Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1508873 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2280 : 07.11.09 - klo: 18.43 »
Veikkaampa,että järkevintä on hommata isommalla purulla oleva lipo,koska onhan tuo ollut aiemminki mielessä mutta nyt se sitten vahvistui.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2281 : 08.11.09 - klo: 12.59 »
Kysytään nyt tässäkin ketjussa. Jotta miten nuo tasaus kaapelin johdot on kiinni? Ei viiteis akkua purkaa. Tai no joku käsitys on jo mutta jos joku vahvistaisi oikeaksi :).

Eli reunimmaiset on + ja - ja sitten ne keskimmäiset menee jokanen omaan kennoon. Eli 2s:llä kun laitan johdon 1:s kennon ja 2:s kennon väliin tai siis sinne missä ne on yhdistetty toisiinsa. Meneepä nyt vaikeeksi selvitys XD.

No joo jotta säilyis joku järki niin alla selventävä kuva :). Eli onko se noin?



e: Pitihän sitä sitten ite testata ja oli se noin. Harmi vaan kun ei ole JST-XH liittimiä niin pitää tehdä omia patentteja :)
« Viimeksi muokattu: 08.11.09 - klo: 14.07 kirjoittanut OV »

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2282 : 08.11.09 - klo: 15.41 »
pystyykö lipoa ja nimhiä laittamaan rinnan kytkentään?
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2283 : 08.11.09 - klo: 15.55 »
pystyykö lipoa ja nimhiä laittamaan rinnan kytkentään?

Parempi kun unohdat sen rinnankytkennän nyt samantien... Ja sarjakytkentäkään ei ole sen järkevämpi
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2284 : 08.11.09 - klo: 16.11 »
ok ajattelin vaan kysästä onko mahdollista  :grin:
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2285 : 08.11.09 - klo: 16.42 »
Kaikki on mahdollista :). Lopputulos tosin voi välillä olla ihan jotain muuta mitä on ajatellut...

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2286 : 08.11.09 - klo: 17.44 »
Jotta miten nuo tasaus kaapelin johdot on kiinni? Ei viiteis akkua purkaa.

Tuolla http://scriptasylum.com/rc_speed/_lipo.html voi pyöritellä noita kytkentöjä, jos on tarvetta.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2287 : 09.11.09 - klo: 15.58 »
e: Pitihän sitä sitten ite testata ja oli se noin. Harmi vaan kun ei ole JST-XH liittimiä niin pitää tehdä omia patentteja :)

Nimenomaan omia patentteja :)



Pitihän tuohon 18650 akkulaturiinkin vielä modata ulostulot jos kennot on kovinkin epätasapainosa niin tolla pystyy lataamaan yksittäistä kennoa pelkästää mikä taas ei ainakana meikäläisen tasaavalla lipo laturilla onnistu.

Vähän harmittaa kun joutu käyttämään servon jatkokaapeleita tasauskaapelina. Ei ollut kuin yksi normi tasuri johto ja siitä sitten piti tehdä adapteri kaapeli, että saa normi lipo laturilla tasattua. Eipä tuosta muuten ole haittaa kun ite noita käytän, mutta tietämätön voi saada hieman hallaa aikaiseksi :P

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2288 : 09.11.09 - klo: 17.54 »
Pitihän tuohon 18650 akkulaturiinkin vielä modata ulostulot jos kennot on kovinkin epätasapainosa niin tolla pystyy lataamaan yksittäistä kennoa pelkästää mikä taas ei ainakana meikäläisen tasaavalla lipo laturilla onnistu.
Taitaa riittää, että laturi osaa ladata yhtä lipokennoa ja että saa esim. balanseriliittimeen piuhat kiinni siten, että lataa sitä kautta yhtä kennoa. Kovakuorisissa saattaa olla liittimetkin aika fiksusti, että pystyy kenno kerrallaan lataamaan.

Lisäksi on olemassa niitä halpoja pikkulatureita, jotka lataavat pienellä virralla kenno kerrallaan suoraain balanseriliittimestä, niin ei tarvitse lähteä modaamaan mitään.

Malttia ja tolkkua niihin virityksiin sitten tietenkin tarvitaan. Kannattaa jättää tekemättä, jos ei tiedä mitä tekee.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2289 : 09.11.09 - klo: 18.55 »
Heh, näköjään accucel-6 kyllä pystyy yhtäkennoa lataamaan. Oli vaan balancer valikko sillon esillä niin katoin, että jaaha ei saa kuin 2s. Silti kyllä olis pitänyt tehdä tasuri johdosta erillinen haarotin mistä tulis molemmat kennot omille johdoille. Tai no sillon olis kyllä riittänyt, että tuo sen yhden johdon takaa eteen, mutta sillon pitäis aina ladata molemmat kennot erikseen täyteen.

No saapahan nyt tohonkin lataukseen jos haluaa eikä siinä montaa minuuttia mennyt.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2290 : 09.11.09 - klo: 20.10 »
Pystyykö tolla Accucell-6:lla lataamaan lipoa pelkän balancer johdon kautta? Tulon päällä olevassa vastarin akussa(2S 2100mah) on vain punainen BEC-liitin balancer-liittimen lisäksi ja mulla ei oo tollasta BEC latausjohtoa. Autossa on kuitenkin se käytössä joten en ala liitintä vaihtamaan.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2291 : 09.11.09 - klo: 20.15 »
Ei voi ladata pelkällä balansseri piuhalla. Joten paras ostaa / tehdä sopiva adapteri tai vaihtaa liittimet.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2292 : 09.11.09 - klo: 20.17 »
Ok, kiitti. Pitää siis tehä sopiva latausjohto...
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2293 : 09.11.09 - klo: 22.17 »
kuulkaa harrastelijat, kuinka tollaisela laturilla latailee auton akusta???
eli jos esim akkuna 3s 2000 a  lipo niin voiko sen ladata auton akusta toki varmaan voi mutta jääkö akkuun virtaa ja piteneekö lataus aika???
en viitsi mennä koittamaan että ei jää auto peli paikoille.
kertokaa ken tietää tai omaa kokemusta

Poissa vaizki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2294 : 09.11.09 - klo: 23.02 »
No joku normaali pikkuauton akku lienee 70Ah (ja tietty 12V).

Jos siitä lataat 2000mAh eli 2Ah 3S akkuja (joka on myös lähes 12V) niin teoriassa pystyt lataamaan 35 lipoa ennenkuin auton akku on tyhjä. Toki maailma on epätäydellinen ja laturitkin muuttaa osan ampeeritunneista lämmöksi niin voit ladata ehkä sen 10 lipoa ennenkuin auton akku on puolillaan.

Ja toki se auton akku antaa ampeereita aivan eri tahtiin kuin normaali laturin 220V virtalähde, eli ei se latausaika ainakaan pitene.

Näin hatusta laskettuna ilman kokemusta  :wink:

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2295 : 10.11.09 - klo: 00.28 »
Ostat biliksestä halvan akun ja kuljetat sitä takaluukussa? Himassa sitten lataukseen. Ite tekisin ainakin noin jos olisi tarvetta ladata reissussa.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2296 : 10.11.09 - klo: 08.54 »
No ei noin pientä akkua varten tartte alkaa osteleen vielä toistaki akkua. Jos 1:1 autolla ajelee vähänki pitempiä matkoja ees kerran viikossa, se oma laturi kyl hoitaa akun latailun takas täyteen vaikka vähän nikkoauton akkuja piikkailiski. Meillä huutaa aina rossiradan reunalla laturit 1:1 autojen akuista eikä oo niiden takia tarttenu vielä pukata vehkeitä käyntiin. Joskus ollu pariaki laturia kiinni samassa akussa, kestää kyllä latailla. Jotain pientä 2000 akkua saa ladata kyllä ihan armotta täyteen, eikä tartte murehtia että ison auton akku simahtais. Ennemmin sulla loppuu into purkaa sitä ajamalla tyhjäksi.

nii siis tietty JOS se latausvirtaakku vaan on kunnossa.

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2297 : 10.11.09 - klo: 13.13 »
Saako LiPoa ladata ALLE 1C-virralla? Juuri nyt ei ole liittimiä ''isoon'' laturiin joten micro-teen akkua pitäisi ladata Laman laturista jossa latausvirta 0.8A ja ladattavan akun kapasiteetti on 240mAh...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2298 : 10.11.09 - klo: 13.26 »
Saako LiPoa ladata ALLE 1C-virralla? Juuri nyt ei ole liittimiä ''isoon'' laturiin joten micro-teen akkua pitäisi ladata Laman laturista jossa latausvirta 0.8A ja ladattavan akun kapasiteetti on 240mAh...

Jos akun kapasiteetti on 240mAh, on 1C latausvirta silloin 0,24A. Älä ainakaan 0,8A lataa, sehän on yli 3C tässä tapauksessa.
Flying Calacucco

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2299 : 10.11.09 - klo: 14.10 »
Saako LiPoa ladata ALLE 1C-virralla? Juuri nyt ei ole liittimiä ''isoon'' laturiin joten micro-teen akkua pitäisi ladata Laman laturista jossa latausvirta 0.8A ja ladattavan akun kapasiteetti on 240mAh...

Jos akun kapasiteetti on 240mAh, on 1C latausvirta silloin 0,24A. Älä ainakaan 0,8A lataa, sehän on yli 3C tässä tapauksessa.
Huupsista, jäi tänä aamuna aamukahvit väliin enkä käy aivan täysillä, jotenkin sain päähäni että akku on 2400mAh :grin: :angel:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2300 : 10.11.09 - klo: 14.30 »
Niin ja vastaus vielä tuohon alle 1c lataukseen...
Tottakai saa ladata alle...
Mutta tietenkään yli valmistajan ilmoittaman suositusarvon ei saa mennä.
Ja taas mikäli ei ole täyttä varmuutta suosituksista niin silloin ladataan max 1C

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2301 : 10.11.09 - klo: 14.49 »
Jep, en yli 1C:n ajatellutkaan ladata (:grin:) mutta alle sen ei ollut varmuutta.

Kiitosta *HOKE*!

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2302 : 11.11.09 - klo: 15.16 »
Päivää

Miksi ei suostu LRP 5300 lipot latautua Graupnerin Ultramat 14:sella Graupnerin balanserin kanssa. Oli ollut säilytyksessä, ja nyt kun yritän ladata, niin ei suostukkaan. Kovasti balanserissa vilkkuu valoja. Oli kummassakin lipossa n. 8.35v(7,4v akut) eli ei pitäisi olla kuolleita.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2303 : 11.11.09 - klo: 15.17 »
Onko balansserissa "Connected Mode" päällä?
Flying Calacucco

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2304 : 11.11.09 - klo: 15.22 »
Onko se tää napiska missä lukee mode/reset sitä olen painellut. Mutta en ole saanut mitään järkevää aikaan. Paitsi sillon kun toimi normaalisti, pisti kiinni vaan johdot, paino tuota mode/reset nappia niin Ultramatti äkkäs akun ja pysty alkaa lataa.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2305 : 11.11.09 - klo: 15.25 »
Pidä sitä nappia pohjassa, kunnes siihen syttyy se vihreä valo, käynnistä lataus vasta sen jälkeen.

Kun balansseri on Disconneted Modessa, sillä voi tasata akkuja ilman lataamista ja taas toisinpäin.
Flying Calacucco

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2306 : 11.11.09 - klo: 15.37 »
En nyt saa sitä toimimaan. Alkaa kai kokoajan vaan tasaamaan ilman latausta.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2307 : 11.11.09 - klo: 15.44 »
Pidä sitä nappia pohjassa, kunnes siihen syttyy se vihreä valo, käynnistä lataus vasta sen jälkeen.

Tää voi olla myös toisinpäin, eli kun valo ei pala, niin silloin on Connected Mode. :wink:
Flying Calacucco

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2308 : 11.11.09 - klo: 16.37 »
En saanut vieläkään toimimaan, merkkillinen laitos, ainakin mulle  :laugh:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2309 : 11.11.09 - klo: 18.10 »
Nää RC-vermeet tuntuu olevan kovinkin hanakasti 12V latureilla ruokittavia, ja semmosen virtalähteen voi kovinkin kätevästi ranettaa pc:n powerista. Itse tein kyseisen operaation, 5V linjaa tuntuu tarvivan kuormittaa jonkun verrankin että 12V linjaan tulee tarpeeksi kytyä, mutta 9A speksattu poweri makso vitosen ja tehovastukset ja naparuuvit pari egeä, nyt on virtalähde josta saa lisäksi tupakinsytkäliitännästä 12V ja naparuuveista banaaneilla tahi hauenleuoilla 12V. 5V linjaan kytkin 2kpl 3ohmin/15W tehovastuksia rinnan keinokuormaksi, ja pelti+popniitti-kiinnityksellä laitoin ne powerin sisälle flektin eteen jotta jäähtyvät. Toimiva paketti, mutta jos kädetön rakentaja rikkoo jotakin tai teloo ittensä niin otan luonnollisesti täyden poliittisen vastuun asiasta.
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.