Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1505067 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RCCRVETTE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2850 : 23.08.12 - klo: 19.42 »
Jonkin verran yhteensopivuuksia löytyy eri merkkienkin väliltä (esim. Sanwa ja Ansmann), mutta pääsääntöisesti tiettyyn radioon käy vain tietynlaiset vastarit.

Juu no niin aattelinki ku kokeilin tossa eri merkin radioo eri merkin vastariin mutta eise tajua löytää sitä. No pitää sit vaan odottaa kiltisti että saa liikkeestä radion. Oli vaan toi yks buggy minkä ostin ja paketin pitäs radiokin sisältää mutta ollu koko radiota mukana paketissa  :laugh: aattelin että oisin viikonloppuna päässy ajelee buggylla, mutta ny ei sit pääsekkä ku ei oo radioooooooooooooooooooo
3Racing Sakura D4 Drift car, | HBX Basilisk Rock Crawler | Maverick Strada XB EVO S Brushless | SC DESC410V2

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2851 : 23.08.12 - klo: 20.31 »
Minulla on lieviä ongelmia pujottaa TR8E auton antennilanka siihen valkoiseen antenniputkeen, mikä auton mukana tuli. Aluksi levitin putken päätä ruuvimeisselillä, jonka jälkeen lanka menee noin viitisen senttiä putken sisälle, mutta sitten tulee täys stoppi eteen. Millä ihmeellä tuon saisi mahtumaan tuonne kunnolla? Nyt on käytössä se lyhkäsempi musta pilli, josta antenni menee helposti läpi, mutta voisihan sen oikean antenniputkenkin tuohon jotenkin virittää...
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa RCCRVETTE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2852 : 23.08.12 - klo: 20.35 »
Minulla on lieviä ongelmia pujottaa TR8E auton antennilanka siihen valkoiseen antenniputkeen, mikä auton mukana tuli. Aluksi levitin putken päätä ruuvimeisselillä, jonka jälkeen lanka menee noin viitisen senttiä putken sisälle, mutta sitten tulee täys stoppi eteen. Millä ihmeellä tuon saisi mahtumaan tuonne kunnolla? Nyt on käytössä se lyhkäsempi musta pilli, josta antenni menee helposti läpi, mutta voisihan sen oikean antenniputkenkin tuohon jotenkin virittää...


Ite tein joskus aikoinaan pitkien antennien kanssa niin että lanka sitoo siihen antenni johon päähän, sit toiseen langan päähän neula ja sit pudottaa se neula sieltä putken läpi niin et naru tulee ulos putken toisesta päästä, sit se onki helppo vetää se johto sieltä putkesta läpi.
3Racing Sakura D4 Drift car, | HBX Basilisk Rock Crawler | Maverick Strada XB EVO S Brushless | SC DESC410V2

Poissa Ganja67

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2853 : 23.08.12 - klo: 20.38 »
Ittellä oli sama ongelma useasti ja tuli käytettyä kaikenmaailman vaseliinit sun muut  :grin: mutta sitten keksin että kun "venyttää" antennijohtoa siten että ottaa juuresta(vastarin puolelta) kiinni toisel kädel ja toisel kädel liuttaa etusormen ja peukalon välissä johtoa päähän saakka niin johdosta tulee sen verran ohuempi että saa kuin heittämällä putken sisään  :wink:
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2854 : 23.08.12 - klo: 21.05 »
Ongelma itselläni on tuossa paksummassa osassa:

Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2855 : 23.08.12 - klo: 21.06 »
Mite kuvaa täs tarvitaan ku pääpointti ois siinä että johto on irti ja takasin sitä ei millään saa. Vai haluutteko kenties videjä mun diffirempoista?  :wink: :laugh: No, joo. Ehkä hiukan epäselvästi asian selvitin, mutta johtojen kanssa on oltu niin varovainen, että ei olla edes sormella niitä hipastu. Aina kun avaa diffikotelon, juotokset hiukan taittuvat ja hiutuvat samalla. No, musta on kusista että toiset säätimet kestää ajaa vaikka miten, mien en oo uskaltanu aikoihin ajaa pahoista paikoista, johtojen takia. :undecided:
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2856 : 23.08.12 - klo: 22.22 »
Ongelma itselläni on tuossa paksummassa osassa:



Tuo paksumpi osa on tottakai ongelma, koska siinä on vain kutistesukka suojana.

Nyppää se pois.

Kun laitat antennijohdon pillin sisään niin älä missään nimessä vedä johtoa ulos asti.
Eli jätä johdon pää pillin sisään.

Tuo läpinäkyvän kutistesukan alla oleva hopeinen pätkä on antennijohdossa ainoa tehollinen alue, eli toisinsanoen itse antenni on juuri siinä.
Mikäli se menee katki niin radion kanssa tulee ongelmia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2857 : 23.08.12 - klo: 22.25 »
Mite kuvaa täs tarvitaan ku pääpointti ois siinä että johto on irti ja takasin sitä ei millään saa. Vai haluutteko kenties videjä mun diffirempoista?  :wink: :laugh: No, joo. Ehkä hiukan epäselvästi asian selvitin, mutta johtojen kanssa on oltu niin varovainen, että ei olla edes sormella niitä hipastu. Aina kun avaa diffikotelon, juotokset hiukan taittuvat ja hiutuvat samalla. No, musta on kusista että toiset säätimet kestää ajaa vaikka miten, mien en oo uskaltanu aikoihin ajaa pahoista paikoista, johtojen takia. :undecided:

Selitä ensin mitä ihmettä tarkoittaa sana HIUTUA????

Ja ai että hiukan epäselvästi...
Eihän noissa selityksissä ollut suurimmassa osassa pienintäkään järkeä, eikä niitä pystynyt ymmärtämään vaikka kuinka yritti.


Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2858 : 23.08.12 - klo: 22.27 »
Tuo paksumpi osa on tottakai ongelma, koska siinä on vain kutistesukka suojana.

Nyppää se pois.
Jees, eli tätä juuri noobina kaipasinkin, sen siis voi nypätä pois siitä edestä. En tietenkään uskaltanut ruveta repimään mitään irti, kun en yksinkertaisesti tiennyt että näin voi tehdä, en halua heti uutta autoa rikkoa omilla tekemisillä :)

Lainaus
Kun laitat antennijohdon pillin sisään niin älä missään nimessä vedä johtoa ulos asti.
Eli jätä johdon pää pillin sisään.
Tuo pilli on kyllä niin pitkä, ettei se johto mitenkään pääse sieltä tulemaan ulos. Lisäksi sen päässä on semmoinen kumitulppa, ilmeisesti tarkoitettu pitämään pahimmat kosteudet poissa putkesta.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2859 : 23.08.12 - klo: 22.33 »
Hyvä.

Tosiaan jos katselet muiden valmistajien vastareiden kuvia niin tuomaat että samanlaisissa johdoissa ei ole mitään kutistesukkaa päällä.

Joissain on jostain ihmeen syystä tuo sukka laitettu päälle, mutta tosiaan pois vain jos antennipilliin sitä yrittää sovittaa.

Jos johdon laittaa auton sisään kerälle tai jotain niin silloin toki sukka on ihan hyvä olla päällä suojaamassa tuota herkkää ja tärkeintä ohutta kohtaa.
Mutta siellä pillin sisällähän se on hyvässä suojassa kanssa.

Mikäli sattuu joskus käymään niin että tuo ohut kohta menee poikki ja radioiden kanssa tulee tästä syystä ongelmia niin antennin voi helposti korjata kuorimalla sitä harmaata ulkokuorta sama määrä pois.
Toimii jälleen.
Tai toki kyseisiä antennijohtoja myydään hyvinvarustetuissa alan liikkeissä noin kympillä.
Helppo vaihtaa koska johto on piirilevyssä liittimellä, eli ei tarvitse juottaa.

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2860 : 23.08.12 - klo: 22.43 »
Noh nyppäsin sen sukan siitä edestä veks ja johan ongelma on ratkaistu, eli hyvin meni putkeen sisään.

Juottaminen ei sinällään ole ongelma, mutta kolvini on sen verran vanha ja huono ja isopäinen, että mitään tarkkuustyötä sillä ei oikein voi tehdä. Sen verran sain sillä romulla kuitenkin aikaiseksi iltapäivällä, että juotin T-liittimet laturin johtoihin, jotta saa paremmin ne kytkettyä akkuihin kun tarvitsee ladata.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2861 : 24.08.12 - klo: 19.34 »
Hiutua. Mitäs, oliko liian murteellinen ilmaus?  :shocked: No joo, se meinaa niinkuin että joku juttu kuluu/taittuu poikki.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2862 : 25.08.12 - klo: 01.11 »
No jotain murrettahan se oli, mitä ei tällänen helsinkiläinen ymmärrä.
Tuskin suurin osa ymmärtäis jos käyttäisin stadin slangi sanoja.

Eli eiköhän yleensä kannata foorumeilla käyttää sanoja jotka ovat suomea.

Poissa Jester

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2863 : 25.08.12 - klo: 09.25 »
Nyt on pakko laittaa oma eka noobi kysymys..

Ostin tollasen Ultramat 10 laturin ja kun katoin jonkun opastus videon ni sil tyypillä oli 1100mAh akku ni laitto laturiin 1.1A ja ku mulla on 2000mAh akku ni pitääkö mun sit laittaa 2.0A ku tossa laturissahan on kai joku yli lataus suoja? ajattelin ku mulla oli eilen 3.0A ja se näytti et oli ladannu yli 2000mAh ni äkkii sammutin mut ajattelin et oisko se ladannu vähän enemmän ja katkassu ite ku on akku täynnä?
Losi TEN SCTE 2.0 - Team Associated B4

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2864 : 25.08.12 - klo: 09.53 »
Joo,jos on 2000mAh akku,niin sitten pitää laittaa latausvirraksi 2a ja jos vaikka 2200mAh niin sitten 2,2a. Ei se varmaan ole akkua "satuttanut" sillä,että olet ladannut 3a virroilla,mutta jatkossa sitten 2a:lla. Niin ja onko NiMh vai LiPo.

Poissa Jester

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2865 : 25.08.12 - klo: 10.11 »
NiMh on..

Äsken ku latasin silla 2A:lla ni akku oli täynnä ja näytti et on ladannu joku reilu 1400mAh..
Losi TEN SCTE 2.0 - Team Associated B4

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2866 : 25.08.12 - klo: 10.36 »
Nyt menee vähän sekasin noi amppeerit ja kapasiteetit.

Unohda se kapasiteetti kokonaan.
Eli se mAh.

Jokainen akku ottaa yleensä latausta vastaan enemmän kuin itse akun päällä ilmoitetaan akun kapasiteetiksi.
Niinhän akun jännitekin on reilusti korkeampi täyteen ladattuna kuin se 7.2 mitä akun päällä lukee.

Latausvirta ja tuo ylilataus suoja on kaksi täysin eri asiaa.
Sillä ei ole sen ylilatauksen kanssa mitään tekemistä lataatko akkuasi 3 vai 1A

Poissa Jester

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2867 : 25.08.12 - klo: 10.44 »
Eli siis se on käytännössä ihan sama millä amppeereilla sitä lataa? isompi amppeeri nopeemmin täynnä vai mistä mä nyt sit tiedän mikä on sopiva amppeeri laittaa minkäkin kokoselle akulle?
Losi TEN SCTE 2.0 - Team Associated B4

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2868 : 25.08.12 - klo: 10.50 »
Akkua voi ladata vaikka 10 ampeerilla mutta jos ei tiedä mitä tekee niin lopputuloksena voi olla räjähtänyt akku ja palanut asunto. 1C on turvallinen latausvirta myös nimheillä eli 2000mAh akkua voit ladata 2A:lla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2869 : 25.08.12 - klo: 10.54 »
Eli siis se on käytännössä ihan sama millä amppeereilla sitä lataa? isompi amppeeri nopeemmin täynnä vai mistä mä nyt sit tiedän mikä on sopiva amppeeri laittaa minkäkin kokoselle akulle?
Ei ole ihan sama, mutta tuolla amppeeri asetuksella ei ole mitään tekemistä sen ylilataus suojan kanssa.

Laitat latausvirran niinkuin oli aikaisemmin jo puhe, eli jos akku on 2100mAh niin latausvirraksi 2.1A jne.

Ja annat laturin ladata loppuun asti vaikka näkisitkin näytöstä että olis ladannu jo tarpeeks... Akku kun ottaa latausta enemmän vastaan kuin mitä sen nimelliseksi kapasiteetiksi on ilmoitettu.

Se ylilataus suoja on sitten tosiaan eri asia.
Ei mitään muistikuvaa miten kyseisessä laturissa sellaista päälle laitetaan ja oliko siinä sellainen tosiaan...
Mutta se taas laitetaan aina hieman isommaksi kuin mitä akun kapasiteetti on... Juuri siitä syystä että akku kuitenkin ottaa vastaan enemmän kuin sen nimellinen kapasiteetti on.
Eli esim 2000mAh akku vaikkapa 2300 maksimiksi.

Tosin... itse olen aina kääntänyt kyseisen ominaisuuden pois päältä, koska on monesti vain haitaksi kun lataakin isompaa akkua eikä muista muuttaa asetusta.

Mutta tosiaan kuten sanoin.
Kaksi aivan eri asiaa, äläkä tuijota sitä paljonko akkuun on tavaraa mennyt.
Huolehdit ainoastaan latausvirrasta, eli A

Poissa Jester

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2870 : 25.08.12 - klo: 11.09 »
Nonni nyt tuli sellanen vastaus että tietää mitä tekee :)

jonkun _ammattilaisen_ pitäis päivitellä tota alottelijan opasta kaikista tollasistakin.

ja monista muista mihin tulen varmaa hakemaan apua myöhemmin jos laji alkaa kiinnostamaan kuten ne rattaat yms jutut.. suhteellisen hyvin oli kyllä selitetty moottori hommat..
Losi TEN SCTE 2.0 - Team Associated B4

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2871 : 25.08.12 - klo: 16.01 »
Mitäs öljyjä niihin sähkömoottoreihin pitää laittaa ku itelläni eilen hajos kyoshon harjallinen G20 moottori kyosho ultima db:stä ja syynä luultavasti se etten ole öljynnyt moottoria ikinä, enkä ole edes kuullut sellaisesta. Voiko laittaa jotain ihan yleis öljyä mitä käytetään moottoripyörän ketjuissa ? ja minne öljyä pitäisi laittaa ? vai onko se pahaksi moottorille ?
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2872 : 25.08.12 - klo: 17.52 »
Jester.

Joissakin akuissa ilmoitetaan myös latausvirta C-arvona, jolloin amppeerit kerrotaan C-arvolla.
Eli 2200mah * 1C  = 2200mah = max 2,2A lataus
2200mah * 2C  = max 4,4A lataus

Näissä kuitenkin pitää olla huolellinen ettei sekota latauksen ja purun C-arvoa keskenään. Jos ei ole varma että millä C-arvolla akkua saa ladata, niin turvallisinta on käyttää 1C, jolloin ladataan sillä virralla mikä akussa on ilmoitettu.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2873 : 25.08.12 - klo: 17.59 »
saunamakkara: Laakereita pitää välillä huoltaa ja niihin kannattaa käyttää siihen tarkoitukseen tehtyä öljyä eli kuulalaakeriöljyä. Hiilimoottoreissa pitää huoltaa laakereiden lisäksi paljon muutakin, tuolta löytyy hyvät ohjeet: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto

Poissa Jester

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2874 : 25.08.12 - klo: 18.24 »
No ei tos oo mitään numeroita mut tos lukkee "NiMH SC 6CELL 7.2V" tarkottaisko toi SC sit jotain samantapasta?
Losi TEN SCTE 2.0 - Team Associated B4

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2875 : 25.08.12 - klo: 18.46 »
No ei tos oo mitään numeroita mut tos lukkee "NiMH SC 6CELL 7.2V" tarkottaisko toi SC sit jotain samantapasta?

Tuosta SC:stä ei ole tietoa, mut esimerkiksi tässä akussa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15521__Turnigy_5000mAh_4S1P_14_8v_20C_hardcase_pack.html

on ilmoitettu purkuvirta 20C, purku piikkinä 30C ja lataus 5C, jotka tarkoittaa 5000mah akulla: 
Jatkuva purku 20C*5000mah=100A , purku piikkinä 150A ja latausvirta 25A.

Poissa Jester

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2876 : 25.08.12 - klo: 18.58 »
haha.. nopeella googlettamisella löyty et noit mun akkuja tulee HBX Thunderburst 1:10 autojen mukana joita myy pulju.net ja verkkokauppa.com. Eli tuskin on mitää hirveen laatu akkuja.

noh seuraavan kerran ku on rahaa ni pitää ostaa LiPo akku(ja) ja se säädin laturin ja akun väliin ettei talo pala :)
Losi TEN SCTE 2.0 - Team Associated B4

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2877 : 25.08.12 - klo: 19.19 »
No ei tos oo mitään numeroita mut tos lukkee "NiMH SC 6CELL 7.2V" tarkottaisko toi SC sit jotain samantapasta?

Tuosta SC:stä ei ole tietoa, mut esimerkiksi tässä akussa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15521__Turnigy_5000mAh_4S1P_14_8v_20C_hardcase_pack.html

on ilmoitettu purkuvirta 20C, purku piikkinä 30C ja lataus 5C, jotka tarkoittaa 5000mah akulla: 
Jatkuva purku 20C*5000mah=100A , purku piikkinä 150A ja latausvirta 25A.

Ypi hyvä.

Muuten hyvää neuvoa, mutta kun kysyjällä ei ole lipo akkua, vaan ihan perinteinen NiMh akku niin nuo C arvoista höpinät ei auta.
NiMh akuissa kun ei tuollaisia lue.

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2878 : 25.08.12 - klo: 21.49 »
saunamakkara: Laakereita pitää välillä huoltaa ja niihin kannattaa käyttää siihen tarkoitukseen tehtyä öljyä eli kuulalaakeriöljyä. Hiilimoottoreissa pitää huoltaa laakereiden lisäksi paljon muutakin, tuolta löytyy hyvät ohjeet: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto
tuntuu siltä että taitaa tollaset huollot ylittää mun aivon tajunnan :D pitääkö harjattomia sitten huoltaa ?
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2879 : 25.08.12 - klo: 22.02 »
Pitää laakeri huoltaa, ei muuta.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!