Future-RC

Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1306097 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4560 : 22.12.14 - klo: 08.43 »
Näyttäis että ylempi vista powerinki laturi vaatii virtalähteen.

Poissa m.e.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4561 : 22.12.14 - klo: 08.56 »
Tuossa yksi vaihtoehto tehokkaista tuplalatureista, jossa on virtalähde integroituna:

http://www.rcm.fi/cs-space-x2-ac-duo-charger-2-x-10a-12v-240v-200w.html

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4562 : 22.12.14 - klo: 09.13 »
Voi hitsin hitsi.. Pitääkö suosista vain laittaa virtalähde tähän palettiin. Mulla oli ennen tietokoneen virtalähde, mutta se ei ollut mitenkään hienon näköinen, niin ajattelin että 240v järjestelmä antaisi hieman siistimmän kuvan..

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4563 : 22.12.14 - klo: 09.52 »
Mitä eroa:

Vista power duo 2x80w
ja
Vista power duo 2x100w

Molemmat pukkaa kuitenkin ulos 8.0Ah..


Kun lataat akkua 8A virralla laturi käyttää maksimissaan eri määrän tehoa akun kennomäärästä riippuen:

2S: 8,4V * 8A = 67,2W
3S: 12,4V * 8A = 99,2W
4S: 4 * 4.2V * 8A = 134,4W

Eli isommasta maksimitehosta on hyötyä ladattaessa akkuja, joissa on enemmän kennoja. Laturin maksimiteho leikkaa latausvirtaa, jos se meinaa ylittyä.

3S: 80W / 12,4V = 6,45A
4S: 80W / (4 * 4.2)V = 4,76A

Kannattaa myös huomata, ettei akku ole koko latauksen ajan 8,4V jännitteessä, eli vaikutus ei ole niin suuri kuin tuosta voisi päätellä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4564 : 22.12.14 - klo: 11.31 »
Mitä eroa:

Vista power duo 2x80w
ja
Vista power duo 2x100w

Molemmat pukkaa kuitenkin ulos 8.0Ah..


Latausteho. Jälkimmäisen latausteho on 2x20W maximissaan suurempi. Eli käytännössä jos vaikkapa 6S-LiPoja latailee, niin jälkimmäisellä käytännössä saa melkein amperia suuremman maksimilatausvirran akkua kohti.

Joo, tiedetään, tiedetään, molemmista luvataan 8A maximilatausvirtaa. Kyllä, toki sen 8A:n latausvirrankin nistä saa ulos. Mutta se,että millä virralla lataustehon rajat tulee vastaan, riippuu akusta. Oikeastaan siis akun kennomäärästä. 3S-LiPo-akkua pystyy lataamaan tuolla 2x80W:n versiolla maksimissaan n. 6.3A:n virralla, siis ennen kuin 80W:n latausteho tulee vastaan. Vastaavasti taas 6S-akulla 80W:n latausteho tulisi vastaan jo pikkuisen reilun 3.1A:n virralla. 1S- ja 2S-LiPoja sen sijaan pystytään lataamaan vaikkapa sillä 8A:n virralla, lataustehon rajat eivät vielä tule lähellekkään vastaan. 4S- ja 5S-akuilla maksimilatausvirrat on jossain siellä 3S- ja 6S-akkujen välimaastossa, en nyt kerkeä tarkemmin laskeen.
Kun taas sitten 100W:n lataustehon rajat tulee 3S-akulla vastaan sillä n. 8A:n virralla, 6S-akulla 4A:n virralla. Jos 6S-akulle haluaa 8A:n latausvirran käytännössä, niin lataustehoa vaaditaan 200W
Saahan noihin toki kumpaankin laittaa vaikka ne 6S-akut perään ja 8A latausvirran, mutta latausteho kuitenkin sitten siis loppupeleissä määrittää sen, kuinka suurella virralla ne akut todellisuudessa latautuu
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4565 : 22.12.14 - klo: 12.18 »
Jätetään pois 6S akut, koska tarkoituksena on sarjaankytkeä kaksi akkua. Ei tuohon truggyyn pysty laittaa yhtä 6S akkua kiinni.

Bang for buck meiningillä nyt pitää miettiä laturia. Ja jos tuo 159e laturi on sitä, niin silloin se. Mutta entäs jos virtalähde paukahtaa siitä, tai itse laturi. Joudun sitten ostamaan uudestaan koko härvelin. Onko sittenkin siis parempi itsenäinen poweri ja laturi perään?

Poissa Lehtibakka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4566 : 22.12.14 - klo: 12.25 »
Jos tuosta isommasta laturista pamahtaa poweri niin sitä voi myös käyttää auton akusta tai ulkoisesta powerista (sisääntulo 11-18VDC).

Mulla käytössä juurikin tuo isompi laturi ja ei voi muuta kuin kehua. Toimii hyvin, lataa 4S akkuja kiitettävällä virralla ja mikä tärkeintä niin tasaa akut nopeasti ja luotettavasti. SUOSITTELEN!!!

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4567 : 22.12.14 - klo: 15.55 »
Jätetään pois 6S akut, koska tarkoituksena on sarjaankytkeä kaksi akkua. Ei tuohon truggyyn pysty laittaa yhtä 6S akkua kiinni.

Bang for buck meiningillä nyt pitää miettiä laturia. Ja jos tuo 159e laturi on sitä, niin silloin se. Mutta entäs jos virtalähde paukahtaa siitä, tai itse laturi. Joudun sitten ostamaan uudestaan koko härvelin. Onko sittenkin siis parempi itsenäinen poweri ja laturi perään?


Ei pystykkään, mutta kun kysyit eroa, niin minä kerroin sen olleellisimman eron.

IMHO erilliset laturi ja virtalähde ehdottomasti.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4568 : 22.12.14 - klo: 21.11 »
Laturiksi tämä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=46814
Ja virtalähteeksi:
http://fi.eurorc.com/product/3352/skyrc-efuel-20a-power-supply

Olisko tässä bang for buck? Noin 150e maksaisi. Virtalähteessä näkyy olevan kaksi ulostuloa, eli onko tuossa nyt sitten max 20amp yhteensä, eli 10amp per ulostulo?

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4569 : 23.12.14 - klo: 05.47 »
Kyllä sieltä yhdestä lähdöstä sen 20A ulos saa, ei kuitenkaan siis samanaikaisesti molemmista.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4570 : 23.12.14 - klo: 12.24 »
En jaksanu jahkailla. Ostin tuon 159e 8Ah ac laturin. Samalla tilaukseen meni M6B kombo.  :azn:

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4571 : 05.01.15 - klo: 11.46 »
Hobbywingin kombossa on deans liittimet.
Jos nyt ostan nämä akut (4kpl)
Niin sopiiko mitkä liittimet tuohon noparin ja akkujen välille?
Katselin näitä: HXT 4mm connector to T-plug

Vai pitäisikö pätkästä akusta johdot poikki ja kolvata uudet liittimet?
Mitä mieltä?

Poissa temppa.kk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4572 : 05.01.15 - klo: 13.22 »
Noilla linkittämilläsi kamoillakin toimii mutta helpommalla pääset jos vaan kolvaat deansit noihin. Ei tarvi aina vaihdella  sitä väli kaapelia.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4573 : 05.01.15 - klo: 15.38 »
Deanssit on aika pienellä kosketuspinta-alalla, eikä ne niin hirveitä kestäkkään virtaa. Ja onhan nihin pikkulirpakkeisiin hankala juottaakkin vähääkään paksumpaa johtoa. 1:8-kokoiseen löytyy parempiakin liittimiä. Itse käytän veneen virtapiuhoissa EC5:sia, samoin latausjohdoissa. Jo pelkästtään kosketuspinta-alaa vaikkapa Deanssiin verrattuna. Ja LRP:ssä on tällä hetkellä suoraa noparin johdoissa 4mm bulletit, kun siihen muuten ois pitäny tehdä oma akkukaapelinsa noita putkiliittimillisiä HardCase-akkuja varten, eikä sattunut oleen kuin uros-EC5:sia pakissa.
http://cdn.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/EC5(1).jpg

Täällä muistaakseni oli jossain laajemminkin aiheesta EC5 vst. Deans

Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4574 : 05.01.15 - klo: 16.34 »
Elikkä pussillinen ec5 liittimiä tilaukseen myös? Kolvaukset onnistuu kyllä, ei ongelmia sen suhteen.

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4575 : 05.01.15 - klo: 23.37 »
Noniin, laitoin tilaukseen neljä nuota edellämainittuja 2S akkuja.

Liittimiä tuolla ei ollutkaan, siis nuota EC5 malleja. Kylläkin EuroRC:llä näyttäis olevan.
Tuotanoinniin, tuossa vistapowerissa oli banaaniliittimet kyljessä, ja niihin näytti olevan banaanipiuhat: yksi tamya ja yksi ilman liittimiä. Nappaanko minä tuosta tamyankin hittoon ja kolvaan EC5 tilalle?

4 paria pitäis piisata, äskeinen laskelma oli jotain aivan uskomatonta aivopierua :D
« Viimeksi muokattu: 05.01.15 - klo: 23.57 kirjoittanut Zufee »

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4576 : 06.01.15 - klo: 00.26 »
EC:t on muuten vielä helppoja juottaakkin: Liitin lämpimäksi, tinaa sinne johtopään kuppiin ja johto perään. Sama toiselle johdolle ja sitten suoja paikalleen. Ottaa vaikka laudanpätkän, johon poraa vaan sopivat reiät, joihin saa liittimen pystyyn. Mutta kannattaa olla tarkkana, näissäkin on kahta eri mallia, suojan voi joutua pistään sinne johtoihin jo ennen liitinten kolvaamista tai sitten ujuttaan paikalleen liitinten puolelta.

IMHO Jos sille Tamiya-liittimillä olevalle laturijohdolle ei muuta käyttöä ole, niin ei muuta kuin EC5-liitintä päähän.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4577 : 06.01.15 - klo: 07.46 »
Joo, niin olen katsonut että aika helpolta näyttää, pitää muistaa vain että ei kuori liian pitkästi johtoa. Yhdessä videossa youtubessa eräs herrasmies kolvasi liittimeen johdot, sitten laittoi johdon liittimen läpi ja veti voimalla siitä johdosta, että se tais olla justiin sitä toista mallia.

Joo, Tamiya lähtee :) Ostin briteistä 10 paria EC5 liittimiä 10£ hinnalla.

Ja nyt muuten löytyi 3S akutkin tuolta HK:stä. Jos 4S akuilla tuntuu olevan laiskamatonen, niin laitetaan nuo sitten tilaukseen  :afro:
Zippy traxxas 6.4Ah.
« Viimeksi muokattu: 06.01.15 - klo: 08.02 kirjoittanut Zufee »

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4578 : 06.01.15 - klo: 12.29 »
Kannattaa katsoa tarkkaan noiden "Traxxas-akkujen" mittoja, ei aina ole ihan samoja, kuin yleismallin auto-akuissa. :wink:
Vrt. nyt vaikkapa Genssin 5000mAh/ 40C 3S:n ja tuon "Traxxas-akun" mittoja
http://fi.eurorc.com/product/2336/gens-ace-5000mah-111v-40c-3s1p-hard-case-lipo-battery-pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__44107__ZIPPY_Traxxas_6400mAh_3S1P_30C_Lipo_Pack_Suits_TRA2857_EU_Warehouse_.html
Vinkkinä, että Gens on näistä se ns. normaalimittainen.

Meinaan vaan, että nolo kun ei se sitten mahdukkaan...  :wink:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4579 : 07.01.15 - klo: 11.24 »
Huomasin muuten just äsken että loopillahan tähän sarjankytkentään olisi saanut sinkku 4S akun pelittämään kuin unelma.. Voi voi, kun nyt vasta hoksasin.   :grin:

Poissa johku

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4580 : 22.01.15 - klo: 13.07 »
Mites jos 1/8  kokoseen offroad autoon laittaa lipon joka EI oo hardcase?? meneekö helposti rikki(kivet lentää yms.)
Eli onko ehdotonta olla offroadissa hardcase :huh:

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4581 : 22.01.15 - klo: 13.28 »
Mites jos 1/8  kokoseen offroad autoon laittaa lipon joka EI oo hardcase?? meneekö helposti rikki(kivet lentää yms.)
Eli onko ehdotonta olla offroadissa hardcase :huh:
Mulla oli 1/8 buggyssä parina kesänä saviradalla käytössä pehmeäkuoriset akut. Ei ollu mitään probleemia. Toki radalla ajaessa harvemmin auton sisään eksyy kunnon kiviä, pölyä sitten senkin edestä. Buggyn kori kun suhteellisen umpinaisena suojaa sisäosia. Varmaan kivisemmällä alustalla ja toisen tyyppisellä autolla ajaessa kivien eksyminen akkukoteloon voi oikeasti saada aikaan reiän kennossa.
edit: kisoissa vain hardcase sallittu

Poissa 4wdkanootti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4582 : 22.01.15 - klo: 15.39 »
Harrasteajossa toimii. Aina voi pistää kerrokwen tai par jesaria, jos akku mahtuu sen kanssakin paikkaansa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa johku

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4583 : 22.01.15 - klo: 16.15 »
Okei kiitos :smiley:

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4584 : 23.01.15 - klo: 11.28 »
Kröhöm.

Nyt pääsin kaks sarjaa akkuja tyhjentämästä, ja nyt ajon päätteeksi tarkistin voltit. 3.82 oli kennokohtaiset voltit. Lipo cut-off on 3.4v.. Kysymys onkin: onko okei? Tuo on vasta  about varastointivolttimäärä, että eikö tuon kuuluisi mennä alemmas?

Edit. Siis lopetin ajon heti kun vauhti hiipui.
« Viimeksi muokattu: 23.01.15 - klo: 11.32 kirjoittanut Zufee »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4585 : 23.01.15 - klo: 12.31 »
Ihan oikein menee. Jännite on käynyt 3.4V mutta akku toipuu rasituksesta ja jännite nousee. Pidä tossa, niin akut kestävät pidempään eikä niitä tarvitse ladata erikseen säilytystä varten.
Alhaisempi cut-off pilaa akun antamalla kuormittaa sitä kun jännite on jo alhainen.

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4586 : 23.01.15 - klo: 12.37 »
Ok, kiitokset! Lyhyt on ajoaika vain 5Ah akuilla  :grin:

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4587 : 23.01.15 - klo: 12.44 »
Saat kyllä pidemmä ajoajan mutta akukkujen käyttöikä lyhenee :sad:

Poissa Hokkaju

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4588 : 23.01.15 - klo: 12.51 »
vakioimattoman virtalähteen käyttäytyminen menee niin että kun otetaan virtaa niin jännite laskee.
eli kun laittaa kaasun pohjaan paikoiltaa on +100A virrat helppo piikittää kun suht painavalla rytkyllä kiihdyttelee. .
Eli toisin sanoen amppeerit on karanneet niin isoksi että noppa on mitannut alle 3.4V liian pitkiä aikoja, kait siinäkin on joku toleranssi ajan suhteen

itse olen jossainmäärin kiinnostunut tuosta sähköstä niin löysin mielenkiintoisen dokumentin aiheesta.
Olinkin miettinyt että mistä se C arvo määritetään, niin nyt paljastui se max C arvo määrittää turvallisen purkuvirran kennon lämpeämisen kautta.

Herää epäilys että HK vie 6-0 noissa akkuspekseissään..  :laugh:  Tai ne heidän kennot on yksilöitä. En väitä että huonoja hintaansa nähden. Mutta kannattaa vähän ylimitoittaa sen puljun lipot.
http://www.maac.ca/docs/2013/lipo_batteriesinternal_resistance_max_current_draw_true_crating__rev3_toc.pdf


« Viimeksi muokattu: 23.01.15 - klo: 13.13 kirjoittanut Hokkaju »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4589 : 23.01.15 - klo: 13.13 »
Tuolta lisää tietoa (ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä akkuja):
http://www.smc-racing.net