Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1007454 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #60 : 11.03.06 - klo: 19.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Lipo testit ajettu Peakin akulla. Kovaa meni 7 lankasella reilu 7min, samaa läppiä koko ajan. Tehoa oli enempi kuin GP akuissa mutta samaa luokkaa kuin hyvissä IB akuissa. DAtaa tulee myöhemmin

Jos kennot oli uudet ja käyttämättömät, irtoaa niista yleensä paras "potku" vasta 3-4 käyttökerran jälkeen.
Myöskin pidemmän säilytyksen jalkeen tarvitsee samanlaisen "herätyksen".
Useimpia LiPoja suositellaan muuten säilytettävän puolitäysinä, LiPo kennojen itsetään purkautuminen (Säilytyksessä) on 1%-2% /kk yleensä, jotenka niitä voi varastoida huomattavasti pidempään kuin NiMh/NiCd kennoja.....

EDIT. Niinpä niin, nyt kun joku "viisas" vielä kertoisi mistä tuo liki tupla ajoaika tulee (Kapasiteettiin nähden siis).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #61 : 11.03.06 - klo: 23.28 »
7 lankasella koneella huippuvirta oli 235A,hetkellinen siis. Huippukisa-akuilla vastaava maksimi oli 176A.

Eli kyllä siel ihan virta liikkuu.

LAitan edelleenki käppyrät näkyviin ku ne san eka purettua itelle....

Mutta siis erittäin hyvältä vaikuttaa. 7min samaa vauhtia 7 lankasella on kyllä JOTAIN!
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #62 : 11.03.06 - klo: 23.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

EDIT. Niinpä niin, nyt kun joku "viisas" vielä kertoisi mistä tuo liki tupla ajoaika tulee (Kapasiteettiin nähden siis).


Ei tarvitse täysin kuutamolla olla; 4800 vs. 3700... mutta hyvin kuulemma potki tuo Orion/Peak setti.
---

Poissa nihel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #63 : 12.03.06 - klo: 00.20 »
Lainaus
EDIT. Niinpä niin, nyt kun joku "viisas" vielä kertoisi mistä tuo liki tupla ajoaika tulee (Kapasiteettiin nähden siis).


Meidän testissä ajoajan melkein tuplaus, johtui kyllä lyhyestä ja mutkikkaasta radasta, jossa oli yksi "pääsuora" ja sitten muutama hidas mutka yhdistelmä.
Ne jotka ovat käyneet Ylistaron treenipaikalla tietää radan koon.

Mutta silti yllättävän kova paketti tuo LiPo oli.
Tamiya TRF416|www.racingfactory.fi|HARM SX3 WC Edition|UltimateRacing|Muchmore

Poissa Tatti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #64 : 12.03.06 - klo: 20.55 »
Hieno kokemus oli ajaa lipoilla, 8.5minuuttia sai ajella ilman mitään puutumista.. 8)


Koneena oli lrp 4-star ja akut Peakin 4800 lipot. Potkua oli selvästi enemmän kuin gp:t, ja akku vielä 8min jälkeen menee kuin ekalla minsalla :shock:  Tosiaan vähän laiskasti tuli viilattua niin oli akku vähän tiukassa. Kuitenkin sen saa ainakin xrayn t2 autoon pienellä dremelöinnillä hyvin mahtuun.

Suosittelen ehdottomasti treeniin!

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #65 : 12.03.06 - klo: 21.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Hieno kokemus oli ajaa lipoilla, 8.5minuuttia sai ajella ilman mitään puutumista.. 8)


Koneena oli lrp 4-star ja akut Peakin 4800 lipot. Potkua oli selvästi enemmän kuin gp:t, ja akku vielä 8min jälkeen menee kuin ekalla minsalla :shock:  Tosiaan vähän laiskasti tuli viilattua niin oli akku vähän tiukassa. Kuitenkin sen saa ainakin xrayn t2 autoon pienellä dremelöinnillä hyvin mahtuun.

Suosittelen ehdottomasti treeniin!


Sitähän minäkin... ;)
Huolettomia nuo tosiaan ovat "perinteisiin" akkuihin verrattuna, koska ei tarvitse pitää huolta kuin "tyhjemmästä" kennosta.
Eivätkä tykkää kyttyrää vaikka et tyhjennä tai lataa täyteen koskaan....
Myöskään LiPo kennoja ei voi "käsitellä" mitenkän paremman suorituskyvyn toivossa (Muuta kuin pitää ne "hereillä" niin kuin aiemmin kirjoitinkin).
Ainut mitenkä LiPosta saa paremman suorituskyvyn irti on yliladata se, mutte lennokkipuolella kilpailuissa missä LiPot on sallituja tarkistus on yksinkertainen, mitataan akun jännite (Joka ei saa siis ylittää 8.4v arvoa).
Minusta nuo kehittyneimmät LiPot olisikin oiva ratkaisu kilpakäyttöönkin, jos erän pituus on vain 5min ei kellään nykyisillä moottoreilla tulisi erän lopussa "virtapulaa" akkujen johdosta.
Hinnatkin tosiaan alkaa lähennellä parhaiden valikoitujen NiMh kennojen hintaa.
Varsinkaan stanuluokassa jossa akusta saatava tehontarve on huomattavasti pienempi ei kukaan voisi hyötyä peremmasta akusta (Ampeereja varmasti riittäisi yllin kyllin).....

Itse ajattelen näin, harjaton 300 kokoluokan moottori (Mamba esim, noin 140€) ja 3200mAh Kokamin akut (alle 100€) saatasiin pitkällä tähtäimellä todella halpa luokka aikaiseksi.
Tosin alkuinvestointi on hivenen kalliimpi kuin harjallisilla ja NiMh akuilla, mutta vastapainona on liki ikuinen moottori ja 200-300 ajokertaa puutumatta kestävä akku (LiPon elin ikä on noin 500 latauskertaa)!
Tuosta kun laskee mitä hinnaksi tulee ajokerran määrä niin.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #66 : 10.04.06 - klo: 21.12 »
- Tapsa

Poissa matöör

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #67 : 10.04.06 - klo: 21.50 »
No tommoset saa ite koottua halvemmalla tai samaan hintaan riippuu ostaako Suomesta vai ulkomailta. Noi on meinaan kokamin lipot niinkun tossa luki(jos noi nyt on 3200). Oon ite kokoomassa just tommosseen :wink:
Stampede LMT Basic 4200

Poissa ClodZ

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #68 : 10.04.06 - klo: 22.48 »
Kertokaapas tietävämmät, millainen lipo-pakka sopisi tuohon LRP-Sharkiin ja mistä sellaisen halvimmillaan saisi. Tavoitteena olisi siis mahdollisimman pitkä tehokas ajoaika. Tällä hetkellä kun akkuna on alkuperäinen 700 (?) mahin nicadi ja Hobbylinnasta yhä hakematta 1100(?) nimhi...minkä verran tuollaiseen 1:18-krossiin milliamppeeritunteja saisi puserrettua?
XC - Poor boys Bruiser

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #69 : 10.04.06 - klo: 23.22 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKLK8&P=0
Tossa teille kunnon LiPo:t 8)


Esim. Kärkkäiseltä saa Kokamin 3200mAh/20C LiPo-kennoja 49€/kpl, Tuollaiseen akkuun menee 4kpl (2s2r-paketti). Hinnaksi tulee 196€+mahd. postit, jos työlle ei laske hintaa. Tuosta Towerin paketista taas huonolla tuurilla pitää maksaa ALV+tullit rahtien lisäksi. Kumpi tulee halvemmaksi? Aivan! Esim. Kärkkäiseltä irtokennot ja tehdä itse.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa rs tuning

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #70 : 11.04.06 - klo: 00.28 »
Nii ja kestäis kauan rapakon takaa:
"Shipping note: Flammable, cannot be shipped via air" :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #71 : 11.04.06 - klo: 04.49 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Kertokaapas tietävämmät, millainen lipo-pakka sopisi tuohon LRP-Sharkiin ja mistä sellaisen halvimmillaan saisi. Tavoitteena olisi siis mahdollisimman pitkä tehokas ajoaika. Tällä hetkellä kun akkuna on alkuperäinen 700 (?) mahin nicadi ja Hobbylinnasta yhä hakematta 1100(?) nimhi...minkä verran tuollaiseen 1:18-krossiin milliamppeeritunteja saisi puserrettua?


Kannattaa katsoa vaikka Saben sivuilta Etec kenojen kokoa ja valita niistä suurimmat akkutilaan sopivat.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #72 : 04.11.06 - klo: 21.21 »
Novakilta on tullut LiPo katkasin joka estää ajamasta LiPo akkuja liian tyhjäksi. http://www.teamnovak.com/products/lipo_cutoff_module/index.html

SMART-STOP LI-PO CUT-OFF FEATURES AND SPECIFICATIONS  
 Voltage Range: 2 cell (#5470) or 4 cell (#5471) Li-Po battery packs
 Low Voltage Indicators: Throttle Interruption (30 total) and Flashing Blue LED
 Size: 0.69 x 1.18 x 0.25 inches (17.5 x 30.0 x 6.4 mm)
 Weight: 0.4 oz. (11 grams)
 Voltage Cut-Off Point: 6.25 volts (#5470 2-cell); 12.5 volts (#5471 4-cell)
 Voltage Monitor Accuracy: 1%
 Set-Up: One-Touch
 Input Harness: 9” with standard JR plug
 LED Harness: 6” replaceable harness with ultra-bright blue LED attached
 Battery Connection: 10”, 20 GA Black & Red silicone wire
 ESC Connection: Standard 3-pin
 Designed and Manufactured by Novak in the USA


Hyvä lisälaite jos noparissa ei ole ennestään LiPo katkaisua.

Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #73 : 05.11.06 - klo: 17.41 »
LRP on myös liittynyt LiPo akkuvalmistajien kastiin. http://www.b-faster.com/shop/index.html?target=dept_1.html
Hyvin irtoaa ampeereitakin (125A), sekä mukavan kevytkin tuo akku 268g!


LiPo 2S2P / 25C

LRP Electronic goes LiPo!

5000 mAh / 7,4 V / LiPo mit Tamiya-Stecker und Balancer-Anschluß

Pack im Sub-C Zellen Stil für 1:10er Racer oder Flugmodelle.

Technische Daten:
Nenn-Spannung: 7,4V/ 2 Zellen
Zellentyp: 5000mAh LiPo
Abmessungen: ca. 137,5 x 46 x 24,5mm
Gewicht: ca. 268g
Schnell-Ladestrom(1C): max. 5A
Entladestrom: max. 25C
Konfektionsart: 2S/2P mit Tamiya-Stecker und Balancer-Anschluß
Euro 99,90





EDIT. Sitähän löytyy 89,95€ hintaankin  http://www.rc-tuning24.de/artikel.aspx?art=98261
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #74 : 05.11.06 - klo: 21.21 »
Kyseisiä lrp:n akkuja on rc-pistessä myynis ;) Millasella virralla tuollasta kannattaa ladata? tuossa taidetaan kyllä sanoa että 5A mut tuntuu liian suurelta?  Mites toi tasaus juttu?

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #75 : 05.11.06 - klo: 21.42 »
Lainaus käyttäjältä: "AssoRacing"
Kyseisiä lrp:n akkuja on rc-pistessä myynis ;) Millasella virralla tuollasta kannattaa ladata? tuossa taidetaan kyllä sanoa että 5A mut tuntuu liian suurelta?  Mites toi tasaus juttu?

Kyllä sitä 5A virralla ladata voi, sehän on vain 1C.
Tasalataus on helppoa kuin heinän teko nykyään, hommaa vain vaikka Vertical Hobbystä DualSky PCM2S 2 Lipo kennon lataussuojan  (Maksaa 11€) ja saa tuupata sen läpi 5A virralla kennot täyteen.
Tasalatain kytketään laturin ja tasalatauskaapeli väliin, alla olevan kuvan mukaan (Kuvassa tosin 3 kennon tasalatain).
Kyllä nykyään LiPo akkujen huolto on helppoa, eikös vain?



EDIT. On vain sääli että tuolla sähköautopuolella ei ole tajuttu LiPo akkujen helppoutta, nyt vasta huomaavat harjattomien käytön helpouden, milloinkahan havahtuvat LiPo akkujen kohdalla.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa l150040

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #76 : 06.11.06 - klo: 08.35 »
LiPo:jen helppoudesta ei ole paljon apua niiden yleistymiselle, jos muutama muu asia tökkii. Koska ne ei ole olleet sallittuja kilpakäytössä, ei kilpailijoilla ole mitään mielenkiintoa niitä kohtaan. Monet harrastelijat hommaavat myös kilpailijoiden vanhat akut pilkkahintaan, joten näidenkään keskuudessa LiPo:t eivät ole yleistyneet. Toinen ongelma on ollut se, että LiPo-akut eivät ole olleet muodoiltaan NiMh-akun paikalle suoraan laitettavissa, joten niitä ei ole voinut järkevästi käyttää useissa autoissa. Kolmanneksi kapasiteetiltaan vastaavat LiPo-akut ovat maksaneet huomattavasti enemmän kuin NiMh-akut. Neljänneksi uuteen tekniikkaan siirtymieseen kuluu aina aikaa.

Sitten ihan oma mielipide NiMh-akkujen vähäisestä helppoudesta. Ajetun kennon jätän odottamaan seuraavaa latauskertaa, ennen latausta puran erityisellä tasauspurkurilla akun tyhjäksi ja laitan akun lataukseen. Kun akku on latauksessa seuraava ehtii jo purkaantua hyvin tasauspurkurissa. Eli ainakaan minulla ei ole mitään ongelmia NiMh-akkujen kanssa. Eli niiden käyttö on ihan yhtä helppoa kuin LiPo-akkujenkin, joita minulla on myös käytössä.

Pitää kuitenkin sanoa, että viimeaikoina nämä kaikki ongelmat on ollut vähenemään päin, joten eiköhän LiPo:t jatka edelleen yleistymistään.

Harjattomien moottoreiden ja säätimien kanssa on myöskin ollut selviä ongelmia autokäytössä. Hyvin pitkään moottorit ja säätimet olivat täysin kelvottomia autokäytössä, jos tarkoituksena oli ajaa edes jonkunmoista rataa pitkin. Vasta viimeaikoina on tullut markkinoille sellaisia harjattomia, joita voi käyttää.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #77 : 06.11.06 - klo: 09.12 »
l150040:n hyviin kommentteihin vielä lisäten, että noiden lipojen latausajat on yhtä tuskaa vs. NiMh-akkuihin, ellei niiden elinikää halua huomattavasti lyhentää.

Itse uskon, että joko NiMh-kennot paranevat huomattavasti tai sitten tulee joku LiPo:n korvaava akku markkinoille.

Olen kyllä harkinnut ostavani treenikäyttöön jomman kumman Orionin LiPo:n. Kiinavalmistajien suojaamattomat LiPo-paketit ei jostain syystä houkutele...  :mrgreen:

Loppuun vielä loppukevennys toiselta forumilta:

Lainaus

As soon as LiPo becomes the norm I flat out gaurantee the following things will happen:

1. Someone will start matching and grading LiPo cells.

2. There will be a battery war between Kokam and 2-3 other manufacturers over max C racing and voltage holding power.

3. Someone will figure out that charging LiPo at 10A makes them a whole lot faster...but they burn up in 30 runs.

4. Everyone will have to charge at 10A or they might as well stay home and watch football.
---

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #78 : 06.11.06 - klo: 11.23 »
Itsellä on 8000mAh Lipo käytössä harjallisessa koneessa ja normi noparilla Stampedessa. Akkukin käy heittämällä omaan paikkaansa.

Lipon huonona puolena pitäisin latausaikaa, vaikka kyllä tollasella isolla akulla saa ajella ihan kerralla kyllikseen, joten silläkään ei ole merkitystä.
Pakkasesta noi Lipot ei taida tykätä, jos kovilla pakkasilla ajelee.

Hintaa en pidä huonona asiana, koska huomioon ottaen kapasiteetin ja hyvät voltit vastaa yksi iso Lipo helposti kahta kalliimpaa NiMh akkupakettia.

Enpä itse ainakaan omaa käyttöä ajatellen löydä muuta huonompaa Liposta kuin NiMh akusta, joten tulen jatkossa ostamaan vain Lipoja.

Mun osalta Lipoihin päätyminen johtui neljästä syystä: Purkuvirta (myöhemmin harjaton), voi ladata milloin haluaa ilman purkamista, kapasiteetti ja aina hyvät voltit=tehoa.

http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=MA_LP_2S2P8000&cat=18  :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #79 : 06.11.06 - klo: 11.35 »
Sama akku täälläkin, Stampedessa myöskin... Vakiomotillakin niin paljon enemmän potkua ettei ole tosikaan, tuota 6,5R velocitia pääsin kokeilemaan vaan pari kertaa kostealla asfaltilla mutta ens kesä ajellaan sillä. Meinaan lentää spedekin.... ;)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #80 : 06.11.06 - klo: 18.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Novakilta on tullut LiPo katkasin joka estää ajamasta LiPo akkuja liian tyhjäksi. http://www.teamnovak.com/products/lipo_cutoff_module/index.html


Ihan pätevä laite varmaan, ikävä vaan, ettei ole kolmelle kennolle tarkoitettua mallia. Olisin tuollaista yhteen air-boat-projektiin kaipallu, mutta kun 4 lipolla ottovirrat nousee liikaa käytettävää moottori-potkuri-yhdistelmää ajatellen... Pitänee toistaiseksi NiMheihin tyytyä

PS: ei hinnasta sattuis tietoo oleen?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #81 : 07.11.06 - klo: 09.06 »
Löytyyköhän minkälaisia vaihtoehtoja noita Lipo akun jännite katkaisulaitteita?
Axial SCX 10 TR

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #82 : 07.11.06 - klo: 09.28 »
En oikein käsitä mihin tarvitaan tuota automaattista katkaisua. Säätimessä se on kiva lisä, mutta eikai oikeasti voi olla vaikea huomata jos auto kulkee selvästi hitaammin kuin 'juuri ladattuna'?
---

Poissa Jankka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #83 : 07.11.06 - klo: 09.50 »
Noilla 2-kennon 7.4V (8.4V) LiPo akulla ajettaessa auto puutuu jo melkoisesti ennenkuin tarvii edes olla huolissaan kennojen jännitteestä.

Poissa l150040

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #84 : 07.11.06 - klo: 10.51 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
En oikein käsitä mihin tarvitaan tuota automaattista katkaisua. Säätimessä se on kiva lisä, mutta eikai oikeasti voi olla vaikea huomata jos auto kulkee selvästi hitaammin kuin 'juuri ladattuna'?


Minä käsitän. Aivan varmasti joku ajaa akun täysin sipiksi. Yhtälailla käsityksen rajamailla on se, että...

- ...miten pystyy kytkemään akun väärinpäin nopariin Deans-liittimillä (juotetaan liitin väärin päin akkuun)
- ...hajoitetaan jo kolmas Shottky-diodi peruuttavan noparin kanssa (mutta kun jossain sanottiin, että pitää olla)
- ...uitetaan sähkölaitteet, ja ihmetellään kun ne hajoaa
- ...käytetään autopaketin mukana tullutta pinjonia virimoottorin kanssa ja ihmetellään savun nousemista autosta (pitääkö pinjoneita olla useampikin varastossa)
- ...laitetaan rypsiöljyä iskareihin, kun oikea öljy on loppu
- Jne.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #85 : 07.11.06 - klo: 11.16 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
En oikein käsitä mihin tarvitaan tuota automaattista katkaisua. Säätimessä se on kiva lisä, mutta eikai oikeasti voi olla vaikea huomata jos auto kulkee selvästi hitaammin kuin 'juuri ladattuna'?


No en minäkään sitä tartte tuota Stampedea varten kun kyllä sen huomaakin, mutta Crawleriin missä kone kiertää luokkaa 6000rpm ja etanakin menee autosta ohi on aika vaikeaa huomata akun hyytyminen, koska kone jaksaa vetää vaikka miten pienellä jännitteellä ja sit saattaa olla Lipossa jo aika vähissä poweri :wink:

Huomasin ton 80 lankasen koneen sisäänajossa, että 2 kennolla (2.4V) kone väänti jo niin paljon ettei saanut akselista sormilla pysähtynään ja oisko kone kiertänyt ihan arviolta joku 1000rpm eli tolla koneella voi helpostikin ajaa akun kuiviin eikä sitä välttämättä huomaa kovin helposti.
Axial SCX 10 TR

Poissa 4wdkanootti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #86 : 13.11.06 - klo: 22.07 »
Mitäs herrat täällä ovat mieltä MaxAmpsin 8000 7.4v   (tai samaa jatkaen , 12000ah 7.4v) akuista. Lupausten lunastaja vai muuta? Muut mitat vakioakkujen lähellä paitsi paksumpia. Kennojen valmistaja?

Noita 8a akkuija mulla on 3 ja toistaiseksi ajoajat ovat pitäneet.

Ja mitähän tapahtuu pitkän päälle , jos nyt sitten tulee useestikin säilytettyä lipoakkua täyteen ladattuna eikä ½väliin?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #87 : 14.11.06 - klo: 22.59 »
Jankka laittelikin linkkiä tuossa LiMn (Lithium Manganese) akkuun joka on sukulainen LiPo akulle (Niin kuin LiIonkin), latauvirta LiNm akussa onkin jo 2C! http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=2S1P5800MN&cat=18
Eli puolessa tunnissa täyteen, jos vain jostain löytää laturin joka lataa 11,6A......
Jos ne meinaavat kieltää LiPo akkujen käytön vastareissa niin ei muuta kuin LiNm akut tilalle!  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #88 : 15.11.06 - klo: 08.58 »
Kuvaakohan tuossa tuo Tamiya-liitin akun todellista purkuvirtaa? :mrgreen: Mutta 10A lataus olisi jo melko ripeää ja kaikki autolaturit sen 'jo' osaavaat.
---

Poissa Jabe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #89 : 15.11.06 - klo: 11.09 »
miten on noitten LiMn akkujen kanssa, tarviiko ne oman laturin vai voiko LiPo akkujen laturia käyttää?
ja miten se eroaa LiPo akuista, onko se parempi vai huonompi?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-