Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 729072 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ah66533

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5250 : 03.09.17 - klo: 22.09 »
Ostin pojalleni (ja ehkä vähän omaan käyttöön) Traxxas Stampede 2wd lipo akulla varustetun auton (käytetty). Paljoakaan en näistä ymmärrä mutta sen verran sain selville, että uusi "Spur Gear" pitäisi tilata. Eli tämä osa: http://fi.eurorc.com/product/3017/traxxas-48p-spur-gear-90t

Räjäytyskuvassa on mainittuna kolme muuta kokoa, jotka voisi tuohon sopia. Osaisiko joku kertoa, että olisiko jotain etua ostaa erikokoinen osa vai kannattaako vain pysyä tuossa alkuperäisessä koossa? Jos ymmärsin oikein, niin noissa vaihtoehtoisissa osissa olisi vähemmän hampaita (86T, 76T ja 83T). Alkuperäinen 90T.


Kannattaisi lukea ohjekirjaa :) Sieltähän se vastaus löytyi. Jätin kysymykseni näkyviin, jos joku kyselee samaa.

Poissa Ipperu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5251 : 03.09.17 - klo: 22.51 »
Ainakin 86:en voit laittaa sen 16 hampaisen vakiopinionin kanssa. 83 ja 76 voi vaatia isompaa pinionia sopivan välyksen saamiseksi. Hyötyä isommasta spurrista on se että nopeus voi vähän kasvaa. Spurrin 4:llä hampaalla ei niin suurta merkitystä kuin vastaava lisäys pinionin eli moottorin rattaan kokoon.
Carson X10e | Axial Exo Terra | Trx Stampede 4x4 VXL | Feilun FT012 RC-vene

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5252 : 03.09.17 - klo: 23.52 »
Jos vaihtaa spurrin (spur gear = iso ratas) isompaan, niin maksimivauhti laskee, mutta auto kiihtyy nopeammin. Sama vaikutus saadaan, jos vaihdetaan pinioni pienemmäksi. Tällöin kone ei lämpene niin paljoa.

Sen sijaan, jos vaihdetaan spurri pienemmäksi tai pinioni suuremmaksi, maksimivauhti nousee, auto kiihtyy hitaammin ja kone kuumenee enemmän.

Yleensä välityksiä vaihdetaan vaihtamalla pinionia.

Eli kyse on auton välityksistä (pinionin ja isorattaan suhde toisiinsa huomioiden auton sisäinen välitys). Välityksiä muutettaessa tulee aina huolehtia siitä, ettei moottori kuumene liikaa (kannattaa mitata ajon aikana vaikka muutaman minuutin välein, ettei polta konetta). Eli jos vaihtaa spurrin alkuperäistä pienemmäksi tai vaihtaa isomman pinionin, niin silloin moottori kuumenee enemmän. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää esim. maksimi 80 astetta moottorin lämpötilana. Jos se on enemmän, niin pienempää pinionia. Infrapunalämpömittari on hyvä apuväline.

Löytyiskö ohjekirjasta tai netistä ko. auton välitystaulukkoa?

Poissa ah66533

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5253 : 04.09.17 - klo: 09.21 »
Jos vaihtaa spurrin (spur gear = iso ratas) isompaan, niin maksimivauhti laskee, mutta auto kiihtyy nopeammin. Sama vaikutus saadaan, jos vaihdetaan pinioni pienemmäksi. Tällöin kone ei lämpene niin paljoa.

Sen sijaan, jos vaihdetaan spurri pienemmäksi tai pinioni suuremmaksi, maksimivauhti nousee, auto kiihtyy hitaammin ja kone kuumenee enemmän.

Yleensä välityksiä vaihdetaan vaihtamalla pinionia.

Eli kyse on auton välityksistä (pinionin ja isorattaan suhde toisiinsa huomioiden auton sisäinen välitys). Välityksiä muutettaessa tulee aina huolehtia siitä, ettei moottori kuumene liikaa (kannattaa mitata ajon aikana vaikka muutaman minuutin välein, ettei polta konetta). Eli jos vaihtaa spurrin alkuperäistä pienemmäksi tai vaihtaa isomman pinionin, niin silloin moottori kuumenee enemmän. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää esim. maksimi 80 astetta moottorin lämpötilana. Jos se on enemmän, niin pienempää pinionia. Infrapunalämpömittari on hyvä apuväline.

Löytyiskö ohjekirjasta tai netistä ko. auton välitystaulukkoa?

Ohjekirjasta löytyi tosiaan tuo välitystaulukko, jonka löysin melkein heti alkuperäisen viestini jälkeen. Auton mukana tuli vain paperinen "pikaopas" enkä heti tajunnut ladata sitä ohjekirjaa netistä.


Poissa originalkush

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5254 : 04.09.17 - klo: 15.09 »
Terse!

nyt paloi käpy harjallisiin motteihin. Osaisko joku kertoa, millaisen harjattoman combon ostaisin? tarvis siis noparin motin ja vissiinkin ohjelmointikortin lipo cut offia varten, vaikka linkata jotakin.

tänks.

Poissa mustikka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Noobikysymykset
« Vastaus #5255 : 04.09.17 - klo: 15.31 »
Minkä kokoiseen/Mihin autoon tulossa ja mihin käyttö tarkoitukseen?
Tekno EB48.3, Xray XB4, XB8E, XB9, DJI Phantom 3 Standard, Traxxas Revo 3.3
Myynnissä: 1/8 durango: http://rc10.fi/index.php?topic=102189.0#new

Poissa originalkush

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5256 : 04.09.17 - klo: 16.00 »
2wd stampedeen olis tarkotus laittaa.. Lähinnä suditteluun erimaastoissa, hiekalla metässä mullalla nurmikolla :D toisin sanoen pihasuditteluun. Ja jonkuu semmosen jos löytäs, mikä ei ihan mansikoita maksa

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5257 : 04.09.17 - klo: 16.06 »
2wd stampedeen olis tarkotus laittaa.. Lähinnä suditteluun erimaastoissa, hiekalla metässä mullalla nurmikolla :D toisin sanoen pihasuditteluun. Ja jonkuu semmosen jos löytäs, mikä ei ihan mansikoita maksa

Haluatko ostaa kotimaisesta liikkeestä vai maailmalta? Missä päin Suomea auto sutii jos kotimainen liike on mahdollinen?
Dex8, DESC410R,  DEX210, DESC210R, E-maxx , Axial SCX10

Poissa originalkush

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5258 : 04.09.17 - klo: 16.18 »
eteläkarjalassahan tuo.. parempihan se on jos kotimaasta saisi tilattua, taikka haettua vaikka paikan päältäkin.. Ulkolaisiakin voi ehottaa mutta ennemmin suomesta  :afro:

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Dex8, DESC410R,  DEX210, DESC210R, E-maxx , Axial SCX10

Poissa originalkush

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5260 : 04.09.17 - klo: 16.53 »
Kiitoksia oikein paljon! Varmaan jompikumpi noista eurorc:n comboista lähtöö tänne suuntaan.. :) Mitenkäs, tarviiko tuohon ohjelmoinikorttia, että lipo cut off saa päälle?

Poissa Metsäläinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5261 : 04.09.17 - klo: 17.35 »
Kiitoksia oikein paljon! Varmaan jompikumpi noista eurorc:n comboista lähtöö tänne suuntaan.. :) Mitenkäs, tarviiko tuohon ohjelmoinikorttia, että lipo cut off saa päälle?

Kannattaa laittaa sähköpostia suoran Eurorc:lle vastaavat nopeammin kuin osaat odottaa.:wink: Harjattomissa säätimissä
on yleensä aina lipo cut off valmiiksi päällä.
Eurorc | Team Associated B64D | Gmade Komodo | Vaterra Ascender Wrangler | Hobbywing | Highest | Gens ace | SpektrumRC |

Poissa Chosen4

  • Jäsen
    • Profiili
    • Youtube kanavani mun
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5262 : 04.09.17 - klo: 17.42 »
On noissa automaagisesti lipo-cut off päällä, ja ohjelmointi onnistuu set-napin takaakin joten et tarvitse ohjelmointikorttia. Toki niiden säätöjen vaihtaminen on hieman kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa ilman ohjelmointikorttia mutta toisaalta siinä säästyy vastaanottimen kotelon availulta Stampeden kohdalla.
Kalusto: Xray T1 Drifteri, Traxxas Stampede 2WD ja Traxxas E-Maxx. Youtube: https://tinyurl.com/y88pzfmf

Poissa originalkush

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5263 : 04.09.17 - klo: 17.46 »
oukkidoukki, kiitoksia infosta. tosiaan ei oo harjattomista mitään kokemuksia, hyvin vähän on harjallisistakaan. Sen verran kyllä ettei enää tule x)

Poissa Make00

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5264 : 14.09.17 - klo: 16.12 »
Tätä on varmaan kysytty tuhat kertaa, mutta en jaksa koluta näitä sivuja lävitse...

Mitä ja mihin vaikuttaa/merkitsee nuo moottorin arvot? Eli jos mootori on 13.5 T tai 2.5 T, niin mitä ne tarkoittaa ja mitä nuo luvut meinaa/vaikuttaa?
Yokomo MR-4TC SD SSG Special ja Yokomo MR-4TC BD

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5265 : 15.09.17 - klo: 08.36 »
Mitä pienempi tuo T-luku on, niin sitä tehokkaampi moottori on kyseessä. Esim. 21,5T on touring autoissa vakioluokan (TSS-10) moottori, joka on selvästi miedompi kuin esim. viritetyssä luokassa (TSM-10), jossa moottorin tehoa ei ole rajattu ja siellä voidaan ajaa esim. 5,5T moottorilla. Vakioluokan auto kulkee maksimissaan n. 40km/h sisäradalla ja tehokkaammalla moottorilla päästään radasta riippuen 70-80km/h vauhteihin ja ulkona vielä kovempaa.
« Viimeksi muokattu: 15.09.17 - klo: 08.40 kirjoittanut Pepess »

Poissa PHJ33

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5266 : 16.09.17 - klo: 14.06 »
Tuli hankittua Stampede 4x4 ja jokaisen ajon jälkeen hirveen likainen :)
Tähän asti käyttänyt paineilmatölkkejä mutta koen että olisi varmaan järkevää hankkia kompressori.

Onko mitään ehdotuksia. Asun kerrostalossa niin ei mielellään hirveän kovaääninen.

Poissa nulli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5267 : 17.09.17 - klo: 12.56 »
Suojaverkko (Dusty Motors) ja loput harjaa kuivana.

Poissa Ipperu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5268 : 17.09.17 - klo: 20.37 »
Tuli hankittua Stampede 4x4 ja jokaisen ajon jälkeen hirveen likainen :)
Tähän asti käyttänyt paineilmatölkkejä mutta koen että olisi varmaan järkevää hankkia kompressori.

Onko mitään ehdotuksia. Asun kerrostalossa niin ei mielellään hirveän kovaääninen.

Mulla on tämmöinen. Toimii. Toki, jos ihan kuraa ja lieejua niin silloin vedän enimmät vesiletkulla ja loput tällä. Talvella saa kätevästi myös lumet ja loskan pois.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/einhell-th-ac-190-kit-kompressori#spca

Carson X10e | Axial Exo Terra | Trx Stampede 4x4 VXL | Feilun FT012 RC-vene

Poissa mustikka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Noobikysymykset
« Vastaus #5269 : 20.09.17 - klo: 12.25 »
Onko kellään tietoa onko hobbywingin  seaking 90a v3:ssa joku kv raja liittyen lipo akun keinojen määrään. 
Tekno EB48.3, Xray XB4, XB8E, XB9, DJI Phantom 3 Standard, Traxxas Revo 3.3
Myynnissä: 1/8 durango: http://rc10.fi/index.php?topic=102189.0#new

Poissa Stahl-Ville

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5270 : 21.09.17 - klo: 12.53 »
12mm aluhex pitäisi löytää mahdollisimman ohut. Kuinka ohuina niitä voi olla ja millä brändillä? 5mm hexin sijalle pitäisi saada vannetta hiukan sisemmäs. Tarkoituksena kierrättää tuuppikorrin pyöriä edestä taakse.

Poissa SixStars

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5271 : 21.09.17 - klo: 15.11 »
12mm aluhex pitäisi löytää mahdollisimman ohut. Kuinka ohuina niitä voi olla ja millä brändillä? 5mm hexin sijalle pitäisi saada vannetta hiukan sisemmäs. Tarkoituksena kierrättää tuuppikorrin pyöriä edestä taakse.
Milli lähtee noilla, ohuempiin en ole törmännyt itse.. voihan niitä olla.. tai sitten ei..  :undecided:
https://hobbyking.com/en_us/titanium-color-aluminum-wheel-adaptors-with-lock-screws-4mm-12mm-hex.html
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampede 2WD, Himoto EMXT-1, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa PHJ33

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5272 : 24.09.17 - klo: 12.17 »
Pakko kyllä palauttaa toi kompressori. Sen verraan huutaa että kuuroksihan tässä tulee. EI varmaankaan miellytä naapureita sen kummemmin.

Olen muuten ajellut n.10 akkua hiekkaradalla ja edelispäivänä huomasin että kaikki renkaat aivan täynnä hiekkaa/vettä.

Onko mitään tapaa suojuatua tältä. Porasin jo kaksi reikää/rengas uusiin kumeihin. Kannattaisiko noi reiät vanteessa teipata kiinni?

Poissa Dille

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5273 : 24.09.17 - klo: 12.40 »
Pakko kyllä palauttaa toi kompressori. Sen verraan huutaa että kuuroksihan tässä tulee. EI varmaankaan miellytä naapureita sen kummemmin.

Olen muuten ajellut n.10 akkua hiekkaradalla ja edelispäivänä huomasin että kaikki renkaat aivan täynnä hiekkaa/vettä.

Onko mitään tapaa suojuatua tältä. Porasin jo kaksi reikää/rengas uusiin kumeihin. Kannattaisiko noi reiät vanteessa teipata kiinni?

Vanteen reijät umpeen ja renkaaseen ulkopintaan pari reikää nahkap*skalla.

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5274 : 24.09.17 - klo: 13.33 »
Äh...mihkähä määkin vastasin..meni ehkä väärään ketjuun :shocked:

Poissa PHJ33

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5275 : 25.09.17 - klo: 16.10 »
Mitkä päivitykset kannataisi ehdottomasti tehdä Stampede 4x4 vxl ennen kuin hankki lipoakut. Taakse ainakin  parempi drive-shafti ja esc-cooleri. Mitäs muuta?

Poissa Ipperu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5276 : 25.09.17 - klo: 20.50 »
Mitkä päivitykset kannataisi ehdottomasti tehdä Stampede 4x4 vxl ennen kuin hankki lipoakut. Taakse ainakin  parempi drive-shafti ja esc-cooleri. Mitäs muuta?

No ei mitään. Kannattaa vain laittaa noparissa lipo-cut off päälle. Jos ajelee 3s:llä niin silloin kannattaa laittaa myös cooleri moottorille ennemmin kuin noparille. En itse käytä 3s:llä kumpaakaan. En aja 3s:llä kesäkuumalla. Muutoin on lämmöt (lähinnä motissa) pysynyt sallitun rajoissa.
Carson X10e | Axial Exo Terra | Trx Stampede 4x4 VXL | Feilun FT012 RC-vene

Poissa Kimpsu57

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5277 : 26.09.17 - klo: 19.30 »
Moi.
1/8 E Revoon päivitin noparin kun traxxas 3s vxl hajosi nyt kun ajan uudella noparilla 3s lipolla ja traxxas vxl koneella ajo kantama loppuu 6 metrin kohdille sitten joutuu kävelemään auton luokse ja auto liikkuu taas kuusi metriä.
Pitääkö mun alkaa juosta auton perässä ettei kantama lopu vai onko tähän muu ratkaisu kun 2.4Ghz radiot?
Kimi.
Traxxas stampede 2wd slash 2wd rustler 2wd blast e revo LAPPEENRANTA

Poissa PHJ33

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5278 : 26.09.17 - klo: 21.47 »
Mitkä päivitykset kannataisi ehdottomasti tehdä Stampede 4x4 vxl ennen kuin hankki lipoakut. Taakse ainakin  parempi drive-shafti ja esc-cooleri. Mitäs muuta?

No ei mitään. Kannattaa vain laittaa noparissa lipo-cut off päälle. Jos ajelee 3s:llä niin silloin kannattaa laittaa myös cooleri moottorille ennemmin kuin noparille. En itse käytä 3s:llä kumpaakaan. En aja 3s:llä kesäkuumalla. Muutoin on lämmöt (lähinnä motissa) pysynyt sallitun rajoissa.

Ok, pitää laittaa moottoricooleri sitten tilaukseen akun kanssa. Seuraavaksi saa suositella lipo 3s akkuja :)

Poissa Kimpsu57

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5279 : 27.09.17 - klo: 18.12 »
Moi.
Kokeilin tänään crawlerin 2.4Ghz radioita  E Revon kanssa nyt toimii moitteettomasti pidemmänkin matkan päästä.
Mikä näitä traxxas 27.45Mhz radioita vaivaa...
Kimi
Traxxas stampede 2wd slash 2wd rustler 2wd blast e revo LAPPEENRANTA