Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1507908 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3210 : 23.08.10 - klo: 21.38 »
Onko toi balance se lataustoiminto?? ja 5000mah akkuako saa ladat 5A virralla??

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3211 : 23.08.10 - klo: 21.44 »
Onko toi balance se lataustoiminto?? ja 5000mah akkuako saa ladat 5A virralla??
Juu saa ladata 5A virralla
.

Poissa klasu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3212 : 24.08.10 - klo: 15.40 »
Voiko lipot posahdella muutenkin kuin ylilatauksen aikana, entä "varoitteleeko" akku jotenkin ennen paukausta?

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3213 : 24.08.10 - klo: 15.59 »
Kyllähän se jos sitä ylikuormittaa. Voi se suhista/savuta ennen leimahdusta.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3214 : 24.08.10 - klo: 16.27 »
Pullistuminen taitaa olla se eka merkki.

Poissa klasu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3215 : 24.08.10 - klo: 16.55 »
Kyllähän se jos sitä ylikuormittaa. Voi se suhista/savuta ennen leimahdusta.

Eli jos savagella ajelee hana pohjassa ni voi posahtaa??

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3216 : 24.08.10 - klo: 17.03 »
Jos akkujen maksimi purkuvirta on suurempi mitä kone vie ja lataa akut oikeaoppisesti niin ei pitäisi olla mitään vaaraa.

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3217 : 26.08.10 - klo: 20.12 »
Tilaa akuksi tuo ja laturiksi vaikka tämä sekä siihen virtalähde.
Tuolta kun tilailee akkuja niin taitavat olla kaikki nykyään noilla putkiliittimillä. Eli jos autossasi on traxxasliitin niin joutuu kolvailemaan, ellet jostain löydä adapteria putkiliitin - traxxasliitin.

Edittiä, tuossa olisi semmoinen adapteri että välttyy kolvailulta.

Edit 2: Eihän tuo adapteri käy suoraan kun hobbycityn putkiliitin on mallia tälläinen

Nyt on sitten akut ja laturit saapuneet mitä tossa ylempänä suositeltiin (Kiitos siitä)
nyt pitäis sit vaan tietää et miten säädän ton laturin lataamaan eli millä asetuksilla ettei käy vahinko!!


Milläs ihmeellä ootte juottanut uusia liittimiä noihin akkuihin kun ei tina oikeen tuntunut tarraavan kaapeliin vai oletteko käyttänyt jotain juoksute ainetta tai jotain??








Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3218 : 26.08.10 - klo: 20.24 »
Kyllä ite olen saanut ihan tinalla juotettua. Tosin siinä tinassa on ollu itessään jo sitä pastaa (vai mikä sen nimi on)....
.

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3219 : 26.08.10 - klo: 20.29 »
Tavallisella tinalla ei ainakaan onnnistunut kun kaverini mikä osaa kolvata niin ei saanut millään tarraamaan kunnolla!!

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3220 : 26.08.10 - klo: 20.44 »
Se on tosiaan vähän hankalaa tuon 10avg:n tinailu. Ovat niin paksua johtoa. Pitäisi saada kunnolla kuumennettua että tina sulaa siihen kiinni. 60 wattinen kolvi riittää hilkulla. Pihdit kiinni siihen päällysteen reunaan ja kuumentaa niin kauan että tina sulaa johtoon. siihen TRX liittimeen kanssa tinamöykyn sulatus ja kun kummassakin on tinat niin sitten sulattaa yhteen.
Tuolla butaanipolttimella teen nykyään nuo kun tuolla kolvilla tahtoo mennä hermo.
Kärsivällisyyttä.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3221 : 26.08.10 - klo: 20.48 »
Tavallisella tinalla ei ainakaan onnnistunut kun kaverini mikä osaa kolvata niin ei saanut millään tarraamaan kunnolla!!

Kai teillä on riittävän tehokas kolvi ja riittävän kauan lämpöä johtoon.

Ja mitä noihin lataus parametreihin tulee niin balance modessa lataat 5A virralla ja 2s(7.4v) jännite.
Akusta molemmat piuhat kiinni ja start nappi pohjaan. Sitten vaan odottelua.

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3222 : 26.08.10 - klo: 21.10 »
Mun käsittääkseni se oli sellainen butaani kolvi justiin, ainakin joku kaasulla toimiva se oli, mutta ei vaan onnistunut vaikka kaveri n.30min yritti. Onko noissa johdoissa joku suojaus aine siinä pinnassa kun toinen kaverini epäili, että pitäisi jotain juoksutetta käyttää.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3223 : 26.08.10 - klo: 21.11 »
Jos kolvin teho on siinä hilkulla, että riittääkö vai ei, voi tilannetta vähän pelastaa käyttämällä juotosrasvaa. Tunnetaan myös nimellä juotospasta.
Tämä aine ei tietenkään paranna kolvia yhtään tippaa, mutta se auttaa huomattavasti lämmön johtumista kolvin kärjestä juotettavaan kohteeseen. Rasva toimii myös juoksutteena, eli parantaa tinan leviämistä ja tarttumista.

Juuri puolisen tuntia sitten kolvasin 48W kolvilla Turnigy 5000mAh hard-case akun 10AWG johdon kiinni XT60 liittimeen ilman mitään ongelmia. Ilman juotosrasvaa en olisi viitsinyt tuolla kolvilla edes yrittää.
Kolvi on siis tällainen halpis: http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=prodshow&usr=20r34pm9ava0c8dk7r47erg8t2&prodid=VTSS4

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3224 : 26.08.10 - klo: 22.00 »
Siitä "pastasta" se sitten on kiinni. Seuraavalla kaverilla on jotain noita aineita. Mutta mistäs juuri tuota kyseistä ainetta saa ilman tilaamatta niin voisin hankkia mukaani jo mennessäni kaverin luo ettei tarvi taas ihmetellä jos ei tartu!! Kiitos vinkistä!!

Poissa 1up

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3225 : 26.08.10 - klo: 22.17 »
Juotospastaa saa ainakin elektroniikkaliikkeista, esim. Elektrolinnasta. Vastaavaa ainetta taitaa saada myös Motonetista ja sen kaltaisista kaupoista.
Xray 808 '09 spec

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3226 : 26.08.10 - klo: 22.22 »
Loistavaa, pitääpä motonetistä käydä hakemassa!! Kiitos 1up!!

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3227 : 26.08.10 - klo: 23.47 »
Itse olen käyttänyt juotostinaa, jossa on juoksute mukana. Kolviin vaan tarpeeksi lämpöä ja sulattaa vähän tinaa kolvin kärkeen samalla kun kärki koskettaa juotettavaa johtoa. Näin lämpö siirtyy tehokkaasti johdossa olevaan tinaan, kun nestemäiseksi sulanut "ylimääräinen" tina koskettaa johtoa ja kolvin kärkeä maksimaalisella pinta-alalla. Tuolla tavalla on jopa 6 awg kaapelien juottaminen onnistunut 25 W:n kolvilla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3228 : 27.08.10 - klo: 09.59 »
Onko noissa johdoissa joku suojaus aine siinä pinnassa

Eikös joissain moottorijohdoissa ole joku pinnoite mikä haittaa kolvaamista? Olisiko akuissakin?

MMM manuaali kertoo (erittäin vapaasti suomennettuna) seuraavaa: Huolimatta merkistä ja mallista useinmiten vain viimeiset 1/4 tuumaaa moottorin kaapeleista ovat tinauskelpoisia. Jos haluat vaihtaa liittimet, kolvaa vanhat irti - älä katkaise.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3229 : 27.08.10 - klo: 10.06 »
...
Eikös joissain moottorijohdoissa ole joku pinnoite mikä haittaa kolvaamista? Olisiko akuissakin?
...

Moottorin johdot ovat yleensä käämilankaa joka tulee suoraan moottorin sisältä. Käämilangan pinnassa on lakka, joka aivan varmasti estää juottamisen. Lakkaa voi yrittää hioa pois jos nyt jostain syystä on mennyt katkaisemaan moottorin johdot.

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3230 : 27.08.10 - klo: 10.21 »
Moottorin johdot ovat yleensä käämilankaa joka tulee suoraan moottorin sisältä. Käämilangan pinnassa on lakka, joka aivan varmasti estää juottamisen. Lakkaa voi yrittää hioa pois jos nyt jostain syystä on mennyt katkaisemaan moottorin johdot.

Jep, tässä tarkoitin niitä moottorin liitosjohtoja, jotka menevät moottorista nopariin, joihin sitten kolvataan ne "bulletit" tai mitä liitintä kukakin käyttää. En siis moottorin käämityksiä. Ideana mulla oli se, että ilmeisesti joissain kaapeleissa on jokin pinnoite joka haittaa juottamista. Ehkäpä tässä tapauksessa myös akun johdoissa voisi olla jotain vastaavaa.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3231 : 27.08.10 - klo: 10.25 »
Miksi sitten lainaat tekstiä MMM:n manuaalista josssa puhutaan moottorin johdoista jos et kerran tarkoita moottorin johtoja?

Ainakin Turnigyn akuissa on ihan tavallista tinattua kuparia ne johdot(eli sellaista hopeanväristä) ja siihen tarttuu tina vähän huonommin kuin paljaaseen kupariin. Mitään juottamista estävää niissä johtimissa ei ole.

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3232 : 27.08.10 - klo: 10.35 »
Miksi sitten lainaat tekstiä MMM:n manuaalista josssa puhutaan moottorin johdoista jos et kerran tarkoita moottorin johtoja?

Ainakin Turnigyn akuissa on ihan tavallista tinattua kuparia ne johdot(eli sellaista hopeanväristä) ja siihen tarttuu tina vähän huonommin kuin paljaaseen kupariin. Mitään juottamista estävää niissä johtimissa ei ole.

Pyydän anteeksi. Halusin vain auttaa asiassa osaltani oman tietämykseni rajoissa. Tuossa ylempänä kun kysyttiin että voiko johdoissa olla jotain mikä haittaa juottamista. Mielestäni voi olla, kun esim. moottorienkin liitosjohdoissa voi olla. Moottorien ja akkujen liitoskaapelit kun ovat kovin samanlaisia.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3233 : 27.08.10 - klo: 10.49 »
Moottorin johdot ovat yleensä käämilankaa joka tulee suoraan moottorin sisältä. Käämilangan pinnassa on lakka, joka aivan varmasti estää juottamisen. Lakkaa voi yrittää hioa pois jos nyt jostain syystä on mennyt katkaisemaan moottorin johdot.

Jep, tässä tarkoitin niitä moottorin liitosjohtoja, jotka menevät moottorista nopariin, joihin sitten kolvataan ne "bulletit" tai mitä liitintä kukakin käyttää. En siis moottorin käämityksiä. Ideana mulla oli se, että ilmeisesti joissain kaapeleissa on jokin pinnoite joka haittaa juottamista. Ehkäpä tässä tapauksessa myös akun johdoissa voisi olla jotain vastaavaa.
Tottakai kaikissa monisäikeisissä johdoissa yksittäiset säikeet ovat eristetty toisistaan hyvin hennolla "lakalla", joka palaa heikommallakin kolvilla pois.
(Paksumpaa johtoa joutuu vaan lämmittämään pidempään)Jos näin ei olisi monisäikeisen ja yksisäikeisen johtojen välillä ei olisi juuri mitään eroa (sähkön johtavuutta ajatellen)

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3234 : 27.08.10 - klo: 11.23 »
Rc-auton sähkölaitteista et löydä sellaista lankaa jossa olisi säikeet pinnoitettu, jos ei lasketa mukaan tuota jo aiemmin mainittua käämilankaa.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3235 : 27.08.10 - klo: 11.33 »
Mullapa onkin.
Mistä luulet sen käryn lähtevän, kun kolvilla lämmität uutta ja "puhdasta" johtoa?

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3236 : 27.08.10 - klo: 11.36 »
Eipä ole puhdas johto vielä koskaan käryttänyt ellei kuori ala kuumenemaan. Sitäkään ei silikonikuoristen kohdalla tapahdu.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3237 : 27.08.10 - klo: 12.31 »
Hieman sähkö-oppia.
Sähkö on elektronien liikettä johtimessa ja tarkemmin sen pinnassa.
Jos oletetaan, että on 10mm paksu pyöreä johdin niin silloin sen kehä on 31.42mm ja poikkipinta-ala 78.54mm ja toinen monisäikeinen johto jonka poikkipinta-ala on sama ja jossa on 50kpl. 1mm vahvuisia säikeitä. Eli silloin jokaisen säikeen kehä on 3.14mm ja yhteenlaskettuna 157.08mm.
Eli kyseinen johto on noin 5 kertaa tehokkaampaa umpitavaraan verrattuna, jos taas säikeiden välissä ei ole mitään eristystä on ko. johtavuus lähellä umpinaista ja ainoa hyöty on enää taipuisuus.


Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3238 : 27.08.10 - klo: 12.45 »
Ny menee kyllä sähköopit mettään ja pahasti..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3239 : 27.08.10 - klo: 12.51 »
Hieman lipoista ulapalla olevana kysyisin kuinka pitkään "normi" lipo akku voi "elää" (toivootavasti ei ole ot)
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter