Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1920 : 22.07.09 - klo: 23.16 »
Tänään latailin rhino akkua 2C virralla ja vasta otettuani pois sen laturista kun se tuli täyteen niin huomasin takaa sen RoHS tarran jossa luki että ei saa ylittää 1C virtaa joten joko zippy käyttää vanhoja tarrojaan pois tai sitten hobbycity huijaa että saisi 2Cllä ladata

Niin ja eipä tuo akku ladatessa pullistunut tai edes lämminnyt niin kai se sen kestää sitten mutta enpä taida enää silti uskaltaa niitä isommalla virralla latailla kun siinä kerran lukee 1C

Mutta huomasin kuitenkin vasta myös että Fullymax ja turnigy akkujen takana lukee 2C niin niitä ainakin sitten uskaltaa latailla tuplavirralla :cheesy:
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa Laakkanen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1921 : 23.07.09 - klo: 23.34 »
Tilasin tuolta ec powerista nämä.
Laturin
http://www.ecpower.com.hk/?main_page=product_info&cPath=66&products_id=182
ja pari näitä lipoja
http://www.ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=271
Tuolla on nyt lataus menossa, joten katsotaan miten hyvin menee balansiin. Tänään tuli ne.
Viikossa tuli postilaatikkoon tilaukset, tein ne kahtena eri tilauksena että mahtuu postilaatikkoon. Molemmissa oli merkintä että lahja ja akkujen kohdalla arvoksi laitettu 60 USD  :smiley:
Voin oman kokemuksen mukaan suositella ecpoweria.


No niin, laturi otti ja sekos, vaikuttaa että akun virran mittaus piiri sökönä. Mailia laitettu ecpoweriin, katsotaan kuinka hoituu tänne suomeen korjaus, laittavatko uuden vai mitä ehdottavat. Akut pelaa kyllä ainakin vielä.
Tuli todettua että nimheillä se osakaasulla nätisti ajaminen ei onnistu niin kuin lipoilla ja häiriöt kiihdytyksessä hävis pois.
Slash | Stampede.

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1922 : 25.07.09 - klo: 10.44 »
Hep!

Onkohan noi lipot miten kestäviä/toimivia > http://www.ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=246 ?

Halpoja ku mitkä, onko vielä ilmaset toimituskulutkin joka puolelle kolkkaa...
Mietin jos ois kokeillu noita, vai onko kannattava "sijoitus"?

Edit: kulut on 0€ jos ei ota sitä seurantakoodia tms, varmaan kannatanee maksaa 1.5e kuluja ja saada se koodi kuin ei mitään tavaraa...

3 linkin lipoa maksais vain ~35€, tekis mieli kokeilla, mutta liekköhän hyviä sitten.
Vois ottaa vähintään tuon 3 lipoa.
« Viimeksi muokattu: 25.07.09 - klo: 11.02 kirjoittanut svg27 »
|HN X2|Slash|

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1923 : 25.07.09 - klo: 12.32 »
Ihan asiallisilta akuilta vaikuttavat kevyisiin 1/10 autoihin, antavat 60A jatkuvaa joten sen perusteella voit päätellä mihin autoihin tuo sopii.
- Tapsa

Poissa Toikkanen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1924 : 25.07.09 - klo: 13.00 »
Ei ne anna kun 8C eli 32A jatkuvaa ja sen 15C eli 60A piikkinä.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1925 : 25.07.09 - klo: 13.31 »
http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9172
Tuossa myös halpa lipo hobbycitystä. Tuolta toimituskulut on paljon isommat.
2 Tuollaisen akun kulut 15dollaria.
Tarkoitus lipo hankkia Lrp Sphere 7.5 combolle, joka on Slashissä kiinni.
Riittääkö se 15c tolle mun combolle? Yksi 400mah 15c lipo löytyiskin jo kotoa.

Avustakaa, ja sanokaa suoraan kannattaako ottaa tuollasta 15c 4000mah Ec Powerilta?
Tuota Turnigyn akkua kehuivat monet jos taas haluaa kuluissa säästää niin tuota kautta ei säästä ainakaan.

Edit: Eli taitaa olla tuo Ec powerin lipo huonohko...


Edit2: Jep, eli varmaan kannattanee jo kerralla ottaa vähä paremmat akut. Eli tollasta ajattelin: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9436
Huonompi puoli on se, ettei ainaskaan monta kpltta voi ottaa kerralla jos jää tulliin, ja turhauttavaa 1kpl kerrallaan tilata, huh.
Varmaan jo tarpeeks antaa virtaa LRP 7.5 comboon.
« Viimeksi muokattu: 25.07.09 - klo: 15.58 kirjoittanut svg27 »
|HN X2|Slash|

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1926 : 25.07.09 - klo: 19.19 »
Onkos noi tämän vuoden EFRA:n hyväksymät lipo akut kisa käytössä vielä ensivuonna??
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1927 : 25.07.09 - klo: 20.33 »
Avustakaa, ja sanokaa suoraan kannattaako ottaa tuollasta 15c 4000mah Ec Powerilta?

Ec powerilta kannattaa ottaa niitä 25C 4300mAh hardcaseja, jos sieltä tilaa! Ne mahtuu akkukoteloon ilman mitään modauksia. Nyt kun on tuolla tullu ajettua jo useamman kerran, niin hyvin pelaa ja balansoituu latauksessa. Ja postit $0 :wink:

Turnigy ja Zippy pehmo 5000mAh akut ei mahdu akkukoteloon ainakaan Slashissa. Kovakuorinen menee pienellä modauksella, kuten aikaisemmin sanottiin.

Mulla on kaksi kpl Zippyn 5000mAh pehmoakkua ja ne on kyllä pelannu muuten, mutta kennojen kiinnitys piirilevyn palalle, josta johdot lähtee on aika heppoinen ja nitkuu poikki. Toki jos akku on jämäkästi kiinni eikä pääse yhtään liikkumaan eikä edestä painautumaan mihinkään niin silloin kestänee.
« Viimeksi muokattu: 25.07.09 - klo: 20.37 kirjoittanut apophis »
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1928 : 25.07.09 - klo: 22.04 »
Tervehdys !

Nyt tarvitsisin tietoa esiitä että minkälainen cutoff arvo voisi olla hyvä 4S LiPo akuille ? En ole ennen joutunut säätämään cutoff-arvoja nopeudensäätimessä mutta nyt Tekinin RX8 noparia käyttäessä softan kanssa tuli eteen cutoff-säätö, jossa on erittäin paljon vaihtoehtoja arvolle eikä minulla ole mitään tietoa millainen cutoff arvo voisi olla 4S eli 14,8v 5000mah 30C akuille.

Voisiko joku neuvoa minua ?

Niin ja softa on tekin hotwire millä noparia säädän.


Kiitos vastauksista jo etukäteen !






- Tapio.
« Viimeksi muokattu: 25.07.09 - klo: 22.09 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa julkku

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1929 : 25.07.09 - klo: 22.07 »
Eikös se suositus oo, että ei 3.0v alemmas ajettais per kenno eli 4x3.0v=12v
|-Traxxas Slash 4x4-|-Spektrum Dx3r-|-Sanwa-|

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1930 : 25.07.09 - klo: 22.24 »
Ok. Kiitos.
- Tapsa

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1931 : 25.07.09 - klo: 22.45 »
Eikös se suositus oo, että ei 3.0v alemmas ajettais per kenno eli 4x3.0v=12v
Jättäsin vähän ylemmäs, ettei mikään kenno pääsis kovin alas.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1932 : 25.07.09 - klo: 22.56 »
Mitähän laittaisi ? 3.2 ? Kiitos paljon.
- Tapsa

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1933 : 25.07.09 - klo: 23.16 »
Avustakaa, ja sanokaa suoraan kannattaako ottaa tuollasta 15c 4000mah Ec Powerilta?

Ec powerilta kannattaa ottaa niitä 25C 4300mAh hardcaseja, jos sieltä tilaa! Ne mahtuu akkukoteloon ilman mitään modauksia. Nyt kun on tuolla tullu ajettua jo useamman kerran, niin hyvin pelaa ja balansoituu latauksessa. Ja postit $0 :wink:

Turnigy ja Zippy pehmo 5000mAh akut ei mahdu akkukoteloon ainakaan Slashissa. Kovakuorinen menee pienellä modauksella, kuten aikaisemmin sanottiin.

Mulla on kaksi kpl Zippyn 5000mAh pehmoakkua ja ne on kyllä pelannu muuten, mutta kennojen kiinnitys piirilevyn palalle, josta johdot lähtee on aika heppoinen ja nitkuu poikki. Toki jos akku on jämäkästi kiinni eikä pääse yhtään liikkumaan eikä edestä painautumaan mihinkään niin silloin kestänee.



Edellisellä omistajalla kyllä oli flightmax 4400mah 3s lipo kiinni modaamatta siinä Slashissä  :cool:
Ja 7 kennonen nimh menee esim suoraan kun ottaa siitä kotelon päädystä pehmusteen pois.
Pitää kahtoo mistä tilaa, ECltä tosiaan sais pienillä kuluilla...
|HN X2|Slash|

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1934 : 27.07.09 - klo: 23.22 »
Itselläni tuli toinen satsi tänään noita 2 kappaletta 3000mah 2s lipoja EC:ltä.

Ongelmana on että vain yksi tähän mennessä kolmesta käyttämästäni akusta menee täysin täyteen eli kennot 4.20v. Neljänteen akkuun en saanut liitintä kiinni kun kolvi sanoi poks (varmaan joku vastus/sulake meni sieltä)

Yhdessä laturi ei tasauslatauksella saa jännitteitä lähemmäs kuin 4.09v ja 4.20v mikä tuntuu jo aika isolta heitolta, yhdessä jää aina vain yhden tai kahden sadasosan päähän.

Kokeilin ajaa tuon ongelma akun aika tyhjäksi eli cut off 2.8v mutta ei se vieläkään latauksessa mee tasapainoon...


Mitään neuvoja mitä vois kokeilla, ECpower kyllä lupaa takuun että niiden lipot toimii tai saa vaihtaa ilmaiseks vialliset


Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1935 : 28.07.09 - klo: 00.34 »
Kokeilin ajaa tuon ongelma akun aika tyhjäksi eli cut off 2.8v mutta ei se vieläkään latauksessa mee tasapainoon...

Mitään neuvoja mitä vois kokeilla, ECpower kyllä lupaa takuun että niiden lipot toimii tai saa vaihtaa ilmaiseks vialliset

Ensinnäkin 2.8v cutoffilla pilaat akkus alta yksikön. Käytännössä jos lipoakussa yhden kennon jännite laskee alle 3v voi olla akku pimeä tai pahimmassa tapauksessa käytössä tai ladatessa poksahtaa.

Jos ladatessa kennot ei tule tasapainoon "lipo balance charge" -tyyppisellä ohjelmalla niin voi olla että aikakatkaisu ehtii katkaista latauksen etenkin jos latauksessa menee vaikka 120 min? On se myös mahdollista että joku kenno olisi viallinen. Akut alkaa olla kennojen puolesta paremmin tasapainossa esim. viiden käyttökerran jälkeen.

Kannattaa tutustua tämän topikin ensimmäiseen sivuun erityisen tarkkaavaisesti niin välttää kaikenlaiset äksidentit ja muut, vaikka voi olettaa tietävänsä kaiken tarpeellisen ei silti mutu-peräiseen uskomukseen voi aina luottaa, vaikka oma päätelmä tuntuisikin täysin loogiselta.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1936 : 28.07.09 - klo: 12.01 »
Ajattelin kokeilla ajaa niin alas kun tuotteen tiedoissa mainostetaan:

"ATTENTION!!
THE NEW STYLE LIPO HAS A SPECIAL CHECK POINT THAT IT CAN BE USED WHEN THE VOLTAGE LOWER THAN 3,
BUT PLEASE SWITCH OFF THE "LOW VOLTAGE CUT-OFF THRESHOLD" FUNCTION IN YOUR PROGRAM CARD (IF YOU HAVE) OR SWITCH THE PROTECTION TO 2.8V/CELL"

No, toivottavasti en ole kennoja aivan kuolettanut. Kai nuo lipot nyt varoitukseksi kuumenee ladatessaan ennen big bangia? :D

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1937 : 28.07.09 - klo: 12.23 »
"ATTENTION!!
THE NEW STYLE LIPO HAS A SPECIAL CHECK POINT THAT IT CAN BE USED WHEN THE VOLTAGE LOWER THAN 3,
BUT PLEASE SWITCH OFF THE "LOW VOLTAGE CUT-OFF THRESHOLD" FUNCTION IN YOUR PROGRAM CARD (IF YOU HAVE) OR SWITCH THE PROTECTION TO 2.8V/CELL"

No, toivottavasti en ole kennoja aivan kuolettanut. Kai nuo lipot nyt varoitukseksi kuumenee ladatessaan ennen big bangia? :D

Noh enpä tuollaisista ollut kuullut. Ehkä se pätee noiden akkujen kohdalla sitten. Juu.. jos epäilee että akut on vioittunu niin sitten se selviää ladatessa tai ajaessa jos lämpiää. Myöskin pelkästään yksi kenno voi näin ollen lämmitä.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1938 : 28.07.09 - klo: 12.24 »
joo pitää olla tarkkana :) kuitenkin kiinalaista laatua ja lupauksetkin nyt voi olla vähän mitä sattuu! heh.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1939 : 28.07.09 - klo: 15.22 »
jos katot sitä tarraa siinä akussa niin niissä lukee ettei saa päästää alle 3,0V / kenno.
ainakin omissa akuissa lukee noin vaikka mainos sanoo aivan toista siellä sivulla.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1940 : 28.07.09 - klo: 21.48 »
noissa 3000 mah akuissa lukee tarrassa ettei alle 2.75 saa päästää kennoja... tiedä sitten, hyvin kulki ja ajoaika tuntui samalta kuin muissa noissa 3000 mah akuissa vaikka olin ton ilmeisesti typerän kokeilun tehnyt :D

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1941 : 28.07.09 - klo: 21.53 »
Vahva veikkaus on, että sun akut on ihan täydessä terässä. Jos tasaustoiminto ei saa kennoja samaan jännitteeseen, voi yrittää ladata/tasata vaikka kaverin laturilla, tai jos mahdollista niin ladata kenno kerrallaan.
Flying Calacucco

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1942 : 28.07.09 - klo: 22.12 »
no mulla on imaxissa laitettu maksimi lataus aika 180 minuuttiin eikä se siinä ajassa saanut yhtä ec-powerin lipoa tasan.
sitten kun käynnisti uudestaan niin joku 40 minsaa meni vielä niin sitten oli tasan.

tosin nykyään kun lipoja lataan niin lopetan itse latauksen siinä vaiheessa kun kennot on 4.18 ja 4.20 kun se loppuaika on vaan sitä 0.1A virralla lataamista ja tasaamista eikä ajoaika tai suorituskyky muutu suuntaan tai toiseen.

vieläkin ihmetyttää nuo ec-powerin akut.
kuten joku jo aiemmin sanoi niin niissähän todellakin on neljä sylinterin muotoista kennoa siellä sisällä.
normaalistihan lipot ei tuollaisia ole.
joten kukapa tietää miten alas nuo saa päästää.
« Viimeksi muokattu: 28.07.09 - klo: 22.15 kirjoittanut partajeesus »
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Don

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1943 : 28.07.09 - klo: 22.22 »
Kokeilin turnigyn 5A 2s http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9172akkuja tänään fluxissa ja täytyy sanoa, että hyvät oli. Akuissa oli potkua eivätkä ne lämmenneet juurikaan. En tiedä onko jungtongeissa kymmenen kerran käytön jälkeen potku loppumaan, mutta kyllä selkeästi paremmin noi turnigyt toimivat.

| Hobao Hyper 10SC |

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1944 : 28.07.09 - klo: 22.41 »
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ja silleen ;) On kyllä mainion hintaisia nuo turnigyn lipot, itselle on kanssa tulossa kaksi pakettia. Savagea varten valmiiksi tilasin :)

Mutta 2vko päästä vasta kuulemma fluxeja tulossa hobbylinnalle varastoon :undecided:
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1945 : 28.07.09 - klo: 22.46 »
Jep, 14 euron hinta on kyllä minimaalinen. Eipä ole enää mitään järkeä satsata NiMH-akkuihin kun lipot alkaa olla lähes ilmasia. Ja nuo zippyn/turnigyn lipot ovat vielä osoittautuneet todellä hyvälaatuisiksi, eli ei muuta kuin tilaamaan. Itsellänikin pelkkiä hyviä kokemuksia, ei ajot pääse akkujen takia enää keskeytymään.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa rekonen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1946 : 28.07.09 - klo: 22.57 »
Kokeilin turnigyn 5A 2s http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9172akkuja tänään fluxissa ja täytyy sanoa, että hyvät oli. Akuissa oli potkua eivätkä ne lämmenneet juurikaan.

Itse ajelisin varovaisemmin noiden akkujen kanssa fluxilla. Loggerin mukaan motti hörppää 4S akuilla melko helposti vakiovälityksillä sen 120A virtaa. Vaikka noissa akuissa piikki on 150A niin siltikin raja voi tulla melko helposti vastaan.

Poissa Don

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1947 : 28.07.09 - klo: 23.10 »
Hobbylinna suositteli autoon yuntong 5000mAh 20C akkuja. Nuo turnigyt on 20-30C. Eli turvallisempaa noilla turnigyillä on ajella kuin yuntongeilla.
Olet oikeassa, mutta aika moni taitaa käyttää kuitenkin noita yuntonginkin akkuja ilman palovammoja.
Castle vai HPIkö se nyt oli, mutta muistaakseni suosituksena oli 25C akut, muttei ampeereista eikä minimi purkukyvystä mitään.
| Hobao Hyper 10SC |

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1948 : 29.07.09 - klo: 00.06 »
no mulla on imaxissa laitettu maksimi lataus aika 180 minuuttiin eikä se siinä ajassa saanut yhtä ec-powerin lipoa tasan.
sitten kun käynnisti uudestaan niin joku 40 minsaa meni vielä niin sitten oli tasan.

itselläni on kans tollanen imax millä latailen. yksi akuista menee aina hienosti balanssiin, muut jäävät aina parin päähän. ei kai se ole huonoksi/vaarallista käyttää akkuja vaikkei ihan balanssissa pysyisikään?

millasella virralla olet lataillut ec lipojasi, akuissahan lukee etta max 1A mutta aika pitkä aika on latailla 3000mah ja isompia akkuja?

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1949 : 29.07.09 - klo: 00.08 »
jos mahdollista niin ladata kenno kerrallaan.


Mites toi toimii käytännössä? kyllä imaxilla pystyy lataamaan myös yksi kennoista lipoa muttei voi valita 2s liposta toista kennoa. Onnistuisko jollain johto viritelmällä tasuriliittimestä, vai oisko tollasta piuhaa jopa myynnissä jossain?