Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493540 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1110 : 21.01.09 - klo: 05.34 »
Tarvitsee

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1111 : 21.01.09 - klo: 16.45 »
Mikään suomalainen firma ei taida tuoda Yeah Racingin Lipoja maahan?

Olisi nimittäin ihan kilpailukykyinen akku krossiin:
http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-yeah-racing-lipo-pack-3200mah-lp0032-p-25829.html?cPath=52_973

ROAR-hyväksytty ja kaikkee...

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1112 : 21.01.09 - klo: 16.48 »
Mikään suomalainen firma ei taida tuoda Yeah Racingin Lipoja maahan?

Olisi nimittäin ihan kilpailukykyinen akku krossiin:
http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-yeah-racing-lipo-pack-3200mah-lp0032-p-25829.html?cPath=52_973

ROAR-hyväksytty ja kaikkee...

On meillä käytössä takatuupparissa. Hyvä ja halpa akku.
SC10 4x4

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1113 : 21.01.09 - klo: 18.40 »
Moro.

Tuossa kuvassa(slugin kuva) on tuo vasemmanpuolimmainen adapteri,onko tuo nyt sitte tuo EH Adaptor,niin mistä tollasia saa? Mulle tuli laturin mukaan tollanen mikä on tuossa oikealla. Ja se tietenkin on juuri vääränlainen tohon akkuun (Yeah Racingin 2200mAh akku radioon).






EDIT:Ohops... :undecided: Tais tulla väärä topic,ois pitäny vissiin laittaa Akut & Laturit topiccii mut annetaa nyt olla.
« Viimeksi muokattu: 21.01.09 - klo: 18.52 kirjoittanut Miika.laurila »

Poissa Paarma78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1114 : 21.01.09 - klo: 20.03 »
Kävin tänään hakemassa LRP 5300 lipon (hard case). Sub-c kokoa pitäis olla, mutta omaan Tamiyan TRF415 autoon se näyttää vaan olevan liian ahdas. Yhdelle lipolle (Team Orion 3200) on tehty jo alumiiniosiin hivenen tilaa dremelöimällä, eikä tarpeeksi enää autoa saa "kevennettyä" että uusi akku mahtuisi alkuperäiselle paikalle.

Hivenen väljältä tuo LRP kotelo näyttää. Onko ihan hullua mennä tekemään hard case koteloon tilaa (tehdä pari aukkoa suojakoteloon) jotta akun saisi mahtumaan? Näyttäis kaikki muutkin uutukaiset akut olevan tuota kokoa, eli hyvää vaihtoehtoa ei oikeen löydy (muuta kuin nuo orionin akut). LRP ilmoittaa korkeudeksi 23,5mm joka on ilman nystyjä. Orion 23mm nystyjen kanssa, tässä tulee tuo ero...

Paras kompromissi taitaa olla rakentaa lipolle teline jolla tukee akun pohjalevyä vasten. Painopiste ei kovin taida lipon keveyden takia kärsiä. Tällöin akku jää reilun sentin dekin ulkopuolelle. Kova kotelo niin kaitpa tuossa sen uskaltaa pitää vaikka kolhuja ottaisikin...  :huh:
« Viimeksi muokattu: 21.01.09 - klo: 21.09 kirjoittanut Paarma78 »
Perheen autot: Xray T3 2012 VTR/Touring | Xray T2 007 drifter | Tamiya DB01R | Tamiya DF-03ra | Xray M18T | TD DESC210R

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1115 : 21.01.09 - klo: 21.52 »
Mä en tajua tuota tasaajaa =) mihin kaikki nuo johdot tulee, ja pulsarissa ei ole edes mitään paikkaa mihin nuo johdot saisi. Tai sitten en vain tajua =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1116 : 21.01.09 - klo: 23.57 »
''LiPo akku latautuu noin 20min 90% täyteen, eli voit jo sen jälkeen ottaa akun käyttöön''
 
Pitääkö tää oikeestikin paikkaansa.. kun muuten menee lataukseen se tunti..  :shock: 

Tuo on kopioitu tuolta aivan ensimmäiseltä sivulta ekasta jutusta.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1117 : 22.01.09 - klo: 00.16 »
No tuo nyt riippuu aivan LATAUSVIRRASTA...

Eikä tuo nyt ihan noinkaan mene..

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1118 : 22.01.09 - klo: 07.09 »
Suurella virralla ladatessa akku tosiaankin saavuttaa maksimijännitteen (esim. 2S 8,4V) nopeastikin, mutta 90% täynnä se ei todellakaan ole.

Tuon jälkeenhän laturi alkaa tiputtamaan virtaa, ladaten akkua niin kauan kun sinne menee virtaa ilman että jännite kasvaa yli suurimman sallitun. Tähän vaiheeseen se aika kuluu.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1119 : 22.01.09 - klo: 07.13 »
Mä en tajua tuota tasaajaa =) mihin kaikki nuo johdot tulee, ja pulsarissa ei ole edes mitään paikkaa mihin nuo johdot saisi. Tai sitten en vain tajua =)

Mikä tasaaja sulla on?

Poissa jpietari

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1120 : 22.01.09 - klo: 13.24 »
''LiPo akku latautuu noin 20min 90% täyteen, eli voit jo sen jälkeen ottaa akun käyttöön''

Tuo ei pidä paikkaansa jos latausvirta on 1C ja akku on ollut tyhjä (20% nimelliskapasiteetista jäljellä). Jos LiPo-akustaan haluaa pitkäikäisen siitä ei pidä käyttää yli 80% kapasiteetista ts. 2000 mAh:n akusta saa käyttää vain 1600 mAh eikä ajaa siihen asti kunnes vauhti hiipuu/nopari katkaisee. Kannattaa seurata ennemmin ajoaikaa ja lopettaa ajo hyvissä ajoin - parempi purkaa liian vähän kuin liikaa. Akun saa ladata sen siitä kärsimättä vaikka sen kapasiteetista olisi käytetty vain 30%. Akun latausaika on lisäksi verrannollinen purettuun kapasiteettiin - täydempi akku latautuu nopeammin.

Ladatessa tasaajan tarkoitus on huolehtia siitä että jännite jokaisen kennon yli pysyy samana ts. jos jonkin kennon yli oleva jännite pyrkii nousemaan alkaa tasaaja viedä latausvirtaa ko. kennon kohdalta jolloin jännite kennon yli pienenee. Laturi taas katsoo pakan yli olevaa jännitettä latauspiuhojen päästä ja pitää koko pakan yli olevan jännitteen sallituissa rajoissa. Tässä kannattaa huomata että latausjohdoissa syntyy jännitehäviötä ladatessa joten kovin ohutta lankaa ei kannata käyttää sillä laturi ei mittaa täsmälleen pakan yli olevaa jännitettä vaan laturin päässä näkyvää jännitettä joka on ladattaessa suurempi kuin akun yli. Latausjohtojen ja liittimien kannattaa olla kunnollisia, ohuet kaapelit/huonot liittimet lisäävät latausaikaa.

LiPo-akkuja ladataan ensin tasavirralla kunnes jännite pakan yli on 4.2V * sarjassa olevien kennojen määrä. Tämän jälkeen jännite pidetään vakiona ja virtaa pienennetään kunnes virta tippuu pieneksi (esim. alle 100 mA).

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1121 : 22.01.09 - klo: 14.35 »
Pakko toistaa itseään,on vähän kiire. Eli mistä kaupasta saa niitä adaptereita mihin tasausliitin tulee kiinni. Kuvassa on tuo vasemmanpuoleinen adapteri olisi sopiva.




Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1123 : 22.01.09 - klo: 15.15 »
Kiitos vastauksesta  :smiley:

Poissa uipo

  • Tulokas
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1124 : 22.01.09 - klo: 19.50 »
kuinka monta 1c on ampeereissa ?  :huh:   jotkut sanoo viisi kennoisen lipon lataus virta on 1.5amp  on pari pötköä helikopteriin 5kennoa   muitakaa aina pitää mukana peittosammutin tai max ampssin lipo sack pussi

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1125 : 22.01.09 - klo: 20.28 »
Eikös 1C olekkin 5a? Korjatkaa, jos olen päärässä!
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1126 : 22.01.09 - klo: 20.31 »
C arvo kerrottuna kapasiteetilla . Eli 4500mAh akulla 1C tarkoittaa 4,5A. Kun taas 0,5C tarkoittaa 2,25A. Suurimmassa osassa lipoista max latausvirta on tuo 1C. Kennojen lukumäärä ei vaikuta C arvoon.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1127 : 22.01.09 - klo: 20.46 »
Ja helposti sanottuna C = Capasity.

Jos akkusi kapasiteetti on 2000mAh, niin 1C on silloin 2000mA = 2A.

Ja taas 2C olisi 2 x 2000mAh = 4000mA = 4A.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1128 : 22.01.09 - klo: 22.14 »
Eikös 1C olekkin 5a? Korjatkaa, jos olen päärässä!

C on tunnin osia. Eli 1C latauksessa tarkoittaa että ladataan akku tunnissa, 2C tunnin puolikkaassa jne. Ja purkuna taas esim 20C purku tarkoittaa että puretaan kolmessa minuutissa (60/20 = 3).

C:n yksikkö on yksinkertaisesti 1/h. Eli kun kerrotaan kapasiteetti (mAh) tällä, niin tunti supistuu pois ja jäljelle jää mA. Esimerkki: Ladataan 3300mAh akku 1.5C:llä -> latausvirta on 3300mAh * 1.5 1/h = 4950mA = 4.95A

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1129 : 22.01.09 - klo: 22.23 »
Eikös 1C olekkin 5a? Korjatkaa, jos olen päärässä!

C on tunnin osia. Eli 1C latauksessa tarkoittaa että ladataan akku tunnissa, 2C tunnin puolikkaassa jne. Ja purkuna taas esim 20C purku tarkoittaa että puretaan kolmessa minuutissa (60/20 = 3).

C:n yksikkö on yksinkertaisesti 1/h. Eli kun kerrotaan kapasiteetti (mAh) tällä, niin tunti supistuu pois ja jäljelle jää mA. Esimerkki: Ladataan 3300mAh akku 1.5C:llä -> latausvirta on 3300mAh * 1.5 1/h = 4950mA = 4.95A

Olipa todella vaikeasti selitetty. :azn: En tajunnu edes puolia tuosta. Jos sitä ny jättäis tämän asian, tuossahan kerrottiin jo, että 1C on esim 4,5 a, jos akku on siis 4500mah
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1130 : 22.01.09 - klo: 22.24 »
Stop stop.... Eipäs sekoiteta kaikkia puhumalla tunneista ja sekunneista....

1C on yksinkertaisimmillaan akun kapasiteetti Amppeereissa. Eli 4200 mAh akulla 1C on 4,2A. Ja 1C on useimmissa
lipoissa edelleen maksimi latausvirta.

Jos samaisessa 4200 mAh akussa ilmoitetaan purkuvirraksi 20C, kestää se siis ottaa virtaa ulos 20x4,2A eli 84A.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1131 : 22.01.09 - klo: 22.39 »
top top....  :wink:

Eihän kapasiteettiä muutenkaan voida ilmoittaa periaatteessa ampeereissa, mukana pitää olla aikamäärekin  :angel:

eikös minun esimerkkini ollut sitten riittävän valoittava?

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1132 : 22.01.09 - klo: 22.44 »
Mutta ei silloin kun puhutaan maksimi-virranantokyvystä....

Se ei tarkoita kapasiteettiä, eikä näin ollen tarvitse ilmoittaa aikamäärettä.
(toki, onhan tuolle piikillekkin jokin max. kestoaika).


THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1133 : 22.01.09 - klo: 22.54 »
Jep. Yritin vain esittää tuon kansantajuisesti, mut joskus se on liian vaikeeta...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1134 : 22.01.09 - klo: 23.03 »
niin minäkin yritin esittää tuon kansantajuisesti.

Mistäpä tuo teidän mielestänni sitten tulee, tuo C-kirjain?  jokin muu kuin Capasity?

Ja kyllä, sitä käytetään virranantokyvyn ilmoittamisessa.

Ja enhän väittänytkään että silloin olisi kyse aikamääreistä - enhän?

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1135 : 22.01.09 - klo: 23.17 »
Heh!

C on kyllä lyhenne kapasiteetista, mutta max. purkuvirran ilmoittamisessa se antaa vain lukuarvon laskukaavaa varten.


Nyt jätkät lähti taas käsistä tämä homma.  :laugh:


juupas-eipäs-juupas-eipäs....
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1136 : 23.01.09 - klo: 07.11 »
Joo, ajatelkaas jotain 13 vee. ville-veikkoa, vasta-alkajaa joka erehtyy kysymään mitä toi "C" tarkoittaa ja saa tuon vastaukseksi:


C on tunnin osia. Eli 1C latauksessa tarkoittaa että ladataan akku tunnissa, 2C tunnin puolikkaassa jne. Ja purkuna taas esim 20C purku tarkoittaa että puretaan kolmessa minuutissa (60/20 = 3).

C:n yksikkö on yksinkertaisesti 1/h. Eli kun kerrotaan kapasiteetti (mAh) tällä, niin tunti supistuu pois ja jäljelle jää mA. Esimerkki: Ladataan 3300mAh akku 1.5C:llä -> latausvirta on 3300mAh * 1.5 1/h = 4950mA = 4.95A

Täysin oikein asiasisällöllisesti, muuten täyttä hepreaa suurimmalle osalle.

Sitten taas joku toinen vastaa että 1C on esim. 5000 mAh akun kohdalla 5A, kummastakohan vaihtoehdosta ville-veikko saa enemmän irti???
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1137 : 23.01.09 - klo: 08.26 »

C on tunnin osia. Eli 1C latauksessa tarkoittaa että ladataan akku tunnissa, 2C tunnin puolikkaassa jne. Ja purkuna taas esim 20C purku tarkoittaa että puretaan kolmessa minuutissa (60/20 = 3).

C:n yksikkö on yksinkertaisesti 1/h. Eli kun kerrotaan kapasiteetti (mAh) tällä, niin tunti supistuu pois ja jäljelle jää mA. Esimerkki: Ladataan 3300mAh akku 1.5C:llä -> latausvirta on 3300mAh * 1.5 1/h = 4950mA = 4.95A

Täysin oikein asiasisällöllisesti, muuten täyttä hepreaa suurimmalle osalle.

Sitten taas joku toinen vastaa että 1C on esim. 5000 mAh akun kohdalla 5A, kummastakohan vaihtoehdosta ville-veikko saa enemmän irti???

Otetaan sitten ratakiskoa. C vastaa kysymykseen 'montako kertaa tunnissa voin purkaa tai ladata akun':
* Jos lataus on 1C, se kertoo että akun saa ladattua yhden kerran tunnissa, eli yhdessä tunnissa
* Jos lataus on 3C, se kertoo että akun saa ladattua tunnin kolmasosassa, eli 20 minuutissa
* Jos purku on 20C, se kertoo että akun saa purkaa max. tunnin kahdeskymmenesosassa, eli kolmessa minuutissa

C ei kerro virrasta yhtään mitään ennenkuin tiedetään akun kapasiteetti. Esimerkiksi maksimi purkuvirta on akun kapasiteetti kertaa C-arvo.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1138 : 23.01.09 - klo: 08.27 »
Ei taida Ville-Veikko saada mitään irti, kun ei ole edes hoksannut lukea tätä topikkia alusta, vaikka nuokin asiat jo selitetty sen sata kertaa :lol:

Näyttäkää mulle laturi missä latausvirta laitetaan C arvona eikä A määränä?

Turha tehdä asiasta monimutkaista, kun voi helpomminkin asian ilmaista.

C = kapasiteetti.

Ja kaiken lisäksi jos lataat 1C arvolla niin tyhjä Lipo akku ei todellakaan lataudu tunnissa.

Teoria ja käytäntö on kaksi eri asiaa, josta käytäntö on selkeästi "oikea" tieto jaettavaksi :wink:

« Viimeksi muokattu: 23.01.09 - klo: 08.43 kirjoittanut Duster1 »
Axial SCX 10 TR

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1139 : 23.01.09 - klo: 09.42 »
No nimenomaan tässä lipon latauksessa ei tarvitse miettiä mitään mistään C-arvosta. Alakoulun matematiikallakin ymmärtää että jotain kertaa yksi on triviaali kertolasku.

Mutta lipon latauksessa C on siis aina 1 ja nimenomaan tuota et laturiisi syötä, ellei sulla sitten ole 1000mAh akkua.


Homma on huomattavasti mielenkiintoisempi siinä vaiheessa kun miettii vaikkapa sitä että haluaisi ladata vaikkapa 2p3s A123-pakkaa 12C:llä.