Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1501412 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #420 : 24.02.08 - klo: 15.10 »
Niin, mutta 1/18 akkuihin tuo latausvirta riittää mainiosti.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #421 : 24.02.08 - klo: 16.17 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.37 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #422 : 24.02.08 - klo: 16.29 »
tuo riippuu vähän laturin logiigasta mutta noin sen periatteesa pitäs mennä tai sitten laitat ekan satsin 5000mah sitten kun valmis toista satsia perään niin vola sulla on täys akku.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #423 : 24.02.08 - klo: 16.31 »
Kyllä onnistuu.

Riippuu vähän laturista mikä on maks. koko akulle, jotta joutuuko välillä uudestaan käynnistämään, mutta mitään estettä ei muuten ole.
Laturi katkaisee latauksen oikean jännitteen ladattuaan ja näin ollen on ihan sama miten isoa akkua lataa.
Kestää vaan lataus pitkään.

En kerennyt.
Axial SCX 10 TR

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #424 : 24.02.08 - klo: 16.48 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.37 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #425 : 24.02.08 - klo: 19.44 »
Mulla loppuu ymmärrys  ei o vielä tasuria niin hain akkuja lataillu kenno keralla
mut mistä johtuu että menee noin 102-105min siihen kun akku täynnä
ja tämä tietty X 2 et molemmat kennot o täynnä.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #426 : 24.02.08 - klo: 20.14 »
Menee mullakin.

n. tunti siihen (ehkä n. 90-95% täynnä) kunnes laturi rupeaa jännitettä tiputtamaan ja tätä vielä maks. tunti.

Vaikka puhutaan, että 1C.llä ladattaessa menis tunti niin käytännössä se 1.5 tuntia menee helpostikin. Toki tasurikin sitä pidentää.

Menikös miten paljon virtaa yli nimellisen? Oliko akku täysin tyhjä (alle 3V/kenno)? Latureissakin on eroja jne.

Minusta kuullostaa ihan normaalilta.
Axial SCX 10 TR

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #427 : 24.02.08 - klo: 20.18 »
ei ollu alle 3v kenno oli lähtö 3.3 ja 3.1 ja akku 1700 ja meni aika tarkalleen 1725 swallowin mittarin mukaan
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #428 : 24.02.08 - klo: 20.46 »
Normaalilta kuullostaa.
Nuo laturit kun ei täyttä virtaa koko aikaa työnnä vaan loppua kohden tippuu lataus.
Itse kyllä aika harvoin ees annan ihan loppuun asti olla että laturi katkaisee vaan sammutan siinä vaiheessa viimeistään kun latausvirta on enää n. 10% alkuperäisestä. Ei siihen kummiskaan enää paljoa virtaa mene.

Lipothan latautuu siinä mielessä mielenkiintoisesti, että vaikka jännitteet on jo katossaan niin laturi työntää vielä paljonkin virtaa jännitteen pysyessä samassa 4.2V/kenno arvossaan.

NiMh kun katkeaa jännitteen mukaan niin siinähän nousee jännite koko latauksen ajan kunnes delta-peak arvo tulee vastaan (juuri tästä syystä pienemmällä virralla saa enemmän mahtumaan), kun taas Lipoa ladattaessa on ihan sama paljolla lataa ja akku tulee silti aina yhtä täyteen.

Kunhan vaan jännitteet pysyy oikeissa lukemissa, eikä akku saa lämmetä ladattaessa niin kaikki on ok.
Axial SCX 10 TR

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #429 : 25.02.08 - klo: 16.59 »
Tuli tehtyä testi latauksesta ilman tasuria ja tasurin kanssa.

Akkuna n. vuoden vanha MaxAmps 3S 2100mAh Lipo.
Laturi MRC Super Brain 989
Tasuri Bantam PB-6
Akun purin ekaksi 3V/kenno eli 9 volttiin.
Latausvirtana 1C eli 2.1A
Kennot tasattu purun yhteydessä.

Sitten itse lataus.

Tasurin kanssa:
66min kohdalla tuli 12.6V täyteen ja virtaa meni tuossa vaiheessa 2270mAh.
Tuosta eteenpäin rupesi latausvirta tippumaan ja kun 45min kohdallla sammutin (tunti maks.) oli virtaa mennyt 2515mAh.

Ilman tasuria:
65 minuutin kohdalla tuli 12.6V ja virtaa oli mennyt tuohon asti 2204mAh ja "lisä" 45 minuutin kohdalla sammutin > virtaa meni 2426mAh.

Eli vaikka kennot oli tasattu ennen latausta niin tasuri kulutti 89mAh virtaa hukkaan.
Tasurin hukkaanhan vaikuttaa myös kennojen määrä > enemmän kennoja niin todennäköisesti useampia joutuu purkamaan.

Mutta akku on ainakin vielä täydessä tikissään, koska meni "ylimääräistä" 326mAh.

Eli aika lähelle tunti menee 1C.llä ladattaessa täyteen jännitteeseen, mutta jos piripintaan antaa virtaa mennä niin aikaa saa menemään tuplasti.

Laturissa nytten testissä 8000mAh akku niin tulokset tulee myöhemmin  :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #430 : 26.02.08 - klo: 19.29 »
Tuli testattua tuo MaxAmps 2S 8000mAh akkukin.
Akku n. 4 kuukautta vanha.
Tasattu purun yhteydessä 3V/kenno.
Lataus 8A

Tasurin kanssa:
60min/7730mAh ja +45min/8462
Ilman tasuria:
60min/7721 ja +45min/8429

Tässä akussa ei tullut niin suurta tasurin häviöö kuin 3 kennosessa, mutta sehän onkin loogista koska vähemmän kennoja. Ja akkuhan oli tasattu ennen latausta niin eihän siinä voi suurta häviöö tullakaan.

Vain 33mAh hukkaan, mutta tämähän kertautuu (suunnilleen) mitä enemmän kennoja.

Virtaa siis meni 429mAh yli nimellisen.

Ja testit tein vain mielenkiinnosta katsoa miten paljon tasuri hukkaa, vaikka joka kerta on tasaus ladattu.
Ja kiinnosti miten paljon ylimääräistä menee.

Vielä olis tuo 4S 8000mAh mikä testata. Todennäköisesti tasurin häviö kasvaa ja akkuun menee enemmän ylimääräistä. Jos oikein muistan niin tähän järkäleeseen meni n. 800mAh ylimääräistä ja se on jo paljon :smiley:

Eli kannattaa ostaa mahdollisimman iso akku niin saa kaupanpäällisiksi enemmän varastotilaa sähkölle :wink: :lol:
Axial SCX 10 TR

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #431 : 26.02.08 - klo: 23.42 »
Noniin, eli viel pieni kertaus mun Lipo akku tietämykseen:

Mitä akuissa tarkottaa tuo C? Meinaan esim. https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6422

"30-40C Lipoly Pack"


Onko moottoreissa ja nopareissa joku raja arvo mitä ne kestää tuota "ceetä"?

Aika hullusti kysytty asia mutta hullu on kysyjäkin!

Ps. Hobbycityyn lähössä tilaus, lipoja ja latureita himoitsevat ottakaa yhteyttä jos kiinnostaa lähteä kimppa ostoksille!
Näillä eteenpäin!

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #432 : 26.02.08 - klo: 23.55 »
ei noparissa tai moottorissa ei ole mitään c arvoa nopari kestää sen A määrän mitä sille luvataan ja moottorilla on yleensä kanssa joku A eli amppeeri määrä mitä se vie ja enempää se ei kestä kärsimättä eli jos ajat esim 10A moottoria liian isolla piniolla ja moottorin viemät amppeerit nousee yli sen ilmoitaman maksimin moottori alkaa ainakin kuumeta liika ja voi hajota. Lipoissa C tarkoittaa sen nimellis kapasiteettiä eli Esim. 1800mah lipo jonka lataus pitää tehdä 1 C tarkoittaa että sitä lipoa ladataan MAX 1800ma eli mikä sen akun kapasiteetti on. Purkaus C arvo taas tarkoittaa esim jos se samainen 1800mah akun MAX purkuvirta on 20C se on silloin 20 kertaa se akun kapasiteetti eli tässä tapauksessa se 1800 eli 20X1800mah antaa sen arvon jota akkua saa enimmillään kuormittaa jatkuvasti. Lipoissa voidaan myös ilmoittaa hetkellinen C arvo joka voi esim olla 30-40C eli 30-40Xse 1800mah.

äh editoitu ei vakavia typoja
« Viimeksi muokattu: 27.02.08 - klo: 00.06 kirjoittanut Nasty »
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #433 : 27.02.08 - klo: 00.05 »
Ja taas ollaan viisaampia, kiitos Nastylle!

Mistä sen sitten voi tietää paljon se akku kuormittuu? Esim. vakio sharkissa?

Taitaa pojat olla niin et tämä hemmo on pahasti pihalla  :grin:
Näillä eteenpäin!

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #434 : 27.02.08 - klo: 00.07 »
Sitten kun noparista on savut ulkopuolella, on raja ylitetty! :cheesy:

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #435 : 27.02.08 - klo: 00.10 »
Varmin tapa on pihtiamppeeri mittari ja sillä mitataan mutta arvion saa kun katsoo esim noparin maks A kestoa. Esim itsellä on shark ft monsu jossa nuken harjaton pata ja 13 pinioni mamban 22A säätimellä ja amppeerimittarin mukaan virtaa eli A ata kulkee kaasupohjassa autoa painamalla alustaa vasten niin että se kumminkin jaksaa sutia mutta pyörille tulee rasitusta virtaa meni muistaakseni 11A-15A

siksi kyllä ihmettelen kun padan max A arvoksi on ilmoitettu 22A miksi se ei kestä isompaa pinioni vaan lämpee tautisesti.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #436 : 27.02.08 - klo: 09.28 »
Kysymys oli että mistä tietää akun keston. Ei koneen/noparin.

Tietysti on hyvä tietää koneen ottama ja akun antama jatkuva virta. Nämä ei kylläkään kaikkea kerro.

Helpoin kummiskin on mitata/todeta akun lämpötila kovan ajon jälkeen.
Lipo akkuhan ei saa ladattaessa lämmetä, mutta ajossa se kyllä lämpenee.
Kun lämpötila on alle 50 astetta niin ei hätää, mutta parasta kummiskin mahdollisimman viileä.
Siis jos akkua purkaa liian suurilla virroilla niin se lämpeää paljon > ei hyvä. Jos taas purkaa ihan törkeen suurilla virroilla niin akku saattaa posahtaa/hajota.

Akkua hankkiessa kannattaa katsoa vain sen jatkuva kesto ja sekin kannattaa mitoittaa yläkanttiin. Väh. 1.2 kertaa noparin kesto.
Moottorihan pitää olla pienempi otoltaan kuin nopari ja akku.

Ja tietysti johdot ja liittimet pitää olla riittävät. Joitain vakio Sharkin liittimiä ei kannata käyttää tehokkaissa harjattomissa tai ne saattaa sulaa ja oikosulku/tulipallo on vaarana.

(Tästä onkin kokemusta kun liittimet sulaa yhteen > oikosulku > hirveästi savua > pirummoinen kiire repiä akkuja väkisin irti  :sad: )
 
« Viimeksi muokattu: 27.02.08 - klo: 09.43 kirjoittanut Duster1 »
Axial SCX 10 TR

Poissa Nege

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #437 : 27.02.08 - klo: 09.47 »
Ja vielä yksinkertaisemmin.

Jos ajatellaan että on autossa kiinni harjaton setti.
Esim Quark 22 ja jokin moottori.
Nopari kestää 22 Amppeeria.
Akkuna li-po 1700 mAh 20C (1700x20=3400 Eli 34A)
Tässä tapauksessa nopari tulee poksahtamaan paljon ennen lipoa.

Ja sharkin vakiosähköt eivät vie paljoa enempää.

Poissa Hellej

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #438 : 27.02.08 - klo: 14.16 »
Esim Quark 22 ja jokin moottori.
Nopari kestää 22 Amppeeria.
Akkuna li-po 1700 mAh 20C (1700x20=3400 Eli 34A)
Tässä tapauksessa nopari tulee poksahtamaan paljon ennen lipoa.

siis tarkoittako tuo käytännössä sitä, että tämä: https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5263
ja tuo Quark 22 eivät sovi samaan sharkkiin?

entä Quark 33, laskujes perusteella ei tuokaan nopari täyttäisi akun vaatimuksia (34A) ??

p.s. harjattomiin ja lipoihin tulevaisuudessa siirtymiseni mutkistuu...
[Shark Monster RTR]

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #439 : 27.02.08 - klo: 14.36 »
ei se akku puske mitään virtaa ennenkuin se oikosuljetaan tai nopeuden säädin alkaa sitä virtaa pyytämään.

Akku siis pystyy tarvittaessa luovuttamaan tuon 34A.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Hellej

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #440 : 27.02.08 - klo: 14.40 »
ei se akku puske mitään virtaa ennenkuin se oikosuljetaan tai nopeuden säädin alkaa sitä virtaa pyytämään.

Akku siis pystyy tarvittaessa luovuttamaan tuon 34A.

no tarkoittaneeko tuo sitten että allaoleva onkin mahdolista, vai poksahtaako se nopeudensäädin??

Lainaus
siis tarkoittako tuo käytännössä sitä, että tämä: https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5263
ja tuo Quark 22 eivät sovi samaan sharkkiin?
[Shark Monster RTR]

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #441 : 27.02.08 - klo: 14.54 »
eli eli tilanne on se että  tuolla akulla  tehdas takaa tuolle akulle max kuormituksen 20-30c joka siis on 20x1700=34A

eli tähän 22A säädin ja sen perään moottori joka vie max 22A ei ole mitään ongelmaa akkuhan ei anna sieltä mitään ennen kuin sieltä joku vie virtaa. Mitä ennemän akussa on C kestosuutta sen isompaa moottoria sillä voi ajaa ilman että se akku kärsisi siitä. huomioiden tietysti sitten se säätimen A kestoisuus sitäkään ei saa ylittää.

Eli toisisnsanoen vielä akkua ei kiinnosta niin kauan se moottori säädin kombo kuhan virrat pysyy tuon akun speksatun C arvon rajoissa eli alle sen 34A

ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Nege

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #442 : 27.02.08 - klo: 15.01 »
Eli siis akku pystyy luovuttamaan 34 Ampeeria virtaa.
Ja noparin ampeerimäärällä tarkoitetaan sitä kuinka monta ampeeria sen läpi pystyy viemään.
Virran kulutuksen eli tarvittavan ampeerimäärän määrää moottori.

Ja vielä hieman tarkennettuna.
Esim. x-power 5165 harjaton moottori kuormittaa N.15A Max.
Nopari Quark 22 kestää max. 22A kuormitusta.
Ja akku kestää 34A kuormitusta.

Poissa Hellej

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #443 : 27.02.08 - klo: 15.05 »
kiitän vastauksista, tiedän taas hieman enemmän tästä  :smiley:
[Shark Monster RTR]

Poissa Sumu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #444 : 02.03.08 - klo: 18.40 »
Onkohan mulla pommi tossa akussani, kun otti tänään vähän lämpöjä. Akku oli pussissa, suojassa kosteudelta ja ajelin sen täydestä tyhjäksi kerralla (cut-offiin asti). Akkua autosta irroittaessa ilmassa leijaili sulaneen muovin käry. Johtojen suojana ollut "spiraaliletku" oli osittain sulanut ja akun kuori kuvan mukainen. Turpoamista ei akussa havaittavissa. Kyseessä Maxamps 8000mah 14.8V
Harrastus lopetettu. Joskus paikalla...

Poissa Sumu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #445 : 02.03.08 - klo: 21.44 »
Akku ladattu ilman ongelmia. 4.21V joka kennossa. Miten tuo haljennut kuori kannattaisi korjata? Meinasin esim. silikoonilla täyttää aukon ja jeesusteipillä yli. Ehdotuksia??
Harrastus lopetettu. Joskus paikalla...

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #446 : 03.03.08 - klo: 18.05 »
Tuo päästä kuumeneminen viittaisi joko vialliseen juotokseen / huonoon kontaktiin akun ja johtimien välillä....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Sumu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #447 : 03.03.08 - klo: 18.28 »
Tuo päästä kuumeneminen viittaisi joko vialliseen juotokseen / huonoon kontaktiin akun ja johtimien välillä....

Kiitos vinkistä. Tutkitaan.

EDIT: Siis tarkoitatko akun sisällä?
« Viimeksi muokattu: 03.03.08 - klo: 18.35 kirjoittanut Sumu »
Harrastus lopetettu. Joskus paikalla...

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #448 : 03.03.08 - klo: 18.52 »
Onkohan mulla.... Johtojen suojana ollut "spiraaliletku" oli osittain sulanut ja akun kuori kuvan mukainen.... Kyseessä Maxamps 8000mah 14.8V
Toinen vaihtoehto kuvassa myös:
 Maxamps tarjoaa oletuksena akkuaan johdolla jonka läpi mahtuu kohtuukäyttäjän tarpeen verran. Suurvaatimuksiin he tarjoavat VAHVISTETULLA JOHDOLLA lisähintaan...
Tämä siis kaikissa jänniteluokissa. Jo 120A noparilla orkkisjohdon saa kipurajan yli kuumaksi piitkillä välityksillä  :shocked:
Ehdotan johdon tarkastelua, ehkä korvaamista järeämmillä. Ainakaan en enää niputtaisi niitä samaan spiraaliin keräämään lämmöt yhteen.

trv:  maxamps 8000mAh /22.2V (tosin pakattuina 3kpl * 7.4V )
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Sumu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #449 : 03.03.08 - klo: 19.08 »
Onkohan mulla.... Johtojen suojana ollut "spiraaliletku" oli osittain sulanut ja akun kuori kuvan mukainen.... Kyseessä Maxamps 8000mah 14.8V
kuumaksi piitkillä välityksillä  :shocked:

Välitykset muuttui hieman, kun muutama rengas liimauksen petettyä haukkasi hieman lunta sisään.
Harrastus lopetettu. Joskus paikalla...