Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1505389 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jerzuuh34

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1380 : 28.03.11 - klo: 13.52 »
Mistä sanoista tulee VTR? Ja mitä se tarkoittaa?  :embarrassed:
-Tamiya M-05 Mini Classic
-Crono 4wd Crossi

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1381 : 28.03.11 - klo: 15.07 »
Vintage Touring Racing, eli Touring autojen kerholuokka, jossa ajetaan vanhempien autojen koreilla ja kesäisin vähemmän pitävillä vintage kuvioisilla renkailla. Autoksi käy ihan normi Turisti rungo.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1382 : 28.03.11 - klo: 15.15 »
Mistä sanoista tulee VTR? Ja mitä se tarkoittaa?  :embarrassed:
Vintage touring racing
http://rc10.fi/index.php?topic=39977.0
http://rc10.fi/index.php?topic=35035.0

Eli 1/10 neliveto touring auto takavetokin sallittu, mutta ei ole yhtään näkynyt, yksityyppi renkaat, nollaennakkosäädin, 2slipo, maavara 8mm, vm89 tai sitä vanhemmat korimallit.

Moottoreista nyt pieni vääntö kesken foorumilla, mutta sitä ei kannata pelästyä. nyt koneina 17.5t SP ja CS, mutta kesäksi saatetaan hyväksyä TSS-luokan moottorit ja/tai HobbyWing vastaavat mukaan.

Radalla ja kisoissa todella leppoinen ja hyvä henkinen porukka. Koreina paljon Camaroa ja BMW:tä
Alustan ja akkujen ei tarvitse olla viimeistä huutoa eli hieman rauhallisempi luokka TSS verrattuna

Riku 78

Poissa väinö

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1383 : 29.03.11 - klo: 18.52 »
saako tänne videoita mitenkään muuten kuin juutuben kautta? :azn:

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1384 : 29.03.11 - klo: 19.03 »
.gif muoto on ainakin yksi mahdollisuus. Eri asia mitenkä toteuttaa tiedoston muunnon :)
Voimaa ja valtaa.

Poissa väinö

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1385 : 29.03.11 - klo: 19.15 »
mitenkäs sen sitten saa juutubesta tänne? :huh:

Poissa .TS.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1386 : 05.04.11 - klo: 22.12 »
En nyt parempaakaan paikkaa keksinyt, joten kysyn täällä.
Mulla olis 2 kpl Bluebirdin servoja joiden toiminta pitäisi testata, että onko servot sökönä vai onko vika vastarin akussa. Multa löytyy vain yks vastarin akku ja nyt sitten kysyisin, että olisko täällä halukasta henkilöä Pk-seudulta testaamaan noiden toiminnan omassa autossaan? Polttis, sähkö ei merkitystä. Itse Vantaalla, mutta kyllä tuo muuallakin onnistuu kuin täällä.

YV:llä viestiä, jos kiinnostaisi tai tähänkin sen voi toki ilmaista.
...Toki uuden akun ostamisella tuosta selviäisi, mutta en viitsisi turhaa sellaista ostaa jos vika on servoissa/servossa.
OFNA X1-CR - Alpha S852 - Savöx - Spektrum

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1387 : 06.04.11 - klo: 07.45 »
Yleensä bluebirdit eivät ole kovin kestäviä servoja.
Passiivista harrastelua

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1388 : 06.04.11 - klo: 10.23 »
Yleensä bluebirdit eivät ole kovin kestäviä servoja.
Itsellä muutama kpl. Eikä mitään ongelmia kestävyydessä.
Tätä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9439 ja
tätä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9442 mallia.

Virtaa syövät aika paljon ja ei keskitä aivan yhtä tarkasti kuin esim. sävox.

Kaikissa hyödykkeissä on maanantai kappaleita.
(yksi SP 17.5 ja Futaban 3050 palanut melk. heti kättelyssä)

Poissa .TS.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1389 : 06.04.11 - klo: 12.34 »
Yleensä bluebirdit eivät ole kovin kestäviä servoja.
Itsellä muutama kpl. Eikä mitään ongelmia kestävyydessä.
Tätä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9439 ja
tätä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9442 mallia.

Virtaa syövät aika paljon ja ei keskitä aivan yhtä tarkasti kuin esim. sävox.

Kaikissa hyödykkeissä on maanantai kappaleita.
(yksi SP 17.5 ja Futaban 3050 palanut melk. heti kättelyssä)

Itsellä olivat muistaakseni 616MG. Avasin molemmat  ja toinen oli palanut. Toinen näytti olevan ehjä. Molemmat lähes uusia ja testattu vain autossa paikallaan, mutta kai tuo oli maanantai kappale. Vastarin akussa myös varmaan jotain vikaa, kun toinen (ehjä) servo nykii kovasti eikä tahdo liikkua kunnolla. Ei pyöri siis kunnolla vaan, nykii paikallaan joka ilmeisesti johtuu liian vähäisestä virrasta? Ehkä koikeilen vielä Bluebirdiä tai sitten vaihdan laadukkaampiin, esim. Sävoxeihin. Tosin maksavat puolet enemmän kun yhden Sävoxin hinnnalla saa helposti kaksi noita halppiksia..

Tuo toinen noista servoista tekee suurin piirtein samalla tavalla kuin tässä videossa. Kääntyy toiseen suuntan Ok, mutta toiseen ei tykkää kääntyä. Tuota ei ole edes koskaan avattu eikä muutenkaan oikeasti käytetty. Kyketty kiinni autoon ja kokeiltu, mutta heikoin tuloksin. Kyseessä siis käyttämätön kipale.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SZ4hNZa2eck&feature=related[/youtube]
« Viimeksi muokattu: 06.04.11 - klo: 16.09 kirjoittanut .TS. »
OFNA X1-CR - Alpha S852 - Savöx - Spektrum

Poissa eesava

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1390 : 07.04.11 - klo: 18.56 »
Onko mitään muuta keinoa saada hiekka pois renkaasta, kuin renkaan irroittaminen vanteelta? Renkaissa pientä murtumaa kyljessä, joten en tiedä kestävätkö irrituksen, mutta kulutuspintaa on vielä paljon jäljellä.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Poissa väinö

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1391 : 07.04.11 - klo: 19.49 »
Teet kumiin ison reijän josta valutat hiekan pois :wink:

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1392 : 07.04.11 - klo: 20.00 »
Voisiko mahdollisesti jättää tällaisen vitsailun vähemmälle foorumilla. Muutenkin tarpeeksi turhia viestejä täällä.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1393 : 08.04.11 - klo: 09.48 »
Eikä ne hiekat sieltä sitäpaitsi edes valu pois, vaikka sen reiän tekisikin. Poraat 3-4 pientä reikää keskelle kumia, niin ne hiekat tulevat sieltä sitten ajon aikana keskipakos voiman ansionsta itsestään pois  :smiley:

Edit: niin ja sitten vanteessa olevan reiän (jos siinä edes on sellaista) niin voit hyvin tukkia vaikka teipillä, ettei siitä pääse menemään lisää hiekaa tai muuta sontaa renkaan sisälle.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1394 : 08.04.11 - klo: 10.54 »
Ja tästä syystähän huomataan että ei tuo väinön heitto itseasiassa ollut mikään turha heitto.

Nimenomaan aina kun kyseessä on rengas millä ajetaan maastossa...
Olkoot sitten tiukkaa savea, tai irtohiekkaa.
Aina vanteet pitää olla tukossa, eli mikäli tehtaalla on vanteeseen tehty reikä niin se teipataan umpeen.

Itse kumiin muutama "iso" reikä keskilinjalle.
Esimerkiksi itse käytän M8 luokan autossa 4kpl 4mm reikä joka renkaaseen.

Jos siis halutaan sieltä renkaan sisältä hiekat pois niin vanteesta reiät tukkoon...
Kumin keskilinjaan muutama reikä ja ajelemaan.
Tulevat itsestään pois.

Ja siis reiällä tarkoitan nimenomaan reikää mistä valo paistaa läpi.
Ei siis mitään 4mm poralla pyöräytettyä reikää jolloin kumi tietysti painuu takaisin umpeen, vaan joko nahan rei'ittäjällä tai kumia nipistämällä ja saksilla/sivuleikkureilla reikä.

Poissa väinö

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1395 : 08.04.11 - klo: 16.45 »
Niin totta puhuen mähän tiesin sen koko ajan :roll: (no en todellakaan)

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1396 : 08.04.11 - klo: 17.11 »
Niin totta puhuen mähän tiesin sen koko ajan :roll: (no en todellakaan)
Onneksi nyt kävi näin, mutta varo vähän sanojasi, vaikka tarkoitatkin vitsinä. Joku saattaa ottaa todesta ja ei tule kuin mielipahaa ja rahan menetystä.
Pelkkä lol liite viestin perään ei ole tarpeeksi selkeä.

Poissa väinö

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1397 : 08.04.11 - klo: 17.36 »
No okei, mutta kuka nyt olis niin tyhmä että hajottaa renkaansa sen takia että saa sieltä hiekat pois :roll:

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1398 : 08.04.11 - klo: 17.44 »
No jos se luulee et se rengas ei siitä hajoa kun kerta noin neuvotaan tekemään.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1399 : 08.04.11 - klo: 18.39 »
Ja kuten sanoin, turhat viestit laittavat nämä topicit entistä sekavammiksi. Kuten myös tämä OT eli jatketaanpa asian puhumista.

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1400 : 08.04.11 - klo: 19.20 »
Koska akku on oikeasti tyhjä? Siis 0mAh. Ja eikö voltitkin tarvi olla silloin 0? Kun ainahan sinne ladataan sen kapasiteetin verran, kun akku ei enää liikuta autoa/servoja tarpeeksi.



Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1401 : 08.04.11 - klo: 19.54 »
Lyijy (Pb)ja litium (LiPo, LiFe) akkuja ei saa syväpurkaa. Vaurioituvat eli kapasiteetti laskee tai tuhoutuvat kokonaan.
Kun lipon kapasiteetti on käytetty lähes kokonaan alkaa jännite laskemaan rajusti ja 2.8V-3V/kenno tienoolla akkuun pitäisi mennä ilmoitettu määrä ampeeritunteja ellei enemmänkin.

Nikkeli (NiCd, NiMh) akkuja taas suositellaan purettaviksi ennen uutta latausta.

Syväpurun jälkeen akun jännite on 0 tai hyvin lähellä sitä samoin kapasiteetti.


Poissa eesava

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1402 : 08.04.11 - klo: 20.35 »
Eikös ollu viel niin, että nimh akut saa purkaa vain 5,4v asti. Nicadit saa ja pitää purkaa täysin tyhjäksi muisti-ilmiön välttämiseksi.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1403 : 08.04.11 - klo: 20.46 »
Lainaus wikipedia. "NiMH-akun kestoikään vaikuttaa, kuinka usein ja kuinka tyhjäksi akkua puretaan. Akun käyttöikää voi pidentää merkittävästi lataamalla akku, ennen kuin se on kokonaan tyhjentynyt. Muisti-ilmiön eliminoiminen kuitenkin vaatii, että akku tyhjennetään ajoittain kokonaan."

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1404 : 08.04.11 - klo: 20.58 »
Silloin kun nimheillä ajettiin vielä kilpaa (eli muutama vuosi sitten) niin akut purettiin aina 0,9 v per kenno eikä yhtään alemmaksi. Osa kennoista meni välillä nollille eikä ne siitä heti kuolleet mutta ei niitä tieten tahtoen kannattanut purkaa aivan loppuun.

Poissa kommo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1405 : 08.04.11 - klo: 21.16 »
Mikä on nimeltään se osa, jolla voidaan muuttaa eturenkaiden aurauskulmaa? Semmoinen vakiona noin 6-7 cm:n (DBX VE:ssä) pituinen tikku?

Tosiaan Kyoshon DBX VE:ssä vakiona sojottaa renkaat vähän ulospäin, tekisi miele laittaa auraamaan vähän sisään ja hakea yliohjausta.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1406 : 08.04.11 - klo: 21.21 »
Nimh akkujen käytöstä on eri koulukuntia.
Yhdet ei päästä jännitettä alle 0.9V ikinä
Toiset syväpurkaa aika ajoin.
Toiset säilyttää täytenä (joka on mahdotonta itsepurkauksen takia)
Toiset tyhjänä ja jotkut jopa oikosulussa.

Kaikki ovat omasta mielestään oikeassa. Ota siitä nyt selvä.

Oikosulku säilytyksen jälkeenkin vielä toimivat.
Eiköhän kyseessä ole akkutyyppi jonka saa rikki vain ylilataamalla ja lämmöllä?

Poissa eesava

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1407 : 08.04.11 - klo: 22.12 »
Mikä on nimeltään se osa, jolla voidaan muuttaa eturenkaiden aurauskulmaa? Semmoinen vakiona noin 6-7 cm:n (DBX VE:ssä) pituinen tikku?

Siis se millä servo kääntää etupyöriä? Se on raidetanko.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1408 : 08.04.11 - klo: 22.42 »
Eikös ollu viel niin, että nimh akut saa purkaa vain 5,4v asti. Nicadit saa ja pitää purkaa täysin tyhjäksi muisti-ilmiön välttämiseksi.

No mulla oli se 6V vastariakku 3,8V jännitteessä sillon kun myyntipakkauksesta otin ulos   :roll:
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #1409 : 09.04.11 - klo: 00.00 »
Mikä on nimeltään se osa, jolla voidaan muuttaa eturenkaiden aurauskulmaa? Semmoinen vakiona noin 6-7 cm:n (DBX VE:ssä) pituinen tikku?

Tosiaan Kyoshon DBX VE:ssä vakiona sojottaa renkaat vähän ulospäin, tekisi miele laittaa auraamaan vähän sisään ja hakea yliohjausta.

Älä sillätavalla hae lisää kääntyvyyttä.
Se kun vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan samalla.

Mikäli haluat lisää mutkaan sisäänkääntyvyyttä niin säädä etujousitusta löysemmäksi... Eli löysempää öljyä tai iskaria alapäästä sisäänpäin.
Ja tai takaiskari alapäästä ulospäin.
Siis mikäli autossa oli eri kiinnityspaikkoja... en muista enää.