Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1511917 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1170 : 17.03.10 - klo: 18.26 »
No en tiiä onko tää noobi kymysys, mut kuitenkin katoin parhaaks laittee sen tänne  :mrgreen: No tuossa tuli eile illalla villi ajatus mieleen. Aattelin, että tuliskoha mitään, jos tommosen 18voltin porakoneen moottorin ja akun modais 1/10 autoon? Tuliskohan siittä mitään  :laugh: Onkos kellään mitääs ajatusta? Luulis ainaski vääntöä löytyvän...
Itse meinasin laittaa vanhan Makitan 9.6V koneen 1:10 autoon, kun kypsyin lyhytikäisiin 540 kokoluokan hiilikoneisiin. Olikin aika paljon suurempi (joka suuntaan) eli homma jäi siihen.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1171 : 17.03.10 - klo: 19.08 »
Bilteman myymän 18v akuilla olleen poran kone oli 550 kokoa, ja siis sopi. Peltiliuskahiilet.
Osoittautui suht samanvoimaseksi kuin axial-rtr crawlerkone. Amppeereita se ei ota paljoa, joten voimaa saa vain isoilla volteilla.
Pikkanen lappu kyljessään antoi ymmärtää, että kone olisi 80-lankanen.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1172 : 17.03.10 - klo: 20.24 »
En tiedä meneekö nyt väärään topikkiin, mutta mitä kokemuksia ihmisillä on ebaysta?
Voiko sieltä ostaa tavaraa luotettavasti?

-Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1173 : 17.03.10 - klo: 20.26 »
Ihan hyviä, eli kyllä voi ostaa.

..juu, keskustelua kaupankäynnistä ois ollu paikkana jees myös mutta menee kai tuo tässäkin.

edit: jos esim. paypal:lla maksat ja myyjä ei lähetäkään tuotetta niin saat fyrkat kyllä hommattua takaisin. Mutta itsellä ei ole ollut ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 17.03.10 - klo: 20.30 kirjoittanut TheArska »
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1174 : 17.03.10 - klo: 20.32 »
oge, kiitos paljon! :)
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1175 : 18.03.10 - klo: 14.18 »
Millä jännitteellä valmistajien moottorien wattiarvot on mitattu? Onko se nimellisjännite (8,4V) vai 7,2V? Muistan lukeneeni jenkkifoorumilta jostain standardeista, joissa nämä oli määritetty. En vaan löytänyt samaa sivua uudelleen.

Samaan syssyyn toinen kysymys koskien moottorin ampeereja. Pystyykö tuosta wattiarvosta määrittämään suoraan moottorin tarvitseman suurimman A-arvon.

Esim. 890W moottori oletettavasti 7,2V:lla tarvitsisi:

P = I x V
I = P/V
I = 890W/7,2V
I = 123,6A

8,4V:lla tuo arvo olisi noin 106A.

Hiukan ihmettelen sitä, että rc-monster databasen mukaan castlen 9000kv kone on jatkuvana 1000W, mutta silti jotkut ajavat sillä huoletta Mamba Maxilla. Mamban kestää jatkuvana 100A. Yllä olevan laskukaavan mukaan molemmissa tapauksissa moottorin jatkuva A-arvo olisi huomattavasti suurempi kuin MM jatkuva.
« Viimeksi muokattu: 18.03.10 - klo: 14.26 kirjoittanut SlidSlide »

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1176 : 18.03.10 - klo: 23.59 »
Perustunee juurikin siihen , että "täyttä" tehoa röykkyselläkään tiellä ei oteta kuin piikkeinä. Rullaaminen jne helpottaa.
Vettä vasten tai foffarimäkeen kiivetessä ollankin "ylisuorituksessa" elikaarta lyhentäen.

Valitsinkin 110A lupauksella olevan koneen viimeeksi...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa henkka123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1177 : 19.03.10 - klo: 19.25 »
Meneekös se nyt sillein että jos minulla on vaikka 100A kestävä nopari ja 5000 mah 40c lipo
en voi käyttää tuota akkua?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1178 : 19.03.10 - klo: 19.29 »
Meneekös se nyt sillein että jos minulla on vaikka 100A kestävä nopari ja 5000 mah 40c lipo
en voi käyttää tuota akkua?

Ei. Vaan kaikki riippuu siitä mitä moottorisi virrankulutus on.

Yksinkertaistettuna menee suunnilleen näin:

Moottori pyytää virtaa, jota akku antaa jos pystyy. Nopeudensäädin keskellä joko kestää tai ei, riippuu virran suuruudesta.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa OzKi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1179 : 19.03.10 - klo: 19.29 »
Mitä tarkoitta jossain sensorikoneissa lukeva VTEC?
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

Poissa henkka123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1180 : 19.03.10 - klo: 19.58 »
Meneekös se nyt sillein että jos minulla on vaikka 100A kestävä nopari ja 5000 mah 40c lipo
en voi käyttää tuota akkua?

Ei. Vaan kaikki riippuu siitä mitä moottorisi virrankulutus on.

Yksinkertaistettuna menee suunnilleen näin:

Moottori pyytää virtaa, jota akku antaa jos pystyy. Nopeudensäädin keskellä joko kestää tai ei, riippuu virran suuruudesta.

Kiitos, tuo selvensi oikeasti paljon! :cheesy:

Poissa henkka123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1181 : 19.03.10 - klo: 20.02 »
Mutta mistäs tiedän paljonko virtaa moottori tarvitsee? Castlen sivuilla ei lukenut ainakaan 5700kv-moottorin kohdalla.

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1182 : 20.03.10 - klo: 20.38 »
Mielestäni tässä topicissa: http://rc10.fi/index.php?topic=45447.msg422937#msg422937 ylitti itsensä pahasti niin modet kuin keskusteluun osallistuneet "kiistapukarit" keskustelu olisi pitänyt siivota jo heti kun oli aihetta.Foorumia vähemmän käyttäneenä luin tänään vasta ensimmäistä kertaa koko keskustelua ja loppu minkä luin oli aivan täysin tänne sopimatonta matskua  :huh: Toivoa sopii että foorumi pysyy sille kuuluvalla tasolla ja kanssaharrastajia kunnioitetaan ja autetaan eiks niin  :wink:
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1183 : 26.03.10 - klo: 21.12 »
Olen yrittänyt käyttää hakua koska ongelmani ei varmastikaan ole uusi, mutta en löytänyt oikeaa aihetta.

Eli olen kärsimättömästi käsitellyt Asson SC 1/10 autoani ja odotellut lumien sulamista.

Mutta mutta, mikä on oikea työväline muovisten pallokuppien ja sen metalli pallon yhdistämiseen?

Mikä on paras tapa (työväline) purkaa tämä pallonivel-pallo yhdistelmä?

Olisiko suositeltavaa aina uusia tämä muovinen pallokuppi sen jälkeen kun se on erotettu kertaalleen metalli pallosta?


Vaikuttaa jotenkin ihmeelliseltä pihtien kanssa väkisin puristaa nämä pallokupit kiinni.

Ja sitten se niitten erottaminen, voimalla käsin, tai ruuvimeisselillä, ei myöskään tunnu oikealta menettelytavalta.

Eli on varmaan parempi tapa toimia, mutta se ei ole minulle auennut.


Kiitos,
-JSJ
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1184 : 26.03.10 - klo: 23.38 »
Muovisen pallokuppivarren saa napsauttaa palloon kiinni pihdeillä.
Pallokupin saa irti, kun ottaa siitä muovisesta varresta kiinni
pihdeillä ja vääntää pallokuppivarren auki toisesta päästä.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1185 : 27.03.10 - klo: 10.45 »
kauankos tuossa noparin ohjelmoinnissa pitäisi mennä? Auto on hpi e-firestorm. Kaasun ohjelmointi meni nopeasti mutta jarrussa mennyt jo 5min...
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03

Poissa Kaasusorsa

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1186 : 02.04.10 - klo: 22.02 »
Hei!

Itsellä tänään kun ajelin tuolla hiekkakentällä tänään Infernolla noin 4 tankillista. Viimeisellä tankilla auto alkoi väkisin kääntyä vasemmalle kunnes... vasen eturengas irtosi! Yksin kertaisesti oli vain lähtenyt irti. No ei se ole kysymys vaan se kun yritin jarruttaa auto sitten. SE EI PYSÄHTYNYT, mutta ei kaasuttanutkaan. Kotona vielä kävi sillain kun laitoin tyhjäkäynnille tyhjentään tankin niin kaasuhirtti kiinni (!) ja jarru ei edelleenkään jaksanut jarruttaa kunnolla. Voisiko syynä olla että vastarinparistot ovat vaihtamista vailla?
-|Kyosho Inferno MP 7.5 sports 4|-
 ~ Sorsa

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1187 : 03.04.10 - klo: 00.13 »
Vastarin paristoista luultavimmin on tosiaan kyse. Kannattaa ehkä harkita failsafe yksikköä  siihen kaasuun. On kohtalaisen ikävää tilanteessa, jossa loppuu paristot joko ohjaimesta tai vastarista, kun tuo kaasu jää päälle. Failsafe yksiköt eivät ole kalliita suomessakaan.
http://www.rcmart.com/catalog/rc-fail-safe-unit-mtroniks-micro-failsafe-p-18928.html

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1188 : 03.04.10 - klo: 00.19 »
Ladattava vastaanotin akku on parempi kuin paristot.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1189 : 03.04.10 - klo: 00.28 »
Vastarin paristoista luultavimmin on tosiaan kyse. Kannattaa ehkä harkita failsafe yksikköä  siihen kaasuun. On kohtalaisen ikävää tilanteessa, jossa loppuu paristot joko ohjaimesta tai vastarista, kun tuo kaasu jää päälle. Failsafe yksiköt eivät ole kalliita suomessakaan.
http://www.rcmart.com/catalog/rc-fail-safe-unit-mtroniks-micro-failsafe-p-18928.html

Failsafe ei pelasta kun vastarista loppuu akku tai varsinkin se yleisin ongelma...
Eli paristokotelossa oleva paristo muljahtaa senverran että virta katkeaa.

Unohtaa sen feilin hankinnan ja hommaa kunnollisen vastariakun.
Katkaisija myös huitin nevadaan ja se korvataa servon jatkojohdolla.
Eli johto vastariin ja toinen pää ulos vastarikotelosta.
Vastaanotinakun johto vedetään myös ulos kotelosta, eli kytketään vaan johto paikoilleen kun halutaan virtaa.

Moninkymmenkertaisesti varmempi tapa kuin naurettava paristokotelo.

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1190 : 03.04.10 - klo: 09.32 »
On myös failsafeja jotka jotka haistelee vastarin akun/paristojen jännitettä ja pelastaa, jos jännite putoaa liikaa. Mutta ei varmaankaan tosiaan auta enää jos paristo ei saa kosketusta.

Poissa juust0_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1191 : 04.04.10 - klo: 15.55 »
Mikä kannattaa laittoo graupnerin laturissa tuohon delta peak säätöön (5-20 Mv/cell)? Akkuna 5100mah orionin NIMH.

Poissa 1up

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1192 : 04.04.10 - klo: 19.13 »
Tarvitaanko Yeah Racingin lipojen http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-yeah-racing-lipo-pack-3200mah-lp0032-p-25829.html lataukseen Graupnerin Ultramat 14 plussalla latauskaapelin (esim. http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/3371-Graupner-latauskaapeli-Tamiya-liittimella-101834) lisäksi muita tarvikkeita. Sopiiko akun balanseriliitin laturissa oleviin liittimiin vai tarvitaanko jonkinlainen adapteri?
Xray 808 '09 spec

Poissa henkka123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1193 : 04.04.10 - klo: 19.16 »
Ei kannata käyttää sitä tamiya-liitintä. Sulaa melko helposti nuo.
Eli kolvaat vaikka deanssin tilalle. :tongue:

Poissa 1up

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1194 : 04.04.10 - klo: 20.06 »
Millaisilla virtamäärillä liittimien sulaminen alkaa olla todellinen uhka? Ainakin alkuun käytössä on ihan perus Tamiyan 540-kokoluokan moottori, jonka virroilla ei luulisi saavan oikein mitään liittimiä sulamaan. Mites balanserilaudat yms.? Onko sellaiselle tarvetta tuolla yhdistelmällä?
Xray 808 '09 spec

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1195 : 06.04.10 - klo: 15.29 »
 Mabuchi Low Drain 545  Ref: HRS545S
Mabuchi Low Drain 545. At 6 volts, ideal for direct drive with prop sizes up to 35mm, or use with the 2:1 beltdrive unit (OBD1) and run up to a 75mm props, all with a reasonable current consumption.
* Voltage range: 6-8.4V
* RMP unloaded: 11,900
* Current @ max. efficiency: 6A

540 vakiokoneet (27) on jossain muualla mainittu max 18A virtaa imeviksi pysäytettyinä (stall).

Se on taas ihan maximi Tamiyan liittimille. Vähänkin sitä vaativampi kone on ko liittimelle siis liikaa.
- partcon sivuilta lainaus:
-----
JST EL LIITTIMET
- valmistaja JST - sarja EL
- yleinen RC-autojen tms. akuissa
- ominaisuuksia mm. lukitus ja
polarisaatio
- virrankesto 10A (300V)
----
Kultauksella jne konstein sen saa kestämään jopa 30A uutena, mutta pinnoitteen kuluminen palauttaa maan pinnalle tehon läpäsyn kuumenematta/kuoren_sulamatta

DEANS tohon verrattuna (80-100A) on isommalla toleranssilla...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa 1up

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1196 : 06.04.10 - klo: 22.27 »
Kiitos! Sehän tuli selväksi.
Xray 808 '09 spec

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1197 : 09.04.10 - klo: 18.56 »
Tervehdys. Pääsi tuossa loppumaan faijan volvon akusta virta ja nyt pitäisi saada tuo ladattua ensiyönä aamua varten valmiiksi koska on kiire.

Bilteeman hidaslaturit ymsn ei ole niitä nopeimpia latureita joten voisiko tuollaisella rc-auton pikalaturilla latailla 1:1 kokoisen auton akkua ja jos voi niin millaisella virralla ja jännitteellä ? Vahingoittaako pikalataus tuollaista 1:1 auton lyijyakkua ? En ole koskaan lataillut tuollaista akkua joten en itse osaa sanoa tuohon mitöön.


Lataus tapahtuu kaiketi Pb lataus metodilla.

Mullon tollanen Turnigyn monipuolinen pikalaturi mikä osaa ladata isompiakin NiCd, NiMH, LiPo ( 2-6S ) ja Pb akkuja ainakin. Powerikin löytyy ja hauenleuat.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
- Tapsa

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1198 : 09.04.10 - klo: 20.01 »
Itsellä ei ole samanlaista laturia mutta vastaava. Lyijy akun lataus tapahtuu pb moodilla. Auton akuthan on 12v ja uskoisin että kyllä tuo laturisi on viisas että osaa ladata oikealla ampeeri määrällä. Mutta tuo mainitseva hidaslaturikin lataa kyllä auton akun yön aikana sen kyllä käyttö kuntoon. Huom lataa lyijyakku hyvin ilmastoidussa tilassa.
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1199 : 10.04.10 - klo: 08.36 »
Osassa latureista on 10Ah max. latauskapasiteetti eli laturi lopettaa latauksen, kun tämä kapasiteetti on ladattu. Lataa kyllä, mutta pitää pistää uudelleen päälle 10Ah välein.