Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493670 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1080 : 11.01.09 - klo: 22.09 »
Vaikka laturisi kykenisi antamaan kuinka suuren latausvirran, niin se latausaika on aina vähintään se tunti. Huomaa, että se latausvirta on asetettava sen mukaan mitä akkukestää, eikä sen mukaan mitä laturi antaa ulos.

Mulla on 3Racingin 25C 7,4V 3700mAh lipo, jota saa ladata jopa 2C arvolla! Eli ei mene välttämättä enää edes tuntia latauksessa. No oma imax antaa max 5A joten en mä nyt ihan puolessa tunnissa sitä saa ladattua.

Mutta tosissaan on oltava tarkkoja ettei liian suurilla virroilla lataa tai voi olla akku soihtuna!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1081 : 11.01.09 - klo: 22.20 »
Jossakin sanottiin, että suurempi latausvirta lyhentää kestoikää, ilmeisesti vielä nimhejä enemmän. Vaikka kestäisi isomman virran muuten.
Jere M

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1082 : 11.01.09 - klo: 22.31 »
Tiedän, että on akkuja joita saa ladata 2C ja niiden valmistajat kertovat sen myös lyhentävän käyttöikää. En kuitenkaan halunnut sanoa sitä aloittelijalle, jolle LiPot on uusi tuttavuus. Itse laitoin juuri tilaukseen pari 7600 mAh LiPoa, joita saa ladata 2C, purkaa 20C ja purskeena 30C enintään 3 sekunnin ajan. Stampedessä noitakin on tarkoitus käyttää.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1083 : 11.01.09 - klo: 22.37 »
eikä noita kannata alkaa kiireessä latailemaan.

ainakin minun imax lataa tuota 5000mah:n akkua n.110minsaa 5A virralla.
se virta kun tippuu kun akku alkaa täyttymään.


Eli periaatteessa, akkuni latautuisivat n.115min toki joitain hettoja voi lukemissa olla.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1084 : 12.01.09 - klo: 00.05 »
ainakin minun imax lataa tuota 5000mah:n akkua n.110minsaa 5A virralla.

Ei siihen nyt noin kauan pitäisi mennä, vaikka toki yli tunnin menee. Tulee mieleen, että mahtaako olla kennot pahastikin epätasapainossa. Viimeiset reilu puoli tuntia mahtaa mennä enimmäkseen tasaamiseen, eikä niinkään lataamiseen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1085 : 12.01.09 - klo: 00.08 »
Latailen samalla laturilla 4000 mAh:n LiPoa 1C:llä 65 min.

Jotain hämärää sulla on jos 110 min. saat kulumaan...

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1086 : 12.01.09 - klo: 00.15 »
ainakin minun imax lataa tuota 5000mah:n akkua n.110minsaa 5A virralla.

Ei siihen nyt noin kauan pitäisi mennä, vaikka toki yli tunnin menee. Tulee mieleen, että mahtaako olla kennot pahastikin epätasapainossa. Viimeiset reilu puoli tuntia mahtaa mennä enimmäkseen tasaamiseen, eikä niinkään lataamiseen.

onhan ne kuten joskus alku syksystäkin kirjoitin.
voltit on siinä 3.4 ja 3.6 välillä / kenno ajon jälkeen.
3s lipo siis. laturi kyllä tasaa nuo äkkiä tasa lukemiin (alle 10 min latauksen aloittamisesta niin kaikissa sama jännite) mutta viimiset 30 minsaa se tasaa niitä 4.19 voltista 4.20 volttiin.

en tiedä onko laturista vai akusta kiinni.
hyvin on kuitenkin toiminut joten ei pahemmin haittaa kun lipon voi jättää vaikka viikoksi hyllyyn ja sama potku tallella kun ajamaan lähtee.

edit: tännekkin iskenyt voltti virhe.
ei aivot toimi näköjään.
« Viimeksi muokattu: 12.01.09 - klo: 00.43 kirjoittanut partajeesus »
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1087 : 12.01.09 - klo: 00.21 »
en tiedä onko laturista vai akusta kiinni.

Sanoisin että laturista. Itselläni kaksi tasaavaa laturia: Hyperion EOS 0606i AC/DC ja Imax B6:n kiinakopio. Jälkimmäinen tasaa huomattavasti kauemmin ja lopputulos on huomattavasti epätarkempi. Hyperion tasaa muutamassa minuutissa tuollaiset eroavaisuudet.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1088 : 12.01.09 - klo: 00.30 »
Tuo B6:nen ja sen kopiot onkin ollut ongelmissa noiden tasaamisten kanssa, toisin kuin taas B5 ja sen kopiot.  :grin:

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1089 : 12.01.09 - klo: 00.34 »
minulla on juurikin B5 malli.
eikös nuo B6 mallit tasanneet ihan vituralleen akut. eli niin että jossain kennossa saattoi olla vaikka 4.18v ja toisessa taas 4.22.
noin olen jostain lukenut siksi tuon b5 mallin ostinkin kun sen tasausta ei ole haukuttu.

edit: voltit korjattu.
tullut itse nautittua hiukan "voltteja" tänään :cool:
« Viimeksi muokattu: 12.01.09 - klo: 00.41 kirjoittanut partajeesus »
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1090 : 12.01.09 - klo: 00.37 »
minulla on juurikin B5 malli.
eikös nuo B6 mallit tasanneet ihan vituralleen akut. eli niin että jossain kennossa saattoi olla vaikka 3.18v ja toisessa taas 3.22.
noin olen jostain lukenut siksi tuon b5 mallin ostinkin kun sen tasausta ei ole haukuttu.

Lähinnä 4,18 ja 4,22...  :laugh:
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1091 : 12.01.09 - klo: 00.39 »
Ei toi kopio noin paljon pieleen tasaa, mutta puolet tuosta kyllä. Oikeastaan ei haittaa edes noin "pieni", kun sillä (ainakin nyt) ladataan halpoja LiFe-akkuja, eikä LiPo:ja. Piti vaan saada halpa LiFe-laturi, joka täyttää tehtävänsä, mutta näkyy sillä voivan LiPojakin ladata  :wink:
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1092 : 12.01.09 - klo: 15.17 »
Muuten, voiko noita MaxAmpsin uutuus lipoja ladata 1-3kennon laturilla? Minusta ei, koska on 4kennoinen, mutta yksi käyttäjä sanoi, että voisi ladata? :shock:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1093 : 12.01.09 - klo: 15.24 »
Jos kyseessä 4S-pakka, eli kaikki neljä kennoa sarjassa, (jännite 14,8V) niin ei voi ladata.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1094 : 12.01.09 - klo: 15.45 »
minulla on juurikin B5 malli.
eikös nuo B6 mallit tasanneet ihan vituralleen akut. eli niin että jossain kennossa saattoi olla vaikka 4.18v ja toisessa taas 4.22.

Tulossa Turnigy Accucel-6 eli onko tuo nyt sitten se B6 kopio?
Ja tuskin tuo 0.02V ylijännitettä vielä lipoa haittaa? En itse ainakaan usko että vaikuttaa mihinkään, niin pienestä jännite erosta on kysymys...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1095 : 12.01.09 - klo: 16.50 »
Jos kyseessä 4S-pakka, eli kaikki neljä kennoa sarjassa, (jännite 14,8V) niin ei voi ladata.


Hän laittoi viestiin 2s2p, meneekös sillä?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa jpietari

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1096 : 13.01.09 - klo: 09.11 »
Hän laittoi viestiin 2s2p, meneekös sillä?

Tuo käyttäytyy samalla tavalla kuin 2s-pakka, jännite on 7,4V ja kapasiteetti kaksi kertaa yhden kennon kapasitetti. Tuon voi ladata millä tahansa LiPo-laturilla jolla voi ladata 2s-pakan.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1097 : 13.01.09 - klo: 20.37 »
Illan pähkinä: jos kolvaa rinnan kaksi identtistä 2S pakkaa, joissa on omat tasausliittimet, niin voiko liittimiä käyttää lataukseen? Jos voi niin voiko ne kytkeä jotenkin niin että olisi vaan yksi tasausliitin?

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1098 : 13.01.09 - klo: 20.47 »
Noitahan on hieman hankala suoriltaan toisiinsa juottaa kiinni, mutta periaatteessa onnistuu kyllä.
Otat toisesta pakasta ne tasaus- ja virtaliittimet kokonaan pois, niin toimii ihan ok.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1099 : 13.01.09 - klo: 21.08 »
Muuten minkäsmoisia nuo Towerhobbiesin Reedy 5000mah akut on? Jos joudun tilamaan sieltä uuden VXL noparin, niin voisihan sieltä nuo lipotkin tilata. Sitten siellä neuvotaan, mitä vielä tarvii, DuraTrax Ice laturin ja balancerin. Toki myösm Traxxasin liittimet tulisi mukaan. Muuten paljonko on 94 dollaria euroissa? itse en ole hyvä matikassa, joten vosin verrata täältä saatavaan LRP:n 5300mah lipon hintaan (79e)
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa scylla

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1100 : 13.01.09 - klo: 21.09 »

Towerhobbies ei lähetä lipoja lentorahtina, joten sieltä ei kannata lipoja tilata.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1101 : 13.01.09 - klo: 22.01 »
Muuten tuo Power Racingin LRP 5300mah lipo, luin tekstiä tarkemmin ja siinä luki "käy autoon, joissa on akuille urat" niin sopiiko vaikka Stampedeen?

Katselin tuossa akkuja, niin mikä olisi järkevin: MaxAmps 4000mah, LRP 5300mah(+ Traxxasin liittimet ja tasusliittimet), Speed Passion Power Made Lipo Akku 4000 25C 7,4V (imeisesti tarvii johdot ja tasaus-Traxxasin liittimet) vai Speed Passion Power Made Lipo Pötköakku 4000 20C 7,4V (Tarvii Traxxasin liittimet)

Laturiksi tulisi tuo Graupner Ultramat 14, muttas mistäs vielä Balaceri? Tuo Speed Passion 4000mah 25c houkuttelee, mutta ei kuitenkaan taida olla halvin. Tuo toinen Speed Pasiion taitaisi tulla halvimmaksi.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1102 : 13.01.09 - klo: 22.03 »
Muuten tuo Power Racingin LRP 5300mah lipo, luin tekstiä tarkemmin ja siinä luki "käy autoon, joissa on akuille urat" niin sopiiko vaikka Stampedeen?

Käy, jos muuten on sopivan kokoinen. Ratkaisevaa on akun fyysiset mitat. Stampedeen sopivan suurimman akun mitat saat mittaamalla omasta autostasi.

Edit: tarkistin mitat: 137.5 x 46.5 x 23.5mm. Kyllä sen näillä mitoilla pitäisi mahtua.
« Viimeksi muokattu: 13.01.09 - klo: 23.23 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1103 : 13.01.09 - klo: 22.13 »
Power Racingilla ei kyllä noita pituuksi ole akusta. Varmaan järkevämpi olisi ottaa esim. nuo Speed passion 4000mah 20c. Traxxasin liittimet vain, eikä muuta.
« Viimeksi muokattu: 13.01.09 - klo: 22.21 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1104 : 13.01.09 - klo: 22.18 »
Noitahan on hieman hankala suoriltaan toisiinsa juottaa kiinni, mutta periaatteessa onnistuu kyllä.
Otat toisesta pakasta ne tasaus- ja virtaliittimet kokonaan pois, niin toimii ihan ok.


Eli jollei paketteja halua /pysty purkamaan pitäisi tasausliittimien keskimmäiset johdot yhdistää?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1105 : 13.01.09 - klo: 22.51 »
thorak: kannattaa varmaan laskea myös postikulut hintoihin mukaan. Etsimällä sitä halvinta tyyliin yksi tavara sieltä ja toinen täältä ainoa joka voittaa on Itella (=Posti). Vaikka joku akku/laturi/virtalähde/balanseri olisikin jossain hieman kalliimpi saattaa sen saada takaisin moninkertaisena säästyneissä postikuluissa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1106 : 14.01.09 - klo: 01.04 »
Eli jollei paketteja halua /pysty purkamaan pitäisi tasausliittimien keskimmäiset johdot yhdistää?
Niin periaatteessa kyllä. En nyt sitten osaa sanoa onko tuolla minkälaista vaikutusta jos pakat ovat "keskeltä" toisiinsa yhdistettynä vain sen ohuen tasausjohdon kautta eikä kunnon paksulla juotoksella. Purku ja latausvaiheessahan tuon johdon kautta kulkee kuitenkin jonkinmoinen virta koska rinnakkaiset kennot pyrkivät tasaamaan keskinäisen jännitteensä samaksi - varsinkin purkuvaiheessa ohuessa piuhassa saattaa liikkua isotkin virrat.
Itse jättäisin tuollaisen "paukkulankavirityksen" kuitenkin tekemättä, jos pakkoja ei ole mahdollista purkaa ja rakentaa 2S2P pakka kokonaan uudelleen kunnolla juottamalla.

Ehdotus - jos haluat käyttää molempia pakkoja yhtäaikaa, tee virtajohtoihin rinnakkaisadapteri noparille ja latausta varten laturille tasausadapteri jolla voit ladata molempia akkuja yhtäaikaa 4S ohjelmalla.

Tämä tietysti edellyttää ensinnäkin että laturistasi löytyy 4S lataus ohjelma, sekä jonkunlaista ymmärrystä siitä mitä yleensä on tekemässä.
Mitenkään sinua ja kokemustasi aliarvioimatta, ihan vain hyvänä neuvona ja pienenä varoituksena.  :smiley:

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1107 : 14.01.09 - klo: 06.59 »
Eli jollei paketteja halua /pysty purkamaan pitäisi tasausliittimien keskimmäiset johdot yhdistää?
Niin periaatteessa kyllä. En nyt sitten osaa sanoa onko tuolla minkälaista vaikutusta jos pakat ovat "keskeltä" toisiinsa yhdistettynä vain sen ohuen tasausjohdon kautta eikä kunnon paksulla juotoksella. Purku ja latausvaiheessahan tuon johdon kautta kulkee kuitenkin jonkinmoinen virta koska rinnakkaiset kennot pyrkivät tasaamaan keskinäisen jännitteensä samaksi - varsinkin purkuvaiheessa ohuessa piuhassa saattaa liikkua isotkin virrat.
Itse jättäisin tuollaisen "paukkulankavirityksen" kuitenkin tekemättä, jos pakkoja ei ole mahdollista purkaa ja rakentaa 2S2P pakka kokonaan uudelleen kunnolla juottamalla.

Ehdotus - jos haluat käyttää molempia pakkoja yhtäaikaa, tee virtajohtoihin rinnakkaisadapteri noparille ja latausta varten laturille tasausadapteri jolla voit ladata molempia akkuja yhtäaikaa 4S ohjelmalla.

Tämä tietysti edellyttää ensinnäkin että laturistasi löytyy 4S lataus ohjelma, sekä jonkunlaista ymmärrystä siitä mitä yleensä on tekemässä.
Mitenkään sinua ja kokemustasi aliarvioimatta, ihan vain hyvänä neuvona ja pienenä varoituksena.  :smiley:


Joo hyllystä vaan löyty kaksi 700mAh 10C akkua ja ajattelin että ne vois käyttää rinnan vastariakkuna. Siellähän ei suuria virtoja tarvi.

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1108 : 14.01.09 - klo: 14.20 »
Vähän offtopic mutta liittyy sentään ainakin lipoihin tai ainakin niiden lataamiseen!
Tämmönen tuli rakenneltua talviloman ajankuluksi, vaikka ei mitään ongelmaa olekaan ajan kulumisen suhteen :grin:

Virtalähteistä lähtee toinen pois kunhan saan yhden tehokkaamman niiden tilalle, tuohon mahtuisi vielä toinenkin turnigy komeasti... Ja täytyyhän noita vähän siistiä vielä!
Kiitokset kehityskelpoisesta ideasta ja tarvikkeiden toimituksesta kuuluu AE-Modille


Ja täytyyhän johdotkin jonkinlaisessa järjestyksessä pysyä...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1109 : 21.01.09 - klo: 01.28 »
Kysymys joka askarruttaa mieltä. Tarvitseeko LRP Pulsar Competition 3 laturi lipo-tasaajaa ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx