Kirjoittaja Aihe: Lähtöjärjestys 1. alkuerässä  (Luettu 1648 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Lähtöjärjestys 1. alkuerässä
« : 08.06.05 - klo: 13.30 »
Jonkin verran keskustelua ja ihmetystäkin on herättänyt tälle kaudelle otettu käytäntö, jonka mukaan kisan ensimmäiseen alkuerään lähdetään sarjatilanteen mukaisessa järjestyksessä. Aiemminhan käytäntönä oli eräharjoituksen parhaiden kierrosaikojen mukainen järjestys.
Kolmas vaihtoehto olisi edellisen kilpailun tulosten mukainen järjestys, kuten F1-sarja tekee, joka ehkä parhaiten vastaisi kisaajien juuri sen hetkistä kuntoa.

Kaikille käytännöille löytyy hyviä ja huonoja puolia. Mitä mieltä kisaajat ja taustajoukot ovat?

Itse en pidä nykyistä käytäntöä hyvänä näistä syistä:
- kuten Kuusankoskella nähtiin, kesällä nimenomaan 1. alkueräkierros on varsinkin huipputasolla ratkaiseva, kelin muuttuessa dramaattisesti. Todellisuudessa päivän nopein saattaa joutua lähtemään muiden takaa, ja mahdollisuudet kaatuvat siihen, varsinkin kun tuomaritoiminta on mitä on. Tämä antaa myös mahdollisuuden "pelaamiseen", eli takaa lähtevän nopeamman tarkoitukselliseen haittaamiseen. Tiimipeli voi olla kovaa meidänkin kisoissamme. Olisikohan sitäkin vähän nähty Kuusankoskella?

- talvikauden tulosten ei pitäisi vaikuttaa kesäkisoihin, ne ovat eri kokonaisuuksia. Myös monella kisaajalla kesäkunto on eri kuin talvikunto.

- kisaajan kunto voi ylipäätään olla paljonkin parempi/huonompi kuin kuukausia sitten ajetuissa kisoissa. Jo eräharjoituksissa nähdään, että kisaajien väliset erot eivät välttämättä lainkaan vastaa vanhaa sarjatilannetta, vaan ensimmäisessä alkuerässä tapahtuu paljon "turhia" ohituksia ja siksi myös kompasteluja.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Lähtöjärjestys 1. alkuerässä
« Vastaus #1 : 08.06.05 - klo: 15.56 »
Tason noustessa ja kilpailun kovetessa myös eräkierroksen lähtöjärjestykset ovat nousseet tärkeiksi.

Eräharjoituksen nopeimman kierroksen perusteella lähtemisestä haluttiin eroon ja siihen oli ihan hyvät perusteetkin. Nykyäänhän varsinaista eräharjoitusta ei enää ole, ja vapaaharjoituksiakin on vain 2. Tällä tavoin vapaaharjoitukset "rauhoitettiin" harjoituksiksi ja myös jälkimmäisessä harjoituksessa on mahdollista testata, kokeilla ja harjoitella.

Tuo edellisen kisan tulosten mukaan lähteminen kuullostaa hyvältä vaihtoehdolta ja kieltämättä paremmalta, kuin nykyinen systeemi. Tämä varmaankin voidaan ottaa käyttöön ennemmin tai myöhemmin.

"Pelaamisesta" puhuttaessa on muistettava se, että nykysysteemillä kaikkilla 1. eräkierroksella kärjestä lähtevillä on myös oma suoritus sarjaa ajatellen mielessä, joten he eivät voi täysin leikiksi peliä heittää. Jos sarjakärjen sekaan lähtee sellaisia kilpailijoita, joilla ei sarjan suhteen ole mitään menetettävää, voivat he pelata ilman oman sarjan pilaamisen riskiä. (Tähän olisi helppo heittää kuvitteellisia esimerkkejä ihan nimillä mainittuna, mutta se ei varmastikaan olisi viisasta ;) )

Jos siirrymme pistelaskentaan alkuerissä, tuo ensimmäisen eräkierroksen painoarvo pienenee. Soraääniä pistelaskuun siirtymisestä ei ole kuulunut, joten on hyvin mahdollista, että siihen siirrytään jo seuraavassa kilpailussa. Tämä täytyy kuitenkin sopia vielä lajiryhmän kanssa. Samassa voisimme tarkistaa tuota ensimmäisen eräkierroksen lähtöjärjestystä. SM-sääntöjen muuttaminen kesken kauden on kuitenkin aina vähän arveluttavaa, joten jos suurta vastarintaa löytyy, niin nämä uudistukset toteutuvat vasta ensi kaudeksi.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
-talvikauden tulosten ei pitäisi vaikuttaa kesäkisoihin, ne ovat eri kokonaisuuksia.
Tähän sen verran, että mieluummin johdattelisin ajatusmaailmaa siihen suuntaan, ettei kyseessä olisi eri kokonaisuudet. Ainoa asia, mikä tällä hetkellä erottaa talven ja kesän on 3/4 pistelasku talvelta ja kesältä. Mitään erillisiä talvi- ja kesäsarjoja ei enää tänävuonna ole ollut. Yhtä sarjaa ajetaan ja mestarit palkitaan syksyllä.

Tässäkin olisi mielestäni kehityksen paikka, mutta jutellaan siitä jossain muussa topicissa.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Lähtöjärjestys 1. alkuerässä
« Vastaus #2 : 08.06.05 - klo: 17.34 »
Eräharjoitusten parhaan kierroksen mukaan mentäessä korostuisi kotikenttäläisten etu melko voimakkaasti. Pitkämatkalaiset hakevat ensimmäiset pari akkua tuntumaa rataan ja säätöjä viilataan. Se puhuisi tuota systeemiä vastaan. Vaikka se tuottaisikin mahdollisimman reaaliaikaisen kuvan kuskin tasosta, niin em. häiriö on merkittävämpi.

Edellinen kisatulos voisi toimia melko hyvin. Ei reaaliaikainen tasomittari, mutta kuitenkin melko hyvä.  Jos ei syystä tai toisesta ole osallistunut järjestyksessä viimeksi olevaan FT-kisaan, niin sitten tulisi JOTENKIN huomioida kuskin viimeinen FT-kisatulos. Konkreettinen esimerkki oma kuskimme, joka ei kipsatun käden vuoksi voinut ajaa Kuusankoskella. Sen sijaan tuloksia on kaikista talvisarjan kisoista.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi