Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4590 : 23.01.15 - klo: 14.15 »
Herää epäilys että HK vie 6-0 noissa akkuspekseissään..  :laugh:  Tai ne heidän kennot on yksilöitä...

Ei taida yhdelläkään akkubrändillä pitää ihan 100% paikkaansa ainakaan ne kaikkein kovimpien akkujen lupaukset. Toisilla merkeillä vaan sitä "ilmaa" on enemmän...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa rc autoilija

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4591 : 23.01.15 - klo: 20.19 »
Onko turvallista että maxamps 3s 6000mah lipon jännite on 12.87v? Mulla ois tossa toinen samanlainen joka hieman pullistunut jossa on 12.6v.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4592 : 23.01.15 - klo: 21.08 »
12,6v on täysi 3s akku. 12,87v on lievästi ylijännitteessä. Ei hjyva.

Poissa rc autoilija

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4593 : 23.01.15 - klo: 21.44 »
Ei ookkaan enää 12.87v vaan 12.57v

Poissa Totte

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4594 : 24.01.15 - klo: 00.03 »
Juuri näin
Akuille on nimellis jännitteet ja lataus jännitteet ...
Tuosta latausjännitteestä akun nimellisjännitteeseen tippuminen vie oman aikansa akusta riippuen.
Mut erittäin harvoin akku ylijännittää ittensä , laturi voi yrittää hetkittäistä ylijännitettä tarjota akulle kun ei rupea virta menemään akulle ns. normi latausjännitteellä  , useimmiten jännite pysyy vakiona , ainoastaan virran kapasiteetti muuttuu
käytön mukaan.
axial jeep
tamiya m05

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4595 : 24.01.15 - klo: 08.25 »
Saat kyllä pidemmä ajoajan mutta akukkujen käyttöikä lyhenee :sad:


Tuli mieleen vain sellainen asia että ajoin umpihangessa. Kova kuori tosin, mutta eipä se kuori paljoa kestänyt, kun renkaat veti niin perhanasti! Eli voimaa ei saanut välitettyä kunnolla maahan, vaan voimat katosivat renkaiden sutimiseen. Ja kun se veto oli niin hienonnäköistä, niin kaasu oli aika lailla tapissa sen koko ajan  :grin:

Että jos ottaa saman ajotyylin kesäksi, niin ei puhettakaan et voisin ajella samalla lailla. Pitää ottaa vaikka nyt viikonloppuna uusiksi ja sellaisessa paikassa, jossa tällä autolla voi ajaa ilman että hirveästi joutuu lumessa kahlata. Hmm.. Ajoajaksi voisin veikata sen 15-20min hyvällä lykyllä, kun se tuolla takapihalla tais jäädä siihen 10min pintaan.


Mietin 6S setupia tähän, mutta 2200kv taitaa olla ihan tautinen määrä tuolle. Rikkoontuu paikat, joten odotellaan kesää ja katsotaan mitä hajoaa siihen mennessä  :grin:

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4596 : 24.01.15 - klo: 09.17 »
Herää epäilys että HK vie 6-0 noissa akkuspekseissään..  :laugh:  Tai ne heidän kennot on yksilöitä...

Ei taida yhdelläkään akkubrändillä pitää ihan 100% paikkaansa ainakaan ne kaikkein kovimpien akkujen lupaukset. Toisilla merkeillä vaan sitä "ilmaa" on enemmän...

Pientä ilmaa on, mutta ainakin 4s akuissa ei Orionit pullistellut 2v aktiivisen rata-ajon jälkeenkään. Tietty kapasiteetti oli jo pudonnut ja paras potku häipynyt.
Gens acet alkaa jo ekan kesän aikana pullistelee ja lämpenee Orionia enemmän, mutta niilläkin pääsin sen kaks kesää.. Eli eroja akuissa on. Se että Orion on sen 150€ kpl ja Gens ace 80€, niin jälkimmäisessä hinta-laatu suhde parempi, mutta jos parasta haluaa niin sit kääntyisin Orionin puoleen.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4597 : 24.01.15 - klo: 18.25 »
7min täydestä latauksesta cutoffiin. Eipä häävi aika, mutta hauskaa oli joka minuutilta  :grin:

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4598 : 24.01.15 - klo: 18.57 »
Paljonko akkuun menee?
Mikä on akun kapasiteetti?

Lähinnä sitä haen, että onko akussa kaikki elektronit kotona...
Pitäisi mennä ~75% ilmoitetusta kapasiteetista kun cut-off on 3.4V.

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4599 : 24.01.15 - klo: 19.20 »
7min täydestä latauksesta cutoffiin. Eipä häävi aika, mutta hauskaa oli joka minuutilta  :grin:

Ei voi noin nopeesti mennä.. Jotain on pielessä. Mä oon radalla ajanut 2250kv koneella 15min ja sen jälkeen kennot on ollut sen 3.8v. 1900kv koneella kellotin 22min radalla yhtäjaksoista ajoa. Tais olla vielä 5000:n Gens ace.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4600 : 24.01.15 - klo: 19.48 »
Uudet akut, niin voi vaatia vähän "herättelyä" ennen kuin saa täyden kapasiteetin irti. Tai jos ladattu kovin suurilla virroilla (esim. tyyliin sallitulla maximilla),niin ei oo alunperinkään olleet ihan täynnä...  :wink:

Vielä kovassa rasituksessa tippunu jännite sopivasti alle Cut-offin...  :wink: ainakin Zufeen kirjoittaman perusteella (umpihangessa ajoa.. tjsp.)

Yleensäkään tajua kovin korkeita cut-off-jänniteitä tyyliin vaikkapa nyt se 3.4V. Noh joo, onhan siinä puolensa, varsinkin kun useampia kennoja käytössä, mutta äkkinäinen lopettaa helposti ajot liian nopeasti, kun hetkellisen kyykkäämisen takia luulee akun/ akkujen tyhjenneen.. Matalilla Cut-offeilla toki kannattaa varmistua, että kennot varmasti pysyy (edes kohtuullisessa määrin) tasapainossa.
« Viimeksi muokattu: 24.01.15 - klo: 19.53 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4601 : 24.01.15 - klo: 19.51 »
Laskin cutoffin 3.2, joka on hw vakiosäätö.
5000mah akut, tiedot löytyvät allekirjoituksesta. Ladattu 1c. Voltit oli lopuksi 3.76v. Laskin että tuo olisi 35% enää varauksesta, joten jos yhtään kaavaa saisin tuosta vedettyä, niin 450mah minuutissa söisi.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4602 : 24.01.15 - klo: 20.02 »
Mahdollisia syitä lyhyeen ajoaikaan:
Jos akut ehtivät jäähtyä ulkona voi jännite olla pudonnut jo ennen ajoa.
Jos akut on ihan uudet ne eivät ehkä ole vielä "heränneet", varsinkin jos valmistuspäivästä on pitkä aika.
Jos akut on ladattu täyteen heti edellisen ajon jälkeen ja säilytetty täytenä ne eivät anna täyttä kapasiteettia heti ulos.
Tai on tullut huono akkuyksilö.
Tai moottorissa on vikaa jonka takia virtaa menee enemmän kuin pitäisi.
Tai voimansiirto on jäykkä ja sen takia virtaa menee enemmän kuin pitäisi.

Arvailua kaikki, mutta korkea cut-off on tarkoitettu suojelemaan akkua. Akku ei todellakaan tykkää kovasta rasituksesta alhaisilla jännitteillä. Liian tyhjäksi ajaminen pilaa akun kuin akun yllättävän nopeasti. Valintoja...

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4603 : 24.01.15 - klo: 20.06 »
korkea cut-off on tarkoitettu suojelemaan akkua. Akku ei todellakaan tykkää kovasta rasituksesta alhaisilla jännitteillä. Liian tyhjäksi ajaminen pilaa akun kuin akun yllättävän nopeasti. Valintoja...

Sääli on sairautta. Kyllä sen oppii aika äkkiä huomaamaan, koska se akku alkaa oleen latauksen tarpeessa.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4604 : 24.01.15 - klo: 20.23 »
No arvailun paikkoja voi olla monia. Kuten esimerkiksi uudet akut, virtasyöppö servo, tuo glitch buster, painava lumi, joka kerääntyi autoon kiinni.

Ajotyyli oli bash. Annettiin kenkää, eikä mitään tissiposki sunnuntaidriftiä.

Akkuja ei kyllä voi ajatella että olisin säilyttänyt täytena, koska nämä akut on olleet varmaankin 2vk täällä ja nyt auton valmistuttua ladattu ja käytetty. Nytkin latasin ne varastointijännitteille.

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4605 : 24.01.15 - klo: 20.26 »
Paljon sun akuissa on purkuarvo? Oisko vaan akku kyykännyt..
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4606 : 24.01.15 - klo: 20.29 »
Constant Discharge: 60C
Peak Discharge (20sec): 120C

En usko että akut ois kyykänneet, koska nyt kun kotiin pääsin, tarkistin kennokohtaiset voltit, niin 3.76 oli molemmissa. Toiset akut jotka ajoin vielä korkeammalla cutoffilla, olivat 3.81 jännitteissä.

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4607 : 24.01.15 - klo: 20.36 »
Ei se 7min kuitenkaan normaalia ole..
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4608 : 24.01.15 - klo: 20.42 »
No mistäs lähtis purkamaan? Wattimittariko pitäisi laittaa? Motti ja esc olivat viileät..

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4609 : 24.01.15 - klo: 20.44 »
Kokeilisin toisilla akuilla tai lataat ne akut nyt ja kokeilet paljon ne ottaa virtaa sisään. En jaksa uskoo et servosta johtuis..
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4610 : 24.01.15 - klo: 20.51 »
No kun kaikilla akuilla on se 7min ajoaika. 4kpl 5000mah 2S lipoja, nuo allekirjoituksen ilmoittamat.
Nyt kun kävin tarkistamassa nuo 3.81 akut, jotka ovat menossa varastointijännitteille myös, niin 7.70 oli voltit ja 890 oli lukema.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4611 : 24.01.15 - klo: 21.02 »
Constant Discharge: 60C
Peak Discharge (20sec): 120C

En usko että akut ois kyykänneet, koska nyt kun kotiin pääsin, tarkistin kennokohtaiset voltit, niin 3.76 oli molemmissa. Toiset akut jotka ajoin vielä korkeammalla cutoffilla, olivat 3.81 jännitteissä.

Et sinä sitä kyykkäämistä enää hetken akkujen lepäämisen jälkeen lepojännitemittauksessa huomaa. Kyykkääminenhän siis tarkoittaa hetkellistä, rasituksesta johtuvaa jännitenohkahdusta. Kun kovin rasitus loppuu, akkujen jännite palaa käytännössä välittömästi ennen kyykkäystä olleeseen tasoon.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4612 : 24.01.15 - klo: 21.02 »
No kun kaikilla akuilla on se 7min ajoaika. 4kpl 5000mah 2S lipoja, nuo allekirjoituksen ilmoittamat.
Nyt kun kävin tarkistamassa nuo 3.81 akut, jotka ovat menossa varastointijännitteille myös, niin 7.70 oli voltit ja 890 oli lukema.

Vaikea sit sanoa.. on kyllä uskomattoman lyhyt ajoaika. Pakkanen ei niin paljoa vaikuta, omien kokemuksien perusteella -10 astettakaan ei juurikaan vaikuta, mikäli ne akut ei pitkiä aikoja ole kylmässä ennen ajoa.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4613 : 24.01.15 - klo: 21.07 »
Mulla ei noista halpis akuista ole kokemusta, mutta kyllähän 2200kv pitkäkannunen kone ja 1:8 truggy ottaa sitä virtaa..
Mulla oli omassa 1:8 sähkötruggyssa 2250kv kone ja kyllä silläkin ajo ihan radalla sen yli 15min. Akkuina oli Orionia ja Gens acea.
Joku kellä on kokemusta samoista akuista, osaa varmaan valaista asiaa.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4614 : 24.01.15 - klo: 21.13 »
Jos nuo vanteet kerää lunta ja sehän nyt on varmasti suht painavaa -1 asteen pakkasella, kun pakkautuu vanteisiin. Kuinka paljon nämä ulkoiset seikat vaikuttavat virran kulutukseen? Entäs talviajo näin muutenkin. Pitoahan ei ole, kun renkaat pyörii lumen ja jään päällä.

Joo, tiedän kyllä mitä kyykkäämisellä tarkoitetaan. Huomasin kun meni hankeen ja pohja harras maata, niin melkein hetkessä meno hyytyi ja lopulta ei liikkunut ollenkaan. Hain auton ja laitoin sen tielle. Sen 50m kävelymatkalla se auto ehti saada virtaa sen verran takaisin, että se meni omin avuin hyvillä tehoilla terassille, jossa vaihdoin sitten tuoreet akut.
Tarkoitin omaa vertaustani siihen, kun kesken tasaisen kiihdytyksen, ja käännöksen jälkeen vauhti hyytyi aivan täysin. Ajopaikkana oli kalasatama, jossa oli lanattu piha. Vähän pöllyävää lunta noin 3-4cm verran, eli ei siis mitään raskasta maastoajoa. Mittasin laturiin laittaessa voltit ja ne oli 3.8V.


Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4615 : 24.01.15 - klo: 21.14 »
Omassa nuo aiemmin pähkäilemät lämpöongelmat ratkesi aika yksinkertaisesti  :embarrassed: Samalla akun kestokin melkein tuplaantui.  :cheesy:

Oli sitten päälaakeri (kardaanin / slipperin) ruostunu kiinni. Mistään ei huomannu kun käsin pyöritteli pyöriä jne mutta kun ajattelin että pitää slipperi tarkistaa vaatiiko kiristystä niin huomasin sitten ku pois otti että eipä pyöri ollenkaan laakeri. Ajossakaan ei oikeestaan huomannu hirveetä eroo muuta ku että ESC lämpesi lämpösuojaan asti. Kesällä vaihdettu laakeri oli mutta varmaan ruostui kun kardaanin päällä on suoja jonka alle jäi aina ajon jälkeen kosteutta joka ei kovin nopeeta kuivunu pois. Ratkasuks otin sen pois talven ajaksi ja pitänee öljyä vähä ruiskii sillon tällöin kun siihen nyt käsiksi pääsee.

Kannattaa siis varmistaa että tuo voimansiirtokin on kunnossa.

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4616 : 24.01.15 - klo: 21.16 »
Mutta kun ei ole motti, eikä ESC yhtään edes lämmin. Luulisi että tuollaisella rallatuksella olisi vähän kuuma, mutta ei. Sellainen kädenlämpöinen vain.

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4617 : 25.01.15 - klo: 07.37 »
Noniin, nyt sitten olisi yön yli olleet varastointitilassa ja nyt justiin sain latauksen suoritettua. Otetaan uudestaan kellolla aikaa.
Voiko tasaisemmin enää saada? Aika hyvin balanssissa ovat.
https://www.dropbox.com/sc/czsd0x8krdbo86u/AADhEzpF57E1YaU77blJipL_a


Edit. Ja ajamassa käyty. 9min 45sek. Pihasuttailua ja kaasu hieman puolivälin maissa arvioisin. Pientä rinkiä pyörittelin siinä. Painavaa lunta, pakkaantui renkaisiin ja auto painoi kuin synti kun toin sisälle.
Kuvia lämpöineen: https://www.dropbox.com/sc/owdu1350jeh9ekd/AABwGDRRMRrbq87bRu5PYpx0a
Ja sitten voltit olivat 3.65 per kenno.
« Viimeksi muokattu: 25.01.15 - klo: 08.36 kirjoittanut Zufee »

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4618 : 25.01.15 - klo: 08.30 »
Noniin, nyt sitten olisi yön yli olleet varastointitilassa ja nyt justiin sain latauksen suoritettua. Otetaan uudestaan kellolla aikaa.
Voiko tasaisemmin enää saada? Aika hyvin balanssissa ovat.
https://www.dropbox.com/sc/czsd0x8krdbo86u/AADhEzpF57E1YaU77blJipL_a

Omassa laturissa on muuten alkanut heittää tuo kokonaisjännitteen näyttö. Kannattaa tuijottaa lähinnä kennokohtaisia jännitteitä. Onhan mahdollista että kolme kennoa on 4,21 (riippuen laturista päästääkö yli 4,2) ja yksi 4,17.

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4619 : 25.01.15 - klo: 08.37 »
Kennokohtaiset jännitteet 4.2 kaikissa. Ei heittoja sen suhteen, jos on laturiin luottaminen.