerralla vain tankillisen ja siis vaihdat filsun joka ajokerran (tankillisen) jälkeen niin 400e jaettuna 64 tankilla = 6.25e kappalehintainen filtteri.

Jos ajat 2 tankillista per ajokerta niin filtterin kappalehinnaksi tuolla 400e tekee 12.50e


Itse ajan ajokerralla helposti litran ja yleensä yksi filsu kestää kokonaisen ajopäivän.
Minun kulutuksella siis tuhlaan filtterin per litra...
Jos saisin menemään tuon 400e filttereihin 8 litran ajolla niin filtterin kappalehinnaksi tulisi 50e kpl.

Filsut maksavat 1-2e kappale... ja esimerkkinä laadukas filsu missä tulee jopa öljy mukana, on 20e 10kpl...
Jos maksaa selvästi enemmän niin kyseiset filsut voi välittömästi unohtaa.
rc-autoilija ei todellakaan aja 400-200 ajokertaa 8 litralla.


Vieläkö pitää jauhaa tällaista naurettavaa läppää???

Ps: tässä puhdas esimerkki miksi meikäläisen motivaatio kenenkään neuvomiseen on laskenut radikaalisti.
Typerää vänkäämistä asioista mistä ei ymmärretä hajunkaan vertaa.
« Viimeksi muokattu: 16.03.12 - klo: 23.42 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #142 : 17.03.12 - klo: 00.46 »
NO Hoke koeta nyt kestää. Täällä taustalla saattaa olla jotakin ihmisiä jota ottavat hyvin perustellun tiedon vastaan. Se (vai pitäisikö sanoa me) porukka ei välttämättä vankuta tuon keskustelun väliin vaan ottaa opiksi kaikessa hiljaisuudessa. On ymmärrettävää että tämän hienon foorumin käyttäjissä on hyvin erilaista ja eri tasolla tekniikkaa ymärtäviä ihmisiä. Esimerkiksi itse olen peseskellyt noita filttereitä kun ovat likaantuneet. Lähinna kaksikerrros suodattimen ulompia filttereitä. Autoja on monta ja vähän tulee litroja per kesä per auto. En ollut ajatellut koko filtteri asiaa sen tarkemmin. Nyt kun tätä säiettä satuin lukemaan totesin, että asiahan on aivan selvä. Saman kaltaiset seikat vaikuttavat myös nitrokoneen talvi-ajoon. Kun männän tiivistys sylinteriputkessa perustuu hiottuun mäntä/sylinteriputki pariin(ei männänrenkaisiin) lämpötila erot lämpölaajenemiskertoimen kanssa selittää koneen ennenaikaisen kulumisen kylmissä olosuhteissa. Ne jotka eivät ymmärrä lämpölaajenemista, eivät voi käsittää, miksi nitokone menee  väljäksi ajettaessa talvella...
Itse lueskelen eri aiheita taustalla kun pidän itseäni vielä aika aloittelijana. Turha on sotkea säiettä vain siksi että en viitsi/jaksa lukea aikaisempia kirjoituksia. Tästä tulikin mieleen ajatus siitä että pitäisi tehdä oma säie tieteelliselle rc-tekniikalle. Esimerkiksi nyt se että jos koneen ulkolämpötila on tämä ja siihen sylinteriin hiotun männän lämpötila  onkin 50 astettu kuumempi niin millaiset puristukset kohdistuu männän ja sylinterin välille.
Ja voisihan siellä tekniikka säikeessä joku (minua) viisaampi esim. selittää kuinka poltto-aineen muuttuminen energiaksi tapahtuu molekyylitasolla. Kuitenkin väittäisin että tältä foorumilta saa asiallisiin kysymyksiin asiallisia vastauksia, ja sehän lienee foorumin tarkoitus. Kyllä siinä saman asian jankuttamisessa itse kukin työlääntyy.
Tsempiä Hoke! Terveisin taustalla häärijät...
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa Garrett

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #143 : 17.03.12 - klo: 09.11 »
"NO Hoke koeta nyt kestää. Täällä taustalla saattaa olla jotakin ihmisiä jota ottavat hyvin perustellun tiedon vastaan. Se (vai pitäisikö sanoa me) porukka ei välttämättä vankuta tuon keskustelun väliin vaan ottaa opiksi kaikessa hiljaisuudessa.Tsempiä Hoke! Terveisin taustalla häärijät..."

Erittäin hyvin sanottu. Mielestäni itsekin lukeudun tähän, ilmeisen harvaan? porukkaan, joka taustalla ottaa asioista selvää ja lukee kokeneempien kirjoituksia. Onkohan nyt tapahtunut jotain sen kaltaista, että rc-harrastus on koko ajan kasvamaan päin? Minusta ainakin tuntuu että näitä juupas-eipäs väittely tarinoita on tullut lähiaikoina pilvin pimein. En kyllä itsekään aiemmin tiennyt, kuinka usein filsu pitäisi vaihtaa. Nyt tiedän..

PS: Modet voisi harkita tänne jotain "pappa osiota" minne olis ikäraja vaikka 25v.  :laugh: :laugh:

Poissa Fleku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #144 : 17.03.12 - klo: 10.34 »
Itse kuulun kanssa tähän hiljaa takana olevien joukkoon ja otan sitä kautta asioista selvää,jos ei selviä niin kysyn.Tosin myös toisinaan asiat pitää perustella jos on olemassa toinen mielipide ja tämän asian kohdalla on asia perusteltu enemmän kuin riittävän hyvin,se että ottaako asiasta oppia,on eri asia.On jokaisen omassa harkinnassa vaihtaako suodattimen ja kuinka usein vaihtaa,vai peseekö.Foorumeilla on tapana että asiat joutuu käsittelemään vuosittain uudelleen,kun uusia vänkääjiä tulee mukaan,joten koita HOKE kestää,mielipiteesi ja kokemuksesi on muiden pidempään harrastaneiden ohella meille aloittelijoille tärkeitä.
Baja 5sc

Poissa Nitro-Pete

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #145 : 17.03.12 - klo: 20.14 »
Niin,mukava huomata miten tuo keskustelu purskahti kukkaan. Oli vaan mukava laittaa kuvia,toiset pesee ja toiset laittaa uutta. Sen verran jos tätä pesujuttua (minä mukaan lukien),sen filsun kuntoa ja väriä tietty pitää seurata. Kaikille vissiin myös selvä että se hyvälaatuinen putsariöljy sitoo ne pingispallot,siihen etolan vaahtomuoviin. Ei saa ajella paljaalla,siis missään ;)

Ja kaipaisin myös niitä linkkejä noista egen suotimista?
« Viimeksi muokattu: 17.03.12 - klo: 21.22 kirjoittanut Nitro-Pete »

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyosho, elämäni auto.

meritane

  • Vieras
Vs: ilmanputsari
« Vastaus #147 : 12.07.14 - klo: 06.46 »
Tervehdys!

Olen aiemmin öljynnyt ilmanputsarin perinteiseen tapaan ilmanputsariöljyllä. Markkinoilla on myös valmiiksi öljyttyjä suodattimia esim. tässä http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-polttomoottorit-ja-tarvikkeet-tarvikkeet/pre-oiled-dual-stage-foam-air-filter-mugen-mbx6-6pcs-ur0521-6

Minua kiinnostaisi tietää, että ovatko nämä suodattimet laadultaan minkälaisia, kokemuksia olisi mukava kuulla, yhtä hyviä kuin itseöljytyt suodattimet tai jopa parempia?

Ja miten on näiden valmiiksi öljyttyjen putsarien säilyminen varastoitaessa. Jos kesäkauden jälkeen jää avattuun pakettiin muutama putsari käyttämättä, niin säilyvätkö ne talven yli kun pussiin sulkee huolellisesti esim. teippaamalla. Eli "haihtuuko" tai koaguloituuko putsarissa oleva öjy jotenkin avatussa pakkauksessa talvisäilytyksen aikana?

Vastausta odotellen,

Tane