Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1508373 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2730 : 08.04.10 - klo: 14.03 »
Tästä on varmaan jo juttu tässä ketjussa, mutta en jaksa millään lukea 90 sivua. Toivottavasti suotte anteeksi.

SC-autossa on käytössä edulliset 2S FlightMax ja Turnigy 5000mAh akut. Ajon jälkeen kennojen jännite on todella epätasapainossa, esim. 3,2 ja 3,7V. Onko tämä näiden edullisten akkujen ominaisuus? Laturikaan (Ultramat 8) ei saa niitä latauksen aikana kunnolla tasattua, vaan latauksen loputtua jännite on usein luokkaa 4,1 ja 4,2V. Akkujen jännitteen mittaan edullisella HC:n mittarilla.

Autossa on kenties aavistuksen alimitoitetut sähköt, Castlen Sidewinder ja 4600kv moottori. Liekö näillä mitään vaikutusta asiaan? Onko mitään tehtävissä asian korjaamiseksi?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2731 : 08.04.10 - klo: 16.16 »
Voit kokeilla purkaa täyteen ladatun akun esim. laturin purkutoiminnolla ja sen jälkeen tasaladata uudelleen. Tuon purkutoiminnon avulla saat akut purkautumaan tasaisemmin, koska virta on selvästi pienempi kuin ns. normaalikäytössä.

Syklin voi toistaa useita kertoja peräkkäin, mutta voi olla, että kennot on vaan hieman epätasalaatuiset eikä niistä koskaan tule priimaa.
Flying Calacucco

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2732 : 08.04.10 - klo: 16.48 »
On aika normaalia että kennot ovat hieman epätasapainossa kun akku on vedetty cutoffia vasten.
Kennojen pitäisi olla todella tarkkaan valittuja jos haluaisi että tuota eroa ei synny.
Tuo 0,5V ero on jo sen verran korkea että kannattaa ladata kennot yksitellen tai purkaa pienellä virralla (alle 10A) ja ladata tasurilla kuten peitsamo jo tuossa mainitsi. Tai voihan sitä koittaa ajaa akku noin puolityhjäksi ja siitä ladata.
Kunhan täydessä akussa ei ole suuria eroja, niin ei ole hätää.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2733 : 08.04.10 - klo: 17.41 »
Jos sinne vajaan kolmasosan kapasiteetistä jättäs, ni tasattuna on yhä alle minuutin päästä balanserilla. Tai siis terveillä akuilla ainakin.
Pommiin kylmänä ajosta päässeet maxampsit ei sitte enää koskaan olleet kunnolla balannissa, koska joku kenno tyhjeni ittekseen. Pakkolaus kolmen päivän välein antoi kesän ajella. Syssyllä alkoi "turboilu".
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2734 : 08.04.10 - klo: 18.39 »
Voisko joku sanoo, että saako ultramat 14+:lla katsottua nuo kennojännitteet erikseen? Akkuna 2s lipo. Ja jos saa, niin miten? Olen kattonu ohjekirjaa (jopa lukenut), mutten saa siitä selkoa.
.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2735 : 08.04.10 - klo: 19.40 »
Kytke balanseriliitin kiinni laturiin, paina DEC ja INC nappia yhtä aikaa kerran, sitten inc napista niin kauan että näkyy ne jännitteet, siinä näkyy myös sisääntulojännite ja akun sisäinen resonanssi. -Sami
Jeps

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2736 : 08.04.10 - klo: 19.49 »
akun sisäinen resonanssi.
Mikä tämä on?

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2737 : 08.04.10 - klo: 19.51 »

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2738 : 08.04.10 - klo: 19.57 »
Alkoi kyllästyttämään samankokoisten akkujen lataaminen erikseen. Ohessa kytkentä, jolla pystyy ilman erityisempiä välijohtoja lataamaan sarjassa 2S akkuja kaikilla Turnigyn näköisillä latureilla ja varmaan muillakin.

Nuo eri balanseriportit on samoissa pinneissä toistensa kanssa, joten kaksi 2S akkua voi laittaa sarjaan niin että 1. akku on normaali balanseripaikassa ja 2. akku on 4S paikassa vasemmassa laidassa. Paikkaa pitää vähän muokata niin, että tekee keskelle lisäkolon balanseriliittimen kohoumaa varten. Kannattaa laittaa teippi peittämään 4S paikan oikeaa laitaa että ei tule vahinkoa. Samaten kannattaa numeroida liittimet niin että 1. akku menee 1. paikkaan ja on sarjakytkennässä ekana.

Lisäksi tarvitaan tavallinen sarjakykentäjohto akkujen johtujen välille. Ja eikun lataamaan 4S moodissa!


Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2739 : 08.04.10 - klo: 20.05 »
Kytke balanseriliitin kiinni laturiin, paina DEC ja INC nappia yhtä aikaa kerran, sitten inc napista niin kauan että näkyy ne jännitteet, siinä näkyy myös sisääntulojännite ja akun sisäinen resonanssi. -Sami
Kiitos paljon! :kiss:
.

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2740 : 08.04.10 - klo: 20.10 »
Vielä sen verran, että miten tolla 14+ saa purettua lipoa/nimhta? Älkää nirhatko tämmösistä kysymyksistä! :angel: Slap:ilta ainakin tietoa löytyy ko. asioista.
.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2741 : 08.04.10 - klo: 20.24 »
Joo itellä on sama laturi, ja olen ihmetellyt että miten voi purkaa ? Ja resistanssi tosiaan, mikä ihmeen resonanssi  :roll:  :grin:  :laugh:. -Sami
Jeps

Poissa the man

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2742 : 09.04.10 - klo: 16.32 »
Olen juuri saanut juotettua zippy flightmax 2S 5200 mAh akkuihin traxxasin liitimet ja nyt olis elämän ensimmäinen lipo lataus eessä. Sori jos on tyhmä kysymys mut ei vaan jaksanut selata. Näita akkuja ilmeisesti ei saa ladata isommalla kuin 1C, ja miten hemmetissä näen laturista että se lataa 1C:eellä? Laturina on turnigy accucell ja lataan balanceri moodissa.
Karvaton ERBE

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2743 : 09.04.10 - klo: 16.38 »
Tuskin sillä accucelillä saakaan yli 1C:n latausvirtaa tuonkokoiseen akkuun, eikös sen maksimi latausvirta ole 5A?

Tuo 1C on siis Capacity eli 5200 mAh akulla 5,2A olisi maks latausvirta
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2744 : 09.04.10 - klo: 17.02 »
Riippuu mikä accucel. Jos accucel-6 niin sitten tosiaan 5A maksimi. Accucel-8 tais olla 8A suurin latausvirta.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa the man

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2745 : 09.04.10 - klo: 17.09 »
Juu accucell-6 käytöss, rupeen sit latailee 5,2A.
 kiitti
Karvaton ERBE

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2746 : 09.04.10 - klo: 17.10 »
Etsä voi ladata 5,2A, koska 5A on maksimi :grin: Mutta tuo ero on pieni, joten lataa sillä 5A minkä laturista saa irti.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2747 : 09.04.10 - klo: 17.26 »
Onkos kellään uusinta Accucel-6 mallia? Siinähän maksimi on vissiin nostettu 6 ampeeriin ainakin webbisivujen mukaan. Joten jos sen verran irtoaa, niin laita 5.2A ja muista aina ladata balance moodissa!
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2748 : 09.04.10 - klo: 17.31 »
Jaa tosta en ookkaan kuullu :shocked: Itellä tosiaan tuo 5A lataava malli.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2749 : 09.04.10 - klo: 17.37 »
Max. latausteho 50W, 6A  :shock:. 50W = 5A. Ei mee mun kaaliin  :huh:.
Jeps

Poissa Funk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2750 : 09.04.10 - klo: 17.43 »
Max. latausteho 50W, 6A  :shock:. 50W = 5A. Ei mee mun kaaliin  :huh:.

Millä jännitteellä nää muuten latailee? P=U*I eli jos P=50W ja I=6A niin U= about 8,3V
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2751 : 09.04.10 - klo: 18.24 »
Niin eiköhän tuo tarkoita sitä että 2s lipoja voi ladata 6A virralla, 8,4Vx6A≈50W
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Funk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2752 : 09.04.10 - klo: 18.28 »
Niin eiköhän tuo tarkoita sitä että 2s lipoja voi ladata 6A virralla, 8,4Vx6A≈50W

Näin minäkin sen päissäni mietin. Että ei se 2S lipoa lataa 10V jännitteellä, jolloin siis 50W olis 5A virralla.
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2753 : 09.04.10 - klo: 18.30 »
Millä jännitteellä nää muuten latailee? P=U*I eli jos P=50W ja I=6A niin U= about 8,3V
Tällä hetkellä lataan akkua (2S 4000mAh), niin laturissa lukee "IN Power Voltage 14.87-14.88V" ja 2A virralla latailen. Ja laturi "lepo" tilassa näyttää 15.3V.

edit: Ja oma malli on tuo 50W 6A, vaikka takaraivossa muistelen ettei pysty kuin 5A lataukseen. (muistelisin että olisi väärä malli tullut) No täytyy tuon akun jälkeen koittaa mihin asti saa latausvirran veivattua.
« Viimeksi muokattu: 09.04.10 - klo: 18.34 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2754 : 09.04.10 - klo: 18.34 »
Minkäs takia noin matalalla virralla latailet?
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2755 : 09.04.10 - klo: 18.36 »
Eikös se lisää akun ikää? Ja ei tässä kiire ole ladata, kunhan saan ehtoon aikana yhden akun vielä tuon jälkeen ladattua, niin on kaikki valmiina huomista Nokian reissua varten :)

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2756 : 09.04.10 - klo: 18.39 »
no juu onhan se noinkin.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2757 : 09.04.10 - klo: 19.37 »
Että ei se 2S lipoa lataa 10V jännitteellä, jolloin siis 50W olis 5A virralla.

Nythän on vielä niin, että latausjännite riippuu vain siitä, että mikä virta akkuun alkaa menemään, kun laturi alkaa nostaa jännitettä. Laturi asettaa aluksi jännitteen niin, että sisään menee asetettu maksimi virta. Tämä on se latauksen CC (constant current vaihe). Kun lataus etenee, laturi nostaa jännitettä kohti kennojen lkm * 4,2V, eli 2S lipon tapauksessa kohti 8.4V. Kun se saavutetaan alkaa CV (Constant Voltage) vaihe, jolloin laturi pitää jännitteen vakiona 8.4V:ssa ja odottelee, että virta putoaa noin 0.1C arvoon, jolloin akku on täynnä. Samalla balanceri pitää 'ylilatautuvan' kennon jännitteen kohdallaan ottamalla sieltä virtaa balanseriliittimen kautta.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa sebu26

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2758 : 15.04.10 - klo: 15.09 »
Olis tämmönen kysymys että mikä on  DUALSKY lipon tasausliitin malliltaan?
Että tiedän tarviiko tulevaan laturiin jotain adaptereita. [url] http://www.verticalhobby.com/kauppa/1000-mah-30c-3s1p-111-5c-lataus-p-1686.html/url]
mini inferno ep

Poissa vitalit

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2759 : 15.04.10 - klo: 17.22 »
Kun on kerran uusi lelu tulossa :angel: niin siihen haettu sopivat sähköt ja saman tien tullut kysymys :huh: että minkälaiset lataus piuhat voi tunkkia noihin akkuihin, tärkeä että kestäisi lataus virtaan(1C eli 5Ah mun tapauksessa kuitenkin maksimi mitä voin saada ulos omasta laturista) pikku reiskan/asson akkuihin normaalisti käytän oma valmiste mihin käyttänyt 2,5mm silikoni johtoa joka on tarkoitettu jonnekin mittaus laitteiston valmiit banaanit molemmissa päässä

Eli neuvot tai linkit sopivien johtoihin voi pistä mielimin suomen kauppoihin, niin ja liitokset en rupe vaihtaman kun on jo nopparille ja lataus kappeleihin on tulossa CC 5,5mm bulet liitokset
...