Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1507770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3870 : 26.09.11 - klo: 08.47 »
Kyllä on ja pahaa haittaa.Se suurempi rupeaa lataaman sitä pienempää ja välissä ei oo mitään joka rajoittas virtaa ja seurauksena akkupalo.
Eikös ne akut ole sarjassa? Jolloin ne eivät lataa toisiaan. Mutta parempi silti, että on kaksi samanlaista akkua, jolloin ne tyhjenee samaan tahtiin. Auton lipo cutoff tarkkailee vain kokonaisjännitettä ja jos toisen akun jännite putoaa nopeammin kuin toisen, pääsee sen nopeammin tyhjenneen jännite vaarallisen alas ennen kuin nopari katkaisee menon.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3871 : 26.09.11 - klo: 09.09 »
Kyllä on ja pahaa haittaa.Se suurempi rupeaa lataaman sitä pienempää ja välissä ei oo mitään joka rajoittas virtaa ja seurauksena akkupalo.
Eikös ne akut ole sarjassa? Jolloin ne eivät lataa toisiaan. Mutta parempi silti, että on kaksi samanlaista akkua, jolloin ne tyhjenee samaan tahtiin. Auton lipo cutoff tarkkailee vain kokonaisjännitettä ja jos toisen akun jännite putoaa nopeammin kuin toisen, pääsee sen nopeammin tyhjenneen jännite vaarallisen alas ennen kuin nopari katkaisee menon.
Joo.. sarjassahan ne on. Tota kokonaisjännite asiaa en tullut ajatelleeksikaan. Sehän sitten lopulta tuhoaa ehkä sen toisen akun  :undecided:. Pitänee sitten ostaa seuraavatkin akut yhteneväisillä spekseillä.
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3872 : 26.09.11 - klo: 21.43 »
Joo no kuitenkin ei tykkää hyvää vaikka ovatkin sarjassa.Mutta joo kannattaa ostaa samanlaiset akut sitten.

Poissa hpi racing

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3873 : 27.09.11 - klo: 17.31 »
Onko siitä jotain haittaa jos lataa 4000 mah lipoa, 10 amppeerilla.

 markus.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3874 : 27.09.11 - klo: 17.34 »
Jos akun valmistaja sallii 3C latauksen niin anna mennä vain, akku tosin lämpenee enemmän eikä välttämättä kestä niin pitkään hyvänä mutta säästyypähän latausaikaa.

Poissa Rudie

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3875 : 10.10.11 - klo: 20.01 »
Pitäis akkua hommata Touring-autoon ja olen aloittelijana vähän hukassa noiden C-arvojen suhteen. Autona Schumacherin MI1, moottorina Speed Passionin Ultra Sportsman 17.5T (max amp. 16) ja noparina Speed Passionin Cirtix Stock Club Race. Passaisko tuohon comboon hyvin 6500 mAh:n akku, jossa C=25? Vai pitääkö katsella akkua joka antaa paremmin virtaa (=suurempi c-arvo)?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3876 : 10.10.11 - klo: 20.05 »
Tuo akku kestää jatkuvaa 162,5 A:n purkuvirtaa, riittää kevyesti 17,5t moottorille.

Poissa huugo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3877 : 12.10.11 - klo: 20.37 »
Mittailin laturillani akkujen sisäistä resistanssia.

Vertailin Nano-tech vs. tavallinen Turnigyn resistanssia.
Myyntiväitehän on, että Nanotech = pieni sisäinen resistanssi.

Turnigy nano-tech 5300mah 2S2P 30~60C Hardcase Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17273
Näiden sisäinen resistanssi luokkaa 10 mohmia per kenno.

Turnigy 5000mAh 2S2P 40C hardcase pack (ROAR Approved)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17976
Näiden sisäinen resistanssi luokkaa 3-5 mohmia per kenno.

Eli tulos on, että sisäinen resistanssi "perinteisessä" lipossa on puolet Nano-techin resistanssista. Eli juuri päinvastoin. Molempia akkuja 2 kpl, ja tulokset ihan samat. Eli ei ainakaan täysin sattumaa.

Väittävät tämmöistä:"-Internal impedance can reach as low as 1.2mΩ compared to that of 3mΩ of a standard Lipoly." Noissa minun nano-techeissä vastus on 10 kertainen verrattuna tuohon lupaukseen...

Onko Nano-tech pelkkää markkinointibluffia?

(lukujen absoluuttisesta tasosta ei ole hajuakaan, mutta verrannollinen ero on selkeä)
« Viimeksi muokattu: 12.10.11 - klo: 20.48 kirjoittanut huugo »

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3878 : 12.10.11 - klo: 21.07 »
Mua kans kiinnostais kuulla kokemuksia noista Turnigy Nano Tech akuista.
Ovatko tosiaan parempia, kuin normi lipot???

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3879 : 19.10.11 - klo: 19.57 »
20min kovan ajon jälkeen turnigy:n akku oli pullistunu ja lämmin (ei kuuma). Jonkun ajan päästä oli taas normaali. Voiko akkua vielä käyttää vai tuliko siitä kaatopaikka kamaa?   

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3880 : 19.10.11 - klo: 20.13 »
Jos ottaa virtaa normaalisti ladatessa, niin ajoa vaan.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3881 : 19.10.11 - klo: 20.19 »
Onhan noita Nanotechejä käytetty useemman käyttäjän voimin meidänkin radalla ja hyvin kestää 800-900W moottoreita. Valmistajan mukaan sais ladata yli 40A mutta eihän meillä ole kuin 10A laturit joten siitä ei sen enempää kokemusta.

Hyvin ne vanhat mustatkin Turnigyt ovat kestäneet ja vähemmän ovat pullistuneet kuin uudempi Losin 6000mAh 60C ökyakku jonka hankin kokeeksi keväällä.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3882 : 19.10.11 - klo: 22.16 »
Mitäs mielestänne 2 kpl identtistä 4S/5000mah/20C akkua tykkää jos kytken ne rinnan ja ajelen vähän tänään, hieman huomenna jne, ali arviolta menisivät yhtä aikaa lataukseen noin 3-4 päivän välein. Tietty piuhat ja piipparit irti kun ajot loppuu.
Lataisin aina täyteen ja tasurin kera.
Molempiin oon siis jo tilannut tasausliittimeen laitettavat "ledipiipparit vahtimaan kennojännitettä joten se puoli on hoidossa, lähinnä mietin miten ne toisiinsa suhtautuu rinnan kytkettäessä jos jännite-ero latauksen jälkeen akkujen välillä on esim 0,1V. Mielestäni ei kai mitään vaaraa pitäisi olla? Tulossa pojan ajettavaan pikkumönkijään niin on ikävää jos akku posahtaa penkin alla kesken ajon...joskin olen suunnitellut jo kassalipas-akkukotelon eli vaara on pieni vaikka posahtaakin

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3883 : 19.10.11 - klo: 22.49 »
Jos ne on samaan aikaan ostettuja, yhtä monta kertaa ladattuja, balanssi pysyy, jne käyttökunnossaan, voit pistää ne rinnan,
mutta en suosittele ajamaan kuin alkuosan energiavaroista per setti.
Lopussa mikään ei takaa että ne tyhjenevät samalla sisäisellä resistanssilla. Samaan aikaan ostetutkin kun ovat saattaneet seistä eri aikoja myyntiketjun varastoissa.
Aika helpolla noin ajamalla tulee toisen akun liittimistä sitten löysät ja ero kasvaa äkisti. Näin on käynyt jo usealla henkilöllä ja mulle useasti eri akuin. Vahdi.

Yhdellä kerralla meni toinen akku pulleaksi eli purki toiseen, liitinsyystä. Vietti yönsä kesäisesti parvekkeella lasikuitulevyllä, kattilassa jonka irvilleen jätetyn kannen päällä varoiksi työkalupakki. Ei muita vahinkoja kuin näköisyys, ja kadonneet 200mAh. Se näköisyyskin rauhoittui arkiviikon pakastimessa vietettyään + viikon seisottuaan. Enää pehmeämmän tuntuinen pinta muttei näytä pahalta sekään, ja toimii yksin silmämääräisesti oikein..
Pistäs olla rinnakkain käppyrää piirtävät mittaimet jos oikein valikoisi?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3884 : 19.10.11 - klo: 23.16 »
Juu ne on männäviikolla tilattu kiinan ihmemaasta, uusia siis, mutta mikäpä niistä tietää millaset kennot osuu kohdalle.

Pitänee aloittaa siten että ajaa molemmat akut yksitellen perään piippausrajalle, ja käyttää samaa piipparia siis molempiin akkuihin. Sen jälkeen kennojännitemittaus.

Sitten sama sarja sillä toisella piipparilla ja taas kennojännite mittaus.

Jos kennot on jotakuinkin linjassa seuraavaksi koittaa sitten tuota rinnankytkentää, piipparit molempiin akkuihin  ja tarkkailla mitä se tekee
« Viimeksi muokattu: 20.10.11 - klo: 08.00 kirjoittanut Anis »

Poissa gti-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3885 : 21.10.11 - klo: 17.33 »
Pystyykö 4000 mAh LiPoja lataamaan 1A virralla, koska se virtalähde ei anna enempää tehoa?

Poissa -Tuoppi-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3886 : 21.10.11 - klo: 17.40 »
Pystyykö 4000 mAh LiPoja lataamaan 1A virralla, koska se virtalähde ei anna enempää tehoa?
Kyllä pystyy, mut siinä menee 4 tuntia.
Tamiya (T2M) Eagle truck 5000 series, Traxxas Slash 4x4 Ultimate, RC4WD Trail Finder 2

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3887 : 21.10.11 - klo: 20.25 »
Suositelkaas hyvää ja huokeata virtalähdettä. Sellainen +- 10A olis hakusessa
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3888 : 21.10.11 - klo: 21.02 »
virtalähteitä löytyy http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=powerit&sivu=powerit

mulla on tuo LPS900, ja sillä lataa ainakin 4S:n 7A virralla. Käyhän se jo kuumana siinä vaiheessa mutta toimii. Miinuspuolena siinä on koko ja paino.

Velipojalla on tuota SPS330II vastaava, jos itse uuden ostaisin harkitsisin sitä vakavasti.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3889 : 22.10.11 - klo: 12.53 »
sabelta löytyy edullinen ja tehokas iCharge poweri. Muistaakseni jotain 23A ja hintakaan ei ollut kuin about 70e

tuollainen lähtee tilaukseen kun pääsen koneelle.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa huugo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3890 : 22.10.11 - klo: 18.18 »
Suositelkaas hyvää ja huokeata virtalähdettä. Sellainen +- 10A olis hakusessa

Itsellä tämmöinen käytössä.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17424
Hintaa 30 EUR + tietty postikulut.
Onhan se kuin lentokone, kun ottaa yli 20A, mutta ei se tuolla terassilla haittaa.


Sabelta saat nopsaan & takuutakin. Kiinankamoilla ei käytännössä mitään takuuta.

Poissa gti-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3891 : 22.10.11 - klo: 20.03 »
Oiskohan tämä hyvä virtalähde? Ja moni volttinen tuo oikein on? http://www.hobbylinna.com/virtalahde-banaaniulostulo-p-4545.html

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3892 : 25.10.11 - klo: 15.13 »
Hmm.. Latasin Peden akun taasen. Semmoinen 1650mah meni sisään ja oli täynnä... (5000mah akku)
Viimelatauksessa meni aivan oikein. Mutta silloin huomasin, että Lipo on pikkuisen (siis ihan vähän) pullistunut. Ei ollut kuuma tai mitään.
Ajoin eilen ja akku loppui äkkiä. (Täysillä tehoilla, mutta liian nopaa silti kului). Akku ei ollut pullistunut taikka kuuma lopettaessa.
Yksi kenno oli edellisessä latauksessa kahta muuta aika jäljessä. Nyt viimelatauksella ei ollut niin paha ero.

Aattelin tästä kysästä, että voiko akulla silti ajaakkin, vaikka ei näytä ajoaika hääppönen olevan.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3893 : 25.10.11 - klo: 20.50 »
Taitaa akku vedellä viimeisiään, yksi kenno ainakin pimenemässä. Ajoa vaan niin kauan ei pahasti pullistele ja lataantuu normaalisti.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3894 : 31.10.11 - klo: 19.04 »
Hmm. Omituista. Nyt viime ajon jälkeen latasin tossa akun. Sisään meni jo +4500mah...
Akku ei ollut lämpönen, mutta pikku pyöreys oli vielä, kun kokeili.
Miten muuten noissa Hardcase lipoissa, näkyykö pullistus selvästi jos sellainen kunnolla tapahtuu?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3895 : 31.10.11 - klo: 19.36 »
Se riippuu merkistä, että millä ne kuoret on liimattu yhteen, aukeavatko akun pullistuessa vai ei.
Ne mitkä ei aukea ovat tietenkin ovat vaarallisempia kun pullistuman huomaa liian myöhään.
Ja onhan se tietenkin kuorien paksuudestakin kiinni, että pullistuvatko kuoretkin.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3896 : 01.11.11 - klo: 07.13 »
Turnigyt ainakin ovat senverran ohutkuorisia että pullistus näkyy, kovempi pullistuma saattaa helpostikkin halkaista kuoren.
Passiivista harrastelua

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3897 : 01.11.11 - klo: 13.26 »
Nyt apua
Millä ihmeellä saan juotettya 8avg johon deans liittimeen?
Hpi baja 5b ss

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3898 : 01.11.11 - klo: 14.29 »
Vaihda suosiolla pienempään, ei niin isoja johtoja tarvita. Itse vaihdoin turnigyn akuista 8awg johdon Deans Wet noodle 12awg johtoon, painoakin säästyy ja nyt johdot mahtuu liittimen suojakuoreen. Sabesta ostin tuota Deansin johtoa, mutta se nyt on itsestä kiinni mitä haluaa käyttää.
Mutta se voisi onnistua johtoa esilämmittämällä reilusti ja sitten tökätä deansin taakse, noin se deans ei sula kauheasti. Mielummin käyttäisin esim. Traxxas liittimiä tai muita joista saa ne kosketinpinnat pois ja tinattua telineessä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3899 : 01.11.11 - klo: 17.20 »
Nyt apua
Millä ihmeellä saan juotettya 8avg johon deans liittimeen?
Hommaa 100W juotin Biltemasta. Tee siihen akusta tulevan johdon päähän U:n muotoinen parin millin lovi, johon mahtuu se Deanssin liitinmetallin kärki. Juota Deans liitin johtoisin siitä liittimen päästä - ei siis sivulta niin kuin tavallisesti. Koska se johto on niin valtava saat ihan tarpeeksi kosketuspintaa, kun se johto ympäröi sen Deanssin metallikielekkeen pään.

On toiminut hyvin tuolla tavoin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi