Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1494010 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #990 : 21.12.08 - klo: 23.00 »
Kyllähän sinne mikä vaan paketti voi jäädä päälle raapustetuista summista huolimatta. Mutta eikös nämä rc-autojen osat kuulu kategoriaan "pienoismallien osat" niin ei tule tullia vaikka jäisikin sinne tulliin ja tuo 45 euron maaginen raja ylittyy. Alvit vaan tarvii maksella. Toki jos koko auton tilaa niin sitten tulee (jos nyt muistan oikein, että pelkästään osat ovat 0% tullilla).

Pari kertaa jääny nopeudensäädin/moottori tulliin ja molemmilla kerroilla 0% tullit + alvit.

EDIT: Niinno tää oli akku-topicci tietty, ei välttämättä lasketa samaan kategoriaan, mutta jos sanoo, että nimenomaan rc-auton osa niin ehkä sitten.
« Viimeksi muokattu: 22.12.08 - klo: 02.33 kirjoittanut Jessev »

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #991 : 21.12.08 - klo: 23.12 »
Hieman OT:ksi menee, mutta itsellä on juuri päinvastaisia kokemuksia viimeaikojen tilatuista paketeista. Tullissa on joutunut asioimaan useampaan kertaan muutaman viime viikon aikana ja suurimmaksi osaksi aiheetta. Viimeksi hain sieltä 6$ arvoisen paketin jossa oli vain muutama liitin.
Ei nyt varsinaisesti OT. Mulle tuli heti mieleen että hyvin kevyessä suhteessa isokokoisessa paketissa voisi olla jotain laitonta, mutta joo tulliterminaalissa tullimiehen/-naisen päivästä riippuen ja mitä siinä päällä lukee niin tuntuu menevän tosiaankin tulliin tai jakeluun. Sillä ei tunnu olevan väliä lukeeko tyyliin toy parts / gift / "liikelahja" / "messutarvikkeita", mutta se summa mitä päällä on vaikuttanee eniten mihin suuntaan menee. Liekö jotain painorajoja millä perusteella paketit otetaan "pistotarkastuksiin".
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #992 : 21.12.08 - klo: 23.20 »
On varmaan käsitelty moneenkin kertaan, mutta jos joku viitsisi vastata.
Onko Lrp Vtee 1800 mah 7,4v pikkulipoissa jst-xh tasuriliittimet, jos ei ni minkäslaiset?
Siirtymässä lipoihin ja laturina Imax B5 missä käsittääkseni edellämainitut tasuriliitännät.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #993 : 22.12.08 - klo: 11.26 »
Tarkoititko tätä akkua....

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/79820-LRP-1800-25C-LiPo-akku-Shark-autoille-102247

Liitin on käsittääkseni:

jst-xh   2S1P

....eli: ON
 
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #994 : 23.12.08 - klo: 01.30 »
Kiitos kovasti!
Hyvä juttu, ni ei tartte adapterien kans sählätä.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #995 : 23.12.08 - klo: 22.58 »
Mulla tuli tuossa mieleen että saako/ pitääkö lipo:t ajaa ihan loppuuun,että ajot loppuu siksi kun ei auto liiku vai melkeen, sillon kun alkaa meno hyytyä?

-jarkko

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #996 : 23.12.08 - klo: 23.14 »
Mulla tuli tuossa mieleen että saako/ pitääkö lipo:t ajaa ihan loppuuun,että ajot loppuu siksi kun ei auto liiku vai melkeen, sillon kun alkaa meno hyytyä?

-jarkko

No ei missään nimessä tyhjäksi, heti lataukseen kun huomaat hyytyvän vähänkin... Lipon voit ladata jo vaikkei olisi hyytynytkään, siinä ei ole mitään muisti ilmiöitä...
Edit: Suosittelen kuitenkin cut-off:illista noparia tai edes jonkinmoista ilmoitinta joka varoittaa akun jännitteen olevan alhainen
« Viimeksi muokattu: 23.12.08 - klo: 23.18 kirjoittanut Slugi »
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #997 : 23.12.08 - klo: 23.16 »
Jooo..kiitoksia vastauksesta.
Kysyin tuon vain nyt varmistuksena :wink:.

-jarkko

Edit: Mulla on Mamba max:i nopparina.
« Viimeksi muokattu: 23.12.08 - klo: 23.23 kirjoittanut hpi-cen »

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #998 : 24.12.08 - klo: 10.01 »
Jooo..kiitoksia vastauksesta.
Kysyin tuon vain nyt varmistuksena :wink:.

-jarkko

Edit: Mulla on Mamba max:i nopparina.

Laitat siihe nopariin cutoffin päälle minimisään 2s 6V tai 3s 9v. Niin ei mene akut pilalle.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #999 : 24.12.08 - klo: 11.14 »
Mulla oli nyt siinä "auto lipo", mutta en ole ajanut yhtään.


-jarkko

Poissa Juhiz

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1000 : 24.12.08 - klo: 12.08 »
Mistähän mahtaisi löytyä JST-XH jatkojohto? eli toisessa päässä JST-XH naaras ja toisessa JST-XH uros? tarvetta olisi ainakin 2s/3s jatkopiuhalle. Lipo-sack käytössä ja balanceri johdot käy turhain lyhyiksi..
Schumacher Cougar Laydown - Cougar KD

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1001 : 24.12.08 - klo: 13.33 »
Mulla tuli tuossa mieleen että saako/ pitääkö lipo:t ajaa ihan loppuuun,että ajot loppuu siksi kun ei auto liiku vai melkeen, sillon kun alkaa meno hyytyä?

Ei missään tapauksessa loppuun asti. Noparissa olisi syytä olla lipo cutoff ja se saisi olla sitä korkeampi mitä kovempi C-arvo akulla on (jotain 3.0 - 3.4 V per kenno, akusta riippuen, eli kolmekennoisella välillä 9.0V - 10.2V). Sopivan cutoffin löytää, kun mittaa akkujännitteen 5 minuuttia ajon jälkeen (akku siis irroitettuna) tavallisella yleismittarilla. Jos se on kolmekennoisella alle 11.1V niin akku on liian tyhjä ja kärsii pikkuhiljaa vahinkoa tuosta. Liian korkea cutoff taas hyydyttää auton kulun kesken kaiken.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1002 : 24.12.08 - klo: 23.47 »
Taitaa kuitenkin olla todellisuudessa käytetty purkuvirta, joka vaikuttaa cut-off-jännitteeseen. Hyvän akun jännite ei notkahda vaikka sitä purettaisiin lähellä maksimivirtaa (siis maksimi C-arvolla) ja huonomman notkahtaa. Siten myös kennojen laatu vaikuttaa siihen mille tasolle cut-off-jännite pitäisi laittaa. Mitä laadukkaammat kennot, sitä korkeammaksi. Mitä suuremmalla virralla puretaan sitä korkeampi pitää cut-off-jännitteen olla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1003 : 25.12.08 - klo: 00.33 »
Mites toi nyt kannattaa laittaa?

-jarkko

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1004 : 25.12.08 - klo: 20.48 »
Taitaa kuitenkin olla todellisuudessa käytetty purkuvirta, joka vaikuttaa cut-off-jännitteeseen. Hyvän akun jännite ei notkahda vaikka sitä purettaisiin lähellä maksimivirtaa (siis maksimi C-arvolla) ja huonomman notkahtaa. Siten myös kennojen laatu vaikuttaa siihen mille tasolle cut-off-jännite pitäisi laittaa. Mitä laadukkaammat kennot, sitä korkeammaksi. Mitä suuremmalla virralla puretaan sitä korkeampi pitää cut-off-jännitteen olla.

Luitko sä yhtään mitä mä kirjoitin kun väität suunnilleen samaa...

Mä ratkaisisin ongelman niin, että jos cut-off on säädettävä, niin hakisin korkeimman mahdollisen cutoff-jännitteen jolla meno ei ala pätkimään edes kaasu pohjassa silloin kun akun kapasiteetista on jo suurin osa käytetty, mutta kuitenkin tyhjän akun lepojännite olisi jossain 11.1V paikkeilla 5 minuuttia ajon jälkeen.

Ja miksi näin:
* Ei ole kivaa ajella jos cutoff puuttuu peliin liian aikaisin
* Akun elinikä lyhenee tarpeettomasti jos sen jatkuvasti ajaa liian tyhjäksi

Poissa oden

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1005 : 27.12.08 - klo: 17.36 »
Olen tässä pyöritellyt päässäni ajatusta uusista lipoista autoon. Minulla on nyt zippy lipo 4s. Ja kysymys liittyy siihen onko sillä käytännön kannalta mitään merkitystä jos laittaisin kaksi kappaletta 2s pakkoja sarjaan yhden 4s sijaan. Eli siis jos ostaisin kaksi näitä sen sijaan että ostaisin yhden tälläisen. Lähinnä siis mietin sitä miten toi kennojen balanssi säilyy sarjankytkennässä kun ei ole omia kokemuksia. Ja autona siis emaxx jossa mamba max ja feigao 7xl kone.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1006 : 27.12.08 - klo: 23.21 »
Luitko sä yhtään mitä mä kirjoitin kun väität suunnilleen samaa...

Luin ja olen edelleen sitä mieltä, että C-arvo ei vaikuta mitenkään siihen mikä on sopiva cut-off-jännite. C-arvo ei myöskään kerro, onko akku laadukas vai ei. Se kertoo millaisen purkuvirran valmistaja kuvittelee akkunsa kestävän. Jotkut valmistajat ovat saattaaneet muutaman akun jossain labraoloissa testatakin, mutta testaus ei silti takaa, että akku kestää niin suuren virran tai toisaalta voi se kestää enemmänkin. Suuntaa antava arvo se kuitenkin on.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa PEPI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1007 : 28.12.08 - klo: 18.32 »
Olen tässä pyöritellyt päässäni ajatusta uusista lipoista autoon. Minulla on nyt zippy lipo 4s. Ja kysymys liittyy siihen onko sillä käytännön kannalta mitään merkitystä jos laittaisin kaksi kappaletta 2s pakkoja sarjaan yhden 4s sijaan. Eli siis jos ostaisin kaksi näitä sen sijaan että ostaisin yhden tälläisen. Lähinnä siis mietin sitä miten toi kennojen balanssi säilyy sarjankytkennässä kun ei ole omia kokemuksia. Ja autona siis emaxx jossa mamba max ja feigao 7xl kone.

Jos hankit kaksi akkua yhden sijaan niin sinun tulee ladata ne erikseen taikka ostaa kaksi balanseria jotta pystyt lataamaan ne yhtäaikaan. Muistaakseni graupnerin tasurissa oli ohjeet, että miten kytkentä tulee tehdä.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1008 : 28.12.08 - klo: 19.14 »
Pari tulossa testiin jo..... :)

Joko akut tuli? Ilmotelkaa myös muut jotka ehti tilaamaan hardcase zippyjä, että millaisia tuli ja jos tuli useampi niin onko miten identtisiä vastaanottamaan tai luovuttamaan virtaa?

Näemmä aiemmin tullu 20C:nä 3S akkua Zippy flightmaxina. Kylläpä nyt alkaa olla hinnat kohdallaan tässäkin:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7634&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_4000mAh_3S1P_20C_
« Viimeksi muokattu: 28.12.08 - klo: 19.25 kirjoittanut qazu »
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1009 : 28.12.08 - klo: 20.31 »
Tuli joo, oli vaan piuhat jääny pois paketista....

Mut äkkiäkös nuo kolvasi, nyt rokittaa.

Kaksi tuli, mutta en ajanut kuin toisella ja ihan hyvin pelasi. Kennot balanssissa vielä ajon jälkeenkin, tosin vaan driftasin että tuskin hirveitä amppeereja imee..

Esit: hyvin tuonne ainakin upposi, ei ollut lähelläkään tyhjä kun aloitin latauksen:
« Viimeksi muokattu: 28.12.08 - klo: 22.17 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1010 : 28.12.08 - klo: 20.37 »
Mä tein akkujeni ( 2kpl maxamps 7,4v) ja ICE:n/balanserin välille Y-johdot.
Siis sekä deans-Y, että balanseri-Y (4s nipuksi) ja vedin be nippusiteillä pariksi.
Tulee 40 niillä tehtyä akuntäyttöä täyteen.
Kun niitä lähes aina käyttää yhdessä, ni lataanikin yhdessä, samoin nipotettuna.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1011 : 28.12.08 - klo: 20.57 »
Joo, ei tässä kerkee noita akkuja erikseen latailemaan. Kolmekennosia menee itsellä kaksi kerralla tuossa Turnigyn perässä, Pro-mallin adapteriin kytkettynä...  :grin:

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1012 : 30.12.08 - klo: 20.54 »
Kesää varten olen tilaamassa VXL Rustleria. Löysin netistä halpoja LiPoja http://www.spcracing.com/index.php?categoryID=13
Onko jollain noista kokemusta? Mitä löysin jenkkifoorumeilta kommentteja, niin olivat tykänneet (joku jopa vertasi noita Maxampseihin). Onko tuosta alhaisesta (en tiedä onko alhainen, mutta pääosin muilla valmistajilla nuo näyttää olevan 20C->) purkuvirrasta haittaa (15C)? Vai onko tässäkin niin, että halvalla ei voi saada hyvää (mutta jos edes kohtuullista...)?
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1013 : 30.12.08 - klo: 21.14 »
Onko tuosta alhaisesta (en tiedä onko alhainen, mutta pääosin muilla valmistajilla nuo näyttää olevan 20C->) purkuvirrasta haittaa (15C)? Vai onko tässäkin niin, että halvalla ei voi saada hyvää (mutta jos edes kohtuullista...)?

Ei tuollasilla akuilla kovin virtasyöppöä autoa voi piiskata. 15C 5000 mah akulle jatkuva virta saa olla enintään 75A ja 12C 5000 mah akulle 60A.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1014 : 30.12.08 - klo: 21.44 »
Ei tuollasilla akuilla kovin virtasyöppöä autoa voi piiskata. 15C 5000 mah akulle jatkuva virta saa olla enintään 75A ja 12C 5000 mah akulle 60A.

Kiitoksia nopeasta vastauksesta.

Ihmettelin vain hieman, kun noihin SPC:n lipoihin liittyen ei löytynyt mitään keskustelua suomeksi, vaan google tarjosi aina jotain jenkkifoorumeita tms.

No kannattaako nuo akut unohtaa suosiolla ja katsastaa vaikkapa jotain kalliimpia 20C LiPoja (vai vielä isompi purkuvirta), jos tosiaan tuota harjatonta Rustleria on tarkoitus liikuttaa? Ajattelin kumminkin hommata pari 8000 mAh akkua, jotta ajo ei heti tyssää yhteen tyhjenneeseen akkuun. Ja kyseessä on siis tuleva ensikosketus koko rc-autoiluun, joten kaikki tietoni perustuu luettuun, ei lainkaan kokemukseen.

Nämä tiedot ovat esim. tuolta Traxxasin sivuilta:

VXL-3s ESC SPECIFICATIONS
Peak Current - Forward:       320A
Peak Current - Reverse:       320A
Braking Current:       320A
Continuous Current:       200A

Voiko noista jotenkin päätellä, minkälaisia C-arvoja kannattaisin akkuihin metsästää? Tiedän siis, että 15C vastaa 75A, mutta ei kai tuohon nyt sentään 200A:n eli 40C:n akkua hankita (kysymys lähinnä retorinen, mutta yritän vain sanoa, että ei ole mitään hajua noista Ceistä)?
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1015 : 30.12.08 - klo: 21.49 »
Ei se maxamps mahoton ole, vaikka ottasinkin sen lisävakuutuksen...
Jos tykkää rääkätä kylmässä jossa lipojen kapasiteettia katoaa paljon, on pelivaraa jo kiva olla.

http://www.maxamps.com/products.php?cat=190

näytettä:

# 8400mah Capacity
# 7.4 Volts
# 45mm X 138mm X 32mm 
# 35C Constant(294 amps)
# 447 grams
# May require tray height modification to fit stock vehicles<...

PS
.. itte olen tyytynyt pykälää kesympään 8000 mAh pakettiin
# 20C Constant(160 amps)
# 30C Sustained(240 amps)
# 50C Burst(400 amps)
# 365 grams
« Viimeksi muokattu: 30.12.08 - klo: 21.54 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1016 : 30.12.08 - klo: 22.02 »
PS
.. itte olen tyytynyt pykälää kesympään 8000 mAh pakettiin
# 20C Constant(160 amps)
# 30C Sustained(240 amps)
# 50C Burst(400 amps)
# 365 grams

No tuota minäkin olen lähinnä katsellut sopivaksi. On vaan tuo $189.99:n hinta per akku tuntunut melko kovalta. Ja sitten vielä kun siihen ajattelin hankkia tämän setin http://www.maxamps.com/proddetail.php?prod=VXLRTRKIT-8000-74&cat=194 lisäksi ($349.99), jotta saan laturin ja sen toisen akun. Tarviikos noitten lisäksi (jos siis tuohon päädyn kovasta hinnasta huolimatta) akkupuolelle hankkia muuta? Vai olisiko setti paristojen hankinnan jälkeen valmis ajoon?
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1017 : 30.12.08 - klo: 22.37 »
Jos hinta tuntuu kovalta tilaa www.hobbycity.com:sta. Zippy -akut (ja Rhinokin) on hinnaltaan kohdallaan.. toki laatu voi vaihdella vähän verrattuna kalliisiin akkuihin, mutta määrä korvannee laadun. ;) Laadun heittelyllä tarkotan sitä että jotku akut 5000 mah akut voi ottaa 5600 mah ja jotku 5300 mah vastaan tai jotku yksilöt ei luovuta virtaa yhtä terhakkaasti.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1018 : 31.12.08 - klo: 00.43 »
...
No kannattaako nuo akut unohtaa suosiolla ja katsastaa vaikkapa jotain kalliimpia 20C LiPoja (vai vielä isompi purkuvirta), jos tosiaan tuota harjatonta Rustleria on tarkoitus liikuttaa? Ajattelin kumminkin hommata pari 8000 mAh akkua, jotta ajo ei heti tyssää yhteen tyhjenneeseen akkuun. Ja kyseessä on siis tuleva ensikosketus koko rc-autoiluun, joten kaikki tietoni perustuu luettuun, ei lainkaan kokemukseen.

Nämä tiedot ovat esim. tuolta Traxxasin sivuilta:

VXL-3s ESC SPECIFICATIONS
Peak Current - Forward:       320A
Peak Current - Reverse:       320A
Braking Current:       320A
Continuous Current:       200A

Voiko noista jotenkin päätellä, minkälaisia C-arvoja kannattaisin akkuihin metsästää? Tiedän siis, että 15C vastaa 75A, mutta ei kai tuohon nyt sentään 200A:n eli 40C:n akkua hankita (kysymys lähinnä retorinen, mutta yritän vain sanoa, että ei ole mitään hajua noista Ceistä)?
Nuo arvot ovat valmistajan ilmoittamia nopeudensäätimen virrankeston arvoja, joiden pohjalta akkuja ei suoranaisesti valita (kunhan akun jännite ei vain ylitä noparin speksejä). Enemmän kupissa painaa se paljonko nopariin liitettävä moottori sitä virtaa kuluttaa.
Valmistajan mukaan VXL:n Velineon 3500 moottori kuluttaa 65A jatkuvana, joten tuommonen 15C jatkuvan purkuvirran antava 5000mAh akku olisi vielä (mielestäni) hyvinkin käyttökelpoinen - esim. juuri tuolta HobbyCitystä löytyy varsin hyvän hinta/laatu-suhteen tarjoavaa akkua, kunhan vain muistat katsoa että akku ulkomitoiltaan sopii käyttötarkoitukseen.

Kaksikennoisella LiPolla voi harrastusta aloitella, ja sitten kun kulkupuoli alkaa tuntua riittämättömältä voi ainakin Rustleriin laittaa kolmekennoista antamaan hieman lisää kyytiä...  :grin:

Harrastajan ikään katsomatta kannattaa myös ehdottomasti tutustua ajatuksella lipojen käyttö- ja latausohjeisiin, että tietää minkälaisten akkujen kanssa on tekemisissä.

Tuommonen lipopussikin muuten rauhoittaa kivasti mielikuvitusta, kun ajopaikalta kotiinpäin tullessa akut ovat pussissa 1:1 auton takakontissa - varsinkin jos on tullut vielä ajettua ns. reilulla kädellä hypyistä tai akut purettu lämpimiksi...

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1019 : 31.12.08 - klo: 12.42 »
Valmistajan mukaan VXL:n Velineon 3500 moottori kuluttaa 65A jatkuvana, joten tuommonen 15C jatkuvan purkuvirran antava 5000mAh akku olisi vielä (mielestäni) hyvinkin käyttökelpoinen - esim. juuri tuolta HobbyCitystä löytyy varsin hyvän hinta/laatu-suhteen tarjoavaa akkua, kunhan vain muistat katsoa että akku ulkomitoiltaan sopii käyttötarkoitukseen.

Kaksikennoisella LiPolla voi harrastusta aloitella, ja sitten kun kulkupuoli alkaa tuntua riittämättömältä voi ainakin Rustleriin laittaa kolmekennoista antamaan hieman lisää kyytiä...  :grin:

Harrastajan ikään katsomatta kannattaa myös ehdottomasti tutustua ajatuksella lipojen käyttö- ja latausohjeisiin, että tietää minkälaisten akkujen kanssa on tekemisissä.

Tuommonen lipopussikin muuten rauhoittaa kivasti mielikuvitusta, kun ajopaikalta kotiinpäin tullessa akut ovat pussissa 1:1 auton takakontissa - varsinkin jos on tullut vielä ajettua ns. reilulla kädellä hypyistä tai akut purettu lämpimiksi...

Onko muilla kuin Maxampsilla noita 8A:n akkuja vähintään 15C:llä? Olen melko paljon googlettanut ja tutkaillut useitten valmistajien ja kauppojen sivuja, mutta en muista törmänneeni. Helposti löytyy jotain 6A:n akkuja, mutta isompia ei millään. HobbyCitystäkään en tuommoisia silmiini saanut.

Jep, ajattelinkin, että tilannen varmaan tuommosen setin Maxampsilta, mutta mielelläni ostaisin jonkun halvemman 8A:n akun toiseksi, jos sellaisen vaan jostain löytäisi.

Löytyisikö mitään linkkiä Kiinalaiseen autojen/akkujen myyjään, kun veli sattuis olemaan parhaillaan siellä jonkun kuukauden?
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R