Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1502436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3360 : 25.09.10 - klo: 21.23 »
Mites tommosen Turnigy 4S kovakuorisen lipon kanssa kannattais tehdä. Ajossa huomasin että tehot tippu äkkiä ja mittasin kennot niin yksi näyttää nollaa..
Noin kuukauden vanha niin onko tuosta takuusta hyötyä eli kannattaako lähetellä Kiinaan vai pitäisikö omatoimisesti availla ja katella?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3361 : 28.09.10 - klo: 19.50 »
No vastataan sitten itselle :angry:
Sai auto tuossa ´bout 15 akullisen ajan senverta kovuutta, piiitkiä ilmalentoja & kärrynpyöriä että kun ei ollut akkutelineessäkään mitään pehmukkeita niin ei lähetellä minnekkään vaan toivotaan että olisi joku tinaus poikki. Mutta kaikki oli ehjiä. Semmonen havainto että noissa kuvissa missä noi kennot on levällään niin toinen vasemmalta on ihan pehmee eikä anna mitään jännitettä. Nuo kolme muuta on kovia ja tulee hienosti noin 3,8V jokaisesta. Että se siitä akusta. Täytyy hankkiutua siitä vikkelästi eroon, mutta kuitenkin kaikille turvallisesti.
JA TÄMMÖNEN TOUHU ON SITTEN TURVALLISUUDESTA KAUKANA!!!!!!!!! En suosittele kenellekkään, ovat aika herkän oloisia nuo kennot.





Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3362 : 28.09.10 - klo: 22.09 »
Kuollu kenno... Ei se nyt niin kauheeta ole. Sattuu sitä paremmissakin piireissä. Nythän siinä on hyvä 3s akku. Multakin meni yhdestä turnigystä yksi kenno pimeeksi. Harmi vaan kun 1s lipolla ei pahemmin ole käyttöä.

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3363 : 30.09.10 - klo: 06.47 »
matto autoissa tai sit käytät buusteria

Poissa Jani L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3364 : 30.09.10 - klo: 21.44 »
Onko normaalia kun lataa 2S LiPoa ja akku alkaa olemaan melkein täysi ( 8.4V ) lataus alkaa kestämään todella kauan ja latausjännite vaihtelee esim: 0.90A -> 1.40A -> 0.80A? Kun latausjännite laskee alle 3A:n niin lataus kestää ainakin 20 minuutti ennen kuin akku on täynnä? Kennojen jännitteet on yleensä latauksen jälkeen 4.21V. Yhteisjännite on n. 8.433V. Akkuna Team Orion LiPo Rocker Packs 3000 25C 7.4V. Laturina Shallow ACIOC EQ Charger. Akuilla on ajettu viime talvikausi. Kun akun jännite menee alle 7.9V niin tehot laskee huomattavasti.
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3365 : 30.09.10 - klo: 21.54 »
Kuullostaa siltä, että tuo johtuisi tasauksesta. Ihmeen korkea vaan tuo 1.4A virta. Tuo tehojen tippuminen taas voisi selittyä noparin väärin säädetyllä lipocutilla.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3366 : 30.09.10 - klo: 21.54 »
Kyllä se loppua kohden latauksen
hidastuminen on normaalia, kun se tasaa kennojen jännitteet yhtäsuuriksi.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3367 : 01.10.10 - klo: 20.36 »
On ollut RC-harrastus huililla nyt varmaan vuoden verran. Nyt katsoin, niin näyttäisi tuollainen 2S Linnalipo aika pullistuneelta. (Sinänsä jännä juttu, kun mielestäni olen ihan hyvin kohdellut, mitä nyt ehkä syksyllä ajeluissa hiukan päällensä kosteutta saanut)
Mutta kysymys onkin, että miten Lipot pitäisi oikeaoppisesti hävittää. (Vein nyt parvekkeelle odottelemaan jatkokäsittelyä, kun täällä on niin kovin varoiteltu, että en uskaltanut jättää sisällekään sitä odottelemaan. Vaikka tuskin se kylmä, jota akku parvekkeella saa tekee sille yhtään hyvää)
Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa Jani L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3368 : 02.10.10 - klo: 20.02 »
Tänään ajoin vähän pidempään kuin tavallisesti ja akku pullistui ajon aikana sen verran, että kuoren liimaus petti yhdeltä sivulta. Akkua latasin tänään ulkona vähän aikaan ja otti virtaa hyvin vastaan ja kennot tasautuivat, kannattaako akkua enään käyttää?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3369 : 02.10.10 - klo: 20.05 »
Mutta kysymys onkin, että miten Lipot pitäisi oikeaoppisesti hävittää. (Vein nyt parvekkeelle odottelemaan jatkokäsittelyä, kun täällä on niin kovin varoiteltu, että en uskaltanut jättää sisällekään sitä odottelemaan. Vaikka tuskin se kylmä, jota akku parvekkeella saa tekee sille yhtään hyvää)

Menet pihalle sen kanssa ja lyöt vaikka rautalapiolla poikki... hyvässä lykyssä saat pikkasen savua ja tulta aikaan, huonossa ei tapahu mitää dramaattista.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa sanppa75

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3370 : 02.10.10 - klo: 20.27 »
Mutta kysymys onkin, että miten Lipot pitäisi oikeaoppisesti hävittää. (Vein nyt parvekkeelle odottelemaan jatkokäsittelyä, kun täällä on niin kovin varoiteltu, että en uskaltanut jättää sisällekään sitä odottelemaan. Vaikka tuskin se kylmä, jota akku parvekkeella saa tekee sille yhtään hyvää)

Menet pihalle sen kanssa ja lyöt vaikka rautalapiolla poikki... hyvässä lykyssä saat pikkasen savua ja tulta aikaan, huonossa ei tapahu mitää dramaattista.


VÄÄRIN!!!  :angry: :angry: :angry:

Lipo akut ovat ongelmajätettä, ja ne tulee hävittää asiaan kuuluvalla tavalla. Piste.

Muoks: lisätietoa ongelmajätteiden hävittämisestä saa pienellä kooklauksella.
Näissä kuvioissa vuodesta 1985.

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3371 : 02.10.10 - klo: 20.33 »
Mutta kysymys onkin, että miten Lipot pitäisi oikeaoppisesti hävittää.

Tuossa yksi tapa: http://rc10.fi/index.php?topic=12567.msg292710#msg292710
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3372 : 02.10.10 - klo: 20.48 »
VÄÄRIN!!!  :angry: :angry: :angry:

Lipo akut ovat ongelmajätettä, ja ne tulee hävittää asiaan kuuluvalla tavalla. Piste.

Muoks: lisätietoa ongelmajätteiden hävittämisestä saa pienellä kooklauksella.

Elä hitossa!!
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3373 : 03.10.10 - klo: 05.47 »
Justiinhan jossain oli juttua, että kun lipon antaa mennä kuiviin ja sitten vielä suolavedessä viikon-pari uittaa, niin voi laittaa ihan normijätteisiin, vai olenko taas nähny unta?
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3374 : 03.10.10 - klo: 09.18 »
Justiinhan jossain oli juttua, että kun lipon antaa mennä kuiviin ja sitten vielä suolavedessä viikon-pari uittaa, niin voi laittaa ihan normijätteisiin, vai olenko taas nähny unta?

Litiun on häviävä luonnonvara joka on kierrätettävissä, eli kannattaa siis laittaa kierrätykseen jos viittii.

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/article142838.ece

Nikkeli-metallihydridi- ja litium-ioni -akuista yli 90 prosenttia palautuu kierrätyksen ja käsittelyn kautta hyötykäyttöön. Nikkeli-kadmium- ja lyijyakut AkkuSer lähettää omina jakeinaan yhteistyökumppaneille edelleen käsiteltäväksi. Alkaliparistojen hyötyainetutkimus on vielä kesken.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3375 : 03.10.10 - klo: 10.07 »
Mutta kysymys onkin, että miten Lipot pitäisi oikeaoppisesti hävittää.

Tuossa yksi tapa: http://rc10.fi/index.php?topic=12567.msg292710#msg292710

Ok! Lähtee kierrätykseen suolavesi käsittelyn jälkeen. Syttymisriskin takia ajattelin, että akulle voisi olla tarpeellista tehdä jotain ennen kierrätykseen vientiä, ettei ala siellä savuamaan.
Kiitos selkeistä ohjeista.
Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa gate

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3376 : 05.10.10 - klo: 17.53 »
Kysymys.

1550 30c 3s lipo.
Tökkää lipon laturiin niin rupeaa lataamaan 0,15A oikeilla asetuksilla.

Vaihtaa asetuksista latauksen 2s modille, niin rupeaa lataamaan 1A. Ilmeisesti siis yksi kennoista kuollut? Kuitenkin meno halut on aivan eri kun kaksi kennosella lipolla. Akku on ajettu melkeen tyhjäksi siitä siis johtuen tämä kyseinen ongelma.

Ei varmaan mitään tehtävissä (muutakuin kierrätys)?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3377 : 05.10.10 - klo: 19.19 »
Mittaa jokaisen kennon jännite erikseen, niin selviää onko joku kenno pahasti alijännitteinen. Onhan sinulla ladatessa ollut aina tasuri käytössä?
« Viimeksi muokattu: 05.10.10 - klo: 22.36 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa gate

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3378 : 05.10.10 - klo: 21.28 »
Mitta jokaisen kennon jännite erikseen, niin selviää onko joku kenno pahasti alijännitteinen. Onhan sinulla ladatessa ollut aina tasuri käytössä?

Tarkoitus mitata. Sittenkö täsmä ladataan kuollu kenno? ( Tehdään turvallisesti/Tiedostetaan riski)

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3379 : 05.10.10 - klo: 22.40 »
Jos kennon jännite on nollassa tai kovin lähellä sitä, niin en lähtisi lataamaan sitä. Olen kyllä joistain akuista itse saanut kennon elvytettyä, vaikka se on ollut lähes tyhjä, mutta onnistumisen todennäköisyys on ollut n. 50:50, jos mittapuuna on se, että akku toimii sen jälkeen moitteetta. Jos kenno on vain vähän alijännitteinen, niin voi toipua hyvinkin.

Lataamisen olen tehnyt jokaiselle kennolle erikseen, sen jälkeen purkanut akkua hieman ja tasausladannut kaikki kennot yhdessä. Mikäli mitään pullistumista tai huomattavaa lämpenemistä on tapahtunut, niin olen hävittänyt akun, varmuuden vuoksi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3380 : 16.10.10 - klo: 12.59 »
Tämä nyt ei suoraan liity autokäyttöön, mutta LiPoihin kuitenkin. Eli mitenkäs sarja-ladatessa menee tuo tasurilautaan kytkentä? On käytössä 2x1000mAh 2s akut (eivät autoissa tosin). Adapterina on "tein-sen-itse" ja toimii kun kytkee pelkästään akut siihen ja mittaa jännitteet. Adapteri tämän tyyppinen mutta liittimiksi on vaihdettu deanssit. Latailin pariin kertaan akut ilman ongelmia, mutta sitten sain aikaan tasurilaudan liittimen "palamisen", yhden deanssin lievän "palamisen" ja näyttävät valokaaret :grin:. Eli ilmeisesti kytkin akut tasuriin väärin. Eli mitenkä sitten akut menee siihen kiinni? Oli sen verran hurja tuo "kipinä" jotten uusiksi välttämättä halua ottaa. Tasuri laudasta kuva tässä.

Eli tuon valokaaren tarina meni näin. Ensin molemmat akut kiinni tasuriin, sitten adapteriin ja lopuksi latausjohtoihin. Toista akkua laittaessa kiinni adapteriin (adapteri kiinni latausjohdoissa) --> RÄTS --> deans otti hiukan vahinkoa. Toinen yritys (näin ohjekin kieltää tekemästä), akut kiinni adapteriin ja latausjohtoihin, eka akku meni hyvin tasuriin, toinen --> RÄTS --> tasurista navat paloi.

Kaikki onneksi toimii tämän jälkeen.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Jani L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3381 : 16.10.10 - klo: 16.07 »
Onko Dualskyn LiPo akut hyviä / kestäviä?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3382 : 16.10.10 - klo: 16.22 »
Tämä nyt ei suoraan liity autokäyttöön, mutta LiPoihin kuitenkin. Eli mitenkäs sarja-ladatessa menee tuo tasurilautaan kytkentä? On käytössä 2x1000mAh 2s akut (eivät autoissa tosin). Adapterina on "tein-sen-itse" ja toimii kun kytkee pelkästään akut siihen ja mittaa jännitteet. Adapteri tämän tyyppinen mutta liittimiksi on vaihdettu deanssit. Latailin pariin kertaan akut ilman ongelmia, mutta sitten sain aikaan tasurilaudan liittimen "palamisen", yhden deanssin lievän "palamisen" ja näyttävät valokaaret :grin:. Eli ilmeisesti kytkin akut tasuriin väärin. Eli mitenkä sitten akut menee siihen kiinni? Oli sen verran hurja tuo "kipinä" jotten uusiksi välttämättä halua ottaa. Tasuri laudasta kuva tässä.

Eli tuon valokaaren tarina meni näin. Ensin molemmat akut kiinni tasuriin, sitten adapteriin ja lopuksi latausjohtoihin. Toista akkua laittaessa kiinni adapteriin (adapteri kiinni latausjohdoissa) --> RÄTS --> deans otti hiukan vahinkoa. Toinen yritys (näin ohjekin kieltää tekemästä), akut kiinni adapteriin ja latausjohtoihin, eka akku meni hyvin tasuriin, toinen --> RÄTS --> tasurista navat paloi.

Kaikki onneksi toimii tämän jälkeen.

Laturin miinus (musta) johdon puoleinen akku ylimpään liittimeen tuossa tasurissa ja toinen akku keskimmäiseen liittimeen joka jää latausjohdossa plus (punainen) johdon puolelle...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa hjp

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3383 : 17.10.10 - klo: 14.51 »
Laturi: Accucel 6
Akut: Turnigy 5000mah 30-40 hardcase

Lataan akkuja LiPo balancer ohjelmalla ja aina sinne menee 5000mA.
Ilmoitus tulee CAPA.

Muihin 5000mah akkuihin menee 4500 - 4950 ja ilmoitus on FULL

 :huh:

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3384 : 17.10.10 - klo: 15.05 »
Katsoppa, että sulla ei ole laturin asetuksissa maksimi kapasiteetiksi (minkä laturi lataa maksimissaan) laitettu se 5000mAh. Luultavasti siksi tulee toi ilmoitus. Ja lisäksi sun akkus on ollut aikas tyhjä jos saat sinne yli 5000mAh ladattua...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3385 : 17.10.10 - klo: 15.20 »
Tosiaan sieltä laturin asetuksista kannattaa laittaa "Capacity Cut-Off"-asetukselle suurempi arvo (oletus on tuo 5000 mAh) tai kytkeä se pois päältä.

Jos akku on cut-offiin asti ajettu, niin noihin akkuihin yleensä menee yli nimelliskapasiteetin verran energiaa. Ei syytä huoleen, jos näin on. Sehän on vaan hyvä, että akkujen kapasiteettimerkintä on alakanttiin verrattuna merkattuun.

Toisaalta mulla on semmonen näppituntuma, että Accucell6-laturit näyttää latausvirtansa ja näin ollen myös ladatun kapasiteetin hieman yläkanttiin. Eli laturi väittää ladanneensa hieman todellisuutta tehokkaammin..

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3387 : 21.10.10 - klo: 09.02 »
Mitäs kansa tietää näistä lipoista:

http://cgi.ebay.com/7-4V-5500mAh-35C-60C-2S-Li-Po-RC-R-C-LiPo-Battery-AKKU-/280556750909?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item41527c483d

Ei olisi hinnalla pilattu.

Heh.

http://www.hobbylinna.com/linnaproducts-5200mah-battery-p-23099.html

Mistä noita halpojalipoja tulee...

Ai mistä no ebay:stä:
http://cgi.ebay.com/7-4V-5500mAh-35C-60C-2S-Li-Po-RC-R-C-LiPo-Battery-AKKU-/280556750909?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item41527c483d


:P


Mitenköhän tollasten oikeat purkuvirrat on? HK:n tuotteethan on moneen kertaan todettu olevan melkeen paremmilla virroilla mitä paketin kyljessä on. Lyövät monet 'merrki' valmistajat missä on sama tai parempi purkuvirta merkattu kylkeen. Jotta milläköhän sais testattua? Kait nuo ainakin jotain 20C luokkaa on?
« Viimeksi muokattu: 21.10.10 - klo: 09.09 kirjoittanut OV »

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3388 : 21.10.10 - klo: 09.23 »
Mitäs kansa tietää näistä lipoista:

http://cgi.ebay.com/7-4V-5500mAh-35C-60C-2S-Li-Po-RC-R-C-LiPo-Battery-AKKU-/280556750909?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item41527c483d

Ei olisi hinnalla pilattu.

Juu ei, mutta postikulut triplaa hinnan -> 24 dollaria/akku toimitettuna.

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3389 : 21.10.10 - klo: 09.49 »
Juu ei mutta ei ne HK:n akutkaan ilmaiseksi tule.
Onkohan tossa samat kustit jos tilaa yksi tai viisi akkua?

Mitäs kansa tietää näistä lipoista:

http://cgi.ebay.com/7-4V-5500mAh-35C-60C-2S-Li-Po-RC-R-C-LiPo-Battery-AKKU-/280556750909?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item41527c483d

Ei olisi hinnalla pilattu.

Juu ei, mutta postikulut triplaa hinnan -> 24 dollaria/akku toimitettuna.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |