Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1502462 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1260 : 14.02.09 - klo: 10.35 »
Viimesestä joudun olemaan eri mieltä!
Mulla on 2 settiä lipoja ylipurkamisten seurauksena menny sellasiksi, että normiajolla saa 4½A (8A setti)  kulutettua, mutta 4A mittarikuormalla purettuna ICE pääsi 7,6:een vaikka toistuvasti.
Ajelin monet kerrat ko akkuja sitten crawlerikäytössä, missä akun valuttelunopeus riitti.

Lopulta huonompi ei antanut ohjata samaan aikaan ku vedätti mäkeä, mutta ladatessa sisään meni taas yli 7A (liki 4:n tunnin latailulla).
 Enkä saanut siitä kokkoa  :evil:

Tarina päättyi siihen, kun tein kokoelmateoksen ko parin hyväkuntoisimmista kennoista.
Ne alkoi pullistelemaan tosissaan..  ..  .... ........
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1261 : 14.02.09 - klo: 13.04 »
Yleensä lipo-cutoffiksi pistetään jotain 3.0 - 3.3V per kenno, eli kolmekennoisella jotain välillä 9.0 - 9.9V. Akku on kuitenkin täysin tyhjä jo siinä vaiheessa kun sen lepojännite on 3.7V per kenno. Kuormallahan jännite laskee ja sen vuoksi cutoffin pitää olla alhaisempi. Kuinka paljon, se riippuu kuorman suhteesta akun virranantokykyyn.

Esimerkki: Ota 4000mAh kolmekennoinen 30C purkuvirran lipo ja pura sitä 0.5A virralla kunnes jännite on 9.0V. Akku menee pahasti alijännitteeseen ja ottaa itseensä. Koitetaan samaa 30A virralla ja lopetetaan heti kun jännite on vaikkapa 9.6V. Ja kaikki on hyvin, akku ei todennäköisesti mennyt liian tyhjäksi.

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1262 : 16.02.09 - klo: 15.35 »
Onko jollain tuollaista ja halua mitata sen leveys?
ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 20C
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8579

Tuollahan lukee että 50mm leveä mutta muistaakseni kun tilasin niin siinä oli 51mm ja joku tuolla kommentoikin että on isompi kuin mitä luvataan...
Olis mahdollisuus huomenna jyrsiä tuo stampeden uusi runko oikean kokoiseksi jos olis vaan mitat...
Omat akkuni ei ole vielä tulleet mutta tulossa sentään on :grin:
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1263 : 17.02.09 - klo: 01.25 »
Onko jollain tuollaista ja halua mitata sen leveys?
ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 20C
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8579

Tuollahan lukee että 50mm leveä mutta muistaakseni kun tilasin niin siinä oli 51mm ja joku tuolla kommentoikin että on isompi kuin mitä luvataan...
Olis mahdollisuus huomenna jyrsiä tuo stampeden uusi runko oikean kokoiseksi jos olis vaan mitat...
Omat akkuni ei ole vielä tulleet mutta tulossa sentään on :grin:
Haluan myös tietää, että mitkä ovat todelliset mitat, että pitääkö nuo ilmoitetut paikkansa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1264 : 17.02.09 - klo: 02.22 »
Perjantaina tuli tuosta se 25c malli kotiin ja spedetekeleeseen sitä sovittelin. Ja mitat pitää kutinsa, leveys on 50mm, pituutta 145mm ja korkeus näkyy olevan 25mm.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1265 : 17.02.09 - klo: 08.05 »
Kävisikö Imax B5 tavallisen läppärin muuntaja? joku mainitsi kerran , että käy Turnigyyn ainskin?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1266 : 17.02.09 - klo: 08.10 »
Mikä on tavallinen läppäri?

Esim mulla macbookissa tuommoinen magsafe liitin, joka ei todellakaan mene imaxiin....



Mutta siis, kaikkihan käy joissa halkaisija ja keskireikä on oikein, plus napaisuus tietty....

Laturihan imee max 5A eli ei mitään halkoa vielä tarvi...

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1267 : 17.02.09 - klo: 08.22 »
Anteeksi, tarkoitin läppätietiokonetta, vai mikä tämä nyt on  millä kirjoitan? :lipsrsealed:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1268 : 17.02.09 - klo: 08.36 »
Thorak:lle tiedoksi:

Läppätietokone? = Läppäri = Laptop computer = Sylimikro.

Tavallisesti läppärillä tarkoitetaan mitä tahansa kannettavaa tietokonetta, merkkiin katsomatta.

Ja kuten aiemmin todettu, kyllä tietokoneen poweria voi käyttää latureissa (tarkista speksit). Asiaa tietysti helpottaa jos liittimet ovat valmiiksi yhteensopivat.
« Viimeksi muokattu: 17.02.09 - klo: 08.43 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1269 : 17.02.09 - klo: 08.37 »
Luulenpa että bluebeetle tarkoitti edellä että läppäreissä on erilaiset liittimet merkistä ja mallista riippuen joten läheskään kaikki eivät käy. Lisäksi niissä saattaa olla jännitteet korkeammat, vaikka itse plugi sopisi ja se napaisuus kannattaa myös tarkastaa ennen kuin tökkää laturiin kiinni jos sattuu sopimaan.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1270 : 17.02.09 - klo: 10.16 »
Mulla Acerin läppärin virtalähde sanoo Output 19V/4.74A
Liittimessä miinus ulompi ja sisempi tietty plussa ja normi pyöreä liitin.
Axial SCX 10 TR

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1271 : 17.02.09 - klo: 12.08 »
Äkkiseltään sanoisin että toi 19V voi olla juuri ja juuri liian paljon. Mulla on imax B6 joten siinä varmaan samat speksit virtalähteen osalta. Jotenkin muistelisin että 12-18V on sisään syötettävä jännite.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1272 : 17.02.09 - klo: 12.14 »
Poks.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1273 : 17.02.09 - klo: 13.55 »
Mulla on imax b5 jossa max input 18V. Koitin tätä 18.5V läppärin virtalähteellä ja laturi ilmoitti vain että sisään tulo virta väärä. Laturi ei siis hajonnut liiasta jännitteestä. Yleismittarilla vielä mittasin virtalähteen ulos annin ja ilman kuormaa antoi yli 19V.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1274 : 17.02.09 - klo: 15.21 »
Haluan myös tietää, että mitkä ovat todelliset mitat, että pitääkö nuo ilmoitetut paikkansa.
Tänään sitten ensimmäinen akuista saapui, leveys on hieman vaihteleva koko matkalla 50.5mm-51.5mm johtuen siitä että kennot on päällesin hieman vinossa toisiinsa nähden mutta vaikka olisi suorassa niin on lähemmäs tuota 51mm...
Pituus pitää paikkansa 144mm ja korkeus 25mm

Ihmettelenkin että mihin se toinen akku jäi kun seurannan mukaan on vielä vantaan lentoasemalla vaikka tilasin ne 10minuutin välein ja sinne asti ne on tullut yhtä matkaa... No kai se sieltä joku päivä tulee :grin:

Täytyy huomenna koittaa keretä jyrsimään tuota runkoa, nyt testaamaan akun toiminta ja sitten vaihtamaan liitintä deansiksi-->
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1275 : 17.02.09 - klo: 17.57 »
Kokeilin taannoin HP:n läppärin virtalähteellä Simpropin laturia, overvoltageahan se herjasin. Vissiin aika hyvät suojaukset ylijännitteen suhteen latureissa kuitenkin.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1276 : 17.02.09 - klo: 18.30 »
Hei! millaiset kokemukset teillä on ollut tuosta Hobbycityn ”Hard Case” mallin akuista?
Lisää kokemuksia akuista: kirjoittelin jo aikaisemmin pari postia, mm. että yksi akuista pamahti mykäksi kun juotokset irtosivat. Eilen meni toinenkin akku mykäksi, ja kotona varmistui syy: sama juttu.
Nähnyt että vastaavaa tapahtuu paremmillakin akuilla ja tässä omat vinkkini:
- kennot kaksipuolisella teipillä kiinni ulkokuoreen (eli hard caseen). Ainakin Hobbycityn halpiksissa teippi löytyi, mutta ainoastaan kuoreen päin oleva liimapinta oli esillä, kennoa päin olevassa pinnassa oi vielä suojateippi päällä. Ottamalla tämä pois saadaan kenno pysymään liikkumatta kuoren suhteen. Ja tärkeintä: äkkipysähdyksessä kaikki voima ei kohdistu kennojen päätyyn niiden kolahtaessa kuoren päätyyn, vaan ainakin osa liikevoimasta pysähtyy teipin ansiosta..
- mikäli kennon ja kuoren välissä on klappia (ainakin Hobbycityssä 5mm pituussuunnassa) niin täytä jollain tiiviillä aineella, näin kennot eivät pääse liikkumaan.
- lisäksi suunnitteilla tunkea akku toisin päin autoon tulevaisuudessa vaurioiden estämiseksi: nyt ajettu jatkuvasti niin että liittimet sisältävä pääty osoittaa eteenpäin. Tässä se huono puoli että seinän tullessa vastapalloon kuoreen nojaavat virtaliittimet kampeavat juotokset kennoista irti.. Toki sama ongelma on myös akun ollessa toisin päin, mutta kennon ja kuorenvälissä ei ole mitään ikäviä metalliosia jotka edistävät rikkoontumista/mahdollisesti oikosulkevat kennot.. Ikävä kyllä B4:ssä ei akun suunnnan vaihtaminen onnistu ilman painopisteen siirtämistä sentillä..

Ja kolvaamisessa saa sitten olla pirun tarkkana, milli väärään suuntaan ja lipo pamahtaa pahimmassa tapauksessa naamalle! Varoitettu on,,

Poissa gate

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1277 : 17.02.09 - klo: 20.56 »
Kysymys lipo cut off on 3,3v. Akku jolla ajetaan on 1800mah 25c. Kuinka monta mah noin suurinpiirtein akkuun jää , kun lipo cut off tulee käyttöön?

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1278 : 17.02.09 - klo: 21.21 »
Olisiko järkevämpi ostaa 1 3s Lipo, vai 2 2S Lipoa?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1279 : 17.02.09 - klo: 21.24 »
Olisiko järkevämpi ostaa 1 3s Lipo, vai 2 2S Lipoa?

Mitäs järjellä on tuossa tekemistä? Ja mihin perustuu moiset vaihtoehdot? Luulis että kapasiteettikin vaikuttais moiseen valintaan aika paljon..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1280 : 17.02.09 - klo: 21.25 »
Olisiko järkevämpi ostaa 1 3s Lipo, vai 2 2S Lipoa?
Riippuu siitä sun koneesta? Mitä se oli 4600kv? Se kulkee kyllä 2S:lläkin hyvin.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1281 : 17.02.09 - klo: 21.26 »
Olisiko järkevämpi ostaa 1 3s Lipo, vai 2 2S Lipoa?

2kpl 3S lipoa.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1282 : 17.02.09 - klo: 21.31 »
Niin, mutta tulee hirvee hinta. Älkääkä vain sanoko, että Hobbycitystä saa halvalla, ostaisin sieltä, mutta mikään 3s akku ei mahdu! Eikä minulla ole välineitä modatakseni hieman peden tunkoa, tuskin osaisinkaan. :sad:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1283 : 17.02.09 - klo: 21.49 »
Niin, mutta tulee hirvee hinta. Älkääkä vain sanoko, että Hobbycitystä saa halvalla, ostaisin sieltä, mutta mikään 3s akku ei mahdu! Eikä minulla ole välineitä modatakseni hieman peden tunkoa, tuskin osaisinkaan. :sad:
Jos tarvii vähän modata runkoa on varmaan pieni summa siihen että tarviis ostaa 2-3x kalliimpia akkuja. Vaihtoehtona voit rakentaa päälle oman akkukotelon.. vaikka kylellään olevalle akulle.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1284 : 17.02.09 - klo: 22.19 »
Toki yhdessä paikassa voisi olla oikea työkalu modaamiseen, mutta en ole varma. Mikä tämä Dremeli on, josta te aina puhutte, kun jotain pitää modata tms?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1285 : 17.02.09 - klo: 22.20 »
Toki yhdessä paikassa voisi olla oikea työkalu modaamiseen, mutta en ole varma. Mikä tämä Dremeli on, josta te aina puhutte, kun jotain pitää modata tms?
Dremel on pieni hioma/katkaisukone. Semmonen minikulmahiomakone.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1286 : 17.02.09 - klo: 22.33 »
Mikä tämä Dremeli on, josta te aina puhutte, kun jotain pitää modata tms?

Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1287 : 17.02.09 - klo: 22.39 »
Mitä nää lipoakut on joista aina välillä joku kirjoittaa tähän(kin) topicciin?????

Lähinnä siis tarkoitin sitä, että ellei tiedä mikä esim. dremeli on niin katsoo ensin vaikka tunnetuista hakukoneista eikä heti kirjoita tänne..

« Viimeksi muokattu: 17.02.09 - klo: 22.48 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1288 : 17.02.09 - klo: 22.48 »
joo nyt thorak taas joku tolkku tyhmiin kysymyksiin! et voinnu käyttää google kuvahakua ennen kuin kysyit?
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1289 : 17.02.09 - klo: 22.49 »
USKOMATONTA! Omistan tuommoisen, vain hieman erinlaisen! :shocked: :laugh: Olisi pitänyt kysyä tuota aikoja sitten! Itsellänni ei ole ohjeita, mikä osa sopii mihinkin pitaan, mutta enköhän saa selvitettyä sen. Sitten vain pitäisi uskoltaa ruveta modaamaan peden runkoa... :lipsrsealed:

EDIT: Anteeksi hätäiset kysymykseni.
« Viimeksi muokattu: 17.02.09 - klo: 22.59 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |