Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1505383 kertaa)

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5160 : 04.01.17 - klo: 12.52 »
Mistäköhän tuota plasti dip ihme ainetta saa?
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Poissa Pixarmartti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5161 : 04.01.17 - klo: 13.18 »
plasti dip ei ole mitään ihmeainetta, mutta suomalaista kopiota saa ainakin hong kongissa. Rubber comp nimeltään

Poissa Tomppa78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5162 : 13.01.17 - klo: 10.43 »
Sellaista tässä kyselisin viisaammilta että minkä kokoisen suojan Dirt Hoggiin tilaisin tuolta dusty motorssilta??Ku en nyt hivvaa et minkä kokonen se suojan pitää olla et vois ajella hiekalla huolettomammin?? Kiitos jos joku osaisi auttaa asiassa...Kyseessä siis suojapussin koko :)

Poissa monsterman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5163 : 13.01.17 - klo: 14.23 »
Sellaista tässä kyselisin viisaammilta että minkä kokoisen suojan Dirt Hoggiin tilaisin tuolta dusty motorssilta??Ku en nyt hivvaa et minkä kokonen se suojan pitää olla et vois ajella hiekalla huolettomammin?? Kiitos jos joku osaisi auttaa asiassa...Kyseessä siis suojapussin koko :)
jos ei ole suoraan dirt hogille tarkoitettua suojaa, niin varmaan helpommalla pääsee kun ompelee itse sellaisen. ja halvempaakin!  :laugh:
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Poissa ToniÄL

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5164 : 25.01.17 - klo: 11.41 »
Sen kummemmin foorumia kaivelematta semmonen kysymys, että kuinka pitkä ajoaika suurinpiirtein on 5000mah lipo akulla? Ja onko jotain "sääntöä" mitä ottaa huomioon ajoakkua hommatessa?

Poissa Pa-te

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5165 : 25.01.17 - klo: 19.27 »
Sen kummemmin foorumia kaivelematta semmonen kysymys, että kuinka pitkä ajoaika suurinpiirtein on 5000mah lipo akulla? Ja onko jotain "sääntöä" mitä ottaa huomioon ajoakkua hommatessa?

Riippuu ihan täysin autosta missä se on? Ja akun ominaisuudet täytyy valita auton mukaan,
eli purkuvirran( C arvon) pitää olla riittävä auton sähköille. Riittävä purkuvirta on akun tärkein ominaisuus
ja mah lukema määrittää sitten akun keston, eli ajoajan.

Jos nyt jonkun esimerkin heitän, niin itellä on 1/8 HPI trophy truggy missä on 5000mah 50c 3s (2 sarjassa jotta saadaan 6s) akut ja sillä ajelee keskimäärin 20-25min.

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5166 : 25.01.17 - klo: 20.00 »
Sen kummemmin foorumia kaivelematta semmonen kysymys, että kuinka pitkä ajoaika suurinpiirtein on 5000mah lipo akulla? Ja onko jotain "sääntöä" mitä ottaa huomioon ajoakkua hommatessa?

1) mittaa akkukotelon tila ennen akkujen tilausta ja vamista akun mallin ja kennomäärän (nicd,nimh,lipo,lihv) sopivuus autoosi. Nopeudensäädin ja moottori määrittelee kuinka monella kennolla voi ajaa. Valmistaja yleensä ilmoittaa nämä.
2) osta kovakuorisia akkuja
3) harrastekuskille 5000-6000mah on jo tosi riittävä (jos akkutyyppi esim. lipo 2s ja auto kokoluokassa 1:10/1:8)
4) valitse suoraan ison C-arvon akut niin ei tartte heti ostaa parempia.
5) varmista, että akun liitännät ovat oikeanlaiset tai osta samalla uudet liittimet matkaan ja tee juotoshommia itse. esim. hobbyking tarjoaa suurinpiirtein jokaista liitintyyppiä mitä markkinoilta löytyy.

6) vastaus ekaan kysymykseesi ajoajasta ~20-45min setupista riippuen lipoakuilla. vanhemman teknologian akut kestää heikommin.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5167 : 27.01.17 - klo: 10.50 »
jatkan itse kysymyksellä. Kyseessä vanhan auton elvytys ja samalla snadi modernisointi. Kombo tulisi olemaan hitec ezx-r pro nopari (kuormakesto 96A jatkuvaa, 140A piikki) sekä vanha kisamoottori 540 brushed 27 Turn. Todennäköisesti haluisin vielä vaihtaa modernimman racemoottorin tilalle, jolla saisi hieman lisää vauhtia. Näiden kanssa tarkoitus käyttää lipoakkua 5000mah 20c 2s1p. Lipolle tarkoitus asentaa turvahälytin, joka kertoo kun jännite meinaa tippua liikaa.

ja kysymykset:

1) Mihin tommosella vanhalla 540 brushed teknologialla oikein ylipäätänsä päästään max. A? eli onko turvallista päivittää käytännössä mikä tahansa moottori noparin ilmoittamassa rajassa (17 turn engine brushed) ilman, että nopari kyykkää?
2) Osassa katsomissani 540 moottoreissa ilmoitettu max. voltit 7.4 ja lipossa on 8.4. Aiheuttaako ongelmaa?
3) noparissa on peruutustoiminto. Pystyykö tommosella vanhalla brushed-moottorilla hyödyntämään ko. ominaisuutta vai pitääkö se ottaa pois käytöstä? tai pystyykö brushed moottorilla ylipäätänsä peruuttamaan kun niissä on uudemmissakin pyörimissuunnat yleensä ilmoitettu.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5168 : 30.01.17 - klo: 13.51 »
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Poissa Pixarmartti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5169 : 30.01.17 - klo: 14.09 »
Mitäs ootte käyttäny näiden puhdistus purkkien sisältöna?

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-tarvikkeet-ja-laukut-tarvikkeet/bearing-cleaner-tc167

Tuon on oltava joku aprillipila  :grin: , jos on päädyt on kumia ne voi poistaa ja heittää ultaäänipesuriin, mutta ei maksa vaivaa. Laittaa uudet laakerit vanhojen tilalle koska jokatapauksessa laakereihin on tullut välystä

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5170 : 30.01.17 - klo: 17.09 »
Mitäs ootte käyttäny näiden puhdistus purkkien sisältöna?

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-tarvikkeet-ja-laukut-tarvikkeet/bearing-cleaner-tc167

Tuon on oltava joku aprillipila  :grin: , jos on päädyt on kumia ne voi poistaa ja heittää ultaäänipesuriin, mutta ei maksa vaivaa. Laittaa uudet laakerit vanhojen tilalle koska jokatapauksessa laakereihin on tullut välystä

Sinne voi laittaa myös ratasdiffin sisukset ja jarrukliineriä.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Jeziz

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5171 : 01.02.17 - klo: 13.43 »

Laturina olis tommonen Team orion IQ605.
Onkohan akku ollu ihanki tyhjä, vai voisko tuo laturin kapasiteetin tulkita jotenki toisin?

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5172 : 01.02.17 - klo: 16.14 »
Kyllähän tuosta voisi päätellä akun jännitteen käyneen aika alhaalla - tai sitten akun kapasitetti on ilmoitettu etiketissä alakanttiin. Pura se laturissa vaikka johonkin 6.4 volttiin ja katso kuinka paljon akku antaa kapasiteettiä ulos. Tuosta voi sitten jo hieman arvioida kuinka alhaalla jännite on aiemmin käynyt. 3.0 per kenno on minimi, jonka jälkeen kennot alkavat vahingoittumaan.

Poissa Jeziz

  • Tulokas
    • Profiili
Noobikysymykset
« Vastaus #5173 : 02.02.17 - klo: 10.23 »
Akkuvahti kyllä alkaa huutamhan 3.4v:ssa ja muistaakseni voltit oli 7.6, ku laitoin laturiin.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5174 : 14.02.17 - klo: 22.32 »
Kertokaas hölmölle onko noparista vai radiolaitteistosta kiinni, kun kaasunhallinta 2s+2s lipoilla ajossa on kohtuullisen haastavaa ts. ryömitys nätisti paikoiltaan on about mahdotonta. Erityisesti häiritsee kun yrittää nätisti peruuttaa tiukassa paikassa, niin ei tuu oikein mitään :D yhellä 2s-lipolla kun lasettaa niin kaasua voi hallita paljon snadimmilla vauhdeilla. Onko vaan niin että kun voltit nousee, niin "kaasusta" tulee lineaarisesti äkäisempi? Kiinnostais ihan mielenkiinnosta tietää mikä on se määräävä komponentti tässä hommassa.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5175 : 14.02.17 - klo: 22.56 »
Kertokaas hölmölle onko noparista vai radiolaitteistosta kiinni, kun kaasunhallinta 2s+2s lipoilla ajossa on kohtuullisen haastavaa ts. ryömitys nätisti paikoiltaan on about mahdotonta. Erityisesti häiritsee kun yrittää nätisti peruuttaa tiukassa paikassa, niin ei tuu oikein mitään :D yhellä 2s-lipolla kun lasettaa niin kaasua voi hallita paljon snadimmilla vauhdeilla. Onko vaan niin että kun voltit nousee, niin "kaasusta" tulee lineaarisesti äkäisempi? Kiinnostais ihan mielenkiinnosta tietää mikä on se määräävä komponentti tässä hommassa.

No, jos kyseessä on sensoriton harjaton säädin / moottori, niin eikös se kuulu sen ominaisuuksiin, että ns. ryömitys on "mahdotonta".
Harjallisella säädin / moottori yhdistelmällä ryömitys onnistuu paremmin , samoin sensorillisella harjattomalla "systeemillä".

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5176 : 15.02.17 - klo: 20.15 »
Näin mäkin aattelin, kun kuitenkin pienemmällä jännitteellä pysty nätimmin lähteen. Ja autossahan juurikin mainitsemasi harjaton&sensoriton.
Schumacher Cougar LD, ABC Hobby Gambado & Kyosho Scorpion mk5

Poissa Tomppa78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5177 : 21.02.17 - klo: 18.40 »
Sellaista täs aloittelejina kysyn että mitä tarkoittaa moottorissa merkintä esim..3650kv?? Pitäisi saada dirt hogiin konetta että kulkisi kovempaa ja myös kiihtyisi kunnolla?? Kiitos jo  etu käteen.

Poissa nenzo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5178 : 21.02.17 - klo: 18.51 »
Traxxas Stampede 4x4 ohjausongelma:

Edellisellä ajokerralla (n.3kk. sitten) ei mitään ongelmia. Nyt kun laittaa nopariin virrat, niin ohjausservo kääntää renkaat täysin oikealle. Ratista käännettäessä vasemmalle renkaat kääntyvät keskiasentoon, mutta eivät pidemmälle. Ohjain palautettu kertaalleen tehdasasetuksiin ja piuhat (irroitettavat) käytetty irti, muuta ei ole tehty.
Pystyykö noparia jotenkin nollaamaan/palauttaamaan tehdasasetuksiin? Mistä muusta vika voisi johtua? Autolla ajettu pääasiassa 2s lipo-akuilla. Kiitokset vastauksista jo etukäteen!

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5179 : 21.02.17 - klo: 19.06 »
Traxxas Stampede 4x4 ohjausongelma:

Edellisellä ajokerralla (n.3kk. sitten) ei mitään ongelmia. Nyt kun laittaa nopariin virrat, niin ohjausservo kääntää renkaat täysin oikealle. Ratista käännettäessä vasemmalle renkaat kääntyvät keskiasentoon, mutta eivät pidemmälle. Ohjain palautettu kertaalleen tehdasasetuksiin ja piuhat (irroitettavat) käytetty irti, muuta ei ole tehty.
Pystyykö noparia jotenkin nollaamaan/palauttaamaan tehdasasetuksiin? Mistä muusta vika voisi johtua? Autolla ajettu pääasiassa 2s lipo-akuilla. Kiitokset vastauksista jo etukäteen!

Oletko tsekannut vastarin ettei ole päässyt kostumaan? Toinen voi olla että ohjausservo on sökönä. Noparista tuo ei johdu.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa nenzo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5180 : 21.02.17 - klo: 20.34 »
Vastari on tsekattu, ei ole päässyt kostumaan. Lisäksi paritin vastarin ja ohjaimen uudestaan, tuloksetta. Ohjausservon vikaan viittaisi sikäli, että kaasu toimii niin kuin ennenkin.

Poissa monsterman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5181 : 22.02.17 - klo: 21.45 »
Sellaista täs aloittelejina kysyn että mitä tarkoittaa moottorissa merkintä esim..3650kv?? Pitäisi saada dirt hogiin konetta että kulkisi kovempaa ja myös kiihtyisi kunnolla?? Kiitos jo  etu käteen.
eiköhän 3650kv ole hyvä väännön ja kierrosten kannalta. tarjoat sille vahvempaa nopeudensäädintä ja kiukkuisempaa akkua niin alkaa tapahtumaan. jos haluat vaan moottorin vaihtaa, niin suurempi kv luku = lisää kierroksia = nopeutta, mutta väännöt laskee ja lämpöjä kannattaa tarkkailla
EDIT: niin se kv luku moottorissa tarkoittaa kierroksia/voltti eli 3650rpm/V
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Poissa Tomppa78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5182 : 28.02.17 - klo: 20.33 »
Miten toi lipoakun varastolataus pitää tehdä? Pitääkö akku ajaa tyhjäksi ja sitten varastolataukseen? Ja kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua säilytetään?? Kiitos avusta jo etukäteen :) Tää on lipoakussa askarruttanut.

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5183 : 28.02.17 - klo: 21.22 »
Miten toi lipoakun varastolataus pitää tehdä? Pitääkö akku ajaa tyhjäksi ja sitten varastolataukseen? Ja kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua säilytetään?? Kiitos avusta jo etukäteen :) Tää on lipoakussa askarruttanut.

Akku laitetaan varastointijännitteeseen laturilla missä on storageohjelma. Ei väliä onko akku täynnä vai ajettu katkaisujännitteeseen. Tämä on syytä tehdä aina ajon jälkeen kun seuraava ajokerta on joskus hamassa tulevaisuudessa. Useimmat laittavat akut aina ns storageen ajopäivän jälkeen.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Tomppa78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5184 : 01.03.17 - klo: 06.16 »
kiitos Mölli :) mutta kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua on pidettävä? Sitä tässä kansssa olenmiettinyt?

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5185 : 01.03.17 - klo: 06.52 »
kiitos Mölli :) mutta kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua on pidettävä? Sitä tässä kansssa olenmiettinyt?

Pidät akun varastolatauksessa aina sillloin kun et käytä sitä.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5186 : 01.03.17 - klo: 11.33 »
kiitos Mölli :) mutta kuinka kauan siinä varastolatauksessa akkua on pidettävä? Sitä tässä kansssa olenmiettinyt?

Laitat ajojen jälkeen akun laturiin kiinni ja valitset laturista storage moden. Sitten kun laturi lopettaa lataamisen / tyhjentämisen on akku varastolatauksessa.  Tämän teet aina kun päivän ajot  on suoritettu niin pysyy akut kunnossa. Sit kun taas olet menossa ajamaan niin normi lataus vain päälle.

Team associated RC8B3.1

Poissa Tomppa78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5187 : 01.03.17 - klo: 14.48 »
Kiitos vastauksista...selvisi paljon :)

Poissa monsterman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5188 : 03.03.17 - klo: 12.12 »
osaako joku kertoa harjattoman noparin KV kestosta? huonosti löytyy tietoa aiheesta ja ainoa valmistaja (jonka nyt äkkiä muistan) joka mainitsee nopeudensäätimiinsä KV-limitin on hobbywing. esim HW MAX6 KV limit 6S: KV <1500
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5189 : 19.03.17 - klo: 14.24 »
http://fi.eurorc.com/searchproduct/11548/Servot

Sopiiko tämä servo Slash 2WD autoon ja onko järkevä ostos slashin vakio servoon nähden?http://fi.eurorc.com/searchproduct/11548/Servott

edit: Linkkiä muokattu




Ainiin kyllä kai tämäkin sopii tuohon autoon? http://fi.eurorc.com/product/391/savox-sc-1258tg-12kg008-digital-servo
« Viimeksi muokattu: 21.03.17 - klo: 09.19 kirjoittanut VTEC »
Team Corally SBX410, Xray T4 '14 ja FG Marder "jokkis"
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ