Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493658 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1230 : 05.02.09 - klo: 12.02 »
Tästä ei paljoa pätevä tasaava lipolaturi halpene!...
Tuli tosiaan aikanaan tilattua pari noita, nyt jo hyväksi havaittua, Turnigyn laturia mutta pian huomasin kuitenkin toisessa vikaa.

Ongelma oli, ettei laturi lopettanut tasaavaa lipo latausta millään, jatkoi vain tasausta. Muut lataustilat toimi ihan ok, lataus päättyi normaalisti ajallaan...

Noh, ongelman reklamointi Hobbycityyn onnistui varsin kivuttomasti kotisivujen kautta valmiilla kaavakkeella. Kaavakkeen täytön jälkeen sai koodin ja osoitteen mihin kilkeen sai lähettää tutkittavaksi. Postituksen joutui toki itse maksamaan, mutta niinhän se on joka paikassa. En nyt ole kalenterista katsonut montako päivää meni, mutta varsin nopeasti postituksesta sain sähköpostia, että tilauksen tietoja on päivitetty (eli palautettu laturi on tutkittu) ja laturi oli todettu vialliseksi ja uusi tulee tilalle.

Hobbycitylle 10+ takuuasian hoidosta, ainakin tässä tapauksessa.
Old fart

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1231 : 06.02.09 - klo: 10.51 »
Lainaus
Noh, ongelman reklamointi Hobbycityyn onnistui varsin kivuttomasti kotisivujen kautta valmiilla kaavakkeella. Kaavakkeen täytön jälkeen sai koodin ja osoitteen mihin kilkeen sai lähettää tutkittavaksi. Postituksen joutui toki itse maksamaan, mutta niinhän se on joka paikassa. En nyt ole kalenterista katsonut montako päivää meni, mutta varsin nopeasti postituksesta sain sähköpostia, että tilauksen tietoja on päivitetty (eli palautettu laturi on tutkittu) ja laturi oli todettu vialliseksi ja uusi tulee tilalle.

Kiitoksia tiedosta. Näistä reklamointi tapauksista on paljon mielenkiintoisempaa lukea kuin siitä kuinka nopeasti paketti tuli kotiovelle. Postin toimintaan kun kauppiaat pysytyvät kuitenkin vaikuttamaan aika rajallisessa määrin. Ja yleensä melkein kaikkien kauppojen kanssa hommat toimii niin kauan kuin tuotteet pelaa ja posti tuo ne oikeaan osoitteeseen. Reklamaatio tilanteissa aletaan todella mittaamaan kauppiaan asiakaspalvelua.

Hobbycitystä ei ole vielä mitään tullut tilattua mutta kiinnostaa kyllä jatkossa kokeilla kun palvelu näyttää pelaavan asiallisesti.

Sorry, menee vähän OTksi. Jatko kannattanee ohjata RC kauppoja Euroopassa ja vähän muuallakin-ketjuun.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1232 : 07.02.09 - klo: 10.07 »
Mikähän tuossa turnigyn accucel-6:ssa on kun,jos on pitkään käyttämättömänä niin  näytössä näkyy vaan jotain katkoviivaa.Yleismittarilla kun mittaa,niin näyttää jännitettä kummaltakin puolelta(siitä powerin liittimestä ja latauspiuhasta vaikka laturi on irti powerista)joskus näytti mittari 7v latauspiuhan puolelta.Normaalisti rupeaa joskus toimimaan kun katkaisee virran powerista monta kertaa :roll:

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1233 : 07.02.09 - klo: 13.06 »
Nyt oon lataillu ekan kerran noita Zippy Flightmax akkuja. Parissa paketissa yksi kenno on muita kennoja edellä ja tasaaminen 0.5A kestää ikuisuuden. Miten teillä on Zippyn akkujen kanssa käynyt? Onko ensimmäisen käyttökerran jälkeen lataaminen onnistunut paremmin? Vai kieliikö se että yksi kenno on 4.2v nopeasti ja muut hilaa perässä, että akku ei olisi pitkäikäinen tai muuten vaarassa hajota.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1234 : 07.02.09 - klo: 13.26 »
ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 20C
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8579

Noita tuli pari kipaletta tänään laitettua tilaukseen, että saa stampeden liikkumaan...
Toivottavasti on hyviä!

Jos mahtuvan vierekkäin akkukoteloon niin pistän tuon rinnankytkennällä ja tarranauhalla kiinni, jos ei niin jyrsin tuosta akkukotelosta sen verran pois että yksi mahtuu kerrallaan lappeelleen...
Se yksi väliseinä on pakosti ainakin poistettava joka tapauksessa...

Nyt oon lataillu ekan kerran noita Zippy Flightmax akkuja. Parissa paketissa yksi kenno on muita kennoja edellä ja tasaaminen 0.5A kestää ikuisuuden. Miten teillä on Zippyn akkujen kanssa käynyt? Onko ensimmäisen käyttökerran jälkeen lataaminen onnistunut paremmin? Vai kieliikö se että yksi kenno on 4.2v nopeasti ja muut hilaa perässä, että akku ei olisi pitkäikäinen tai muuten vaarassa hajota.
Kai se ekoilla latauskerroilla on normaalia jos tuollaista tekee ja onhan se voinut olla eri varaustilassa kennot jo tehtaalta lähtiessäkin, korjatkaa joku jos olen väärässä!
« Viimeksi muokattu: 07.02.09 - klo: 13.31 kirjoittanut Slugi »
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1235 : 07.02.09 - klo: 17.11 »
Itse olen havainnut,että noin viiden latauskerran jälkeen akut alkavat olla jo
aika hyvin tasapainossa.Siihen asti tasuri vilkuttaa lähes kokoajan.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1236 : 08.02.09 - klo: 13.29 »
hamietin conversioon tilattiin Zippy Flightmax 5000 4S 20C akkuja pari. Tässä nyt lataillu niitä niin alusta lähtien kennot ollu hyvin tasapainossa. Eikä latauksen aikana eroa tule kennojen välillä 0.01-0.02:ta enempää tuolla Turnigyn Accucel6:llakaan.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1238 : 09.02.09 - klo: 12.07 »
Mitähän eroa näillä kahdella, muuta kuin että toisessa on purkuvirta aika laajalla skaalalla:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8583&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_5000mAh_3S1P_25C_

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6350&Product_Name=ZIPPY-H_5000mAh_3S1P_20-30C_Lipoly_Pack
20~30C akku on vanhempi malli ja 30C on purskevirtaa. Flightmaxissa 25C purkuvirta ja 35C purske. Flightmaxia saa myös 20C ja 30C jatkuvalla purkuvirralla. Flightmaxissa on bullet-tyyppiset liittimet ja vanhempi malli on ollut ainakin ennen deansillä.
« Viimeksi muokattu: 09.02.09 - klo: 12.16 kirjoittanut qazu »
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1239 : 09.02.09 - klo: 12.15 »
Ahaa, no tuohon toiseen pitänee sitten kolvata vaikka Deanssit, noilla bulleteilla ei taida tehdä mitään?
Onko muuten tuon lipon kolvaaminen yhtä "turvallista" kuin nimhien, pitää vaan huolen ettei piuhojen päät kosketa toisiinsa ja ettei pidä kolvin kärkeä paria sekuntia kauempaa kiinni?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa nallepuh

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1240 : 09.02.09 - klo: 17.58 »
Ei ne johdot ehdi kuumentua, vaikka vähän hitaammallakin kolvilla kolvailee. Mutta johdonpäät kannattaa kyllä pitää erillään, mulla meni hauenleuka rikki kun vähän hipas akun napoja (laitoin toisen deanssin että voi ladata hauenleuoista).

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1241 : 09.02.09 - klo: 20.20 »
Ei ne johdot ehdi kuumentua, vaikka vähän hitaammallakin kolvilla kolvailee. Mutta johdonpäät kannattaa kyllä pitää erillään, mulla meni hauenleuka rikki kun vähän hipas akun napoja (laitoin toisen deanssin että voi ladata hauenleuoista).
Itse liitin silleen että katkaisin toisen johdon ja liitin sen ensin sekä suojasin sukalla.

Tuosta vähän ideointia:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xZU9rtACdZY&feature=related[/youtube]

---

Kah. Yks flightmax akuista sano että noway. Joko yksi kenno rikki tai liitokset rikki. Mittailin balancerista niin erään kennon jännite oli 0.02v.
« Viimeksi muokattu: 09.02.09 - klo: 22.41 kirjoittanut qazu »
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1242 : 10.02.09 - klo: 08.03 »

Tuosta vähän ideointia:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xZU9rtACdZY&feature=related[/youtube]


Karmiaa puuhastelua, miks porukka ei viiti siottaa 10e "kolmanteen" käteen  :police:

kärkikin näyttää sille kun olis sohittu ties mitä.

Lipon kaapeleiden juottamisessa ei sinällään ole mitään eroa nimh:n juottamiseen. kunhan ei oikosule johtoja.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1243 : 10.02.09 - klo: 15.37 »
Missäs tapauksissa tarvitaan regulaattoria vastariin vai mihinä se ny tuleekaa?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1244 : 10.02.09 - klo: 17.03 »
Lipo vastarinakkuna vaatii regun että servot kestää. Eli sähköautossa ei pitäisi tarvi ellei suoraan akulta haaroita virtaa servolle.
Jere M

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1245 : 10.02.09 - klo: 17.30 »
^ No sit arvelin ihan oikein, piti saada vaan varmistus.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1246 : 11.02.09 - klo: 12.48 »
Mistähän tuo ZIPPY lipojen 50mm leveys on peräisin? Suurin osa autojen akku koteloista on suunniteltu niin että siihen mahtuu sopivasti 45mm pitkä nimh kenno. Esim. Traxxas stampede/rustler, losi speed-t ei nuo 50mm leveät zippyt mahdu ilman että alkaa dremelöimään. Kai tuo 50mm leveys on sitten sopiva lennokeihin...
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1247 : 11.02.09 - klo: 12.52 »
Kai tuo 50mm leveys on sitten sopiva lennokeihin...
Hobbycity on ilmeisesti "lennokkikauppa".
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Toikkanen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1248 : 11.02.09 - klo: 14.36 »
Mistähän tuo ZIPPY lipojen 50mm leveys on peräisin? Suurin osa autojen akku koteloista on suunniteltu niin että siihen mahtuu sopivasti 45mm pitkä nimh kenno. Esim. Traxxas stampede/rustler, losi speed-t ei nuo 50mm leveät zippyt mahdu ilman että alkaa dremelöimään. Kai tuo 50mm leveys on sitten sopiva lennokeihin...

Tuolla 50mm leveydellä saadaan matalemmat kennot. Ainakin TRF 415 ei mahdu korkeutensa puolesta ilman auto modaamista muut kun ZIPPYn lipot.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

Poissa ks3411

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1249 : 12.02.09 - klo: 09.28 »
tyhmä kysymys...
mitä noi nyt tarkoittaa kun puhutaan kaksi tai kolme kennoisista akuista? Vaikuttaako se suoraan johonkin volttimäärään? Varsinkin puhetta noissa moottoreita koskevilla palstoilla, että joku moottori ei toimi kunnolla kaksi kennosilla ja joku ei kestä kolme kennosta jne jne

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1250 : 12.02.09 - klo: 09.57 »
LiPo-kennon napajännite on 3,7V.

Sarjaan kytkettynä kokonaisjännite siis lisääntyy aina 3,7 voltilla, kun pakkaan lisätään yksi kenno.

Esim. kaksi kennoa sarjassa on 2 x 3,7V = 7,4V.

Vastaavasti kolmella kennolla kokonaisjännitteeksi tulee 11,1V.
(3 x 3,7V = 11,1V)

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa ks3411

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1251 : 12.02.09 - klo: 10.01 »
kiitosta. eli vähän ajattelinkin näin!

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1252 : 12.02.09 - klo: 23.05 »
Tässä kun on LiPoon siirrytty niin olen harkinnut myös toisen laturin hommaamista tuon Pulsarin kanssa eli onko kyseisestä laturista kokemuksia? On aika edullinen ja jos sillä saa akut ladattua niin mikäpä siinä. Tarvitseeko erillistä virtalähdettä vai onko laturissa itsessään sellainen. http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1253 : 12.02.09 - klo: 23.13 »
Tässä kun on LiPoon siirrytty niin olen harkinnut myös toisen laturin hommaamista tuon Pulsarin kanssa eli onko kyseisestä laturista kokemuksia? On aika edullinen ja jos sillä saa akut ladattua niin mikäpä siinä. Tarvitseeko erillistä virtalähdettä vai onko laturissa itsessään sellainen. http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630

Tarvitsee 12 voltin virtalähteen.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1254 : 12.02.09 - klo: 23.15 »
Eli Pulsarin virtalähde melkovarmasti käy
« Viimeksi muokattu: 12.02.09 - klo: 23.20 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1255 : 13.02.09 - klo: 00.43 »
omistan kyseisen laturin ja hyväksi todettu. ainoa puute on purku toiminto.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1256 : 13.02.09 - klo: 10.36 »
Vielä noista lipojen volttimääristä ja merkinnöistä (ks3411)
kun volttimäärää kasvatetaan kennot on sarjassa ja ku ajoaikaa/kuormitettavuutta pyritään lisäämään on kennoja rinnan. Merkinnät on (numero)S, tai (numero)P .
Esimerkiksi maxampsin 7.4 voltin akuissa  on 4000 kennoista koottu 8000 määrä pistämällä
2S2P (2 serial=sarjassa,2 paraller=rinnan)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1257 : 13.02.09 - klo: 11.31 »
omistan kyseisen laturin ja hyväksi todettu. ainoa puute on purku toiminto.

mitäs sä sillä meenasit tehä, jos lipoi lataa?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1258 : 13.02.09 - klo: 17.45 »
Ainoa syy minkä keksin lipojen purkamiseen on tieto siitä kuinka monta ampeerituntia akku ottaa vastaan.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1259 : 13.02.09 - klo: 19.03 »
Ainoa syy minkä keksin lipojen purkamiseen on tieto siitä kuinka monta ampeerituntia akku ottaa vastaan.

No niin no.. samaan pääse kun ajaa cutoffiin akun. nolliinhan sitä ei edelleenkään passaa vetää.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi