Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493915 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #150 : 14.01.07 - klo: 20.11 »
Siis, luin tämän ketjun läpi, mutta mikä ero on li-Po ja li-Ion akuilla...?
Minulla on laturi ( Intelli-Control V3 ), jonka käyttöohjeessa puhutaan vain li-Ion akuista, mutta ilmeisesti voi ladata li-Po akkujakin ??

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #151 : 14.01.07 - klo: 20.34 »
Lainaus käyttäjältä: "ylikar-h"
Siis, luin tämän ketjun läpi, mutta mikä ero on li-Po ja li-Ion akuilla...?
Minulla on laturi ( Intelli-Control V3 ), jonka käyttöohjeessa puhutaan vain li-Ion akuista, mutta ilmeisesti voi ladata li-Po akkujakin ??


LiIon akussa on ionit vapaana ja syttymisherkkiä karattuaan akun sisältä.
LiPo akussa ionit on sidottuna polumeereihin (Muoviin) ja akku (LiPo) ei ole niin palovaarallinen kuin LiIon.
LiIon ja LiPo akun jännite ero on 0,1v, eli LiPo 3,7v ja LiIon 3,6v.
LiIon laturilla voit huoletta ladata LiPo akkua, ainut haitta on että se ei tule 100% täyteen LiIon ohjelmalla (Jää uupumaan 0,1v per kenno).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa 5R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #152 : 28.07.07 - klo: 22.43 »
Nosramilta on tullut näköjään lipo akut autoihin,näyttää LRP lipojen kopiolta,näköjään samat tarratkin kiinni.
Traxxas Rustler MM 5700

Poissa RC-fan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #153 : 29.07.07 - klo: 00.02 »

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #154 : 29.07.07 - klo: 00.11 »
Ei saa suomesta. Jenkeistä saa, juuri tuolta.
- Tapsa

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #155 : 29.07.07 - klo: 00.28 »
Tai suoraan MaxAmpsilta reilu parikymmentä dollaria halvemmilla postikuluilla.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #156 : 29.07.07 - klo: 00.47 »
MaxAmpsilta tilasin 10 000mAh akut itselleni, palvelu hyvää, saa valita itse liittimet, tasausliittimet ja takuun saa noihin maksamalla lisää.
- Tapsa

Poissa RC-fan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #157 : 29.07.07 - klo: 12.15 »
Noh kaipa sitten pitää tilata ulkomailta se akku, mutta sopisikos tuota akkua sitten ladata tällaisella http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018 ? Ja sitten siihen tarvii ilmeisesti jonkun balansserin mistäs sellaisen saa?

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #158 : 29.07.07 - klo: 12.18 »
Tuollainen laturi passaa mainiosti LiPo akuillekkin. Balansserin saa esim. täältä: www.verticalhobby.com  ja vaikka tämä balansseri: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=60  :wink:
- Tapsa

Poissa R5

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #159 : 29.07.07 - klo: 13.14 »
Ei liity kyllä LiPo -akkuihin ollenkaan, mutta kysyn silti.

Millaistakos laturia rc -autojen akut (nimh) vaativat? Entuudestaan olisi jo jokin vanha (auto)laturi joka lataa minimissään sen 1A. Ei taida paras mahdollinen tähän käyttöön olla?

Ja voiko yleensäkään pikkuakuille tarkoitetuilla latureilla ladata auton (1:1) akkuja?
« Viimeksi muokattu: 29.07.07 - klo: 15.04 kirjoittanut R5 »
Rustler XL5 med Titan 12T :E

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #160 : 30.07.07 - klo: 11.34 »
Noh kaipa sitten pitää tilata ulkomailta se akku, mutta sopisikos tuota akkua sitten ladata tällaisella http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018 ? Ja sitten siihen tarvii ilmeisesti jonkun balansserin mistäs sellaisen saa?

Ei oikein riitä tuo 5A latausvirta noille isoille akuille (yli 5000mAh).
Kyllähän sillä voi ladata, mutta esim. ton 10000 akun latauskestää n. 2 tuntia.

Itsellä oli tuo laturi ennen ja vaihdoin sen 10A antavaan niin saa akutkin 1C virralla ladattua.
Muuten kyllä hyvä laturi, mutta nykyakuille antaa vähän liian vähän potkua (siis Lipo käytössä).
Axial SCX 10 TR

Poissa RC-fan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #161 : 30.07.07 - klo: 17.53 »
Noh mikä siis olisi parempi?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #162 : 31.07.07 - klo: 10.55 »
Esim. http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=GPDTXP4170 tarttee virtalähteen
ja itsellä tämä, jotta ei tartteis aina vaihdella laturia http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=MRC989 ja mukana tulee virtalähde.
Axial SCX 10 TR

Poissa vilvan-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #163 : 02.08.07 - klo: 21.45 »
Heh, En ehkä viellä rupea lipo akkuihin siirtymään. Kun kerran tavallisia sormipattereitakin olen onnistunut räjäyttämään, niin mitenköhän näitten kävis? :roll:
Kai se pihasuditteluun käy jos 2x4000mah "tavallista" akkua laittaa autoon kiinni? Onkos se mahdollista, kai ne rinnan sinne laitetaan?? Kertokaas jos olen väärässä tuon kytkennän suhteen... :grin:

Mika R

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #164 : 02.08.07 - klo: 23.24 »
Meinaan kokeilla Lipo akkuja vastaanottimessa.

Onko näissä se riski jos ajan liian tyhjäksi niin akkupaketti on mennyttä?

Miten te hoidatte homman? Onko mittari vai lataatteko hyvissä ajoin uudestaan?

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #165 : 02.08.07 - klo: 23.38 »
Sama suunnitelma täällä kun sopivasti tuhosin toisen vastarinakuistani (latasin NiMh:iä Lipo moodilla, upposi se 2Ah melkein täynnä olleeseen 1000mAh akkuun)  :grin:
Ensin suunnittelin käyttää pelkästään paria diodia, mutta juuri tuo ajon aikana tyhjentyminen hieman häiritsi..
Joten pistin kokeeksi tuollaiseen tilaukseen:
http://www.the-border.com/product.php?productid=27403&cat=0&page=1
Pitäisi tajuta kun lipon jännite menee liian alhaiseksi, tosin en oikein tiedä mitä tekee tässä tapauksessa, lopettaa virransyötön kokonaan x sekunniksi..?
Sen perään ajattelin pistää kondensaattorin kokoa xF, jotta truggyn servojen virtapiikit saisi syötettyä..
Itse akun fyysiseksi suojaksi ajattelin keittää hieman kuumaliima, tai jotain erittäin ohutta muovilevyä suuremmille pinnoille kiinni..

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #166 : 02.08.07 - klo: 23.56 »
Joo rinnan nuo akut eli plussa plussaan ja miinus miinukseen.

Ja Lipo on mennyttä jos liian tyhjäksi menee eli lääkkeeksi juuri nuo mainitsemasi tavat.

Axial SCX 10 TR

Mika R

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #167 : 03.08.07 - klo: 10.11 »
Mielenkiintoinen laite Kaius.
Taidanpa kokeilla ensin tuossa buggyssa jossa painonalennuksesta lienee enmpi hyötyä ja truggyssä pitää perinteiset.
Jos on 800 mAh LiPo niin kauankohan sillä voi olettaa ajavansa ennen uudelleen latausta... Olisko se niin että latailee akkuja vuorotellen vaikka tunnin ajon välein? Riittääkö pitämään tuollaiset hengissä?

Poissa jippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #168 : 03.08.07 - klo: 12.39 »
Minulla on 800mah lipo kestänyt 1.5h. Tunnin jälkeen varmaan ihan hyvä jo latailla. Ainakin minulla loppunut 800mah lipo niin nopeasti ettei siinä fail safe ehdi mukaan. Byggy siis kyseessä. Auto karannut pari kertaa akun keston rajoja kokeillessa. Siksi olen tehnyt jousen kaasuservoon varulta. 2000mah lipo akulla ajelee sitten jo ~3h.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #169 : 03.08.07 - klo: 13.41 »
Siis hetkonen, mitä vehjettä olet käyttänyt jännitteen alentamiseen? Eihän perinteinen fail safe pitäisikään tehä mitään jos jännite tippuu liian alhaiseksi, vain jos kantoaalto häviää..

Mika R

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #170 : 03.08.07 - klo: 13.47 »
Minulla on 800mah lipo kestänyt 1.5h. Tunnin jälkeen varmaan ihan hyvä jo latailla. Ainakin minulla loppunut 800mah lipo niin nopeasti ettei siinä fail safe ehdi mukaan. Byggy siis kyseessä. Auto karannut pari kertaa akun keston rajoja kokeillessa. Siksi olen tehnyt jousen kaasuservoon varulta. 2000mah lipo akulla ajelee sitten jo ~3h.

Ok, hyvä tietää. Tietty kulutus vaihtelee servojen mukaan (digi/perus). Täytyy aloittaa kellottamalla tuo tunti ajoa.

Nyt kun sulla on LiPo loppunut niin oletko pystynyt kuitenkin jatkamaan käyttöä ja lataamaan sen uudelleen lipon rikkoutumatta?

Täytyy katsella jos nuo toimii niin hommaa sitten isommat jos koteloon mahtuu.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #171 : 03.08.07 - klo: 14.28 »
Nyt kun sulla on LiPo loppunut niin oletko pystynyt kuitenkin jatkamaan käyttöä ja lataamaan sen uudelleen lipon rikkoutumatta?

Ymmärtääkseni lipo ei mene suoranaisesti rikki, vaan sen kapasiteetti kärsii. Akun saama vaurio riippuu kovasti siitä kuinka kauan se ehtii olemaan alle minimijännitteen.. Muutaman kerran tyhjentynyt lipo 1:10 ja 1:18 autoista, ainoastaan kerran meni kennot aivan pilalle (jäi kiinni autoon reiluksi viikoksi), lyhyemmän ajan alijännitteet ainoastaan heikentäneet kennoja, tosin ei mitenkään huomattavasti..

Mika R

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #172 : 03.08.07 - klo: 14.32 »
Ok, hyvä tietää! Kuten huomatte olen näissä aivan noviisi  :grin:

Pitäs lukea LiPo opas varmaan mun jostain vanhasta RC lehdestä....

Jos laturissa on automaattikatkaisu (menee varmaan ylläpito lataukselle), uskaltaako ladata yön yli? Vaarana tietty on ettei katkaisu toimi.

Kuinka kauan "keskiverto" laturilla tuollaisen 800 mAh akun lataa (about)? Siis sellainen laturi joka tunnistaa akun ja sen mukaan asettaa latausvirran.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #173 : 03.08.07 - klo: 15.54 »
LI-Po akkuja pitäisi lataa AINA valvotusti.. Mulla lataa 11,1V 1000mAh akkua n.1h20min. Laturi E SKY,EK2-0851 output:0,8A  Suht noviisi itekkin.. :mrgreen:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #174 : 03.08.07 - klo: 16.11 »
Kuinka kauan "keskiverto" laturilla tuollaisen 800 mAh akun lataa (about)? Siis sellainen laturi joka tunnistaa akun ja sen mukaan asettaa latausvirran.
0,8 ampeerilla kestää tunnin.
0,4 ampeerilla kestää kaksi tuntia
1,6 ampeerilla kestää 30 min
jne

Tämä tilanne siis jos akku on täysin tyhjä. Käytännössä tulee jotain hukkatehoja, ja akku toivottavasti ei täysin tyhjä, mutta näin suurin piirtein..

Korkein suositeltava lataus virta on yleensä 1C, tosin vastarin akusta kun on kyse niin ehkä hieman alempi.
Ja suomeksi tuo yksi C tarkoittaa 800mAh akun yhteydessä 0,8 ampeeria. Jos akku olisi esim 2000mAh, niin virta max-suositus olisi 2A jne..

Itse on ole vielä kertaakaan uskaltanut ladata niin etten ole itse paikalla, paitsi mökillä ulkotiloissa.. Tosin ei siinä mitään voi enään tehä jos tapahtuu jotain..  :roll:
Nojoo, eipäs pelotella turhaan  :grin:

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #175 : 03.08.07 - klo: 17.06 »
Kuinka kauan "keskiverto" laturilla tuollaisen 800 mAh akun lataa (about)? Siis sellainen laturi joka tunnistaa akun ja sen mukaan asettaa latausvirran.
0,8 ampeerilla kestää tunnin.
0,4 ampeerilla kestää kaksi tuntia
1,6 ampeerilla kestää 30 min
jne

Tämä tilanne siis jos akku on täysin tyhjä. Käytännössä tulee jotain hukkatehoja, ja akku toivottavasti ei täysin tyhjä, mutta näin suurin piirtein..

Korkein suositeltava lataus virta on yleensä 1C, tosin vastarin akusta kun on kyse niin ehkä hieman alempi.
Ja suomeksi tuo yksi C tarkoittaa 800mAh akun yhteydessä 0,8 ampeeria. Jos akku olisi esim 2000mAh, niin virta max-suositus olisi 2A jne..

Itse on ole vielä kertaakaan uskaltanut ladata niin etten ole itse paikalla, paitsi mökillä ulkotiloissa.. Tosin ei siinä mitään voi enään tehä jos tapahtuu jotain..  :roll:
Nojoo, eipäs pelotella turhaan  :grin:


Ei ole mielestäni turhaa pelottelua, vaan ihan hyvä tietää mitä voi tapahtua jos sattuu virhe latauksessa.

Näinkin voi käydä

Jos ei Mika lukenut Jerzille sattunutta läheltäpiti tilannetta niin LUE
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Mika R

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #176 : 03.08.07 - klo: 20.34 »
Juteltiin pitkään Saben V-P Virtasen kanssa, luottamus tätä LiPo asiaa kohtaan kasvoi ja sain muutenkin paljon hyvää infoa häneltä.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #177 : 04.08.07 - klo: 11.13 »
Itselläni on tuollainen Graupnerin 3200 - 7,4v lipo, joka on reilun vuoden vanha ja nyt Ice aikana se on balansoitu jokaisella kerralla ja huolehdittu hyvin. Nyt viime kerrasta on 1kk, kun ajoin lipolla ja silloinkin sillä ajettiin pitkään, eli en tiedä paljonko virtaa jäi. Nyt 1kk jälkeen laitoin akun laturiin ja balanserin kiinni, mutta balanseriin ei syttynyt mitään valoa, vaikka käsittääkseni pitäisi jotain syttyä aina kun balanserin akkuun liittää. Toiseen samanlaiseen akkuun syttyi ja se latasikin aivan oikein. Laturi informoi seuraavanlaisella tavalla:

"Output voltage is lower than the selected cells or voltages"

Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että täysin samanlainen akku - samoilla asetuksilla lataa normaalisti, mutta tämä akku ei sitä tee. Olisin kiitollinen apua antavista vastauksista.

Mika R

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #178 : 04.08.07 - klo: 17.22 »
Eka testi lipo akuilla ihan positiivinen, vaihdoin akun n.45 min jälkeen.
Autokin tuntui kevyemmältä.

Poissa vilvan-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #179 : 05.08.07 - klo: 22.33 »
Sain sellaisen käsityksen että lipo-akut kestävät paljon pidempään kuin vaikka ni-mh akut.

Eli kumpi näistä kestää pidempään ajettaessa http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=101&products_id=1512
Vai
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=1395

Jos kunnollisen ja helppokäyttöisen laturin hommaisi, voisi tuota Lipoa testata.