Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1506016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #240 : 03.11.07 - klo: 15.12 »
Noihin valkosiin tökkäset balansserin kiinni, jos ei ole yhteensopiva balansserin kanssa niin pitää kehitellä muuta.
- Tapsa

Poissa lolokoklok

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #241 : 03.11.07 - klo: 15.13 »
Onko tuo balanseri silloin turha vai voiko liittimet vaihtaa?
LRP Shark FT brushless

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #242 : 03.11.07 - klo: 15.23 »
Luulen että tuossa balansserissa on ihan oikeat liittimet. Jos ei ole sopiva akuillesi niin myy eteenpäin ja osta esim. Verticalhobbystä balansseri johon saa vaihettua moneen eri merkin akkuihin yhteensopivat tasausliittimet.
« Viimeksi muokattu: 03.11.07 - klo: 15.27 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa Jar

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #243 : 03.11.07 - klo: 15.38 »
Tuossa akussa on deans ultra-liittimet noparille ja JST XH-liittimet tasaajalle. Liittimet ovat samat Hobbylinnasta myytävässä Nosramin 1800 mah lipossa.

Helpottaisi kummasti, jos sekä akuissa että tasureissa kerrottaisiin mitkä liittimet ovat kiinni/vaihtoehtoina. Standardeja kun tuntuu löytyvän.
Lrp Shark Monster

Poissa lolokoklok

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #244 : 03.11.07 - klo: 15.42 »
Eli nuo ei siis käy tuohon tasuriin koska siinä on vain 2 piuhaiset liittimet mitkä sitten nimeltään ovatkaan.
LRP Shark FT brushless

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #245 : 03.11.07 - klo: 15.43 »
Ei voi tietää ennen kuin balansseri on sulla. Jos eivät sovi niin sitten vaan uutta tilalle.
- Tapsa

Poissa lolokoklok

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #246 : 03.11.07 - klo: 15.55 »
En minäkään olisi vielä niin varma tässä on pätkä tuon tasurin info tekstistä
"The LiPo Balancer plus is connected to the battery using the white multi-pin plug as well as the high-current connectors."
LRP Shark FT brushless

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #247 : 03.11.07 - klo: 15.56 »
White multi-pin connector, eli vaikuttaisi olevan yhteensopiva sun akkujesi kanssa. Täysin varmaa ei tosin ole mutta ei tuo liitin muultakaan voi oikeen vaikuttaa.
- Tapsa

Poissa lolokoklok

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #248 : 03.11.07 - klo: 16.03 »
Onnelinen olisin jos tuo nyt sopisi koska en ole löytänyt muuta järkevää vaihtoehtoa ja kukapa tuon haluaisi ostaa.
LRP Shark FT brushless

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #249 : 03.11.07 - klo: 16.10 »
Noita balanssereita löytyy kyllä monen merkkisiä ja mallisia, luulen että tuo on ihan oikea sun tarkoitukseen tuon info tekstin perusteella :wink:
- Tapsa

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #250 : 03.11.07 - klo: 18.51 »
Tuossa aamulla ajoin -0,6c pakkasella ja auto toimi hyvin, mutta juuri ajettuani lähes -3,0c pakkasessa tuntui että LiPo ei oikeen toimi kunnolla  :undecided:  Ihan teoria tasolla mietin, että miten tuo lipo kestää, kun ajaa ihan hiljaa, eikä akku pysy lämpimänä? Voiko olla niin, että kun akku kylmenee, niin alkaa pätkimään / ei toimi kunnolla? ajomuotohan on juuri hiljaa ajamista, joten siinä suhteessä kävis järkeen, koska kaasu pohjassa ei ajeta ollenkaan, vain safaria hiljakseen. Kertokoon joku asiasta paremmin tietävä.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #251 : 03.11.07 - klo: 18.52 »
Pistä se lapasen sisään  :grin:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #252 : 03.11.07 - klo: 18.57 »
Se on kyllä suojatussa pussissa, joka pitää sen suojassa kosteudelta, mutta kylmyyteen se ei auta.
Akku on auton kanssa otettu huoneenlämmöstä ja n. 10min päästä -3c pakkasessa hiljaa ajaminen alkoi takkuilla.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #253 : 03.11.07 - klo: 18.59 »
Niin niin lapanen lämmittää...
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #254 : 03.11.07 - klo: 20.07 »
Niin niin lapanen lämmittää...

Höpsis, ei se lapanen mitään lämmitä, toimii pelkästään eristeenä hidastaa akun jäähtymistä :wink:

Joojoo, ollaan hiljaa eikä viisastella... :mrgreen:

Neopreeni on myös hyvä vaihtoehto.
Kylätason RC-kuski.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #255 : 03.11.07 - klo: 20.27 »
Se oli vitsi  :tongue:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #256 : 03.11.07 - klo: 20.31 »
Neopreeni = mikä?

Haluaisin tietää, onko teoria mahdollinen, eli voiko lipo "hiipua" ulkona, jos ajelen hiljakseen vai ei?
Ajomuotoon jolla autoa ajan, niin lipoa ei saa pidettyä varmaan millään lämpimänä, koska ajetaan 1 jakso,
sitten odotetaan 3-8min muiden autojen suoritusta ja siinä ajassa lipo on kylmennyt liiaksi antaakseen
riittävää virtaa.

Olennainen, onko mahdollista että lipo menettää virranantokykyään kylmässä, ellei sillä aja jatkuvasti jne...?
Helppikää!  :embarrassed:

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #257 : 03.11.07 - klo: 20.52 »
Olennainen, onko mahdollista että lipo menettää virranantokykyään kylmässä, ellei sillä aja jatkuvasti jne...?
Helppikää!  :embarrassed:

Kyllä vain, näinhän ole aiemminkin täällä kirjoitellut.
Se ei ole vika vaan NiMh, LiIon ja LiPo akkujen ominaisuus (NiCd on ainut joka kestää kylmää), akut myöskin palautuu uudelleen lämmettyään.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #258 : 03.11.07 - klo: 21.12 »
Juu, eli raaka totuus tuli selville, mutta mietityttää johtuuko / tuleeko pätkiminenkin tuosta, että akku kylmenee vai johtuuko se sitten jostakin muusta? Ainakin aiemmin ei ole pätkinyt, mutta mitäs siihen sanotte?

Poissa lolokoklok

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #259 : 04.11.07 - klo: 13.19 »
Eikö tämän http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=78
pitäisi olla sopiva useimpiin 1/18 autojen lipo akkuihin kun liittimet näyttävät olevan jst XH ja pitäisi mennä kiinni laturin hauenleukoihin?
LRP Shark FT brushless

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #260 : 17.11.07 - klo: 22.38 »
Onkos kellään kokemuksia LCB-6C lipobalancerista?

Itselläni on moinen ja toimii hienosti atalan FLY Batteryn kanssa (tasuripistoke on siis yhteensopiva balancerin mukana tulleiden piuhojen kanssa)
Liitin on jompikumpi Etec tai Hyperion. Kun ei näistä näin aloittelijana vielä tiedä.

Tällainen ongelma on silti päällä. Ostin myös mukaan JST XH lisäsarjan ja kun kytken tällaisen akun http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=SB17202S kiinni niin ledit väittää että "connection error"
Piuhasarjassa lähtee myös jostain syystä banaaniliittimet myös akkkuun päin. Miksi? Sitä en käsitä.


Olen mitannut yleismittarilla tasauspistokkeesta ja käsittääkseni toinen kenno on aavistuksen ylilatautunut (pitäisi olla 7.4V mutta on 8.5V)
ja toinen kenno on alle 5V

Onkohan akku jo loppunsa edellä? Liittimen luulis kuitenkin olevan ehjä koska balanceri reagoi siihen.

Käytössä olevat akut ovat siis käytettyjä kaksikennoisia 7.4V Lipoja.

MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #261 : 17.11.07 - klo: 22.50 »
Ettet vain ole mitannut kumpaakin kennoa kun saat sen 8 volttia. Täytenä lipo kenno on 4,20V ja näin kahden kennon akku on täytenä 8,40V. Jos tosiaan kenno olisi 8V niin luulisin että olisi poksahtanu siinä vaiheessa kun laturi puskee yli 4,20V:n
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #262 : 18.11.07 - klo: 10.47 »
Taitaa entisiä olla.
Jos kerta olet mitannut 8.5V ja 5V jännitteet niin molemmat arvot ovat yli raja arvojen.

Ettet vaan tarkoita kennoilla koko akkupakettia? Eli toinen akku 8.5V ja toinen 5V?
Sulla yhdessä akussahan on 2 kennoa ja yksittäisen kennon arvot pitää olla väliltä 3V-4.2V. Sit jos enemmän kennoja niin kerrotaan vaan nuo jännitteet ja noiden kennojen eron tasaaminen on sitä tasaamista.

Näin luulisin, kun kennokohtaisena nuo jännitteet tuntuu todelta kovilta. 5V on jo reilusti liikaa ja 8.5V luulis olevan jo poksahtanut.
Axial SCX 10 TR

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #263 : 18.11.07 - klo: 12.37 »
vaikeata uskoa 5 v lukemaan ilman, että lipo räjähtää! Tarkista mittausväline: ainakin Wellemanin mittari liioittelee,  kun sen oma patteri on loppu

Ja tasausjohdoissahan mitataan vierekkäisten johtojen välinen jännite...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #264 : 18.11.07 - klo: 13.44 »
Juu siis virhemittauksen mahdollisuus toki on kun en ole mikään sähköinsinööri. Mutta tuosta Atalan akusta sain kuitenkin mitattua ihan järkiperäisiä lukemia.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #265 : 23.11.07 - klo: 21.35 »
Millainen lipo ois ok kun tällä hetkellä 1400Mah NiMh akut 7.2. lisää tarviis sharkkiin potkua mottina mamba 8000kv alle 40€ pitää maksaa kpl.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #266 : 23.11.07 - klo: 21.48 »
Hobbylinnasta saa 1800 Nosramin Lipoja kohtuuhinnalla :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #267 : 24.11.07 - klo: 01.17 »
Hobbylinnasta saa 1800 Nosramin Lipoja kohtuuhinnalla :wink:

Tuoko se autoon lisää tehoa vai vain lisä ajoaikaa ? oon käsittänyt että pitäis olla voltteja enemmän, tuossa 0n 7,2V ja näissä mun NiMh 1400Mah on 7.2V kanssa ?

Ei ole mitn hajua noista lipoista, mutta pitää ottaa selvää.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #268 : 24.11.07 - klo: 08.01 »
Sekä että, tehoja tulee sekä ajoaikaa ja parasta siinä on että ne ei kyykähdä heti ensimmäisten ajominuuttien jälkeen vaan tasaista paukkua riittää alusta lähes loppuun saakka. Lipolle tarvitse sitten oman laturin, mielummin tasaavan sellaisen.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #269 : 24.11.07 - klo: 10.00 »
Vaikka niissä on samat voltin niin lipo pystyy antamaan virtaa paremmin ulos kuin nimh akku.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz