EA Import

Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 786271 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« : 28.07.05 - klo: 21.26 »
Niin, ajattelin avata tämänkin aiheen koska monet käyttävät jo pienemmissä (1/18) autoissa (Niin kuin isommissakin) LiPo akkuja.
Kerron ensin pari perusasiaa LiPoista ja niiden käytöstä.

Turvallisuus!
Lataa LiPo akkuja vain LiPo ohjelmalla varustetulla laturilla (Tai yksinkertaisesti LiPo laturilla, LiIon laturi käy myös).
Älä koskaan jätä akkuja vahtimatta lataukseen, ylilataat tai oikosuljet on todennäköisenä seurauksena kennojen turpoaminen ja palaminen (Yleensä valtavana tulipallona).
Muista että kennokohtainen jännite ei saa nousta yli 4,2v arvon!
Älä lataa liian suurilla virroilla (Yleensä suositus on 1C).


Käyttö!
Tasalataa kennot säännöllisesti, uutena joka latauksen yhteydessä, myöhemmin tarpeen mukaan jos kennokohtaisissa jännitteissä on eroja.
Älä pura kennoa alle 3v arvon, 2,5v on jo kennon kuolemaksi.
Älä ylitä maksimi C arvoja, tuon huomaat jos akut "kyykähtää" ajossa ja palautuu "hissukseen" ajossa normaalitehoisiksi.
LiPo akuissa ei ole muisti ilmiötä, vaan voit latailla niitä milloin huvittaa eikä niitä tarvitse purkaa tyhjäksi koskaan (Eikä ole suotavaakaan, niinkuin edellä mainitsin).
LiPo akut tyhjenevät kuin "seinään" jotenka lopeta ajaminen heti kuin huomaat auton kulun hiipuvan.
LiPo akut oikein käytettynä kestävät 500 latauskertaa, eli saman kuin NiMh kennotkin.
Varastointi, pidä akut puolitäynnä jottei ne pääsisi tyhjenemään piloille.
LiPo akkujen itseään purku on parin kolmen prosentin luokkaa kuukaudessa jotenka niitä voi säilyttää pitkiäkin aikoja, toisinkuin NiCd / NiMh kennoja.

Miksi sitten käyttää LiPo akkuja autossa.
Parasta LiPo akuissa on niiden kapasiteettipainosuhde, LiPo akun energiatiheys on noin 80% parempi kuin NiMh akuilla.
Nyt harjattomien aikakaudella eivät enään perinteiset akut pysty antamaan riittäviä virtoja kyykähtämättä ulos (Moottori nykii lähdössä esim eikä silloin pysty käyttämään täyskaasua, tuttu ilmiö monillekkin tällä foorumilla), vaan pelastukseksi on tilleet jopa 40C purkuvirrat mahdollistavat LiPo akut (Kokam).
LiPo akut ovat helppohuoltoisemmat kuin perinteiset kennot, onhan vain kaksi kennoa tasattavana (Voi ja jotkut käyttävätkin kolme kennoa, silloin on kaksi tasaladattava kennoa akussa).
LiPo akuilla ja harjattomilla koneilla ei ole mahdottomuus yli 45min ajo-ajat, itselläni olikin Stampede Lehnerin 3100 Basicilla ja yli 7000mAh akulla joka mahdollisti tuon, silti akku ei painanut yhtä perinteistä NiMh  pötköakkua enempää (Huomaa että kaksikennoinen LiPo vastaa 7 kennoista MiMh/Nicd akkua).
Koska LiPoilla ei ole muisti ilmiötä niin jo kahdella akulla on mahdollisuus päästä keskeytymättömään ajoon, LiPo akku latautuu noin 20min 90% täyteen, eli voit jo sen jälkeen ottaa akun käyttöön.

Parhaat kennot 1/10 autokäyttöön valmistanee tällä hetkellä Kokam, tyypiltään 3200SHD (käyvät myös mittojenkin puolesta suoraan normaaliin akkutilaan).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rs tuning

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1 : 28.07.05 - klo: 21.35 »
Voikohan noita käyttää Tavallisten "harjallisten" systeemien kanssa?
Olis mukavampi harjotuksissa kun ei kokoajan tarttis latailla...
Toisaalta tauot on mun mielestä ehkä mukavia ja autokin saa
vähä jäähtyä välillä :roll:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2 : 28.07.05 - klo: 21.43 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Voikohan noita käyttää Tavallisten "harjallisten" systeemien kanssa?
Olis mukavampi harjotuksissa kun ei kokoajan tarttis latailla...
Toisaalta tauot on mun mielestä ehkä mukavia ja autokin saa
vähä jäähtyä välillä :roll:


Vallan mainiosti, "ajaahan"  lennokkiväkikin niillä sähkömoottorista riippumatta.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa RC CARS

  • Uusi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3 : 02.08.05 - klo: 18.46 »
moi
voiko noita lipoja käyttä näihin 1:10 autoissa kans?
Ja mistä semmoisen lipo paketin saa ostettua jossa on oikean kokoinen liitin semmoinen iso kun esim kyoshon EP malleissa on??!!

Poissa Catiska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4 : 02.08.05 - klo: 20.51 »
Valmiina sellaisia et mistään saa, mutta voin sellaisen kolvata sinulle, 3200 SHD 7,2v Lipo moisilla liittimillä tekisi reilusti toista sataa Euroa... Itselläni on neljä tuommoista kennoapakettia käytössä juuri 1:10 autossa, Asso TC4 turistissa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa solar4

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #5 : 02.08.05 - klo: 22.00 »
RC CARS, otathan huomioon että Lipot vaativat myös erikoisen laturin, eikä ole haitaksi käyttää nopeudensäädintä jossa on lipo-safe toiminto.

Rehellisesti sanottuna kehottaisin tutustumaan sellaisiin asioihin kuin lipo-lataus, tasauslataus sekä lipot ja paloturvallisuus ennen kuin edes pohdit lipojen käyttöä. Lipot ovat osaavalle ja asiaan perehtyneelle toimiva ratkaisu, mutta satunnaiselle sudittajalle NiCD / NiMH akut ovat helpompi, turvallisempi ja halvempi vaihtoehto. Yliladattuna lipo saattaa pullistua. Väärällä laturilla tai ohjelmalla ladattuna lipo pullistuu kunnes räjähtää.

Ei, en dissaa lipo-akkuja. Kehoitan vain varovaisuuteen. Taannoin foorumilla käytiin keskustelua polttoaineen vaarallisuudesta, itse näen suurikapasiteettisen lipo-akun aloittelijan käsissä vaarallisempana kuin metanolipojaisen polttoaineen. 3Ah lipopakka kytkettynä NiCD/NiMH pikalaturiin aiheuttaa erittäin vakavan palovaaran.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Catiska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #6 : 02.08.05 - klo: 23.23 »
Tuo on tärkeä pointti. Lisäksi täytyy muistaa myös se, että LiPo akut ei ole mekaanisesti yhtä kestäviä kuin mitä tavalliset akut. Esim. kunnon törmäyksessä vaikka turistilla, akut saattavat painua vähän kasaan. Näin ainakin minulla kävi, onneksi kennot ei vahingoittuneet.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa harppa69

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #7 : 12.08.05 - klo: 11.17 »
Onko kukaan tutustunut Scorpion LiPo akkuihin ?
Nimestä huolimatta Kokamin kennoja.
Alkaa LiPo akut olla kohta todella ajankohtaisia myös autokäytössä,
näistä kun irtoaa akkukoosta riippuen 15-20 C virrat.
Ja on ajateltu myös käyttöturvalisuutta, sisäinen virrankatkaisupiiri ei päästä kennojännitettä liian alas ja valmiit johdotukset kennokohtaiselle lataukselle (oma Scorpion laturi).
Pikalataus 90 % kapasiteettiin 20 minuutissa.

Löytyy FMA direct:n kautta
https://www.fmadirect.com/site/wolf/scorpionSplashPage/

RC Driver lehden testi
http://www.rcdriver.com/articles/scorpion_li-poly_1.shtml
"Nobody will ever need more than 640k RAM!" - Bill Gates, 1981

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #8 : 12.08.05 - klo: 22.04 »
Lainaus käyttäjältä: "harppa69"
Onko kukaan tutustunut Scorpion LiPo akkuihin ?
Nimestä huolimatta Kokamin kennoja.
Alkaa LiPo akut olla kohta todella ajankohtaisia myös autokäytössä,
näistä kun irtoaa akkukoosta riippuen 15-20 C virrat.
Ja on ajateltu myös käyttöturvalisuutta, sisäinen virrankatkaisupiiri ei päästä kennojännitettä liian alas ja valmiit johdotukset kennokohtaiselle lataukselle (oma Scorpion laturi).
Pikalataus 90 % kapasiteettiin 20 minuutissa.

Löytyy FMA direct:n kautta
https://www.fmadirect.com/site/wolf/scorpionSplashPage/

RC Driver lehden testi
http://www.rcdriver.com/articles/scorpion_li-poly_1.shtml


Tuo "setti" näyttää jo niin hyvältä että pakkohan sitä vielä jossainvaiheessa kokeilla on.
Pääsee tuosta tasalatauksesta vihdoinkin eroon (Laturissa ilmeisestikin kaksi latauspiiriä, yksi kummallekkin kennolle), jotenka kennojen "posautusvaaraa" ei enään sen puolesta pitäisi olla.
Laturin "katuhintakin" on kohtuullinen, $119.95  http://www.rcuniverse.com/product_guide/newproduct.cfm?product_id=493
Täälläkin on pieni "mainos", miksi LiPot https://www.fmadirect.com/site/wolf/scorpionSplashPage/

EDIT. Ja vaikka akku myöhemmin "uupuu" (Niinkuin kaikki akut) niin senkun vaihtaa vain kennot tuohon "akkusysteemiin" niin pääsee vielä halvemmalla.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rs tuning

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #9 : 12.08.05 - klo: 23.47 »
Oho vois joskus hommata tollasen 3200 mAh 2p2s (6400 mAh, 7.4V),
olis kyllä ajoaikaa mukavasti yhellä latauksella :mrgreen:

https://www.fmadirect.com/site/fma.htm?body=Products&cat=32
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Li-Po asiantuntijat!
« Vastaus #10 : 16.09.05 - klo: 23.15 »
Löytyykö Suomesta valmiita Li-Po paketteja joissa olisi tasalatausliittimet? Itse en ole sellaisia nopealla vilkaisulla bongannut. Onko kukaan huomannut eurooppalaisissa nettikaupoissa "edullisia"  Li-Po-paketteja jotka pystyisi lataamaan kennokohtaisesti?

Scorpionin Li-Pot ilmeisesti tällaisia ovat, mutta niitä ei taida Euroopasta saada... Onko muita akkuja/latureita jotka tuohon kenno kohtaiseen lataukseen pystyvät yhtä kätevästi kuin Scorpionit?

Niin ja vielä yks juttu. Mitä tarkoittaa Towerhobbiesin sivuilla Scorpionin Li-Poissa oleva huomautus: Flammable, cannot be shipped via Air?
Eli pystyykö niitä tilaamaan tänne Pohjolaan vai tulevatko ne sitten vain vesiteitse?

Poissa rs tuning

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #11 : 17.09.05 - klo: 00.31 »
Ilmeisesti vain laivarahtina joka on yleensä 4-6viikkoa (tai pitäis
olla, mulle tuli yks V8 imusarja melki 3kk päästä :shock: )!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Petri

  • Jäsen
    • Profiili
    • RC Sabe
Re: Li-Po asiantuntijat!
« Vastaus #12 : 17.09.05 - klo: 09.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Badawan"
Löytyykö Suomesta valmiita Li-Po paketteja joissa olisi tasalatausliittimet? Itse en ole sellaisia nopealla vilkaisulla bongannut. Onko kukaan huomannut eurooppalaisissa nettikaupoissa "edullisia"  Li-Po-paketteja jotka pystyisi lataamaan kennokohtaisesti?



SABEen viimeksi tulleet ETEC lipo pakat ovat varustettu tasausliittimellä.
#LOSI#Spektrum DX3R#

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tasalataus
« Vastaus #13 : 18.09.05 - klo: 10.58 »
Millaisia nuo tasalataus liittimet oikeastaan ovat? Itselleni on jäänyt hieman epäselväksi muutama seikka. Eli jos Li-Po paketti on varustettu tasalatausliittimellä.

1. paketti ladataan aina kyseistä liitintä käyttämällä?

2. liittimiä on kaksi, yksi molemmille kennoille vai onko kyseessä ns. rinnanlataussysteemi?

3. onko olemassa laturia, millä pystyy tasalataamaan kennot ilman, että pitää millään mittareilla mittailla kennojen eroja?

Lisäksi mietityttää sellainen seikka, että käyttävätkö ihmiset tosiaan sellaisia Li-Po pakkoja, mitä ei pysty tasalataamaan, kuinka nopeasti kennojen erot kasvavat liian suuriksi?

Poissa turtle

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Tasalataus
« Vastaus #14 : 18.09.05 - klo: 13.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Badawan"

1. paketti ladataan aina kyseistä liitintä käyttämällä?

2. liittimiä on kaksi, yksi molemmille kennoille vai onko kyseessä ns. rinnanlataussysteemi?

3. onko olemassa laturia, millä pystyy tasalataamaan kennot ilman, että pitää millään mittareilla mittailla kennojen eroja?

Lisäksi mietityttää sellainen seikka, että käyttävätkö ihmiset tosiaan sellaisia Li-Po pakkoja, mitä ei pysty tasalataamaan, kuinka nopeasti kennojen erot kasvavat liian suuriksi?


Itselläni on ollut 1/18 käytössä molempia tapauksia LiPoista, siis tasalatausliittimellä ja ilman... kokemuksiin perustuen muutama "vastaus"/kommentti..

1. Ei tarvitse käyttää tuota tasalatausliitintä, vaikka sellainen akussa olisikin.. voi ladata suoraan myös toisesta liittimestä. (Lue kohta 3. liittyen tasalatausliittimen käyttöön...)

2. Ainakin omissa paketeissa tuo tasalatausliitin on yksi liitin, josta on "kennokohtainen pääsy" kaikkiin kennoihin. Eli vain yksi tasalatausliitin / akkupaketti.

3. Tasalatausliittimen käyttö edellyttää LiPo laturin ja akun välille laitettavan "LiPo Balancer laitteen" käyttöä, joka siis mittaa eri kennojen jännitteitä ja säätelee latausta, niin että kennot latautuvat tasaisesti.. Itselläni on tälläinen PolyQuestin 3-kennon paketin Balancer systeemi, joka siis liitetään LiPon tasalatausliittimen ja LiPo-laturin väliin. ( http://www.b-p-p.com/proddetail.php?prod=1_%23PQPCM_3s )

Tämä Balancer/-toiminto (ja liitin), löytyy (ehkä?) suoraan joistain paremmista LiPo-latureista, itselläni on käytössä Great Planes Triton ja siinä ei ko. featurea ole vakiona.

Mitään ihmeempää eroa en ole huomannut tuota vekotinta käytettäessä.. lataus on kestänyt pidempään tuota käytettäessä... Seuraavan LiPo paketin, jonka tilaan ajattelin ottaa Kokamilta, ja siinä ei tuota tasalatausliitintä ole.

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Tasalataus
« Vastaus #15 : 18.09.05 - klo: 22.40 »
Lainaus käyttäjältä: "turtle"


3. Tasalatausliittimen käyttö edellyttää LiPo laturin ja akun välille laitettavan "LiPo Balancer laitteen" käyttöä, joka siis mittaa eri kennojen jännitteitä ja säätelee latausta, niin että kennot latautuvat tasaisesti..

Onko tämäkin "Lipo Balancer" : http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXGFS6&P=7

Lainaus käyttäjältä: "turtle"


Seuraavan LiPo paketin, jonka tilaan ajattelin ottaa Kokamilta, ja siinä ei tuota tasalatausliitintä ole.  


Miten aiot tuollaista tasalatausliittimetöntä pakettia pitää kuosissa?

Olen harkinnut Minizillaan akuksi tätä: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKAP6&P=7

Ja laturiksi tulee olemaan RcLinen Swallow Advance

Mitä tarvitsen näiden lisäksi turvalliseen Li-Poiluun?

Poissa turtle

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Tasalataus
« Vastaus #16 : 18.09.05 - klo: 22.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Badawan"


1. Onko tämäkin "Lipo Balancer" : http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXGFS6&P=7

2. Miten aiot tuollaista tasalatausliittimetöntä pakettia pitää kuosissa?


1. Ei, toi on kai jonkinlainen turva-systeemi lataukseen, jota käytetään, kun ei ole kunnollista LiPo-yhteensopivaa laturia..

lisäksi se kai soveltuu purku-tarkkailuun.. eli yksittäistä LiPo kennoa ei saisi päästää paljon alle 3:n Voltin ettei tule vaurioita... eli 2 kennon paketin turva raja on siinä 5 - 6 volttia.. toi laite katkaisee sähköt, jos paketin jännite laskee alle 5:n voltin. Huomaa, että tämä purku-turvatoiminto löytyy useista nyky-nopareista vakiona, jotka on suunniteltu LiPo käyttöön.. esim. Mamba noparissa voi säätää itse tuon katkaisujännitteen.

2. Jotenkin on sellainen tunne, että ei niitten kahden kennon välille tule isoja eroja... Eli en ajatellut murehtia tuosta asiasta.. voin olla tietenkin väärässä..

Tosta sun laturista ei ole tietoja, mutta, jos se on LiPo laturi, niin ei siinä kai mitään.... Akku kiinni ja lataamaan, ja eikun baanalle.

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Purkuvirroista kysymystä
« Vastaus #17 : 03.10.05 - klo: 15.51 »
Katselin tuossa Castle Creationsin sivuilta specsejä Mamba-25 säätimestä ja tuosta 4200kv motista. Nopari ottaisi 25A virtaa ( piikki 50A ) ja mootorin tarve pyörii tuossa 10A:n molemmin puolin säädöistä riippuen. Kumman noparin vai moottorin tarvitsema virta on merkityksempi Li-Po akkua valittaessa. Jos tuon noparin mukaan, niin en kyllä ihmettele, miksi ihmiset valittavat 1/18 autojensa nykivän Mamban setillä. En itse ainakaan ole löytänyt esimerkiksi Minizillaan mitoiltaan edes jollain lailla sopivaa akkua, joka antaisi tuon 25 A jatkuvaa...

Ps: p*skat on jo housuissa, sillä hain juuri postista pari PolyQuestin 3 kennoista 1500 mAh pakettia, nuo antanevat jatkuvaa noin 15A

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
Re: Purkuvirroista kysymystä
« Vastaus #18 : 03.10.05 - klo: 16.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Badawan"
Katselin tuossa Castle Creationsin sivuilta specsejä Mamba-25 säätimestä ja tuosta 4200kv motista. Nopari ottaisi 25A virtaa ( piikki 50A ) ja mootorin tarve pyörii tuossa 10A:n molemmin puolin säädöistä riippuen. Kumman noparin vai moottorin tarvitsema virta on merkityksempi Li-Po akkua valittaessa. Jos tuon noparin mukaan, niin en kyllä ihmettele, miksi ihmiset valittavat 1/18 autojensa nykivän Mamban setillä. En itse ainakaan ole löytänyt esimerkiksi Minizillaan mitoiltaan edes jollain lailla sopivaa akkua, joka antaisi tuon 25 A jatkuvaa...

Ps: p*skat on jo housuissa, sillä hain juuri postista pari PolyQuestin 3 kennoista 1500 mAh pakettia, nuo antanevat jatkuvaa noin 15A

No ei rahasi hukkaan menneet, moottorin ottamat ampeerit sen ratkaisee (Säädinhän voi olla vaikka 100A, silti moottori ei "ota" enempää).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Purkuvirroista kysymystä
« Vastaus #19 : 03.10.05 - klo: 16.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

No ei rahasi hukkaan menneet, moottorin ottamat ampeerit sen ratkaisee (Säädinhän voi olla vaikka 100A, silti moottori ei "ota" enempää).


No hyvä, niin sitä itsekkin hieman ajattelin, mutta en löytänyt mistään varmaa tietoa. No ei kysyvä tieltä eksy  :)

Poissa Judenza

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #20 : 04.10.05 - klo: 10.58 »
Moro!

Sellainen kysymys lipoista että pystynkö rakentamaan lipoista 5 2000mah kennolla pakan jossa on 6000mah ja 7.4volttia?
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

Poissa Jankka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #21 : 04.10.05 - klo: 11.52 »
et pysty vaan tarvit vielä kuudennenkin kennon eli 3 kennoa rinnan ja 2 sarjaan.

Poissa Judenza

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #22 : 04.10.05 - klo: 14.14 »
Mihis se kuudes kenno sit tulee?
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

Poissa Jankka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #23 : 04.10.05 - klo: 18.07 »
Häh!!....eli siis jos sulla on 5kpl 2000mAh:n kennoja, niin tottakai tarvitset vielä kuudennen, että pystyt rakentaan sen 7.4V/6000mAh pakan, ... teet kaksi kappaletta 3*2000mAh:n 3.7V:n pakkaa ja nämä kytket sitten sarjaan! toivottavasti ei ole liian sekavasti selitetty. Viidellä kennolla tämä ei onnistu!!!

Poissa Judenza

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #24 : 04.10.05 - klo: 20.56 »
Jaa joo niin juu, anteeksi hidas sytytykseni  :mrgreen:
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

Poissa wictro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #25 : 05.10.05 - klo: 08.22 »
nites tollaisen akkupaketin lataus hoituu, jos siinä on akkupaketteja kahdella eri jännitteellä?

pitääkö "purkaa" paketti osiin, vai hoituuko jonkinmoisilla johdotuksilla/elektroniikalla?
-Lithium Love Racing-

Poissa Jankka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #26 : 05.10.05 - klo: 08.33 »
Kaiken yksinkertaisin on tuossa edellä mainitussa tapauksessa ladata toi 3*2000mAh:n 3.7V (=6000mAh 3.7V) pakka kerrallaan, tällä konstilla molemmat pakat pysyvät varmasti kunnossa. Latausvirtahan Li-Po akuissahan on 1C eli tässä tapauksessa 6A

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #27 : 05.10.05 - klo: 08.34 »
Lainaus käyttäjältä: "wictro"
nites tollaisen akkupaketin lataus hoituu, jos siinä on akkupaketteja kahdella eri jännitteellä?

pitääkö "purkaa" paketti osiin, vai hoituuko jonkinmoisilla johdotuksilla/elektroniikalla?

Kyllä kaikki LiPo kennot on 3,7V......
LiPo akkua voisi varrata kaksikennoiseen "tavalliseen" akkuun, latauksen jälkeen vain "jälkeenjäänyt" (Siis kenno/ kennot jossa pienempi jännite) tasaladataan täyteen.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa wictro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #28 : 05.10.05 - klo: 12.20 »
ymmärsin ensin että laitetaan kolme kennoa rinnan, ja niitten kanssa vielä kaks sarjaan. eli 5 kennoa yhteensä.

selkis ny
-Lithium Love Racing-

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #29 : 05.10.05 - klo: 12.32 »
Lainaus käyttäjältä: "wictro"
ymmärsin ensin että laitetaan kolme kennoa rinnan, ja niitten kanssa vielä kaks sarjaan. eli 5 kennoa yhteensä.

selkis ny


Joo ei niin voi tehdä, jos kennoja laitetaan rinnan niin niitä on oltava yhtä paljon ja samanlaisia......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.