Kirjoittaja Aihe: hyper 7, moottorin ensikäynnistys  (Luettu 3240 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pontta

  • Jäsen
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« : 20.07.05 - klo: 21.54 »
Noniin, taas aloittelija pääsee kyselemään typeriä, elikkäs tarinan kulku on seuraava:

Aloin sisäänajamaan tätä Hobaon 8-porttista moottoria kuumentamalla sen lämpöpuhaltimella, ryypyttämällä polttoainetta kaasariin. Rituaalien jälkeen laitoin hehkun kiinni ja yritin pyörittää moottoria starttiboksilla. Yritin.

Jostain syystä moottori ei meinannutkaan pyöriä, vaan jäi ilman tulppaakin likelle yläkuolokohtaansa kerrassaan jumiin.

Koska en muutakaan keksinyt, ajattelin että pitämällä lämmöt yllä lämpöpuhaltimella voin sisäänajaa moottoria ihan porakoneella sen verran, että kone sentään voi pyöriä ylipäänsä, siis edes ilman tulppaa. Lukuisia kokeiluja ja noin 8 tuntia myöhemmin täytyi jo tulla kyselemään, että mitä olen tehnyt väärin. Moottorin sain sentään lopulta pyörimään starttiboxin päällä, mutta miltei käyttämätön startterin pyörään kulahti tätä tavoitellessa noin 2mm ura, että paljon se ehti tyhjää pyörimään. Eikä nytkään tahdo moottori kunnolla pyöriä, ellei ole aivan äsken lämpöpuhaltimella suostuteltu/tulppa hieman auki.

Lisäksi minua kummastuttaa se, että mikäli ryypytän polttoainetta paineletkuun puhaltamalla (/lääkeruiskulla painamalla), se alkaa hiljalleen valua ilmanputsarin kaulan liitoksista autoon. Kuinka polttoaineensaannin voi varmistaa, jos sitä ei oikein voi "pitää hollilla" kaasarille? Ja edelleen, onko normaalia, että moottori alkaa imeä polttoainetta kaasariin, kun sitä (moottoria) lämmittää puhaltimella?

Tämmöisiä. Jos joku nyt jaksaa vastata, niin kiitollinen olen!

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #1 : 20.07.05 - klo: 22.17 »
Onko tuttavapiirissäsi ketään ketä voisi näyttää sinulle moottorin käynnistyksen/sisäänajon? Entä paikallista RC-rataa? Helpoimmalla pääset kun otat kamat mukaan ja kokeneemmat näyttävät käytännössä miten homma tapahtuu.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #2 : 20.07.05 - klo: 22.19 »
Siis hetkonen...

Polttoaine valuu ilmanputsarin liitoksista...?

Ensinnäkin noi liitokset on tiivistettävä silikonilla tai vastaavalla esim kontaktiliimalla ennen ku rupee edes käynnistelemään. + Kaikki muutkin kaasarin liitokset (luistin haitari ja kaasarin kiinnitys lohkoon)

Eli vaikuttaa siltä että oot ryypyttäny älyttömästi liikaa.
Eli kone siis lainehtii polttoaineessa, joten sen koneen on lähes mahdoton pyöriä. Ryypytys tapahtuu niin että sen polttoaineen näkee menevän sinne kaasariin asti. Sit ei enää puhalleta tai mitenkään muutenkaan ryypytetä.

Ja kun kone on tiukka niin pitää myös muistaa pyöräyttää vauhtipyörästä kone toiseen äärilaitaan niin ettei ole heti ekana vastassa yläkuolo kun startata yrittää.

Huomenna sit kokeilet ensin ryypyttää tosiaan sen verran että näet letkuista löpön menevän kaasariin asti, lämmität 100 asteen kieppeille, löysytät tulppaa vähän reilun kierroksen, laitat hehkun pikalleen ja starttaat koneen.

Poissa pontta

  • Jäsen
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #3 : 21.07.05 - klo: 10.42 »
Kiitoksia vastauksista!

Ryypyttämisessä on juuri se ongelma, että mikäli puhallan polttoainetta juuri kaasarille asti, se pysyy siellä hetken, ja alkaa vetäytyä takaisin tankkiin TAI sitten alkaa tulvia tosiaan yli äyräiden. Kaiken järjen mukaan kumpikaan ilmiö ei viittaa terveeseen tilanteeseen?

Ja siis, moottori on tosiaan silleensä mekaanisesti nihkeä lähellä yläkuolokohtaansa, ei niinkään puristuksien vuoksi. Sitä pyörittäessä tuntee selvästi kolme erillistä kohtaa, johon sen tekee mieli jämähtää. Tämä tosin parani pyörittämällä kuumaa (ja polttoaineella väliajoin öljyttyä) konetta porakoneella riittävän kauan, mutta edelleen pykälät tuntuvat selvästi.

Uutena typeränä kysymyksenä, koska en itse onnistunut löytämään, voisiko joku laittaa linkin ko. moottorin ohjekirjaan, josta löytyisi jonkinmoiset alkeiskäyttöohjeet, ts. säädöt ja jonkinmoinen kokoamisohje jne.? Moisesta olisi hyötyä ihan sivistyksen kannalta :)

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #4 : 21.07.05 - klo: 10.54 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Siis hetkonen...
Ensinnäkin noi liitokset on tiivistettävä silikonilla tai vastaavalla esim kontaktiliimalla ennen ku rupee edes käynnistelemään. + Kaikki muutkin kaasarin liitokset (luistin haitari ja kaasarin kiinnitys lohkoon)

Pitääkö siis tiivistää koneesta liitoksia ettei olisi ilmavuotoja?
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #5 : 21.07.05 - klo: 11.46 »
Lainaus käyttäjältä: "waltt"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Siis hetkonen...
Ensinnäkin noi liitokset on tiivistettävä silikonilla tai vastaavalla esim kontaktiliimalla ennen ku rupee edes käynnistelemään. + Kaikki muutkin kaasarin liitokset (luistin haitari ja kaasarin kiinnitys lohkoon)

Pitääkö siis tiivistää koneesta liitoksia ettei olisi ilmavuotoja?


Kyllä, aina ja kaikista koneista.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #6 : 21.07.05 - klo: 11.52 »
Lainaus käyttäjältä: "pontta"

Ryypyttämisessä on juuri se ongelma, että mikäli puhallan polttoainetta juuri kaasarille asti, se pysyy siellä hetken, ja alkaa vetäytyä takaisin tankkiin TAI sitten alkaa tulvia tosiaan yli äyräiden.


Mun mielestä ei oo kovin tervettä, jos täytyy neuloilla puhallella sitä fuilia eteenpäin.. mutta tehkää miten teette..
---

Poissa drillmaster

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/drillmaster/
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #7 : 21.07.05 - klo: 12.21 »
Itselläni tigerissä kaasari kuumenee sen verran, että kun koneen sammuttaa niin polttoaine pakenee takaisin tankkiin, en tiedä onko hyperissä kaasaria mitenkään eristetty lohkosta, ettei lämpö siirtyisi kaasuttimeen...kaverilla ei ainakaan ole mitään ongelmaa 8-porttisen kanssa.
Ja noi saumat kyllä kannattaa liimata, sekä ilmanputsarin kaula nippusiteellä kunnolla kiinni.
Itse olen tiivistänyt joka sauman silikonilla, ja hyvin toimii...kuten nikokin sanoi, niin paras olisi jos saisit jonkun harrastajan näyttämään miten sisäänajo suoritetaan...kyllähän siitä itsekin selviytyy, mutta äkkiä kuitenkin tekee jotain väärin.

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #8 : 21.07.05 - klo: 12.32 »
Mullakin kiehui entisen auton kaasarissa...
tulppa oli liian kuuma ja kävi liian laihalla...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa Olbe

  • Veteraani
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #9 : 21.07.05 - klo: 13.02 »
Lainaus käyttäjältä: "pontta"
Kiitoksia vastauksista!
Uutena typeränä kysymyksenä, koska en itse onnistunut löytämään, voisiko joku laittaa linkin ko. moottorin ohjekirjaan, josta löytyisi jonkinmoiset alkeiskäyttöohjeet, ts. säädöt ja jonkinmoinen kokoamisohje jne.? Moisesta olisi hyötyä ihan sivistyksen kannalta :)


http://www.hobao.fi/dynpics/pictures/engine/hobao/hyperkaasari.jpg
Junnumestari 2007

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #10 : 22.07.05 - klo: 01.21 »
Hyper moottoreissa on muovikaasuttimet. Muovi ei johda lämpöä.

Uudessa moottorissa kuuluu olla sylinteri ilman tulppaakin nihkeä/piukka lähellä yläkuolokohtaa sylinterin kartiorakenteen vuoksi. Sisäänajo ajetaankin juuri sen takia että mäntä ja sylinteri kuluvat yhteensopiviksi.

Muuten porakoneessa tuskin riittää kierrokset pyöräyttämään moottoria käyntiin varsinkin jos kyseessä on akkuporakone.

Kerroppas tarkalleenottaen miten ja mistä pyörittät moottoria porakoneella? Onko porakoneen päässä jokin kumipyörä? Ihan vain ollakseni varma :)
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa pontta

  • Jäsen
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #11 : 22.07.05 - klo: 22.05 »
Niin, siis moottori oli toki kokonaan autosta irti tätä (ehdalla isku-)poralla pyörittämistä varten. Sitä sitten puhaltimella lämmittelin ja kun useamman tunnin olin suoraan akselista pyöritellyt, niin johan starttiboksikin suostui pyörittämään. Täytyy tosin ihmetellä, että välillä tuntui pyörivän helpommin, välillä hankalammin. Meinaan, että noinkin yksinkertaisessa hommassa ei luulisi olevan sitä väärää tapaa olemassakaan..

No, sain moottorin kuitenkin lopulta käynnistymään, nyt pitäisi sitten rueta ihmettelemään säätöjä, kun ei oikein ollut innokas pysymään käynnissä ilman jatkuvaa hehkutusta.. Rikkaalla taisi röpötellä, kun enemmän sylki polttoainetta kuin valmista savua pakoputkesta :) Sisäänajamista varten on varmasti tälläkin palstalla juttua valovuosien mitalla, mutta onko ko. moottoria varten tiedettävänä mitään erityistä yksityiskohtaa/kikkakepposta? Ilmeisesti nämä Sanderssonan sivuilta löytyneet perussäädöt eivät ole sisäänajoa varten? Meinaan, että mistään sakeasta savusta ei voinut niitä käyttäen puhua.

Muuten, kauanko koneen olisi tarkoitus rytkyttää tankillisella tuommoisessa (tyhjäkäynti) sisäänajotilanteessa? Nyt polttoaine tuntui hupenevan hyvinkin äkillisesti. Lisäksi kummastutti se, että moottori ei tuntunut pitävän lämpöjänsä yllä siinä käydessänsä, vaan jäähtyi hiljalleen kauas siitä "sylki kiehuu joitakin sekunteja"-tilanteesta.. Liekö normaalia?

Mutta kiitoksia kaikesta tähänastisesta vinkistä, erityisesti tuo tieto, että nämä moottorit kuuluvatkin olla nihkeitä uutuuttansa, rauhoittaa mieltä.

ps. startterin kumi.. paljonko semmoiset maksaa, vai saako niitä varaosina ylipäänsäkään?

Mika R

  • Vieras
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #12 : 22.07.05 - klo: 22.22 »
Toi pyörittely kylmänä on yks hyvä tapa saada kone väljäksi heti alkuunsa.. ja muutenkin osat kuten kiertokanki joutuu aika koville.. good luck!

(Kuumailmapuhallin hoitaa yleensä homman hetkessä koska ~100 asteisena pannut lähtee yleensä käyntiin tosta vaan)

Poissa pontta

  • Jäsen
    • Profiili
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #13 : 23.07.05 - klo: 00.02 »
Lainaus
Toi pyörittely kylmänä on yks hyvä tapa saada kone väljäksi heti alkuunsa..


Niin, siis en kylmänä pyörittänyt, vaan nimenomaan käyntilämpöisenä sen pidin lämpöpuhaltimella.

Eittämättä tämä on niitä hommia, joissa olisi suureksi avuksi, kun olisi joku asiasta mitään tietävä livenä neuvomassa. Kaikki Jyväskylän seudun pienoispolttomoottori-ihmiset, onko teitä olemassa? ;)

Mika R

  • Vieras
hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« Vastaus #14 : 23.07.05 - klo: 10.26 »
No hyvä!