Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493645 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jenkkipena

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #960 : 18.12.08 - klo: 19.26 »
Jep eli tarvin sit vissiin tommosen Female Polyquest - Male JST 2S-johdon..Thank You Very Much :grin:

Edit: siis taidan sittenkin tarvita juuri päinvastaisen johdon eli Male Polyquest - Female JST 2S :huh:
« Viimeksi muokattu: 18.12.08 - klo: 19.31 kirjoittanut jenkkipena »

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #961 : 18.12.08 - klo: 19.53 »
Mitä enemmän liittimiä johdoissa, sitä enemmän ongelmia tiedossa.

Onko nyt jossain levinnyt huhu, että näiltä kotimaisilta kauppiailta ei saa ostaa näitäkään tuotteita ?

Vastaukseksi ei käy ulkomailta tulevan edullisuus. Se on harvoin sitä, ja yleensä vain sellaisille joilla on tietotaito tilata sieltä oikeata tavaraa.

Monelta kysymykseltä vältyttäisiin, ja voisi ostaa heti yhteensopivat tuotteet.


Kyllä mä ainakin ostan juuri tuon takia ulkomailta että ne on edullisia siellä, ja on laaja valikoima.
Eiköhän jokainen osta sieltä akkunsa mistä parhaaksi näkee.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #962 : 18.12.08 - klo: 20.09 »
Vapaassa maassa kukin tekee noin.... ja yllä on esimerkkiä siitä, miten voi käydä.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jenkkipena

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #963 : 18.12.08 - klo: 20.22 »
Vapaassa maassa kukin tekee noin.... ja yllä on esimerkkiä siitä, miten voi käydä.

Kerro nyt miten tässä sit on käynyt :shocked:??? joudun yhden välijohdon ostaan lisää ja sain akut, jotka halusin, ja joita ei suomesta saanut! Ja täytyyhän tässä vähän amerikkaa tukee samalla kun se niin syvällä lamassa on :p

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #964 : 18.12.08 - klo: 20.32 »
Female PQ - male JST pitää olla jos meinaat niitä MaxAmpseja tuolla Venomilla latailla.
Akussa siis PQ urosliitin (näin ainakin yleensä).

Poissa jenkkipena

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #965 : 18.12.08 - klo: 20.43 »
Female PQ - male JST pitää olla jos meinaat niitä MaxAmpseja tuolla Venomilla latailla.
Akussa siis PQ urosliitin (näin ainakin yleensä).

Joo näinhän se siis on joo, rupee vissiin meikäläisen viimesetkin aivosolut kuolee :shock:.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #966 : 18.12.08 - klo: 20.53 »
Kerro nyt miten tässä sit on käynyt :shocked:??? joudun yhden välijohdon ostaan lisää ja sain akut, jotka halusin, ja joita ei suomesta saanut! Ja täytyyhän tässä vähän amerikkaa tukee samalla kun se niin syvällä lamassa on :p

Hyvinhän siinä lopuksi näyttää käyneen.... ainakin sai porukan pohtimaan asioita.
Kun ei nyt sitten lama siirtyisi tälle puolelle isoa vettä  :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 19.12.08 - klo: 00.08 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #967 : 18.12.08 - klo: 21.10 »
2S2P pakka balansoidaan kuten 2S, ei suinkaan kuten 4S
Öö - miksi? Eikö 2s2p akussa ole 4 kennoa, josta jokainen tulisi tasata, eli ladata yksilöllisesti?
Old fart

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #968 : 18.12.08 - klo: 21.54 »
2S2P pakka balansoidaan kuten 2S, ei suinkaan kuten 4S
Öö - miksi? Eikö 2s2p akussa ole 4 kennoa, josta jokainen tulisi tasata, eli ladata yksilöllisesti?
Ei, 2s2p akussa kaksi kennoa tasaantuu yhtäaikaa, ne jotka ovat rinnan kytkettynä toisiinsa nähden.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #969 : 18.12.08 - klo: 22.33 »
2S2P pakka balansoidaan kuten 2S, ei suinkaan kuten 4S
Öö - miksi? Eikö 2s2p akussa ole 4 kennoa, josta jokainen tulisi tasata, eli ladata yksilöllisesti?
Ei, 2s2p akussa kaksi kennoa tasaantuu yhtäaikaa, ne jotka ovat rinnan kytkettynä toisiinsa nähden.
Niiin joo, tietenkin - kiitti  :grin: Ajatuskatkos.

Toisaalta 2s2p akun voisi tasata 4s:nä ei siitä haittaa olisi, ei toki hyötyäkään - eikös?
Old fart

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #970 : 18.12.08 - klo: 22.37 »
2S2P pakka balansoidaan kuten 2S, ei suinkaan kuten 4S
Öö - miksi? Eikö 2s2p akussa ole 4 kennoa, josta jokainen tulisi tasata, eli ladata yksilöllisesti?
Ei, 2s2p akussa kaksi kennoa tasaantuu yhtäaikaa, ne jotka ovat rinnan kytkettynä toisiinsa nähden.
Niiin joo, tietenkin - kiitti  :grin: Ajatuskatkos.

Toisaalta 2s2p akun voisi tasata 4s:nä ei siitä haittaa olisi, ei toki hyötyäkään - eikös?
En usko, ainakin omassa 4s akussa tasausliittimestä mitattaessa jännitteitä, kasvaa jännite jokaisen johdon jälkeen aina sinne 14,8-16,8 volttiin asti. Jolloin aina viereisten liittimen johtojen välinen jännite on yhden kennon jännite. Tästä laturi varmaan myös päättelee kennomäärän ja sen kuinka paljon sinne saa syöttää jännitettä.

Jos 2s2p pakan tasausliittimen laittaa jokaselle kennolle erikseen tuolla menetelmällä, voi laturi olla hämillään. (Mutuilua :D)

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #971 : 19.12.08 - klo: 00.29 »
En usko, ainakin omassa 4s akussa tasausliittimestä mitattaessa jännitteitä, kasvaa jännite jokaisen johdon jälkeen aina sinne 14,8-16,8 volttiin asti. Jolloin aina viereisten liittimen johtojen välinen jännite on yhden kennon jännite. Tästä laturi varmaan myös päättelee kennomäärän ja sen kuinka paljon sinne saa syöttää jännitettä.

Jos 2s2p pakan tasausliittimen laittaa jokaselle kennolle erikseen tuolla menetelmällä, voi laturi olla hämillään. (Mutuilua :D)

Jonkun halvemman laturin saa tuollaisella kytkennällä rikki ja parempi laturi ei suostu lataamaan, kun osassa kennoja niiden välinen jännite näyttäisi olevan 0 volttia.

Kennot eivät voi olla samanaikaisesti kytkettynä 2S2P ja 4S, sillä akku olisi sisältä kytketty oikosulkuun tuollaisella kytkennällä. Jotta noin voisi tehdä, pitäisi kytkennän olla sellainen että 2S2P kytkennästä pystyttäisiin irroittamaan kennot erilleen ja kytkemään ne sarjaan. Alla kaaviokuvat siitä miten 2S2P- ja 4S-akkujen kennot on kytketty toisiinsa ja miten niiden tasausliitin kytketään:

2S2P -akku:


4S -akku:


Jos kuvitellaan tuon 4S-akun tasausliittimen johdotus tuohon 2S2P-akkuun, niin (kuvassa) musta ja sininen johto tulisivat kytketyksi molemmat samoihin rinnan kytkettyisin miinusnapoihin ja vastaavasti violetti ja punainen johto samoinhin rinnan kytkettyihin plusnapoihin. Samanaikaisesti vihreä ja sininen tulisivat samoihin plus-napoihin ja vihreä ja violetti samoihin miinusnapoihin. Ei toimi!

Ainoa vaihtoehto tehdä tällainen kytkentä olisi neljä erillistä akkukennoa, joista tulisi 4 plus-navanjohtoa ja 4 miinus-navanjohtoa. Nämä olisi kytketty sopivaan liittimeen, johon sitten tarpeen mukaan kytkettäisiin joko 4S-kytkennän toteuttava johdotus tai 2S2P-kytkennän toteuttava johdotus. Melkoinen johtosekamelska tuosta tulisi ja paljon ylimääräisiä liitoksia. Enkä tiedä mitä hyötyä tästä voisi muuta saavuttaa, kuin että samaa akkua voisi käyttää joko 1S4P-, 2S2P- tai 4S-akkuna.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #972 : 19.12.08 - klo: 07.39 »
2s2p akussa rinnan kytketyt kennot ovat automaattisesti samassa jännitteessä, eli ei niitä tarvitse tasata erikseen. Tasaushan on sitä, että kennojen jännitteet tasataan samoiksi kaikissa kennoissa. Eli laturin ja tasurin kannalta 2sxp näyttää 2s-akulta.

Poissa Jorma01

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #973 : 19.12.08 - klo: 10.29 »
Hei! Olen nyt itsekin siirrynyt LiPo-aikakauteen ja siitä juontaa tämä ehkä tyhmäkin kysymys johon en äkkiseltään löytänyt vastausta. NiMH-akuissa pidin n. 1h tauon ennen uutta latausta mutta kuinka noiden LiPojen kanssa. Eli kuinka pian voi laittaa uudestaan lataukseen ajon jäljiltä?
Käytössä seuraavat kamat: Much More ACDC Silent Charger Platinum, Much More Cell Balancer (2-6Cell) ja TrakPower 4900mAh 25C 2 Cell 7.4V
Rustler eZRun-60A/8.5T | Rustler SP D-Master ESC/SP 9T | Stampede XL-5 | Acoms Technisport 2.4GHz

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #974 : 19.12.08 - klo: 11.56 »
Ajon jälkeen akut voi ladata heti kun niiden lämpötila on normaali, esim. huoneen lämpötila.

Poissa Jorma01

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #975 : 19.12.08 - klo: 12.28 »
Ajon jälkeen akut voi ladata heti kun niiden lämpötila on normaali, esim. huoneen lämpötila.

Kiitokset vahvistuksesta ... elikkä samalla idealla mennään kuin noiden NiMH kanssa ja annetaan jäähtyä ensin. Tosin eipä nuo LIPot ajon jälkeen ole kuin haaleita vs. nuo NiMH:t jotka olivatkin sitten aika "hottia" ajon jälkeen.
Rustler eZRun-60A/8.5T | Rustler SP D-Master ESC/SP 9T | Stampede XL-5 | Acoms Technisport 2.4GHz

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #976 : 19.12.08 - klo: 14.51 »
Ajon jälkeen akut voi ladata heti kun niiden lämpötila on normaali, esim. huoneen lämpötila.

Kiitokset vahvistuksesta ... elikkä samalla idealla mennään kuin noiden NiMH kanssa ja annetaan jäähtyä ensin. Tosin eipä nuo LIPot ajon jälkeen ole kuin haaleita vs. nuo NiMH:t jotka olivatkin sitten aika "hottia" ajon jälkeen.

ite en ole lipoa vielä saanut edes lämpiämäään, tosin autossa on vaan 8,5lankanen kone. Ite pistän siis suoraan laturiin tyhjentyneen akun.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #977 : 19.12.08 - klo: 14.59 »
Kyllä ne lämpenee, sisäkrossistintin jälkeen akun lämmöt ehkä noin 40-45 astetta, eli selvästi lämmin, ei kuuma.

Kannattaa antaa akun rauhoittua ja viiletä rauhassa, siitäkin huolimatta, että LiPo:lla on taipumus viilentyä latausprosessin aikana.
Flying Calacucco

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #978 : 19.12.08 - klo: 15.28 »
Kyllä mullakin lipot lämpenee ajon aikana, mutta ei kuumene kuiteskaan.

Ja kannattaa huomioida, että kovakuorinen lipo saattaa tuntua pinnalta viileältä vaikka kennot sisällä olisikin vielä lämpöiset.
Old fart

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #979 : 20.12.08 - klo: 19.58 »
Onnistuin sitten saamaan melkein uuteen 2s 1550mAh maxampsiin jännitteeksi 2V kun oli jäänyt autoon kiinni.. :cry:
Yleensä jätän paikalleen jos ei tule tyhjäksi ja jatkan taas myöhemmin vain katkaisemalla kytkimestä virrat ja jos ei ole tarkoitus samana päivänä ajaa niin irroitan akun autosta mutta nytpä se oli sitten jäänyt pariksi päiväksi autoon ja liitin kiinni...
Näköjään nopari syö siitä aika hyvin virrat vaikka se olisi pois päältä! Akku oli melkein täysi"pari minuuttia ajettu"
Toinen vahtoehto on että se on itsestään nyt viikon sisällä tyhjentynyt mutta siihen en usko...

Sain sen ladattua ja purettua kun latasin ensin ilman tasuria että jännitteet nousi 6volttiin ja sitten tasuri väliin, mutta purkaantuu/lataantuu sen verran epätasaisesti että tasuri ei pysy mukana... Täytyypä säilytellä tuota metalliboksissa ja kiinnittää enemmän huomiota seuraavilla latauksilla että jos alkaa pullistella...
Tulipa opittua tuokin nyt sitten kantapään kautta että tarkempi pitää olla!
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #980 : 20.12.08 - klo: 21.15 »
Mulla oli yksi lipo missä kennot ei olleet balanssissa pienen käytön jälkeen. Tilanne korjaantui niin että latasin akun täyteen, annoin huilia muutaman päivä (kennoissa taas selkeä jännite ero) ja latasin uudestaan täyteen. Näin tein ehkä 3-4 kertaa ja nyt akku pelittää eikä kennojen välisiä eroavaisuuksia juurikaan ole, huippupaukku hieman kyykähti mutta sehän on pelkästään positiivista muna ajotaidoilla... :shock:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #981 : 20.12.08 - klo: 22.06 »
Latasin tuon nyt täyteen ja ihan normaalisti lataantui oikea määrä mAh, hieman tuo tasausvalo vilkutti ehkä enemmän kuin normaalisti latauksen siihen 90% asti ykkös kennoa ja siitä eteenpäin kun ladattiin kiinteällä 8.4V jännitteellä niin tasasi kakkos kennoa...

Voiko tuollainen sidewinderi imaista akun tyhjäksi parissa päivässä ollessaan off tilassa? Varmasti jonkinlaista kulutusta on kun eihän tuo kytkin katkaise akkujohdosta virtaa suoraan vaan jollain kytkennällä, mutta hiukan ihmetyttää silti...
Täytyy varmaan ottaa kytkin pois ja juottaa johdot yhteen niin tulee poistettua akku sitten aina  :smiley:
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #982 : 21.12.08 - klo: 02.05 »
Siis eihän akkuja sais jättää ikinä kytketyksi vastariin ja/tai nopariin, yön yli kun lipokin noin on, niin saattaapi olla että lipo on entinen, kun se on sen akun kuluttanut tyhjäksi.
Aina akku irti laitteesta kun lopettaa ajon, tulee pidemmän päälle halvemmaksi ja helpommaksi, kuin se että vähän väliä joutuis uutta akkua ostamaan.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #983 : 21.12.08 - klo: 10.11 »
Tuo vastarin/noparin yms. virtojen päälle unohtaminen on aika varma tapa pilata lipo.

Kaikkein helpoin henkivakuutus on olla käyttämättä kytkimiä, vaan aina vaan akku liittimestä irti. Esim. Deans-liitin niin että se on helppo avata irroittamatta koria.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #984 : 21.12.08 - klo: 16.59 »
Tästä ei paljoa pätevä tasaava lipolaturi halpene! Nyt näky olevan hyllyt jo tyhjänä, onneksi kerkesin eilen tilaamaan pari  :grin:
...
Nyt näyttäisi varastosaldoksi melkein 900kpl  :grin:
Ihan pätevä laite hintaisekseen, ainut miinus kovaäänisestä tuulettimesta joka on aina päällä.
Nyt kun oon laitetta reilun viikon käyttänyt, niin ei tuo tuuletin ole äänekäs, eikä se ole päällä koko ajan. Tuuletin pyörii vain ladatessa ja silloinkin muuttelee nopeuttaan tarpeen mukaan. Laturi on siis kehittynyt vuosien saatossa.

Ominaisuuksiltaan parempi kuin Imax B5, mutta edullisempi - voin siis suositella lämpimästi kaikille visa-kortin haltijoille.

Edit: HS:stä tilatessa ei ole vielä ikinä jääny tulliinkaan  :wink:
Old fart

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #985 : 21.12.08 - klo: 17.18 »
Edit: HS:stä tilatessa ei ole vielä ikinä jääny tulliinkaan  :wink:

Ai, ai noin saa kirjoitella julkisesti, jää muuten kaikki sinne  :wink:

Jostain syystä tai toisesta itselläni ei ole mikään jäänyt tulliin marras-joulukuussa oli sitten tilauksen arvo 5 tai 500 dollaria. Jotain muutoksia noihin tullirajoihin tuli, mutta ei tietääkseni ALV-rajoihin. Edelleen toki lasken kaikki sen mukaan että jää kuitenkin tulliin, mutta olis kiva tietää mikä on käytäntö nykyisin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa RCl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #986 : 21.12.08 - klo: 17.38 »
Edit: HS:stä tilatessa ei ole vielä ikinä jääny tulliinkaan  :wink:

Ai, ai noin saa kirjoitella julkisesti, jää muuten kaikki sinne  :wink:

Jostain syystä tai toisesta itselläni ei ole mikään jäänyt tulliin marras-joulukuussa oli sitten tilauksen arvo 5 tai 500 dollaria. Jotain muutoksia noihin tullirajoihin tuli, mutta ei tietääkseni ALV-rajoihin. Edelleen toki lasken kaikki sen mukaan että jää kuitenkin tulliin, mutta olis kiva tietää mikä on käytäntö nykyisin.

eikös tuo nykyinen raja ole 150e (siis tulliraja), mutta ALV-rajaan ei tullut muutosta.
näin ainakin tietääkseni on.
traxxas stampede|X-ray T2 `007

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #987 : 21.12.08 - klo: 18.09 »
eikös tuo nykyinen raja ole 150e (siis tulliraja), mutta ALV-rajaan ei tullut muutosta.
näin ainakin tietääkseni on.

Tuohan on tullin propagandaa, ei todellisuutta. Tullimaksu peritään vain jos perittävä maksu on 10 euroa tai enemmän. Mitää pyöristyksiä ei harrasteta. Näin ollen kun RC-tavaran tullimaksu on 4.7 %, on tähänkin asti kauppalaskun summan pitänyt olla yli 212,65 euroa, että tullimaksua on peritty. Teräs-, alumiini ja muut metalliosat on saanut tullitta, samoin akut.

ALV:n perimisen osalta raja on ollut 45,43 euroa. Sitä arvokkaammista lähetyksistä on peritty ALV, mutta viime aikoina on tuntunut että kaikki menee läpi, riippumatta siitä kuinka selkeästi ja kuinka suurella lähetyksen arvo on kirjattu paketin päälle. No pidetään tätä saavutettuna hetkellisenä etuna ja lasketaan nuo verot päälle jatkossakin samalla kaavalla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #988 : 21.12.08 - klo: 19.13 »
Eipä tuolla tullimaksulla erityisen isoa merkitystä ole, siis verrattuna ALViin. Kyllähän siitäkin tietenkin lisähintaa kertyy jos on tosi iso tilaus, mutta tuosta ALVista tulee aina aika reipas lisä paketin hintaan.

Omalta kohdaltani kokemus on mennyt niin että firmoista, jotka laittaa hinnan oikein pakettiin, tulevat paketit jää aina tulliin jos on vähänkin yli rajan. Taas niistä jotka läppää päälle tarran jossa sanotaan "RC Parts / 50$" on ollut tuurista kiinni pitääkö paketti hakea tullista vai tuleeko läpi. Kumpaakin on tapahtunut, riippumatta sisällön todellisesta arvosta.

Tuollaisen 30$ laturin kanssa ei pitäisi tulla postikulujen lisäksi mitään ylimääräisiä maksuja kun yhden tilaa. Kimppatilauksiset menee helposti yli tuon 45,43€ rajan. Eli kannattaa laskeskella onko muutaman euron postimaksujen säästö edullisempi, kuin mahdollinen 22% ALV hintaan lisää. Laskelman tietenkin tekee mielenkiintoiseksi tuo sana "mahdollinen"  :azn:
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa rekonen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #989 : 21.12.08 - klo: 21.47 »
ALV:n perimisen osalta raja on ollut 45,43 euroa. Sitä arvokkaammista lähetyksistä on peritty ALV, mutta viime aikoina on tuntunut että kaikki menee läpi, riippumatta siitä kuinka selkeästi ja kuinka suurella lähetyksen arvo on kirjattu paketin päälle. No pidetään tätä saavutettuna hetkellisenä etuna ja lasketaan nuo verot päälle jatkossakin samalla kaavalla.

Hieman OT:ksi menee, mutta itsellä on juuri päinvastaisia kokemuksia viimeaikojen tilatuista paketeista. Tullissa on joutunut asioimaan useampaan kertaan muutaman viime viikon aikana ja suurimmaksi osaksi aiheetta. Viimeksi hain sieltä 6$ arvoisen paketin jossa oli vain muutama liitin.