Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1502837 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #480 : 31.03.08 - klo: 06.46 »
1.05V per kenno on jo todella heikko. Se että jännite on noussut kennoissa jostain syystä ei tarkota että se olisi kunnossa.

5 tuntia latausta sen jälkeen, latasitko 1C arvoilla vai millä? Jos latasit 1C niin kennoissa pahasti jotain rikki kun kesti niin kauan.

Jos haluat kokeilla ajamista tuolla akulla niin suosittelen sen laittamaan niin että saa pullistuessaan repästyä irti autosta nopeasti.

Vaikka olenkin aika säätäjä sähkö laitteiden kanssa niin tuota en laittaisi kiinni autooni enään.
Omantunnon mukaan, onko auto halvempi kuin uusi akku? :evil:

Laturi on aika pieni, vain 1A eli noin 0,476C.
Aiemminkin tuolla ladatessa on aikaa mennyt varsin paljon, kolmekin tuntia.
Siksi onkin ollut kiva kun akku kestää ajaa tyhjäksi liukkaalla hallin lattialla lähes tunnin.

Pitää sitten varmaan laittaa kattoteline pikkuasoon pullistelujen varalle.
Ja kyllä, auto on kalliimpi kuin uusi akku.  :grin:

Ei kai akku voi poksahdella omia aikojaan, eihän?

Eilen sen siis latasin ja nyt on kokopaketin jännite tasan 8,4V,
ihan niin kuin ehjässäkin akussa.

Toisaalta, vois kerrankin uskoa kun sanotaan ja hankkiutua tusta akusta eroon turvallisesti ja touhuta uuden tilalle.
Eikä niinkuin yleensä että kaikkea kokeillan kuitenkin ja sitten joku pääsee taas sanomaan että minähän sanoin....

nimim. moottoripyörän virittämisestä oppirahat jo kerran maksanut.

Nyt on uhkarohkea testi tuolla lähes täysin tyhjänä käyneellä akulla takanapäin.

Eli akulla ajettiin liukkaalla hallin lattialla drifting-renkailla lähes tunti eikä akku lämmennyt tai pullistellut yhtään.
Moottori oli kyllä lämmin eli kai se hiukan sitten rasittuikin.
Potkuakin tuntui olevan ihan entiseen malliin.

Mittasin kennojännitteet ajon jälkeen ja molemmissa kennoissa oli tarkalleen 3,76V.  :shock:
Auto ei vielä osoittanut minkäänlaisia hyytymisen merkkejä.

Onko edes teoriassa mahdollista ettei akku mennytkään rikki vai onko minulla aikapommi joka voi poksahtaa ihan milloin tahansa?
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #481 : 31.03.08 - klo: 14.22 »
Kannattaa tarkkailla vielä parit ajokerrat ja jos toimii normaalisti niin antaa vaan mennä.
Tarkkaile myös lataus onko normaali.

Kannattaa kokeilla myös purkaa se ihan tyhjäksi(siis 2.9V-3V/kenno) ja sitten ladata niin näkee meneekö virtaa normaali määrä.
Axial SCX 10 TR

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #482 : 31.03.08 - klo: 21.13 »
Ei ihan noin tyhjäksi vaan 2 volttiin/kenno meni mu edellinen maxamps 8000 satsi. Palautui muuten käyttökelpoiseksi, mutta isoilla välityksillä sen luovutusnopeus oli kärsinyt (120A nopari).
Ainakin 15 seuraavaa ajokertaa oli normaalit muutoin, eli kapasiteetti ladatessa normaali ja ajoaika monta tuntia crawlerilla.

Mikään ei hullua kestä, joten ko akkusatsi on päässyt toisen (erilaisen ) käyttövirheen johdosta poistoon.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Hellej

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #483 : 03.04.08 - klo: 18.46 »
olenkohan ymmärtänyt väärin vai onko harjallistenkin moottorien nopareissa li-po cut off?
jos on, niin millainenhan olisi hyvä sharkiin, hinta sais olla alle 60e, ja siis kaksikennoselle lipolle ja vakiomoottorille.
[Shark Monster RTR]

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #484 : 03.04.08 - klo: 18.52 »
Taitaa se joissain uusimmissa olla, mutta ei taida löytyä sen kokoista mikä mahtuisi sharkkiin ja omaisi vielä tuon lipo cut offin.

Sanotaan se vielä että toimivaksi on havaittu LRP Quantum ja vastaavar noparit, ei tosin ole sitä lipo cut offia mutta kun järkeä ja varovaisuutta on mukana niin ei ole ongelmaa ajaa lipoilla. Pitää muistaa että ei päästä akkua tyhjiin, vaan lopettaa heti ajamisen kun huomaa hyytymisen merkkejä.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #485 : 03.04.08 - klo: 19.11 »
Kyllähän niitä lipo cut-off piirejä saa erillisenä ostettua. Ainakin kyoshon kuvastosta löytyy, mutta jos toimii niin kuin Boltsi tuossa kertoi niin ei siinä mitään vaaraa pitäisi olla.

Poissa Jar

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #486 : 04.04.08 - klo: 08.21 »
Sanotaan se vielä että toimivaksi on havaittu LRP Quantum ja vastaavar noparit, ei tosin ole sitä lipo cut offia mutta kun järkeä ja varovaisuutta on mukana niin ei ole ongelmaa ajaa lipoilla. Pitää muistaa että ei päästä akkua tyhjiin, vaan lopettaa heti ajamisen kun huomaa hyytymisen merkkejä.

Oman kokemuksen perusteella jännite on n. 3,1-3,2V/ kenno, kun meno jo alkaa selkeästi hyytymään. Marginaalia on siis vielä hivenen 3.0v/kenno turvarajaan saakka. Vaatii tosiaan sen asian sisäistämisen, että kun auto näyttää menevän hitaammin niin se oikeasti menee hitaammin, eikä ole optinen harha  :wink:
Lrp Shark Monster

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #487 : 04.04.08 - klo: 14.34 »
Samat kokemukset itselläkin, että vaikka reilusti yli 3V/kenno on niin menohalut hyytyneet jo ihan selvästi.
Axial SCX 10 TR

Poissa Hellej

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #488 : 04.04.08 - klo: 15.20 »
olisiko noparissa hyvä olla jotain muitakin ominaisuuksia kuin tuo li-po cut off, li-poja ajatellen.
mietin tässä vaan että toimisiko li-pot tuon sharkin vakionoparin kanssa, saako siihen muuten vaihdettua deansit?
[Shark Monster RTR]

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #489 : 04.04.08 - klo: 15.30 »
No kun paljon kysellään käykö Lipo jonkun kanssa niin tässä maalaisjärjellä vastaus.

Aivan samaa sähköä se on Lipo akun sisällä kuin NiMh akunkin :wink:
Noparille se on yks ja sama mistä se sähkö tulee, vaikka ydinvoimalasta (tietty pitää ola tasavirtaa) suoraan :mrgreen:

Pääasia, että Lipoa ei ajeta liian tyhjäksi, akussa riittää purkuvirta moottorille ja nopari/moottori kestää akun antaman jännitteen. Kaikki muu on ihan sama käytön kannalta. Cut-offit ja muut on vaan "lisä" varusteita.
Axial SCX 10 TR

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #490 : 05.04.08 - klo: 19.43 »
Toi halpis lipo pullistu oikein kunnolla :(  ( 2S loongmax)

Ei sitä uskalla enää varmaan ladata. Mutta siis minne sen voi tuhota, kun ei varmaan roskiinkaan enää? Ajoin sen ihan tyhjäksi, ei siellä virtaa kauheasti ole.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #491 : 05.04.08 - klo: 20.43 »
Purat sen esmes lampulla aivan finaaliin ja sitten vaan samoihin jätteisiin kuin muutkin akut/paristot.


edit: jotkut valmistajat suosittelevat ehjille hävitettäville kennoille ensin tyhjäksi purkamista ja sitten kennojen upottamista suolaveteen (reilu suolaseos) useaksi tunniksi (+5h) ja jopa kennon folion aukaisua veitsellä suolavedessä. Terää ei saa upottaa kennoon!


Liekkö noilla toimilla suurempaa vaikutusta, sillä jostain MaxAmpsin tukifoorumilta lueskelin MaxAmpsin edustajan tekstiä, jossa hän kertoi pelkän tyhjäksi purkamisen olevan riittävä toimenpide.

liitteessä ThunderPower lipojen hävitysohje englanniksi
« Viimeksi muokattu: 07.04.08 - klo: 20.05 kirjoittanut Janezki »

Poissa Pihi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #492 : 10.04.08 - klo: 20.20 »
mites on, kun lipoon liittimiä juottaessani, jostain syystä suojaamattomat  :roll: johdot pääsivät hipaisemaan toisiaan, ja pieni oikosulku siinä tais tulla, mahtaakohan lataus olla turvallista enää...

Vai voiko vain ladata akkua tarkkaillen? http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXSEA5&P=ML  löyyköhän suomesta mitään vastaavaa, halvempaa?
« Viimeksi muokattu: 10.04.08 - klo: 20.25 kirjoittanut Pihi »

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #493 : 10.04.08 - klo: 20.25 »
Itsellä muutaman kerran tullut hitsattua lipon johdoilla juottaessa. Toiset eivät ole moksiskaan ja toiset eivät pysy balansissa millään, eli toinen kenno ottanut siipeensä.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #494 : 11.04.08 - klo: 14.16 »
Ei noista oikkareista kannata ressata. Ite oon onnistunu oikosulkeen joka ikisen akun liittimen kolvauksen yhteydessä. Puolet akuista toimii vielä, joista vanhimmat pari vuotta vanhoja. Toinen puolikas ilmeisesti pimeni varastoinnin aikana...  :tongue:
"Power is nothing, without control."

Poissa Pihi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #495 : 14.04.08 - klo: 16.24 »
mitäs täällä ollaan mieltä latauspusseista, onkohan kovinkin tarpeellinen jos vain lataa akkuja huolellisesti oikeilla välineillä?

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #496 : 14.04.08 - klo: 16.38 »
Kunhan olet toinen jalka oven välissä, kotivakuutuksen todistus kädessä, valmiina laturivikaan...  :mrgreen:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa tuju76

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #497 : 14.04.08 - klo: 16.42 »
On todellakin tarpeellinen!  Itse käytän kassalipasta latauksessa ja on myös säilytykseen hyvä ,en kuitenkaan suosittele kenellekkään lipasta koska se ei ole turvallisin vaihtoehto.
Lipopussit on latausta ja säilyttämistä sitävarten tehty!
Minimoidaan ainakin riskit käyttämällä asianmukaisia varusteita aina lipopusseja myöten.

Poissa Hellej

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #498 : 24.04.08 - klo: 20.37 »
Toi halpis lipo pullistu oikein kunnolla :(  ( 2S loongmax)

Ei sitä uskalla enää varmaan ladata. Mutta siis minne sen voi tuhota, kun ei varmaan roskiinkaan enää? Ajoin sen ihan tyhjäksi, ei siellä virtaa kauheasti ole.
Purat sen esmes lampulla aivan finaaliin ja sitten vaan samoihin jätteisiin kuin muutkin akut/paristot.


edit: jotkut valmistajat suosittelevat ehjille hävitettäville kennoille ensin tyhjäksi
purkamista ja sitten kennojen upottamista suolaveteen (reilu suolaseos) useaksi tunniksi (+5h) ja jopa kennon folion aukaisua veitsellä suolavedessä. Terää ei saa upottaa kennoon!


Liekkö noilla toimilla suurempaa vaikutusta, sillä jostain MaxAmpsin tukifoorumilta lueskelin MaxAmpsin edustajan tekstiä, jossa hän kertoi pelkän tyhjäksi purkamisen olevan riittävä toimenpide.

liitteessä ThunderPower lipojen hävitysohje englanniksi
mutta eihän pullistunut kenno enää ehjä ole, joten kannattaako/uskaltaako sellaista enää purkaa, saati sitten sorkkia veitsellä...
eli miten rikkinäinen/vaarallinen lipo akku sitten tulisi hävittää? ...varmaan moni muukin mittinyt.

kysyimpä ihan mielenkiinnosta, kun jossain vaiheessa ehkä lipoihin siirryn.
[Shark Monster RTR]

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #499 : 29.04.08 - klo: 11.45 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.40 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #500 : 29.04.08 - klo: 14.32 »
No eipä taida vielä muilla täällä kokemuksia olla, mutta melkeinpä vois näistä akuista oman topicin tehdä, kun kummiskin nämä tulevat lisääntymään tulevaisuudessa ja kysymyksiä akuista sekä näihin sopivista latureista varmasti tulee.

Mutta kerro toki lisää noista akuista. Miten lämpeää jne.
Axial SCX 10 TR

Poissa janus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #501 : 29.04.08 - klo: 21.33 »
Hei. Mites onnistuu kahden samanlaisen erillisen lipoakun liittäminen rinnan jollain yhdistyspiuhalla. Erilliset akut kun on halvempia kuin yksi suuri ja lisäksi tuo mahtuu autoon paremmin. Ampperitunnit taitaa tuplaantua, mutta miten on virranantokyky? jos on vaikka 18C akkuja niin kuin käy? Eli tarkoituksena naittaa 2kpl kolmekennoista 2200mAh akkua rinnan että virtaa riittää hieman pidempään ajeluun.
RC-kamaa myynnissä. Osta pois kun harrastukseni loppui. http://rc10.fi/index.php?topic=42788.0

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #502 : 29.04.08 - klo: 21.44 »
Mulla on käytössä 3000 mAh Li-Ion kennoja, crawlerissa lähinnä. Peltikuorisia, hieman noita A123 isompia ilmeisesti. Milwaukee akkukoneista lähtöisin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #503 : 30.04.08 - klo: 09.54 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.40 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #504 : 30.04.08 - klo: 10.04 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.40 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa spaceman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #505 : 30.04.08 - klo: 12.49 »
Itselläni käytössä kaksi 3-kennon A123 akkupakettia.
Ei mitään valittamista potkua riittää ihan liikaakin ja ajo aikaa noin 35 min
Team Losin drifterillä. Moottorina  DualSky XM2834CH-7 280/300 W.

Tarkoitus on laittaa samat kennot antamaan voimaa uusimpaan crawleriini kun se valmistuu.

Lataan 7A virralla. Lataus aika noin 20 minuuttia, akku ei juurikaan lämpene latauksessa. Laturina Bantam e-Station BC8.
« Viimeksi muokattu: 30.04.08 - klo: 12.58 kirjoittanut spaceman »

Poissa Toni.T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #506 : 30.04.08 - klo: 16.04 »
Onkos noissa a123 muuta eroa Lipoihin kuin, että iitä voi ladata kovalla virralla?

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #507 : 01.05.08 - klo: 03.05 »
Ei, paitsi painavat enemmän ja ovat kookkaampia, eivätkä anna yhtä hyvää teho/hyötysuhdetta kuin normaalit LiPo akut.
- Tapsa

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #508 : 01.05.08 - klo: 08.39 »
Mulla on käytössä 3000 mAh Li-Ion kennoja, crawlerissa lähinnä. Peltikuorisia, hieman noita A123 isompia ilmeisesti. Milwaukee akkukoneista lähtöisin.

Milläpä latailet niitä? Itseäni kiinnostaa esim. 20A -lataukset, joita luin muilta foorumeilta olevan käytössä näille A123 -akuille.

Ihan perusvirroilla olen lataillut, 1C. Swallowilla tai MRC Super Brainilla. Kestäisivät ilmeisesti kovempiakin virtoja, mutta en ole lähtenyt kokeilemaan...  :mrgreen:

Ja näähän on ihan eri kennoja, A123 ja emoli.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #509 : 01.05.08 - klo: 15.23 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.41 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.