Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493666 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #330 : 14.12.07 - klo: 21.20 »
Näyttäisi olevan lediversio mikä ei palvele ajon aikana, pitää olla virrat katkaisevaa mallia.

Siinä se olisi, pitää odotella että tulee muuta tilaustarvetta niin ei rahdit kirpaise niin paljoa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hardstyle

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #331 : 14.12.07 - klo: 21.25 »
Tuokin taitaa olla vain sellainen mikä ilmoittaa valomerkein paljon lipossa on jäljellä. Periaatteessahan tuokin toimisi mutta sitten pitäisi olla aukomassa koria koko ajan. Hakusessa olisi siis sellainen mikä katkaisee virran annon/ei anna kaasulle signaalia.

edit
Koheltaja ehti ensin

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #332 : 14.12.07 - klo: 22.38 »
Tuo vain näyttää kuinka paljon on akkua jäljellä, ja haettiin systeemiä mikä lopettaa virran annon kun se saavuttaa 6V. Tosin itse en käytä kyseistä härpätintä vaikka lipoilla ajelen eikä noparissa cut offia ole, huomaa selkeästi koska akusta rupeaa virta loppumaan. Tällöin akku pois ja lataukseen.

Perkl pitäs edelleen opetella lukemaan se toinen sivu :D
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #333 : 17.12.07 - klo: 21.37 »
3S 2600mah lipo sai kovan iskun ja painui kasaan hieman..Latailen sitä kuitenkin tuossa. Riskejä? :shock:

Akku siis toimi sen jälkeen ihan normaalisti.. Mutta kaikki kolme levyä menneet päästä kasaan. Pitäsköhän vaan tuhota?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #334 : 17.12.07 - klo: 21.50 »
Aikapommi on sulla siinä...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #335 : 17.12.07 - klo: 22.20 »
Aikapommi on sulla siinä...

Perusteluja? Voiko siis räjähtää nimenomaan ladattaessa, vai tossa hyllyllä ollessaan tms? Kyllä voin sen ongelmajätteeseenkin laittaa, mutta haluaisin hieman tietoa , mitä tehdä jos lipo on fyysisesti vaurioitunut?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #336 : 17.12.07 - klo: 22.26 »
Noidenhan ei paljon tarvi hapen kanssa joutua tekemisiin, siis kennojen sisuksen... Ja jos sulla on jo selvästi painuksissa kennojen päät, niin ei varmaan kauhean suurta tälliä tartte niin on notski pystyssä. Toivottavasti ei ole mitään syttyvää lähellä, ja päätä syttyä esim. öiseen aikaan...

Nimim. "Kerran palavasta talosta herätetty, ei kiitos enää" , tosin lipoja ei ollu vielä keksittykään silloin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #337 : 18.12.07 - klo: 14.19 »
Kysytääs täälläkin!

Laturina duratrax ice,jonka maksimi lataus kapasiteetti tais olla 9900mah.Akuksi ois havittelussa 2s 12000mah lipo.Jotenka tuottaako muuta tuskaa kuin että joutuu ladata akun kahteen otteeseen että sen saa täyteen?
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #338 : 18.12.07 - klo: 20.23 »
Kysytääs täälläkin!

Jotenka tuottaako muuta tuskaa kuin että joutuu ladata akun kahteen otteeseen että sen saa täyteen?

Ei muuta, aikaa tosin kuluu....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #339 : 18.12.07 - klo: 21.17 »
Mikäs saa olla maksimissaan kennokohtainen jännite ero?
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #340 : 18.12.07 - klo: 23.04 »
Ei sitä eroa ole sanottu, mutta kennon jännite pitää pysyä välillä 3V-4.2V, joten eroa saa olla vaikka kuinka paljon kunhan nuo rajat ei ylity.

Tasurit tasaa yleensä 0.01V tarkkuudella, joten varmaan tarkoititkin sitä eroa ja jotain alle 0.05V vois olla ihan maksimi.
Joka tapauksessa kun tasuria pitää kayttää niin samahan ne on tasata joka kerta niin pysyy akut kondiksessa.
Axial SCX 10 TR

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #341 : 19.12.07 - klo: 12.46 »
Neuvokaas nyt fiksummat...ostin kaksi kennoisia lipoja, mutta niissä ei ole kuin kaksi piuhaa, eli plus ja miinus...laturi millä olin suunnitellut lataavani on tasaava malli jossa jst-xh liittimet..(2 kennolle 3 johtoa)
Eli ilmeisesti lataus samoista piuhoista kuin virta ulos, mutta vaikka tekisin lataus adapterin (jst-xh-->deans, että saan laturiin kiinni), niin en saa niitä ilmeisesti tasattua, ainakaan tuolla tasaavalla laturillani?
Kannanko takasin kauppaan ja odotan että jostain saa sopivia missä erillinen latauspiuha(jst-xh)?
edit: tietääkö kukaan missä myytäisi jst-xh liittimiä?
Edit:löysinkin jo...
« Viimeksi muokattu: 19.12.07 - klo: 13.23 kirjoittanut TheArska »
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #342 : 19.12.07 - klo: 13.21 »
Lataus siitä ainoasta piuhasta ja tuota akkua ei saa tasattua ilman, että purkaa akun ja lisää itse tasaus liittimen.

Kannattaa ostaa sellasia akkuja missä tasaus liitin löytyy.
Axial SCX 10 TR

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #343 : 19.12.07 - klo: 18.23 »
Jees, päädyin ratkaisuun, että tilasin noita jst-xh liittimiä ja lisään erillisen lataus/tasaus liittimen..
..tilasin nuo akut ja kun sattui ennestään olemaan saman merkkinen 3 kennoinen missä oli erillinen latausliitin, niin kuvittelin että myös tuossa 2 kennoisessa olisi ollut...no kohta on..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Hellej

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #344 : 23.12.07 - klo: 18.39 »
Pelaako li-pot hyvin sharkin rtr:rrän noparin kanssa, luulen lukeneeni jostain että joihinkin nopareihin ei käy li-pot, en oo varma?

[Shark Monster RTR]

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #345 : 23.12.07 - klo: 18.46 »
Kyllä pelaa vakio noparin kanssa, mutta kyseisessä noparissa ei ole lipoille tehtyä cut offia (lopettaa virran syötön kun akku on tarpeeksi tyhjä). Tästä voi koitua lipo akun ennenaikainen kuolema. Mutta jos kumminkin ajat lipoilla ja vakio noparilla niin heti kun auto rupeaa hyytymään niin ajot seis ja akku irti.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #346 : 23.12.07 - klo: 20.23 »
Voisko joku hieman neuvoa kun ei pysty tajuamaan.

Minulla on tällainen akku http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=SB17202S missä on tuo JST XH tasausliitin

ja sitten käytössä on kuvissa näkyvät http://www.rchobbies.com.au/store/product_info.php?manufacturers_id=22&products_id=21511

LCB-6 balanceri ja JST XH lisäliitossarja (kummatkin Sabelta ostettu).

Kuten kuvasta näette niin lauta (tai liitoslevy) mihin akun tasauspistoke laitetaan ja siitä lähtee tuo johtosarja balanceriin päin niin miksi

siitä lähtee nuo banaaniliittimet tuota lautaa päin eivätkä liity suoraan tuohon johtosarjaan?

Kun akun tasauspistokkeen laittaa kiinni tuohon lautaan ja siitä lähtevän piuhan tietenkin balanceriin ja sitten siitä lähtevät

piuhat laturiin niin ei toimi vaikka mitä nappeja painelee.

Balancerin mukana tulleet ETEC/Hyperion liitokset toimivat niinkuin pitääkin ja niissä kaikki piuhat menevät yhteen ja samaan liittimeen

niinkuin loogisesti pitääkin.

Mitä olen nyt ymmärtänyt väärin?

Pitääkö nuo banaaniliittimet vielä saada tungettua siihen normaaliin käyttöpistokkeeseen (käytössä DEANS liitin)?

Jos pitää niin eikö tuo tasaustoiminto ole vähän niinkuin turha?

« Viimeksi muokattu: 23.12.07 - klo: 20.27 kirjoittanut monster_rc »
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #347 : 24.12.07 - klo: 01.34 »
Juu ei se balanseripiuha toimi ellei noita banaaniplugeja ole yhdistetty siihen akun plus ja miinusnapaan.
Vaihtoehtoina on muuttaa banaaniplugit deansiksi tai käyttää sitä toista johtoa, jos kerran tasauslataus sillä onnistuu?

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #348 : 24.12.07 - klo: 10.31 »
mulla samantapainen laturi ja baanaanit heitin mäkeen.deansit tilalle.
kaikki piuhat laturiin kiinni ni kyllä lataa ja samalla balaa.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #349 : 24.12.07 - klo: 23.45 »
Minkälaista ajoaikaa suunnileen olis 3S 4100mAh lipo akussa Mamban kanssa?
Tuollaista Lipo akkua vähän meinasin hankkia. Mitään 8000mah akkuja vielä ei viitsis ostella, kun ei ole Lipoista mitään kokemusta. :shock:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa RC-fan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #350 : 25.12.07 - klo: 01.32 »
Olisi tarkoitus ostella joko 2x 2s 4000mah lipo tai 1x 2s 8000mah tai 2x 3s 4000mah tai 1x 3s 8000mah. Kysymykseni kuuluvat näin: Onko kannattavampaa hankkia kaksi 4000mah akkua vai yksi 8000mah akku (Kennojem määrä riippuu meneeke kolmekennoinen stampedeen vakiona paksuutensa puolesta)? Ja toinen: Olisiko hyviä ehdotuksia mikä laturiksi + muut härpäkkeet (ilm tasuri ja purkulaite, elleivät ole mukana laturissa mikä olisi plussaa ja plussaa myös jos samalla laturilla voisi ladata nimh akkuja)? Laturin (+ härpäkkeet joita tarvitaan latauksessa yms) budjetti olisi n 250€.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #351 : 25.12.07 - klo: 01.45 »
Minkälaista ajoaikaa suunnileen olis 3S 4100mAh lipo akussa Mamban kanssa?

Samoissa pyörii, kun niillä sun nimh:llä, pikkasen enkä enemmän, kun varovaisempi pitää kaasun kans olla :p
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #352 : 25.12.07 - klo: 10.04 »
Olisi tarkoitus ostella joko 2x 2s 4000mah lipo tai 1x 2s 8000mah tai 2x 3s 4000mah tai 1x 3s 8000mah. Kysymykseni kuuluvat näin: Onko kannattavampaa hankkia kaksi 4000mah akkua vai yksi 8000mah akku (Kennojem määrä riippuu meneeke kolmekennoinen stampedeen vakiona paksuutensa puolesta)?
Jos mennään kolmeen kennoon, niin 2 x 4000mAh voisi olla järkevä vaihtoehto - 3S 8000mAh on jo aika jytky, 38mm korkea ja painoakin on jo 545 grammaa (näin siis MaxAmpsilla).
Kaksikennoisissa 6000mAh taitaa olla melkein maksimi minkä voi heittää Stampedeen (voi olla että akun/vastarin kiinnityksen korvakkeita joutuu hieman ruuvaamaan auki).

Ja toinen: Olisiko hyviä ehdotuksia mikä laturiksi + muut härpäkkeet (ilm tasuri ja purkulaite, elleivät ole mukana laturissa mikä olisi plussaa ja plussaa myös jos samalla laturilla voisi ladata nimh akkuja)? Laturin (+ härpäkkeet joita tarvitaan latauksessa yms) budjetti olisi n 250€.
Lipojahan ei tarvitse purkaa. Itsellä on käytössä Bantam BC-5 tasaava laturi (tarvitsee erillisen 12v virtalähteen), johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Muista lipo-latureista ei ole kokemusta, joten en osaa suositella. Miinusta tuossa ehkä vain maks. 5A latausvirta, joten kaikki yli 5000mAh akut vievät hieman kauemmin ladata.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #353 : 25.12.07 - klo: 11.49 »
Minkälaista ajoaikaa suunnileen olis 3S 4100mAh lipo akussa Mamban kanssa?

Samoissa pyörii, kun niillä sun nimh:llä, pikkasen enkä enemmän, kun varovaisempi pitää kaasun kans olla :p

Jep, no jos 20 min ajelis niin hyvä olis. Tuo Mamba 5700 taitaa vaan ottaa lämpöjä 3 kennosen lipon kanssa herkästi?
Kaasua ei varmasti paljon voi pohjassa pitää näillä.:shock:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #354 : 25.12.07 - klo: 13.09 »
Vielä sen verran, et purkuvirta sais tossa akussa sitte olla, ilmotettu 20c, eikä esim.15c. 15c:llä jää purkuvirta hieman yli 60A:iin ja moottoris ottaa noin 60A, se kyllä tarkottaa, et akku on aika pian huonossa hapessa, kun se joutuu aina äärimmilleen, et moottori sais kaikki mitä se haluaa. Tolla 20c purut ois yli 80A
Ite ostasin heti mahdollisimman hyviä, niistä on sit pitempään iloa. Ja tosiaan ennenkö ostat niin tarkistappa se millä arvolla ilmotetaan se purku.
« Viimeksi muokattu: 25.12.07 - klo: 13.22 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #355 : 25.12.07 - klo: 13.17 »
budjetti olisi n 250€.

Mulla akku maksaa miltei tuon  :p Meinaan vaan että balancereineen päivineen tuo 250€ on melkos tiukkaa tekevä.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa RC-fan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #356 : 25.12.07 - klo: 13.33 »
Siis tuo 250€ oli pelkän laturin + muiden siihen kuuluvien härpäkkeiden budjetti. Akulla on ihan erillinen budjetti mihin näkyis maxampsilta sopivan hyvin nuo luettelemani akut, mutta toisaalta eipä se akkujen koko lopuviimeksi ole kauhean ratkaisevaa kun tuohon tulee tuo mamba max tilattua niin kaipa siinä samalla jotain modausta voisi koittaa. Uteliaisuuttani Miksikäs tuohon ei sovi 2s 8000mah lipo (esim tämä: http://www.maxamps.com/Lipo-8000-74-Pack.htm )? Ja Hotille vielä kysymys erikseen mistä sinä noita akkuja ostelet jos pelkkään akkuun 250 €

Ja edittinä vielä kyselisin, että olisko laturii mikä latais vhä isommalla virralla kn tuo 5A?
« Viimeksi muokattu: 25.12.07 - klo: 13.41 kirjoittanut RC-fan »

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #357 : 25.12.07 - klo: 13.42 »
Ja Hotille vielä kysymys erikseen mistä sinä noita akkuja ostelet jos pelkkään akkuun 250 €

Maxampsilta, esim. 8000mAh 14.8v pakkaus: http://www.maxamps.com/Lipo-8000-148-Pack.htm . Siihen meneekin noin 220e pelkkään akkuun, siihen vielä liittimet niin tulee parikymppiä lisää, siihen vielä toimituskulut ja tullit + rahdit niin hinnat alkaa olemaan 300e luokkaa, että silleen.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #358 : 25.12.07 - klo: 13.45 »
Ja edittinä vielä kyselisin, että olisko laturii mikä latais vhä isommalla virralla kn tuo 5A?
Esim. siinä: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=GPDTXP4170 huippulaturi, virtalähde mukana. Ainoa vaan, että sun pitää ladata kaikkia LiPo akkuja 1C, eli jos esim. 5000mAh LiPo setti kyseessä niin saat latailla korkeintaan 5A.
- Tapsa

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #359 : 25.12.07 - klo: 13.48 »
... Uteliaisuuttani Miksikäs tuohon ei sovi 2s 8000mah lipo (esim tämä: http://www.maxamps.com/Lipo-8000-74-Pack.htm )?...
Arvelin vaan kun kyselit tuossa mikä akku menee heittämällä Stampedeen. Pienellä säädöllä kaikki on mahdollista  :wink: