Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #90 : 15.11.06 - klo: 12.47 »
Tämä viesti o siirretty oikeaan topiciin polttispuolelta. Paras 1/8 crossi koskaan
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
No ei ainakaan kilpailukäyttöön... ROAR:n on meinaan tästä "akkuteknologiasta" sitä mieltä että ovat liian vaarallisia. Lyhyesti suomennettuna: "Lipo akut kielletty kaikissa RC-Auto kilpailumuodoissa, oli käyttökohde mikä hyvänsä"


Ei hevata mitä torvia siellä (ROAR) istuu, LiPot kielletään mutta helposti palavat LiIon akut sallittu, sen siitä saa kun tietämättömät paääsee päättämään asioista!  :evil:  http://www.roarracing.com/downloads/2006_November_Meeting_Summary.pdf
Niko tuossa kirjotteli Nokian miehestä joka kauhistelin kanssa LiPo akkuja, olisikohan niin että on hälläkin menneet LiIon ja LiPolymeeriakut sekaisin, Nokiahan kun tunnetusti käyttää paloarkoja LiIon akkuja kännyköissään.
Jos ne olisi todellakin vaarallisia, ei niitä kännyköissäkään käytettäisi.
Kaikkihan tietää että vain nokian kännykät palaa, muillahan valmistajilla ei ko ongelmaa ole koskaan ollut (vaikka tarvikeakkuja käytetäisiinkin).
Myöskään ei ne LiPo akut itsellään syty, kennon tarvitsee olla joko valmiiksi viallinen, väärä lataus (kennot esim liikaa epätäsapainossa tai väärä latausmoodi) tai oikosulussa.
Suurin syy epätasapainon lisäksi LiPo akkujen vaurioitumiseen on laturi, kaikenmaailman kiinalaisilla halpislatureilla en menisi LiPo akkuja lataamaan (Lennokit.netistä voi lukea lisää näitä hyvin toimivista halpislatureista, siellä on enemmänkin kokemuksia vuosien ajoilta).
Nythän on uutisissa ollut esimerkiksi Sonyn (LiIon) akkuongelma kannettavissa tietokoneissa, akkuongelma ei itse asiassa ollut Sonyn, vaan laitevalmistajien (Tai niiden latureiden).
HP oli ainut valmistaja jonka ei tavinnut ko akkuja vaihtaa koska heidän valmistamat (Valmistuttamat) laturit lataa kyseisiä akkuja oikein.
Kysyn vaan että moneltako foorumilaisesta itseltään on kännykän akku palanut?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #91 : 15.11.06 - klo: 15.55 »
Ei ole palanut yhtään kännyn akkua.
Yhden kylläkin sain kuumumaan kuumaksi, vaikka oli miltei tyhjä akku. Ei oikein akku tykännyt kun aseella läpi ampui :twisted:
Axial SCX 10 TR

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #92 : 15.11.06 - klo: 19.42 »
yritä ajaa kännykän akulla pikkuautoa. Ei kovin vertailukelpoinen vaikka onkin LIPO! Kyllä ne hieman vaarallisia vielä ovat. Kysy vaikka Niko Anderssonilta!
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #93 : 15.11.06 - klo: 20.36 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
yritä ajaa kännykän akulla pikkuautoa. Ei kovin vertailukelpoinen vaikka onkin LIPO! Kyllä ne hieman vaarallisia vielä ovat. Kysy vaikka Niko Anderssonilta!

No tuohan on sama kun yrittäisi ajaa AAA kennoilla, kokeiltu on (AAA kennoja) ja tuloksena sulavaa muovia ja tiriseviä akkuja.
Järkeäkin saa käyttää, ei LiPo tarkoita automaattisesti että niitä joka vehkeeseen voi tunkea, purkuvirrat on oltava kunnossa (Mikä kännykän LiPoissa ei todellakaan ole).
Itse olen käyttänyt LiIon ja LiPo akkuja kohta neljä vuotta, ensimmäistäkään LiIon / LiPo akkua ei ole palanut, vain yksi on pullistunut koko aikana.
Lennokkeja on tontattu niin että LiPo akut on taipuneet mutkalle ilman tulipaloja tai edes akun vaurioitumisia.
Autokäytössähän ne ovat kuin herran kukkarossa akkukaukalossaan, siinä käytössä ei ole koskaan mitään ulkoisia vaurioita kennoihin tullut.
On yksi tärkeä asia mikä pitää ottaa huomioon kun akkuja kasaa itse, LiPo akun johdinpää on muurattava kuumaliimalla esim niin ettei johtimet pääse liikkumaan missään tilanteessa, näin estetään napojen oikosulku jos akku rutistuu kasaan jostain syystä.
Huonommin on NiMh akkujen kanssa mennyt, yhdellä pöytälevy poltettu pilolle latauksessa ja kaksi kärvennetty ajossa je melkein auto (Tai pohjakaukalo) niiden kanssa.
Kaikki akut paristoja myöten voi aiheuttaa tulipalon väärin tai huolimattomasti käytettynä, koskaan ei pidä jättää akkuja latauksen ajaksi vahtimatta, oli akkutyyppi mikä tahansa!
Älkääkä edes yrittäkö ladata LiPo akkuja muuta kuin niille tarkoitetuilla latureilla, muutoin on akkupalo 99% varmaa (Sama juttu kun menisi lataamaan NiMh akkuja 1/1 auton lyijyakun laturilla, räjähtää kennot varmasti).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #94 : 15.11.06 - klo: 21.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Autokäytössähän ne ovat kuin herran kukkarossa akkukaukalossaan, siinä käytössä ei ole koskaan mitään ulkoisia vaurioita kennoihin tullut.

Ihan välikommenttina sellainen että kaikki nykyiset kilpa-autot ovat rakenteeltaan hiilikuituinen pohja + ylädekki, näissä kylkeen tuleva isku pääsee osumaan kennoihin. (poikkeuksena heti mieleen tulevat ainoastaan krossipuolelta takatuupit ja predator)
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #95 : 15.11.06 - klo: 21.40 »
Lainaus käyttäjältä: "ripa_k"
Ihan välikommenttina sellainen että kaikki nykyiset kilpa-autot ovat rakenteeltaan hiilikuituinen pohja + ylädekki, näissä kylkeen tuleva isku pääsee osumaan kennoihin. (poikkeuksena heti mieleen tulevat ainoastaan krossipuolelta takatuupit ja predator)

Totta, no minulla on noita enemmänkin leluja (komposiitti ja muovirunkoisia  :wink: ) joissa on on/ollut akkukaukalo.
Yleensä LiPo akkuun kun reikä tulee on tuloksena "mehujen pako" akusta ja akku on entinen (Seuraavassa latauksessa pullistuu ja saattaa syttyä palamaan), mutta jos kennoon ei tule reikää ei välttämättä tule mitään suurempaa vauriota akkuun.
Niin kuin tuossa aiemmin kerroinkin, LiPo akun arin paikka on pääty josta johtimet lähtee, sieltä se palo oikosulun johdosta yleisemmin syttyy.
No tuo ongelma on jos akku on pelkässä kutistesukassa, paremmat autokäyttöön tehdyt LiPothan on koteloitu kunnolla.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #96 : 15.11.06 - klo: 22.49 »
Mites on kun mun LiPon navat osui ihan hetkeksi yhteen, onko akku nyt entinen? Kipinä tuli, ei mitään muuta. Kyseessä edelleen se koteloitu autolipo. Kun kokeilin tuon jälkeen akkua, niin kyllä se toimi silloin.
- Tapsa

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #97 : 15.11.06 - klo: 22.54 »
No kerta se toimi niin ei se varmaan sitten ole entinen :D Ei käsittääkseni akut nyt ensimmäisestä hetkellisestä oikosulusta nyt ihan sököksi mene.

Katso nyt kuitenkin ettei siihen tullut mitään pullistumia tms.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #98 : 16.11.06 - klo: 08.42 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Mites on kun mun LiPon navat osui ihan hetkeksi yhteen, onko akku nyt entinen? Kipinä tuli, ei mitään muuta. Kyseessä edelleen se koteloitu autolipo. Kun kokeilin tuon jälkeen akkua, niin kyllä se toimi silloin.

No ei se entinen ole jos räpsähtää, mutta jos on kauemmin oikosulussa niin vaurioituu, LiPo akku kun kuumenee liikaa niin kuin muutkin akut oikosuljettaessa.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #99 : 16.11.06 - klo: 20.27 »
onko noi tasalataus laitteet semmoisia että käy jokaisen valmistajan akkuihin suoraan

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #100 : 16.11.06 - klo: 20.39 »
Liittimiä on erilaisia, joten ei välttämättä käy suoraan.
Axial SCX 10 TR

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #101 : 16.11.06 - klo: 22.24 »
Onko tää jonkin sorttinen balanceri http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=47 :?: Toi 2 kennon versio ( jos on balanceri) vois olla sopiva mun ihme LiPolleni :)
- Tapsa

Poissa at

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/aazee/
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #102 : 16.11.06 - klo: 22.31 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Onko tää jonkin sorttinen balanceri http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=47 :?: Toi 2 kennon versio ( jos on balanceri) vois olla sopiva mun ihme LiPolleni :)


Eip ole, tuo vain estää ylilatauksen...

Osta tämä niin et muuta enää tarvitse :)

http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=60

Poissa ToniL

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #103 : 16.11.06 - klo: 23.06 »
Myös tässä on asiallinen tasuri lipoille.
T Toni L  www.sabe.fi/hobby
rc@sabe.fi   Puh02-2473222

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #104 : 17.11.06 - klo: 11.20 »
Lainaus käyttäjältä: "at"
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Onko tää jonkin sorttinen balanceri http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=47 :?: Toi 2 kennon versio ( jos on balanceri) vois olla sopiva mun ihme LiPolleni :)


Eip ole, tuo vain estää ylilatauksen...

Osta tämä niin et muuta enää tarvitse :)

http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=60

Onko tuo myös sellainen, että laitetaan akun ja laturin väliin? Onkohan tuossa muitakin ominaisuuksia? Kyllä toi näyttää ihan asialliselta, vois ostaakkin :) Toi ToniL:n laittaman balancerin jo tiedän, mutta kyselin erillaisia, ja toi näyttää lupaavalta laitteelta :)
- Tapsa

Poissa troh

  • Tulokas
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #105 : 17.11.06 - klo: 12.14 »
Ja mikäs se on tämän hetken paras paikka ostaa LiPo-akkuja? Jenkeistä tilaaminen ei oikein onnistu lentorahtimääräysten takia.
--
troh

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #106 : 17.11.06 - klo: 14.32 »
Lainaus käyttäjältä: "troh"
Ja mikäs se on tämän hetken paras paikka ostaa LiPo-akkuja? Jenkeistä tilaaminen ei oikein onnistu lentorahtimääräysten takia.


Kyllä mulle ainakin Lipo tuli kyselemättä jenkeistä eikä mennyt verojakaan kun n. 2-3%.
Axial SCX 10 TR

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #107 : 17.11.06 - klo: 16.15 »
Onko kellään kokemuksia Lipojen käytöstä pakkasessa? Onko mitään estettä käytölle esim. 20 asteen pakkasessa?

Lunta/vettä ei käytössä tulisi vastaan (ajopaikkana kylmillään oleva iso rakennus) joten siitä ei huolta..

Lisäksi hieman off-topic kysymys: onko ehdotuksia kohtalaisen hyväksi (pihasudittelutaso) nopari/akku/motti yhdistelmäksi tod. näk. Asson B4:seen?
Minkäänlaista rautaa / kokemusta harjattomista ei ole, joten puhtaalta pöydältä lähdetään. Kestävyys & hinta pääkriteerit..

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #108 : 17.11.06 - klo: 16.48 »
Lainaus käyttäjältä: "blaah"
Onko kellään kokemuksia Lipojen käytöstä pakkasessa? Onko mitään estettä käytölle esim. 20 asteen pakkasessa?


Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta jonkun verran tullu aiheeseen perehdyttyä. Ennen ajoa on suositeltaa lämmittää kennoja esim. taskussa. Ja ajon aikana niiden tulee olla sen verran suojattuja kylmältä, etteivät päse jäähtymään liiaksi. Varsinkin, jos virrrantarve on selvästi alle kennojen antokyvyn. Ihan umpinaisessa akkukotelossa niiden ei kuitenkaan ole hyvä olla.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #109 : 17.11.06 - klo: 18.45 »
Millainen laite tää olis: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=75
Ainakin plussana olis se että näkee kennokohtaiset jännitteet, kannattaisiko ostaa tavallinen balanceri vai satsaisko tuohon? Toi olis hyödyllinen jos olis enemmän kuin pari LiPoa...
- Tapsa

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #110 : 17.11.06 - klo: 19.06 »
Mitä tekee kennokohtaisen jännitteen tiedolla?  
Jos vaan käyttää tasaajaa niin kyllä ne jännitteet tasoissa on ja kokonais jännitteestähän saa jakolaskulla kennokohtaisen jännitteen jos tarvetta on.

Tuo laturi on alitehoinen maks. 2A ja kallis. Tohon kun laittaa 8000mAh lipon niin nauru loppuu odotellessa :wink:  
Itse en todellakaan ostais.
Axial SCX 10 TR

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #111 : 17.11.06 - klo: 19.14 »
Ok, kysyin lähinnä mielenkiinnosta, on toi kyllä muutenkin turhan kallis, ja toi latausvirta on kieltämättä aika pieni :)
- Tapsa

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #112 : 17.11.06 - klo: 20.54 »
Onko kellään kokemusta TME  Xtrema lipo laturista. Valmistajan sivut ovat www.tmenet.com  valtise sivut rc produ.

Poissa jarkko_h5

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #113 : 18.11.06 - klo: 13.35 »
Pystyykö tämmöisellä LIPO-akkupaketti 7.4V / 1800mAh 9C ajaa lrp shark vakio? Jos olen oikein ymärtänyt niin 9c mitä se antaa ulos. :oops:
LRP shark 1/18,
Thunder Tiger SSK Monster Truck

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #114 : 18.11.06 - klo: 18.57 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkko_h5"
Jos olen oikein ymärtänyt niin 9c mitä se antaa ulos. :oops:


C= akun kapasiteetti, eli 9C= 9 kertaa akun kapasiteetin verran. Siis tässä tapauksessa 9x1800mAh=16200mAh=16.2A.

Voihan tuota käyttää, jos akun ulos antama virta riittää. Hieman tosin pieneltä kuulostaa autokäyttöön tuo, vaikkei tuollaiset pienet autot nyt välttämättä kovin paljoa tarvikkaan.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jarkko_h5

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #115 : 18.11.06 - klo: 19.51 »
Kiitos vahvistuksesta.pitää siis katsella 20c lipoja.
LRP shark 1/18,
Thunder Tiger SSK Monster Truck

Poissa Ubermummo

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #116 : 18.11.06 - klo: 21.25 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkko_h5"
Kiitos vahvistuksesta.pitää siis katsella 20c lipoja.

Suosittelen lämpimästi näitä varsin huokean hintaisia LRP 1800mah 7.4 -LiPo Drive Batteryita ( http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=YT-21BK ) . Hintaa 29€ paketti. Purkuvirtaakin mukavat 25C. Itselläni on näitä kaksi ja oikein laadukkailta laitoksilta vaikuttavat. Ovat normaalin 2/3A pötköakun kokoisia, eli heittämällä menevät Sharkkiin(?)

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #117 : 18.11.06 - klo: 23.58 »
Lainaus käyttäjältä: "blaah"
Onko kellään kokemuksia Lipojen käytöstä pakkasessa? Onko mitään estettä käytölle esim. 20 asteen pakkasessa?

Lunta/vettä ei käytössä tulisi vastaan (ajopaikkana kylmillään oleva iso rakennus) joten siitä ei huolta..

Lisäksi hieman off-topic kysymys: onko ehdotuksia kohtalaisen hyväksi (pihasudittelutaso) nopari/akku/motti yhdistelmäksi tod. näk. Asson B4:seen?
Minkäänlaista rautaa / kokemusta harjattomista ei ole, joten puhtaalta pöydältä lähdetään. Kestävyys & hinta pääkriteerit..


NiMh ja LiPo akut eivät anna kunnolla virtaa kylmänä, vain NiCd akut kestää pakkasta.
Joten pidä akut lämpimänä ennen käyttöä niin toimii.

EDIT. Jankalla kävin ihmettelemässä Castlen Mamba settiä ja vaikutti pätevältä paketilta.
Moottorijarru oli todella voimakas ja kaikki säädöt saa säätimeen tehdä PC:eellä USB kaapelin kautta (Windows softa).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #118 : 24.11.06 - klo: 03.00 »
Tuli tuossa netissä törmättyä jälleen a123systemsin kehittämiin LiIon kennoihin (A123 M1) joissa turvallisuutta on parannettu verrattuna vanhoihin LiIon akkuhin.
Ko LiIon kennoille luvataan hetkellistä purkuvirtaa järkyttävät 100C (Jatkuva 30C, pitkään jatkuva 80C), latauskin kestää minimisään vain 5min.
Ko akut on jo myynnissä ja niitä löytyy esim DeWALT:in akkuporakoneesta, hintaa tuolla 36v 4600mAh akulla on vain 159 amerikandollaria!
Siis akussa on kymmenen 4600mAh 3.6v kennoja, käytännössä tuosta saa viisi kappaletta 4300mAh 7.2v ajo-akkuja, hintaa per akku jää silloin 31,80 taalaa!

Benefits of using the Solderless Power Tube:

More power or longer run-time than most battery packs.
Pack can be easily repaired without a soldering iron.
Weak cells can be replaced and pack brought back to full power.
Battery packs can run cooler.
Higher amp flow than many types of packs.
Crash damage is easily repaired.
Various size Solderless Power Tube kits are available - 2 cell through 20 cell Sub-C (and Full 'C' A123).
Works with cut-off Sub-C type cells. These are called 4/5 size cells.
No special tools necessary.
Packs can be upgraded when more powerful cells become available.



Nuo kennot jo mahdollistavat liki katkottomat ajo-ajat (5min lataus) yhdellä akulla!
Eikä takuulla ole purkuvirrasta (129A jatkuvaa ja 430A piikissä) kiinni jos ei vehkeet liiku!  :lol:

Turvallisuudesta vielä, eihän akkuporakoneet rakennuksilla koville joudu (tipu korkealta tai ajeta yli tms), eihän.....

EDIT. Täytynee sanoa että ensimmäisen kerran noin vuosi sitten ko akuista huhuja lukeneena luulin ko teknologiaa vain kuplaksi, silloin ei vielä voinut käsittää että Li** akun voisi ladata 5 minuutissa.

Tarkistin vielä, nuo DeWALT:in 36v laitteet on jo Suomessakin, ainakin DeWALT:in sivustolla.
Myöskin valmiit A123 LiIon pötköakut ovat myynnissä, tosin hirvittävään hintaan (irtokennot maksaa vain 16$ kappale) http://www.modelelectronicscorp.com/price-list.html#spt
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #119 : 24.11.06 - klo: 09.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

Nuo kennot jo mahdollistavat liki katkottomat ajo-ajat (5min lataus) yhdellä akulla!


Kerrotko nyt vielä millä ja miten lataat ne täyteen 5 minuutissa?
---