Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493557 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4380 : 24.10.13 - klo: 20.39 »
miten paksu kuori näissä lipo akuissa on ?
tarttis vähän fiilata kun on niin knaftisti tilaa.
http://www.eurorc.com/product/2305/gens-ace-4200mah-60c-2s-74v-shorty-lipo#.Umla5RBaSCU
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4381 : 24.10.13 - klo: 20.53 »
Saiskos kolmesta 2sliposta sarjaankytkennällä 6s lipon?
EXC125

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4382 : 24.10.13 - klo: 21.12 »
Saa, samalla tavalla kuin kysymyksessäni eli 3 identtistä 2s lipoa ja sopivat kaapelit väliin niin toimii.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4383 : 28.10.13 - klo: 18.30 »
En nopealla selaamisella ihan päivänselvää vasausta saanut joten kysytään itse. Eli miten te pidempään harrastaneet olette lipoja säilytellyt talvet/hiljaiset ajat harrastuksen parissa. Ilmeisesti täyttä akkua ei kannattanut säilöä? Ja miten pitkään voi säilöä käyttämättä? Kiitoksia vastaksista jo etukäteen.
Losi TEN-SCTE

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4384 : 28.10.13 - klo: 18.36 »
Jos akkua ei käytä pitkään aikaan (n. yli viikon) niin se kannattaa säilyttää noin puoleksi ladattuna, eli n. 3.6v/kenno. Jos akkua ei käytä todella pitkään aikaan on ihan hyvä jos vaikka kerran kuukaudessa lataa akun täyteen ja purkaa sen ja lataa taas varastoinijännitteeseen.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4385 : 28.10.13 - klo: 18.58 »
Ok asia selvä, kiitos. Pitänee toivoa että laturissani olisi joku purkutoiminto. Ilmeisesti sillätavalla voi kanssa purkaa jossei ajelu onnaa?
Losi TEN-SCTE

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4386 : 28.10.13 - klo: 19.02 »
Juuri niin, lähes kaikissa älylatureissa on purkutoiminto, löytyy yleensä nimellä LiPo Discharge
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4387 : 28.10.13 - klo: 19.23 »
Juuri niin, lähes kaikissa älylatureissa on purkutoiminto, löytyy yleensä nimellä LiPo Discharge
Onkos tuo lipon purkaminen turvallista? Jostain luin että ei olisi turvallista mutta tiedä sitten...
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4388 : 28.10.13 - klo: 19.27 »
Juuri niin, lähes kaikissa älylatureissa on purkutoiminto, löytyy yleensä nimellä LiPo Discharge
Onkos tuo lipon purkaminen turvallista? Jostain luin että ei olisi turvallista mutta tiedä sitten...
Kunhan käyttää laadukasta laturia jossa on lipo purkutoiminto ja purkaa sopivalla ampeerimäärällä niin ei siitä mitään ongelmaa tule.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4389 : 28.10.13 - klo: 19.42 »
Juuri niin, lähes kaikissa älylatureissa on purkutoiminto, löytyy yleensä nimellä LiPo Discharge
Onkos tuo lipon purkaminen turvallista? Jostain luin että ei olisi turvallista mutta tiedä sitten...
Kunhan käyttää laadukasta laturia jossa on lipo purkutoiminto ja purkaa sopivalla ampeerimäärällä niin ei siitä mitään ongelmaa tule.
Minulla on turnigy accucell 6 laturi ja kerran olen purkanut 1A virralla 2S lipoa ja laturi lämpeni todella paljon.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4390 : 28.10.13 - klo: 19.45 »
Tuommoisen hankin http://fi.eurorc.com/product/2980/skyrc-e6-balansoiva-laturi#.Um6gynkazCQ  Eli ei sitten ilmeisesti sisällä purkutoimintoa :( .. Olikos markkinoilla jotain halpaa ja iisiä tapaa purkailla/seurailla akkujen varausta tai sitten käytännön vinkkejä miten ite toimisitte jos ei ole purkaavaa laturia. Vai vedänkö vaan täyteen ja ajelen 5minuuttia olettaen akun olevan puolillaan :)
Losi TEN-SCTE

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4391 : 28.10.13 - klo: 20.29 »
Tuommoisen hankin http://fi.eurorc.com/product/2980/skyrc-e6-balansoiva-laturi#.Um6gynkazCQ  Eli ei sitten ilmeisesti sisällä purkutoimintoa :( .. Olikos markkinoilla jotain halpaa ja iisiä tapaa purkailla/seurailla akkujen varausta tai sitten käytännön vinkkejä miten ite toimisitte jos ei ole purkaavaa laturia. Vai vedänkö vaan täyteen ja ajelen 5minuuttia olettaen akun olevan puolillaan :)
Ei näyttäis tossa olevan ei... Helpoin tapa saadaa akku suunnilleen säilytysjännitteeseen on ajaa puolikas akku, eli lataat täyteen ja ajat puolet siitä ajasta mitä akku yleensä kestää. Yleismittarilla voi kokeilla onko akku suunnilleen sopivassa jännitteessa
Juuri niin, lähes kaikissa älylatureissa on purkutoiminto, löytyy yleensä nimellä LiPo Discharge
Onkos tuo lipon purkaminen turvallista? Jostain luin että ei olisi turvallista mutta tiedä sitten...
Kunhan käyttää laadukasta laturia jossa on lipo purkutoiminto ja purkaa sopivalla ampeerimäärällä niin ei siitä mitään ongelmaa tule.
Minulla on turnigy accucell 6 laturi ja kerran olen purkanut 1A virralla 2S lipoa ja laturi lämpeni todella paljon.
Varmaan se vähän lämpenee, johonkin se purkaantunut energia menee.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4392 : 28.10.13 - klo: 20.50 »
Miten tämä kolmen 2s akun sarjaankytkentä kaapeli tehdään? Itsellä ei ole mitään hajua..eikä netistäkään oikein löytynyt.
EXC125

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4393 : 28.10.13 - klo: 21.05 »
Äkkiseltään heitettynä noparilta plus akun 1 plusnapaan, akun 1 miinuksesta piuha akun 2 plussan, akun 2 miinuksesta piuha akun 3 plussaan ja akun 3 miinuksesta piuha noparin miinukseen.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4394 : 28.10.13 - klo: 21.29 »
Kiitos p-manille neuvosta! Koitan tehdä piuhan käsityötunnilla,ja sitten katsotaan mitä tapahtuu kun.., :wink:
EXC125

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4395 : 31.10.13 - klo: 10.18 »
Kiitos p-manille neuvosta! Koitan tehdä piuhan käsityötunnilla,ja sitten katsotaan mitä tapahtuu kun.., :wink:
PUFF  :grin:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4396 : 31.10.13 - klo: 23.41 »
Hommasin/sain tänään vihdoin ja viimein lisää LiPoja, eli kuten jo toisaalla vähän mainitsinkin niin Gens Aceja 5000mAh 50C 2s ja 40C 3s parin.

Kävin ajelemassa kaverin kanssa LiPot cutoffiin ja erittäin positiivisesti olin yllättynyt siitä, että tällä kertaa 2s akut päätyivät kaikkien kennojen osalta samaan jännitteeseen (3,4* volttia, RTR nopari, ei säätöä) ja myös 3s akut päätyivät lähelle toisiaan, eli ~3,64V jännitteeseen kaikkien kennojen osalta (Xerun 150A / 3,2V cutoff).

Eroaa kivasti siitä maanantaikappaleesta, josta olen täälläkin tilittänyt useaan otteeseen ja joka alusta lähtien on ollut 3,1V / 3,6V.

Niin, uusi ihastuksen kohde, josta en ihan helpolla luovu: Truggy @ 6s :grin:
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa tohelo

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4397 : 02.11.13 - klo: 09.40 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT_60_.html

Miten lataan tällä kahta 2s lipoa? tasurin piuhat kiinni jne ja ladataan 2s asetuksella... vai?
Vaiko 4s asetuksella,että näkisi kaikkien kennojen jännitteet?




Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4398 : 02.11.13 - klo: 21.51 »
2s asetuksilla. Kannattaa lukea infoa ennenkuin latailee. Mä en oikein usko, että kaikki menee automaagisesti oikein jos akut on erilaisia kooltaan tai varaustilaltaan. Joku tietävämpi voisi jatkaa. Toisaalta jos tuossa on kiinni vaikka 6kpl 2s akkuja ilman latausta, niin tasaantuuko akkujen jännitteet automaattisesti?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa tohelo

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4399 : 02.11.13 - klo: 23.08 »
joo... ei uskalla ladata täyteen asti akkuja tuolla yhtäaikaa... latasin noin 4.10/kenno ja sitten laitoin akun yksinään lataukseen..
tuohan ymmärtää 2x2s akut vain yhtenä 2s akkuna... eli ei pysty tarkkaan lataamaan kennokohtaisesti.

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4400 : 03.11.13 - klo: 08.50 »
2s asetuksilla. Kannattaa lukea infoa ennenkuin latailee. Mä en oikein usko, että kaikki menee automaagisesti oikein jos akut on erilaisia kooltaan tai varaustilaltaan. Joku tietävämpi voisi jatkaa. Toisaalta jos tuossa on kiinni vaikka 6kpl 2s akkuja ilman latausta, niin tasaantuuko akkujen jännitteet automaattisesti?

Taitaapa ne tasaantua, jos samanmerkkisten napojen välillä on jännite(ero). Jos siis yksi kenno on reilusti tyhjempi kuin toinen, niin voipi tasaantua vikkelään, balanseripiuhan kautta! En tosin anna takuuta tälle vastaukselle, liian aikaista ajatella syvällisemmin, mitä siinä tapahtuu :) Jos olen väärässä, niin joku korjatkoon.
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4401 : 03.11.13 - klo: 08.56 »
Akuissahan on rinnan useinkin kaksi kennoa, eikä niitä tasata erikseen, koska rinnan kytketyt kennot tasaantuvat automaattisesti keskenään. Sama ilmiö tapahtuu myös jos akkuja lataa rinnan. Tietysti on hyvä ladata rinnan akkuja joissa on sama kapasiteetti ja kennot ovat suunnilleen samassa jännitteessä.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4402 : 03.11.13 - klo: 09.28 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT_60_.html

Miten lataan tällä kahta 2s lipoa? tasurin piuhat kiinni jne ja ladataan 2s asetuksella... vai?
Vaiko 4s asetuksella,että näkisi kaikkien kennojen jännitteet?

2S asetuksella. Tasurin piuhat kiinni niihin 2S liittimiin. Näet kaikkien kennojen jännitteet: kaikkien akkujen 1. kennossa on laturin 1. kennon jännite ja 2. kennoissa on laturin näkemä 2. kennon jännite.

Mitään ongelmaa ei ole sen suhteen, että latauksen lopussa kaikki kennot ovata tasattuina täynnä 4.2V jännitteessä.

Sen sijaan niiden akkujen pitää olla suunnilleen samassa varaustilassa latauksen alussa tai muuten ne tasaavat toisiaan tasauskaapeleita pitkin. Mutta tässäkin suunnilleen riittää, joku 0.2V ero ei vaikuta mitään. Kunhan ei ole yksi täynnä ja loput tyhjiä.

Yksi hyvä puoli tuossa rinnan latauksessa on, että ne akut voi olla kapasiteetiltaan eri kokoisia. Olen esim ladannut 1000mAh ja 2200mAh akkuja yhteensä kuusi kerralla. Kunhan niiden jännite vain on alussa suunnilleen sama, ei ole ongelma.

Latausvirtaa kannattaa hiukan miettiä. Jos joku niistä akuista on paljon tyhjempi kuin ne muut, voi olla, että alussa suurin osa latauksesta menee siihen yhteen akkuun. Jos vaikka lataa 4*5000mAh 2S akkuja rinnan 20A virralla, kannattaa miettiä millainen virta sinne yhteen akkuun menee. Tämäkään ei ole nykyään niin iso ongelma, koska akut kestävät paljon suurempia latausvirtoja kuin ennen - monet akut esim. kestävät tuon 20A virran yksinään, jolloin ei ole mitään ongelmaa.

Kun itse olen käyttänyt tuollaista rinnanlatauslautaa, ovat suurimmat vaaratilanteet tulleet siitä, että irrotan laudan laturista, kun akkuja on vielä kiinni laudassa. Tämän kun tekee, ovat akut oikkarissa, jos laudan johtojen liittimet koskevat. Eli aina akut irti laudasta eikä lautaa irti laturista.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa tohelo

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4403 : 05.11.13 - klo: 19.33 »
Tämähän selvisi kivasti , kiitos!

Ei tullut ajateltua, että ne akut tosiaan tasaavat myös toisiaan eikä esim: toisen akun kennot pääse nousemaan liikaa.

Poissa STruck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4404 : 07.11.13 - klo: 00.04 »
pijokela: Tuossa mainitsit joidenkin akkujen kestävän 20A latausvirtaa.. hmm? Itse kun olen lukenut että mikäli akun kapasitettii on esim 5000mAH, latausvirta saa olla maximissaan 5A ''terveellisen'' latauksen saamiseksi. Olenko lukenut shittiä vai mites on?
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4405 : 07.11.13 - klo: 11.44 »
Yleensä akut kannattaa ladata 1C virralla, mutta jotkut valmistajat lupailevat akkujen kestävän suurempiakin latausvirtoja, esim. Gens Ace sallii tietyille akuillensa 5C latausvirran maksimissaan (5000mAh akulla siis 25A).
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4406 : 07.11.13 - klo: 13.11 »
Kysympä täältä sellaista, että mitä porukka on mieltä lipo akkuja käytettäessä, että tarviiko ei kovakuorisille akuille jotain pehmustetta alle ? Eli onko mitään haittaa vaikka olis pelkkä alumiini tai sitten kovamuovi akun alla ?
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4407 : 07.11.13 - klo: 14.56 »
Ei tarvitse, vedät vain strapit sen verran tiukalle, ettei akku pääse "kolisemaan/heilumaan" sijainnissaan. Tärkeintähän tuossa on se, ettei ne kennot pääse sisällä puhkeamaan.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa maukkadamngod

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4408 : 07.11.13 - klo: 15.59 »
Hoplaa,

onkos kellään tullu vastaan 2s li-po akkua joka olis max 19mm korkea mutta muutoin mitoiltaan/arvoiltaan samaa luokkaa kun esim. Gens ace:in 5000mah 50c aggu?

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4409 : 07.11.13 - klo: 17.00 »
Ei tarvitse, vedät vain strapit sen verran tiukalle, ettei akku pääse "kolisemaan/heilumaan" sijainnissaan. Tärkeintähän tuossa on se, ettei ne kennot pääse sisällä puhkeamaan.
Tämä selvä. Kiitos  :smiley:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG