Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1507793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jetman

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #120 : 24.11.06 - klo: 10.15 »
Laturilla.. :D

Käsittääkseni nuo a123 kennot on 3.3v / kenno
Traxxas Rustler & Mamba Max ESC, 7700 KV

Poissa mece

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #121 : 24.11.06 - klo: 10.22 »
55A:n lithium laturilla. eiköhän jokaisella on semmonen? Joka tapauksessa niin noita pystyy latamaan niin kovalla teholla kun vaan laturista lähtee.

DeWaltin setillä saisi aika kivan 18V 9200mAh akun jota voisi käyttää esimerkiksi veneessä tai jossain isossa autossa :) Ilmeisesti dewaltin akuissa on korkeampi jännite.. tai sitten ne valehtelee volteista.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #122 : 24.11.06 - klo: 12.49 »
Lainaus käyttäjältä: "mece"
55A:n lithium laturilla. eiköhän jokaisella on semmonen? Joka tapauksessa niin noita pystyy latamaan niin kovalla teholla kun vaan laturista lähtee.

DeWaltin setillä saisi aika kivan 18V 9200mAh akun jota voisi käyttää esimerkiksi veneessä tai jossain isossa autossa :) Ilmeisesti dewaltin akuissa on korkeampi jännite.. tai sitten ne valehtelee volteista.


Joo tuo laturi tulee ongelmaksi, noita kennoja voi ladata normaali LiIon laturilla jos kennoja on 6kpl sarjassa, siloin käytetään LiIon laturissa viiden kennon asetusta.
Ko valmistajalla näkyy olevan valmiita akku laturipaketteja RC puolelle. http://www.a123racing.com/
Noissa RC kennoissa on vain tuo latausaika paljon pidempi, 15min.

product features
 
Accepts 12V input power
Connections/interface:
- Charge connector (Deans Ultra)
- One charge balancing connector (Anderson)
- LED indicates state-of-charge
- Fast charge capable 15 minutes
Retail price: $99.95


Hyvä puoli noissa valmistajan latureissa on että niissä on tasalataus mukana, joten suurin vahinkoriski on eliminoitu sillä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #123 : 24.11.06 - klo: 15.18 »
Ei se 55A vielä riitä 5min. Lisäksi noiden virtojen kanssa rupee perus 14-vuotiaat olemaan ihmeissään...
---

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #124 : 24.11.06 - klo: 16.23 »
Kun kattoo sen laturin tarkemmat speksit niin
Charging Current: Max. 10A

Eli tuo 15min ilmeisesti viittaa valmistajan pienimpään, 2300mAh akkuun
http://www.a123racing.com/html/hypersonic.html

Eli jää vielä haaveeksi ne 5min lataukset varsinkin järkevämmän kokosilla akuilla..

Ja tosiaan näyttäis olevan 3,3V nuo kennot.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa mece

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #125 : 24.11.06 - klo: 18.22 »
siis 55A:lla lataa 4600mAh viidessä minuutissa

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #126 : 24.11.06 - klo: 19.57 »
Mutta näytäppä 55A lataava rc-laturi ja poweri sille..  :wink:
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #127 : 24.11.06 - klo: 20.02 »
jostakin traktorin akusta voi saada, pitäs varmaan kuitenkin pitää massikkaa käynnissä :mrgreen:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #128 : 24.11.06 - klo: 22.56 »
Lainaus käyttäjältä: "artov"
jostakin traktorin akusta voi saada, pitäs varmaan kuitenkin pitää massikkaa käynnissä :mrgreen:


Niin, virtalähteen.... Eikä muuten tarvi olla mikään traktorin tai kuormurin akku, jo henkilöautonkin akku riittää. Siis virtalähteeksi. Ladata niillä ei voi yksinään mitään tai vaikka voisikin, ei se missään nimessä olisi järkevää, eikä edes kovin turvallista. Eli keksippä siihen vielä se laturi.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #129 : 24.11.06 - klo: 23.28 »
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"
Lainaus käyttäjältä: "artov"
jostakin traktorin akusta voi saada, pitäs varmaan kuitenkin pitää massikkaa käynnissä :mrgreen:


Niin, virtalähteen.... Eikä muuten tarvi olla mikään traktorin tai kuormurin akku, jo henkilöautonkin akku riittää. Siis virtalähteeksi. Ladata niillä ei voi yksinään mitään tai vaikka voisikin, ei se missään nimessä olisi järkevää, eikä edes kovin turvallista. Eli keksippä siihen vielä se laturi.


Milläs luulet auton akkujen latautuvan?
Laturihan on joka 1/1 vehkeessä ja tollanen traktorin/rekan laturi työntää helposti toista sataa ampeeria.
Mullakin on tossa jenkissä laturi mikä antaa maks. 90A.
Axial SCX 10 TR

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #130 : 25.11.06 - klo: 00.45 »
Latausmetodi on _hiukan_ erilainen lyijyakuissa kuin lipo ja li-ion kennoissa. Lyijyakkua ladattaessa jännite ei ole niin kriittinen joten laturi voidaan toteuttaa hyvinkin yksinkertaisilla komponenteilla.

Lipolaturin pitää osata säätää jännite tarkasti oikeaksi jotta akku latautuisi täyteen muttei kuitenkaan ylilatautuisi. Tämä vaatii ainakin regulaattorin sekä läjän muita oheiskomponentteja. Regulaattorin kautta ajettaessa homma mutkistuu aika lailla varsinkin kun pitäisi käsitellä isoja virtamääriä..
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #131 : 25.11.06 - klo: 01.21 »
Noinhan se menee.

Rahalla saa, jos haluaa :mrgreen:

Ps: Mikään ei ole niin mahdotonta kuin mahdoton.
Axial SCX 10 TR

Poissa Jetman

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #132 : 25.11.06 - klo: 11.33 »
Mikäs täs ny on se suurin  :?: ettei auton akkua voi käyttää virtalähteenä?  :shock:
Traxxas Rustler & Mamba Max ESC, 7700 KV

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #133 : 25.11.06 - klo: 12.15 »
Voi käyttää, mutta auton akkulaturilla ei voi ladata lipoo/li-ionia.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #134 : 25.11.06 - klo: 12.23 »
Eikös tässä nyt puhuttu mahdollisimman isosta virtalähteestä? Silloin noi edellämainitut antaa toistasataa A, mutta tosissaan ei ole vaan lipolle tarpeeks tehokasta laturia .
Axial SCX 10 TR

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #135 : 25.11.06 - klo: 12.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Jetman"
Mikäs täs ny on se suurin  :?: ettei auton akkua voi käyttää virtalähteenä?  :shock:


Ymmärsit väärin. Siis nimenomaan virtalähteenä voi käyttää. Laturina ei...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #136 : 25.11.06 - klo: 12.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Eikös tässä nyt puhuttu mahdollisimman isosta virtalähteestä?


Kyllä tuossa mielestäni ripa_k kysyi siitä laturistakin... :wink:

Lainaus käyttäjältä: "ripa_k"
Mutta näytäppä 55A lataava rc-laturi ja poweri sille..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #137 : 25.11.06 - klo: 14.07 »
Mulla on tommonen 2S 700mAh Etecin valmistama lipo. Käytetty abaut puoli vuotta eikä kertaakaan tasaladattu. Nyt toinen kenno on hiukan (1-2mm) pullistunut.. :/ Voiko tämän "pelastaa" tasalataamalla?
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Jetman

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #138 : 25.11.06 - klo: 15.14 »
Juu ymmärsin väärin..  :oops:
Traxxas Rustler & Mamba Max ESC, 7700 KV

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #139 : 25.11.06 - klo: 18.50 »
Jos kenno on pullistunut niin roskiin koko akku. Tuossa on jo suuri riski, että akku räjähtää/syttyy palamaan koska toinen kenno ylilatautuu.
Aivan varmasti jos ei ole ikinä tasattu niin tuo on jo entinen.
Axial SCX 10 TR

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #140 : 26.11.06 - klo: 12.34 »
Mun  maxamps 8a paketin yksi 4a kenno teki ton, eikä siit saanu kaluu ku uusimalla kennon.
Se oli saanu ulkoista kipeetä ja sen rinnan-oleva oli tyhjä ni tää sai kaiken latauksen 2C
Ei se ehtiny räjähtää, mut liki oli!
ÄLÄ RISKEERAA
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa logoprint

  • Jäsen
    • Profiili
Lipon ikä...
« Vastaus #141 : 26.11.06 - klo: 20.46 »
Käydessäni rc-liikkeessä, tuli puheeksi lipon ikä ja myyjä "tiesi" kertoa
että lipon ikä on käytännössä 3 vuotta valmistushetksestä, sen jälkeen
sen virranantokyky heikkenee dramaattisesti...pitääkö paikkansa?

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Lipon ikä...
« Vastaus #142 : 27.11.06 - klo: 00.19 »
Lainaus käyttäjältä: "logoprint"
Käydessäni rc-liikkeessä, tuli puheeksi lipon ikä ja myyjä "tiesi" kertoa
että lipon ikä on käytännössä 3 vuotta valmistushetksestä, sen jälkeen
sen virranantokyky heikkenee dramaattisesti...pitääkö paikkansa?


Ainakaan itse en ole huomannut että ikä tekisi tepposia LiPo akulle, yksi Kokamin akkuni on ylittänyt juuri 3½ vuoden iän, ainakaan siinä ei eroa vielä huomaa.
Mutta jos LiPo seisoo pitkään käyttämättä (talven yli esim), vaatii se 4-5 kertaa käyttöä ennen kuin herää taas entiselleen.
Tietääkseni vain latauskerrat on kriittiset, eli LiPo akku kestää max noin 500 latauskertaa (Niinkuin NiMh akkukin, NiCd kestääkin 1000 latauskertaa).

PS Varapuhelimessani (Ericsson T39m) on LiPo akku kohta 6 vuotta vanha(Valmistettu vuonna 2001) ja on edelleen toiminnassa, joskin puhelimen valmiusaika on pudonnut puoleen.

EDIT. Mutta voihan olla mahdollista tuo "kuoleminen", varsinkin jos LiPon jännite laskee varastoinnissa liian alas (Alle 2.5v per kenno).
Toisekseen, onhan eri valmistajien kennoissakin myös eroja, toiset voi kestää ja toiset taas ei (Niin kuin NiMh akuissakin).....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Re: Lipon ikä...
« Vastaus #143 : 27.11.06 - klo: 08.42 »
Lainaus käyttäjältä: "logoprint"
Käydessäni rc-liikkeessä, tuli puheeksi lipon ikä ja myyjä "tiesi" kertoa
että lipon ikä on käytännössä 3 vuotta valmistushetksestä, sen jälkeen
sen virranantokyky heikkenee dramaattisesti...pitääkö paikkansa?

Ei mitään tietoa RC-LiPoista, mutta läppärin LiPo-kakkosakku Sanyon kennoilla on nyt vuoden ja 170 lataussykliä vanha. Tässä vaiheessa kapasiteetista on jäljellä vain 57%. Eli ei kovin kestävältä tunnu.

Akkua ei ole koskaan säilytetty koneesta irralla, joten liian tyhjäksi ei ole ikinä päässyt.
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #144 : 27.11.06 - klo: 10.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Kysyn vaan että moneltako foorumilaisesta itseltään on kännykän akku palanut?

Ei ole, eikä myöskään töissä tietääkseni yhtään vaikka varmaan satoja latautuu täällä joka hetki.
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #145 : 30.11.06 - klo: 16.22 »
En koko treadia jaksanut lukea, mutta kommentoin silti.

Itse olen hyvällä menestyksellä lipoja autoissa käyttänyt, enkä meinaa muita käyttääkkään :)
Kapasiteetin hukkumista tai muutenvaan kuolemista en Oikein käytettynä ole henkkohtaisesti nähnyt.

Ja tohon lataamiseen, tuola lennokkifoorumilla eräs sankari latailee 3000mah 11.1v pakettia 12A virralla, hyvin kuulemma suksi luistaa =)
/ Jere Siirilä

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Lipon ikä...
« Vastaus #146 : 30.11.06 - klo: 22.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Rockford"
Lainaus käyttäjältä: "logoprint"
Käydessäni rc-liikkeessä, tuli puheeksi lipon ikä ja myyjä "tiesi" kertoa
että lipon ikä on käytännössä 3 vuotta valmistushetksestä, sen jälkeen
sen virranantokyky heikkenee dramaattisesti...pitääkö paikkansa?

Ei mitään tietoa RC-LiPoista, mutta läppärin LiPo-kakkosakku Sanyon kennoilla on nyt vuoden ja 170 lataussykliä vanha. Tässä vaiheessa kapasiteetista on jäljellä vain 57%. Eli ei kovin kestävältä tunnu.

Akkua ei ole koskaan säilytetty koneesta irralla, joten liian tyhjäksi ei ole ikinä päässyt.


PS Oletko varma että on edes LiPo, 99,9% läppäreistä on LiIon akut (Tai siis en ole koskaan nähnyt LiPo akulla varustettua läppäriä vaikka niitä myyn ja huollan työkseni, kaikkia yleisimpiä merkkejä).
Läppäreiden LiIon ja Lipo akuissa ei ole tasalatausta (Miksiköhän, ehkäpä saadaan kone ja akkukauppa luistamaan), vatausvahti ja akun kuntomuisti on kyllä niissä.
Se onkin suuri ongelma akun kapasiteetin kannalta, tuo "muistipiiri" ilmoittaa paljonko akun kapasiteettia on käytettävissä, kun kennoja ei koskaan tasaladata niin akku tavallaan hiipuu jatkuvasti koska kennot menevät epätasapainoon.
Kennojen tasalatauskaan ei auta jo ei saa tuota muistipiiriä resetoitua, ilman muistipiirin tyhjennystä akusta on edelleen käytettävissä sama kapasiteetti kuin ennenkin.
Joidenkin kannettavien akkujen muistin tuhjenys on onnistunut netistä saatujen ohjeiden mukaan, mutta jos tyhjennätte tuon muistipiirin tasaladatkaa kennot samalla, muutoin saattaa käydä todella köpelösti (Joku/jotkut kennot ylilatautuu todennäköiseti).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #147 : 30.11.06 - klo: 23.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
...
Mullakin on tossa jenkissä laturi mikä antaa maks. 90A.

Taas täällä pitkästä aikaa :)
Onhan noita henk. autoissa vaikka kuinka isoja latureita. Itselläkin ihan perus -96 mallin 1.6i koneessa 110A max. laturi. Riippunee hyvin paljon on elektroniikkaa vakiona ja paljonko annetaan varaa sitä lisätä.

Lainaus käyttäjältä: "Rockford"

Ei mitään tietoa RC-LiPoista, mutta läppärin LiPo-kakkosakku Sanyon kennoilla on nyt vuoden ja 170 lataussykliä vanha. Tässä vaiheessa kapasiteetista on jäljellä vain 57%. Eli ei kovin kestävältä tunnu.
Akkua ei ole koskaan säilytetty koneesta irralla, joten liian tyhjäksi ei ole ikinä päässyt.


Itse siinä käsityksessä, että koneessa akun "säilytys" tuhoaa akut kannettavista äkkiä. Isoin osa varmaankin johtunee jo Hermannin valaisemasta tilanteesta. Verkkovirrassa käytettynä kannettavassa ei pitäisi pitää akkuja kiinni koneessa, koska kone "käyttää" itseään silloin joka tapauksessa "akun" avulla. Tapahtuu vaan akun purkautuminen esim. 95% kapasiteetista ja taas virtalähde lataa akun. Johtunee esim. siitä että kannettava pysyy täysin vakaana vaikka lennosta vetelee virtalähteen johtoa irti se vaan lopettaa latauksen ja kone alkaa toimimaan akulla pelkästään.

Näin oli ainakin ennen läppäreissä, en tiedä onko asialle pystytty elektroniikan kehittymisen avulla tekemään jotain. Aina itsellä akku irti, kun verkkovirrasta kotona käytössä läppäri. Periaatteessa vaan automatkoilla GPS:n takia tuo akku kiinni, kun starteissa inventteri ei anna virtaa koneelle.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Itsellä tällä hetkellä eka lipo pöydällä odottamassa testausta, kun tuo Bantamin laturi saapuu. Kyseessä Team Orionin 3200mha pakka, jossa siis Kokam:n kennot sisällä.

Odotukset on korkeella ja jos vaan virranantoa piisaa ja luotettavuutta niin ei pettymyksiä varmaankaan tule :)

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #148 : 01.12.06 - klo: 15.01 »
Tässä näkymää mitä tapahtuu kun lataa väärin lipoja. Katso video ja ihmettele http://www.liposack.com/video.html
Tuo tulenkestävä pussi taitaa olla hyvä varotoimi maksaa n. 35 euroa.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #149 : 01.12.06 - klo: 18.40 »
Lainaus käyttäjältä: "IIVONEN"
Tässä näkymää mitä tapahtuu kun lataa väärin lipoja. Katso video ja ihmettele http://www.liposack.com/video.html

Ihmettelen vaan millä saa ladattua LiPo akkuja väärin päin, kun jo kolmen kympin hintaluokan latureissa on akun napaisuuden tunnistus.
Tai onnistuuhan se ehkäpä jollain vanhoilla "tyhmillä" NiMh/NiCd latureilla, mutta kuka älyniekka niillä nyt Lipoja lataisi (Saatikka yleensäkkään väärällä laturilla vääräntyyppisiä akkuja)?
Ladatkaapas piruuttaan tavallisia pattereita NiCd asetuksella (Laittakaa asetuksiin että lataa noin 1.6v per kenno), mutta peittäkää kennot kattilalla tms muulla pienen räjähdyksen kestävällä suojalla. ;)

EDIT. Niin älkää sitten kokeilko sisällä!!!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.