Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493553 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sahu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1140 : 23.01.09 - klo: 09.43 »
Näyttäkää mulle laturi missä latausvirta laitetaan C arvona eikä A määränä?
Kuvaa en nyt tähän hätään löytänyt mutta ainakin Swallow AC/DC EQ laturissa ei voi erikseen määrätä lataus virtaa vaan se määräytyy juurikin noiden mAh lukemien mukaan....eli laturiin syötetään akun kapa, vaikkapa 4000mAh ja laturi lataa akkua tässä tapauksessa 4A:lla tai kun laittaa 1700mAh niin latausvirta on 1.7A

Tästä aiheutuu pieni ongelma eli kun lataan lähettimen 11.1V 3000mAh lipoa niin en voi laittaa kapaksi 3000mAh koska laturi yrittää ladata akkua 3A:lla(laturissa oletuksena että lipoa saa ladata 1C), akkua saa ladata vain 0.5C:llä (eli 1.5A:lla) joten joudun lataamaan akun kahdessa erässä laittamalla kapaksi 1500mAh ja kun lataus on valmis niin eikun uudestaan sama homma jotta akun saa täyteen...
Laturi kun lopettaa latauksen kun kapa on ylittynyt 10%:lla eli tässä tapauksessa kun akkuun on mennyt 1650mAh.
« Viimeksi muokattu: 23.01.09 - klo: 09.57 kirjoittanut sahu »
JQ The Car, ALPHA Plus, Xray T3, Durango DEX410v3, DEX210 & DESC210.
NOSRAM, Orion ja Savöx. Spektrum DX3R & Sanwa M11X.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1141 : 23.01.09 - klo: 09.50 »
Mutku pihalla on vaan 2C tällä hetkellä....

Ja juu, lipojen kohdallahan tuolla C arvolla ei ole mitään merkitystä.

Voisiko tätä enää enempää sekottaa....?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1142 : 23.01.09 - klo: 09.57 »
Mutta lipon latauksessa C on siis aina 1 ja nimenomaan tuota et laturiisi syötä, ellei sulla sitten ole 1000mAh akkua.

Ei asia ihan näin kaikissa tapauksissa ole. Esim. TrakPower LiPo:ja voi "pikaladata" jopa 2C:n virralla, eli tässä tapauksessa 6,4A:lla. Toki on aina turvallisempaa pidättäytyä 1C latausvirrassa, ja ennenkaikea tarkistaa sallittu latausvirta akun spekseistä.
Flying Calacucco

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1143 : 23.01.09 - klo: 10.12 »
Monia Ville-Veikoja varmaan myös askarruttaa se, että laturissa latausvirta säädetään ampeereina (A) ei milliampeereina (mA).

m = milli = tuhannesosa <-> 2000 mA = 2 A <-> 1 l maitoa = 1000 ml

Myös monet Juuso-Jantterit ihmettelevät lipo akkunsa päällä lukevaa 20C, myyjäkin puhui, että tätä akkua saa nyt sitten ladata "kahdella seellä" (2C).

Jep C tosiaan tarkoittaa kapasiteettiä, esim. 4600 mAh = 4,6 Ah

Eli kyllä 20C akun päällä tarkoittaa akun luovutamaa jatkuvaa maksimipurkuvirtaa, eli 20 x 4,6 A = 92 A

Ja akun voi ladata 2C:llä eli laturiin voi kääntää (jos rahkeet riittää) 2 x 4,6 A = 9,2 A ja akku täyttyy (teoriassa) 30 min, joka tapauksessa noin puolella siitä ajasta kuin se latautuisi 1C:llä (4,6 A)
Old fart

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1144 : 24.01.09 - klo: 00.37 »
Kiinan pojat (ja tytöt) paukuttaa taas kovilla. Zippy 20C 5000 mah 2S!!! http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8578&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_5000mAh_2S1P_20C_ HALAPA! Ei varmaan kannata empiä. Tuo erä menee nopeesti.. itse jo tilasin 3S:T niin ei tilailla nyt noita.
« Viimeksi muokattu: 24.01.09 - klo: 00.50 kirjoittanut qazu »
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1145 : 24.01.09 - klo: 07.22 »
Vielä kun ne saisi noihin kovat kuoret niin kelpaisi mullekkin :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1146 : 24.01.09 - klo: 11.22 »
Vielä kun ne saisi noihin kovat kuoret niin kelpaisi mullekkin :wink:

No kovat kuoret ei autaaksi tee, päin vastoin ovat tietyssä mielessä todella vaaralliset.
Akku saattaa olla vaarallisesti vaurioitunut (pullistunut) kuorien sisällä käyttäjän sitä huomaamatta.
Ymmärrän että kovia kuoria käytettäisiin silloin kun akku on sijoitettu metalliseen akkutelineeseen tai alustaan oikosulkuvaaran vuoksi.

Nimim. ensimmäistä "kovaa" yllätyspaukkkua odoltellessa (se näytti ihan hyvältä ja kutenkin ladattaessa poksahti silmille)....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1147 : 24.01.09 - klo: 14.48 »
Tervehdys!

LRP:n lipoakun manuaalista luin että LRP VTEC lipossa on EHR-tasausliitin, käykö tuo EHR-liitin tasuriin jossa on EH-tasausliitin?
« Viimeksi muokattu: 25.01.09 - klo: 19.50 kirjoittanut Youha »
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1148 : 25.01.09 - klo: 10.54 »
Olisikos tuossa toimivaa settiä Pedeen? http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6350&Product_Name=ZIPPY-H_5000mAh_3S1P_20-30C_Lipoly_Pack#http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5549&Product_Name=IMAX_B5_Balance_Charger_1-5_Cells  /  Niin, ja mikä laturille virtalähteeksi? Ja tasausliittimetkin olisi kiva tietää, että meneekö aukusta suoraan Imaxiin vai?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1149 : 25.01.09 - klo: 11.13 »
Otappa huomioon, jos ostat tuolta laturin, niin sen pistoke ei sovi näihin meidän pistorasioihin. Kannattaa lukea hiukan niitä arvosteluja, kun yksikin virtalähde on niin huonolaatuinen että antaa 50VAC 12VDC sijaan.
Tuo akku laitetaan suoraan laturiin kiinni, sekä balanseri että virtajohdot, balanceri sopii suoraan.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1150 : 25.01.09 - klo: 12.33 »
Voinhan toki ostaa täältäkin virtalähteen. Elikkäs kaikki batsaisi, kun vain tilaisi? Pitää vain vaihtaa deansien tilalle Traxxasin liittimet.

E: Mikä olisi sopiva virtalähde Imaxille? Niitäkin, kun on monia.
« Viimeksi muokattu: 25.01.09 - klo: 12.37 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1151 : 25.01.09 - klo: 13.13 »
Voinhan toki ostaa täältäkin virtalähteen. Elikkäs kaikki batsaisi, kun vain tilaisi? Pitää vain vaihtaa deansien tilalle Traxxasin liittimet.

E: Mikä olisi sopiva virtalähde Imaxille? Niitäkin, kun on monia.
Sopiva virtlähde ois semmonen mikä antaa ulos 12-15VDCtä sekä väh toi 5A jatkuvaa, kun laturi kerran 5A pystyy lataamaan. En tiedä kylläkään ottaako juuri tuon 5A syötöstä toi laturi, oman kokemuksen mukaan ainakin nicd/-mh laturit ottaa. Ja jos vielä jossain vaiheessa haluaa toisen laturin saman virtalähteen taakse niin kannattaa ihan reippaasti ostaa vaan joku yli 10A jatkuvaa antava virtalähre.
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa masazi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1152 : 25.01.09 - klo: 13.13 »
Voinhan toki ostaa täältäkin virtalähteen. Elikkäs kaikki batsaisi, kun vain tilaisi? Pitää vain vaihtaa deansien tilalle Traxxasin liittimet.

E: Mikä olisi sopiva virtalähde Imaxille? Niitäkin, kun on monia.

itellä ainakin on 12v lyijy akku ja siinä akkulaturi kiinni (eli akkulaturi lataa sitä 12v akkua ja imaxi ottaa siitä 12v akusta virtaa, tosin on niitä helpompiakin tapoja  :cheesy:)
VXL Stampede+slash

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1153 : 25.01.09 - klo: 15.38 »
Jos ostan täältä virtalähteen, sopiiko se laturii ilman liitinvaihdoksia?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Tuumou

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1154 : 25.01.09 - klo: 15.40 »
E: Mikä olisi sopiva virtalähde Imaxille? Niitäkin, kun on monia.

Täälläpäin virtalähteenä toimii kotimaisen kannettavan tietokoneen muuntaja. Liitinkin oli sopiva laturiin. Laturi on kylläkin Turnigy Accucel-6 ja tuosta Imaxista kylläkin lähtee pari piuhaa...
Tamiya Midnight Pumpkin QD | Tamiya TXT-1 | Tamiya Mini M03 | HPI Micro RS4

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1155 : 25.01.09 - klo: 15.45 »
Mahdollisuus kyllä olisi ostaa tuo Turnigy accucel-6, mutta olikos siinä balanceria sisällä?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1156 : 25.01.09 - klo: 15.53 »
Mahdollisuus kyllä olisi ostaa tuo Turnigy accucel-6, mutta olikos siinä balanceria sisällä?
Tähän on varmasti vastattu jo aiemmin ja saat itsekin selville, kun vain luet sen myynti-ilmoituksen.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1158 : 25.01.09 - klo: 19.54 »
Ainakin ampeereiden osalta sopiva, mutta mitä lienee jännite jota tuo suoltaa? Sitä ei tuossa mainita. Sopiva jännite laturille 12-17V tietämillä.
« Viimeksi muokattu: 25.01.09 - klo: 19.59 kirjoittanut Youha »
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1159 : 25.01.09 - klo: 20.19 »
no jos olet sitä imaxia ostamassa hobbycitysta niin ota sieltä samalla vaikka ihan imaxin oma poweri.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6477&Product_Name=IMAX_Power_Supply_100~240v_5A
hinta alle 18 taalaa.

itsellä on powerina hobbycityn 10 taalaan vehje eikä mitään ongelmia sen kanssa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1160 : 25.01.09 - klo: 20.42 »
Mutta, milläs laitetaan seinään kiinni, kun ei pistokettä näy? Kaikki varmaan saa tuolta Hobbycitystä, Virtalähteen, imaxin, akut ja lipon latauspussit. Eikä mitään liitinvaihdoksiakaan tarvitse tehdä!
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1161 : 25.01.09 - klo: 21.07 »
Jos siinä ei tule verkkokaapelia (yleensä tulee) mukana niin marketista hakemaan 3€ laitejohto :roll:

Myyjä ei ole viitsinyt laittaa johtoa näkyville koska seinäpistokkeita on leegio, riippuen myyntialueesta. Kun kamat pakataan niin pakkaaja katsoo haaa, finlandii ja vilkaisee pakkauspöydän vastapäätä olevasta listasta minkälainen seinäpistoke kyseisessä maassa on käytössä, käy hakemassa sen varatohylly 74F332 kohdalta ja pakkaa sen mukaan laatikkoon.
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1162 : 25.01.09 - klo: 21.24 »
Kyllä ne mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulee Suomi-sopimattoman virtajohdon kanssa. Mutta kuten todettu, ei se johto montaa euroa maksa.
Flying Calacucco

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1163 : 26.01.09 - klo: 08.12 »
Tilasin viime viikon tiistaina hobbycitystä noita akkuja ja muita tarvikkeita. Kun en tilannut tiistaina riittävän aikaisin (ennen aamupäivää) niin lähetys lähti liikenteeseen keskiviikkona. Paketti tuli kuitenkin jo nyt kotiin. :P Tässäpä niitä ois nyt... uusia Flightmaxeja bulleteilla. Jaa-a... kaippa noihin sitten ne deansit pitää kuitenkin laittaa. Tuli kans kivoja tarroja mukana.

Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1165 : 27.01.09 - klo: 09.17 »
Tämä taitaa tulla nyt väärään topicciin, mutta kävisikös tuo ensimmäinen Zippy Stamppaan? Kaikki muut mitat olisi kohdallaa, paitsi korkeus. Eikös Pedessä korkeus akkukotelossa ole 25mm? Minulla tuo VXL 3s noparin alusta nousee hieman, ottaakohan akku kiinni siihen? Sitte vain pitäisi laittaa tarrasiteillä kiinni.


EDIT: Hups! Se olikin 4s ei, varamaan VXL 3s kestä sitä....
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1166 : 27.01.09 - klo: 11.20 »
Tämä taitaa tulla nyt väärään topicciin, mutta kävisikös tuo ensimmäinen Zippy Stamppaan? Kaikki muut mitat olisi kohdallaa, paitsi korkeus. Eikös Pedessä korkeus akkukotelossa ole 25mm? Minulla tuo VXL 3s noparin alusta nousee hieman, ottaakohan akku kiinni siihen? Sitte vain pitäisi laittaa tarrasiteillä kiinni.
Noi akut mitkä mulle tuli vois käydä Stampedeen. Mitoista en tiedä. 4000 mah 3S 20C (100A). Maksaa jonku 32 USD kipale.

ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 20C. Tämä sen sijaan voisi käydä tuosta samasta koosta. 43.26 USD. Sama runko kuin tuossa tutkimassasi 4S:ssä mutta vain kenno vähemmän.
ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 25C. Tässä sitten sama mutta 125A virranannolla. 49.73 USD

--

Edit. Ja näemmä olit puhunut 7.4v lipojen hankinnasta niin samaa mallia löytyy myös 2S. Tosin eka erä näemmä mennyt jo. Oli sen verran kohdallaan se hinta..
« Viimeksi muokattu: 27.01.09 - klo: 12.04 kirjoittanut qazu »
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1167 : 27.01.09 - klo: 15.33 »
Niin,  sanoin silloin, kun olin hankkimassa Suomesta Lipoja, että 7,4V olisi sopiva, koska ei maksanut niin paljoa kuin 3s. Esim. Tuo Flightmax 3s1p 25C on liian leveä! Akkukotelo on 48mm leveä, jos en ota pedestä sivulta sitä seinää, akku ei mahdu!
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1168 : 27.01.09 - klo: 17.41 »
Niin,  sanoin silloin, kun olin hankkimassa Suomesta Lipoja, että 7,4V olisi sopiva, koska ei maksanut niin paljoa kuin 3s. Esim. Tuo Flightmax 3s1p 25C on liian leveä! Akkukotelo on 48mm leveä, jos en ota pedestä sivulta sitä seinää, akku ei mahdu!
Ops. Toi on siis 80A eikä 100A toi 4000mah akku. No sekin on liian leveä.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1169 : 27.01.09 - klo: 19.47 »
Ei tota akkukoteloa kovin viittisi modata, mutta onhan tässä vielä aikaa päättää. Suoraan menisi tuo akku: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_25C_Car_Lipoly

Nuo milliampeerit vain jää aika huonoiksi. :undecided:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |