Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493704 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1290 : 17.02.09 - klo: 23.05 »
Dremeliksihän noita kutsutaan kaikkia vastaavia, merkkiin ja malliin katsomatta... Itsellänihän tietty aito  :wink:

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1291 : 17.02.09 - klo: 23.15 »
Miks et käännä sitä akku kyljelleen ja laita tarranauhalla kiinni runkoon? Veivaat menemään ton akkupidikkeen mikä pitää akkua aloillaan. Itse tein e-fireen moisen tempun kun Lipo talvipaketissa ei mahdu normiasennossa akkukoteloon. Ei tartte modata.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1292 : 18.02.09 - klo: 16.23 »
Niin, mutta eikö noparin alusta tule sitten siihen vastaan?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1293 : 18.02.09 - klo: 21.43 »
Onko muut tilannu noita zippy flymaxin car lipoja ja kauanko on menny aikaa että on tullu.
Mie oon kuukausi sitten tilannu ton ja vieläki on saldo -73 tuolla netissä:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357
Kauanko niillä oikein kestää saada sitä tavaraa tonne.. ARG.. hajoan kohta pieniksi palasiksi :grin:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1294 : 18.02.09 - klo: 21.46 »
Viikko siinä meni kun nuo tulivat, tosin tilaushetkellä niitä oli vielä hyllyssä...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1295 : 18.02.09 - klo: 21.55 »
Niin, mutta eikö noparin alusta tule sitten siihen vastaan?

Vaikea sanoa kun en omaa moista vekotinta. Sanoin vain miten e-firessä ratkaisin ongelman. Meneekö sulla nyt sit akku sen noparitelineen alle kun laitat sen normaalisti?
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1296 : 18.02.09 - klo: 22.12 »
Nyt Nihm menee tavallisesti sinne. Kevääksi hankkisin jonkinlaisen lipon (kunhan saan äitini ymmärtämään, että nihm akut "huononevat" kun ajaa harjattomalla)
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1297 : 18.02.09 - klo: 22.18 »
No ei muuta kuin mitta käteen ja kattomaan että mahtuuko. Mieti sitäkin vaihtoehtoa jos vedät esim nippusiteellä noparin sinne iskaritorniin jos se vain mahtuu vielä kopan alle..
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1298 : 18.02.09 - klo: 22.46 »
Onkos kenelläkään ajossa näitä:


Overlander Tornado Extreme GP 3300mAh 7.4v LiPo Pack

tai


Overlander Tornado Extreme GP 5000mAh 7.4v LiPo Pack

Tilattiin tuolta Modelsportsista noita kumpiakin. Kaippa ne ihan toimivia pitäs olla. Kovakuorisia ja kaikkee...

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1299 : 19.02.09 - klo: 00.27 »
Tilattiin tuolta Modelsportsista noita kumpiakin. Kaippa ne ihan toimivia pitäs olla. Kovakuorisia ja kaikkee...
Hinnat vaikuttaa lupaavilta. Hienoa että euroopastakin alkaa saada kohtuu hinnoin.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1300 : 19.02.09 - klo: 08.54 »
Jos lataan 6500mah Lipoa 6a laturilla, eikös latausaika nouse n. 5min, vai pitääkö varautua pidempään latausajan pidentymiseen?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1301 : 19.02.09 - klo: 09.09 »
Periaatteessa kyllä tuo 5min, mutta käytännössä vähän enemmän.
Axial SCX 10 TR

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1302 : 20.02.09 - klo: 14.38 »
Onkos jollain noita Zippy Flightmax 3S1P 30C 5000mah käytössä? Tarkotus olisi laittaa kaksi tollasta sarjaan eli 6S tehoja, mutta kiinnostais tietää että millasia ajoaikoja tuollasella saa, siis jos jollain on 1/8 autossa tuollanen käytössä, tai jossain muussa missä on "iso" kone.
Niin, pitäis tietty niitä olla ensin jossain taas myynnissä...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1303 : 20.02.09 - klo: 16.01 »
Itsellä yksi 5s pakka, odottelen vielä konetta, sekä jostain hieman vapaa-aikaa niin pääsisi ruuvaamaan palat kiinni.. Tilasin ihan kokeeksi ainoastaan yhden pakan, kokeilen 2200kv MMM:llä jos kennot kestää virtamäärää. Kiva latausaika tulee kun laturin maksimiteho on 50W... Ehtii latausta odotellessä konvertoimaan takaisin nitroksi, ajamaan tankin, ja taas sähköt kiinni..

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1304 : 20.02.09 - klo: 16.36 »
No kyllä mulla ainakin akut lämpeää jos on vaan yksi 4800mah 30C 4S Zippy-R kiinni, jos on molemmat rinnan, niin ihan kylmiä ovat.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1305 : 21.02.09 - klo: 10.10 »
Tämä kysymys varmaan kuuluisi tuonne laturi puolelle, mutta kun asiaa koskee myös lipoja niin kysynpä täältä, eli tulin hankkineeksi LRP Competition Car Linen 5300 lipot ja akuissahan on vain yksi 2 mm liitin balancerille.
Käytössäni on Ultramat 14 laturi ja Graupnerin Lipo Balancer 5 Plus. Kysymys kuuluu onkohan saaatavilla valmista johtoa joka kävisi suoraan akulle ja balancerin porttiin? Akkujen mukana tuli balancerin johto 2 mm liittimellä, mutta toinen pää ilman mitään liitintä...eli meneekö askarteluksi?

Akku: http://www.lrp.cc/en/products/vtec-batteries/lipo-competition-car-line/produkt/lipo-carakku-5300-hard-case-25c-74v/details/
« Viimeksi muokattu: 21.02.09 - klo: 10.29 kirjoittanut Petri T »

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1306 : 21.02.09 - klo: 11.23 »
Kyllähän noita valmiita balanceri-johtoja pitäs olla, ainakin muilla valmistajilla tulee mukana.
esim. http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_25C_Car_Lipoly

RC-Pisteestä varmaankin osaisivat antaa varman vastauksen kun sehän noita LRP:n akkuja myy.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1307 : 21.02.09 - klo: 11.31 »
Kiitoksia. Pitää kysyä RC-Pisteestä.

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1308 : 21.02.09 - klo: 12.26 »
Varmaan löytyisi vastaus tästä ketjusta, mutta nyt ei ole aikaa etsiskellä. Polyquest 700mAh 3S 30C - 50C Lipoly <- toi on merkinnät yhdestä lipo akusta. Ja kysymys kuuluu: Mitä tuo 3S merkitsee käytännössä? Entäpä 30C - 50C ? Kun en näistä akuista ymmärrä oikein mitään.
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa apt93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1309 : 21.02.09 - klo: 12.36 »
3s meinaa lipokennojen määrää. koska yhden lipokennon jänniten on 3.7v ,3s lipon jännite on 11.1v. 4s lipon jännite on 14.8v ja niin edelleen.
30c-50c ilmoittaa akun virranantokyvyn eli tässätapauksessa 30c jatkuvaa ja 50c hetkellistä.

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1310 : 21.02.09 - klo: 12.39 »
Kiitos paljon!
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1311 : 21.02.09 - klo: 18.53 »
3s meinaa lipokennojen määrää. koska yhden lipokennon jänniten on 3.7v ,3s lipon jännite on 11.1v. 4s lipon jännite on 14.8v ja niin edelleen.
30c-50c ilmoittaa akun virranantokyvyn eli tässätapauksessa 30c jatkuvaa ja 50c hetkellistä.

Pieni tarkennus: C-arvo tarkoittaa virranantokykyä suhteessa akun kapasiteettiin. Esim. 20C 4000mAh akussa tarkoittaa 80A:n purkuvirtaa ja 5000mAh:n akuissa vastaavasti 100A purkuvirtaa.
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1312 : 23.02.09 - klo: 14.45 »
3s meinaa lipokennojen määrää. koska yhden lipokennon jänniten on 3.7v ,3s lipon jännite on 11.1v. 4s lipon jännite on 14.8v ja niin edelleen.
30c-50c ilmoittaa akun virranantokyvyn eli tässätapauksessa 30c jatkuvaa ja 50c hetkellistä.

Toinen tarkennus: 3s meinaa kolmea kennoa sarjassa, p numeron perässä taas rinnan kytkentää. esim 2s2p akussa on 4 kennoa, 2 kennoa sarjassa eli jännite on 2x3.7V ja 2 kennoa rinnan, eli akun kapasiteetti on 2x yhden kennon kapasiteetti. jos kapasiteetti on vaikka 1400 mAh niin silloin kokoakun kapasiteetti on 2800 mAh
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1313 : 24.02.09 - klo: 14.39 »
Onkos kenelläkään ajossa näitä:


Overlander Tornado Extreme GP 3300mAh 7.4v LiPo Pack

tai


Overlander Tornado Extreme GP 5000mAh 7.4v LiPo Pack

Tilattiin tuolta Modelsportsista noita kumpiakin. Kaippa ne ihan toimivia pitäs olla. Kovakuorisia ja kaikkee...

Jahas, tänään saapui ko. akut. Näyttäs ainakin ulkoisesti ihan kurantilta kamalta. 5000mAh LiPOssa on Slashia ajatellen hölmösti johdon ulostulot kotelon kyljessä. Pitää lienee vähän viilata runkoa, että mahtuu näppärästi. Huomenna lisäspeksausta, kun pääsee testaan ajossa...

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1314 : 24.02.09 - klo: 15.24 »

Overlander Tornado Extreme GP 5000mAh 7.4v LiPo Pack

Jahas, tänään saapui ko. akut. Näyttäs ainakin ulkoisesti ihan kurantilta kamalta. 5000mAh LiPOssa on Slashia ajatellen hölmösti johdon ulostulot kotelon kyljessä. Pitää lienee vähän viilata runkoa, että mahtuu näppärästi. Huomenna lisäspeksausta, kun pääsee testaan ajossa...

Todii, ainakii tuo isompi kaveri otti mukisematta sähvöö sisään.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1315 : 24.02.09 - klo: 23.08 »
Tilasin Micro-T:hen irtonaisia lipokennoja uusiksi akuiksi.
Siis tuollaisia: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7568

Onko noiden kokoontinaamisessa jotain johon pitäisi kiinnitää erityistä huomiota?

Olenko ymmärtänyt oikein jos luulen ettei kennon alumiinifoliokuoreen saa missään tapauksessa tulla reikää?
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1316 : 25.02.09 - klo: 00.40 »
Tilasin Micro-T:hen irtonaisia lipokennoja uusiksi akuiksi.
Siis tuollaisia: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7568

Onko noiden kokoontinaamisessa jotain johon pitäisi kiinnitää erityistä huomiota?

Olenko ymmärtänyt oikein jos luulen ettei kennon alumiinifoliokuoreen saa missään tapauksessa tulla reikää?

Nuo kennot ovat hyvä valinta Microon, koska tuosta suurempia Microon mahtuvia kennoja ei taida olla markkinoilla ainakaan kohtuuhintaan.

Kennojen yhdistäminen riippuu siitä teetkö sarjaan- vai rinnankytketyn satsin. Jos kytken ne sarjaan, saat pirunmoisen vauhdin ja jos kytket ne rinnan, saat todella pitkän ajoajan. Sarjaan kytkettäessä ei tarvitse ottaa huomioon mitään sen ihmeempää kuin esim. nimhejä kolvattaessa, kunhan ei kuumenna kennoja liikaa. Rinnankytkettäesä olisi hyvä mitata ja tarvittaessa tasata kennojen jännitteet ennen kuin laittaa kennojen liuskoja yhteen. Jos kennoissa on eri jänniteet ja ne kytkee yhteen, alkaa korkeamman jännitteen kenno "lataamaan" matalampaa jännitettä ja jos ero on suuri, on mahdollista että kennot vaurioituvat(tai ainakin se matalamman jännitten kenno).

En ole koskaan puhkaissut lipon foliokuorta, mutta en uskaltaisi enää akkua käyttää jos siinä olisi reikä.
Lipoja ei saisi käyttää enää kolhiintumisenkaan jälkeen...

Lipojen hävitysohjeista lainattua:
-pura kennot minimijännitteeseen
-puhkaise kennojen kuori
-uita suolavedessä väh. 24h
-heitä pois

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1317 : 25.02.09 - klo: 06.40 »
Kiitoksia!
Tuossa tulikin jo monta hyvätietää-juttua.

Uskaltaako noita virtaliuskoja mennä lyhentämään mieleisekseen vai onko niissä vain joku tietty kohta johon tina ottaa kiinni?

Entäs uskaltaako tuota alumiinikuorta hiukan pyöristellä esim varovasti pöytää vasten pyörittelemällä?
Kamalan terävät nurkat noissa tuollaisenaan on.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1318 : 25.02.09 - klo: 13.07 »
Kyllähän niitä liuskoja jonkin verran uskaltaa pätkäistä ja tina tarttuu ihan hyvin koko matkalle. Kannattaa silti helpottaa juottamista esim. juotostahnalla tai vastaavalla.
Ainakin niitä kennojen reunoilla olevia taitoksia olen liikutellut/väännellyt tarpeen mukaan, mutta tuohon kennon muotoiluun en uskalla ottaa kantaa. Voisin kuvitella ettei kennoa saisi muokata eri muotoon jos sitä ei saa kolhiakaan.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1319 : 25.02.09 - klo: 15.09 »
Olen ihan itse nähnyt kun lipo kenno on taitettu kaksinkerroin, tai mihin muotoon menikään ja sen jälkeen menty kokeilemaan toimivuutta laturissa, en tiedä onnistuiko, sitä en ollut näkemässä, mutta ihan Sabessa väänsivät asiakkaalle, kun ei löytynyt muuten sopivaa.

Sitten kysymys Apache 505 tasureiden omistajille, että onko jollain ollut ongelmia tasauksen suhteen?
En tiedä vielä, että kummassa on vika, kiinan lipossa vai tasurissa vai käytössä, mutta ykkös kennossa on huomattavasti matalampi jännite kuin kakkos tai kolmos kennossa, joissa taas on vähän turhankin korkea jännite, 4S pakka kyseessä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-