Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493596 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #180 : 06.08.07 - klo: 15.10 »
-SS-

Sulla on Lipo mennyt alijännitteiseksi. Lipoja ei pidä koskaan jättää seisomaan liian tyhjänä.
Sun laturi sit hoksaa, että ei akussa ole kaikki kohdallaan, kun ei rupea lataamaan. Mittaa yleismittarilla paljon siinä akussa voltteja irtoaa? Ihan minimi on 2.8V/kenno.
Lääkkeeksi kokeile n. 5sec ladata NiMh moodilla aika pienellä virralla (1A) ja sitten äkkiä oikealla Lipo moodilla kokeilla lähteekö latautumaan.
Ainakin kerran näin sain Lipo akun "henkiin".

vilvan-

Ei suinkaan Lipo kestä sen pidempään. Ei se moottori tiedä mistä se virtansa ottaa. Samaa sähköähän se on  :wink:
Lipojen "kestävyys" johtuu vaan siitä, että monesti niihin vaan mahtuu enemmän mAh akun fyysisen koon silti ollessa normi akkua.
Mutta Lipohan antaa paremman tehon kuin 6-cell pötköakku, koska isompi jännite ja purkuvirrat on isompia (sama mAh määrä).

Tuota linkittämääsi Lipoa en suosittele, koska purkuvirta on suhteellisen pieni jos vähänkin tehokkaampi kone ja koko on pieni kuin mikä.
Lipo voi vaurioitua liian suuresta purusta.
Kyllä sähköautossa minimissään nyt 3000mAh pitää olla jos ei säkillistä akkuja osta.

Tässä ihan Ok Lipo. http://power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=FTB-1450
Tässä edullisia NiMh akkuja. http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1372

Mutta täältä löytyy sitten jo järeää Lipoa. Mun suosikki mesta  :mrgreen:
http://www.maxamps.com/

 
Axial SCX 10 TR

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #181 : 06.08.07 - klo: 16.03 »
Selvä juttu, vähän samaa itsekin olen miettinyt, että alijännitteiseksi on mennyt. Kuinkas turvallista tuo nihmi modella pikasesti lataaminen on? Voiko sattua jotain suuria ja dramaattisia asioita, kun kyseessä kuitenkin on lipo? Kun ei viitsis savutella sisätiloissa liekkien kera, ne päivät on myöhemmin kalenterissa..  :grin:

Eli nihmi modella 5sec ja sitten mahdollisimman nopeasti lipon omalle modelle ja toivotaan, että rupeaa lataamaan?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #182 : 06.08.07 - klo: 18.20 »
No eihän sitä suositella, mutta tuollein monet ovat tehneet ongelmitta.
Vaihtoehtona viedä Lipo kierrätykseen.

Eli nopeesti vaan käyttää, jotta sais vähän Lipoon jännitettä jäämään jolloin pitäis lähteä normisti Lipo modella lataamaan. Eihän tuo välttämättä toimi, mutta mulla toimi kertalaakista.

Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät  :laugh:
Axial SCX 10 TR

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #183 : 07.08.07 - klo: 13.32 »
Mulla on puhelimessa (n73) 3.7v LiPO 1100mah.

Voisko hyödyntää jotenkin rc käytössä? Lennokkiin? Vastariin polttiksessa? Tosi kevyt se ainakin on :cool:

Miten tuo puhelin muuten lataa sitä akkua? Koska toimii ihan tavallisella laturilla. Siinä joku elektroniikka sisällä joka hoitaa lipo latauksen?

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #184 : 07.08.07 - klo: 21.54 »
Mistäköhän sais halvalla lipon ratti ohjaimeen? Rupee sormi akut kypsyttää.

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #185 : 07.08.07 - klo: 22.06 »
power racing

Mika R

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #186 : 15.08.07 - klo: 22.39 »
itsellä on nyt akutt, laturi ja balanceri jr-hobbysta. hienosti toiminu!

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #187 : 16.08.07 - klo: 09.33 »
Mistäköhän sais halvalla lipon ratti ohjaimeen? Rupee sormi akut kypsyttää.

Meillä on LRP:n 3000Mah Lipo (Power-Racing'stä) Futaban 3PK:ssa ja latausten väli on todella pitkä - yleensä viikkoja vaikka ajetaan monta kertaa viikossa. Erinomainen parannus AA-akkuihin ja paristoihin verrattuna.

Muista, että tarvitset myös asianmukaisen lipo-laturin.

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #188 : 19.08.07 - klo: 18.18 »
täällä kun on porukka maxampista akkuja tilaillut niin merkkaako ne aina oikean arvon pakettiin?
jos jättäisivät edes postikulut merkkaamatta niin ei olisi tulli vaaraa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #189 : 19.08.07 - klo: 20.12 »
Toistan tämän nyt miljuunatta kertaa, on aivan samantekevää mitä siihen pakettiin laittaa summaksi, jos paketti jää tulliin haluaa tulli setä/täti alkuperäisen laskun/tilausvahvistuksen omiin käsiinsä. Joten jos et saa liikettä laittamaan toista laskua mukaan niin aivan turhaa vaivaa näet.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #190 : 19.08.07 - klo: 20.35 »
ja se on myös huomattu miljoona kertaa että jos paketin päällä lukee arvona vaikka vain 10 taalaa niin on erittäin epätodennäköistä että tulli alkaa paketteja avaamaan ja tutkimaan.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #191 : 19.08.07 - klo: 20.38 »
ja sekin on todettu että tullin työntekijät on ihmisiä. Kyllä tuollaiset huijaamiset huomataan suht usein. Miksi edes pitää yrittää rikkoa lakia, ja kiertää veroja muutaman euron tähden?

Poissa vilvan-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #192 : 07.09.07 - klo: 17.11 »
Suositelkaas joku alle 200€ Lipo akku + laturi yhdistelmä. Ajoaikaa pitää saada paljon, eli sen mukaan mennään. Mieluiten samasta paikasta molemmat, niin säästää postikuluissa...

Poissa RC-fan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #193 : 08.09.07 - klo: 14.57 »
Minulle saisi kanssa tulla suosituksia Lipo akusta laturista ja eikös siihen, että se olisi turvallista niin tarvita jonkinlainen balannsserikin? Hintaa saisi olla sellainen korkeintaan  300e-350e. Ja postiennakolla tai siten, että lasku tulee paketissa mukana niin pitäisi saada ostettua.

Poissa JPA

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #194 : 13.09.07 - klo: 13.10 »
Käsissä olisi alla olevan kaltainen Lipo akku, ja käytössä Saben Swallow:n lipotasuri. No, ongelma on se ettei ko. tasurin mukana
tulleista kaapeleista kumpikaan sovi tuon akun liittimeen (2S), eli pitäisi nyt keksiä millä tuon saisi ladattua :) Noita liitintyyppejä on monia, mutta miten nuo kytkennät menee jos liittimen itse akun päässä vaihtaisi sopivaan, kolme johtoahan tuolta tulee ulos, ilmeisesti maa, ja molempien
kennojen plussat.

Kenelläkään tuota samaista balanceria, ja joku muu kuin ETEC:in akku käytössä? Liitin on tyyppiä JST-XH, balancerin mukana tulleista ei tietoa, mutta yksi niistä on miltei sopiva, ei vain mahdu kiinni (saman kokoinen, 3 pinniä, mutta ei lukitu).

EDIT: löysin pari hyvää lähdettä noille kytkennöille ja liitintyypeille, josko joku muu painii saman asian kanssa (standardointi ei ole R/C piirien vahvin ala :))

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=665201
http://www.bphobbies.com/view.asp?id=B1018380
http://scriptasylum.com/rc_speed/_lipo.html



« Viimeksi muokattu: 13.09.07 - klo: 14.04 kirjoittanut JPA »

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #195 : 13.09.07 - klo: 16.05 »
kysy vaikka verticalhobbysta neuvoa.
www.verticalhobby.com

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #196 : 15.09.07 - klo: 06.59 »
Kyllä sähköautossa minimissään nyt 3000mAh pitää olla jos ei säkillistä akkuja osta.

Kyllä pienemmälläkin toimeen tulee. Riippuu vaan hyvin pitkälle autosta ja kuskista mikä on riittävän iso. Itellä 910mAh akut ja niilläkin ajelee ½-1h. Ei taho keritä tyhjäksi akkua ajaa ennenku toinen on jo latautunut.

Tahtovat olla senverta kuitenkin tyyriitä että turha liika isoakaan hommata. Itellä menny jo 3 pakkaa selväks. Yhestä pimenny yks kenno ja pari pullistunu.
"Power is nothing, without control."

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #197 : 15.09.07 - klo: 07.45 »
Mulla on tossa yks 4700mAh 2S Lipo. Sen latauksessa on pieni ongelma. Se lataa sinne vaan 3000mAh vaikka olen sen ajanut tuonne 6,3V tietämille ja sit toinen asia kummastuttaa että lataus kestää n.3h. Laturina toimii Ultramat 14.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #198 : 15.09.07 - klo: 14.15 »
Mulla on tossa yks 4700mAh 2S Lipo. Sen latauksessa on pieni ongelma. Se lataa sinne vaan 3000mAh vaikka olen sen ajanut tuonne 6,3V tietämille ja sit toinen asia kummastuttaa että lataus kestää n.3h. Laturina toimii Ultramat 14.

Ekana tulee mieleen, ettei vaan tuossakin lataimessa ole joku aikamaksimi joka nappaa!
Kai se tunnistaa akun kapasiteetin oikein?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #199 : 15.09.07 - klo: 14.21 »
Mulla on tossa yks 4700mAh 2S Lipo. Sen latauksessa on pieni ongelma. Se lataa sinne vaan 3000mAh vaikka olen sen ajanut tuonne 6,3V tietämille ja sit toinen asia kummastuttaa että lataus kestää n.3h. Laturina toimii Ultramat 14.

Ekana tulee mieleen, ettei vaan tuossakin lataimessa ole joku aikamaksimi joka nappaa!
Kai se tunnistaa akun kapasiteetin oikein?
Onhan siinä mut se on säädetty 300min ja tuskin noin kauaa yhtä lipoa latais. Tunnistaa kyllä akun ihan oikein.
Niin ja akun kapasiteettihän asetetaan ite, kenno määrän se tunnistaa.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #200 : 15.09.07 - klo: 14.32 »
mulla ei noin ole käynyt ku niille lipoille, jotka on aiemmin purettu liian  alas..
 - sama suoritus toi sen, ettei purkuvirtaa tullut ku valumalla hittaasti..
ne akut odottaa VIIMESTÄ VIDEOSSA OLOAAN ( purku puukolla on sen leffan nimi )
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #201 : 15.09.07 - klo: 14.35 »
No siis kun kyseistä lipoa ei ole ladattu kuin 3x ja aina ollu sellasessa noparissa kiinni missä on lipo cut-off. Aina on ruvennu poikkasemaan virtaa ennen ku auto ees mitenkään hyytyy.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #202 : 15.09.07 - klo: 16.23 »
Jollei tuokaan selitä asiaa:


( LiIon laturilla voit huoletta ladata LiPo akkua, ainut haitta on että se ei tule 100% )
(     täyteen LiIon ohjelmalla. Jää uupumaan 0,1v per kenno.                            )
Kovasti tekis mieli ehdottaa ristiintestaukset:
-muun akku sun laturilla
-sun akku toisen henkilön lataimella


Samassa tilanteess, testattuna, avaisin myyjän kanssa keskustelut:
-tuotevaihto täysikapasiteettiseen takuuna (joku maxamps 3kk takuu esim.)
-hinnan kompensointi ton kapasiteettisen arvoon ja loput takasin


kolmella latauskerralla se on jo "hereillä", eikä taatusti vanha,
joten sen pitää olla merkintävirhe kennossa tai viallinen satsi
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #203 : 16.09.07 - klo: 21.31 »
Kuten useat jo tietävät niin olen se kaveri joka järjestää LRP SHARKeille cuppi sarjan tänä kautena ja nyt pyydän tietä jolla on SHARKKI että laittakaas minulle tietoa että millä
autolla
moottorilla
akulla( lipo,nimh, ja mikä on mah luku) ajatte.
Tässä on nyt semmoinen juttu että katsotaan minkä pituisia eriä ajetaan ja jo pienellä tiedolla saan jo jotain aikaiseksi.
Kiitokset jo etukäteen.
Jerry/ Hobbylinna
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #204 : 20.09.07 - klo: 15.52 »
Itselläni on ollut jo kaksi kautta LiPot M8:in vastariakkuna. 2000mAh 2S kestää ajoa ihan liian pitkään, ei sitä koskaan ole tyhjäksi saakka jaksanut ajaa. Eikä joudu kisapäivinäkään latailla keskenkaiken. Ehkä varmuudenvuoksi tms. olen lataillut, mutta paluuta nimh:eihin ei enää ole.

Tuommoinen regulaattori oli hetkenaikaa kokeilussa, mutta ilmeisesti vastari / servot eivät tykänneet tuosta korkeataajuuksisesta pwm-modulaatiosta ja sekoilua tuli, niin nyt olen käyttänyt ihan suoraa akku kiinni vastarissa. Vastari syö 4,8 - 7,4V joten sen puoleen ei ongelmia, ja servotkaan eivät ole päästäneet toimintasavuja näinä kahtena kisakautena.

Hmm. nyt kun tarkemmin muistelen, niin olen tainnut tuon lipon ajaa tyhjäksi joskus. Huomannut, kuinka jarrut katoaa heti, joo itseasiassa useastikin on näin käynyt, heh, ei sitä kaikkea heti muista. Ja kerran jouduin jopa lataamaan tuota hetken laturin 6V lyijyakun ohjelmalla, kun laturi huomasin jännitteen olevan liian alhainen. Ei tuntuvaa vahinkoa ole ottanut, kun vielä kestää ajaa sen parisen tuntia. Jotain 1400mAh tms. tuohon olen lataillut silloin harvoin kun sitä joutuu tekemään. Viimeeksi taisi karvan alle 1900mAh mennä, kun "tyhjäksi" saakka pääsi menemään.

Eli ainakin vastarikäytössä ihan positiivisia kokemuksia on lipoista ollut, ei enää paluuta ainaiseen latausrumbaan nimhien kanssa.

 - Hount

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #205 : 21.09.07 - klo: 07.56 »
Kuten useat jo tietävät niin olen se kaveri joka järjestää LRP SHARKeille cuppi sarjan tänä kautena ja nyt pyydän tietä jolla on SHARKKI että laittakaas minulle tietoa että millä
autolla
moottorilla
akulla( lipo,nimh, ja mikä on mah luku) ajatte.
Tässä on nyt semmoinen juttu että katsotaan minkä pituisia eriä ajetaan ja jo pienellä tiedolla saan jo jotain aikaiseksi.
Kiitokset jo etukäteen.
Jerry/ Hobbylinna

Kiitokset kaikille jotka vastasivat, tuli tarpeeseen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #206 : 09.10.07 - klo: 01.17 »
Tässä katellu noita maxamps lipoja 6000-8000mah. Mitenkäs tuon selittää, kun valmistaja lupaa 3s 6000mah 120A, 20c purulla ja
2s 8000 160A, 20c purulla. Luulis kolmekennosen antavan enemmän ku kaks kennosen.
Äijä meinaa olla kuutamolla tän asian kans. Oisko jollakin antaa valotusta tähän.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #207 : 09.10.07 - klo: 01.35 »
Nuo purkuvirrathan riippuvat akun kapasiteetista, eli jos akun kapasiteetti on 6000mAh ja maksimipurkuvirta on 20 kertaa kapasiteetti (20c), niin saadaan virraksi 120 ampeeria (6Ax20c).
Kolmikennoisessa jännite on taasen suurempi kaksikennoiseen verrattuna, 7.4 volttia vastaan 11.1 volttia.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #208 : 09.10.07 - klo: 06.58 »
Itselläni on ollut jo kaksi kautta LiPot M8:in vastariakkuna. 2000mAh 2S kestää ajoa ihan liian pitkään, ei sitä koskaan ole tyhjäksi saakka jaksanut ajaa. Eikä joudu kisapäivinäkään latailla keskenkaiken. Ehkä varmuudenvuoksi tms. olen lataillut, mutta paluuta nimh:eihin ei enää ole.

Tuommoinen regulaattori oli hetkenaikaa kokeilussa, mutta ilmeisesti vastari / servot eivät tykänneet tuosta korkeataajuuksisesta pwm-modulaatiosta ja sekoilua tuli, niin nyt olen käyttänyt ihan suoraa akku kiinni vastarissa. Vastari syö 4,8 - 7,4V joten sen puoleen ei ongelmia, ja servotkaan eivät ole päästäneet toimintasavuja näinä kahtena kisakautena.

Hmm. nyt kun tarkemmin muistelen, niin olen tainnut tuon lipon ajaa tyhjäksi joskus. Huomannut, kuinka jarrut katoaa heti, joo itseasiassa useastikin on näin käynyt, heh, ei sitä kaikkea heti muista. Ja kerran jouduin jopa lataamaan tuota hetken laturin 6V lyijyakun ohjelmalla, kun laturi huomasin jännitteen olevan liian alhainen. Ei tuntuvaa vahinkoa ole ottanut, kun vielä kestää ajaa sen parisen tuntia. Jotain 1400mAh tms. tuohon olen lataillut silloin harvoin kun sitä joutuu tekemään. Viimeeksi taisi karvan alle 1900mAh mennä, kun "tyhjäksi" saakka pääsi menemään.

Eli ainakin vastarikäytössä ihan positiivisia kokemuksia on lipoista ollut, ei enää paluuta ainaiseen latausrumbaan nimhien kanssa.

 - Hount

Hyvä että on kestänyt ja savut pysyneet sisällä  :shock:. 2-kennoinen li-po akku on kuitenkin 8,4V täyteen ladattuna eli kyllä sielä vastarille ja servoille ihan tarpeeksi jännitettä on savujen ulos tulemiseen, joten regulaattoria on ehkä suositeltavaa käyttää, ettei tule kallista kokeilua kenellekkään.
« Viimeksi muokattu: 09.10.07 - klo: 07.01 kirjoittanut Jankka »

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #209 : 09.10.07 - klo: 09.18 »
Laitoin täydeksi ladatun 11,1v lipon kiinni vastariin ja "testailin" servoja muutaman minuutin ennen kuin tajusin et jäi regulaattori välistä, mutta vastari kesti, ainoastaan halpis mikroservo otti siipeen.. :grin:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot