Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1512455 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5010 : 10.03.16 - klo: 20.21 »
Joo kyllä tuo hullulta tuntuu. Saapa nähä miten tämä vaikuttaa akkujen saatavuuteen ja toimitus aikaan.

Onneksi ilmeisesti koskee vain matkustajakoneita tai ainakin tuosta tekstistä niin ymmärtää eli rahtikoneissa saisi edelleen kuljettaa.

Eiköhän joku keksi tästä markkinaraon ja kehitä jonku systeemin millä pystyy turvallisesti näitä kuljettaan matkustajakoneessa.

Kyllä ymmärsin postin asiakaspalvelusta, että heidän kautta ei lähde lentäen yhtään lipoakkua, eli en tiedä lähettävätkö sitten kaiken rahdin matkustajakoneilla, ja tämä oli jo noin 6 kk sitten.

Poissa remu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5011 : 11.03.16 - klo: 15.27 »
pikaista vastausta kiitos.
uskaltaneeko tuolla absiman laturilla vielä ladata kun tuulettimet hajosivat ? kuumuneeko niin paljon ?
« Viimeksi muokattu: 11.03.16 - klo: 15.34 kirjoittanut remu »

Poissa monsterman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5012 : 11.03.16 - klo: 18.03 »
pikaista vastausta kiitos.
uskaltaneeko tuolla absiman laturilla vielä ladata kun tuulettimet hajosivat ? kuumuneeko niin paljon ?
kävisi ainakin järkeen, että laturissa olisi ylikuumenemissuoja. voin olla väärässäkin. vartioi laturia herkeämättä kun lataat, niin ainakin varmistuu ettei mikään syty palamaan.
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Poissa masad

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5013 : 16.03.16 - klo: 15.28 »
Terve, sopiiko Traxxas Slash 4x4 tarkoitetut 17mm hex-adapterit HPI Blitz Fluxiin? Kyseessä siis tällaiset: http://www.rcmart.com/17mm-adapter-kittraxxas-slash-p-56584.html

Jos ei sovi, niin miksi ei?

Kiitos, anteeksi ja hyvää päivänjatkoa.

Jos jotain askarruttaa, niin sopivat ainakin E-Firestormiin heittämällä.

Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5014 : 19.03.16 - klo: 20.11 »
Miten näihin " ikkunoihin" saa esim videon kuvan näkyviin, ettei ole pelkkää linkkiä? ( ei ole sitten hallussa datasanastot, joten tarvii rautalankaversion)

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5015 : 19.03.16 - klo: 20.55 »
No sieltähän se vastaus tulikin. Vielä tutkiin että täytyykö se s ottaa vain pois ja siinähän se avain oli  :roll:
« Viimeksi muokattu: 19.03.16 - klo: 21.06 kirjoittanut Honkkari »
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5016 : 19.03.16 - klo: 21.01 »
Saithan sä.. videon..?

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5017 : 19.03.16 - klo: 21.03 »
Joo siis taikasana on ottaa tuosta videon youtube url-osotteesta se 's' pois sieltä https:// - kohdasta ;)
( suora copy-paste selainriviltä toimii, foorumisofta näköjään tekee loput, tuossa siis tuo Honkkarin video minkä ehtikin jo itsekin saada näkyviin.. )
! No longer available
« Viimeksi muokattu: 19.03.16 - klo: 21.07 kirjoittanut SixStars »
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5018 : 19.03.16 - klo: 21.41 »
Kiitoksia valtavasti..Näköjään toimii! En oo koskaa oikee perustanu tietokone jutuista vaikka videoita yms tykkään väkertää..

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5019 : 19.03.16 - klo: 21.43 »
Kiitoksia valtavasti..Näköjään toimii! En oo koskaa oikee perustanu tietokone jutuista vaikka videoita yms tykkään väkertää..
No juu trial and errorina tää itsellekin valkeni tällä foorumilla.. lie keskustelu jossain olemassakin, mut väliäkö sen kun nyt vastaus löyty  :azn:
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5020 : 20.03.16 - klo: 07.13 »
5,4miljardia akkua , 30% lentokoneilla kuljetettu eli noin 1,5miljardia  akkua pelkästään vuonna 2014 ja monestako akusta on syntynyt joku katastrofi lentokoneessa?? Ainakaan yhtäkään artikkelia/uutista en ole lukenut missä lipo akku olisi aiheuttanut vaaratilanteen saatika tiputtanut lentokonetta alas. Luulisi että voitaisiin kehittää lentokoneisiin joku erillinen tila tämänkaltaisille kuljetus kohteille. Kyllähän tuosta on pakko jo jonkinlainen miinus kertyä lentofirmoillekkin kun puhutaan kumminkin aika suurista määristä tavaraa mitä ei enää aiota kuljettaa laisinkaan.

Tietty tämä riski pitää tiedostaa että tämmöinen akku voisi sytyttää esim rahtitilan palamaan. Sen jälkeenhän olisi ihmishenkiä kyseessä jos näin kävisi, mutta sen sijaan että kielletään näitten kuljetus voisivat he ehkäpä miettiä vaihtoehtoa että miten kyseisiä tuotteita voisi kuljettaa turvallisesti lentokoneessa.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on odotetusti kieltänyt litiumioniakkujen lentorahdin matkustajakoneissa. Päätös tulee voimaan huhtikuun alussa.

ICAO:n päätös on odotettu. YK:n paneeli päätyi helmikuun alussa suosittamaan akkujen lentokuljetusten kieltämistä. Aiemmin YK oli ollut asiassa erimielinen.

Kyse on pitkään jatkuneesta kiistasta. Jo viime maaliskuussa suuria lentokonevalmistajia edustava järjestö ilmoitti, että litiumioniakkujen kuljetukset muodostavat riskin, jota ei ilmailussa voi hyväksyä. Valmistajien mukaan yksi syttyvä akku voi sytyttää koko rahdin tuleen, mikä tietenkin johtaisi suureen katastrofiin.

Vuonna 2014 maailmassa valmistettiin 5,4 miljardia litiumioniakkua. ICAO:n mukaan noin 30 prosenttia näistä kuljetettiin lentoteitse.

ICAO:n mukaan reilun kuukauden päästä voimaan tuleva akkujen rahtikielto voidaan tulevaisuudessa purkaa, mikäli akuille kehitetään uusi turvallinen kotelointi.
http://www.flyingmag.com/news/ups-747-crash-highlights-lithium-battery-danger

Kyllä niitä vaan ikävä kyllä sattuu.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa vms

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5021 : 31.03.16 - klo: 16.09 »
Ajattelin kiinnittää takasiiven autoon. Miten kiinnitys kannattaisi tehdä?

Siiven on tarkoitus luoda lähinnä visuaalista efektiä. Autona monster henkinen Slash bash-tyylisessä pihakäytössä. Auto kaatuu ja voltteilee melko usein. Siiven tulisi tällöin kestää auton kanssa, joustaa tai irrota. Näyttävä irtoaminen voisi olla jopa plussaa. Irtoaminen tulisi olla korjattavissa pikakiinnityksellä. Useimmat kaupalliset ratkaisut vaikuttavat kiinnittyvän takaiskaritornin, joka minun silmääni vaikuttaa liian rikkoontumisherkältä ratkaisulta kuperkeikkailuun.

Alustavasti ajattelin siiven kiinnittämistä korin takaosaan tarranauhalla/magneeteilla. Hieman kattavammissa ideoissa olisi vielä joustava osuus pienistä osumista tapahtuvaan automaattiseen palautumiseen.

Ei aiempaa kokemusta siipiratkaisuista, joten apua suunnan valintaan kaivattaisiin.
Slash 4x4 Monster

Poissa Japanaska

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5022 : 12.04.16 - klo: 20.52 »
Putsailin ja rasvailin tuossa laakereita mutta kun laitoin kumitiivisteitä takaisin tuntuivat tahmaisilta kuuluku näin olla vai kumitiivisteet liian syvällä? Asettuvatko itsekseen paikalleen? Liian jäykkää rasvaa vai liian paljon tuo on tommosta vaseliinimaista yleis laakerirasvaa auttakee noboa

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5023 : 12.04.16 - klo: 21.39 »
Luultavimin tungit tiivisteet liian syvälle.
Pyöränlaakereissa riittää öljy, rasvan kanssa rullaavat liian huonosti. Puhdistamalla ja voitelemalla silloin tällöin voi laakerin elinikää pidentää huomattavasti.
Joissain kohteissa pitäisi ehkä käyttää rasvattua laakeria. Yksi on polttiksen diffin pinjonin laakeri, ja tästäkin on olemassa monta mielipidettä :roll:

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5024 : 13.04.16 - klo: 00.06 »
Ei paljon kannata uhrata vaivaa ja aikaa rasvailuun näihin hintoihin... :wink:
http://www.rcmart.com/ball-bearing-10pcs-metric-c-108_109.html?page=1&sort=1a
(o\_!_/o)

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5025 : 13.04.16 - klo: 07.35 »
Ei paljon kannata uhrata vaivaa ja aikaa rasvailuun näihin hintoihin... :wink:
http://www.rcmart.com/ball-bearing-10pcs-metric-c-108_109.html?page=1&sort=1a

Ei varmaan rahallisesti oo järkee rasvailla,mutta kun pistää tipan rasvaa laakerin se rullaa herkemmin ja pysyy semmoisena pitempään(uusilaakeri).itse laitan ihan laakerin suojan päälle tipan öljyä ja pyörittelen,öljy kyllä menee kuulille.ja jos käytetyn laakerin jätän käyttöön niin silloin eritoten öljy on tärkeä.laakerin suojia en ole koskaan irroitellut.
Joskus tien"ihmiskokeita"ja pesin/liotin huonokuntoiset laakerit polttoöljyssä.ne jotka oli pelkästään likaiset tulivat hyviksi ja rullasivat ok.mutta ruosteiset on kyllä sama laittaa roskiin.

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5026 : 13.04.16 - klo: 11.20 »
Ei paljon kannata uhrata vaivaa ja aikaa rasvailuun näihin hintoihin... :wink:
http://www.rcmart.com/ball-bearing-10pcs-metric-c-108_109.html?page=1&sort=1a

itse laitan ihan laakerin suojan päälle tipan öljyä ja pyörittelen,öljy kyllä menee kuulille.ja jos käytetyn laakerin jätän käyttöön niin silloin eritoten öljy on tärkeä.laakerin suojia en ole koskaan irroitellut.
Juurikin näin, itekkin ennen kisoja tullut tippa laitettua ilman irrottelua.
(o\_!_/o)

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5027 : 15.04.16 - klo: 22.15 »
Säädin Mamba XL2 : Kun kytkee akut, säädin piippaa normaalisti akkujen määrän mukaan, mutta sitten sammuu, eli niinkuin menisi lipocut-off päälle , kuitenkin akut ei ole tyhjät, onko muilla ilmennyt samaa , säädin rikki ?
Vai voisiko olla mahdollista,  että virtajohdoissa ns. kylmäliitos, eli vaikka akut täynnä ja säädin laskee kennot oikein, mutta kylmäliitoksen takia menee cut-off päälle ?
Onko sähköinsinööriä paikalla  :grin: ?
Ps. Kävin liittimet läpi, kyllä vika taitaa olla säätimessä, saa nähdä, onko tuotetakuuta, ostettu viime kesänä, mutta nyt ensikertaa käytetty/ autossa kiinni..onneksi kuitenkin ostettu Suomesta.
Eikös Castlella ollut jokin tehtaan korjauspalvelu / takuukorjaus ?
Onko kenelläkään kokemusta tästä ?
« Viimeksi muokattu: 16.04.16 - klo: 09.55 kirjoittanut ylikar-h »

Poissa twinkie

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5028 : 16.04.16 - klo: 12.40 »
Olet viissiin kalibroinut uudelleen ja/tai ns. resetoinut ohjaimen castle linkillä ?
Jos on takuuta jäljellä niin vie toki liikkeeseen.
Harrastus tauolla...

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5029 : 16.04.16 - klo: 13.03 »
Olet viissiin kalibroinut uudelleen ja/tai ns. resetoinut ohjaimen castle linkillä ?
Jos on takuuta jäljellä niin vie toki liikkeeseen.
No mulla Castle link kotona, nyt mökillä, nyt se vain on kokonaan pimeä, ei edes piippaa johtoja kytkettäessä, eli kyllä taitaa olla entinen..harmi vain kun ostettu yli vuosi sitten ( tarkistin kuitista..), mutta nyt vasta laitoin autoon, niin voi takuu olla nihkeää.
Ihmettelen , kun ei ole minkäänlaista käryä / palaneen hajua
Mites tämä kondensaattori hajoaminen ilmenee, jos yrittäisi itse vaihtaa ne ? Olisiko nämä oireet sopivia konkka vikaan ?
Kokeilin mitata jännitteen  akkujohdoista heti akun irrottamisen jälkeen ja mittari näytti 5 v   ja laski hiljalleen alaspäin, eli eikö tämä kerro , että konkat ehjät ?
Tarina jatkuu, avasin kannen, että sain konkat näkyviin ainakin toisen lanka poikki, ja toisenkin konkan jalka näyttää arveluttavalta, mutta sitten heräsi kysymys: Mikä aiheuttanut tämän ?
Ja onko niin, että nopari  on täysin mykkä, jos konkat pimeänä ?
Mistä tällaisia konkkia löytyisi, jostain elektroniikkaliikkeestä löytyy varmaankin..
« Viimeksi muokattu: 16.04.16 - klo: 20.49 kirjoittanut ylikar-h »

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5030 : 17.04.16 - klo: 10.42 »
Pitkään noilla pienemmillä CastleCreationsin autonopareilla räpeltäneenä annan vahvan arvauksen. Perustuu näihin: Mambamax, Sidewinder, MambaMonsterMax/MM2 kaikki versiot

Et saa pelkällä konkkienvaihdolla sitä toimimaan.
Jos paat täysin samaan ympäristöön uuden samanlaisen, se hajoaa kohta.
Eli ulkoinen syy aloitti.

Nopari ei kysy/valvo konkkiensa läsnäoloa tai kuntoa, vaan niillä saatua piikkivirtojen tasausta. Jos ulkopuolelta tulee isompaa siivottavaa, kuin konkat saa suodatettua, ne antautuvat jotenkin.

Ehdotus 1 . (todennäköisin konkkien sijannin kannalta)
Akku ei anna tasaista ruokaa nopariin asti.
Vahvin epäily akun suunnassa kohdistuu akkujen ikään/kuntoon, johtojen liitoskohtiin, liittimiin.
Mustunut liitin riittää. Tai oikareita läpi laskevat kuoret johdoissa, liittimissä. Kytkentöjä on akkupakettien sisälläkin.

Ehdotus 2.
Kulutus antaa julmia piikkejä, joko sähköisesti, tai mekaanisesti, tarvittava voima vaihtelee rajusti.
Jos moottori antaa piikkejä, eikä sen puolen johtoliitoksista tai liittimistä löydy pullonkaulaa, on kone viallinen.
Pitkänä listana jätän kaikki konerikon vaihtoehdot välistä, koska kone useimmiten ostetaan kokonaan uutta.

Usein tarkalla tutkiskelulla löytää syyn, se näkyy jostain. Joskus on alettava haarukoida kohde kerrallaan.


pilkkujen takaa vielä:
Hyvin epätodennäköistä, mutta juuri ja juuri mahdollista, olisi radio-ohjauspuolen vakava virhe, joka esim urkupohjan sekaan tunkisi täyspakkia pieninä purskeina. Eipä sellasella ajaa olisi voinut toviin, mutta saisi sekin noparin /konkat ylitöihin. Tämä luonnossa nähty AM27 kideradioiden ja harjattoman setin yhdistelmällä juuri metalliseen vasaraan siirtymisen aikoihin. Tarpeeksi isoilla lisäkonkilla tämäkin setti korjattuna antoi ajaa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5031 : 17.04.16 - klo: 15.12 »
Kiitos 4wdkanootille tyhjentävästi vastauksesta, minäkin ymmärsin..veikkaan täta 1. syytä, taidan palata 6 S "kokoonpanoon", tällä 8 S akuilla tulee liian kalliiksi, jos auto mekaanisesti pysyy kunnossa, niin sitten sähköt ei kestä.. :shocked:

Poissa Niklas

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5032 : 17.04.16 - klo: 18.20 »
Pari kysymystä:
1) Miten antiroll bar pitäisi kiinnittää? Kuuluuko sen liikkua sivuttaissuunnassa? Pyöriä? Vai olla paikoillaan?
2) Kannattaako tehdä reikiä 1:10 krossarin renkaisiin?
3) Kelpaako superliima rengasliimaksi?

Poissa Rowdy Abilene

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5033 : 25.04.16 - klo: 22.37 »
Auttakaahan viksummat alottelijaa ahdingossa.

Ostin pojalle 1/16 sähkö-kiinanihmeen, jolla olen tykännyt itsekin ajella ja säätää aina tarvittaessa.
Olen yleensä osien hajotessa/kuluessa vaihtanut kestävämpää alle, ja auto alkaa olla aika tuttu, mutta nyt en meinaa löytää lopullista syytä pinionin liian nopealle kulumiselle. Pinioni ja spurri on molemmat terästä, joten materiaalista sen ei pitäisi jäädä kiinni. Auto on sähköiltään käytännössä vakio.

Jo tehdyt toimenpiteet ongelman ratkaisemiseksi:
Korjattu auton tyyppivikoihin kuuluva slipper shaftin vinous -> spurri vinossa pinioniin nähden -> rattaiden kosketuskulma vääristynyt -> pinionin toispuoleinen kuluminen.
Tarkistettu vielä kerran rattaiden välyksen säätö ja tultu jo aiempaan lopputulemaan, säätöjen pitäisi olla kunnossa.
Noparin jarrutusominaisuudet ovat lähes olemattomat, joten liian nopeat jarrutukset eivät voi olla syynä.

Ajattelin että tuon spur-pinion-kulman säätämisen ja parantuneen kosketuspinta-alan jälkeen ongelma olisi korjaantunut.
Kokeilin ajella lipollisen, mutta kulumaa syntyy edelleen mielestäni liian nopeasti, joskin tuon rataskulman säätämisen jälkeen tasaisemmalle alueelle pinionin hampaissa.

Koitin vielä löysätä kytkintä. En ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta jos tuokaan ei auta niin alkaa aloittelijan jekkupussi olla tyhjä.

Ja lopulta se kysymys: mitä muuta huomioitavaa tuohon voisi liittyä?

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5034 : 25.04.16 - klo: 23.10 »
Onkohan teräksisen spurrin kaverina alumiininen pinioni?

Poissa Rowdy Abilene

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5035 : 25.04.16 - klo: 23.31 »
Molemmat rattaat, spur ja pinion, on terästä.
Rattaat tilattu yksityishenkilöltä, joka myy vain teräsosia.
Rattaiden laadusta en osaa sanoa kuin että näyttävät hyviltä ennen autoon laittoa, mutta myyjästä olen löytänyt vain positiivista tekstiä netistä.

Sitä hieman ihmettelin että tällä hetkellä vain pinionit tuntuvat kuluvan.
Spurrissa ei ainakaan vielä näy silmällä havaittavia merkkejä kulumasta.

Poissa Japanaska

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5036 : 27.04.16 - klo: 20.35 »
Koria olen maalaamassa ekaa kertaa mitään vinkkejä ja onko noihin mitään soveltuvaa lakkaa ?

Poissa monsterman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5037 : 28.04.16 - klo: 08.24 »
Pari kysymystä:
1) Miten antiroll bar pitäisi kiinnittää? Kuuluuko sen liikkua sivuttaissuunnassa? Pyöriä? Vai olla paikoillaan?
2) Kannattaako tehdä reikiä 1:10 krossarin renkaisiin?
3) Kelpaako superliima rengasliimaksi?
1) -
2)reikiä kumiin veden poistamista varten? pienellä poranterällä ja reilusti kierroksia porakoneeseen (mieluusti dremel tai vastaava), että reikä on varmasti täysin pyöreä eikä pääse repeytymään esim. keskipakoisvoimasta
3) kyllä kelpaa
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5038 : 28.04.16 - klo: 11.10 »
Renkaat reiät pitää tehdä "nahkap*skalla" eikä poralla. Kumiseokset ovat niin pehmeitä että pora ei niitä poraa, tekee vain repeämän renkaaseen.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #5039 : 28.04.16 - klo: 12.56 »
Jotkut väittävät tehneensä reiän kuumalla juotoskolvilla. Itse suosin nahkap****a, toimii vaikka rengas olisi jo liimattu.
Rengasliimaksi on parempi käyttää jotain tarkoitukseen suunniteltua ja valmistettua tuotetta. Pikaliimoja on paljon erilaisia joista kaikki eivät sovi kumin ja muovin liimaamiseen.