Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493727 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #720 : 19.08.08 - klo: 15.13 »
Pakko tuollainen rcmartin akku oli testiksi ottaa, kun ei hinta tosiaan ollut pitkällä. No jospa tässä hetkisen päästä saisi testituloksia ko. akusta.

\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #721 : 19.08.08 - klo: 18.36 »
KOKAM LI-PO AKKU 11.1V / 5000MAH / 30C
128,95 EUR Conrad Electronics
(Sori toi mainostaminen  :grin: )

Onkohan mistään kotoisin kyseinen lipo? Tekniset tiedot vaikuttaa ainakin ihan hyviltä.. Onko kellään kokemuksia?

Kokam on jo vanha LiPo akkujen valmistaja, kyllä sen ilmoitamiin specseihin on voinut luottaa.
Yksiä laadukkaimpia kennoja mitä on ollut markkinoilla vuosia, esimerkkinä itselläni on  noin 5v vanha 2s 1500mAh akku vielä täysissä voimissaan!

Mitä muuten mamba max sanoo tosta akusta? jos purku on 30C ja akku on 5000mAh -->150A ja MM kestää jatkuvaa 100A..
Ymmärsinkö oikein että savukone tulee jos ton lyö kiinni?
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #722 : 19.08.08 - klo: 18.58 »
Mitä muuten mamba max sanoo tosta akusta? jos purku on 30C ja akku on 5000mAh -->150A ja MM kestää jatkuvaa 100A..
Ymmärsinkö oikein että savukone tulee jos ton lyö kiinni?

Eikö tätä samaa aihetta juuri käsitelty jopa tässä topicissa. Akku ei työnnä virtaa mihinkään, vaan siihen kytketyt sähkölaitteet ottavat sen virran. Akun virranantokyky olisi hyvä olla sama tai suurempi kuin mitä nopari maksimissaan ottaa, ihan samoin kun noparin virrankesto pitää olla vähintään se mitä moottori maksimissaan ottaa. Parempi virranantokyky ei siis ole mikään ongelma, päinvastoin. En sitten tiedä kuinka iso ongelma Lipojen kanssa on liian pieni virranantokyky. NiMHien kanssa näin on käytännössä aina ja ymmärtääkseni siitä seuraa korkeintaan akun turha lämpeneminen ja/tai jännitteen putoaminen samalla kun akku ei pysty antamaan tarpeeksi virtaa ulos. Lämpeneminen tietty on aina pahasta, etenkin jos lämpenee liikaa. Tuloksia siitä nähtävillä mm. tässä topicissa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #723 : 19.08.08 - klo: 19.17 »
Mites on, onko 100A liian vähän 1:8 kokoiselle autolle joka painaa jo viitisen kiloa ? Volttimäärä olisi 22.2 , joten siltä osin ei ainakaan ole huolta. Mietityttää vain mahtaako kestää 74mm pitkää XL konetta joka on 5mm akselilla.
- Tapsa

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #724 : 19.08.08 - klo: 19.45 »
Mitä muuten mamba max sanoo tosta akusta? jos purku on 30C ja akku on 5000mAh -->150A ja MM kestää jatkuvaa 100A..
Ymmärsinkö oikein että savukone tulee jos ton lyö kiinni?

Eikö tätä samaa aihetta juuri käsitelty jopa tässä topicissa. Akku ei työnnä virtaa mihinkään, vaan siihen kytketyt sähkölaitteet ottavat sen virran. Akun virranantokyky olisi hyvä olla sama tai suurempi kuin mitä nopari maksimissaan ottaa, ihan samoin kun noparin virrankesto pitää olla vähintään se mitä moottori maksimissaan ottaa. Parempi virranantokyky ei siis ole mikään ongelma, päinvastoin. En sitten tiedä kuinka iso ongelma Lipojen kanssa on liian pieni virranantokyky. NiMHien kanssa näin on käytännössä aina ja ymmärtääkseni siitä seuraa korkeintaan akun turha lämpeneminen ja/tai jännitteen putoaminen samalla kun akku ei pysty antamaan tarpeeksi virtaa ulos. Lämpeneminen tietty on aina pahasta, etenkin jos lämpenee liikaa. Tuloksia siitä nähtävillä mm. tässä topicissa.

No niinpä tietty.. onhan toi ihan järkevää  :roll: (poistuu takavasemmalle naama punaisena)
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #725 : 19.08.08 - klo: 19.53 »
Mites on, onko 100A liian vähän 1:8 kokoiselle autolle joka painaa jo viitisen kiloa ? Volttimäärä olisi 22.2 , joten siltä osin ei ainakaan ole huolta. Mietityttää vain mahtaako kestää 74mm pitkää XL konetta joka on 5mm akselilla.
Vähemmän kiertävä kone vie myös vähemmän virtaa suuremmalla jännitteellä. Kuudella kennolla 100A säädin on yleensä aivan riittävä, olettaen että välitykset on valittu oikein. EDIT: Ja nopari kestää jännitteen!
XL-kokoisen koneen pyörintänopeus kannattaa valita siten että se ei ylitä 40k kierrosta maksimijännitteellä, paras hyötysuhde yleensä saavutetaan 30k -35k välillä, ylimenevät kierrokset vain nostavat lämpöjä. 6S setille käypänen moottori siis kannattaa valita noin 1400kv-1600kv:n nurkilta. Esim. aina luotettavissa XL-Feigaoissa virran kulutus noilla moottorispekseillä on noin 55-65A.
Välityksillä sitten haetaan sitä liikkuvuutta. Ja noilla jännitteillä ei pitäisi olla ainakaan väännöstä puutetta.  :wink:
« Viimeksi muokattu: 19.08.08 - klo: 20.23 kirjoittanut Janezki »

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #726 : 19.08.08 - klo: 20.01 »
Sitten taas tulee ongelmaksi se, että mistä tuollaisen 1400-1600Kv koneen saa hommattua ? Eipä ole pahemmin tullut vastaan. 1900Kv koneita ja yli on sitten tullutkin jo enemmän vastaan.
- Tapsa

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #727 : 19.08.08 - klo: 20.18 »
Voi noitahan tulee vastaan vähän väliä kun Googlella seikkailee :lol:

Täältä saa ja 110% luotettava kauppa (mun suosikki puoti vene asioissa).
http://www.offshoreelectrics.com/proddetail.php?prod=fei-540XL

Edit. Nää kone kyselyt jne. vois kyllä kirjoitella muualle kuin Lipo topicciin :wink:

Axial SCX 10 TR

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #728 : 19.08.08 - klo: 20.21 »
Joo, tuolta hommasin oman Feigaon nyt viimeksi, tuli kuluineen vähän halvemmaksi kuin esim. RC-Monsterilta.
Mutta näistä moottoriasioista voisi jatkaa esmes tuolla harjattomat moottorit ketjussa.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #729 : 19.08.08 - klo: 20.31 »
Niin voikin, mainitsin ja kysyin vain siinä yhteydessä kun kyselin akkupuoltakin samalla. Jatketaan harjattomien puoletta jos tarvis on, mutta tuossa on nyt ihan kiitettävästi jo tietoa =) . Kiitos.

- Tapsa.

- Tapsa

Poissa tuunaaja82

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #730 : 01.09.08 - klo: 19.18 »
Mistä saisin suomesta Traxxas Stampede VXL autoon 11,1v lipo akun? tarvitsisin sen nopeasti ja samalla saa ehdottaa hyviä tasaavia lipo latureita.


Poissa tuunaaja82

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #732 : 01.09.08 - klo: 19.56 »
kauanko kestää noiden lipoakkujen tulo tuolta jenkkilästä? kun ei niitä vissiin voi tuolla lentorahdilla tilata, kun ovat räjähtäviä. saakohan tuolta medasecista noita maxampsin lipoja suoraan hyllyltä?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #733 : 01.09.08 - klo: 20.04 »
No mistäköhän sitä pitäis kysyä, onko Medasecilla niitä hyllyssä :laugh:
Jos et uskalla soittaa niin laita e-mailia. Vai mitä :wink:

Itse olen ostanut MaxAmpsilta suoraan kun saa hyvät alennukset, jos paljon ostaa ja tulo kestää 1-2 viikkoa. Tullut sekä suoraan kotia, että Tulliin.
Axial SCX 10 TR

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #734 : 01.09.08 - klo: 20.10 »
kauanko kestää noiden lipoakkujen tulo tuolta jenkkilästä? kun ei niitä vissiin voi tuolla lentorahdilla tilata, kun ovat räjähtäviä. saakohan tuolta medasecista noita maxampsin lipoja suoraan hyllyltä?

United hobbies on Hong Kongissa ja viikossa tulee.

Kiinalaiset ei välitä mistään DGM:stä, joten koneessa tulee.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa tuunaaja82

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #735 : 01.09.08 - klo: 21.12 »
okei, täytyypä tutkailla noita sivuja

Poissa ekiz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #736 : 04.09.08 - klo: 14.55 »
miten noita lipojen tasausliittimiä voi vaihtaa? ostin nosramim 8000 lipon ja siinä on kolme pinninen liitin ja mulla on tasurissa viisi pinninen liitin.
[hpi baja 5t 2.4ghz] [kyosho ultima db] [team associated tc5] [corally]

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #737 : 04.09.08 - klo: 15.02 »
Mikäs tasuri sulla on? Yleensä niihin saa ostaa väliin erilaisia kaapeleita tai lautoja, joissa on useampi eri kokoinen liitin, joista jokin sopiva.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ekiz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #738 : 04.09.08 - klo: 15.22 »
v-balancer lukee isolla kyljessä. pitää tuolta hobbylinnasta kysellä niillä luulis olevan kun sieltä balancerin ostin.
[hpi baja 5t 2.4ghz] [kyosho ultima db] [team associated tc5] [corally]

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #739 : 04.09.08 - klo: 18.33 »
Arvatenkin siis tämä. Tuolla teksteissä lukee
Lainaus
The V-Balance comes with a 2s/3s/6s Harness for balancing 2s/3s and 6s packs.(please note this is only for packs with the new Hi-Rate V Balancer connectors)
To use the V-Balance with 4s and 5s packs a separate harness will be needed for each, these can be ordered with the V-Balancer by checking the boxes below, alternatively the different harnesses are listed below.

Tuon mukaan ja mitä kuvista saa selvää, siinä pitäisi kyllä olla mukana sopiva johto myös 2s -lipon tasaukseen, olettaen tietty että liittimet olisivat yhteensopivaa mallia. Hienoja muuten nuo muualta surutta kopioidut tekstit. Ei tuolla hobbylinnan sivuilla mitään muita balancer-johtoja voi valita tilaukseen :)

Ilmeisesti olet ostanut molemmat samasta paikasta ja jos vielä yhtä aikaa, niin myyjältä aika p**ka temppu olla huomioimatta, jos balancer-liitin ei ole yhteensopiva.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #740 : 05.09.08 - klo: 17.45 »
Pistit sitten tuon akun myyntiin. Oliko nyt ongelma tuo tasurin liitin vai se mitä tuolla myynti-ilmoituksessa mainitset eli ettei mahdu autoon? Ensimmäinen on pienellä kärsivällisyydellä varmasti hoidettavissa ja toiseen sanon vinkiksi, että kannattaa selvittää ennen tilausta, mitkä ovat akun mitat. Ei se tosin auttanut itseäni MaxAmpsin akkujen kohdalla, vaikka varmistinkin, mutta silloin on paremmat mahdollisuudet palauttaa akku ja saada rahat pois.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #741 : 07.09.08 - klo: 20.44 »
Kyllä tuo 8000mAh akku sopii Asson B4:seen aika kivuttomasti, kun vähän kiinnitys systeemiä muokkaa. Eli ei pitäisi olla siitä kiinni, itse juuri sovitin moista T4:seen. Noita LRP:n versioita saa muuten tosi edukkaasti Power-racingista 70e/kpl (sori mainos)

Poissa ekiz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #742 : 07.09.08 - klo: 21.15 »
joo pistin akun myyntiin mutta ajattelin kuitenkin vielä kikkailla tota akkua autoon ja metsästää oikeenlainen liitin akkuun. muuten samankokoinen akku on mutta aika paljon korkeempi.

edit: laturin piuhat löyty mutta ei ole yhteensopivat akun liittimine kanssa  :angry: voiko olla vaikeempaa! pitäs vähän enemmän miettiä kun akkua ja laturia ostaa. mutta eiköhän tää tästä iloks muutu.
« Viimeksi muokattu: 07.09.08 - klo: 21.18 kirjoittanut ekiz »
[hpi baja 5t 2.4ghz] [kyosho ultima db] [team associated tc5] [corally]

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #743 : 08.09.08 - klo: 01.52 »
Mulle kävi ihan samalla tavalla kun ostin LiPo-akun ja laturin jenkeistä, paikallisesta HobbyTown USA:sta. Tasuriliitin ei sitten käynytkään tuon Lipolaturin mukana tulevaan liitinlautaan. Muutaman kerran latailin sitten niin, että tasuri piuhat oli kytketty ilman akun puolen liitintä tuohon lautaan suoraan, kunnes löysin Sabelta sopivan laudan. Mielestäni oli kyllä enemmän myyjän vika, kun vielä moneen kertaan varmistelin, että sitä akkua nyt varmasti voi sillä laturilla ladata ja kaikki piuhat ja mitä ikinään tarvitaan on paketissa mukana. Eipä sitten ollut kuitenkaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #744 : 13.09.08 - klo: 19.57 »
Ostin sharkkiin tällasen lipon http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=SB17202S kun äkkiä piti joku saada.
Nyt sitte lueskelin täältä vanhoja viestejä ja joillakin on ollu ongelmia näiden kans.

Pitääköhän näihin edelleen suhtautua normaalia suuremmalla varovaisuudella ?  :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #745 : 13.09.08 - klo: 20.10 »
Mitä ongelmia noissa Linnalipoissa on ollut?

Kesällä hankittiin neljä akkua ja mitään ongelmaa niiden kanssa ei ole tullut, pelittää kuin betoniseinä tukivarren katkojana :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #746 : 13.09.08 - klo: 20.12 »
Kennojen pullistelua ainakin tuntui joillakin ilmenneen.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #747 : 17.09.08 - klo: 10.10 »
nyt on ensimmäinen lipo latauksessa.
hieman tässä jännittää meneekö kaikki ok.

kuinkas paljon nuo lipot pullistuu jos joku menee vikaan?
mietein vaan kun lataaminenhan pitäisi lopettaa heti jos se alkaa pullistumaan, mutta kun se on tuolla lipo pussukan sisällä niin kuinka helposti tuommoisen pullistumisen huomaa?

mites olette noita zippyn lipoja suojanneet kolhuilta?
tähän hätään kun ei mitään kovakuorista suojaa ole niin ajattelin kietaista sen kuplamuoviin tai vastaavaan ja laittaa jesaria ympärille.
kai tuo riittää olettaen että akku pysyy tukevasti paikoillaan.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #748 : 17.09.08 - klo: 11.37 »
Jos latailet oikealla virralla, niin mahdollinen pullistelu alkaa hyvin hitaasti.

Netissä olevissa pelotteluvideoissa lykätään tahallisesti lipoon suuria virtoja liian korkeilla jännitteillä ja tällöin ne kyllä lähtee suhteellisen nopeasti...

Monta akkua tuli nähtyä viime talven sisäkisoissa jotka oli pullistuneet aika reilusti, mutta silti toimivat vielä jotenkin. En tosin lähtisi itse latailemaan pahasti pullistunutta lipoa.

Mitä tulee kolhuihin, omassa assossa akku lensi pitkin asfalttia kun vähän törmäiltiin kaverin Firestormin kanssa! akun kulmaan tuli kunnon painauma mutta en ole ainakaan huomannut mitään vikaa käytössä. Akku ottaa täyden kapasiteetin edelleen sisään.

Sitten jos saat kennon menemään puhki, niin että lipo pääsee reagoimaan hapen kanssa ja akku on vielä suhteellisen täynnä, voit alkaa jo hieman jännittää.  :grin:
 

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #749 : 17.09.08 - klo: 13.25 »
eli ei pitäs olla mitään hätää kun tuo laturi ei edes anna kuin sen 5A virtaskaa eli 1C.
akku kyllä pysyy paikoillaan kun vetäsin vielä teipillä pari kierrosta rungon ympäri kun tarranauhat tuntuu hiukan liian lyhkäsiltä.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t