Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493986 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #870 : 23.11.08 - klo: 14.28 »
Kiitoksia vastauksista ja lisää saa toki vinkkejä laittaa. Hyperion/Polyquest- eli EAC123-liittimiä, valmiilla johdotuksella olen löytänyt kohtuulliseen hintaan RC Dudelta ($1.95) ja Maxampsilta ($1.84). Jälkimmäisestä saavat rekisteröityneet asiakkaat vielä alennusta.

Vertical Hobbylta löytyy mielenkiintoiseen hintaan JST-XH:ta (EAC124) Dualskyn liittimiä (1,40 € / 2 kpl). Tätähän en ollut vailla, mutta kelpaa se tämäkin liitin minulle.

Tällä kertaa en taida kannattaa mennä merta edemmäs kalaan vaan suosin kotimaista, kun sekä tavara että postikulut ovat halvempia.  :smiley: Muuallahan noissa kahdessa eri liitintyypissä ei näy olevan mitään hintaeroa, että siitä se ei ainakaan johdu.
« Viimeksi muokattu: 23.11.08 - klo: 14.56 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #871 : 26.11.08 - klo: 14.21 »
Minkälaisia lipo akku telineitä käytätte autoissanne. Eli mitkä kaupasta ostetuista telineistä on todettu hyviksi ja kuinka suuria lipopaketteja niihin sopii?

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #872 : 26.11.08 - klo: 14.45 »
Minkälaisia lipo akku telineitä käytätte autoissanne. Eli mitkä kaupasta ostetuista telineistä on todettu hyviksi ja kuinka suuria lipopaketteja niihin sopii?
Alumiinista kulmaprofiilia vaan sopivan pitunen pätkä. Dremelöi tarranauhalle reiät ja liimaa pehmusteet. Poppareilla vaikka alustaan kiinni. Mahtuun sen kokonen akku kun haluat. :)

Eikä maksa juuri mitään.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #873 : 27.11.08 - klo: 20.24 »
Polyuretaanimuovista taivuttelin kipon, hiilikuitulevynpätkä tukee ruuvinreikien kohtaa, ja pala muovilevyä suojaa ruuvinpäiltä...
Popniitit on käteviä :)
Auton myyntilaatikossa oli auto kii nippusiteillä joiden kynsi on avattavaa tyyppiä. Nyt ne palvelee kantena kipossa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #874 : 29.11.08 - klo: 19.48 »
En nyt löytänyt muutakaan topic:ia mihin ois tämän kysymyksen laittaa, kai tämä on oikea.

Eli:
Nyt pitäisi hommata akkuja(saddle pack) D4 autoon, ja olen miettinyt että kannattaako hommata lipot vaiko tavalliset ni-mh akut?
Ei meinaa löytää mistään valmiita ni-mh saddle pack:eja? Onko suomessa missään?
Onko sitten nuo irto kennot vaikea liittää/juottaa yhteen?
Lipot olisi siltä puolin paremmat että ne ei paina ihan niin paljoa kuin ni-mh.

-jarkko

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #875 : 29.11.08 - klo: 22.48 »
Suosittelen LiPoja. Hyviä vaihtoehtoja on mm. LRP tai TrakPower Lipot. Molemmat mahtuu "heittämällä" D4:seen.
Flying Calacucco

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #876 : 29.11.08 - klo: 23.02 »
Joo.
En ole nuita LRP:een lipoja huomannutkaan, taidan laittaa se tilaukseen.
Mikäs tuo pikku liitin tuossa on?
Laturiksi hommaan grapner ultramat 14, ja noi lipot.
Tarviiko muuta?

-jarkko

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #877 : 29.11.08 - klo: 23.08 »
Joo.
En ole nuita LRP:een lipoja huomannutkaan, taidan laittaa se tilaukseen.
Mikäs tuo pikku liitin tuossa on?
Laturiksi hommaan grapner ultramat 14, ja noi lipot.
Tarviiko muuta?

-jarkko

Se pikku liitin on tasausliitin, jonka avulla tasataan kennojen jännite ladattaessa niitä. TrakPowerissa se on sijoitettu huomaamattomammin tuohon mustaan välijohtoon.

Ultramat 14 lisäksi tarvitset balansserin ja latauskaapelit.
Flying Calacucco

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #878 : 29.11.08 - klo: 23.34 »
Ok..
Mikäs balansseri ois hyvä ja edullinen.
Latauskaapelit on jo.
Kuinkas kauan aikaa ajelee tuolla lrp lipolla, jos moottorina on lrp x-11 5.5 ja säätimenä se mamba max.

-jarkko

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #879 : 29.11.08 - klo: 23.38 »
Graupnerin balansseri on ainakin varma valinta. On niitä toki monia muitakin vastaavia.

Veikkaan LRP:llä ajoajaksi sekalaista ajoa noin 15-18 minuuttia
Flying Calacucco

Poissa jenkkipena

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #880 : 04.12.08 - klo: 19.59 »
tammi-helmikuusa olis tarkotus tilata toi E-revon harjaton malli ja siihen akkuja tässä tutkaillut.

Tämmöset MaxAmpsit aattelin ostaa medasecilta-> http://www.maxamps.com/proddetail.php?prod=MA-8000-EREVO-Pair&cat=172

Nyt olis haussa vielä jotain "hyviä halppis-lipoja :lol:" noiden rinnalle, jos semmosia löytyy. Olisko jotain suosituksia?!?

Laturina toimii Venom ProCharger..

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #881 : 04.12.08 - klo: 20.28 »
2 x ZIPPY 4400mAh 4S1P 15C rinnan kolmasosalla MA hinnasta.
Virrankulutusta kannattaa suunnitella akkujen 132 ampeerin purkuvirran mukaan.

Poissa jenkkipena

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #882 : 04.12.08 - klo: 21.51 »
taidan laittaa tommoset ZIPPY-H 5000mAh 3S1P 20-30C tilaukseen ->http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6350

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #883 : 05.12.08 - klo: 00.10 »
Kannattaa myös varmistaa, että mahtuvat sinne Revon akkulaatikkoon tai vaihtoehtoisesti keksiä jokin muu tapa ripustaa akut siihen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #884 : 05.12.08 - klo: 07.54 »
Terve,

Tuli eilen aiheutettua ensimmäinen ns. lipo palo.

Koekäytin lennokia olohuoneessa linna lipolla (1700mah 2s1p) ja akku lipsahti täysiä pyörivään potkuriin, jonka jälkeen akku alkoi savuamaan aivan stanasti.
Kuin olis pienen savupommin heittänyt.

Tarkemmin tutkittuani akkua potkuri oli tehnyt  puolen sentin viillon akun kylkeen.

Aika pelottava tilanne.
Nyt lähti palonkestävä pussi hankintaan säilytystä ja latausta varten esim sammutuspeitteestä rakennettu.

Lopuksi päästin myös toisen kennon päiviltä lyömällä kärkipihdit siitä läpi ja samanlainen savutus tuli siitäkin.
Sen jälkeen jäähdytys ja roskiin.


Itselläni on jotain 5-8kpl 2-3 kennoisia lipo akkuja samassa laukussa. Kuvittele jos joku niistä menis samanlailla oikariin ja laukku olis esim vaatekaapissa.
Kämppä palais saletisti.

Kuvia en ottanut sorry.

olkaahan varovaisia lipojen kanssa.

Tomppa
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #885 : 05.12.08 - klo: 09.37 »
Kuvittele jos vaikka sähkö pääsisi hyppäämään valokatkaisijasta sormille, tai vaikkapa liukastuisi suikussa, kattovalaisimen putoaminen päähän on myös kivuliasta ja vaarallista, eikä televisiosta johtuva asuntopalokaan ole kovinkaan harvinaista, posketin voi jysähtää jos suussa on mynthos kun ryystää kokista... :roll:

Lipojen kanssa pitää olla varovainen, kuten kaikkien sähkölaitteiden kanssa mutta hysteriaan ei ole aihetta jos niitä käytetään asianmukaisesti ja eikä laiminlyödä niitä ohjeita mitä käyttöohjeissa lukee. Järjen käyttö on sallittua ja jopa toivottavaa sähkölaitteiden kanssa :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #886 : 05.12.08 - klo: 10.06 »
Terve,

Tuli eilen aiheutettua ensimmäinen ns. lipo palo.

Koekäytin lennokia olohuoneessa linna lipolla (1700mah 2s1p) ja akku lipsahti täysiä pyörivään potkuriin, jonka jälkeen akku alkoi savuamaan aivan stanasti.
Kuin olis pienen savupommin heittänyt.

Tarkemmin tutkittuani akkua potkuri oli tehnyt  puolen sentin viillon akun kylkeen.

Aika pelottava tilanne.
Nyt lähti palonkestävä pussi hankintaan säilytystä ja latausta varten esim sammutuspeitteestä rakennettu.

Lopuksi päästin myös toisen kennon päiviltä lyömällä kärkipihdit siitä läpi ja samanlainen savutus tuli siitäkin.
Sen jälkeen jäähdytys ja roskiin.


Itselläni on jotain 5-8kpl 2-3 kennoisia lipo akkuja samassa laukussa. Kuvittele jos joku niistä menis samanlailla oikariin ja laukku olis esim vaatekaapissa.
Kämppä palais saletisti.

Kuvia en ottanut sorry.

olkaahan varovaisia lipojen kanssa.

Tomppa

Miksi ihmeessä rikoit sen toisen kennon??? rahan arvoista tavaraa! hei mut jos tulevaisuudes silppuat akkujas nii mä voin ainakii ostaa niistä ne tasaus liittimet jooko?
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #887 : 05.12.08 - klo: 10.08 »
Toivottavasti ei saada tänään lukea uutisista, että jossain paloi talo ja syttymissyy oli roskikseen laitettu LiPo-akku.

Ensinnäkin siitä kennosta olisi ollut syytä tehdä oikeasti vaaraton laittamalla se suolaveteen noin vuorokaudeksi. Ei oikein suositeltavaa sisätiloissa ja näillä ilmoilla voi olla haasteellista ulkona. Ehjä kenno on syytä purkaa mahdollisimman tyhjäksi ennen tuota suolaveteen laittamista. Kun akkukenno on näin tehty turvallisemmaksi ja hävityskelpoiseksi se tulisi viedä paristojen keräykseen, eikä missään tapauksessa roskikseen. Kyseessä on ongelmajäte, jonka paikka ei ole missään kaatopaikalla tai jätteenpolttolaitoksessa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #888 : 05.12.08 - klo: 10.13 »
Kennosta vaaraton laittamalla suolaveteen? :D  Voi käydä jotain EHKÄ hassusti jos on ladattu kenno, tai edes hieman latingissa oleva... Sehän menee oikosulkuun välittömästi... Tiedä sitten, jos pamahtaa, onhan siinä vettä ympärillä...  IMHO

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #889 : 05.12.08 - klo: 10.57 »
Rikkonaista kennoa ei toinna vesiastiaan ainakaan sisätiloissa laittaa, tuo litium kun reagoi aika kiivasti veden kanssa.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #890 : 05.12.08 - klo: 11.00 »
Ja syytä olisi ensin purkaa kenno hiekalla täytetyssä purkissa sinne yhden voltin tienoille.
Sitten vasta suolaveteen.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #891 : 05.12.08 - klo: 11.11 »
Ok..
Mikäs balansseri ois hyvä ja edullinen.
Latauskaapelit on jo.
Kuinkas kauan aikaa ajelee tuolla lrp lipolla, jos moottorina on lrp x-11 5.5 ja säätimenä se mamba max.

-jarkko


Osta laturi jossa on balamceri valmiina.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #892 : 05.12.08 - klo: 13.13 »
Tässä (suomennettuna) yksi ohje, jota itse olen noudattanut:

Turvallisuussyistä LiPo-kennojen tulee olla kokonaan purettuja ennen hävittämistä.
Jos kenno on kuitenkin fyysisesti vaurioitunut, ei ole suositeltavaa purkaa varausta
ennen hävitystä. Kennojen tulee olla jäähtyneitä ennen hävityksen aloittamista.
LiPo-kennot ja -akut hävitetään seuraavasti:

1) Jos yksikin kenno on fyysisesti vaurioitunut, joko turvonnut tai haljennut tai
   foliokuori on revennyt, ÄLÄ pura kennon varausta, vaan siirry suoraan ohjeen
   kohtaan 5.

2) Aseta LiPo-kenno tai -akku paloturvalliseen astiaan tai ämpäriin, joka on täytetty
   hiekalla.

3) Kytke kenno/akku purkulaitteeseen. Aseta purkuun mahdollisimman alhainen
   katkaisujännite ja purkuvirta arvoon C/10, jossa C on akun/kennon
   ilmoitettu kapasiteettiarvo. Purkulaitteeksi kelpaa myös esim. sopiva
   polttimo, kunhan purkuvirta ei muodostu liian suureksi.

4) Pura akkua/kennoa, kunnes sen jännite on 1,0 volttia tai sen alle. Jos käytät
   purkulaitteena vastusta tai lamppua, niin pura kuitenkin n. 24 tuntia.

5) Upota akku/kenno ämpäriin tai muuhun astiaan, joka on täytetty suolavedellä.
   Astiassa tulisi olla kansi, mutta sen ei tule olla ilmatiivis. Käytä muovista
   tai muuta sähköä johtamatonta astiaa (ei metalliastiaa) ja täytä se kylmällä
   vedellä. Sekoita veteen suolaa n. 1/4 dl jokaista vesilitraa kohden.
   Pudota akku/kenno veteen ja laita kansi päälle (ei ilmatiiviisti). Anna akun
   olla suolavesiastiassa n. 2 viikkoa.

6) Ota akku suolavedestä ja vie paristojenkeräykseen.

Itse olen tuolla tavalla muutamia loppuun kuluneita kennoja hävittänyt, mutta asiat ovat kyllä olleet ulkona. Litium toisinaan reagoi varsin voimakkaasti veteen ja siksi astian on syytä olla vähintään kunnollisen kokoinen ämpäri ja akku todella pudotetaan sinne, eikä aseteta. Suolaveden tehtävä on saattaa akku oikosulkuun eli purkaa se aivan tyhjäksi. Vahingoittumaton kenno kannattaa purkaa ensin muulla tavoin tuonne n. 1 voltin tasolle, jotta siihen varastoitunut energia on pienempi. Vahingoittunutta kennoa en kuitenkaan itse menisi purkamaan, vaan upotus reiluun määrään suolavettä on mielestäni ollut turvallisempi vaihtoehto.

Lisäys: Noudatetaan sitten kaikkia ohjeita omalla vastuulla. Toinen vaihtoehto on käydä itse henkilökohtaisesti liikkeessä ostamassa uusi akku ja samalla voi toimittaa sen vanhan loppuun käytetyn tai viallisen liikkeseen. Syksyllä annetun valtioneuvoston asetuksen mukaan akkuja myyvät liikkeet ovat puolestaan velvollisia ottamaan vastaan käytetyt tuotteet ja huolehtimaan asianmukaisesta kierrätyksestä.
« Viimeksi muokattu: 05.12.08 - klo: 13.29 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #893 : 05.12.08 - klo: 17.19 »
Minkä lipon/lipoja tilaan hobbycitystä?Auto on tamiya tt01 ja moottori speed passionin 13.5t harjaton.
Tehoa pitäs saada lisää ja ajoaikaa olla vähintään saman verran kuin 3000mah nimh:eillä.

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #894 : 05.12.08 - klo: 18.06 »
Terve,

Tuli eilen aiheutettua ensimmäinen ns. lipo palo.

Koekäytin lennokia olohuoneessa linna lipolla (1700mah 2s1p) ja akku lipsahti täysiä pyörivään potkuriin, jonka jälkeen akku alkoi savuamaan aivan stanasti.
Kuin olis pienen savupommin heittänyt.

Tarkemmin tutkittuani akkua potkuri oli tehnyt  puolen sentin viillon akun kylkeen.

Aika pelottava tilanne.
Nyt lähti palonkestävä pussi hankintaan säilytystä ja latausta varten esim sammutuspeitteestä rakennettu.

Lopuksi päästin myös toisen kennon päiviltä lyömällä kärkipihdit siitä läpi ja samanlainen savutus tuli siitäkin.
Sen jälkeen jäähdytys ja roskiin.


Itselläni on jotain 5-8kpl 2-3 kennoisia lipo akkuja samassa laukussa. Kuvittele jos joku niistä menis samanlailla oikariin ja laukku olis esim vaatekaapissa.
Kämppä palais saletisti.

Kuvia en ottanut sorry.

olkaahan varovaisia lipojen kanssa.

Tomppa

Miksi ihmeessä rikoit sen toisen kennon??? rahan arvoista tavaraa! hei mut jos tulevaisuudes silppuat akkujas nii mä voin ainakii ostaa niistä ne tasaus liittimet jooko?

Liittimet on omassa tallessa ja toinen kenno oli pullistunut tuplat alkuperaisestä.
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #895 : 05.12.08 - klo: 18.22 »


Miksi ihmeessä rikoit sen toisen kennon??? rahan arvoista tavaraa! hei mut jos tulevaisuudes silppuat akkujas nii mä voin ainakii ostaa niistä ne tasaus liittimet jooko?

Otahan Hades yhteyttä jos tarviit noita balanceri liittimiä....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #896 : 05.12.08 - klo: 18.26 »
Tässä (suomennettuna) yksi ohje, jota itse olen noudattanut:

Turvallisuussyistä LiPo-kennojen tulee olla kokonaan purettuja ennen hävittämistä.
Jos kenno on kuitenkin fyysisesti vaurioitunut, ei ole suositeltavaa purkaa varausta
ennen hävitystä. Kennojen tulee olla jäähtyneitä ennen hävityksen aloittamista.
LiPo-kennot ja -akut hävitetään seuraavasti:

1) Jos yksikin kenno on fyysisesti vaurioitunut, joko turvonnut tai haljennut tai
   foliokuori on revennyt, ÄLÄ pura kennon varausta, vaan siirry suoraan ohjeen
   kohtaan 5.

2) Aseta LiPo-kenno tai -akku paloturvalliseen astiaan tai ämpäriin, joka on täytetty
   hiekalla.

3) Kytke kenno/akku purkulaitteeseen. Aseta purkuun mahdollisimman alhainen
   katkaisujännite ja purkuvirta arvoon C/10, jossa C on akun/kennon
   ilmoitettu kapasiteettiarvo. Purkulaitteeksi kelpaa myös esim. sopiva
   polttimo, kunhan purkuvirta ei muodostu liian suureksi.

4) Pura akkua/kennoa, kunnes sen jännite on 1,0 volttia tai sen alle. Jos käytät
   purkulaitteena vastusta tai lamppua, niin pura kuitenkin n. 24 tuntia.

5) Upota akku/kenno ämpäriin tai muuhun astiaan, joka on täytetty suolavedellä.
   Astiassa tulisi olla kansi, mutta sen ei tule olla ilmatiivis. Käytä muovista
   tai muuta sähköä johtamatonta astiaa (ei metalliastiaa) ja täytä se kylmällä
   vedellä. Sekoita veteen suolaa n. 1/4 dl jokaista vesilitraa kohden.
   Pudota akku/kenno veteen ja laita kansi päälle (ei ilmatiiviisti). Anna akun
   olla suolavesiastiassa n. 2 viikkoa.

6) Ota akku suolavedestä ja vie paristojenkeräykseen.

Itse olen tuolla tavalla muutamia loppuun kuluneita kennoja hävittänyt, mutta asiat ovat kyllä olleet ulkona. Litium toisinaan reagoi varsin voimakkaasti veteen ja siksi astian on syytä olla vähintään kunnollisen kokoinen ämpäri ja akku todella pudotetaan sinne, eikä aseteta. Suolaveden tehtävä on saattaa akku oikosulkuun eli purkaa se aivan tyhjäksi. Vahingoittumaton kenno kannattaa purkaa ensin muulla tavoin tuonne n. 1 voltin tasolle, jotta siihen varastoitunut energia on pienempi. Vahingoittunutta kennoa en kuitenkaan itse menisi purkamaan, vaan upotus reiluun määrään suolavettä on mielestäni ollut turvallisempi vaihtoehto.

Lisäys: Noudatetaan sitten kaikkia ohjeita omalla vastuulla. Toinen vaihtoehto on käydä itse henkilökohtaisesti liikkeessä ostamassa uusi akku ja samalla voi toimittaa sen vanhan loppuun käytetyn tai viallisen liikkeseen. Syksyllä annetun valtioneuvoston asetuksen mukaan akkuja myyvät liikkeet ovat puolestaan velvollisia ottamaan vastaan käytetyt tuotteet ja huolehtimaan asianmukaisesta kierrätyksestä.

Aikamoinen hässäkkä yhden akun takia.
Tuo akku ei ole mulle enää ongelma(jäte) :mrgreen:

Onkohan tossa akussa sitten jotain ympäristölle haitallista myrkkyä yms.?

Akussa ei todellakaan ole enää millivolttiakaan varausta sen voin siitä hiiltyneestä alumiininpalasesta luvata eli ei palaneita roskakatoksia  :wink:.
« Viimeksi muokattu: 05.12.08 - klo: 20.42 kirjoittanut tomije »
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #897 : 05.12.08 - klo: 18.35 »
Minkä lipon/lipoja tilaan hobbycitystä?Auto on tamiya tt01 ja moottori speed passionin 13.5t harjaton.
Tehoa pitäs saada lisää ja ajoaikaa olla vähintään saman verran kuin 3000mah nimh:eillä.

Siinä ois 2s akkuja:
Pari kovakuorista:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7162
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7161

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7164

Ja halvempaa: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7651

Kato ny mitkä niistä mahtuu tt-01:een. Eli vähän mittailet akkukoteloa, tuollahan kerrotaan akkujen mitat.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #898 : 09.12.08 - klo: 01.10 »
Akussa ei todellakaan ole enää millivolttiakaan varausta sen voin siitä hiiltyneestä alumiininpalasesta luvata eli ei palaneita roskakatoksia  :wink:.

Hieno lainaus sulla  :wink:

Ei ne millivoltit sitä poltakaan, eikä varausta mitata volteissa. Ja mitä tulee hässäkkään, niin sitä voi miettiä ennenkuin akkuja hankkii. Vähin kai mitä voisi tehdä, olisi viedä ne paristojen keräykseen. Sellainen luulisi löytyvän jokaisesta kunnasta. Se litium ei oikein kuulu sekajätteen sekaan, mutta kukin taaplaa tavallaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #899 : 09.12.08 - klo: 17.55 »
Laitetaas oma kokemus ensimmäisestä lipo akusta.
Akku on Rhino 1750 20c 2kennoinen ja on kiinni harjattomassa Shark ft:ssä. Ihan mukavasti menee nimh akkuun nähden. Täydellä teholla en ole vielä ajanut, ohjelmoinut vasta 75% tehoista ja normaali kiihtyvyydellä.