Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493962 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Spin

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #540 : 26.05.08 - klo: 12.37 »
Eikös softassa ollut katkaisujännite manuaalisesti valittavissa 0.1v välein? Näin ainakin muistelen.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #541 : 26.05.08 - klo: 16.52 »
Noparina Mamba Max ja 2s lipolle voi laittaa vain 6v katkasun, sit 11,1v omansa jne...
Välimaastoa ei siis ole, joten miten valitsen 6,5v? Vai onko mamballa uusi softa, jossa
cutoffin voi itse määrätä, vai voiko sen jo nyt määrätä itse?

Voi hyvin olla, että jäänyt huomaamatta, mutta mites auto cut-off toimisi (mambassa),
kellään kokemuksia?
Ainakin ohjelmistoversiossa 3.051 pystyy katkaisujänniteen määräämään itse. Cutoff Voltage = Custom ja sitten valinta 0.1V välein.

Itse olen käyttänyt tosin Auto Li-Po asentoa, eikä tuosta mitään valittamista ole.

edit: Auto Li-Po:n katkaisujännite on sitten se kolme volttia per kenno

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #542 : 26.05.08 - klo: 17.11 »
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Kytken softan päälle ja kokeillaan, pari eri versioo löytyy softista, joten
eiköhän tuon pääse säätämään kohdilleen. Jonnekin 6,3v kohdalle ajattelin alkuun kokeilla, niin on ok varat
joilla kokeilla, että toimii kuten pitää, eikä tyhjene omiaan.

Autolipoko siis laittaa kennot 2S akussa 6v kanssa? Eli sama kun itse laittas luvuks sen 6v?
Oletuksena siis auto-ssa on siis 3v/kenno, niinkö?

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #543 : 26.05.08 - klo: 17.16 »
Juu, autolipo tunnistaa akun kennomäärän automaattisesti ja laittaa katkaisujännitteen kolmeen volttiin.
Oletusarvona tehtaan jäljiltä nopari on säädetty asentoon No Cut-off, eli katkaisu ei ole käytössä.

Poissa Sprite

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #544 : 27.05.08 - klo: 21.43 »
Päivää poijjaat.

Onkos kukkaan ajanu näitä Maxamps:in 8k lipottimia loppuun?
Sais jotain viitteitä, millon niistä kannattaa hankkiutua eroon
ja hommata uuet.
Vai päteekö tähän jokin yleissääntö? 2-3 vuotta, vaiko ehkä käytön mukaan?
Ikuisiahan nämä ei ole.
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #545 : 28.05.08 - klo: 14.32 »
Viisailla kestänee, me tyhmemmät saadaan nähdä kuoren pintapehmeyttä, pullistumista, latta-ulostulojen hapettumista poikki... Siis vikoja joissa on vähintään osasyy käyttäjällä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #546 : 28.05.08 - klo: 14.37 »
Käytetään niin pitkään kuin sopiva määrä vielä virtaa menee.
Jos vaikka 8A akkuun menee vielä 6A niin onhan se silti vielä 6A :wink:

Itsellä aika paljon käytetyssä menee kennot aika paljon epätasapainoon, muta kun kunnolla tasaa niin ajellaan kun toimii. Syynä mahtaa tuohon kummiskin olla aikoinaan "yli" kuumentuminen.
Tuota akkua pitää vaan kokoajan tarkkailla huolella, ettei mitään satu.
Axial SCX 10 TR

Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #547 : 28.05.08 - klo: 22.28 »
Päivää poijjaat.

Onkos kukkaan ajanu näitä Maxamps:in 8k lipottimia loppuun?
Sais jotain viitteitä, millon niistä kannattaa hankkiutua eroon
ja hommata uuet.
Vai päteekö tähän jokin yleissääntö? 2-3 vuotta, vaiko ehkä käytön mukaan?
Ikuisiahan nämä ei ole.

Lipon kemia aloittaa kuoleutumisen tehtaalta lähtdettyään. Pakan käyttöikä on n.3-4 vuotta vaikka sitä ei käyttäisi. Lipon sisäinen vastus kasvaa jatkuvasti, kunnes siitä saa virtaa ulos enää pienivirtaisiin sovelluksiin, kuten kännyköihin. Autokäytössä varmaankin mennään tuolla max 2V, jos sitäkäään (riippuu käyttö/varastointi asteesta), että saa mukavasti vielä tehoja ulos, varsinkin kun puhutaan harjattomien käytöstä ja siellä n 20C purkuvirroista.

Jos haluaa maksimoida lipopakan eliniän, 3 asiaa.

1. lataa oikein, max 1C virralla
2. pura oikein, tarkista katkaisujännite noparista ja maksimi virrat setupista, etteivät ylitä pakan C purkuarvoja
3. varastoi oikein. Lipon sisänen vastus ei varastoinnissa kasva niin nopeasti, kun pakan varastoi n. 3.7V/kenno jännitteessä.

« Viimeksi muokattu: 28.05.08 - klo: 22.38 kirjoittanut ezmo »
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #548 : 28.05.08 - klo: 22.34 »
Pura oikein???

Minulle on jäänyt käsitys ettei lipoja tartte purkaa ollenkaan.  Mikä on siis totuus?

Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #549 : 28.05.08 - klo: 22.37 »
Pura oikein???

Minulle on jäänyt käsitys ettei lipoja tartte purkaa ollenkaan.  Mikä on siis totuus?

Ajettaessa akku puretaan, eikö totta  :afro:
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #550 : 29.05.08 - klo: 14.47 »
Lipoja ei tarvitse purkaa (laturilla). Sanoisin paremminkin, että käytä tasaisesti.
Balanseri pitää lipon kennot toisiinsa nähden balanssissa ja niin akkukin pysyy hyvänä.

+ Tuolla purkuarvolla tarkoitetaan sitä, että "aja" autoa oikealla tavalla, säätimen
ja laitteiden arvot/säädöt toisiinsa nähden ok, niin akku ottaa virtaa tasaiseen tahtiin.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #551 : 02.06.08 - klo: 12.04 »
Mites, latailen juuri 7,4v - 1500mAh pikkulipoa ja ice näyttää koko paketin olevan 8,407V
Kuinka turvallista vielä? Tosin laturi pysyi tuossa volttimäärässä sen pari sekuntia, kunnes
balanseri jo tasaili 8,402 ja siitä aina 8,400 asti. Mutta mikä on huippu, joka alkaa olla
vaaran rajalla, kun kyseessä lipoakku?

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #552 : 02.06.08 - klo: 15.44 »
sehän 4.2v per kenno on lukema jota ei saa ylittää mutta jos sulla on lipolaturi ja tasuri kun lataat niin heiluu se laturin näyttämä välillä 4.200-4.228 ainakin itellä ja yleismittarilla mitatessa onkin jännite vasta ollut 4.1998 tai vastaavaa joten pieni ylitys on pelkkää mittavirhettä, eri asia on jos lataa ilman tasuria silloin se voi oikeasti nousta liian korkeelle.
Siis kerrataan vielä "Lipo laturi jossa oikeat asetukset sille lipolle + tasuri " niin mahdoton yliladata... jos ei mitään vikaa tai vastaavaa tule.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #553 : 02.06.08 - klo: 19.11 »
Muistelen jostain lukeneeni että kennoon saa tulla 1% ylijännitettä jonka jälkeen alkaa tapahtua jänniä...  :shocked:
Jos 4.2 voltista tuon laskee, niin ollaan 4.242 voltissa. Voi tietysti olla huhuakin, en nyt muista lähdettä.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #554 : 02.06.08 - klo: 20.42 »
Kyllä kyllä mutta toimiva lipolaturi ei yli lataa jos on vielä balansoitu /balanseri kiinni lataus tapahtumassa.Piste. ne voltit mitä se laturi näyttää yleensä on mittausvirhettä. yli lataus toimivalla laturilla balanserin kanssa on mahdottomuus joten ei sitä lipolatausta tartte suorittaa käsi stop napilla jos se mittari sattuu hetken näyttää jotain aavistuksen yli 4.2V per kenno tosin eipä niitä ikinä sais ladata ilman valvontaa mutta ei sitä todellakaan toimivilla vehkeillä tartte kokoajan seurata.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa RC-fan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #555 : 07.06.08 - klo: 16.20 »
Voiko tällä laturilla   http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018
ladata tätä akkua     http://www.maxamps.com/Lipo-430-74-Pack.htm

Ja sopiiko tämä balansseri http://www.maxamps.com/MA-Method-Balancer.htm
tuon laturin kanssa?

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #556 : 07.06.08 - klo: 16.34 »
Voi, ja kyllä sopii.
- Tapsa

Poissa Toni.T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #557 : 07.06.08 - klo: 16.45 »
Kun se balanserin toinen puoli kytketään tuohon akussa olevaan balansseri liittimeen, niin mihin se balanserin toinen liitin tulee? Vai onko siinä vain yksi liitin?

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #558 : 07.06.08 - klo: 17.59 »
käsittääkseni noi yhet piuhat menee laturiin, toiset menee sitte akun anpoihin kiinni ja kolmas eli ne itse balansseri piuhat meneepi itse akun tasausliittimeen. En ole varma asiasta, mutta tuo vaikuttaapi olevan mallia joka tulee siis akun ja laturin väliin, en tiedä toimiiko ilman laturia.
- Tapsa

Poissa AksuA

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #559 : 07.06.08 - klo: 18.11 »
Kertokaas nyt alottelijalle mitä tarkoittaa akkuntyypissä noi alleviivatut.
esim Lipoakku 11.1V 1000mAh 15C/30C

Ja mitä suosittelette käytettäväksi onko esim toi hyvä 1/18(crossari) autoon => Linkki

Jos hankin LiPo akun mitä muutta minun tulee ottaa huomioon?
Nyt autossa on 7,2V jännitä ja jos LiPon laittaa niin käyttöjännite nousee 11,1V...joudunko siis uusimaan muut auton sähköt?

Varmasti näihin olisi löytynyt vastaus tästä ketujusta...mutta ei näin hienona päivänä viitsi lukea PITKÄÄÄÄÄÄÄ viestiketjua läpi :)

Kiitän jos joku vaivaituu vastaamaan minulle  :roll:

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #560 : 07.06.08 - klo: 18.34 »
Tuo 15C/30C tarkoittaa todennäiköisesti purkuvirtoja. Eli jatkuvaa purkuvirtaa akku pystyy antamaan 15C ja hetkellisesti 30C. Tuo C arvo kun kerrotaan kapasiteetilla niin saadaan max. purkuvirrat selville. Eli jatkuvaa 15A ja hetkellisesti 30A.
1/18 autoon mahtuu kapasiteetiltään suurempikin akku kuin tuo 1000mAh, joku 1800mAh mahtuu vielä.
 
Siis olet ostamassa 3 kennoista lipoa? Tuo akku saattaa mahtua http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=51_1&products_id=858
riippuu vähän autosta.
Lipo cut-off on hyvä olla noparissa ja noparin pitää kestää 3 kennoinen lipo.

Poissa VERTICAL

  • Tulokas
    • Profiili
    • VERTICAL Hobby
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #561 : 08.06.08 - klo: 18.29 »
LiPo akkujen käytöstä ja varastoinnista olen kirjoittanut artikkelin, jonka tiedot ovat peräisin LiPo akku- ja laturivalmistajilta.

http://www.verticalhobby.com/kauppa/article_info.php?articles_id=5&language=fi

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #562 : 09.06.08 - klo: 09.58 »
Juu, hyvät perusohjeet, pitää laittaa muistiin linkkiä!
Tässä vielä toinen paikka, jonne on koottu rc10:stä ja hieman muualta lipotietoa:

http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=307.0

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #563 : 09.06.08 - klo: 15.15 »
Luin artikkelin ja sellainen kysymys, että pitääkö tämä paikkansa:

Minulla on 2000mAh lipo akku, jota saa maksimissaan ladata 1C virralla.
Akkuni tapauksessa saisin siis ladata sitä 2A. Onko totta, että akun iän
kannalta suositellaan tätä akkua ladattavan 1/2C:llä eli 1A kahden ampeerin
sijaan. Onko perää, että akkuni pysyy paremmassa kunnossa, jos lataan sen
1A virralla 2A sijaan?

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #564 : 09.06.08 - klo: 22.17 »
Luin artikkelin ja sellainen kysymys, että pitääkö tämä paikkansa:

Onko perää, että akkuni pysyy paremmassa kunnossa, jos lataan sen
1A virralla 2A sijaan?

Pitää paikkansa, niin kuin muillakin akkutyypeillä......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #565 : 12.06.08 - klo: 00.35 »
tästä voisin kyllä olla eri mieltä lipo kun ei periaatteessa ota nokkiinsa vaikka sitä lataisi vain puoli ceellä. vannomaan en mene kun näitä kiinanihmeitä alkaa olemaan jokaisella mutta itse surrutan sen mitä valmistaja lupaa eikä ainakaan vanhat kokamit kovin pahoiks ole mennyt. jokainen voi miettiä kannattaako odottaa lähes 2 kertainen aika että akun saa täytteen kun kumminkin ratkaisevasti elinikä ei lyhene?
ja kaiken lisäksi nämä nykylipothan on jo halpoja kuin makkara.

ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #566 : 12.06.08 - klo: 10.37 »
No kalliita on sulla makkarat :lol:

Ei nämä isot Lipot nyt niin halpoja ole jos 100€ maksaa.

Latauksesta kanssa samaa mieltä, jotta eipä mainittavaa hyötyä pikkuvirroilla latailla.
Axial SCX 10 TR

Poissa Sprite

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #567 : 12.06.08 - klo: 12.21 »
Rc-monster:lla tullu ainaki 8-tonnisten lipojen hinnat alaspäin.
Nyt vajaa sata "eukkoa." http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=MA_LP_2S2P8000&cat=18

Oli mulla asiaaki.
Mites porukka tasaa noita lipoja?
-En nyt tarkota laitemerkkejä, vaan miten?
Tasaatteko ennen latausta VAI latauksen aikana, tai ennen JA latauksen aikana?
Mietin vain kun tuo Bantam kerkiää vain 500mAh tasata.
Että jos pukkaan sinne 8-tonniseen sen 5A, niin eihän se ressukka mitenkään kerkiä mukaan.

Tarkennukseksi sanottakoon että en ole äo:ltäni mitään 50 tasoa,
vaan tajuan lipojen vaarat, ja uskon että osaan muuten niitä käyttää.
Mutta ainahan uudet vinkit ovat tervetulleita.
Nykyisin lataan pätkissä ja tasaan välillä.
« Viimeksi muokattu: 12.06.08 - klo: 13.33 kirjoittanut Sprite »
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #568 : 12.06.08 - klo: 12.53 »
No kalliita on sulla makkarat :lol:

Ei nämä isot Lipot nyt niin halpoja ole jos 100€ maksaa.

Latauksesta kanssa samaa mieltä, jotta eipä mainittavaa hyötyä pikkuvirroilla latailla.

no silti lipot on halpaa kuin makkara. nimim joskus ostanut 140eurolla 2000mah 3kennosen lipon kopteriin...jos 100eurolla nykyään saa jo jonkun 8000mah super yber akun niin halpaahan ne on :).

mitä tasaamiseen tulee niin periaatteessa jos kennot on edes vähän samanlaiset niin riittäisi että tasaa ajon jälkeen kaikki kennot samaan jänniteeseen joten teoriassa kennojen jännitteitten pitäisi pysyä samassa koko lataus ajan. Tämä siis teoriassa parempiin ,isompiin, kalliimpiin akkuihin suosittelesin tasaavaa laturia joka siis itse hoitaa kennojen balanssin aktiivisesti latauksen aikana
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa VERTICAL

  • Tulokas
    • Profiili
    • VERTICAL Hobby
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #569 : 12.06.08 - klo: 22.56 »
1/2 C latauksella saa akkujen elinikää pidennettyä hieman. 1C lataus ei siis lyhennä akkujen elinikää mitenkään ratkaisevasti. 2 C  ja sitä suuremmat kyllä (ja näitä 2C virtoja saa käyttää vain jos valmistaja ne sallii!). Eli 1/2 C kannattaa käyttää kun ei ole kiire. Itsekkin käytän kyllä lähes aina 1 C latausvirtaa.

Bantam tasauskysymys:  Jos sinulla on Bantam:in laturi, jossa sisäänrakennettu balansseri tai erillinen Bantam:in balansseri, joka on liitetty datapiuhalla Bantam:in laturiin, niin tasuri ohjaa latausta.

Eli jos tasuri ei pysy perässä, niin se sitten ilmoittaa laturille siitä ja jarruttelee latausvirtaa, jolloin akku saadaan latauksen aikana kokonaan tasattua. Tavallisesti kyllä tuollainen 8000mAh akkukin menee 500mA tasausvirralla tasapainoon normaalissa latausajassa, ellei akku ole pahemmin epätasapainossa.