Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493545 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #360 : 25.12.07 - klo: 13.49 »
Myydään osastollakin hyvä laturi hippasen yli satasen
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #361 : 25.12.07 - klo: 13.55 »
Mähän laitoin että akkuni maksaa MILTEIN 250€.Todellisuudessa se makso 229€+posti  :wink:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #362 : 25.12.07 - klo: 14.00 »
Vielä sen verran, et purkuvirta sais tossa akussa sitte olla, ilmotettu 20c, eikä esim.15c. 15c:llä jää purkuvirta hieman yli 60A:iin ja moottoris ottaa noin 60A, se kyllä tarkottaa, et akku on aika pian huonossa hapessa, kun se joutuu aina äärimmilleen, et moottori sais kaikki mitä se haluaa. Tolla 20c purut ois yli 80A
Ite ostasin heti mahdollisimman hyviä, niistä on sit pitempään iloa. Ja tosiaan ennenkö ostat niin tarkistappa se millä arvolla ilmotetaan se purku.

Tossa akussa mitä olen katsonut sanotaan että 15-25C purkuvirta.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #363 : 25.12.07 - klo: 14.13 »
Ajattelin että toinen laturi vois olla paikallaan akkuja lataillessa, niin sais puolitettua latausajat kun ei tarvii yhellä laturilla latailla kaikkia akkuja. Osu silmään Rc-Martista tällänen laturi: http://www.rcmart.com/catalog/product_info.php?cPath=52_53&products_id=22700 . Tekeekö mitään? Muita vastaavia tuohon hintaluokkaan?

Edit: Linkki korjattu, oli väärä laturi.
« Viimeksi muokattu: 25.12.07 - klo: 14.19 kirjoittanut Nikke92 »
Traxxas Revo 2.5

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #364 : 25.12.07 - klo: 14.41 »
-rcmh-, jos negatiivisesti ajattelee, niin 15C jatkuvana ja hetkellisesti enemmän. Ja toi jatkuva ois just se tärkeä olla mahdollisimman iso.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #365 : 25.12.07 - klo: 17.06 »
Juu ei se balanseripiuha toimi ellei noita banaaniplugeja ole yhdistetty siihen akun plus ja miinusnapaan.
Vaihtoehtoina on muuttaa banaaniplugit deansiksi tai käyttää sitä toista johtoa, jos kerran tasauslataus sillä onnistuu?

Kiitos vastauksesta.

Täytyy silti mainita että tuossa liitoksessa ei kyllä ole mitään järkeä, varsinkin kun toisen valmistajan akut tosiaan voi ladata suoraan tuosta tasauliittimien kautta ilman että tarvitsee kytkeä tuota ns. käyttöliitintä.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #366 : 25.12.07 - klo: 19.30 »
-rcmh-, jos negatiivisesti ajattelee, niin 15C jatkuvana ja hetkellisesti enemmän. Ja toi jatkuva ois just se tärkeä olla mahdollisimman iso.

Siellä on myös 5000mAh 3S1P Lipo missä on imoitettu 20-30C purkuvirta. Tämän varmaan sitten laitan.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #367 : 25.12.07 - klo: 19.42 »
Jep, kuulostaa paremmalta :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa lolokoklok

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #368 : 26.12.07 - klo: 17.35 »
 Hobbylinnan punaihme LiPo:n molempien kennojen pinta on pehmentynyt ja niissä näkyy jotain ilmakuplan tapaista. Uskallanko enää ladata akkuani ollenkaan vai onko tuo tyypillsitä jo vähän vanhemmissa LiPo:issa? Siis tarkemmin akku on SB 1720mah 7,4V 1/18 auton LiPo.
LRP Shark FT brushless

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #369 : 26.12.07 - klo: 19.05 »
Tyypillistä juuri tuolle akulle. Itsellä on 2 kertaa käytetty akkua ja pehmeää tuntuu olevan. Kun taas Nosramin Lipot on säilyneet kovina tähän saakka, ja käyttöä on ollut pirusti.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa lolokoklok

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #370 : 26.12.07 - klo: 19.17 »
Kumminkin käytät tuota akkua vai?

Niin täältäkin löytyy LRP vtec lipoja jotka toimii todella hyvin.
LRP Shark FT brushless

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #371 : 26.12.07 - klo: 19.37 »
Juu kyllä käytän, mutta en aivan niin aktiivisesti kuin nosrameja.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #372 : 01.02.08 - klo: 09.14 »
Kysyisin mielipidettä porukalta mistäs saisi edukkaan ja riittosan akun 1/8 krossille. Tarkotus autosta ei ole tehdä mitään yli tehokasta rakettia vaan 1000W "jää" teho tavoitteet.

Akulla pitäisi olla se 100A tai pikkusen alle jatkuvan virran syöttö. Voltteja sitten 11.1 tai enemmän riippuen hinnoista. Mha määrällä ei ole juuri väliä sellanen hyvän hinta/laatu suhteen omaava mieluusti. Enimmäkseen kiinnostaa ostopaikkana joku EU:ssa sijaitseva pulju joka olisi edullinen.

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #373 : 01.02.08 - klo: 10.30 »
Kysyisin mielipidettä porukalta mistäs saisi edukkaan ja riittosan akun 1/8 krossille. Tarkotus autosta ei ole tehdä mitään yli tehokasta rakettia vaan 1000W "jää" teho tavoitteet.

Akulla pitäisi olla se 100A tai pikkusen alle jatkuvan virran syöttö. Voltteja sitten 11.1 tai enemmän riippuen hinnoista. Mha määrällä ei ole juuri väliä sellanen hyvän hinta/laatu suhteen omaava mieluusti. Enimmäkseen kiinnostaa ostopaikkana joku EU:ssa sijaitseva pulju joka olisi edullinen.

Jos Eu:sta oltava niin Medasecin kautta Maxampsin 11,1V 5000 mAh Lipo
 
Tai sitten suoraan Maxampsilta, kuten itse tein. Hintaa kyseiselle akulle jäi 98,82 euroa posteineen deanseilla ja "skinillä" 15 %:n silver member alennuksella. Maxamps ei tosin ole EU:ssa mutta eipä omat 11,1V 8000 mAh Lipotkaan jääneet tulliin ja suht nopeeta tulivat.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #374 : 01.02.08 - klo: 12.27 »
MaxAmpsia suosittelen minäkin.

Mulla oli 1/8 crossissa ekana 11.1V 8000mAh, mutta vaihdoin sen 14.8V 8000mAh Lipoon.
Riippuu pitkälti koneesta minkä kaveriksi sen laittaa, mutta melkeimpä 4 kennoinen kannattaa ostaa.
Tuli kuin toinen elämä Feigaon 7XL koneelle.
Teho ero jopa isompi, mitä jännite ero antaa olettaa.

Halpojahan nuo isot ei ole, mutta "pakko" ostos isoon autoon.
Muista myös tasuri hommata.

Axial SCX 10 TR

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #375 : 01.02.08 - klo: 15.15 »
MaxAmpsia suosittelen minäkin.

Mulla oli 1/8 crossissa ekana 11.1V 8000mAh, mutta vaihdoin sen 14.8V 8000mAh Lipoon.
Riippuu pitkälti koneesta minkä kaveriksi sen laittaa, mutta melkeimpä 4 kennoinen kannattaa ostaa.
Tuli kuin toinen elämä Feigaon 7XL koneelle.
Teho ero jopa isompi, mitä jännite ero antaa olettaa.

Halpojahan nuo isot ei ole, mutta "pakko" ostos isoon autoon.
Muista myös tasuri hommata.

Itse aattelin DY XL 8t konetta tai sitten feigaon 8XL konetta.

Tasuri löytyy tai siis laturissa itessään on tasuri. Joops ite kyll vähän miettiny jos toi 11.1v riittäis itelle. Tarkotus ei oo tehdä mitään maailmaa vallottajaa tosta vaan sellanen että ajo-ominaisuuksia pystys viel hyödyntään ja polttiksen matkassa ees pysyis :)

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #376 : 02.02.08 - klo: 14.29 »
Voiko lipoja käyttää ihan perus escin kanssa, esim. tämän Rustler XL5 nopariin 3s lipoa? Tai 2s?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #377 : 02.02.08 - klo: 14.42 »
XL-5 kestää 2S lipon, 3S on jo liikaa. Omassa spedessä 8000 mAh maxxamps toimi ilman minkäänlaisia ongelmia. Tai no, etupyörät ei tahtonu pysyä maassa....  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #378 : 02.02.08 - klo: 21.36 »
1/8 crossista ei kyllä ajo-ominaisuudet lopu.

Itse en ostais 8XL koneen seuraksi "vain" 3 kennoista.
Se voi tuntua että riittää, mutta ei sillä vielä polttista kuseteta.

Ps: Se video minkä sulle linkitin (löytyy myös tuolta video osiosta) on Feigao 6XL koneella ja 3S Lipolla. Kyllähän se liikkuuu, mutta oli paljon koneen lämpöongelmia, joten tuo 8 lankanen on hyvä vaihtoehto, mutta sille ei riitä 3 kennoinen (oma mielipide).

Loppupeleissä helpompi ja halvempi rajoittaa alussa niitä tehoja kuin kuukauden jälkeen todeta ettei tehot riitäkään ja ostaa taas tehokkaampaa osaa.

Axial SCX 10 TR

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #379 : 10.02.08 - klo: 19.39 »
Kennon jännite pitää pysyä välillä 3V-4.2V, joten eroa saa olla vaikka kuinka paljon kunhan nuo rajat ei ylity.

Akun spekseissä sanotaan, että kennon jännite ei saa mennä alle 2,75V, muutoin luvassa peruuttamattomia vahinkoja. Onko asia näin mustavalkea? Eli jos mittaan kennosta alle 2V:n jännitteen, tarkoittaako se sitä, että ainoa vaihtoehto on heittää ko. akulla kuikkaa?

Balansseri ei sano juuta eikä jaata, ilmeisesti liian iso jännite-ero kennojen välillä?
Flying Calacucco

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #380 : 10.02.08 - klo: 19.44 »
Jos alle 2 on menty niin aika varmasti saat heittää kuikkaa kuuppaan kyseisellä kennolla.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #381 : 10.02.08 - klo: 19.46 »
Jos alle 2 on menty niin aika varmasti saat heittää kuikkaa kuuppaan kyseisellä kennolla.

2.01V yleismittarilla mitattuna tasausliittimestä.

Tarkentava kysymys: Kennolla vai koko akulla? Eli kannattaako purkaa ehjä kenno pois akusta?
« Viimeksi muokattu: 10.02.08 - klo: 20.00 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa rautalapio

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #382 : 10.02.08 - klo: 20.04 »
Onko jonkulla kokemusta Hobbylinnan myymästä "nimettömästä" lipo akusta? Akku siis tämä: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=AMX8000Ainakin olis halpa verrattuna MaxAmpsiin. Tiedä sitten onko käyttökelpoinen...

Asiasta toiseen, olisko tästä: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=78balanserista mihinkään?

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #383 : 10.02.08 - klo: 21.17 »
Jos alle 2 on menty niin aika varmasti saat heittää kuikkaa kuuppaan kyseisellä kennolla.

2.01V yleismittarilla mitattuna tasausliittimestä.

Tarkentava kysymys: Kennolla vai koko akulla? Eli kannattaako purkaa ehjä kenno pois akusta?

Jos tuo vioittunut kenno päättää palaa, niin polttaa se samalla sen ehjän kennon.
Siitä että kannattaako purkaa riippuu ihan mistä akusta on kyse. Jos jostain 2S kiina liposta niin uutta vaan tilalle ja mäkeen koko roska. Jos taas jostain kalliista moni kennoisesta akusta niin sitten kenno pois pakasta ja mahdollisesti uusi tilalle.

PS: Ja juurihan edellisessä viestissäni sanoin että kysesellä kennolla voit heittää sitä kuikkaa....
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa vwaltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Youtube - vwaltsu
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #384 : 11.02.08 - klo: 08.51 »
Jos alle 2 on menty niin aika varmasti saat heittää kuikkaa kuuppaan kyseisellä kennolla.

2.01V yleismittarilla mitattuna tasausliittimestä.

Tarkentava kysymys: Kennolla vai koko akulla? Eli kannattaako purkaa ehjä kenno pois akusta?

Akkua voisi ensin koittaa ladata maltillisella 100-200mAh virralla kokoajan vahtien niin että jännite nousee sen verran että laturi suostuu lipo-ohjelmalla aloittamaan latauksen.
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #385 : 11.02.08 - klo: 12.07 »
Mittasitko tasausliitimen reunoista tuon voltti määrän? Jos näin on niin en suosittele tuota herättelemistä ellei todella tiedä mitä tekee. Lipo kun on kerran päässyt alle tuon 2.75V/kenno niin on se auttamattomasti rikottu. Vaikka sen saisi heräteltyä niin ei se kovin pitkään toimi...
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #386 : 11.02.08 - klo: 14.18 »
Siitä tasausliittimen päästä mittasin, 1. kenno maata vasten ja 2.kenno 1.kennoa vasten. Jännitteet oli: 1. kenno 3,12V ja 2. kenno 2,01V.

Latasin akun tasurin kanssa tiukassa valvonnassa. Akku tuli täyteen ja kennojen loppujännite oli 4,19V/4,19V. Tiedä sitten miten se purettaessa käyttäytyy. No, oppia ikä kaikki.
Flying Calacucco

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #387 : 11.02.08 - klo: 14.41 »
Siitä tasausliittimen päästä mittasin, 1. kenno maata vasten ja 2.kenno 1.kennoa vasten. Jännitteet oli: 1. kenno 3,12V ja 2. kenno 2,01V.

Latasin akun tasurin kanssa tiukassa valvonnassa. Akku tuli täyteen ja kennojen loppujännite oli 4,19V/4,19V. Tiedä sitten miten se purettaessa käyttäytyy. No, oppia ikä kaikki.
Suosittelen purkamaan sen jotenkin muuten kuin autoissa nuo vahinkoittuneet kennot kun voi mossahtaa myös purettaessa Nimim. kaverin beaver lenstka tuli tulipallona tontiin juurikin liian kuivan kennon takia näytti lataus menneen ok mutta päätti luovuttaa ilmassa ollessa sillä pahimmalla mahdollisella tavalla.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #388 : 11.02.08 - klo: 15.53 »
Juu kannattaa kokeilla sitä ekana muulla tavalla kuin ajamalla ja vahtia vieressä miten toimii.
Pistä vaikka auton lamppu kiinni jos ei laturilla saa purettua suht isolla virralla.

Itsellä käytössä kunnon aikapommi (8000mAh Lipo) josta kans toinen kenno ei ole ihan normaali, mutta käytän vain crawlerissa jossa purkuvirrat on naurettavan pienet ja toimii.
Axial SCX 10 TR

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #389 : 11.02.08 - klo: 20.44 »

Itsellä käytössä kunnon aikapommi (8000mAh Lipo) josta kans toinen kenno ei ole ihan normaali, mutta käytän vain crawlerissa jossa purkuvirrat on naurettavan pienet ja toimii.
[/quote]

TOI KUULOSTAA KIINNOSTAVALTA, kertoisitko tarkemmin oireistaan!
RE: omistanut 14 kennoa maxamps tuotteita ja niistä ihan kunnossa 6 ja 3 "tikittävää-ajastinta-ryömintäkäytössä" omamogan johdosta
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2