Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493871 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #270 : 24.11.07 - klo: 12.53 »
Tuoko se autoon lisää tehoa vai vain lisä ajoaikaa ? oon käsittänyt että pitäis olla voltteja enemmän, tuossa 0n 7,2V ja näissä mun NiMh 1400Mah on 7.2V kanssa ?

Ei ole mitn hajua noista lipoista, mutta pitää ottaa selvää.

LiPo on normijännitteeltään 7.4v!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Aleksi.K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #271 : 24.11.07 - klo: 15.58 »
tarviiko vaihtaa jotain jos vaihtaa lipo akkuihin
Kyosho Inferno mp7,5 sport2,Team Losi Mini LST2

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #272 : 24.11.07 - klo: 18.30 »
Laitetaanpas oma kysymys: Eli ite latailen ekaa kertaa nyt Lipo akkua. Laittelin akkutyypin, jännitteen ja lataus virran kohilleen (4.8A latausvirraksi. Laitoin laturin lataamaan ja se aloitti latauksen vain 2,5A virroilla ja laskenut kokoajan ollen nyt lähemmäs 1A luokkaa. Akku on nyt ollu latauksessa n. 2h ja mAh:ja on reilut 3000 menny. Onko tämä ihan normaalia ja miten täynnä akut tulevat tehtaalta? Laturina Ripmaxin Pro Peak Prodigy2 .

Edit: Reilut 3h latas akkua ja meni n. 4400mAh. Kennojen välinen jännite ero oli latauksen jälkeen 0.04V, onko liikaa?
« Viimeksi muokattu: 24.11.07 - klo: 19.44 kirjoittanut Nikke92 »
Traxxas Revo 2.5

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #273 : 24.11.07 - klo: 20.27 »
Täällä ainakin maxampsin 8A lipot tekee ladatessa suht samaa. Tosi lyhyen aikaa kelpaa maximi 1C nopeus, loput: pieneeeeeeeee....
Tämä on nähty nyt 3:lla sarjalla Kokamin 2A akkuja ja 6 sarjalla maxampsin lipoja.

Toi loppujännitteiden ero voi olla merkitsevä,
jos ajat pikkasenkaan liian lähelle tyhjää ne akut.
Ainakaan en lataisi toista kertaa, tasaamatta vaikka lampulla ne samaan 0.01 voltin   tarkkuudella, ennen lataamista.

Mun varomattomuus tyhjäksi ajaessa on tuhonnu kaikki Kokamin akut jo,
ryömijässä, aina vajaalla kaasulla, ku ei meinaa huomata.

Vahvasti suosittelen tasauslaitetta vaivattomana!
Ja seuraavaksi hommaan sen tyhjäksi-ajon estäjän.

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #274 : 24.11.07 - klo: 20.30 »
Latasin DualSky:n PCMPRO balancerin kanssa akun. Mulla on e-maxxin noparissa lipo-cut off systeemi jo valmiina joten pitäs olla lataus ja ajopuolella homma kunnossa...

EDIT: Kyseessä niin maxampsin 10 000mAh 2s lipo(t).
Traxxas Revo 2.5

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #275 : 24.11.07 - klo: 20.51 »
Tuo hommahan ei ole akusta kiinni vaan laturista.
Kyllä mulla nuo MaxAmpsin 8000mAh Lipot latautuu sillä 8A sinne 4.2V/kenno arvoon asti ja tämän jälkeen rupeaa latausjännite tippumaan kun loppuun asti täyteen työntää.

Eli täysin laturin vika/ominaisuus jos 3 tuntia latailee. Kyllä sen tasurin kanssa pitää alle 1.5 tuntiin mennä (pois lukien viimeinen lataus puristus, mikä omassa laturissa on tunnin, mutta jännitehän on jo tossa vaiheessa se 4.2V/kenno kun viimeisiä virtoja työntää).
Olettaen tietysti, että laturista saa sen 1C ulos.

Uudet MaxAmpsin akut ei ainakaan ole täysinä tullut tehtaalta, joten ihan normaalia siinä suhteessa jos noin pienellä virralla ladattu.

Kyllä minusta 0.04V on liikaa, koska Lipojen kanssahan pitää käyttää tasuria, mitkä yleensä kaikki toimii 0.01V tarkkuudella.

Axial SCX 10 TR

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #276 : 24.11.07 - klo: 20.56 »
No omasta laturista ei saa kun 5A ulos eli 0,5C mun lipojen tapauksessa. En tiijä sitten miks on oli ero 0,04V vaikka tasurilla latasin.

EDIT: Kävin mittaamassa jännitteen niin oli toisessa kennossa 4,10V ja toisessa 4,14V.
« Viimeksi muokattu: 24.11.07 - klo: 21.04 kirjoittanut Nikke92 »
Traxxas Revo 2.5

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #277 : 24.11.07 - klo: 21.07 »
oliko toi ihan eka kerta noille akuille saada latinkia?
 Sillon se vielä saa "hakea" jos näin..
5. kerta pitäs jo tasurin saada pysymään
(riippuen nyt vähän siitäkin et mitä toi sun tasuri yrittää tarkkuudeksi)
( opas"kirja" kertonee sen)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #278 : 24.11.07 - klo: 21.10 »
Kyllä oli eka karta akuille. Tasuri on tämä: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=78
Eli ilmeisesti 0.025V tarkkuudella balansoi.
Traxxas Revo 2.5

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #279 : 24.11.07 - klo: 21.11 »
No tasurin vika, jos eroa löytyy.
Ei tollanen nyt kylläkään kovin paljoa haittaa.

Kyllähän tollanen ero nyt ajossa voi tulla, mutta jos tolla tarkkuudella tasuri tasaa niin ei kovin hyvältä tunnu.

Edit: No jopas vaikuttaa huonolta tasurilta ja liian alitehoiselta noin isoille akuille.
Vain 180mAh purku virta ja tarkkuus vain 0.025V.

Käytätkö tasuria samaan aikaan ladattaessa?
Jos tasurin purkuvirta on pieni ja samaan aikaan laturi lataa suht isolla virralla ei tasuri millään pysty purkamaan sitä täydempää kennoa, koska laturi työntää enemmän sinne mihin tasuri pystyy.
Eli käytännössä siinä ei vaan riitä potkua tasaus lataukseen. Ilman latausta sit on sama, mutta mitä isompi akku sitä isompi virtamäärän ero voi olla jännite eroon katsottaessa.

Tuo tasurihan on tarkoitettu joillekin pikku lennokkien akuille. Ei todellakaan 10000mAh järkäleille.

Itsellä tämä tasuri ja tyytyväinen olen. Tätä tasuriahan ei käytetä latausjohdon välissä vaan erikseen kun laturi lataa siitä virtapiuhasta.
 http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=107
« Viimeksi muokattu: 24.11.07 - klo: 21.21 kirjoittanut Duster1 »
Axial SCX 10 TR

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #280 : 24.11.07 - klo: 21.33 »
Latauksen yhteydessä käytän. Vois kyllä vaihtaa tohon järeempään tasuriin, voi säästää äkkiä tuon rahan kun akut pysyy kunnossa.
Traxxas Revo 2.5

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #281 : 25.11.07 - klo: 11.11 »
Täällä ollaan oltu tyytyväisiä tohon

Sky-Holic Li-Poly Balancer Guard   (Price: $21.95)

# Features: For 2S, 3S, and 4S Li-Poly Packs
# Works with any Lithium Polymer charger
# Automatically corrects cell imbalance over 0.01V
# Automatic overcharge protection
# Balancing connector matches E-Tec/Apache and Polyquest packs
# Individual cell status LEDs
# Overcharge/error warning LED
# Includes adapters for 2-cell and 3-cell packs (4 cell packs do not require an adapter)

# Specifications: Max Charging Current: 6A
# Bypass Current: 300mA max/cell
# Imbalance Detection Threshold: +/- 0.01V
# Overcharge Detection Voltage: 4.30V +/- 0.01V
# Individual cell status LEDs
# Overcharge/error warning LED
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #282 : 25.11.07 - klo: 13.09 »
Itsellä oli ekana tasurina juuri tuo Sky-Holic ja petyin kyllä tuohon.
Olevinaan pitäis pystyä 6A läpi lataamaan ja itse latasin 5A virralla niin hajoshan se mokoma.
Suli piirilevyltä johdin poikki minkä sit korjasin hyppylangalla.

Eli varmaan muuten ihan ok, mutta ei kyllä kestä mitään latausvirtoja läpi.

Kaikista paras on käyttää erillistä tasuria noissa isoissa akuissa niin voi ladata niin isolla virralla kuin akku kestää jos vaan laturissa puhti riittää.

Axial SCX 10 TR

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #283 : 25.11.07 - klo: 13.17 »
Laitoin tilaukseen tuon Dusterin linkittämän tasurin.  Kiitoksia teille, kun jaksoitte auttaa mua.
Traxxas Revo 2.5

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #284 : 25.11.07 - klo: 15.23 »

Itsellä tämä tasuri ja tyytyväinen olen. Tätä tasuriahan ei käytetä latausjohdon välissä vaan erikseen kun laturi lataa siitä virtapiuhasta.
 http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=107

Tarvitaanko tähän settiin siis vielä muuta ku lipo akku ja laturi joka tulee lipoja ja linkin vekotin ?
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #285 : 29.11.07 - klo: 19.50 »
ostin nyt Tällaisen niin tarviikos mun muuta hommata kun lipo koska lipo laturi löytyy jo ?
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #286 : 29.11.07 - klo: 20.16 »
Akku ja siihen käypänen tasausliitin, ellei balanserin mukana sellaista tule.
Noita tasausliittimiä on useampaa sorttia, yhteensopivuustaulukkoa löytyy ainakin täältä.

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #287 : 30.11.07 - klo: 10.58 »
Akku ja siihen käypänen tasausliitin, ellei balanserin mukana sellaista tule.
Noita tasausliittimiä on useampaa sorttia, yhteensopivuustaulukkoa löytyy ainakin täältä.

Tällainene akku on tilauksessa, eikös tuolla saa Pulso Master ja Mamba 8000kv combolla enemmän tehoa kuin 1400Mah Nimh:llä ?

http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=YT-21BK

Entä kestääkö tää mun Mamba 8000 ja tää Pulso Master noita 11.1V akkuja ?  Tällainen Pulsu
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #288 : 30.11.07 - klo: 14.44 »
Tehoa tulee lisää joo, ja vermeet kestää 11,1v myös, manuskan mukaan nopari kestää 14v. Itellä sama säädin ja max amps 11,1v 1550 akku ja joo, potkii :p. Oma veikkaus tosta mamban 8000 + 11,1v, ei välttämättä oo hauska ajaa, tai no suoraan ehkä :lol:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #289 : 30.11.07 - klo: 17.43 »
Tehoa tulee lisää joo, ja vermeet kestää 11,1v myös, manuskan mukaan nopari kestää 14v. Itellä sama säädin ja max amps 11,1v 1550 akku ja joo, potkii :p. Oma veikkaus tosta mamban 8000 + 11,1v, ei välttämättä oo hauska ajaa, tai no suoraan ehkä :lol:

Saahan boxilla tuota kiihtyvyyttä ym säädettyä. Hommasin ton ohjelmointiboxin ja ihan ok juttuhan toi on ja mielestäni hintansa veroinen helpostikin kun säätöä riittää riittää ja riittää...

JH
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #290 : 30.11.07 - klo: 18.02 »
Juu, saahan toki säädettyä. Munkin mielestä tuo säätöboxi on hyvä, ei tarvi läppäriä roudata mukana :lol:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #291 : 30.11.07 - klo: 18.11 »
Pakko pistää ainakin yksi lipo tilaukseen. nää lipot on mulle ihan uus juttu niin meneekös auto 11,1v paljon kovemmin kun 7.4v ?

JH
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #292 : 30.11.07 - klo: 18.19 »
Öööh, menee :grin:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #293 : 30.11.07 - klo: 20.02 »
Osta hyvä mies vaan se miedompi akku, auto ei oo enää ajettavissa tolla 3 kennosella akulla.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #294 : 30.11.07 - klo: 20.08 »
Juu, kyllä on aika hurjan kuulloinen paketti. Omassa autossa on Sharkin vakiokone ja 1800/7,4 Lipo ja siinäkin on tekemistä että pysyy pelit ajolinjalla...
Kylätason RC-kuski.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #295 : 30.11.07 - klo: 20.14 »
Tuotahan mä koitin tässä varovasti sanoa, et ei tuu ajosta mitään. Välityksistä riippuen vauhtia taitaa kertyä ainakin 90km/h ehkä
enemmänkin  :shocked: sillä kolmekennosella li-polla. Sitä voi tosiaan miettiä, kuka autoa sit ajaa.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #296 : 30.11.07 - klo: 22.09 »
Aijaa se menee sit niin rankasti  :grin: eiköhän tuollainen 7.4v riitä ihan ok, säätelee sit boxilla sopivaks ja jos haluaa keulaa tarjota niin painaa boksista pari kertaa nappulaa :)

Oisko ehdotuksia linkkeineen halpoihin mutta laadukkaisiin lipoihin jotka sopisi Shark Buggyyn ? Linkkiä Please . . .


JH
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz