Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1510619 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1320 : 13.03.11 - klo: 20.21 »
Kuulin, että mitä vähemmän käämikierroksia, sitä nopeampi kone.
miksi sitten 3.5r ja 9.3r moottorit ovat saman hintaiset?
Mun logiikalla: Mitä nopeampi, sitä kalliimpi :azn:

Eihän se eri käämimäärä valmistuskustannuksiin vaikuta.

Tai no jos oikein pilkkua viilataan niin pienemmällä käämikierrosmäärällä olevaan koneeseenhan kulu vähemmän lankaa, eli sehän voisi olla sitten karvanverran jopa halvempi.

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1321 : 13.03.11 - klo: 20.33 »
nonnii, jokapäivä jotain uutta. :azn:
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1322 : 13.03.11 - klo: 20.54 »
Jatketaanpa tätä aihetta vielä yhdellä kysymyksellä. Eli miksi sitten ei  kannata laittaa autoon mahdollisimman tehokasta mottia ja laittaa välitykset pieniksi? Saisi ison huippunopeuden lisäksi enemmän vääntöä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1323 : 13.03.11 - klo: 20.58 »
Jatketaanpa tätä aihetta vielä yhdellä kysymyksellä. Eli miksi sitten ei  kannata laittaa autoon mahdollisimman tehokasta mottia ja laittaa välitykset pieniksi? Saisi ison huippunopeuden lisäksi enemmän vääntöä.

Sitä vääntöä saa ihan riittävästi aloittelijalle järkevällä moottorilla.

Järkevällä moottorilla oppii sitten paremmin ja autokin pysyy paremmin ehjänä, sitten kun taidot kasvaa voi ostella tehokkaampia moottoreita.

Mihin autoon ollaan laittamassa moottoria?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1324 : 13.03.11 - klo: 21.41 »
En ole ostamassa mihinkään autoon moottoria, ja en oikein ymmärrä miten päättelet toisen taidot ja aloittelijamaisuuden yhdestä viestistä. Ihmettelin vain asiaa. Eli jos tehokkaampi moottori on samanhintainen kuin vähempitehoinen, sillä saa sekä paremman huippunopeuden että väännön ja tehoja pystyy aina säätämään pienemmiksi, niin miksi ostaa miedompi?

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1325 : 14.03.11 - klo: 11.48 »
Eli jos tehokkaampi moottori on samanhintainen kuin vähempitehoinen, sillä saa sekä paremman huippunopeuden että väännön ja tehoja pystyy aina säätämään pienemmiksi, niin miksi ostaa miedompi?

Jos asia olisi näin, niin miksi niitä vähempi tehoisia sitten valmistettaisiin ollenkaan?

 Liian kireen koneen miinuksia:
- Kiertää enemmän, eli mekaaninen rasitus on kovempi, laakerit on kovilla, jne.
- Hyötysuhde on heikompi, energiaa kuluu enemmän lämmöntuottoon, ajoaika lyhenee
- Nopari kovilla
- mm. edellisistä syistä johtuen sähköt saa grillattua helpommin
- liian kireät välit ja tehojen rajoitus noparista/ohjaimesta -> surkea kaasutuntuma

Motti kannattaa siis valita tarpeen mukaan. Vähemmän murhetta, enemmän ajoa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1326 : 14.03.11 - klo: 13.12 »
Se mikä aina unohdetaan...

Mitä enemmän tehoa, sitä enemmän osat rasittuvat.
Kuulalaakerit... vetoakselit... rattaat... kaikki.

Tosiaan muut sähköosat grillaantuvat ja ajoaikakin lyhenee merkittävästi.

Onko se nyt sitten kivaa kun autossa on hirmu tehot... akut kuumenee... ellei jopa pullistu piloille...
Säädin puuskuttaa sietokykynsä rajoilla ja koko auto kuluu paljon enemmän... Ja ajoaikakin tosiaan lyhenee niin että yhtäkkiä ajetaankin alle 10 minuuttia.

Tehokkaampi moottori vaatii paremman akun, joka ylipäätään pystyy luovuttamaan moottorin tarvitseman virran ilman että akku vaurioituu... Sama asia vaikuttaa myös säätimeen.
Eli mitä tehokkaampi moottori niin sitä enemmän täytyy nopeudensäätimen kestää läpikulkevaa virtaa.

Perus harrastajalla en näe mitään järkeä käyttää ylitehokkaita moottoreita mitä edes ammattilaiset eivät käytä vaikka isoista titteleistä taistellaankin...
Jaa miksikö ei käytä... No koska ne ylitehokkaat ovat ajettavuudeltaankin niin paljon kehnompia.
Tehoja kun joutuu hillitsemään varovaisella kaasusormella...

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1327 : 14.03.11 - klo: 15.11 »
Minulta vielä toinen kysymys: Vaikuttako moottorin kv arvo ajo aikaan?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1328 : 14.03.11 - klo: 15.21 »
Itse sanoisin että ei, kunhan välitykset vaihdetaan sopivaksi, ettei moottori rasitu liikaa.
Varmista myös, että moottorit eivät syö erimäärää amppeereja, koska tämän kuuluisi vaikuttaa.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1329 : 14.03.11 - klo: 15.29 »
KV arvo ei suoranaisesti vaikuta, mutta niillä on yleisesti pieni yhteys. Mitä isompi KV arvo, sitä enemmän moottori kiertää, ja luutavammin vie enemmän virtaa, eli moottorin ottama teho kasvaa. Nämä eivät kuitenkaan ole suoraan vertailtavissa pelkästään KV arvosta. Riippuu myös valmistajasta. Saman valmistajan saman sarjan moottoreita voi luultavimmin verrata myös KV arvon suhteen. Mutta 2 eri valmistajan saman KV arvon omaavat moottorit voivat hyvinkin tarvita hyvinkin erimäärän tehoa. Paremman hyötysuhteen omaavalla moottorilla on pienempi tehontarve, vaikka KV arvot olisivatkin samat.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1330 : 14.03.11 - klo: 15.37 »
Perus harrastajalla en näe mitään järkeä käyttää ylitehokkaita moottoreita mitä edes ammattilaiset eivät käytä vaikka isoista titteleistä taistellaankin...
Jaa miksikö ei käytä... No koska ne ylitehokkaat ovat ajettavuudeltaankin niin paljon kehnompia.
Tehoja kun joutuu hillitsemään varovaisella kaasusormella...

Olen täsmälleen samaa mieltä :wink:.

Ajattelin vain asiaa tältä kannalta

tehoja pystyy aina säätämään pienemmiksi
Eli eikö tehokkaamman moottorin voisi tarvittaessa säätää miedomman tasolle. Ja jos joskus tarvitsee enemmän tehoa niin senkun säätää. Eli tarkoitan tässä sitä, että onko tehokkaalla moottorilla josta on tehot säädetty pieniksi jotain haittapuolia verrattuna vakiona pienitehoiseen mottiin.

Menee vähän sekavaksi :undecided:.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1331 : 14.03.11 - klo: 16.08 »
Luitko Hoken ja Mop:in viestejä?Se tehojen rajoitus ja kireä kone huonontaa ajotuntumaa.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1332 : 14.03.11 - klo: 16.56 »
No ei tietenkään huononna jos rajoittaa radiosta. Sormella rajoittamalla eri juttu.

EDIT. Jaa, näyttäis mop näin väittävän. Perusteluja?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1333 : 15.03.11 - klo: 13.38 »
Riittääkö perusteluksi että moneen kertaan kokeiltu ja todettu asia.

Parhaan kaasutuntuman jne tarjoaa aina moottori mikä on riittävän tehokas.
Kireämpien moottoreiden vääntökäyräkin on hyvin korkealla verrattuna isommalla käämityksellä olevaan moottoriin.
Ja jos rajoitat tehoja ohjaimesta, mutta säädät sitten välityksellä auton kulkemaan sopivaa vauhtia niin se moottorin paras vääntökäyrä saattaa olla vasta siellä huippunopeudessa.
Ja kaikki ennen sitä on enemmän tai vähemmän kuminauhamaista tuntumaa.

Eniveis... Perus harrastajan ei kannata hankkia ylitehokasta moottoria turhaan.

Eli jos esim kärkikuskit eivät koskaan käytä 4WD krossissa 5.5T kireämpää konetta, koska yksinkertaisesti kireämmän koneen tehoja ei pysty hyödyntämään, niin miksi perus harrastajan kannattaisi hankkia 3.5T moottori minkä tehoja ei tule koskaan käyttämään...???
Ja jo 5.5T kone on sitä tasoa että itseasiassa aika harva loppupeleissä noin tehokkaalla moottorilla edes kilpailee... Suurin osa ajaa isommalla käämimäärällä.

Eli... kannattaa hommata sopivan tehokas moottori ja yksinkertaisesti vain opettelee käyttämään kaasua nätisti.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1334 : 15.03.11 - klo: 14.01 »
Ok, kiitoksia selvennyksistä. Taisin peräti tajutakin tuon HOKEN selostuksen.

Painotetaan kuitenkin vielä ihan varmuuden vuoksi että en ollut missään nimessä hankkimassa moottoria, en ainakaan mitään 3,5R konetta  :wink:. Asia vain ihmetytti/kiinnosti.

Poissa lol-ukkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1335 : 17.03.11 - klo: 18.22 »
Eli täs ois aikas noobi kysymys.... ku mä en millä nykyää saa autoo käymää, et mikä ois vika.  :undecided: jos auto lähtee käymään nin hirveen kovat kierrokset, sit jos vähä sääätää nii si ei lähe ollenkaa. et mikä vika? (huom) kun auto lähtee käymää niin sammuu sitten. tuntuu siltä kun ei saisi nitroa koneeseen??? Auto on kyosho DST

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1336 : 17.03.11 - klo: 18.39 »
Lähdetäänpäs ihan perus asiasta liikkeelle...

Eli miten aloitat auton käynnistämisen?
Kerro vaihe vaiheelta.

Eli kaadat polttoainetta tankkiin jne...

Poissa lol-ukkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1337 : 17.03.11 - klo: 18.47 »
1.nitroo tankkii 2. kokeilen et ohjaus ja nää toimii. 3. nyt talvel autotallis oon lämmittäny konet hiustenkuivaajalla 4. ryypytän 5. hehku kiinni 6. ja sit käyntii laitto........... ei löhe. ei löhe ei lähe.......... säädöt on niiku otettu ohjekirjasta ja tyhjä käynti ruuvii oon koittanu säätää. mutta ei niin ei. en tiedä onko tulpassa vikaa. huomenna on tulossa jos faija hakee niin f5 ja f6 firepower tulpat. ++++ kaasarin ja nää kaikki osat oon hellästi paineilmalla puhdistanu

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1338 : 17.03.11 - klo: 19.04 »
Ota tulppa irti... laita se hehkuttimeen kiinni ja katso hehkuuko lanka oranssinpunaisena.

Millätavoin ryypytät??
Missä vaiheessa lopetat ryypyttämisen?

Poissa lol-ukkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1339 : 17.03.11 - klo: 19.11 »
Kuulin että hehkutulppa saattaa lakkaa hehkumasta moottorin sisällä, kun siellä on niin kova paine. muuten se kyllä hehkuu kun katsoin sitä. konetta ryypytän sillee et sormipakoputken päähä ja vedän käynnistys narusta niin että huomaan että polttoainetta menee kaasariin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1340 : 17.03.11 - klo: 20.14 »
Ei se hehkutulppa mitään saata lopettaa hehkumista paineen takia.

Kokeile jokatapauksessa ensin uusia tulppa ja startata uudestaan.


Poissa lol-ukkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1341 : 17.03.11 - klo: 20.36 »
Selvä (= onko vielä jotakin muita hyviä niksejä?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1342 : 17.03.11 - klo: 21.27 »
Yleinen tarkistus että pakopuolen tiivisteet ovat kunnossa.
Käyrän liitos koneeseen sekä käyrän ja äänenvaimentimen liitos.
Kaikki letkut tietysti hyvässä kunnossa jne.

Kaasulinkistö varmasti säädetty siten että kaasuliipaisimen olessa neutraali asennossa, linkin jousi painaa luistia.... Eli vaikka jarrua pumppaa niin luisti ei liiku.
Ja kun pumppailet kaasua ja jätät sen neutraalille... tökkäät kaasarin luistia niin se ei liiku yhtään sisäänpäin.

Muuten ei pysty sanomaan mitään kun ei näe kuinka konetta käynnistetään.
Millätavoin kaasua painellaan kun käynnistetään jne.

Helppoa se olis tietysti sanoa kun pääsisi itse käsiksi laitteeseen.

Poissa lol-ukkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1343 : 17.03.11 - klo: 21.31 »
nytten en ymmärtänyt että mitkä tiivisteet kunnossa tuolla (pakopuoless) eli? ja sitten mikä linkin juttu tai toi säätö?? en ymmärrä )=  :embarrassed:
« Viimeksi muokattu: 17.03.11 - klo: 21.34 kirjoittanut lol-ukkeli »

Poissa lol-ukkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1344 : 17.03.11 - klo: 21.35 »
eikun juu nytten ymmärsin ton luistin jutun jos se luistin on se joka on tuolla kaasarin sisällä sä niiku se polttoaineen annostelija. mutta tota pakopuolen tiiviste juttuu en tajunnu meinaa vika saattaa olla siellä (=

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1345 : 17.03.11 - klo: 22.07 »
Pakoputkessa on tiiviste.

Moottorin ja pakoputken alkukäyrän välissä.
Sittenhän siinä on äänenvaimentimen ja sen alkukäyrän välissä tiiviste... Tai letkunpätkä millä kyseiset osat ovat toisissaan.
Ilmeisesti letku.

Letkun molemmat päät kunnolla nippusiteillä tiukasti kiinni.

Poissa lol-ukkeli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1346 : 17.03.11 - klo: 22.25 »
selvä. ne ovat aika löysät  :undecided: mutta täytyy kiristellä. mutta palataan asiaan huomenna vaikkapa jos saan uudet tulpat

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1348 : 18.03.11 - klo: 22.49 »
Näyttäis olevan. Alempana näkyy että 130 dollaria mutta siten ostoskorissa taas 22 + postit 54.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1349 : 18.03.11 - klo: 22.51 »
Ja TT-01ED 50dollaria+50dollaria posteja.Varmaan joku virhe.