Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493604 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kurvi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #840 : 17.11.08 - klo: 08.37 »
moro! olen hankkimassa kovakuorista lipoakkua,jossa ei ole tasausliitintä ollenkaan.vaan ainoastaan latausliittimet ja yksi pieni banaani liitin ilmeisesti vaan latausvirtojen seuraamista varten. onko totta että noissa kovakuorisissa lipoissa on akkujen sisällä semmoinen elektroniikka joka hoitaa myös kennojen tasauksen?

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #841 : 17.11.08 - klo: 08.53 »
moro! olen hankkimassa kovakuorista lipoakkua,jossa ei ole tasausliitintä ollenkaan.vaan ainoastaan latausliittimet ja yksi pieni banaani liitin ilmeisesti vaan latausvirtojen seuraamista varten. onko totta että noissa kovakuorisissa lipoissa on akkujen sisällä semmoinen elektroniikka joka hoitaa myös kennojen tasauksen?
Ei

Tuo pikkuinen liitin menee sarjassa olevien kennojen "väliin" eli varsinaiset +/ - liittimet ja tuo pikkuinen liitin = samalla tasausliitin.

Eli laturia varten pitää tehdä haaroitin/ adapteri tasuriliittimeen.
Old fart

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #842 : 17.11.08 - klo: 08.56 »
Jos puhut Speed Passionin "hard case" -akusta, niin tasaukselle kennojen väliin on kuoressa 2mm:n banaani ja tasaukseen myös tarvittavat kahden kennon sarjasta saatava tieto otetaan akun 4mm:n banaaneista, jotka ovat tarkoitettu samalla virran syöttöön autolle.

Eli, balanceri tarvitsee tiedon 2:n kennon sarjasta sekä kennojen välistä, että saadaan yksittäisen kennon jännite mitattua.

Hieman vaikeasti ehkä selitetty...

-Mikko


edit: Jaahas, Mikot vauhdissa!  :grin:
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa kurvi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #843 : 17.11.08 - klo: 09.05 »
kiitos! erittäin nopeista vastauksista.nyt ymmärsin asian täytyy rakentaa sellainen tasausjohto sitten.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #844 : 17.11.08 - klo: 09.35 »
Sellaisia lataus-/tasausjohtosettejä löytyy valmiinakin, esim. Hobbylinnasta tai RF:stä.
Flying Calacucco

Poissa Keppo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #845 : 17.11.08 - klo: 20.31 »
Kertokaas asiantuntijat voisiko akkukustannuksissa säästää ostamalla pienemmän C-luvun akkuja ja kytkeä ne rinnan?
Esim 2x 15C = 30C virranantokykyä noparille / moottorilleko?

Onko vaarana että toinen akku vedetään liian kuiviin ja sitäkautta loppulasku on vielä suurempi?

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #846 : 17.11.08 - klo: 20.54 »
Saat kyllä suunnittelemasi  C-arvon kasvun.
Saat tosin enemmän painoa ja kokoakin.

Tavallaan eriasiaa, mutta tähän liittyen muistutan lipojen tehonmenetyksestä kylmässä!
Se kun on huomattavasti voimakkaanpaa kuin vanhemman tekniikan akuilla.
MAXAMPS mm. ei edes tutki mitä akulle tapahtuu kylmemmässä kuin meidänmitoilla +12C .
Ei kuulemma ole merkittävä myyntisuunta tää kylmä alue......

PS 2 mun settiä akkuja on siirtynyt teholipoista liruttajiin tosta syystä!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa nallepuh

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #847 : 18.11.08 - klo: 01.29 »
Ei se c-arvo siitä kasva vaan akun kokonaiskapasiteetti joka johtaa siihen että akusta saa enemmän virtaa.  :lol:


Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #848 : 18.11.08 - klo: 16.14 »
niin, eihän se C-arvo kasva, mutta maksimi virranantokyky kasvaa mAh:ien kasvaessa...
15Cx2000mah=30A
15Cx(2000+2000mah)=60A

akkuja ei kannata mitottaa, niin että ne antaa just ja just sen mitä tarvitaan, tuolla tavalla akut ei ole kauhean pitkäikäisiä, vaan lämpeää ja pullistuu helposti.
« Viimeksi muokattu: 18.11.08 - klo: 16.18 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa RCl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #849 : 18.11.08 - klo: 20.07 »
onko noista hobbycityssä myytävien ZIPPY akkujen kestosta/toimivuudesta mitään tietoa? ja ajaako 5000mAh akulla n.30 min?
« Viimeksi muokattu: 18.11.08 - klo: 20.13 kirjoittanut RCl »
traxxas stampede|X-ray T2 `007

Poissa RCl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #850 : 18.11.08 - klo: 20.14 »
onko noista hobbycityssä myytävien ZIPPY lipo akkujen kestosta/toimivuudesta mitään tietoa? ja ajaako 5000mAh akulla n.30 min?

tässä laturissa on myös tasaaja?
https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5549
traxxas stampede|X-ray T2 `007

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #851 : 18.11.08 - klo: 21.01 »
Zippyjä on monenlaisia, osa kiinalaisista kennoista kasattu, osa Korealaisista. Zippy-R ja Zippy-H ainakin ihan kohtuullisia laadultaan.
Ajoaika riippuu sitten siitä minkälaisessa autossa ne akut köllöttää, minkälainen motti sitä autoa liikuttaa ja missä asennossa se liipasinsormi oikein on.

Imax on tasaava laturi.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #852 : 18.11.08 - klo: 21.35 »
Noita zippy akkuja ostaessa kannattaa kattoa sitä C-lukua ettei osta liian "pientä" akkua, meinaan osassa se on ilmoitettu hiukan harhaanjohtavasti.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #853 : 19.11.08 - klo: 09.21 »
Mulla on pari tuollaista 7,4 V 2400 mAh 25C Zippy-R akkua ja olen ollut oikein tyytyväinen. Nyt tilasin pari 7,4 V 2500 mAh 20C Zippy-Ec akkua, kun noita R:iä ei ollut varastossa.

En tiedä onko mitään haittaa, mutta olen seurannut kennojen jännitteitä ajojen jälkeen ja esim. just nyt mittasin kennot eilisen ajon jäljiltä ja ne oli 3,00 V ja 3,24 V, eli onko tuo nyt sitten huono vai ei? Lienee ihan normaalia heittoa! Muutoin akut ei pullistele, eikä mitään.

Olen käyttänyt noita akkuja Asso B4:ssä 5,5 lankaisella (hiilettömällä) moottorilla ja tuolla paketilla ajaa lippiksessä n. 15-20 min. Mielestäni hinta-/ laatusuhde on enemmän kuin kohdallaan.

Nyt kun on turhaa ostaa 60-80€ kovakuorisia akkuja ensi kesän kisoja varten kun vielä ei tiedä mitkä tulevat olemaan hyväksyttyjen listalla.
Old fart

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #854 : 19.11.08 - klo: 09.24 »
No 0,24 V ero kennojen välillähän on jo aika merkittävä... Mutta balancerin kanssa ladatessa tietty tasottuu, ongelma syntyy jos latailee mittaamatta ja ilman balanceria. Silloinhan toisen kennon saattaa puskea jo yli 4,4 V jännitteeseen joka tarkoittaa melko varmaa possahdusta.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #855 : 19.11.08 - klo: 10.01 »
Joo, enpä maininnut mutta lataan akut AINA tasaavalla laturilla. Eli tuo jännite-ero on syntynyt yhden ajokerran jälkeen, mikä itseäni hiukan askarruttaakin. Mutta ei se sen enempää ole haitannnut...
Old fart

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #856 : 21.11.08 - klo: 18.31 »
Mites noi lipot talvikäytössä? Pitääkö laittaa esim pussiin ja tilkitä johdon reiät umpeen vaikkapa silikonilla  :huh:
Ei oo vielä talvikokemusta muista kuin NIMH:stä
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #857 : 21.11.08 - klo: 19.56 »
No ei se lisäsuojaus ainakaan pahaa tee. Itse ajelin viimetalvena lipot ilmapallossa ja pallon suu vedettynä nippusiteellä kiinni.



Toinen hyväksi koettu tapa on pistää akku 3 litran pakastuspussiin, pyörittää se ylimääräinen nätisti siihen ympärille, vähän jopa johtojen päälle. Sitten ilmastointiteipillä ensin ylä ja alapäät poikittain yli, sitten koko akku ympäripyörittäen teipillä pakettiin. Lopuksi pussi johtojen ympärille nippusiteellä tiukasti kiinni.
Ei ehkä mikään kooleimman näköinen, mutta toimiva suoja ja pussi toimii hieman pehmusteenakin.  :smiley:

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #858 : 21.11.08 - klo: 21.50 »
Kiitos. Pitänee askarrella  :azn:
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #859 : 21.11.08 - klo: 21.57 »
Tuo tasausliitinkin olis hyvä suojata, jos menee vettä tuohon tasausliittimeen, niin ei mene kennot epätasapainoon. Ite laitoin siihen päälle sinitarraa, toimii oikein hyvin ja lähtee helpolla pois.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #860 : 21.11.08 - klo: 22.22 »
Joo no se pitää kans laittaa. Käy varmaan ihan muovikelmu myös.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #861 : 22.11.08 - klo: 13.02 »
Noin on ilmeisesti kasattu Zippy-H LiPoista ? Löytyisi 2kpl ylimääräisiä Zippy-H 11.1v 3S 5000mAh akkuja, 20-25C . YV tavoittaa jos kiinnostaa.
- Tapsa

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #862 : 22.11.08 - klo: 16.18 »
Noissa akkujen ja miksei muidenkin osien kosteussuojauksessa kannattaa muistaa että parhainkaan pussi tai palloviritys ei pidä kosteutta kunnolla kuin sisäpuolella...

Eli ajopäivän jälkeen nuo kannattaa ehdottomasti purkaa ja antaa kaiken kuivua ihan rauhassa.
Eipähän paikat hapetu tai ruostu.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #863 : 23.11.08 - klo: 12.57 »
Mistäs kannattaa hankkia balancer-liittimiä? Olisi tarvetta Hyperion/Polyquest-liittimille, mielellään valmiin johdotuksen kera. Kyllä noita on maailmalta löytynyt, mutta tulee alle 10 liittimelle hintaa, jos siihen pistetään $25 postikuluja. Juu, kyllä tarkoitus on laittaa itse omat akut kasaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #864 : 23.11.08 - klo: 13.02 »
Hobbycity esim. 2S
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #865 : 23.11.08 - klo: 13.23 »
Samaa löytyy Sabesta 1,50€/kpl: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39660&grpid=703

Eiköhän tässä kuitenkin haettu pelkkiä grimpattavia irtoliittimiä...

JST:n XH:ta löytyy kyllä VEKOY:stä ja itse koitan hommata meille valikoimaan noiden lisäksi myös muita balanseriliittimiä.

Tällä hetkellä Suomessa tarjonta on aika heikkoa. Erinäisiä adapterikaapeleita löytyy kyllä, mutta irtoliittimet on kiven alla.

-Mikko
« Viimeksi muokattu: 23.11.08 - klo: 13.55 kirjoittanut AE-Mod »
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #866 : 23.11.08 - klo: 13.27 »
Juu ihan irtoliittimiä haen omien akkupakettien tekoon.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #867 : 23.11.08 - klo: 13.31 »
jst-xh:ta löytyy myös vertical hobbysta.

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #868 : 23.11.08 - klo: 13.31 »
Akku suojattu ja ensi tyypit ajettu lumella. Akku on kuivana ja oli kädenlämpöinen ajon jälkeen. Kiitos erinomaisesta vinkistä.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #869 : 23.11.08 - klo: 13.46 »
Mistäs kannattaa hankkia balancer-liittimiä? Olisi tarvetta Hyperion/Polyquest-liittimille, mielellään valmiin johdotuksen kera.

Vastasin nimenomaan tähän kysymykseen, en siihen mistä löytyy esim. JST-XH liittimiä. En myöskään siihen mistä löytyy irtonaisia liittimiä.

Noissa hobbycityn piuhoissa on melko pitkät piuhat kiinni, about 15 cm joka riittää monenlaiseen tarpeeseen.. Ja ottaa riittävän monikennoiseen valmiiksi, ylimääräisiä kun voi napsia pois...

En ole törmännyt noihin polyquesteihin hirveän monessa paikassa, varsinkaan sopuhinnoin...

Kerro Mikko sitten mullekin kun löytyy!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu