Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1505332 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kehveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3450 : 22.01.13 - klo: 12.25 »
Kumpiko olisi parempi/mukavempi laji? Touring vai SC? :)

No kai ne on ihan mielipideasioita. Kumpi tuntuu mukavammalta niin sitä vaan. Jos kisaamista ajattelet niin se kumpaan mahdollisuudet (radat,kisat yms) paremmat helpottaa ratkaisua.

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3451 : 22.01.13 - klo: 12.26 »
Kumpiko olisi parempi/mukavempi laji? Touring vai SC? :)
Itse aloittaisin noista SC:n kanssa, koska on enemmän mahollisuuksia ajaa eri paikoissa. Molemmista autoista varmaan säätäminen ei lopu, eli iloa siinä mielessä varmasti kummastakin  :azn:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3452 : 22.01.13 - klo: 14.42 »
mutta saisko sen mekaanisen jarrun jotenkin virtakytkimen taakse. Niin että silloinkun haluaa pakittaa niin vääntää vipua ohjaimesta niin se sammuttaa mekaanisen jarrun servon ja sit voi peruuttaa.

Kyllä tuo miksaus onnistuu ainakin minun ohjaimella (Futaba7).
Mutta rattiradiosta en osaa sanoa, että kuinka paljon niistä löytyy erillaisia miksauksia. :roll:

Eilen koitin säätää Futaban 4PL:n sellaiseksi, että jarru olisi kolmoskanavassa ja napilla saisi pakin päälle, jolloin jarrua ei olisi ja pakittaminen pakittaisi kaasukanavalla. En onnistunut. Jarrun saa kyllä erilliseen kanavaan ja sen saa napilla pois, mutta en saanut estettyä pakin toimintaa silloin kun jarrut on käytössä. Mielenkiintoista näpertämistä. :grin:

Kumpiko olisi parempi/mukavempi laji? Touring vai SC? :)

No, turisti tietenkin. Ei oikeatkaan autot hypi minnekään - sitä paitsi rata-autolla menee kovempaakin. (:tongue:) Ei kun oikeasti piti sanoa, että käy tarkastamassa harrastusmahdollisuudet ja päätä sen mukaan. Molemmat on lopulta kilvanajoa ja yksin se on pidemmän päälle tylsää.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Benihill

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3453 : 22.01.13 - klo: 15.38 »
riippuu säätimestä.

Monissa sensorillisissa säätimissä on ominaisuus että auton pitää olla pysähtyneenä ja kaasu pari sekuntia neutraalilla jolloin liipaisinta eteenpäin työntäessä säädin pakittaa.
Vauhdista tietysti säädin suostuu vain jarruttamaan.

Jotkin säätimet taas tekevät niin että eka painallus on jarru ja toinen painallus pakki... Jotku taas tekevät niin että kun olet pitänyt liipaisinta jarrulla sekunnin tai kaksi niin se lähtee pakittamaan.

Nykyään selkeästi yleisin on tuo minkä ensimmäisenä mainitsin.

Eli tässäkin ensimmäisessä systeemissäkö moottori jarruttaa?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3454 : 22.01.13 - klo: 16.13 »
Eli tässäkin ensimmäisessä systeemissäkö moottori jarruttaa?
Kun sähkö-RC-auto jarruttaa, se jarruttaa moottorilla. Jos noparissa on jarru, se tarkoittaa, että nopari käyttää moottoria jarruna. Niin kuin HOKE ylempänä kirjoitti.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa clute

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3455 : 24.01.13 - klo: 20.54 »
Mistäs tollaseen Baja 5t:hen mahtais saada sellsen ''putkikorin''?   :angel:

Poissa samimake

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3456 : 25.01.13 - klo: 20.53 »
Mistäs tollaseen Baja 5t:hen mahtais saada sellsen ''putkikorin''?   :angel:

Tuolta esimerkiksi: http://www.davesmotors.com/s.nl/sc.12/category.77244/.f
.......

Poissa RC-Freak

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3457 : 27.01.13 - klo: 13.30 »
En tiedä kuuluisiko tämä tänne topiciin, mutta kuiten onko Kyosho DRX VE Demon hyvä auto? Onko kellään minkäänlaisia kokemuksia kyseisestä autosta?
Kyosho Lazer ZX-5

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3458 : 27.01.13 - klo: 14.25 »
Morjes!

Ajaessa huomasin että etupyörät ei vedä ollenkaan kaasua painaessa.
Noh vein sisälle kuivumaan ja katsoi mikä mättää niin huomasin että vetoakseli roikkuu siinä etummaisen tasauspyörästön kiinnikkeessä ja akseli liikkui ylös ja alas sen 1-2mm,
toisen puolen pyörä kumminkin reakoi toisen pyörän liikuttamiseen.
Onko mahdollista että se vain löysty kun siinä oli joku jäämöhkäle ollu vai pitääkö vaihdella siihen tilalle uusi osa? ja onko tämä: http://www.racersrcshop.com/ftx-vantagecarnage-slipper-shaftep-1pc-p-1531.html
se mikä nyt tässä mättää. :undecided:

Illalla on tarkoitus aukaista koko roska ja katsoa sinne sisälle.

Ja toinen kysymys kuuluukin että miten tiukalle nuo renkaitten mutterit uskataa vääntää kun ajossa jostain kumman syystä oli löystynyt vähän :angry:
Carnage brushless

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3459 : 27.01.13 - klo: 14.43 »
renkaat voi laittaa niin tiukalle ku ite kehtaa... voi olla et jos se on neliveto nii sulla menny jostain joku ratas, tai sit vois olla et laakerit menny... :)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3460 : 27.01.13 - klo: 14.54 »
renkaat voi laittaa niin tiukalle ku ite kehtaa... voi olla et jos se on neliveto nii sulla menny jostain joku ratas, tai sit vois olla et laakerit menny... :)

noh sitten illalla näkee että mitkä lentää ikkunsta pihalle ja mitä sitä on tullu tehtyä  :grin:

E: Vika löytyi löysällä olleesta vetarin kiinnikkeestä ja mitään isompaa ei löytynyt

« Viimeksi muokattu: 27.01.13 - klo: 18.55 kirjoittanut eetuppi »
Carnage brushless

Poissa madmike

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3461 : 30.01.13 - klo: 07.48 »
Pidemmillä hex adaptereillakos sitä vannetta saa lähemmäksi kaaren ulkoreunaa vai onko tähän muita tapoja?

Poissa maffe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3462 : 30.01.13 - klo: 22.37 »
Virittelin äsken uuden nopari-motti -combon kiinni 2wd stamppiin ja eihän tuo nyt mennyt ihan kuten elokuvissa. Jos en nyt väärin muista niin combo on tämä:

http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Pari kysymystä aloittelijalta taas tähän rakoon:

1. Nuo rattaat, ovatko nyt sitten pinjoni ja spurri? Spurri taitaa olla se suurempi ja pinjoni tulee motista? Olettaisin, että kun noita pyörittelee tuossa niin koko kierroksen pitäisi mennä aikalailla smoothisti? Tuossa on joku 1/3 tai 1/4 kierroksesta selkeästi 'tahmaisempaa' pyörimistä kuin muu osuus. Jotain arviota missä voisi olla vika?

2. Radiot eivät vaihtuneet, laitoin ainakin mielestäni kaikki piuhat kiinni oikein ja lopputuloksena tuossa kun autoa kädessä & ilmassa pitäen koitin pari sekunnin kaasutusta, on se, että auto rullaa taaksepäin kun pitäisi mennä eteenpäin ja taas toisinpäin :D Missä failaan? Yritin hieman tuota ohjelmointikorttihässäkkää vilkuilla (en tehnyt sillä mitään), ja mielestäni siinä ei tällaista vaihtoehtoa ollut.

3. Onko tuolla moottorin kiinnityskohdalla & pinjonin ja spurrin asettumisella jotain muuta väliä, kuin että menee kohdilleen ja sitten ruuvia kiinni?

4. Pitääkö radio joka tapauksessa heti alkuun jotenkin "naittaa" / kalibroida uudelle noparille? Ja siten kohdan 2. ongelmat voisivat johtua siitä, kun en tällaista ole tehnyt?

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3463 : 30.01.13 - klo: 23.45 »
Pidemmillä hex adaptereillakos sitä vannetta saa lähemmäksi kaaren ulkoreunaa vai onko tähän muita tapoja?

Tuommosilla saa vähän lähemmäs jos vain pyörän kiinnityksessä ja vanteen hexissä riittää vara.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/TAMIYA-Tamiya-TRF415TRF416TRF417/53646-Wheel-Spacer-Blue-101096
(o\_!_/o)

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3464 : 31.01.13 - klo: 10.47 »
Maffelle:

1. Jossakin kohtaa voimansiirtoa on jumi. Eikä olis ensimmäinen kerta kun spurri ei ole ihan pyöreä tai hampaissa sanomista. Kannattaa selvittää mistä johtuu. Ota alkuun mosa irti ja pyöritä pelkkää spurria, jos jumia on vielä, jumi on edempänä voimansiirrossa.

Tai sitten välys on yksinkertaisesti liian tiukalla. Hienoinen heitto spurrin muodossa kiristää osalla kierrosta välyksen nollaan ja rattaat tahmaavat.

2. Kun nopari vaihtuu, uusi nopari on kalibroitava radiosysteemille. Kalibroimattomuudesta johtuvat ongelmat. Noparin ohjeissa on ohje kalibroinnille. Kalibroinnissa kerrotaan noparille täysi kaasu, neutraali ja täysi jarru. Kalibrointi on oltava tehtynä ennen kuin ohjelmointiin ryhtyy

3. On väliä. Spurrissa ja pinionissa on oltava välys. Liian pieni tai iso niin jompikumpi hajoaa. Taitavammat osaavat sormissaan tunnustella välyksen. Minä laitan A4:stä leikatun palan rattaiden väliin ja passaan välyksen siten että paperi juuri ja juuri kulkee rattaiden välistä.

4. Ks. kohta 2.
« Viimeksi muokattu: 31.01.13 - klo: 10.51 kirjoittanut tactical »
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa maffe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3465 : 31.01.13 - klo: 11.24 »
Maffelle:

1. Jossakin kohtaa voimansiirtoa on jumi. Eikä olis ensimmäinen kerta kun spurri ei ole ihan pyöreä tai hampaissa sanomista. Kannattaa selvittää mistä johtuu. Ota alkuun mosa irti ja pyöritä pelkkää spurria, jos jumia on vielä, jumi on edempänä voimansiirrossa.

Tai sitten välys on yksinkertaisesti liian tiukalla. Hienoinen heitto spurrin muodossa kiristää osalla kierrosta välyksen nollaan ja rattaat tahmaavat.

2. Kun nopari vaihtuu, uusi nopari on kalibroitava radiosysteemille. Kalibroimattomuudesta johtuvat ongelmat. Noparin ohjeissa on ohje kalibroinnille. Kalibroinnissa kerrotaan noparille täysi kaasu, neutraali ja täysi jarru. Kalibrointi on oltava tehtynä ennen kuin ohjelmointiin ryhtyy

3. On väliä. Spurrissa ja pinionissa on oltava välys. Liian pieni tai iso niin jompikumpi hajoaa. Taitavammat osaavat sormissaan tunnustella välyksen. Minä laitan A4:stä leikatun palan rattaiden väliin ja passaan välyksen siten että paperi juuri ja juuri kulkee rattaiden välistä.

4. Ks. kohta 2.

Suuret kiitokset hyvistä vastauksista. Kalibroinnin tein vielä eilen illalla ja ainakaan se ei auttanut tuohon pakki/eteenpäin -ongelmaan. Onko tuollaista ominaisuutta yleensä ohjelmoitavissa nopariin edes? Että kääntäisi nuo toisinpäin?

Olen ainakin suht varma, etten edes olisi pystynyt kasaamaan mitään väärinpäin / väärässä järjestyksessä takaisin, kun irti ei ollut kuin spurri, sen päällä oleva jousi ja mutteri, sekä moottori ja niiden se suojakoppa/kansi.

Hauskana faktana tuossa myös se, että kun renkaita pyörittää kädellä, niin toinen takarengas pyörii toiseen suuntaan kuin toinen? Pitää varmaan tänään jatkaa tuota hommaa ja purkaa kenties sitten vähän enemmän.

Tuota välysasiaa pitää myös väijyä tarkemmin. Jatkan kysymysteni kanssa todennäköisesti taas illalla  :azn:

Poissa MLA

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3466 : 31.01.13 - klo: 11.47 »
Kyllä nopareissa on yleensä ainakin mahdollisuus vaihtaa moottorin pyörimissuunta. Itsellä on käytössä Hobbywingin SCT nopari, josta tuo ainakin löytyy (tuo tosin perustuu XeRuniin). Ohjelmointikortilla onnistuu asetuksen vaihto.

Tasauspyörästön normaaliin toimintaan kuuluu, että renkaasta pyörittäessä saman akselin toinen rengas pyörii vastakkaiseen suuntaan. Siis ei huolta tästä  :wink:

Poissa madmike

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3467 : 31.01.13 - klo: 14.04 »

Poissa maffe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3468 : 31.01.13 - klo: 15.07 »
Kyllä nopareissa on yleensä ainakin mahdollisuus vaihtaa moottorin pyörimissuunta. Itsellä on käytössä Hobbywingin SCT nopari, josta tuo ainakin löytyy (tuo tosin perustuu XeRuniin). Ohjelmointikortilla onnistuu asetuksen vaihto.

Tasauspyörästön normaaliin toimintaan kuuluu, että renkaasta pyörittäessä saman akselin toinen rengas pyörii vastakkaiseen suuntaan. Siis ei huolta tästä  :wink:

Hehe jep, duunikaveri äsken jo paukutti päätään tästä aivopierusta, ihan ansaitusti :D Oletin tietysti automaattisesti tuon nyt liittyvän tuohon pyörimissuunnan bugaamiseen kun siinä muuten pyörittelin ja rullailin kaikkea liikkuvaa edestakas.

Arkistoisin tämän kysymyksen / keskustelun siis mieluusti sinne 'tätä keskustelua ei koskaan käyty' -kansioon  :grin:

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3469 : 31.01.13 - klo: 16.47 »
Harvoin pysyy spurrin ja pinjonin välys samana kun pyöritetään 360 astetta. Etsi se tiukin kohta ja säädä siitä oikea välys. Paperia en ite käytä, vaan etsin juurikin sen tiukemman kohdan ja säädän välyksen niin, että sormilla ja silmällä näkee/tuntee spurrin ja pinjonin hyvin pienen väljyyden. Paperilla saan yleensä liian väljän tai liian tiukan välyksen.

Poissa maffe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3470 : 31.01.13 - klo: 20.58 »
Noniin, nyt on hiukan asioissa edetty. En nyt lainaile tuosta ylhäältä mitään kun on useampia vastauksia ja neuvoja, mutta tässä tilanne:

- Sain välyksen todennäköisesti kuntoon, otin hiukan ulospäin niin rullaa nätisti.

- Ilmeisesti tuon noparin kautta ei pysty nyt sitten moottorin pyörimissuuntaa muuttamaan. Hetkeksi jo innostuin kun sain ohjelmointikortin kiinni ja sieltä löytyi kohdasta 11. tuo. Harmi vain kun kohdan 10 jälkeen hypätään takaisin kohtaan 1. :D Katsoin myös Hobbywingin sivuilta ja ilmeisesti asia nyt sitten tosiaankin on näin.

Olen nyt hiukan hukassa tämän kanssa. Ensimmäisenä tulee mieleen, että miten tämä nyt voi mennä näin? Onko tuohon nyt mitään järkevää ratkaisua olemassa? Ja mistä pirusta keksin sitten tarvittaessa motin joka pyörii oikeaan suuntaan? On meinaan aloittelija nyt hieman hämillään. Joku megakallis radio omaa säädöt tuon kääntämiselle? Vai mitä häh.

Onneksi ulkona on metrin kerros loskaa niin ei ärsytä ihan niin rankasti tämä kikkailu :D

EDIT: Vai voiko tästä selvitä niinkin helpolla, että heittää vaan plussan ja miinuksen jostain raosta toisinpäin? (mistä välistä?)

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3471 : 31.01.13 - klo: 21.10 »
Olikos tuo sensoriton nopari? Jos on niin pyörimissuunta muuttuu kun vaihdat kaksi moottorille menevää johtoa keskenään.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3472 : 31.01.13 - klo: 21.30 »
Olikos tuo sensoriton nopari? Jos on niin pyörimissuunta muuttuu kun vaihdat kaksi moottorille menevää johtoa keskenään.

Kelasin tuolta ylhäältä aloitusviestin. Se on sensoriton Ezrun. Tee niin kuin tactical ehdottaa. Voit siis vaihtaa ihan mitkä tahansa noparilta moottorille menevistä johdoista keskenään ja pyörimissuunta vaihtuu.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa maffe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3473 : 31.01.13 - klo: 21.32 »
Olikos tuo sensoriton nopari? Jos on niin pyörimissuunta muuttuu kun vaihdat kaksi moottorille menevää johtoa keskenään.

Tämä neuvo osui googlettaessakin äsken silmään ja ehdinkin jo koittaa ennen kuin kommentoit. En saanut toimimaan vaikka koitin mielestäni kaikki vaihtoehdot läpi. Ilmeisesti en sitten kuitenkaan ollut koittanut kaikkia, koska kävin uudelleen kikkailemassa ja nythän se liikahtaa oikeaan suuntaan!

Noh, olihan se jo liikaa toivottu, että nyt oltaisiin ns kuivilla. Noin minuutti edes-takas rullailua olkkarin lattialla ja töks. Nopari taisi vetää jonkun cut offin päälle ja punainen ledi vilkkuu minkä ehtii. En ole hetkeen tuota nimh-akkua ladannut jolla testailin tuota, joten en ole ihan varma voisiko sitten olla low voltagen takia.

Millaiset nuo cut off -säädöt kannattaa olla? Minulla on atm yksi 7.2V nimh akku ja yksi 2S lipo.

EDIT: Ja nyt kun ollaan kysymysten makuun päästy, niin tässä lisää: Mitenköhän aiheellista on lähteä miettimään jotain ratastuksia? Nyt ei niin mitään hajua mitä tuossa on, käsittääkseni vakio - vanhahko - 2wd stampin välitykset. Vanha kone oli 17.5T harjallinen joku Team Stock -merkkinen mötkö, jos tuosta nyt jotain apua on.
« Viimeksi muokattu: 31.01.13 - klo: 21.38 kirjoittanut maffe »

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3474 : 31.01.13 - klo: 21.33 »
Voi perhanan perhana! :undecided:

Tuossa pihalla ajellessa kokeilin miten tuo carnage kulkee 3s lipoilla ja muutaman suoran jälkeen rupesin ajelemaan normaalia suditteluajoa niin auto rupesi tuntumaan erittäin tehottomalta ja diffit raksutti kun moottori vissiin antanut kierroksia, noh huomasin että autolta tulee pienimuotoista savua ja samalla hetkellä otin virrat pois ja rupesin aukomaan suojapussia. Huomasin että lipo(0 kerran ajettu) oli paisunut jonkin verran ja kaikki moottorin ja noparin liittimet oli kuumat. Noh ajattelin että nyt se akku sippasi kun edellisellä kerralla kun yritin ajaa akulla en saanut autossa kuin servon liikkumaan(eli moottori ei inahtanutkaan ja ei kuulunut virtoja päälle laittaessa noparin piippauksia), sitten kahtelin että auto näyttäisi muuten ehjälle että ei ollut palamis kohtia. Sittempä laitoinkin toisen 3s lipon ja rupesin ajelemaan niin kappas, auto on ihan tehoton ja mottori nykii. Autolle kävellessä huomasin että taas tulee savua ja uudelleen virrat pois ja akku irti(tämä akku ei pullistunut mutta muovit ympäriltä näköjään vähän repeili.
Nyt tuossa autoa tutkiessani haistelin noparia ja siitä haisi enää hieman palanut muovin käry(tilanne päällä haisi parin metrin sätellä)  :undecided:

Mahdollisesti nopari palanut?
onko edes mahdollista että moottorissa on jotain vikaa?
entäs akku, voiko enää käyttää tuota mikä ei pullistunut mutta muovit vähän repeillyt johtopäästä ja tinaukset näkyy...

Että ketuttaa kun uusi auto ja uudet akut   :cry:
E:akut oli 25c ja 2200mAh


Nopea apu kokeneemmilta olisi nyt tarpeen!
sekä samalla nopareita sensorittomia(vedenpitävyys plussaa)
« Viimeksi muokattu: 31.01.13 - klo: 23.20 kirjoittanut eetuppi »
Carnage brushless

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3475 : 31.01.13 - klo: 21.50 »
Millaiset nuo cut off -säädöt kannattaa olla? Minulla on atm yksi 7.2V nimh akku ja yksi 2S lipo.

EDIT: Ja nyt kun ollaan kysymysten makuun päästy, niin tässä lisää: Mitenköhän aiheellista on lähteä miettimään jotain ratastuksia? Nyt ei niin mitään hajua mitä tuossa on, käsittääkseni vakio - vanhahko - 2wd stampin välitykset. Vanha kone oli 17.5T harjallinen joku Team Stock -merkkinen mötkö, jos tuosta nyt jotain apua on.

Kun käytät lipo akkua, noparissa pitää olla cut-off käytössä. Kun ajat Nimh akulla on kätevämpää olla käyttämättä sitä cut-offia, mutta akku ei mene pilalle, vaikka cut-off olisi päällä. Jos tuo asetus on tehdanasetuksissa, niin cut-off on päällä.

Laita akut laturiin ja kun ne on täynnä kokeile uudelleen.

Kun saat auton toimimaan, voit miettiä rattaita. Jos moottori kuumenee, pitää pinionia (moottoriakselin ratas) pienentää. Jos moottori ei kuumene liikaa (= siihen voi koskea hetken), voit miettiä haluatko lisää kiihtyvyyttä tai huippunopeutta.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa maffe

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3476 : 31.01.13 - klo: 22.06 »
Millaiset nuo cut off -säädöt kannattaa olla? Minulla on atm yksi 7.2V nimh akku ja yksi 2S lipo.

EDIT: Ja nyt kun ollaan kysymysten makuun päästy, niin tässä lisää: Mitenköhän aiheellista on lähteä miettimään jotain ratastuksia? Nyt ei niin mitään hajua mitä tuossa on, käsittääkseni vakio - vanhahko - 2wd stampin välitykset. Vanha kone oli 17.5T harjallinen joku Team Stock -merkkinen mötkö, jos tuosta nyt jotain apua on.

Kun käytät lipo akkua, noparissa pitää olla cut-off käytössä. Kun ajat Nimh akulla on kätevämpää olla käyttämättä sitä cut-offia, mutta akku ei mene pilalle, vaikka cut-off olisi päällä. Jos tuo asetus on tehdanasetuksissa, niin cut-off on päällä.

Laita akut laturiin ja kun ne on täynnä kokeile uudelleen.

Kun saat auton toimimaan, voit miettiä rattaita. Jos moottori kuumenee, pitää pinionia (moottoriakselin ratas) pienentää. Jos moottori ei kuumene liikaa (= siihen voi koskea hetken), voit miettiä haluatko lisää kiihtyvyyttä tai huippunopeutta.

Kiitos paljon, näillä mennään.

Kiitokset myös muille hyvistä vastauksista joita sai nopeasti!

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3477 : 31.01.13 - klo: 23.36 »
Voi perhanan perhana! :undecided:

Tuossa pihalla ajellessa kokeilin miten tuo carnage kulkee 3s lipoilla ja muutaman suoran jälkeen rupesin ajelemaan normaalia suditteluajoa niin auto rupesi tuntumaan erittäin tehottomalta ja diffit raksutti kun

...


Mahdollisesti nopari palanut?
onko edes mahdollista että moottorissa on jotain vikaa?
entäs akku, voiko enää käyttää tuota mikä ei pullistunut mutta muovit vähän repeillyt johtopäästä ja tinaukset näkyy...

Että ketuttaa kun uusi auto ja uudet akut   :cry:
E:akut oli 25c ja 2200mAh

Nopea apu kokeneemmilta olisi nyt tarpeen!

Liikaa tapahtumia pienelle ihmiselle kerralla selvitettäväksi, mutta yleiskuva on että nyt yritetään vähän liikaa tehojen ym. suhteen, mikä johtaa ylilämpöön tai voimalinjan hajoamiseen. Tiukka ja lämpöeristävä suojapussi (kuten kuvissasi?) pahentaa asiaa. Maltillisempi akku (2S tai NIMH) kehiin. Mahdollisimman lyhyt välitys (= pieni pinioni ja suuri spurri) 3S-lipolle ja liukuesteillä varustetuille pyörille. Kevyempää kaasusormea. Pyöriihän kaikki vapaasti? Akkua voinee käyttää jos ei ole pullistunut tai sulanut. Kannattaa teippailla reiät umpeen. Noparista voi kärytä komponentteja niin että se vielä toimii jotenkin mutta toimintoja, esim. pakki, rupeaa puuttumaan tai liikkeellelähtö takertelee. Tässä aluksi, muut voi jatkaa...

Edit: Vielä: ensikokeiluissa isoilla jännitteillä ym. riskiuutuuksilla kannattaa ajaa vain hetki (minuutti tai pari) ja tutkia minkä verran moottori ja nopari lämpenee. Jos alkaa tuntua että lämmöt menee reilusti yli 60 asteen, kannattaa muuttaa jotain tai todellakin rajoittaa se ajoaika kerralla muutamaan minuuttiin.
« Viimeksi muokattu: 31.01.13 - klo: 23.48 kirjoittanut HLuomanen »
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3478 : 01.02.13 - klo: 00.16 »
toisella 3s lipolla olinkin ajellut jo kerran ja meni yhtä huolettomasti kuin 2s lipolla...

vaikuttaisikohan tuossa myös kun vaihdoin xt60 liittimen nopariin?

ja nopari oli tämä:
http://www.racersrcshop.com/etronix-photon-sensorless-110-60amp-esc-p-1726.html

ja moottori tämä:
http://etronix-rc.com/etronix-etronix-photon-1-10-sensorless-12-0r-3300kv-motor

eli mitä tuli rtr setin mukana.
Carnage brushless

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3479 : 01.02.13 - klo: 09.44 »
Tokihan huono juotos (vain osa johtimen poikkipinta-alasta kytketty) XT60-liittimessä akun ja noparin välillä voi aiheuttaa sen ettei auto kulje kun tarpeeksi virtaa ei välity. Ja voi siitä tulla myös savua ja lämpöä. Kannattaa tutkia se uusi liitin.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010