Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493555 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4140 : 31.12.12 - klo: 07.05 »
Onko akku noissa lukemissa esim. normaalin 10 minuutin ajon jäljiltä? Jos se tekee täyteen (balansoinnin läpi) ladattuna ajon jäljiltä noin ison jännite-eron kennojen välille niin kannattaa hommata uudet tilalle.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4141 : 31.12.12 - klo: 09.50 »
onko silloin merkitystä jos toinen kenno on 3.63v ja toinen on 3.86v   :grin:


mä jus meinaan tarkistin huvikseni kenno kohtasen jänniteen ja se on varrmaankin syy miksi se akku menee lipo cutoffiin ja sen jälkeen kun kattoo mitarilla niin on viellä yli 7v   

Toinen kenno purkautuu nopeammin. Nosta cutoff-jännitettä että enemmän purkautuvan kennon jännite ei pääse alle 3.0V kuormituksen allakaan.

Akun jännite laskee kuormitettaessa, siksi se menee cutoffiiin.
Sulla ei kai ole balanseripiuhaa kiinni noparissa? Pitäisi olla, jotta nopari tietäisi kennokohtaisen jännitteen.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4142 : 31.12.12 - klo: 10.45 »

Sulla ei kai ole balanseripiuhaa kiinni noparissa? Pitäisi olla, jotta nopari tietäisi kennokohtaisen jännitteen.

Onko olemassa nopareita joihin kytketään myös balanserijohto?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4143 : 31.12.12 - klo: 12.44 »

Sulla ei kai ole balanseripiuhaa kiinni noparissa? Pitäisi olla, jotta nopari tietäisi kennokohtaisen jännitteen.

Onko olemassa nopareita joihin kytketään myös balanserijohto?

En tiedä, tuskin. Olisi kyllä hyvä...
Toi heitto oli vaan kysyjälle perusteluna miksi toisen kennon romahtaminen ei selitä "aikaista" cutoffia.

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4144 : 31.12.12 - klo: 14.20 »
mullahan mun toisessa autossa se akku loppu aina ihan kerralaa ja kun kattoi jännitettä niin se oli alle 6v, mutta se nousi hiljalleen yli 6v.

ja nykyään se menee eri noparilla cutoffiin  niin se on yli 7v

toivotavasti ymmärsitte mitä kirjotin/tarkotin  :embarrassed:

Poissa R/C95

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4145 : 31.12.12 - klo: 15.56 »
mullahan mun toisessa autossa se akku loppu aina ihan kerralaa ja kun kattoi jännitettä niin se oli alle 6v, mutta se nousi hiljalleen yli 6v.

ja nykyään se menee eri noparilla cutoffiin  niin se on yli 7v

toivotavasti ymmärsitte mitä kirjotin/tarkotin  :embarrassed:

2s lipon jännite ei saa alittaa kuutta volttia (3V/kenno). Jos se on joskus mennyt sen ali, on ihan selvää, että akun kennot ovat kärsineet ja toinen menettänyt kapasiteettiaan niin, että purkautuu nopeammin.

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4146 : 31.12.12 - klo: 16.12 »
sitä mä itekin oon vähän epäillyt meinaa se on täynnä kun laturi näyttää että on ladannut vähän pälle 4500mah ja se akun kapasiteetti on 5400mah

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4147 : 31.12.12 - klo: 22.45 »
sitä mä itekin oon vähän epäillyt meinaa se on täynnä kun laturi näyttää että on ladannut vähän pälle 4500mah ja se akun kapasiteetti on 5400mah

Ei ole enää 5400 vaan 4500. Kapasiteetti on tippunut ja latausvirta pitää sovittaa sen mukaiseksi.

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4148 : 31.12.12 - klo: 22.52 »
si mä oon ladannut sitä aina 5a niin tuskin se vaikutta että ottaako se sen täyden kapasiteetin eli 5400. vai onko se vaan niin että sen nykyinen kapasiteetti on sit vaan se 4500 enään
« Viimeksi muokattu: 31.12.12 - klo: 22.55 kirjoittanut pate »

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4149 : 31.12.12 - klo: 23.48 »
Paljossakohan siellä nykyisessä noparissa on se lipo-katkaisu? Eli jos se katkaisu on asetettu korkeaksi niin se nopari ei anna akun purkautua lähellekkään täyttä kapasiteettia niin eihän se akku voi myöskään ottaa sitä täyttä kapasiteettia... Missään viestissä ei kerrottu että mistä volteista se akku lähdettiin lataamaan että tietäis onko se tyhjä vai puoliksi tyhjä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4150 : 01.01.13 - klo: 00.03 »

Sulla ei kai ole balanseripiuhaa kiinni noparissa? Pitäisi olla, jotta nopari tietäisi kennokohtaisen jännitteen.

Onko olemassa nopareita joihin kytketään myös balanserijohto?


Joskus muinoin kun LiPot alko tulla lentäviin rc vehkeisiin, oli muutamilla valmistajilla säätimiä jotka teki lipo-cutoffin yksittäisen alimman kennojännitteen perusteella. Niihin piti liittää myös balanseritökkeli, eivät toimineet ilman jos säätimestä oli valittuna tuo alinkennojännite cutoffi.

Nyttemmin en ole muutamaan vuoteen nähnyt myytävän semmosia säätimiä...
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4151 : 01.01.13 - klo: 00.19 »
Itse asiassa Turnigy Sentry-sarja tais olla viimeisimpiä myynnissä olleita balanseriportillisia säätimiä

TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4152 : 01.01.13 - klo: 00.57 »



Joskus muinoin kun LiPot alko tulla lentäviin rc vehkeisiin, oli muutamilla valmistajilla säätimiä jotka teki lipo-cutoffin yksittäisen alimman kennojännitteen perusteella. Niihin piti liittää myös balanseritökkeli, eivät toimineet ilman jos säätimestä oli valittuna tuo alinkennojännite cutoffi.

Nyttemmin en ole muutamaan vuoteen nähnyt myytävän semmosia säätimiä...

Kiitos, näin sitä viisastuu vaikkakin tuskallisen hitaasti :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Zami

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4153 : 01.01.13 - klo: 01.33 »
pullisteluista yms, tänään yks 5200mah turnigy pullisteli sen verraet hc halkes auki n.3-5 toiseltapuolelta, ja ajon loputtua ei ollu lämmin, mutta sitte alkas lämpeemään, toimitin käsittelyyn kyseisen akun ja jo perille saapueassa oli loppunu pullistelu eli oli melki normi mitoissa taas! ajossa ja latauksessa ihan normi potkulla ollu tuo akku...
liikkuva shikaani

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4154 : 01.01.13 - klo: 01.39 »
Paljossakohan siellä nykyisessä noparissa on se lipo-katkaisu? Eli jos se katkaisu on asetettu korkeaksi niin se nopari ei anna akun purkautua lähellekkään täyttä kapasiteettia niin eihän se akku voi myöskään ottaa sitä täyttä kapasiteettia... Missään viestissä ei kerrottu että mistä volteista se akku lähdettiin lataamaan että tietäis onko se tyhjä vai puoliksi tyhjä...

se lipo cutoff on asennettu nykyiseen nopariin 3,2v

ja kun lähden lataamaan sitä akkua niin se on viellä yli 7v vaikka mä oon ajanut sen lipocutoffiin asti. ja latausken lopussa se akun jännite hyppii edestakas välillä jopa 8,37-8,41v

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4155 : 01.01.13 - klo: 02.39 »
Vielä kun tietäisi akun C-arvon niin voisi kertoa oman mielipiteen akun kunnosta. Mutta tuo jänniteero ei haittaa niin kauan kun akussa riittää potkua ja kennokohtainen jännite ei mene alle 3V. Jos sitä akkua kuormitetaan sietokyvyn rajamailla niin tuo kennojen ero selittyy sillä tai sitten akku alkaa olemaan jo tiensä päässä.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4156 : 01.01.13 - klo: 02.52 »
akku on 30c ja mä käytis sitä ensin   asso b4,1 missä oli  noin 100a nopari ja 7.5t mottori ja nyt käytäs sitä asso sc10 4x4 autossa missä on sähköinä joku nopari mikä on 60a ja moottorina 2400kv pitkäkannu

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4157 : 01.01.13 - klo: 03.22 »
Tuolla 3,2V katkaisulla akku voi hyvinkin olla yli 7V jännitteessä kuormittamattomana. Eli tuo katkaisuhan toimii niin että kun akun jännite kuormitustilanteessa laskee alle kennokohtaisen jännitteen (tässä tapauksessa 3,2V eli 6,4V) voi akku olla yli 7V ilman kuormaa (yli 3,5V per kenno).
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4158 : 01.01.13 - klo: 03.25 »
mutta miksi sit vanhalla noparilla se teki niin että kun auto hyyty ja tarkistin akun niin se oli alle 6v, mutta nuosi noin 5min sisällä vähän yli 6v. ja siinäkin oli lipo cutoff

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4159 : 01.01.13 - klo: 03.31 »
Olihan siinä vanhassa noparissa varmasti se cut-off käytössä? Viitais siihen ettei ole ollut tai se on ollut 2,8V asetuksella mikä yleisimmin on minimi...

SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4160 : 01.01.13 - klo: 03.39 »
siinä oli cutoff käytössä siis ohjekirjan mukaan ohjelmoituna siihen 3,2v, mutta mä epäilen silti että se akku on jo vähän heikentymässä.

 mä oon kyllä ostamassa toista lipoakkua jostain, meinaa mä tarvin toisenkin lipo akun. eli ei sillä perjaatessa ole väliä hajoaako toi akku vai ei.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4161 : 01.01.13 - klo: 12.01 »
Jos akku on ollut vasta vähänajan päästä kuudessa voltissa niin säätimessä ei todellakaan ole ollut cutoffi päällä tai ainakaan asetettuna 3.2V

Tai kenties jotain ollu rikki... tosin enpä ole koskaan kuullut että säätimessä olis ollu cutoffi risa.

Jotenkin epäilen eniten käyttäjävirhettä... :huh:

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4162 : 01.01.13 - klo: 20.38 »
Minä luulen että jos kyseessä on akku jossa on iso ero kennojännitteissä/kennojen kunnossa niin se alemmassa jännitteessä oleva kenno kuormittuu enemmän ja sen jännite laskee kuormituksessa liian alas ja cutoff hoitaa hommansa. Ja sen jälkeen se heikko kenno ilman kuormaa plautuu kolmen voltin yläpuolelle.

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4163 : 01.01.13 - klo: 20.50 »
hyvin mahollista, mutta ei se haittaa, koska mä oon kuitenkin ostamassa uutta akkua ja se viellä toimii mun tarpeisiin tarpeeksi eli se jää myöskin käyttö akuksi  :smiley:.   

mitä C lukuista akkua te suositelisitte? riittääkö 40c asso sc10 4x4 autossa

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4164 : 01.01.13 - klo: 20.56 »
mitä C lukuista akkua te suositelisitte? riittääkö 40c asso sc10 4x4 autossa

Luitko ollenkaan tuota vääntöä siitä C arvosta lipo akussa? Ei kukaan osaa sanoa riittääkö se josset sano edes kaavailemas akun kapasiteettia, se on se arvo jonka kanssa se virranantokyky määritetään..

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4165 : 01.01.13 - klo: 21.27 »
oon  lukenut sitä ja usein ja on välillä nauretavaa väitelyä  :grin:

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4166 : 01.01.13 - klo: 21.40 »
Hyvä esimerkki kuinka se oikea informaatio hukkuu sinne sonnan sekaan. Modet vois siivota sen?
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4167 : 02.01.13 - klo: 18.43 »
Ku en ite keksiny kuinka suuren sähkö iskun liposta voi saada jos siihen koskee ku seon hieman irrallaan?

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4168 : 02.01.13 - klo: 19.21 »
Ku en ite keksiny kuinka suuren sähkö iskun liposta voi saada jos siihen koskee ku seon hieman irrallaan?

???

Miten akku on "hieman irrallaan"?

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4169 : 02.01.13 - klo: 19.57 »
Silloin kun sen kytkee! :azn: