Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493534 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1410 : 21.03.09 - klo: 22.12 »
Kerkesin lukea, mutta laitoimpas tuon viestin vain.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1411 : 21.03.09 - klo: 22.23 »
Siis meinaatko thorak että sun stampede ottaa muka 150A piikkitehona tai edes 100A??
Mie en usko oikein.
Mulla on 3,7A akku ja 20c ja riittää vallan mainiosti.
Ajatko sie sitte niin kauheilla välityksillä..
No ei siinä muuta mutta isommilla purkuvirroilla olevat akut on kalliimpia.

Tekeekö noilla youtongin akuilla oikeasti hevon kettuakaan?
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1412 : 21.03.09 - klo: 22.26 »
niin että voiko tuota turnigy accucell-6 laturia käyttää pelkkänä balancerina jos lataan ne overloader2 laturilla ensteks täyteen? Tuota laturia ei vissiin voi käyttää latausjohtojen välissä balancerina. Ja onko tuo yleensäkin järkevä ostos tuo accucell6. Ei varmaankaan kannata pelkkää balanceria ostaa tohon overloaderi2 piuhojen väliin kun maksaa saman kuin tuo laturi. Ja että onko tolla turnigyllä ja imax b5 jotain laatueroa?
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1413 : 21.03.09 - klo: 22.37 »
Kyllä sen balancerin pitää olla koko ajan kiinni akussa latauksen aikana, ajatushan on estää yksittäisen kennon jännitteen nousu yli 4.2V:n. Jos kennoissa on epätasapainoa nopeammin lataantuvaa aletaan purkaa (osa latausvirrasta menee kennon ohi) latauksen aikana, jotta kahden kennon paketin kennojännitteet on 4.2V, kun koko paketti on 8.4V. Eikö se accucell-6:n 5A virta riitä vai miksi et käyttäisi sitä sekä lataukseen ja tasaukseen?

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1414 : 21.03.09 - klo: 23.55 »
vastauksia:
Luulis että toi youngtung halvempi 55 € lipo on varmasti hintansa väärti kun se on erfan lipolistalla sallittujen akkujen joukossa, eli se on testattu kaiketi toimivaksi.

Niin ja laturiasiaan:
Mulla on imax b6 kotona. Jostain luin että tasaisi aika epätaisasesti lipot mutta oma taitaa toimia täysin moitteetta.
B5 taas uupuu purkutoimintoa, jos siis latailee vielä nimhejä, lipojahan ei tartte purkaa laturilla. Turnigyssä on vissiin kanssa purku joten se vastaa lähinnä b6, ainut ero taitaa olla että accusel 6:ssa on puhallin.
Niin ja nää laturit tuskin toimii erikseen pelkkänä tasaajana. Ei ainakaan b6 ohjeissa ole moista mainittu. tasuri toimii silloin kun ladataan lipoja lipo-ohjelmalla, se haistelee myös ennen latauksen alotusta, monen sarjaan kytketyn kennon lipo on että ei väärällä jännitteellä lataa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1415 : 22.03.09 - klo: 08.27 »
Kyllä sen balancerin pitää olla koko ajan kiinni akussa latauksen aikana, ajatushan on estää yksittäisen kennon jännitteen nousu yli 4.2V:n. Jos kennoissa on epätasapainoa nopeammin lataantuvaa aletaan purkaa (osa latausvirrasta menee kennon ohi) latauksen aikana, jotta kahden kennon paketin kennojännitteet on 4.2V, kun koko paketti on 8.4V. Eikö se accucell-6:n 5A virta riitä vai miksi et käyttäisi sitä sekä lataukseen ja tasaukseen?
No ajattelin vaan kun olen kalliin laturin kisakäyttöön ostanu juuri lipoja varten ja sit pitäs jollekin 40e laturiin luottaa 100e/per lipo akut, niin tuntuu omaan korvaan pahalta  :undecided: että tuolla tavalla mitä aikasemmin sanoin ei toimis kennojen tasaus vai voiko sen latauksen jälkeen "ladata" ,eli lähinnä pelkkä tasaus kerran lipo on jo täynnä, tolla turnigyllä. Eikä toimi myös näinkään, millään tavalla vai?:
Ja samaan kysymykseen vielä että riittäisköhän ei hardcase lipot takatuuppariin vai pitäskö noita zippyn hc akkuja ostaa ja muokata ne kestäviksi(ei tarvetta paremmille akuille, ekaa kesää krossilla)?
« Viimeksi muokattu: 22.03.09 - klo: 08.34 kirjoittanut lehmustus »
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1416 : 22.03.09 - klo: 08.41 »
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1417 : 22.03.09 - klo: 09.02 »
osta vaikka graupnerin tasuri http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-LiPo-Balancer-Plus-103113 samaa laitetta on ollut rc pisteessä
Joo no kun aattelin tosta pro2000 laturista luopua niin että olis toi overloaderi ja sitten joku tommonen tasaava laturi niin että ois perjaatteessa 2 laturia, kun noita ladattavia akkuja/viikko tulee lähemmäs 30nimhta ja 6 lipoa tossa kesän jälkeen  :lol: ehtis viikolla tekemään muutakin ku istua kotona latailemassa. Onkos tossa M2-10 sarjassa kesällä 2009 lipo akut sallittu ja käytetäänkö samaa akkulistaa kuin turisteissakin (EFRA2009)? Ja se vielä jäi askarruttamaan että toimiiko se järkevästi et lataa eka overilla täyteen ja sitten tasaa tolla turnigyn latauksella?
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1418 : 22.03.09 - klo: 11.16 »
m2-10 sarjassa on sallittu kaudella 2009 lipo akut,jotka löytyvät efra:n tai roar:in sallitulta lipoakkulistalta(kaikki ovat ns.hardcase eli kovakuorisia).
Ja mitä lipon lataukseen tulee ,niin lataa ainoastaan tasurin kanssa akkua.Älä koskaan lataa akkua täyteen ja tasaa vasta sitten.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1419 : 22.03.09 - klo: 11.21 »
No laitanpa tännekin tuon kysymyksen:
Jos nyt joku sattuis tietämään ni kumpi tapa on nopeempi latauksessa:
a) http://www.hobbylinna.com/smart-balancer-p-7220.html lähinnä innostais tämä, pelkkä balanceriliitin tähän
tai
b) http://www.hobbylinna.com/flight-power-vbalancer-p-4934.html elikä siis tämä olis latauspiuhojen välissä
Jos kerran tuota accucellia ei saa millään balansoimaan toisen laturin lataamia akkuja
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1420 : 22.03.09 - klo: 11.25 »
osta vaikka graupnerin tasuri http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-LiPo-Balancer-Plus-103113 samaa laitetta on ollut rc pisteessä
Joo no kun aattelin tosta pro2000 laturista luopua niin että olis toi overloaderi ja sitten joku tommonen tasaava laturi niin että ois perjaatteessa 2 laturia, kun noita ladattavia akkuja/viikko tulee lähemmäs 30nimhta ja 6 lipoa tossa kesän jälkeen  :lol: ehtis viikolla tekemään muutakin ku istua kotona latailemassa. Onkos tossa M2-10 sarjassa kesällä 2009 lipo akut sallittu ja käytetäänkö samaa akkulistaa kuin turisteissakin (EFRA2009)? Ja se vielä jäi askarruttamaan että toimiiko se järkevästi et lataa eka overilla täyteen ja sitten tasaa tolla turnigyn latauksella?
onko asia niin että et vielä ole uutta laturia ostanut?,jos näin on niin hanki sellainen,josta löytyy sisäinen tasuri esim:graupner ultramat 14 plus(itse käytän tätä)http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751 vaatii lisäksi sovittimen käytettävän liitin tyypin mukaan,tässä lähes kaikki mahdolliset
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065set-Graupner-Balancer-Adapter-Set-PQTPXH-103654
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1421 : 22.03.09 - klo: 11.27 »
overloader 2 löytyy jo eli siihen blanseria
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1422 : 22.03.09 - klo: 11.29 »
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_98&products_id=15123

mulla on toi käytössä (eka laturini)
hyvin on toiminut eikä mitään moittimista. ei halvin mutta varmaan kestänee isältä pojalle  :afro:
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1423 : 22.03.09 - klo: 11.36 »
overloader 2 löytyy jo eli siihen blanseria
sitten voin kokemuksesta suositella sitä graupnerin tasuriahttp://www.rcpiste.fi/do?action=group&id=87
sillä voi tasata ladatessa(tulee laturin ja akun välisten piuhojen väliin)
tai halutessaan voi tasata myös ilman laturia jolloin laite purkaa kennot samaan tasoon
sitten tarvitset ko.laitteeseen ne ed.mainitut adapterit että saat akkusi liitettyä
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1424 : 22.03.09 - klo: 12.29 »
eikös tuo http://www.hobbylinna.com/smart-balancer-p-7220.html toimi samalla tavalla oli akku latauksessa tai ei ja ei laiteta ees piuhojen väliin vaan pelkkään tasuriliittimeen
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa Toni.T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1425 : 22.03.09 - klo: 15.00 »
Eli en tarvitse http://www.swanghobby.com/product.php?productid=2&cat=14&page=1 tuon akun lisäksi kuin  http://www.hobbylinna.com/smart-balancer-p-7220.html tuon paljon puhutun tasauslaitteen sekä lipo laturin?? Ei mitään nippeliä ??

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1426 : 22.03.09 - klo: 16.01 »
Kesäksi pitäisi saada Bandittiin 3-kennoinen LiPo 2-kennoiselle kaveriksi, ja ajattelin Rhino 4000mah 3S1P pakkaa. mittojen puolestahan tuo käy, kunhan ostaa sen noparin kiinnityslevyn ja akkupidikkeen korottajat. Minkälaiset tasausliittimet näissä on? 2-kennoinen mitä käytän on MaxAmps, ja siinä on Hyperion-liitin. Missään ei sanota että mikä liitin Rhinossa on, mutta hyperion siinä ei taida olla...

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1427 : 22.03.09 - klo: 16.03 »
Omissa Rhinoissa (1550mAh) on ainakin JST-XH:n tasuriliitin.
Näyttää olevan sama myös tuossa linkin akussa.


THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1428 : 22.03.09 - klo: 16.36 »
Saisiko mistään JST-XH-Hyperion adapteria?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1429 : 22.03.09 - klo: 17.19 »
Vertical hobby, tai Hobbycity.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1430 : 22.03.09 - klo: 18.23 »
Jos nyt oikein ymmärsin tämä käy tasurin ja akun väliin: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8794

Korjatkaa jos olen väärässä. Tulossa siis Rhino-merkkinen pakka.

Poissa Toni.T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1431 : 22.03.09 - klo: 19.00 »
Käykö se JST XH liitin suoraan tuohon hobbylinnan YT Smart Balanceriin?

Vai täytyykö hommata siihen väliin esim http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?products_id=862 tuollainen adapteri?

Onko olemassa mitään tasauslaitetta jossa olisi suoraan tuo JST XH liitin, kun huvittaisi tilata jokainen nippeli osa eri verkkokaupasta.

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1432 : 24.03.09 - klo: 10.58 »
Mulla pääs käymään nyt niin, että alkoi trakpowerin lipossa heilua se ''pakka'' sielä kotelon sisällä..  :roll: Onkohan akkua vielä turvallista käyttää :huh:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1433 : 24.03.09 - klo: 15.28 »
Avaa vaikka se ja laita akku kiinni kakspuolisella teipillä kotelon seiniin.
En usko että siinä on mitään räjähdysvaaraa olemassa :wink:
Tietty tervettä järkeä saa aina käyttää.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1434 : 24.03.09 - klo: 16.27 »
Ei tekis mieli sitä kutistesukkaa siitä ympäriltä purkaa millä ne kuoret on yhessä..  :roll:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1435 : 24.03.09 - klo: 18.13 »
No otatko mielummin kutistesukan pois ja avaat kotelon vai heität akun menemään, kun et tiedä onko akkua turvallista käyttää?

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1436 : 24.03.09 - klo: 19.36 »
Jep eli sieltä oli vaan toinen kaksipuolinen teippi päässyt antautumaan, kenno on niillä kiinni siellä kotelossa.. Eli uusi teippi ja sitten vaikka liimalla ja teipillä tuo kotelo takaisin yhteen. On aika hienon näköinen kapistus tuo kenno tuolta sisältä..  :smiley:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1437 : 25.03.09 - klo: 17.49 »

Nyt ois eka lipokin saatu pilalle, vissinki. Poika oli jättäny akunjohdon nopariin kiinni ja en oo varma oliko virratkin jääny.
Noh enivei, viime la aloin lataamaan ennen kun oltas lähetty ajelemaan ja laturi vinkui low patteri jotain...

Mittasin sitten mittarilla jännitteitä ja koko 2s pakan yhteis jännite onpi 3,5V  :shocked: Onkos mulla mitään konstia yrittää pelastaa tämä akku ?
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1438 : 25.03.09 - klo: 17.58 »

Nyt ois eka lipokin saatu pilalle, vissinki. Poika oli jättäny akunjohdon nopariin kiinni ja en oo varma oliko virratkin jääny.
Noh enivei, viime la aloin lataamaan ennen kun oltas lähetty ajelemaan ja laturi vinkui low patteri jotain...

Mittasin sitten mittarilla jännitteitä ja koko 2s pakan yhteis jännite onpi 3,5V  :shocked: Onkos mulla mitään konstia yrittää pelastaa tämä akku ?

Ohoh,pahalta näyttää... :sad:

Taitaa ainut järkevä vaihtoehto olla se että otat yhteyttä LiPo akkuja myyvään kauppaan ja annat heille riittävän määrän euroja tai muuta käypää valuuttaa ja vastineeksi saat uuden akun. :smiley:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1439 : 25.03.09 - klo: 19.26 »
Oikeen hurja kaveri laittaa vähän elvytysvirtaa nimhimoodilla.
Liposäkki tai pommisuoja voi alkaa olla tarpeellinen kyllä.

Täyttä potkua ei varmaan kuitenkaan saa enää irti, mutta jos koittaa haluaa.
Jere M