Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1500133 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #570 : 13.06.08 - klo: 00.54 »
ai niin muuten kerran vielä varoituksen sana lipotkaan ei aina sitten kestä sitä 1C vaan lataus siis AINA valmistajan arvojen mukaan , en kyllä tiedä onko vielä markkinoilla vain 0,5C virralla ladattavia kennoja mutta joskus on ollut.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa oden

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #571 : 15.06.08 - klo: 18.45 »
SopisikoTämä paketti vanhempaan emaxxiin jossa on mamba max ja feigao 7xl  :huh:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #572 : 15.06.08 - klo: 19.35 »
SopisikoTämä paketti vanhempaan emaxxiin jossa on mamba max ja feigao 7xl  :huh:
Aika kovilla saattaa akut olla, kun purkuvirtaa ei ole tarjolla kuin 64A jos 4S setillä meinaat ajaa.
Hiukka isompi kapasiteettiset akut olis poikaa, sanotaan 5000mAh (20C purku) ja siitä ylöspäin.

Poissa oden

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #573 : 15.06.08 - klo: 19.48 »
SopisikoTämä paketti vanhempaan emaxxiin jossa on mamba max ja feigao 7xl  :huh:
Aika kovilla saattaa akut olla, kun purkuvirtaa ei ole tarjolla kuin 64A jos 4S setillä meinaat ajaa.
Hiukka isompi kapasiteettiset akut olis poikaa, sanotaan 5000mAh (20C purku) ja siitä ylöspäin.


Toinen vaihtoehto olis 5000mah 25c kennot niiden pitäis varmaan riittää  :huh:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #574 : 15.06.08 - klo: 20.19 »
Juu, kuullostaa paremmalta jo.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #575 : 16.06.08 - klo: 13.43 »
On tässä mietityttänyt lipojen kunto:

Eilen tuli ajettua kahden kuskin voimin axiaalia 5 rataa x2, kun kaksi kuskia. Yhdellä lipolle ajettiin tää ajokoitos
ja yöksi laitoin balanseriin, että ovat kunnossa nyt aamuun mennessä, ennen latausta. Nyt iskin laturiin aamusta ja
ice näytti alottavan akun latauksen (7,4v - 1800mAh) latauksen 7,5v, eli sen alle ei "mukamas" olis mennyt, varmistin
asian vielä laittamalla saman akun toiseen ja kolmanteen iceen, samaa näyttivät kaikki, vaikka akulla ajettiin.. paljon.
No latasin ja latas normaaliin 8,4v määrään, mutta milliampeereja meni 1084/1800.

Mikäli pitää paikkansa, niin noi akut kestäis ihan sairaan pitkää ajoa. Noh, noparina oli mamba max 6v cutoffiin
säädettynä, eikä kertaakaan tullut cutoffi lähellekään (ei pätkinyt/nykinyt), mutta eihän 7,5v pitäskään.

Mietityttää vaan, että onko jotain vikaa vai ei ja jos ei, niin ajoaikaa löytyy ajaa vaikka päivä!
Onhan se kun vertauskuvana ajaa foffia, niin tuntuu että loppus, mutta kai nuo sitten kestävät tässä möyrinnässä
niin samperin kauan.

Motti = 55t lathe
Nopari = mamba max
Spurri = axiaalin vakio
pinjoni = 16
akku = VTEC, LRP 1800mAh 7,4v LiPo

Osaako joku sanoa tähän pohdintaan mitään?  :grin:

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #576 : 16.06.08 - klo: 16.41 »
Osaako joku sanoa tähän pohdintaan mitään?  :grin:


No eikö tuo nyt vaan ole hyvä mikäli näin on?  :mrgreen:  Ongelmaa?

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #577 : 16.06.08 - klo: 16.59 »
Mietityttää vaan  :grin:

Latasin akun:
- ice aloitti latauksen 7,587v
- ice lopetti latauksen 8,4v
- ice latasi akkuun 1036/1800mAh
- aikaa kului lataukseen 3074s
- lataus suoritettiin balanserin kanssa

Päätin purkaa akun:
- purku jännitteeksi 3,1v/kenno
- purku 1,8A virralla
- ice purki akkua 6,2v saakka
- ice purki 1490/1800mAh akusta
- balanseri tässäkin kiinni

Latasin akun uudelleen:

- 1,8A virralla
- balanserin kanssa
- ice aloitti latauksen 6,242v ja saavutti 8,4v:n
- latausta meni akkuun 1580/1800mAh
- latauksen jälkeen jätin balanseriin balansoitumaan

Kysymys, missä loput parisataa mah:ta ovat?
Kun määritään purettavaksi 3,1v:n jääkö sinne sitten tuo "varaus",
jossa loput n.210mAh:ta luuraavat, vai miten menee?
Huomioon toki tarvii ottaa laturin mittaustulosten heitot, mutta
tuskin kahtasataa heittelee...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #578 : 16.06.08 - klo: 17.42 »
Akussa varmastikin on varausta jäljellä silloin, kun jännite on 3,1V/kenno. Kuinka paljon, riippuu varmaan myös kennosta.

Toisaalta akkujen ilmoitettu nimelliskapasiteetti ei ole täsmällinen. Itselläni 1800mAh LiPo:ihin on mennyt pääsääntöisesti noin 1600mAh, mutta toisaalta 1700mAh akkuun jopa 1900mAh vaikka purkaminen ja lataaminen on tehty samalla tavalla.

Uskoisin, että jos toistat kokeen toisella akulla, jossa on sama nimelliskapasiteetti, on mittaustulos kuitenkin eri. En tiedä johtuuko asia valmistuksessa/käytössä syntyvistä vaihteluista vai onko kyse vaan LiPo:n ominaisuudesta.
Flying Calacucco

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #579 : 17.06.08 - klo: 12.26 »
Ja muistaa pitää että jos lipon purkaa täysin tyhjäksi niin se kuolee joten noissa tuleee aina pieniä heittoja.Ja muistaa pitää ettei lipo ole täynnä kun on saavutettua 4.2V per kenno vaan sen jälkeen se alkaa laskee virtaa jolla lataa ja kun virran menekki on noin 0.1A näistä asioista johtuen kun laturin mittaus tarkkuuskaan ei ehkä yllä 0% tasolle joten se ryömintä voi sitten täydessä latauksessa jotain 0-400mah välille :)
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #580 : 18.06.08 - klo: 11.21 »
Jees, nyt toinen samanlainen akku suorittamassa samaa settiä, katsotaan tuloksia,
kun akku on hoitanut hommansa...

Tuli mieleen, että onko mahdollista (laskea) jotenkin akun kestävyys teoriassa?
Jos moottori on 55t lathe, akku tuo 7,4v (8,4v) 1800mAh akku ja nopari mamba 25,
onko jollain tavalla mahdollista laskea, paljonko moottori vie mah:ta esim. minuutissa?

Tähän varmaan tarvitaan kierrosluvut sun muut tarkemmat, että voi laskea vai?
Sitten tuli mieleen laittaa purkuun x-ampeerimäärällä, mutta mikä on realistinen a-määrä
mitä se sitten ajossa veisi?

...kaukaa haettua, mutta kiinnostaa tietää.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #581 : 18.06.08 - klo: 11.52 »
Jees, nyt toinen samanlainen akku suorittamassa samaa settiä, katsotaan tuloksia,
kun akku on hoitanut hommansa...

Jos akku (kenno) on samaa tyyppiä/kapasiteettiä ja merkkiä, voi tulos mennä aika lähellekin edellistä. Jos taasen otat kokonaan toisen valmistajan (siis eri kennon valmistajan) akun mukaan testiin, niin tulos on lähes varmasti erilainen. Noita 1800mAh LiPoja on esim. VTEC ja LRP:n kuorilla, mutta kennot niissä on ihan samat.

Mitä tuohon teoreettiseen akun kestävyyteen tulee, niin kyllähän sen voi laskea. Sinun tarvitsee vaan tietää moottorin käyttämä teho + kaikki mahdolliset häviöt, mitä matkan varrella on. Tosin empiirisellä tutkimuksella saat helpommin luotettavan tuloksen.
Flying Calacucco

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #582 : 18.06.08 - klo: 12.16 »
Edellinen akku purki yhteensä 1490/1800
Tämä akku purki itseään yhteensä 1530/1800

Molemmissa puruissa samat arvot, balanserin kanssa, samat setupit.
Nyt latauksessa, sitten vielä muutaman muun akun tarkistusta..

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #583 : 18.06.08 - klo: 13.17 »
Nyt kahden akun tuloksia:

Purku/latausarvot:

- Purku 3,0v/kenno
- Latausvirta 1,8A
- Balanserin kanssa molemmat


Akku 1:
Purku = 1490/1800
Lataus = 1580/1800

Akku 2:
Purku = 1530/1800
Lataus = 1623/1800

Ero siis todella pieni, mitä nyt huomioonotettava laturin mahdolliset
pienet arvoheitot, mutta 40mAh tietämillä erot.

Teen samat sessiot vielä 5 samanlaiselle lipolle, katsotaan.
Kaikki lipot siis LRP, VTEC 7,4v 1800mAh pikkulipoja 1/18 autoon.


Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #584 : 18.06.08 - klo: 22.44 »
Mietityttää vaan  :grin:

Latasin akun:
- ice aloitti latauksen 7,587v
- ice lopetti latauksen 8,4v
- ice latasi akkuun 1036/1800mAh
- aikaa kului lataukseen 3074s
- lataus suoritettiin balanserin kanssa

Päätin purkaa akun:
- purku jännitteeksi 3,1v/kenno
- purku 1,8A virralla
- ice purki akkua 6,2v saakka
- ice purki 1490/1800mAh akusta
- balanseri tässäkin kiinni

Latasin akun uudelleen:

- 1,8A virralla
- balanserin kanssa
- ice aloitti latauksen 6,242v ja saavutti 8,4v:n
- latausta meni akkuun 1580/1800mAh
- latauksen jälkeen jätin balanseriin balansoitumaan

Kysymys, missä loput parisataa mah:ta ovat?
Kun määritään purettavaksi 3,1v:n jääkö sinne sitten tuo "varaus",
jossa loput n.210mAh:ta luuraavat, vai miten menee?
Huomioon toki tarvii ottaa laturin mittaustulosten heitot, mutta
tuskin kahtasataa heittelee...

Kyllä se kapa siellä on, mutta jos et halua hajoittaa kennojas isommilla purkuvirroilla, niitä loppurippeitä ei kannata käyttää, ja aika laiskaa menoa se lopputeho on. Eihän noita NiMH kennoistakaan kaikkea kapaa saada, ainakaa ajokelposta.
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #585 : 20.06.08 - klo: 11.28 »
Tässä vähän tilastoo:

Lipo 1:
Purettu 1,8A virralla balanserin kanssa,
sitten ladatta samalla virralla täyteen.
3,0v/cell asetuksella.

1481/1800mAh


Lipo 2:
Purettu 1,8A virralla balanserin kanssa,
sitten ladatta samalla virralla täyteen.
3,0v/cell asetuksella.

1481/1800mAh


Lipo 3:
Purettu 1,8A virralla balanserin kanssa,
sitten ladatta samalla virralla täyteen.
3,0v/cell asetuksella.

1538/1800mAh



Sitten latasin myös pari maxampsin pikkulipoo.
1550mAh 7,4v ja asetuksiksi:

Purku 1,6A, 3,0v/cell, balanserin kanssa
Lataus 1,6V ja balanserin kanssa

Molemmat latas tasan 1600mAh


Tässä miettinyt ja eroja noissa valmistajissakin on. VTEC, LRP ei lataa sinne 1800, mutta maxampsi varmaan
jatkais ylitekin, jos antas luvukseen isomman. Jollain tapaa, kun vteceissä jää se "vara" vielä akkuun,
niin maxampsit lataa senkin varan sinne. Yhteenvetona kuitenkin, latasin 9 pikkulipoo ja niistä 7 on vtec, lrp:tä, kahdessa erässä hieman vanhempi akkuerä ja sitten uudempi.

Uusi erä latas 1580-1623 välille (4 akkua)
Vanhempi erä latas 1481-1538 välille (3 akkua)
Maxampsin erä latas 1600 molemmat (2 akkua)

Nyt alan koittelee noita 5000mAh isompia akkuja ja siitä sitten maxampsin 11,1v 8000mAh ym...

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #586 : 20.06.08 - klo: 11.35 »
MaxAmps käyttää pakoissaan isompia kennoja mitä koko pakan mAh määrä antaa ymmärtää.
Esim. 8000mAh pakoissa on käytetty 4200mAh kennoja, joilloin pakan teoreettinen kapasitetti on 8400mAh.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #587 : 20.06.08 - klo: 11.39 »
Sitä vähän muistelinkin/luin täältä, joten ei syytä huoleen, normaalia.
Mites olikaan, saako tuota 5000mAh akkua purkaa suuremmalla virralla kuin 5A?
/jos saa, niin kumpi on järkevämpi/akku ystävällisempi: 5A vai 10A?

Onko vaikutusta akkuun?

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #588 : 22.06.08 - klo: 13.10 »
Joo, piti alkaa tuosta omasta 7,4V 6000mAh Max Amps liposta kirjottaan. Yöllä latailin kummatkin akut ja tämä 6000 on aika ihme vempula. Lataus ja laikki muut asiat kunnossa ja mAheja upposi 7200mAh  :shocked: Kyllähän sen oon aina tienny, et yleensä pikkasen yli nimellisen kunnossa olevaan akkuun pitäs mennä, mut toi on jo aika reilu ylitys.

Onko muilla samoja kokemuksia näistä uudemmista paketeista, vai sattuko mulle vain hyvä tuuri ?
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #589 : 22.06.08 - klo: 13.18 »
Sitä vähän muistelinkin/luin täältä, joten ei syytä huoleen, normaalia.
Mites olikaan, saako tuota 5000mAh akkua purkaa suuremmalla virralla kuin 5A?
/jos saa, niin kumpi on järkevämpi/akku ystävällisempi: 5A vai 10A?

Onko vaikutusta akkuun?

No akun max purkuvirrathan on ilmoitettu päällä, 20-25C normaalisti.

Ja 10A on vasta 2C viistonnisella akulla. 
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #590 : 22.06.08 - klo: 13.41 »
Myös minulla MaxAmpsin 6000mAh LiPo. Latasin 1C:llä miltei tunnin että tuli täyteen, sen jälkeen vielä ylläpitolatauksena tunnin (Trickle).  Tricklen aikana sisään upposi valtava määrä mAheja vielä.  Kuulemani mukaan lipo ottaakin vastaan enempi vasta kun on voltit jo miltei tapissaan?


Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #591 : 23.06.08 - klo: 21.14 »
öööh häh? ei lipoon ole mitään trickleä eikä muutakaan..
laturihan lataa sitä 1C virralla siihen asti kun jännite nousee 4.2V per kenno jonka jälkeen Virta laskee ja kun virtaa menee enää 0.1A tai laturi kohtaista lataus katsotaan päättyneeksi. oletteko varma että teillä on varmasti lipo lataus koska oikeaoppisessa liponlataus tapahtumassa ei ole mitään ihmeellistä? Ps noissa isomman A omaavissa akuissa tasuri hukkaa jonkin mah hin matkalla joten sinne voi mennä enempi mitä akun kapasiteetti sanoo.

ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #592 : 23.06.08 - klo: 22.28 »
Joo, no mä lataan bantam bc-5 jossa tasuri samoissa kuorissa, Ei tuossa latauksessa mitään ihmeellistä. Latauksen lopussa laturi näyttää tasan 8,40V ja kennokohtaisesti, tasan 4,20V, akku ei kuumennu ladattaessa. 8000 max ampsiin meni järkevämmältä kuulostavat 8250 ja risat.

Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #593 : 23.06.08 - klo: 22.33 »
Tavallaan lipoillekin on nimenomaan trickle, laturi lataa ensin tasavirralla kunnes jännite nousee 4,2V/kenno, ja sen jälkeen tasajännitteellä kunnes akku ei enää ota vastaan enempää.

Edit: MRC super brain:in ohjeista copypastaa:

TRICKLE
The current rate that the charger should use after the battery has peaked
and normal charging has been completed. Note: It applies a constant
current during fast charging a Lithium pack. When the Lithium battery
reaches 4.20V per cell it trickle charges the battery with a constant
voltage (4.20V per cell).

Selittänee Isosuonkin ongelman, kun laturi on sama kuin minulla.  :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 23.06.08 - klo: 22.41 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #594 : 23.06.08 - klo: 23.33 »
juu oikeen menee lataus sitten jaa joku laturi sitä trickekleks kutsuu mutta mutta no rakkaalla lapsella on monta nimeä.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #595 : 25.06.08 - klo: 00.11 »
Ja täältä löytyy kans Super aivot ja Tricklellä mennään loppuun asti :p
Axial SCX 10 TR

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #596 : 25.06.08 - klo: 22.32 »
Osaisiko joku viisas kertoa miten pitäisi kytkeä kolme kennoseen lipottimeen tasuri liitin? Ohessa piirretty kuva miten kennojen navat on.

Kaksi kennoiseen sain laitettua mutta nyt en osaa hahmottaa miten ne pitäs kytkeä.?

Laitoin tämän jo akku ja laturi säikeeseen mutta siellä ei kuulunut vastausta...
Näillä eteenpäin!

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #597 : 26.06.08 - klo: 03.11 »
Kennojen johdotusta tuossa ei näy, mutta oletan sen kuitenkin menevän kuten ensimmäisessä liitteessä.
Tasausjohtimet liitetään toisen kuvan mukaan.

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #598 : 26.06.08 - klo: 13.36 »
Kennojen johdotusta tuossa ei näy, mutta oletan sen kuitenkin menevän kuten ensimmäisessä liitteessä.
Tasausjohtimet liitetään toisen kuvan mukaan.


Noi kaks kennoa pitää sitten yhdistää johdolla?

Kuulemma vain tyhmälle pitää piirtää mutta ei riitä näköjään, mites kun siinä liittimessä on nyt 4 johtoa, yks plussa, yks miinus ja kaks "plus miinusta" niin onko näillä kahella viimesellä merkitystä, kumpi on kumpi? Eli mihin kennoihin ne kytketään?

Eli jos liitintä katsoo niin oikealta puolelta tulee ensimmäisenä miinus, sitten plus miinus, joka menee "miinus johto kennon" toiseen päähän, siihen mihin tulee johdolla tehty liitos? Ja toinen plus miinus tulee "plus johdon kennon" toiseen päähän?

Johan tossa oli piirretty mutta kun ei osannu päässä kääntää saman lailla noita kennoja...

Ja kyllä, osaa olla vaikeeta  :cheesy:
Näillä eteenpäin!

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #599 : 26.06.08 - klo: 17.01 »
Noi kaks kennoa pitää sitten yhdistää johdolla?

Kuulemma vain tyhmälle pitää piirtää mutta ei riitä näköjään, mites kun siinä liittimessä on nyt 4 johtoa, yks plussa, yks miinus ja kaks "plus miinusta" niin onko näillä kahella viimesellä merkitystä, kumpi on kumpi? Eli mihin kennoihin ne kytketään?

Eli jos liitintä katsoo niin oikealta puolelta tulee ensimmäisenä miinus, sitten plus miinus, joka menee "miinus johto kennon" toiseen päähän, siihen mihin tulee johdolla tehty liitos? Ja toinen plus miinus tulee "plus johdon kennon" toiseen päähän?

Johan tossa oli piirretty mutta kun ei osannu päässä kääntää saman lailla noita kennoja...

Ja kyllä, osaa olla vaikeeta  :cheesy:
Joo, kyllähän niillä kaikilla kolmella kennolla jonkinlainen yhteys pitää olla että se virta kulkee...
Tuossa sun kuvassa kennot ovat hieman "epäloogisessa" järjestyksessä napaisuuden suhteen. 3S kytkennässä kennot ovat siis sarjassa, joten kenno 1:n miinus on yhteydessä kenno 2:n plussaan, kenno 2:n miinus taas kenno 3:n plussaan. Näistä "välipisteistä" mitataan sitten jokaisen kennon yksittäinen jännite, joista vedetään johdot siihen tasausliittimelle.
Liitteessä olevaa kuvaa paremmin en osaa sinulle tuota johdotusta demonstroida, tuonkin tekemiseen meni aikaa varmaan kolmen pakan tinauksen verran...  :smiley:

Hieman selvitystä kuvaan;
- keltaisilla numeroilla merkitty kennot
- sinisellä merkitty kennojen toisiinsa kytkentä sarjaan
- vihreillä kirjaimilla merkitty tasausjohtimien kytkentäpisteet

Pisteiden A ja B väliltä saadaan kennon 1 jännite, pisteiden B ja C väliltä kennon 2 jännite ja pisteiden C ja D väliltä kennon 3 jännite.


Oletko mahdollisesti itse kasaamassa pakkaa vai miksi yleensä olet tälläiseen homman ryhtynyt?
Itse olisin sen vasemmanpuoleisen kennon kääntänyt toisinpäin, jolloin kennojen liuskat olisi voinut juottaa suoraan toisinsa kiinni ilman mitään hyppylankoja, kts. liite 2.
« Viimeksi muokattu: 26.06.08 - klo: 17.06 kirjoittanut Janezki »