Kirjoittaja Aihe: Kisojen radiohäiriöt  (Luettu 13791 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #30 : 07.07.05 - klo: 16.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainainaukset huoltajalisenssitopicciin, nimen omaan tuon takia, että jos tietyt "reunaehdot" täyttyvät, niin se aikuinen isä voi astua sinne rata-alueelle, vaikka hänellä ei ole minkään valtakunnan lisenssiä. Ko. tietosi on sen suhteen vanhentunut... Ymmärretty ?


Mistä alkaen tuo on voimassa? Missä muutoksesta on informoitu?

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #31 : 07.07.05 - klo: 19.24 »
Kännyköistä puheenollen:

Sääntökirjasta:

3.3.3.
...
Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.

Eli EI KÄNNYKÖITÄ lavalle tahi radalle (nostotehtäviin mukaan).

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #32 : 07.07.05 - klo: 19.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Kännyköistä puheenollen:

Sääntökirjasta:

3.3.3.
...
Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.

Eli EI KÄNNYKÖITÄ lavalle tahi radalle (nostotehtäviin mukaan).


Kyllähän sitä on syytä noudattaa sääntöjä, vaikka kännykät eivät toimikaan radiotaajuuksilla!
Näin olen antanut kertoa itselleni.....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa OttoL

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #33 : 07.07.05 - klo: 20.07 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Kännyköistä puheenollen:

Sääntökirjasta:

3.3.3.
...
Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.

Eli EI KÄNNYKÖITÄ lavalle tahi radalle (nostotehtäviin mukaan).


Kyllähän sitä on syytä noudattaa sääntöjä, vaikka kännykät eivät toimikaan radiotaajuuksilla!
Näin olen antanut kertoa itselleni.....


Mutta sitä voi kyllä kokeilla ensi kisassa, vaikkei tuottaisikaan mitään tulosta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #34 : 07.07.05 - klo: 20.12 »
Jotkut kännykät antavat mielettömät häiriöt autolle.
Olen itse ollu todistamassa kun lavangossa joku oli mun ja kaverin vieressä ja sillä alko känny soimaan. Heti alko molemmissa autoissa sen tason sätkiminen että oksat pois... Heti kun kyseinen kaveri siirty syrjään niin häiriö katos.

Ottakaa huomioon että pienikin häiriö on pahaks jos niitä pieniä häiriönlähteitä on paljon ja erilaisia=niin iso häiriö että se vaikuttaa jo ajamiseen.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #35 : 07.07.05 - klo: 20.35 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Jotkut kännykät antavat mielettömät häiriöt autolle.
Olen itse ollu todistamassa kun lavangossa joku oli mun ja kaverin vieressä ja sillä alko känny soimaan. Heti alko molemmissa autoissa sen tason sätkiminen että oksat pois... Heti kun kyseinen kaveri siirty syrjään niin häiriö katos.

Ottakaa huomioon että pienikin häiriö on pahaks jos niitä pieniä häiriönlähteitä on paljon ja erilaisia=niin iso häiriö että se vaikuttaa jo ajamiseen.


Tuo oli muuten hyvä havainto!
Eli kun kännykkään soitetaan, niin "jotain tapahtuu".

Ihan kotona kukin voi todeta asian:
Kun teille soitetaan kännykkään, niin kulkekaapa esim. suljetun/valmiustilassa olevan TV:n ohi.

TV:ssä "myös soi".......

Ainakin silloin on täysin mahdollista, että se antaa näin herkille laitteille häiriöitä!

Selvyydeksi lisään sen, kuten edellisessä viestissäni myös totesin:
Noudatetaan sääntöä, vaikka sen sanamuoto ehkä olisikin tarkkaanottaen hieman tulkinnanvarainen!

Ei tuo ole mikään vaiva jättää sitä kännykkää pois, ja tietenkin olisi hyvä, jos kuuluttaja siitä muistuttaisikin vielä!

Lisätään näin jälkikäteen vielä sekin, että vaikka puhelimen soitto ei radiota häiritsisikään, niin kyllä se ajajien keskittymistä häiritsee soidessaan!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #36 : 07.07.05 - klo: 21.54 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

TV:ssä "myös soi".......


Oletko vielä koittanut vastata?  :mrgreen:
---

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #37 : 07.07.05 - klo: 22.09 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

TV:ssä "myös soi".......


Oletko vielä koittanut vastata?  :mrgreen:


 :lol:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #38 : 07.07.05 - klo: 22.10 »
Tuosta tulikin mieleen, että onneksi ei silitysraudasta ole ääniä kuulunut....

Olis muutakin paketissa kuin kädet.......  :mrgreen:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #39 : 07.07.05 - klo: 23.42 »
Menee offtopiciks, mutta pakko heittää:
Tulevaisuudessa voi tulla mielenkiintoisia tilanteita 1:1 autojen kanssa, kun ne muuttuvat aina vaan elektroonisemmiksi. Miltä kuulostaa sähköohjauksella varustettu auto ajamassa Saksan autobahnalla 200kmh kun kännykkä alkaakin soimaan......
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #40 : 08.07.05 - klo: 08.15 »
OT jatkuu: Italialaisissa "laatu"autoissa eli Ferrareissa (osassa niistä) on piilenyt sellaista vikaa että tietyillä bensa-asemilla niiden sähköjärjestelmät ovat menneet pimeeksi asemien lähettämien signaalien takia. Avain tähän ongelmaan on kuulemma työntää Ferrari 100 metrin päähän asemasta niin johan toimii, pitää siis kiertää tietyt bensa-asemat riittävän kaukaa  :mrgreen:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #41 : 08.07.05 - klo: 13.10 »
Kun nyt sitten OT-suuntaan lähdettiin kulkemaan. Sattui kantautumaan korviin, että muutamat, ilmeisesti ikäänsä vastaavaa kehitysastetta hieman verkkaisemmin edenneet heput saivat jälleen piristettä kesäiseen mitääntekemättömyyteensä: VesaK jälleen heittämässä keskustelua OT:ksi.  :wink:
Tarkoittaa ilmeisesti vääntöäni tässä topikissa saada M8-luokkaan sääntömuutos nuorimpien kilpailijoiden suojelemiseksi.

Tietenkin on erinomaista, että nämä hengen pikkujättiläiset ovat edes jollakin saralla aktiivisia. Parempi sekin kuin täydellinen apaattisuus. Mutta, olikohan tämä ihan OT-tapaus?

Otetaan asia rautalangasta. Kysehän tässä topicissa on radiohäiriöistä M8-luokassa, joita alussa kerrottiin esiintyneen yhä useammin.
Jos M8-luokassa esiintyy radiohäiriöitä, se tiettävästi aiheuttaa auton/autojen holtitonta ja hallitsematonta menoa radalla sekä nopeutensa että ohjauksensa suhteen. Tiedetään myös, että nämä autot ovat kohtuullisen tehokkaita, melko painaviakin, ja kulkevat täydellä kaasulla varsin lujaa.

Voisi siis päätellä, että hallitsemattomasti ryntäilevä M8-auto ei ole ihan vaaraton kapistus? Onkohan tällä asialla mitään tekemistä sen kanssa, että meidän kilpailuissamme sallitaan, jopa velvoitetaan kaikkein nuorimmatkin osallistujat suorittamaan nostotehtäviä? Onko vai ei? Syyllistyinkö offtopic-kirjoitteluun? Itse olen näkevinäni asioissa hyvin selvän yhteyden.

Kyllä, otin ihan rehellisesti herneen nenään. En niinkään itse asiasta, vaan harmistuin siksi, että porukassa on niin lapsellista aikuisväestöä, joilla ei ole muuta panosta antaa lajiin kuin kytätä aktiivisempien yrityksiä saada asioita paremmalle tolalle. Ja yrittää vaimentaa sekin vähä asiakeskustelu, mitä joskus harvakseltaan esiintyy. Toivoisin kovasti, että aikuistuisivat joskus sen verran, että pystyisivät niin sanotusti menemään vähän itseensä.

Väärinkäsitysten välttämiseksi, tässä yhteydessä en lainkaan heittele kiviä lajiryhmän tai AKK:n suuntaan.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #42 : 08.07.05 - klo: 13.16 »
Pointti oli minun mielestä varsin selvä. Nostovelvoite on ja pysyy niinkuin pitääkin. Kukaan ei kiellä huoltajaa hoitamasta nostovuoroja. Ehkä joku suositus olisi paikallaan, että alaikäisen kisaajan huoltaja hoitaisi nostovuoron? Kielto olisi jälleen yksi kielto lisää ja täten vaikuttamassa siihen, että lisää itkemistä siltäkin saralta tulisi, kun vaikkapa huoltajana toimiva kisakaveri ei jaksakaan nostaa kokoajan?

Toisaalta minun mielestä 16-vuotias tai vanhempi osaa jo senverran katsoa ettei tule auto päähän; saahan sen ikäisenä ajaa kevytmoottoripyörälläkin 1:1 autojen seassa liikenteessä. Nuorempia noin 10-13v kavereita noissa kisoissa ei sitten taida ollakaan?
---

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #43 : 08.07.05 - klo: 13.46 »
Aihe lähti viime kesäisestä keskustelusta, jossa tuli esiin, että kisoja on  kiertänyt muistaakseni 8-vuotias kaveri. Sellainen on kyllä liian pieni ottamaan päälle tulevasta M8-ohjuksesta koppi. Hänen päänsä on samalla korkeudella kuin isompien vyötärö, ja siten todennäköisemmin auton lentoradan korkeudella kuin isommalla kaverilla. Hänen fyysinen elimistönsä on vielä paljon keskeneräisempi kuin isommilla. Puhumattakaan harkintakyvystä tiukassa paikassa. Tästä sain innoitukseni aiheeseen.

M8-luokka on poikkeava muihin luokkiin nähden juuri autojen voiman ja liike-energian vuoksi. Minusta ei ola lainkaan yliammuttua, jos säännöissä olisi määrätty, että esim. alle 12-vuotiaiden nostotehtävät hoitavat heidän huoltajansa. Kilpailujärjestäjen ja sääntöjen kannalta tämä on ainoa tapa olla joutumatta vastuuseen vahinkotapauksessa, enkä oikein ymmärrä, miksi sitä ei ole toteutettu. Vakuutusturvalla on turha lohduttautua, kun terveys, jopa ihmishenki voi olla kyseessä.
Sääntö määrittelisi itse asiassa myös aidon, oikean ja tarpeellisen huoltajatehtävän, joita muuten ei oikein olekaan.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #44 : 08.07.05 - klo: 15.06 »
VesaK: Missä on käyty keskustelu 8 vuotiaan kaverin kisailusta? Ja keiden välillä?

Ja kuka on tämä mystinen 8 v kaveri, jota itse en tunne, vaikka kaikki viime vuoden kisat olen kiertänyt?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #45 : 08.07.05 - klo: 15.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
VesaK: Missä on käyty keskustelu 8 vuotiaan kaverin kisailusta? Ja keiden välillä?

Ja kuka on tämä mystinen 8 v kaveri, jota itse en tunne, vaikka kaikki viime vuoden kisat olen kiertänyt?

En viitsi alkaa kelata vanhoja keskusteluja, mutta jossakin viime kesän aiheissa oli lyhyt mutta vilkas keskustelu asiasta. Se alkoi muistaakseni tämän nuoren kisaajan isän aloitteesta.

Jos olet kiertänyt kaikki viime vuoden kisat, pakosta olet ollut samoissa kisoissa. Olen käyttänyt muotoa "muistaakseni 8-vuotias", koska en muista, oliko kaveri tuolloin 6- 7-, 8- vai kenties 9-vuotias. Joka tapauksessa pieni heppu. Mutta tuskin kovin mystinen.

Asian sisältö lienee kuitenkin tullut selväksi. Onko siitä jotakin huomauttamista tai hyviä mielipiteitä?

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #46 : 08.07.05 - klo: 17.14 »
Pieniä huomioita riskeistä nostotehtävissä.
Miettikää yleisesti mikä painaa 3,5kg ja liikkuu 80 km/h, mahtaako riittää. Esim. Vauva painaa saman verran ja maantiellä liikkuvassa autossa on nopeus sama. Eli äkki pysähdyksessä vauvan päähän kohdistuisi, sen osuessa ikkunaan, aika lähelle sama liike-energia, kuin minkä nostaja voi saada päähänsä auton asuessa siihen. Ja kaikkihan tietää miten ne vauvat on autoon köytetty, jotta ne ei lähde liikkeelle.

Toinen huomio. Kuinka moni olisi valmis ottamaan vastaan polttista, joka heitettäisiin liikkuvasta autosta, jonka nopeus olisi 80km/h. Saatikka antaisi sen vapaasti osua itseensä. Minä en ainakaan lupaudu kokeilemaan.

Jos ajatellaan yhteiskuntaa, niin työturvallisuuslaki ei sallisi missään tapauksessa päästämään lasta töihin paikkaan, jossa olisi samat riskit kuin nostotehtävässä. Ja aikuisellekkin vaadittaisiin turvavarusteet. Ainakin turvakärjellä varustetut jalkineet, kypärän ja ehkä hanskat.

Koska AKK on säännöissään vaatinut nostamisen, olisi sen ehkä hyvä miettiä siihen liittyvät riskit sekä miten niitä voidaan välttää tai niiltä suojautua. Lisäksi ehkä kannattaisia tosiaan miettiä minkä ikäinen voidaan määrätä nostamaan.

Kannattaisi miettiä ennen kuin sattuu. Nimittäin tapaturman satuttua ollaan liemessä, jos mitään ei ole yritetty tehdä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #47 : 08.07.05 - klo: 17.21 »
Taitaa se nuori kaveri olla nimenomaan Tuukan jälkikasvua  :wink: .
Itse en ainakaan nuorempia kavereita kisoissa nähnyt, mutta enhän mä ookkaan ajanu kun vasta tän kesän.

Vastuu siitä kumpi nostaa on juniorin huoltajalla.
Ja tässä tapauksessa ainakin homma on pelannu loistavasti.
Paremmin tämä nuori jamppa on ollu tilanteen tasalla kuin erittäin moni vanhempi.
Ulvilan finaalissa näki kuinka paikkaa välillä vaihdettiin isän ja pojan kesken ja homma pelas kiitettävästi.

Toisinkuin parilla muulla uskoakseni täysi-ikäisellä joiden keskittyminen oli kyllä niin kateissa että vaikka kaato auton kahen metrin päähän ja paino kaasun pohjaan että kuulis katollaan olevan auton niin ei mitään tajua.

Siinä kun ois radiohäkkä tullu ja ois autolla ampunu kaasupohjassa suoraan jalkaan niin vahinkoa ois varmasti tullu, toisin kuin tämän ainoan oikeasti juniorin kanssa ei vahinkoa olis sattunu koska katse oli radalla liikkuviin autoihin.

Ymmärrän kyllä täysin pointin siitä että nuorella on fysiikka vielä kehittymässä ja vahingot voivat siten olla pahemmat jos/kun vahinko tapahtuu.

Silti en ole sen kannalla että ainakaan kielletään esim alle 16 vuotiailta nostaminen.
Jos huoltaja kokee touhun liian vaarallisena niin silloin hän kyllä pitää itse siitä huolen kumpi nostaa.
Ja ajatellaampas tilannetta jossa alaikäsellä on esim isä mukana ihan vaan kuskina ja henkisenä tukena, eikä hanellä ole mitään kokemusta noista laitteista, korkeintaan nähnyt kun juniori niillä ajaa ja räpeltää.
Semmonenko pitäis laittaa sinne radalle nostamaan kun ei se edes tiedä miten se auto pitää nostaa ja mihin siinä uskaltaa koskea.

Esim jos olisinkin alottanu tän homman sillon kun mun tää piti jo alottaa, eli 13 vuotta taaksepäin... Mun äitikö sinne ois pitäny nostajaks pistää? Siinä ois kyllä tullu vahinkoa sekä äidille että myös kaikille radalla pärtsääville kun totaalisen tietämätön ois siellä ihmetelly.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #48 : 08.07.05 - klo: 23.38 »
Olen täysin VESAn linjalla. Olen tässä miettinyt kuin olen ajannut kilpaa itse jostain -87-88 nurkilta että tämä nosto hommat on polttis puolella aika erikoinen juttu sähkö luokkiin verrattuna koska nosto ajat ovat pidemmät. Itse kuin siinä seisoo 25min putkee ja tuuli puhaltaa pölyt suoraan silmiin niin silloin keskittyminen on välillä aika haparointia (sori kuljettajat jos olen mokannut teidän auton kohdalla pahasti). Huoltaja vaan kehiin jos on poika nuoremmasta päästä, onneksi ne ovat luvuillaan aika pienet viellä  (onneksi). Semmoinen homma viellä että jos sä kaadat sen auton ja nostaja ei sitä heti huomaa ja sitten viellä pannu todellakin sammuu niin ei voida kokonaan syyttä sitä nostajaa siitä stumppaamisesta todellakaan, ja ei siinä ajajakorokkeella kannata huutaa koska se ei todellakaan kuulu tuonne nostajalle pahimmassa tapauksessa vieressä kuljettaja herpantuu siitä( HUOM HOKE tietää miten sen homman tekee nätisti)...........

Jerzi

PS Mibnä olen oppinut ajamaan hieman rauhallisemmin jotta vältyn tuon kaatamisen tempun( vaimo sen opetti minulle)
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #49 : 08.07.05 - klo: 23.49 »
Juha: Tosi hyvä kirjoitus!

*HOKE*: Jos vastakkain ovat lapsi-ikäisen nostajan turvallisuus ja aikuisen nostajan ketteryys, ei asioista voida puhua edes samana päivänä. Ne eivät ole vaihtoehtoja.

Mitä nostajan ketteryyteen ja tarkkaavaisuuteen tulee, niin sähköautokisoissa olen viimeisten lähes viiden vuoden aikana nähnyt suorituksia aivan laidasta laitaan. Tyypillinen ongelma on, että nostaja seuraa kärkiautojen kisaa, eikä omaa reviiriään. Ja jos suoritusten taso (= tarkkaavaisuus ja toiminta & päätöksenteko kriittisessä paikassa) on mittarina, niin kyllä ikähaitarin nuoremmasta päästä ehdottomasti löytyvät ne mieleenpainuvimmat tapaukset. Tätä en sano missään tapauksessa syyttäen, sillä ymmärrän täysin nuoren kaverin kykyjen ja hoksottimien rajallisuuden.  

Mutta tämä alkaa mennä OT:ksi, vaikka saavathan lajimme korppikotkat siitä jälleen märehdittävää :wink:

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #50 : 09.07.05 - klo: 00.15 »
Jos katsotaan mallia isommista luokista, kuten vaikka esim. rallista, niin siellä vaaditaan jokaiseen EK:lla sijaitsevaan tehtävään 18 vuoden ikä. Tosin merkkivahtina käsittääkseni saa toimia 16 ikäinen jamppa, mutta se nyt tosiaan ei käsitä mitään muuta kuin yhden reitillä sijaitsevan merkin vahtimista.

Tietysti kyseessä on isompi luokka ja itse lajin, sekä siihen liittyvien tehtävien luonne on erilainen kuin mistä nyt keskustelemme. Silti omasta mielestäni alle 18v kisaajien huoltajien tulisi suorittaa nostaminen, ainakin polttisluokissa taikka jotenkin muuten määritellyissä ns. "nopeammissa luokissa". Tällä tarkoitan luokkia joissa auto voi saavuttaa massan ja nopeuden suhteen yhtälön, jonka voidaan sanoa olevan hengenvaarallinen "äärimmäisessä tilanteessa". Äärimmäisellä tilanteella taas tarkoitan pahinta mahdollista tilannettta tyyliin auto karkaa radiohäiriön takia ja kaasu hirttää ennen hyppyriä taikka korkeaa kanttaretta suunnaten suoraan nostajaan joka on muutaman metrin päässä ja lentoradalla tms.

En sano etteikö moni esim. 13-15v ikäinen pystyisi nostamaan  "turvallisesti", eli käyttäen päätään nostaessaan ja näin ollen varoen ja maltillisesti suorittaa tehtävänsä, mutta ihan vain nostajan turvallisuuden takia. On kuitenkin hyvä huomata että esim. 15v ja 18v ikäisten ihmisten luustollisessa jne kehityksessä on huomattavia eroja. Tietysti on tilanteita joissa sillä ei ole merkitystä vaikka auto osuisi viimeisen päälle kunnossa olevaa 25v atleettia, silti sattuu ja voi käydä huonosti. Kuitenkin ruumiinrakenteellisesti kehittyneemmällä henkilöllä on huomattavasti parempi mahdollisuus selvitä näistä tilanteista pienemmillä vammoilla taikka ruhjeilla.

Ehkäpä ammun yli joissain asioissa, mutta mahdollista kuitenkin.

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #51 : 09.07.05 - klo: 00.27 »
Eli nostaja siis heittää auton oikein päin jos lentää katolleen? näin minä olen  tajunnut lukiessani näitä viestejä :roll:
RB,the power of champions.

Poissa MakeH

  • Jäsen
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #52 : 09.07.05 - klo: 01.48 »
Jatketaan vielä tätä radiohäiriö -juttua:

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
.... vaikka kännykät eivät toimikaan radiotaajuuksilla!

Tietääkseni puhelimetkin toimivat radiotaajuuksilla, matkapuhelinhan on radiolähetin ja -vastaanotin.
--
Olisiko mahdollista, että autot ja muut ajajakorokkeen lähellä olevat härvelit saattaisivat aiheuttaa radiohäiriöitä lähettimelle..:?: Rupesin epäilemään tätä, kun kaverin kotona, lähellä kulkeneet autot ja mopot aiheuttivat häiriötä tv-kuvaan.
-
Mistä se muuten johtuu, kun polttiscrossarin käydessä, esim. jäädytyskanteen koskettaessa jollakin metalliesineellä, servot alkavat nykiä?
Kyosho Inferno MP-6

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #53 : 09.07.05 - klo: 01.54 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
( HUOM HOKE tietää miten sen homman tekee nätisti)...........


 :lol:  :lol:  :lol:

Joo kyllähän mä sen tiedän, mut vielä kun muistais sen samalla kun on ite korokkeella... :lol:  :lol:

Tää on vähän sama juttu kun joku sanoo toiselle että älä tee niinkuin minä, vaan tee niinkuin minä sanon, ali ainahan mä voin olla sanomassa että ota ihan iisisti niin hyvin se menee, mut sit kun oon ite ohjaimen päässä niin jotenkin se vaan lähtee räpylästä.

Vai voiko joku mut tunteva sanoa että oon jotenki hermoileva tai huonolla tuulella oleva jamppa normaalisti. Yleensä aina otan rennosti kaikki hommat, mut kun on ohjain kädessä ja koen edes pienimmänkin vääryyden niin jotenki ne keuhkot vaan tulee pihalle. :lol:  :lol:  :lol:

Anteeksi siitä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #54 : 09.07.05 - klo: 02.16 »
Mutta kuten jo ylempänä mainitsin, niin mielestäni huoltaja on edelleen vastuussa lapsestaan niinkuin kaikessa muussakin aisiassa. Kai sit pitäis keksii ikäraja kouluun menemisestäkin, kun siinä on yks vaarallinen tien ylitys...

Hei comoon oikeesti... vanhemmat ovat niitä jotka ovat aina eniten huolissaan jälkikasvunsa hyvinvoinnista ja päättävät kuinka lapsensa kasvattavat, joten he päättävät milloin nuori nostaa ja millon ei. Vaarallisempiakin asioita sentään on olemassa ja silti todella harva pätkääkään välittää.

Sääntö on tältäosin täysin järjellä harkittu ja se on hyvä näin.

Täysin turha on säännöillä rajata miten vanhemmat lapsiaan kasvattaa.

Ja en ole hetkeäkään puhunut täysikasvuisen ketteryydestä vaan tarkkaavaisuudesta (joka on kaikkein tärkeintä kun puhutaan nostajan turvallissudesta). Niinkuin jo mainitsin niin todella moni nostaja on totaalisen muissa maailmoissa koko nosto vuoronsa aikana, toisinkuin tämä ainoa juniori joka on tarkasti lähellä liikkuvien autojen menossa mukana.

Jos siis tällaisessa tilanteessa tulee esim radio häiriö niin tämä ainoa juniori joka tällähetkellä on meidän kanssa kisaamassa on tilanteessa mukana ja ehtii väistämään, kun taas nämä jotka unelmoivat uusista viripalikoista autoonsa eivät tajua vaikka auto lentäisi kohti pääkuuppaa kaasu pohjassa.

Tällä ei siis ole mitään tekemistä nostajan ketteryyden kanssa vaan tarkkaavaisuuden kanssa jossa erittäin monesti nuoremmat ovat parempia kuin me täysi-ikäiset.

Tätä yritin tuossa aikaisemmassa vistissä viestittää, mutta koska emme kasvotuste ole mielipiteitämme vaihtamassa niin ei voi olla varma meneekö tarkoitus perille asti... näköjään ei mennyt... ymmärtääkseni.

Kuten jo aikaisemmin olen sanonut niin vanhemmat ovat vastuussa lastensa turvallisuudesta ja he myös ovat tehtävässään ylivoimaisesti parhaita. Siitä meidän kaikkien on täysin turha väitellä.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #55 : 09.07.05 - klo: 07.59 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Ja en ole hetkeäkään puhunut täysikasvuisen ketteryydestä vaan tarkkaavaisuudesta (joka on kaikkein tärkeintä kun puhutaan nostajan turvallissudesta). Niinkuin jo mainitsin niin todella moni nostaja on totaalisen muissa maailmoissa koko nosto vuoronsa aikana, toisinkuin tämä ainoa juniori joka on tarkasti lähellä liikkuvien autojen menossa mukana.

Jos siis tällaisessa tilanteessa tulee esim radio häiriö niin tämä ainoa juniori joka tällähetkellä on meidän kanssa kisaamassa on tilanteessa mukana ja ehtii väistämään, kun taas nämä jotka unelmoivat uusista viripalikoista autoonsa eivät tajua vaikka auto lentäisi kohti pääkuuppaa kaasu pohjassa.

Tällä ei siis ole mitään tekemistä nostajan ketteryyden kanssa vaan tarkkaavaisuuden kanssa jossa erittäin monesti nuoremmat ovat parempia kuin me täysi-ikäiset.


Samaa mieltä olen, vanhempien velvollisuus on valvoa onko lasten tekemiset ja harrastukset turvallisia ("junoirit" kun eivät välttämättä "näe" vaaroja missään, nimim. itse kiipeillyt pentuna pystysuorilla kalliolekkauksilla ym muuta "typerää").
Tosin järjestäjät voisi nuo "juniorit" sijoittaa radalla vähemmän vaarallisiin paikkoihin "nostomiehiksi", eikä mihinkään "tuplahyndien" päähän koppariksi (Hitaamille shikaaneille ym).

Sori offt topic.... menee jo aikas lailla ohi radiohäiriöiden..... pitäskös tehdä oma topic.... RC pienoisautoilun turvallisuus?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #56 : 09.07.05 - klo: 08.53 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


Jos olet kiertänyt kaikki viime vuoden kisat, pakosta olet ollut samoissa kisoissa. Olen käyttänyt muotoa "muistaakseni 8-vuotias", koska en muista, oliko kaveri tuolloin 6- 7-, 8- vai kenties 9-vuotias. Joka tapauksessa pieni heppu. Mutta tuskin kovin mystinen.


Juuri tämänkaltainen luulon arvuuttelu ottaa kupoliin. Sinä et tiedä tämän kaverin ikää. Kaikki arvauksesi ovat vääriä, mutta olet kuitenkin tietävinäsi että 12 vuotta tai jopa 14 on minimi nostotehtäviin. Vai onko kyseessä pituusongelma? Vai se, että tämä juniori ei ole nopeilla hiilihydraateilla läskitetty puskurilliseksi? Ja miksi et VesaK ole vastannut siihen ikäkysymyksen toiseen päähän? Siis saako vanhus toimia nostajana? Arvuuttelenpa että siksi ettei yläikärajaa myöskään pysty määrittämään.

Jos ja kun halutaan nostajan turvallisuudesta huolehtia, niin olkaamme rehellisiä itsellemme. Se ei ole kenellekään täysin turvallista. Toki nuoremman keho on heikompi ottamaan vastaan autoa, mutta nuoripa on useimmin hieman vanhempaa ketterämpi. Se että unelmoiko hän nostotehtävissä uusista viripalikoista ei taida olla iästä kiinni. Tuodaan yksi blondi radan reunaan ja ainoastaan juniorini ja tämä vanhus seuraavat radalla kiertäviä autoja. Tämä esimerkkinä ihmisten erilaisuudesta.

Ulvilassa vaadittiin yhden nostopaikan nostajan olevan kyykyssä, jotta kuskit näkevät hyvin autonsa radalla. Onko tämä hyvä asia? Kyykytetään aikuinen lapsen tasolle!

Jos halutaan nostajien toiminta täysin turvalliseksi/turvallisemmaksi niin se vaatisi esimerkiksi suojaseiniä nostajien avuksi, suojavälineiden hankintaa nostajille, ajon keskeyttämistä nostamisen ajaksi jne...

Mielestäni nykyinen sääntö on täysin riittävä. Huoltajalla on mahdollisuus nostaa ja vastuu nostajan turvallisuudesta. Olen esimerkiksi poikani nostopaikan vaihtanut ainakin kerran. Lavangossa takahyndien nostamispaikka vaihtui Kyyröjen avustuksella toiseen paikkaan, koska se ei ole LYHYELLE hyvä paikka. En ymmärrä miksi säännöistä tulisi taas tehdä ehdottomia vaikka tarkoitus on hyvä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #57 : 09.07.05 - klo: 14.41 »
Tuukka, älä anna ottaa kupoliin. Nyt käsiteltävän aiheen osalta on täysin epäoleellista, kuka on se tapaus, johon joskus on viitattu. Oleellista on se, ovatko M8-luokan nostotehtävät sopivia ja turvallisia nuorimmille kisaajille. Vai mitä?

Kun asia niin kovasti vaivaa, niin kaivoin kuitenkin esille sen threadin, jossa asiaa käsiteltiin. Hupaisaa, että kyseessä näyttäisi olleen oma poikasi, ja olet myös itse osallistunut tuohon keskusteluun. Tosin et tuonut nimenomaan tätä nostaja-aihetta esiin, vaan kyse oli lajin rangaistuspolitiikasta. Minä tartuin tuolloin nostoaiheeseen.
Poikasi ikä oli näköjään 10 vuotta eikä 8, mutta enpä väittänytkään muistavani sitä välttämättä oikein.

Tuo mainittu keskustelu on täällä, keskellä kaikkea muuta leppoisaa rupattelua (threadin 2. sivun loppupuolella):
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7230&postdays=0&postorder=asc&start=30


Hyviä mielipiteitä esitetty edellä, miksi nuorimmatkin olisivat sopivia suorittamaan nostotehtävänsä. Olen kuitenkin edelleen oman elämänkokemukseni ja ymmärrykseni perusteella eri mieltä. Myös siitä, onko pelkästään huoltajan tehtävä arvioida, onko nostajan paikka vaarallinen vai ei. Tällaista harkinnanmahdollisuutta ei pidä jättää, koska asia on hyvin yksiselitteinen: nostajan tehtävä radalla ei ole lasten hommeleita.

Tekee mieli kysyä, että miksi mopokortin voi saada vasta 15v., ja ajokortin vasta 18v.? Tai miksi teollisuudessa ikäraja moneen hommaan on 18v.? Miksi nämä ikärajat on lainsäädännöllisesti määrätty? Miksi ei jätetä huoltajien päätettäväksi, milloin lapsukainen on kykenevä autoa tai mopoa ajamaan? Jos jätettäisiin, tekisivätköhän kaikki huoltajat ihan oikeita päätöksiä?

Tässä juuri on tärkeä pointti. Mistä vasta-alkajajunnun vasta-alkajaisäpappa tietää, miten vaarallista tai vaaratonta on seistä crossiradalla hyppyrin takana? Ja syöksyä radan poikki nostamaan kaatunutta autoa? Jotkut tietävät, tai osaavat arvioida, jotkut eivät. Tai ovat liian ”kunniantuntoisia” pystyäkseen tekemään objektiivista arviota.
Kun kokematon isäpappa laittaa poikansa radalle, hän ei siis välttämättä tiedä, minkä riskin hän silloin ottaa. Pojalla itsellään taas ei ole harkintakykyä arvioida sitä, vaan hän tekee, niin kuin isäpappa käskee.

Juuri siksi mielestäni vastuu on kilpailusääntöjen laatijoilla. Ja siksi on hyvä olla perussääntö, että esim. alle 12-vuotiaiden nostotehtävät hoitavat heidän huoltajansa.
Miten muuten on muissa M8-luokkaa ahkerasti ajavissa maissa, onko tietoa?

Mutta ei asia tästä enää tämän kummemmaksi tule. Viesti ja tieto on annettu, ja sääntöjen laatijat korjaavat asian, tai ovat korjaamatta. Jos eivät korjaa, ja tapahtuu onnettomuus, joka olisi ollut estettävissä, kuka on vastuussa?
Tieto on mennyt lajiryhmälle asti, joten tietämättömyyteen ei voi vedota.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #58 : 09.07.05 - klo: 18.25 »
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Itselläni ei ole ottanut häiriötä muutamaa yksittäistä nykäisyä lukuunottamatta kun vaihdoin GRAUPNERin laitteisiin. XS-6 on toiminut luotettavasti.

ja </mainos> ;)

ps. ihan maksamaton sellainen, toi vaan on toiminut hyvin :)


Joo. Mut onhan tää kuitenkin moottoriurheilua, aina voi joku osa pettää.. niinku esim radiot.
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #59 : 11.07.05 - klo: 10.47 »
Vastaan tähän VesaK aloittamaan aiheeseen viimeisen kerran tässä foorumissa.

Jos VesaK olisit tätä lajia paremmin seurannut, niin olisit tietänyt, että käytännössä viittaa koko ajan vain meihin. SINÄ otit tämän yksilön esille ja koska HÄN on käytännöllisesti katsottuna ainut tähän sääntöön mahdollisesti koskeva henkilö, niin eikö silloin hän voi toimia ikätovereidensa esimerkkinä?!

Viittaat ikäkysymyksessä mopon ajo-oikeusikään kadulla. Harmi vaan, että oikea vertaus olisi vaikka harrastelaji motokrossi, jossa on luokkia varmaan 7 vuotiaista lähtien. Tätä ikää en varmuudella tiedä, mutta arvelen, kun joskus on katsonut näiden kisailua. "Siellä sitten edesvastuuttomat vanhemmat pakottavat kuolemaa uhkaavasti jälkikasvuaan ajamaan".

Kabinetissa on varsin helppo tehdä päätös nostajien ikärajasta ja yhtä helppo on uskoa, että nostajien turvallisuus olisi parantunut. Mutta muistakaa sääntöjen laatijat sitten tehdä kunnon rangaistusasteikkokin, jos "alaikäinen" sattuu tennarillaan koskemaan rata-aluetta, johon hänellä ei sitten ole enää asia. Vai saako hän olla rata-aluella, mutta ei virallisena nostajana? Jos saa, mutta vahingossa nostaa auton oikein päin, niin tuleeko rangaistus?

Ja kysyt kuka on vastuussa. Viitsisinkö toistaa, että olen vanhempana vastuussa lapseni tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Ja sinä VesaK olet vetämässä akk:ta oikeuteen, jos vahinko sattuu ilman nostajaikärajaa.

Nostovelvoitteen noudattamatta jättämiskeskustelu, johon olen osallistunut, ei liity tähän, joten sen sentään jätän kommentoimatta.

Hyvää kesää kaikille! Jään kuulostelemaan tuleeko kieltolaki voimaan.