Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1508481 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2100 : 22.09.09 - klo: 14.17 »
Tottahan toki, miksi ei toimisi. Kannattaa vaan vähän katsoa miten johdot tulee akusta ja minkä kokoinen akku on fyysisesti. Noiden Hong Kong -akkujen fyysinen koko harvemmin on mikään NiMH-pötköakun koko, joskin poikkeuksia on, kuten juuri tuo linkitetty kovakuorinen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2101 : 22.09.09 - klo: 15.31 »
Slashissa on pari halpis halpis 5Ah turnigyä @ 20$. Eli niitä pehmeäkuorisia. En juuri muuta tolla autolla tee kuin ajele hiekkakuoplalla ja penaltia tulee taatusti enemmän kun mitä pihalla on edes mahdollista saada aikaiseksi. Hyvin kestää akut vaikka hiekkaa tuleekin pohjan ja akun väliin ja tullaan 5m vapaassa pudotuksessa kyljelleen niin eipä haittaa.

Zippyllä näytti olevan kovakuorinen versio tuosta 5Ah:sta, mutta hintaa 14$ enemmän niin en nähnyt tarpeelliseksi maksaa noin paljoa lisää. Kuitenkin laatu on muuten varmana täysin samaa.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2102 : 22.09.09 - klo: 16.01 »
Slashissa on pari halpis halpis 5Ah turnigyä @ 20$. Eli niitä pehmeäkuorisia. En juuri muuta tolla autolla tee kuin ajele hiekkakuoplalla ja penaltia tulee taatusti enemmän kun mitä pihalla on edes mahdollista saada aikaiseksi. Hyvin kestää akut vaikka hiekkaa tuleekin pohjan ja akun väliin ja tullaan 5m vapaassa pudotuksessa kyljelleen niin eipä haittaa.

Zippyllä näytti olevan kovakuorinen versio tuosta 5Ah:sta, mutta hintaa 14$ enemmän niin en nähnyt tarpeelliseksi maksaa noin paljoa lisää. Kuitenkin laatu on muuten varmana täysin samaa.

Onko tosiaan näin? Jotenkin on semmonen mielikuva, että noita zippyjä on kovasti kehuttu, mutta Turnigyjä hiukka vähempi.

Tässä omia flightmaxeja odotellessa omat kokemukset rajoittuu yhteen Turnigyn 3s 5Ah akkuun ja tuolla ainakin tuppaa jännite putoomaan rasituksessa helposti niin paljon, että VXL3s:n cutoffi katkoo kesken ajon. Tämähän on myös ton noparin fiitseri, mutta ei se ilmeisesti kaikilla akuilla sitä yhtä helposti tee. Lisäksi laturilla on aina kova duuni saada tän yksilön kennot balanssiin. Mutta halvalla sai.


Poissa vaizki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2103 : 22.09.09 - klo: 17.08 »
Eli täälläkin umpialoittelijalla LiPot kädessä ja 1/16 E-Revo VXL pitäisi saada niillä kulkemaan. Tilasin Hobby Citystä akkujen (Zippy 2S 2200mAh) mukana Traxxas liittimiä kun luulin ettei niissä ole mitään piuhan päässä.. vaan niissäpä on tuollaiset Deans-kopiot ja kun samassa paketissa tuli Turnigy 6S lipolaturi niin olivat sinne heittäneet myös pussillisen irrallisia deans-kopsuja. Ja Traxxas liittimet eivät tulleet.

Tuo Traxxasin "High Current Connector" ei minusta vaikuta mitenkään pahalta vaikka ehkä hieman kookas onkin mutta eipä tämä mikään micro-luokan autokaan ole. Kopiodeansit vaikuttavat hiukan heppoisilta mutta ovat ainakin akuissa kiinni jo valmiiksi. Aitojakin Deansejä on pari kpl minulla, toisen laturin mukana tulleita. Muita akkuja minulla ei ole autoon kuin nämä saapuneet LiPot ja E-revon mukana tullut Traxxasin oma akku. Joten mitä teen?

1) Vaihdan autoon aidon deansin ja traxxasin omaan NiMHiin deansin (perus-Weller ja hitsaustaidot löytynevät jostain)
2) Teen pienen dean-traxxas adapterin (hukkaako tälläinen paljon)
3) Kehitän jostain noita traxxas-naaraita ja vaihdan ne Zippyihin (eniten töitä)

Lähinnä tässä mietityttää se että onko tuo kopio-deans nyt traxxasin liitintä parempi.. vai onko jossain se joku vielä parempi liitin millä minun pitäisi kaikki moiset rimpulat korvata  :laugh:

Tuollapa ensimmäinen LiPo latautuu Turnigyssä 1C vauhdilla, minulla on myös Robben laturi jossa on näköjään erilainen tasuriliitin.. kannattaisiko sen kanssa käyttää erillistä tasuria "ulkoisena" johon nuo akut menevät suoraan vai tehdä adapterinaru?

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2104 : 22.09.09 - klo: 17.37 »
1) Vaihdan autoon aidon deansin ja traxxasin omaan NiMHiin deansin (perus-Weller ja hitsaustaidot löytynevät jostain)
2) Teen pienen dean-traxxas adapterin (hukkaako tälläinen paljon)
3) Kehitän jostain noita traxxas-naaraita ja vaihdan ne Zippyihin (eniten töitä)

Lähinnä tässä mietityttää se että onko tuo kopio-deans nyt traxxasin liitintä parempi.. vai onko jossain se joku vielä parempi liitin millä minun pitäisi kaikki moiset rimpulat korvata  :laugh:

TRX-liitin on laadukas, eikä kalpene aidon Deanssin rinnalla. Kannatan 2. vaihtoehtoa. Teet adapterin ja vaihtelet noita kopio-deansseja trx-liittimin sitä mukaa, kun ne sulaa ja löystyy.

Itse tein tommosen, koska akkuja on molemmilla liittimillä, eikä oo jaksellu aina vaihdella vaihdella. Hyvin pelaa.


Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2105 : 22.09.09 - klo: 18.43 »
Ja Traxxas liittimet eivät tulleet.

Et menettänyt mitään, sillä niillä traxxas-liittimen halvoilla kopioilla ei tee mitään. Tuli vahingossa sellaisia kerran Liquidista, kun en katsonut koodia mitä tilasin, vaan ainoastaan nimen. Osa toimii jotenkin, osassa ei pysy ne kosketuspinnat yhtään kiinni. Ovat myös järjettömän tiukkoja ja verrattuna alkuperäiseen, on liittimen kosketuspinta näissa kopioissa selvästi pienempi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa vaizki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2106 : 23.09.09 - klo: 01.25 »
Kiitos taas, pitänee noita Traxxas naarasliittimiä tilata sitten että saan adapterin tehtyä. Vaan heti tuli mieleen uusi kysymys.. Ajattelin pistää 1/16 E-Revo VXL:ään tosiaan nuo molemmat 2200mAh zippy-lipot kun siinä on kaksi akkukoteloakin (joiden kannet saavat kohta hieman dremeliä että saan piuhat sieltä ulos nätisti).

Vaan jotta 2 akusta on hyötyä niin nehän on kytkettävä sarjaan tai rinnan. Rinnankytkentä tässä ensin mielesä koska tuo kulkee jo vakio-NiMH:llä kovempaa kuin maasto ja kyvyt antavat myöden. Mutta kun noiden lipojen kennojen jännitteet pitäisi pysyä tasoissa niin tuleeko rinnankytkennästä jotain ongelmia? Pitääkö molemmat akut (niiden sisäisten kennojen lisäksi) olla aina 0.01 voltin tarkkuudella samoissa jännitteissä kun ruvetaan ajamaan?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2107 : 23.09.09 - klo: 02.28 »
Ei välttämättä 0.01 voltin tarkkuudella, mutta kyllä ne samat pitää olla eikä vain jännite vaan akun varausaste. Käytännössä helpointa kun lähtee ajamaan aina täysillä akuilla tai jos ei käytä noita akkuja muuten kuin tuossa autossa toisiinsa kytkettynä, niin voi kai sitä vajaallakin.

Rinnan kytkettynä nuo kyllä tasaavat jännitteet samoiksi ihan keskenään, mutta vain akkutasolla ei kennotasolla. Kovin eri varausasteella olevia akkuja ei kuitenkaan pidä kytkeä rinnan, sillä akkujen tasatessa toisiaan ei "latausta" valvo ja rajoita mikään ja virrat kasvavat liian suuriksi.

Sarjaan kytkettynä cutoff toimii oikein vain, kun kaikkien kennojen jännitteet ovat likimäärin samat molemmissa akuissa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2108 : 23.09.09 - klo: 08.22 »
Slashissa on pari halpis halpis 5Ah turnigyä @ 20$. Eli niitä pehmeäkuorisia. En juuri muuta tolla autolla tee kuin ajele hiekkakuoplalla ja penaltia tulee taatusti enemmän kun mitä pihalla on edes mahdollista saada aikaiseksi. Hyvin kestää akut vaikka hiekkaa tuleekin pohjan ja akun väliin ja tullaan 5m vapaassa pudotuksessa kyljelleen niin eipä haittaa.

Zippyllä näytti olevan kovakuorinen versio tuosta 5Ah:sta, mutta hintaa 14$ enemmän niin en nähnyt tarpeelliseksi maksaa noin paljoa lisää. Kuitenkin laatu on muuten varmana täysin samaa.

Onko tosiaan näin? Jotenkin on semmonen mielikuva, että noita zippyjä on kovasti kehuttu, mutta Turnigyjä hiukka vähempi.

Tässä omia flightmaxeja odotellessa omat kokemukset rajoittuu yhteen Turnigyn 3s 5Ah akkuun ja tuolla ainakin tuppaa jännite putoomaan rasituksessa helposti niin paljon, että VXL3s:n cutoffi katkoo kesken ajon. Tämähän on myös ton noparin fiitseri, mutta ei se ilmeisesti kaikilla akuilla sitä yhtä helposti tee. Lisäksi laturilla on aina kova duuni saada tän yksilön kennot balanssiin. Mutta halvalla sai.


No joo ehkä vähän yleistin. Pohjana vaan se, että usein näissä on eri kuoret ja sama sisältö oli aihe melkeen mikä vaan. Kovakuorinen zippy ja tollanen turnigy on käytössä enkä kyllä ole niiden välillä eroa huomannut. Mutta en kyllä mitään testejäkään ole tehnyt... Jos niissä on testattu eroa niin kaipa niissä sitten on, ite kyllä silti tilaan turnigyjä :)

Poissa iskä ajaa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2109 : 23.09.09 - klo: 11.20 »
Slashissa on pari halpis halpis 5Ah turnigyä @ 20$. Eli niitä pehmeäkuorisia. En juuri muuta tolla autolla tee kuin ajele hiekkakuoplalla ja penaltia tulee taatusti enemmän kun mitä pihalla on edes mahdollista saada aikaiseksi. Hyvin kestää akut vaikka hiekkaa tuleekin pohjan ja akun väliin ja tullaan 5m vapaassa pudotuksessa kyljelleen niin eipä haittaa.

Zippyllä näytti olevan kovakuorinen versio tuosta 5Ah:sta, mutta hintaa 14$ enemmän niin en nähnyt tarpeelliseksi maksaa noin paljoa lisää. Kuitenkin laatu on muuten varmana täysin samaa.

Onko tosiaan näin? Jotenkin on semmonen mielikuva, että noita zippyjä on kovasti kehuttu, mutta Turnigyjä hiukka vähempi.

Tässä omia flightmaxeja odotellessa omat kokemukset rajoittuu yhteen Turnigyn 3s 5Ah akkuun ja tuolla ainakin tuppaa jännite putoomaan rasituksessa helposti niin paljon, että VXL3s:n cutoffi katkoo kesken ajon. Tämähän on myös ton noparin fiitseri, mutta ei se ilmeisesti kaikilla akuilla sitä yhtä helposti tee. Lisäksi laturilla on aina kova duuni saada tän yksilön kennot balanssiin. Mutta halvalla sai.


No joo ehkä vähän yleistin. Pohjana vaan se, että usein näissä on eri kuoret ja sama sisältö oli aihe melkeen mikä vaan. Kovakuorinen zippy ja tollanen turnigy on käytössä enkä kyllä ole niiden välillä eroa huomannut. Mutta en kyllä mitään testejäkään ole tehnyt... Jos niissä on testattu eroa niin kaipa niissä sitten on, ite kyllä silti tilaan turnigyjä :)

Jeps, kiitoksia näistä kommenteista, vahvistavat käsitystäni lipoista. Turnigyä onkin jo matkalla, se halvin 5000 2S 20C, hinta on tosiaan näillä mielenkiintoinen. Summittiin en näitä ajatellut kuin kokeeksi, on yksi tiukka foffi-mäki vielä ylös ajamatta :grin: jatkossa menevät revoon jos ko laitetta vielä ennen lumia vain saa.
Traxxas Summit, Mini Inferno - huolto ja korjaus
e-Revo MMM

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2110 : 23.09.09 - klo: 12.49 »
Jeps, kiitoksia näistä kommenteista, vahvistavat käsitystäni lipoista. Turnigyä onkin jo matkalla, se halvin 5000 2S 20C, hinta on tosiaan näillä mielenkiintoinen. Summittiin en näitä ajatellut kuin kokeeksi, on yksi tiukka foffi-mäki vielä ylös ajamatta :grin: jatkossa menevät revoon jos ko laitetta vielä ennen lumia vain saa.
20C - Summit - foffi -  :shocked: tuo akku puhkuu ja pihisee, turpoo ja poksahtaa tuossa käytössä! Joka tapauksessa lämpeää ja paljon. Itellä on kanssa parit 20C akut, jotka kävivät melko lämpöisinä "rauhallisessa" rata-ajossa ja poikien hanat kaakossa pihasuttailussa sitten myös turposivat aikalailla. Toki näillä parilla akulla oli jo hiukan ikääkin ja latauksia takana jonkin verran 30-50, ehkä.

Suosittelen ainakin alkuun ajelemaan maltilla ja välillä kannattaa kokeilla ja katsoa, että akut on kuosissaan.
Old fart

Poissa iskä ajaa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2111 : 23.09.09 - klo: 13.44 »
Jeps, kiitoksia näistä kommenteista, vahvistavat käsitystäni lipoista. Turnigyä onkin jo matkalla, se halvin 5000 2S 20C, hinta on tosiaan näillä mielenkiintoinen. Summittiin en näitä ajatellut kuin kokeeksi, on yksi tiukka foffi-mäki vielä ylös ajamatta :grin: jatkossa menevät revoon jos ko laitetta vielä ennen lumia vain saa.
20C - Summit - foffi -  :shocked: tuo akku puhkuu ja pihisee, turpoo ja poksahtaa tuossa käytössä! Joka tapauksessa lämpeää ja paljon. Itellä on kanssa parit 20C akut, jotka kävivät melko lämpöisinä "rauhallisessa" rata-ajossa ja poikien hanat kaakossa pihasuttailussa sitten myös turposivat aikalailla. Toki näillä parilla akulla oli jo hiukan ikääkin ja latauksia takana jonkin verran 30-50, ehkä.

Suosittelen ainakin alkuun ajelemaan maltilla ja välillä kannattaa kokeilla ja katsoa, että akut on kuosissaan.

Nooh - ehkä olisi voinut laittaa Foffi lainausmerkeissä, pihasudittelusta edelleen kysymys, vaikkakin tässä tapauksessa siis ylämäkeen. Eikä tosiaan ole aiempaa kokemusta lipoista, jostain täytyy alottaa, eiköhän noillakin alkuun pääse  :grin:
Traxxas Summit, Mini Inferno - huolto ja korjaus
e-Revo MMM

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2112 : 23.09.09 - klo: 19.30 »
Eikös noita Lipo-cutoff:eja saa ihan erikseen ostettua??
-tauolla-

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2113 : 23.09.09 - klo: 19.44 »
Joo jotain 20 euroa maksavat Suomessa.

Poissa vaizki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2114 : 23.09.09 - klo: 21.38 »
Kiitos taas mopille ja pingulle, taidan kolvailla kasaan yhdistyn adapterin ja rinnankytkennän. eli TRX F -> 2 x Deans M niin saan pikkurevoon nuo lipot nätisti yhdellä välinarulla. sinne kopan alle kun ei muutenkaan jää mitenkään hurjasti tuota tilaa moninkertaisille adapterihässäköille. Voihan siitä sitten tulpata toisen deansin mutiloidulla kopionaaraalla jos ajaa vain yhdellä akulla.

Projekti seisoo kun tajusin kantapään kautta että 25W peruswellerillä ei tee näissä hommissa Yhtään Mitään ja varmaan joku 50W juotinasema tai 80+W peruskolvi on pakollinen.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2115 : 23.09.09 - klo: 22.12 »
Jaa-a kyllä tollasella 25W wellerillä tekee vaikka taikoja. Itellä on himassa 30W kolvi mallia biltema tai vastaava. Deansseja ja 4mm bannaaneja olen ihan hyvällä menestyksellä tolla kolvannut. Tuossa on vielä niin pska kärki, että sitä pitää viilata aina yhden liittimen jälkeen jotta saa vähän kontakti pintaa näkyviin.

Veikkaan, että sulla on kärki p*skana tai sitten puuttuu teline missä pitää noita liittimiä kun kolvaa. Niitä saa ja pitääkin lämmittää aika tovi nuo ~12AWG johdot on senverta tiheitä, että tulee helposti kylmäjuotoksia jos ei lämmitä kunnolla.

Poissa vaizki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2116 : 23.09.09 - klo: 22.45 »
No kärki on ihan kunnossa mutta itseasiassa aika väärän mallinen tähän touhuun, paremmin sopii piirilevytinailuun. Ja itseasiassa yritin juurikin 12 AWG piuhalla mutta luulen että 14 riittäisi tähän pikku-revoon kun kaikki valmistajankin piuha on sellaista.

Paras selitys on se että en vain osaa. En ole koskaan mitään muuta juottanut kuin piirilevylle komponentteja ja niitäkin äärimmäisen vähän. Tinakin voisi olla parempaa ja paksumpaa (tämä on jotain 0.7mm hehe) mutta kokeillaan mökillä viikonloppuna vaikka uusiksi, siellä taitaa olla ~100W kolvi jossain.

Naapurilla kuulemma on yksi Wellerin pieni juotosasema ylimääräisenä kunhan löytää sen jostain, pitänee juottaa vastapalvelukseksi sitten jotain naapurille  :grin:

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2117 : 23.09.09 - klo: 23.19 »
Turha niitä on monia adaptereita tehdä juu.. Eikä tolla tinan paksuudella niin väliä ainahan sitä voi kiertää kaksikerroin, jos haluaa välttämättä paksumpaa. Laatu on sitten toinen juttu. Meikäläisen tinarullassa lukee 0,6mm. Tuli ostettua joskus parin piirilevyn juottamiseen 100 grammaa "The Best Quality Super Solder Wire" -merkkistä kamaa. Joutuu vissiin jokusen liittimen tolla vielä kolvaamaan..
 
Noi TRX-liittimet on myös siitä hyviä, että ne on simppeli juottaa. Eli niitten mukana tulevien ohjeiden mukaan vaan 4mm johdosta kuorta pois, ja johdonpäähän sulattaa kunnolla tinaa. Sitten vaan liittimen nasta vaikka jollekkin puukalikalle, tinattu johdon pää siihen päälle kohdilleen ja napakka painallus kolvin kärjellä. Sekunnissa parissa on siisti kestävä juotos. Hyvin onnistuu vähän tehokkaammalla peruskolvilla ja talttakärjellä, mutta on noita itekkin tullut 30 watin Wellemanilla turattua.

Deansseissa niitä nastoja ei kannata älyttömän pitkiä aikoja lämmittää, ettei se muovikuori löysty ympäriltä. 

Poissa vaizki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2118 : 24.09.09 - klo: 00.22 »
Jeps nyt kun noita Traxxasin liittimiä on "purettuna" tarkastellut niin hyvin ovat tämän suunnitelleet. Deansien osalta olen tuominnut nuo kopio-deanssit nyt harjoittelukappaleiksi ja pykään niistä pari latauskäyttöön sopivaa piuhaa, ajossa sitten aidot - eivät nuo niin kalliita ole.

Kolvissani tosiaan ei ole edes talttakärki vaan sellainen terävä. Vihaan huonoja sekä tarkoitukseen sopimattomia työkaluja (vaikka myönnänkin omistavani muutaman jakoavaimen) joten kyllä se on järeämmän vehkeen ja talttapään paikka.

Tuli juuri vaarallisen tuntuinen neronleimaus.. voiko kaksi 2S1P 2200mAh lipoakkua ladata yhtäaikaa jos tunkkaa 4->2x2 JXT piuhan, kytkee nuo akut sarjaan ja ajaa laturia 4S moodissa kylmästi? :evil:

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2119 : 24.09.09 - klo: 00.27 »
Tuli juuri vaarallisen tuntuinen neronleimaus.. voiko kaksi 2S1P 2200mAh lipoakkua ladata yhtäaikaa jos tunkkaa 4->2x2 JXT piuhan, kytkee nuo akut sarjaan ja ajaa laturia 4S moodissa kylmästi? :evil:

Kyllä voi, sama asia kuin normaali 4S akku. Kennojen on tosin syytä olla tasan saman kapasiteettiset ts. samanlaiset 2S akut. Valmiita piuhojakin tuohon löytyy.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2120 : 24.09.09 - klo: 08.03 »
Eipä mullakaan ole siinä 30W biltemassa kuin piikki kärki ja se on oikeasti mallia sitä kun saat yhden johdon kiinni niin otat viilan käteen ja kupari esille ja taas saa toisenkin johdon kiinni.

Ainoat kämmit mitä olen rc autojen akkujoihdoissa saanut aikaan on johtojen sulamista... Suosin 4mm banaaneja liittiminä ja kun piti kokeilla slashisa 3s lipoa (mamba max:lla), mutta pirulainen 10awg on niin jöpöä ettei mennyt noista muovisista suojista läpi. Joten deanssi päähän ja välikaapeli. Välikaapelisa käytin aluksi 14awg:tä kun ei ollut muuta. Siinä sitten kun ekat kunnon kiihdytykset niin järkyttävä savuvana auton perästä ohiajossa. Kori auki ja välikaapelin johdot palaa :). No kova kun hinku oli saada 3s käyttöön niin seuraavaksi tilalle 4mm2 OFC kaiutinkaapelia. Siinä riitti kyllä johdtimen paksuus, mutta vaippa... eli taas savua :). Sitten odottelinkin sen verran, että sain 12awg:tä.

Poissa vaizki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2121 : 24.09.09 - klo: 17.47 »
No, nyt on parempi 60W baby blue Welleri ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Jopa minäkin osaan nyt juottaa! Tässä on perus 3mm lattakärki ja homma luistaa. Tuli tuo adapterikin tehtyä ja Dremeliä näytettyä pikkurevon akkukotelon kansille että lipon johdot mahtuvat ulos.. Ekat tyypit 2S lipoilla otin parkkipaikalla ja kyllä kulkee.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2122 : 24.09.09 - klo: 22.03 »
4mm putkiliittimen juottamiseen 40W on melkeinpä minimi, mieluiten kyllä 60w.

Ainoat kämmit mitä olen rc autojen akkujoihdoissa saanut aikaan on johtojen sulamista... Suosin 4mm banaaneja liittiminä ja kun piti kokeilla slashisa 3s lipoa (mamba max:lla), mutta pirulainen 10awg on niin jöpöä ettei mennyt noista muovisista suojista läpi. Joten deanssi päähän ja välikaapeli. Välikaapelisa käytin aluksi 14awg:tä kun ei ollut muuta. Siinä sitten kun ekat kunnon kiihdytykset niin järkyttävä savuvana auton perästä ohiajossa. Kori auki ja välikaapelin johdot palaa :). N

Käytitkö muovi- vai silikoonieristettyjä johtoja? Muovieristettyjä on turha käyttää, koska eivät oikein lämpöä kestä. Toisin kuin silikooni.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2123 : 27.09.09 - klo: 10.38 »
Eikös Lipo safepack:iksi käy joku ihan metalli loota johon pistää akut!??
-tauolla-

Poissa Nege

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2124 : 27.09.09 - klo: 11.17 »
Ei mielellään metallista. Johtaa sähköä. Mielellään keraaminen tai muu lämpöä kestävä johtamaton materiaali.

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2125 : 27.09.09 - klo: 15.58 »
Saan nukkua yöni rauhassa kun säilytän lipojani lipopussissa ja lisäksi vielä tälläisessä:

[/URL
« Viimeksi muokattu: 27.09.09 - klo: 16.04 kirjoittanut savo »
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2126 : 27.09.09 - klo: 17.32 »
Hyvä ja varma systeemi :wink: Itelläkin on akut aina lipopussissa ja palamattomalla alustalla.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2127 : 27.09.09 - klo: 20.20 »
No tuolla savon systeemillä taatusti nukkuu sikeesti. Mä oon tyytyny kevyempään ratkaisuun ja ei kyllä yöunet oo menny vielä. Aina sitä joskus ennen nukahtamista ajattelee että milloin se puhf kuuluu
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa jyrsija

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2128 : 27.09.09 - klo: 23.05 »
Lueskelin läpi tätä keksustelua ja aattelin kysäistä vähän LiPo akun latausvehkeistä:

Eli tuli sitten pitkän pähkäilyn jälkeen hommattua yks 2S Lipo miniautoon joka nyt tarvis vähän virtaa. Kysymykseni on että onko mitään syytä miksi Li-Ion laturi ei kävisi hommaan. Ko laturi syöttää ulos 8,4 V, 1,2 A (DC tietYSTI) jolla pitäisi pystyä turvallisesti lataamaan 2S 7.4V 1.8A LiPo:t, jos ei rähmäkäpälänä onnistu kytkemään piuhat väärin? Laturi on tehty 7.4V 1,4 Ah Li-Ion akulle, (=2*3,7 V)

Latausaika on mulle ihan se ja sama, mieluumin hi-taaasti välttäen ylikuumenemista.

Syy ei nyt ole rahnuska ettenkö voisi hankkia yhden laturin lisää, vaan yksinkertaisesti se että kaapeissa on noita latureita nytkin ihan tarpeeksi enkä ole varma tulenko koskaan hankkimaan mitään RC-vehjettä joka tarvis 3S lipoja...  :tongue:

Mitään uudenvuoden ilotulitusta ei tarvis saada aikaan.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2129 : 27.09.09 - klo: 23.30 »
Tasaako se sun laturi?

Toni  :huh:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...