Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1020 : 31.12.08 - klo: 13.56 »
Lainaus käyttäjältä: animal
Onko muilla kuin Maxampsilla noita 8A:n akkuja vähintään 15C:llä?

Nosramilla ainakin on... Sellainen on mulla ollut käytössä Slashissa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.08 - klo: 23.43 kirjoittanut matti.l »
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1021 : 31.12.08 - klo: 15.50 »
Valmistajan mukaan VXL:n Velineon 3500 moottori kuluttaa 65A jatkuvana, joten tuommonen 15C jatkuvan purkuvirran antava 5000mAh akku olisi vielä (mielestäni) hyvinkin käyttökelpoinen - esim. juuri tuolta HobbyCitystä löytyy varsin hyvän hinta/laatu-suhteen tarjoavaa akkua, kunhan vain muistat katsoa että akku ulkomitoiltaan sopii käyttötarkoitukseen.

Kaksikennoisella LiPolla voi harrastusta aloitella, ja sitten kun kulkupuoli alkaa tuntua riittämättömältä voi ainakin Rustleriin laittaa kolmekennoista antamaan hieman lisää kyytiä...  :grin:

Harrastajan ikään katsomatta kannattaa myös ehdottomasti tutustua ajatuksella lipojen käyttö- ja latausohjeisiin, että tietää minkälaisten akkujen kanssa on tekemisissä.

Tuommonen lipopussikin muuten rauhoittaa kivasti mielikuvitusta, kun ajopaikalta kotiinpäin tullessa akut ovat pussissa 1:1 auton takakontissa - varsinkin jos on tullut vielä ajettua ns. reilulla kädellä hypyistä tai akut purettu lämpimiksi...

Onko muilla kuin Maxampsilla noita 8A:n akkuja vähintään 15C:llä? Olen melko paljon googlettanut ja tutkaillut useitten valmistajien ja kauppojen sivuja, mutta en muista törmänneeni. Helposti löytyy jotain 6A:n akkuja, mutta isompia ei millään. HobbyCitystäkään en tuommoisia silmiini saanut.

Jep, ajattelinkin, että tilannen varmaan tuommosen setin Maxampsilta, mutta mielelläni ostaisin jonkun halvemman 8A:n akun toiseksi, jos sellaisen vaan jostain löytäisi.

Löytyisikö mitään linkkiä Kiinalaiseen autojen/akkujen myyjään, kun veli sattuis olemaan parhaillaan siellä jonkun kuukauden?
www.swanghobby.com
www.rcmart.com

En nyt muista maita, mutta tuossa vaihtoehtoja.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1022 : 31.12.08 - klo: 19.57 »
Maxamps Lipo 8000HV 2S2P
229.99 €     näyttäs olevan suomessa , MEDASEC:illa nyt.

Ja sen purkulupaukset 20C jatkuvaa 30C "suspendet", 50C piikki
Suomen TALVESSA ton vikan saa  liki unohtaa, ku arvot on yli +12 celsiusta säähän.

Ja samaa mieltä kyl, et kone ja sen välitykset (ja kuin painavaa se vie) merkaa virtatarpeen pitkälti.

offt
kumma juttu XL07 popsii kaiken virran (ja palaa), ku liikututtaa sillä 140 kiloa  :afro:
(fillari, tekniikka ja läskiä päälle). En ehtiny huippui mittaa!

 
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1023 : 31.12.08 - klo: 20.06 »
Kyllähän akut lämpösenä käy kun ottaa reilusti virtaa, ja jos lämpöisestä ottaa ladatut ja rupee ajamaan, ni tuskinpa tippuu lämmöt kovin alas...

Ja mitä tohon mainitsemaasi medasecin akkuun:

MaxAmps Lipo 8000HV 2S2P 7.4V Pack     154.99 €     

Maxamps Lipo 8000HV 2S2P
229.99 €     näyttäs olevan suomessa , MEDASEC:illa nyt.

Tarkoitit varmaan MaxAmps Lipo 8000HV 3S2P 11.1V Pack     229.99 €  :police:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1024 : 31.12.08 - klo: 20.37 »
ÖH !
Varmaan raketti häikäsi....???
Noihan se on
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa rekonen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1025 : 31.12.08 - klo: 22.58 »
Onko muilla kuin Maxampsilla noita 8A:n akkuja vähintään 15C:llä? Olen melko paljon googlettanut ja tutkaillut useitten valmistajien ja kauppojen sivuja, mutta en muista törmänneeni. Helposti löytyy jotain 6A:n akkuja, mutta isompia ei millään. HobbyCitystäkään en tuommoisia silmiini saanut.

Jep, ajattelinkin, että tilannen varmaan tuommosen setin Maxampsilta, mutta mielelläni ostaisin jonkun halvemman 8A:n akun toiseksi, jos sellaisen vaan jostain löytäisi.

Löytyisikö mitään linkkiä Kiinalaiseen autojen/akkujen myyjään, kun veli sattuis olemaan parhaillaan siellä jonkun kuukauden?

Jos halpaa 8A:n 7.4V lipoa hakee niin ebayssa näyttäisi olevan myynnissä hintaan 36$ sisältäen postituksen. Jenkkilän foorumeilla osa arvostelee MA:n lipoja hinta/laatu -suhteiltaan huonoiksi, mutta itsellä ei ole sen kummemmin kokemusta noista ebay:n halpis lipoista kuin MA:n lipoistakaan. Itse olen ajattanut isompia autoja parilla SPC:n 2s2p 8A:n akulla ja niissa on purkuvirta riittänyt ihan omien autojen tarpeisiin perus bashauksessa.

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1026 : 01.01.09 - klo: 11.25 »
Jos halpaa 8A:n 7.4V lipoa hakee niin ebayssa näyttäisi olevan myynnissä hintaan 36$ sisältäen postituksen. Jenkkilän foorumeilla osa arvostelee MA:n lipoja hinta/laatu -suhteiltaan huonoiksi, mutta itsellä ei ole sen kummemmin kokemusta noista ebay:n halpis lipoista kuin MA:n lipoistakaan. Itse olen ajattanut isompia autoja parilla SPC:n 2s2p 8A:n akulla ja niissa on purkuvirta riittänyt ihan omien autojen tarpeisiin perus bashauksessa.

Eli minkälainen jatkuva virran kulutus sulla on moottorilla, joka noilla SPC:n lipoilla kulkee?

Ja yleisesti, jos tuo C-arvo on liian pieni akussa, niin näkyykö se ajossa nykimisenä vai hitaampana kulkemisena, vai peräti molempina?
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1027 : 01.01.09 - klo: 11.43 »
Ja yleisesti, jos tuo C-arvo on liian pieni akussa, niin näkyykö se ajossa nykimisenä vai hitaampana kulkemisena, vai peräti molempina?

Jos Lipo-akuissa on liian pieni C-arvo eli luovutusvirta verrattuna järjestelmään sulla turpoaa ja lopulta hajoaa akut. Akkujen olisi syytä olla vähintään luovutusvirroiltaan sen verran mitä moottori pyytää jatkuvaa. Jotku jättää 20% reserviä, millä voi ainakin taata sen ettei sulla turpoa/hajoa/räjähdä -akut ja myös sen että auton sijasta sulla ei ole epämääräinen musta muovikasa ja tosi paha mieli.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1028 : 01.01.09 - klo: 12.47 »
"Ja yleisesti, jos tuo C-arvo on liian pieni akussa, niin näkyykö se ajossa nykimisenä vai hitaampana kulkemisena, vai peräti molempina?"

- raju puute näkyy jo molempina, alussa kiihtyvyyden puute , lipocut päkii vain päällä ollessaan
- jatkettuna näyttää liki kosanipolttimelta
- sillä välillä ( suspended riittää, jatkuva ei) vain akun lämpö kavaltaa
  (tietty seuranta-tallentimet jos on) ja perillä saat
 pulleata akkuva

-- ja saman efektin saa ku ottaa pakkashangella lojuneen lipon ajoon, lipo ku ei kylmänä lämpeä kuormituksesta käyttökuntoon itte, vaan menee heti yli ja turbooooo

(tehty 7 asteen pakkasessa luistinradalla JOSSA AMPPEEREITA EI TARTTE PALJOA,
 maxamps 2s2p 8000  jolla alle 15 latausta balanserein. Ajon viimenen rullaus parkkiin
jätti hiekalle asti läpisulanutta jää-uraa sinsellä valolla osotettuna. Oppikurssin osa "EI NÄIN" kohdistui jotenkin taskun kautta...... )
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa rekonen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1029 : 02.01.09 - klo: 08.57 »
Eli minkälainen jatkuva virran kulutus sulla on moottorilla, joka noilla SPC:n lipoilla kulkee?

Olen ajattanut Novakin HV Pro 6.5 settiä ja kiinan mottia joka nappaa maksimissaan 75A.

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1030 : 02.01.09 - klo: 09.21 »
Eli minkälainen jatkuva virran kulutus sulla on moottorilla, joka noilla SPC:n lipoilla kulkee?

Olen ajattanut Novakin HV Pro 6.5 settiä ja kiinan mottia joka nappaa maksimissaan 75A.

Ja kun tuo Velineon 3500 moottori kuluttaa 65A jatkuvana, niin voisi kuvitella, että silläkin homma pelittäisi. Tosin tuossa ylempänä parikin käyttäjää kertoo, minkälaisia ongelmia voi tulla. Ihmetyttää, kun tuolla ulkomaanfoorumeilla kun vertaillaan lipoja, niin kukaan ei kerro, että tuommoisia damageja voi tulla. Eikö ne tiedä, vai eikö omalla kohdalle ole sattunut?

Ja nyt vasta huomasin, että tuota C-arvoa ei vastaakkaan suoraan tietty A-lukema. Miten siis pystyy laskemaan (päättlemään?), kuinka paljon virtaa tulee jollain akulla? Esim tämä MA lipo http://www.maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-8000-74-Pack&cat=194 antaa valmistajan mukaan virtaa 20C Constant(160 amps) ja sitten tämä http://www.maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-4000-74-Pack-T&cat=194 antaa 20C Constant(80 amps). Tuolla siis aiemmin mulle vastattiin, että SPC:n lipot antaa 12C 60A ja 15C 75A, mutta miten nuo on laskettu (muuten kuin kertomalla A=5*C)?
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R

Poissa rekonen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1031 : 02.01.09 - klo: 10.17 »
Ja kun tuo Velineon 3500 moottori kuluttaa 65A jatkuvana, niin voisi kuvitella, että silläkin homma pelittäisi. Tosin tuossa ylempänä parikin käyttäjää kertoo, minkälaisia ongelmia voi tulla. Ihmetyttää, kun tuolla ulkomaanfoorumeilla kun vertaillaan lipoja, niin kukaan ei kerro, että tuommoisia damageja voi tulla. Eikö ne tiedä, vai eikö omalla kohdalle ole sattunut?

Ja nyt vasta huomasin, että tuota C-arvoa ei vastaakkaan suoraan tietty A-lukema. Miten siis pystyy laskemaan (päättlemään?), kuinka paljon virtaa tulee jollain akulla? Esim tämä MA lipo http://www.maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-8000-74-Pack&cat=194 antaa valmistajan mukaan virtaa 20C Constant(160 amps) ja sitten tämä http://www.maxamps.com/proddetail.php?prod=Lipo-4000-74-Pack-T&cat=194 antaa 20C Constant(80 amps). Tuolla siis aiemmin mulle vastattiin, että SPC:n lipot antaa 12C 60A ja 15C 75A, mutta miten nuo on laskettu (muuten kuin kertomalla A=5*C)?

Eikai tuollaiset damaget (ainakaan räjähdykset) kovin yleisiä ole. Lipojen kanssa kannattaa kuitenkin aina olla tarkkana.

Mitä tuohon jatkuvan virran määrään tulee niin sen saat laskemalla C * akun A.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1032 : 02.01.09 - klo: 17.43 »
Maxanps sanoi, ettei ole edes tutkittu lipojen käyttäytymistä maximikuormituksella alle tuon +12C, koska merkittävä osa käyttäjistä ei ko tietoa kuulemma tarvitse.
- samassa yhteydessä myönnettiin että kuormitettavuus laskee ......

Eikä kai muut ole niin nuijiakaan(ku mä), että jättäs lipon liki tunnix hankeen ens
-  ja sitte vasta ku lapset ei enää luistele, käyttäs luistinrataa muuhun ?

Kyllä mäkin opin pitämään sen sisäpowarissa kertaopetuksella  :evil:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1033 : 03.01.09 - klo: 21.30 »
Voisiko joku nyt kertoa mitä kaikkea tarvin kun ajattelin laittaa Traxxas rustleriin (xl-5)lipo akun.. :roll:
Tarvinko vain LiPo akun (7.2v?) ja lipo laturin. Ja millä sen purkaminen onnistuu? onko jokin erillinen laite?
Ja miten saan lipo akun kestämään paljon ajoa koska normaalit (NiMh?) akkuni ei ole kestänyt kuin 10 ajoa jonka jälkeen ei ole antanut maximi teho ja ajo aika noin 5min ja akku on Reedy Black label 2 high power 7.2v 3300mAh.
Eli siis mitä tarvitsen lipo akun käyttöön ja sen käyttö ajan pidentämiseen :huh:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1034 : 03.01.09 - klo: 21.42 »
Eli siis mitä tarvitsen lipo akun käyttöön ja sen käyttö ajan pidentämiseen :huh:

Laturin joko balancerilla varustettuna, tai laturin joka soveltuu lipojen lataamiseen, ja sitten laturin ja akun väliin erillisen balancerin.

Lipoja ei tarvitse purkaa, pikemminkin pitää pitää huoli, ettei pääse tyhjäksi.
Eli vaikka akku seisoisi varastoituna, sitä pitää ladata välillä, ettei tyhjene

Periaatteessa noilla toimilla lipoakku kestää huomattavasti pidenpään, kuin nämä nykyiset akut.
Muut saavat kertoa lisää, mitä jäipi uupumaan....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1035 : 03.01.09 - klo: 21.43 »
Voisiko joku nyt kertoa mitä kaikkea tarvin kun ajattelin laittaa Traxxas rustleriin (xl-5)lipo akun.. :roll:
Tarvinko vain LiPo akun (7.2v?) ja lipo laturin. Ja millä sen purkaminen onnistuu? onko jokin erillinen laite?
Ja miten saan lipo akun kestämään paljon ajoa koska normaalit (NiMh?) akkuni ei ole kestänyt kuin 10 ajoa jonka jälkeen ei ole antanut maximi teho ja ajo aika noin 5min ja akku on Reedy Black label 2 high power 7.2v 3300mAh.
Eli siis mitä tarvitsen lipo akun käyttöön ja sen käyttö ajan pidentämiseen :huh:

Lipo-akun käyttäminen harjallisessa vakiosähköjärjestelmässä on yleensä riski. Lipo-akulla ajaessa on lopetettava ajaminen heti kun huomaa kulkemisen hiipuneen, jos järjestelmässä ei ole Lipo cut-offia, joka lopettaa virransyötön asetetussa jännitteessä. Eri kennomäärästä riippuen lipoilla on omat cut-off jännitteensä. Liian vajaaksi päästetty lipo voi olla vaarallinen jos sitä lataa. Nimh-akut pitää yleensä vetää niin tyhjiin kuin saa ja sitten lataukseen. Oikein käytettynä luulis akkujen kestävän enemmän kuin kymmenen ajoa. Vastaavasti lipoakkuja ei tarvitse tyhjentää vaan niitä voi ladata sitten kun akut on kuivattu.

Kokeile ladata nimh-akkujasi eri latausvirroilla ja jos akku kuumenee latauksessa - anna jäähtyä hiukan ja kokeile ladata lisää.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1036 : 03.01.09 - klo: 21.53 »
.... normaalit (NiMh?) akkuni ei ole kestänyt kuin 10 ajoa jonka jälkeen ei ole antanut maximi teho ja ajo aika noin 5min ja akku on Reedy Black label 2 high power 7.2v 3300mAh.

Akkusi taitaa olla ns. "pötköakku", jota ei siis ole varmaan koskaan purettu erillispurkuna (=tasapurku kennoille).
Em. ja mahdollisesti laturi, joka ei ole ollut riittävän hyvä, saattavat lyhentää akun ikää.

(joidenkin kennojen ylilatautuminen, liika lämpiäminen ym. seikat lyhentävät akun/kennojen/kennon ikää)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1037 : 04.01.09 - klo: 00.59 »
---
 Eli siis mitä tarvitsen lipo akun käyttöön ja sen käyttö ajan pidentämiseen huh

Laturin joko balancerilla varustettuna, tai laturin joka soveltuu lipojen lataamiseen, ja sitten laturin ja akun väliin erillisen balancerin.

- ja siis vahvasti suositellaan myös erillistä lipo-cut-offia valitsemallesi kennoja-sarjassa määrälle

tai varotinta
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37655&grpid=5022
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1038 : 04.01.09 - klo: 01.12 »
eli tarvitsisin nämä
       akku:        http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37618&grpid=5017
Balanceri ja laturi http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39659&grpid=5018
     Varoitin       http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37655&grpid=5022
ja kun varoittimen valo menee punaiselle ajo pitää lopettaa? ja sitten mennä lataamaan ja tasaamaan akku
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1039 : 04.01.09 - klo: 01.18 »
eli tarvitsisin nämä
       akku:        http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37618&grpid=5017
Balanceri ja laturi http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39659&grpid=5018
     Varoitin       http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37655&grpid=5022
ja kun varoittimen valo menee punaiselle ajo pitää lopettaa? ja sitten mennä lataamaan ja tasaamaan akku
Tuohan laite taitaa olla pelkkä balancer sitten ja ajoaika ei varsinaisesti kasva vaikka akku olisi lipo jos akun kapasiteetti on nykyistä akkua pienempi. Sitten jos ostaa 12v laturin niin siihen pitää olla virtalähde, jos haluaa käyttää sisällä eikä esim auton akusta.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1040 : 04.01.09 - klo: 01.20 »
Tuohan laite taitaa olla pelkkä balancer sitten ja ajoaika ei varsinaisesti kasva vaikka akku olisi lipo jos akun kapasiteetti on nykyistä akkua pienempi. Sitten jos ostaa 12v laturin niin siihen pitää olla virtalähde.
eikös lipo anna tehoa enemmän? ja ei sen tarvikkaan antaa enemmän ajoaikaa kunhan vain kestää pidempään.. siis monta ajoa kestää ettei tarvi ostaa uutta akkua niin tiheään.. :roll:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1041 : 04.01.09 - klo: 01.25 »
Tuohan laite taitaa olla pelkkä balancer sitten ja ajoaika ei varsinaisesti kasva vaikka akku olisi lipo jos akun kapasiteetti on nykyistä akkua pienempi. Sitten jos ostaa 12v laturin niin siihen pitää olla virtalähde.
eikös lipo anna tehoa enemmän? ja ei sen tarvikkaan antaa enemmän ajoaikaa kunhan vain kestää pidempään.. siis monta ajoa kestää ettei tarvi ostaa uutta akkua niin tiheään.. :roll:
Antaahan se tehoa enemmän mutta ei välttämättä vakiosähköillä, harjattomissa tekniikoissa oleellista. Mieti sitten sen huvinkin kannalta että jos ostaa tuollaisen pienivarauksisen lipo-akun niin itse ajoaika on lyhyempi. Ainakin itsellä alkaa olla vaatimuksena että akulla pystyy ajamaan sen 30-40 min. Liian pienivarauksisella akulla ajo tuntuisi pieneltä suhaukselta vain ja siitä tulisi vain paha mieli. Tutustu myös lipoon paremmin selailemalla+lukemalla tätä aihealuetta aiheen ensimmäisiltä sivuilta alkaen, jos lipoja käyttää väärin niin on tosiaankin mahdollista aiheuttaa isoja tuhoja - etenkin jos on syytä miettiä itsesi kannalta että huolehditko nimh-akuistasi riittävästi? Halvimmaksi varmaan tulisi hommata käytettyjä nimh-akkuja foorumin myyntiosastolta luotettavalta vaikuttavalta henkilöltä. Käytetyt nimhit pyörii siinä 10-20-30 EUR hintaluokassa kappaleelta. Myös 7-kennoisella nimh-akulla saisit vähän lisää iloa ajeluun.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1043 : 04.01.09 - klo: 01.50 »
Eli sitten varmaan viisaampaa ostaa nämä :smiley:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=2123
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=1105
Tollasen akun saa puolet halvemmalla eriliikkeestä ja lisäksi on "väärää mallia", eli mielummin hommaisin itse erilliskennoista kasatun akun jonka voi purkaa fiksummin. Purkulaitteessa ei ole mitään vikaa mutta mielummin käyttäisin itse akkuja joiden kennot voi erillispurkaa normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo: 02.15 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1044 : 04.01.09 - klo: 01.57 »
Tollasen akun saa puolet halvemmalla eriliikkeestä ja lisäksi on "väärää mallia", eli mielummin hommaisin itse erilliskennoista kasatun akun jonka voi purkaa fiksummin. Putkulaitteessa ei ole mitään vikaa mutta mielummin käyttäisin itse akkuja joiden kennot voi erillispurkaa normaalisti.
Tuosta liikkeestä mielummin koska voin paikanpäältä käydä hakemassa.. ja tuon mallinen akku siksi koska muunmalliset eivät mene autoni(rustler) akkukoteloon.. tottakai voisin modata mutta ajattelin pitää tuollaisenaan

Edit: väärä aihe näille akkuasioille -->
« Viimeksi muokattu: 08.01.09 - klo: 21.19 kirjoittanut RealTaste »
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1045 : 08.01.09 - klo: 19.45 »
Onkos tämmoinen setti mistään kotoisin? http://www.hobbylinna.com/lipo-laturi-13kennoatasaava-p-7221.html
Ileisesti kaikki mitä tarvitaan Lipon lataukseen? Jos tuolla lataisi 5300mah Lipoa, niin menee varmaan 5h ennenkuin on ladannut, vai löytyisikö nopeampiakin latureita? Minulle sanottin jossain, että hyvä lipo olisi 7,4v 5300mah, saako noita suomesta?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1046 : 08.01.09 - klo: 20.02 »
Älä nyt mene tuota YoungTongia (vaimikäseoli) ostamaan!

Laitat vähän lisää jo ostat kunnon näytöllisen Imaxin:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1047 : 08.01.09 - klo: 20.07 »
Tolla YoungTongilla saa puoli päivää ladata yhtä akkua. :lipsrsealed:
Imax b5 on hyvä laturi, lataa hyvin ja ei ole ongelmia ollut.

Ööh miks just 5300mah olisi hyvä? eikö sillä purkuvirralla ole enemmän merkitystä lipossa?
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1048 : 08.01.09 - klo: 20.31 »
Onkos tämmoinen setti mistään kotoisin? http://www.hobbylinna.com/lipo-laturi-13kennoatasaava-p-7221.html
Ileisesti kaikki mitä tarvitaan Lipon lataukseen? Jos tuolla lataisi 5300mah Lipoa, niin menee varmaan 5h ennenkuin on ladannut, vai löytyisikö nopeampiakin latureita? Minulle sanottin jossain, että hyvä lipo olisi 7,4v 5300mah, saako noita suomesta?

Joo tota laturia ei kannata ostaa. Oma yuntong laturi on näköjänsä poistunut tuolta hobbylinnan valikoimista.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1049 : 08.01.09 - klo: 21.24 »
Laitetaampas muistiin imax. Tohon tarvii varmaan adapterin, jotta saisi Traxxasin liittimeen? Akuista, kun löytyisi joku 4000mah vähintään, jotta ajoaika pysyisi sopivana, mutta en ole vielä löytänyt sopiavaa...
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |